578244
Książka
W koszyku
Prawo administracyjne / Jan Zimmermann. - 7. wyd., stan prawny na 1 kwietnia 2016 r. - Warszawa : Wolters Kluwer, 2016. - 567, [2] s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
(Seria Akademicka)
W książce przedstawiono najważniejsze zagadnienia ogólne i teoretyczne prawa administracyjnego, zawarto w niej także siatkę pojęciową tego przedmiotu, wykład administracyjnego prawa ustrojowego oraz ogólnej problematyki dotyczącej form działania administracji i sądownictwa administracyjnego. Publikacja zawiera także rozważania dotyczące pojęcia, granic i cech ogólnych prawa administracyjnego oraz zagadnienia aksjologii tej gałęzi prawa. Najnowsze wydanie zostało wzbogacone o elementy, które w sposób graficzny przedstawiają m.in.: pojęcie administracji, układ stosunków prawnych w postepowaniach sądowym i administracyjnym, mechanizm i chronologię powstawania decyzji administracyjnej oraz sposoby utraty mocy wiążącej aktu administracyjnego.
* Wykaz skrótów | str. 17 * Wstęp | str. 21 * Część pierwsza * Zagadnienia ogólne | str. 27 * Rozdział pierwszy * Administracja | str. 29 * 1. Uwagi ogólne | str. 29 * 2. Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej | str. 32 * 3. Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy | str. 35 * 3.1. Działanie w imieniu państwa | str. 35 * 3.2. Interes publiczny i indywidualny | str. 35 * 3.3. Władztwo administracyjne | str. 42 * 3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej | str. 44 * 4. Formy działania administracji publicznej | str. 45 * 4.1. Pojęcie formy działania administracji | str. 45 * 4.2. Klasyfikacja form działania administracji | str. 46 * 4.2.1. Kryterium władztwa | str. 47 * 4.2.2. Kryterium skutku prawnego | str. 49 * 4.2.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa | str. 49 * 4.2.4. Kryterium charakteru działania prawnego | str. 50 * 4.2.5. Kryterium sfery skutku prawnego | str. 51 * 4.2.6. Kryterium adresata skutku prawnego | str. 51 * 4.3. Nowe rodzaje prawnych form działania administracji | str. 52 * Rozdział drugi * Prawo administracyjne | str. 55 * 1. Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego | str. 55 * 1.1. Definiowanie | str. 55 * 1.2. Nowe tendencje | str. 57 * 1.3. Przedmiot prawa administracyjnego | str. 59 * 2. Cechy prawa administracyjnego | str. 61 * 2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne | str. 61 * 2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm | str. 66 * 2.3. Zasada aktualności | str. 68 * 2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań | str. 69 * 2.5. Problem niesporności | str. 71 * 2.6. Inne cechy prawa administracyjnego | str. 73 * 3. Stosunek administracyjnoprawny | str. 73 * 3.1. Pojęcie | str. 73 * 3.2. Podmioty | str. 75 * 3.3. Przedmiot i treść | str. 79 * 3.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie | str. 80 * 3.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych | str. 81 * 3.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe | str. 81 * 3.5.2. Stosunki sporne | str. 85 * 3.5.3. Stosunki potencjalne i realne | str. 85 * 3.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne | str. 86 * 3.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze | str. 87 * 3.5.6. Inne kategorie | str. 87 * 4. Sytuacja administracyjnoprawna | str. 88 * 5. Normy prawa administracyjnego | str. 89 * 6. Sankcje w prawie administracyjnym | str. 92 * 7. System prawa administracyjnego | str. 96 * 8. Granice prawa administracyjnego | str. 109 * Rozdział trzeci * Tworzenie prawa administracyjnego - źródła prawa | str. 115 * 1. Zagadnienia ogólne | str. 115 * 1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne | str. 115 * 1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa | str. 118 * 1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne | str. 121 * 2. Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego | str. 122 * 2.1. Konstytucja | str. 122 * 2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego | str. 122 * 2.1.2. Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej | str. 126 * 2.2. Ustawa | str. 129 * 2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy | str. 130 * 2.4. Umowy międzynarodowe | str. 131 * 2.5. Prawo Unii Europejskiej | str. 132 * 2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne | str. 132 * 2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów | str. 134 * 2.6. Rozporządzenia | str. 138 * 2.6.1. Istota rozporządzenia | str. 138 * 2.6.2. Upoważnienie ustawowe | str. 138 * 2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia | str. 140 * 2.6.4. Organy wydające rozporządzenia | str. 141 * 2.7. Wysłuchanie publiczne | str. 142 * 2.8. Akty prawa miejscowego | str. 142 * 2.8.1. Wprowadzenie | str. 142 * 2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego | str. 143 * 2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego | str. 145 * 2.8.4. Gminne prawo miejscowe | str. 146 * 2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego | str. 148 * 3. Prawo wewnętrzne | str. 150 * 4. Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego | str. 152 * 4.1. Akty planowania | str. 152 * 4.1.1. Uwagi ogólne | str. 152 * 4.1.2. Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | str. 153 * 4.2. Statuty i regulaminy | str. 155 * 4.3. Normy techniczne | str. 155 * 5. Publikacja i promulgacja źródeł prawa | str. 156 * 5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa | str. 156 * 5.2. Dzienniki urzędowe | str. 157 * 6. Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego | str. 158 * 6.1. Zwyczaj | str. 158 * 6.2. Prawo sędziowskie | str. 159 * Rozdział czwarty * Zasady ogólne prawa administracyjnego | str. 161 * 1. Istota zasad ogólnych | str. 161 * 2. Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego | str. 163 * 2.1. Niektóre zasady wywodzące się z zasady demokratycznego państwa prawnego | str. 163 * 2.1.1. Zasada lex retro non agit | str. 163 * 2.1.2. Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych | str. 164 * 2.1.3. Zasada prawa do sądu | str. 164 * 2.1.4. Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str. 165 * 2.1.5. Zasada proporcjonalności | str. 166 * 2.1.6. Zasada zrównoważonego rozwoju | str. 167 * 2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej | str. 168 * 2.2.1. Zasada dobrej administracji | str. 168 * 2.2.2. Zasada kompetencyjności | str. 169 * 2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego | str. 170 * 2.2.4. Zasada efektywności | str. 170 * 2.3. Zasady ogólne kodeksu postępowania administracyjnego | str. 171 * Część druga * Ustrojowe prawo administracyjne | str. 173 * Rozdział piąty * Podmioty administracji publicznej | str. 175 * 1. Uwagi ogólne | str. 175 * 2. Organy administracji publicznej | str. 177 * 2.1. Pojęcie organu administracji publicznej | str. 177 * 2.2. Kompetencja organu administracji publicznej | str. 179 * 2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej | str. 182 * 2.3.1. Konstrukcje prawne | str. 182 * 2.3.2. Porozumienie administracyjne | str. 183 * 2.4. Organ administrujący | str. 188 * 2.5. Rodzaje organów administracji publicznej | str. 189 * 2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe | str. 190 * 2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego | str. 190 * 2.5.3. Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania | str. 191 * 2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne | str. 192 * 2.5.5. Inne podziały | str. 193 * 2.6. Urząd | str. 193 * 2.7. Refleksja końcowa | str. 194 * 3. Samorząd | str. 194 * 3.1. Pojęcie samorządu | str. 194 * 3.2. Rodzaje samorządu | str. 196 * 3.2.1. Samorząd powszechny - terytorialny | str. 196 * 3.2.2. Samorządy specjalne | str. 197 * 4. Zakłady administracyjne (publiczne) | str. 199 * 4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego | str. 199 * 4.2. Władztwo zakładowe | str. 200 * 4.3. Inne cechy zakładów publicznych | str. 201 * 4.4. Rodzaje zakładów publicznych | str. 202 * 5. Katalog innych podmiotów administracji publicznej | str. 204 * 5.1. Przedsiębiorstwa | str. 204 * 5.2. Agencje | str. 205 * 5.3. Spółki prawa publicznego | str. 206 * 5.4. Fundacje prawa publicznego | str. 207 * 5.5. Fundusze państwowe | str. 208 * 6. Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne | str. 208 * 7. Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych | str. 210 * Rozdział szósty * Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami | str. 213 * 1. Uwagi ogólne | str. 213 * 2. Struktura administracji publicznej | str. 213 * 2.1. Struktura resortowa (pionowa) | str. 213 * 2.1.1. Resort administracyjny | str. 213 * 2.1.2. Działy administracji rządowej | str. 215 * 2.2. Struktura terytorialna (pozioma) | str. 216 * 2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa | str. 216 * 2.2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych | str. 217 * 2.2.3. Podział zasadniczy | str. 218 * 2.2.4. Podział pomocniczy | str. 220 * 2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne | str. 221 * 3. Związki między podmiotami administrującymi | str. 221 * 3.1. Centralizacja i decentralizacja | str. 222 * 3.1.1. Centralizacja | str. 223 * 3.1.2. Decentralizacja | str. 224 * 3.2. Koncentracja i dekoncentracja | str. 226 * 3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących | str. 227 * 3.3.1. Kierownictwo | str. 227 * 3.3.2. Nadzór | str. 228 * 3.3.3. Kontrola | str. 229 * 3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie | str. 229 * 3.3.5. Koordynacja | str. 230 * 3.3.6. Współdziałanie | str. 231 * Rozdział siódmy * Administracja rządowa | str. 234 * 1. Centralne organy administrujące poza administracją rządową | str. 234 * 1.1. Prezydent RP i organy mu podległe | str. 234 * 1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP | str. 235 * 2. Centralna administracja rządowa | str. 236 * 2.1. Rada Ministrów | str. 236 * 2.1.1. Istota, skład i powoływanie | str. 236 * 2.1.2. Zadania i kompetencje | str. 237 * 2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów | str. 238 * 2.1.4. Członkowie Rady Ministrów | str. 238 * 2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów | str. 239 * 2.1.6. Pełnomocnicy rządu | str. 240 * 2.2. Prezes Rady Ministrów | str. 241 * 2.3. Ministrowie | str. 242 * 2.3.1. Istota funkcji ministra | str. 242 * 2.3.2. Zakres działania ministrów | str. 242 * 2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane | str. 243 * 2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej | str. 244 * 2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów | str. 244 * 2.4. Komitety | str. 245 * 2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji | str. 246 * 2.6. Rada Polityki Pieniężnej | str. 246 * 2.7. Organy centralne | str. 247 * 3. Terenowa administracja rządowa | str. 249 * 3.1. Uwagi ogólne | str. 249 * 3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie | str. 251 * 3.3. Wojewoda | str. 252 * 3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje | str. 252 * 3.3.2. Kompetencje wojewody | str. 254 * 3.3.3. Status osobowy wojewody | str. 257 * 3.3.4. Organy pomocnicze wojewody | str. 257 * 3.4. Wojewódzka administracja zespolona | str. 258 * 3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej | str. 259 * 3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej | str. 259 * 3.5. Wojewódzka administracja niezespolona | str. 262 * Rozdział ósmy * Samorząd terytorialny | str. 264 * 1. Zagadnienia ogólne | str. 264 * 1.1. Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego | str. 264 * 1.1.1. Wspólnota mieszkańców - element podmiotowy | str. 264 * 1.1.2. Trójszczeblowość - element przedmiotowy | str. 265 * 1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne | str. 267 * 1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego | str. 268 * 1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego | str. 269 * 1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji | str. 269 * 1.3.2. Zasada samodzielności | str. 271 * 1.4. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja | str. 274 * 1.5. Władze i organy samorządu terytorialnego | str. 277 * 1.5.1. Władze i organy | str. 277 * 1.5.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego | str. 277 * 2. Referendum lokalne | str. 279 * 2.1. Pojęcie referendum lokalnego | str. 279 * 2.2. Rodzaje referendum lokalnego | str. 279 * 2.3. Ważniejsze elementy postępowania referendalnego | str. 281 * 2.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki | str. 283 * 3. Konsultacje społeczne | str. 283 * 4. Samorząd w gminie | str. 285 * 4.1. Zadania gminy | str. 285 * 4.1.1. Zadania własne gminy i ich katalog | str. 285 * 4.1.2. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie | str. 287 * 4.2. Rada gminy | str. 288 * 4.2.1. Charakter organu | str. 288 * 4.2.2. Czas działania rady gminy | str. 288 * 4.2.3. Kompetencje rady gminy | str. 289 * 4.2.4. Organy rady gminy i tryb jej obrad | str. 290 * 4.2.5. Radni | str. 291 * 4.3. Organ wykonawczy gminy | str. 292 * 4.3.1. Charakter i nazwa organu | str. 293 * 4.3.2. Czas działania wójta | str. 293 * 4.3.3. Zadania i kompetencje wójta | str. 295 * 4.3.4. Organy i jednostki pomocnicze wójta | str. 296 * 4.4. Jednostki pomocnicze w gminie | str. 297 * 4.5. Gminy o specjalnym statusie | str. 298 * 4.5.1. Gmina warszawska | str. 298 * 4.5.2. Gminy uzdrowiskowe | str. 299 * 5. Samorząd w powiecie | str. 300 * 5.1. Zadania powiatu | str. 300 * 5.1.1. Zadania własne powiatu i ich katalog | str. 300 * 5.1.2. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi | str. 301 * 5.1.3. Inne zadania powiatu | str. 302 * 5.1.4. Zadania miasta na prawach powiatu | str. 303 * 5.2. Rada powiatu | str. 303 * 5.2.1. Charakter organu | str. 303 * 5.2.2. Czas działania rady powiatu | str. 303 * 5.2.3. Kompetencje rady powiatu | str. 304 * 5.2.4. Organy rady powiatu i tryb jej obrad | str. 305 * 5.2.5. Radni | str. 305 * 5.3. Organ wykonawczy powiatu | str. 306 * 5.3.1. Charakter zarządu powiatu i jego tworzenie | str. 306 * 5.3.2. Czas działania zarządu | str. 306 * 5.3.3. Zadania i kompetencje zarządu powiatu | str. 307 * 5.4. Starosta | str. 308 * 5.5. Powiatowa administracja zespolona | str. 309 * 5.5.1. Podmioty powiatowej administracji zespolonej | str. 309 * 5.5.2. Zwierzchnictwo i kompetencje starosty jako zwierzchnika administracji zespolonej w powiecie | str. 309 * 5.6. Organy i jednostki pomocnicze w powiecie | str. 311 * 6. Samorząd w województwie | str. 311 * 6.1. Zadania samorządu województwa | str. 311 * 6.1.1. Podział zadań z administracją rządową | str. 311 * 6.1.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa | str. 312 * 6.1.3. Zadania własne województwa | str. 313 * 6.1.4. Zadania zlecone województwu | str. 313 * 6.2. Sejmik województwa | str. 313 * 6.2.1. Charakter organu | str. 313 * 6.2.2. Czas działania sejmiku województwa | str. 314 * 6.2.3. Kompetencje sejmiku województwa | str. 314 * 6.2.4. Organy sejmiku województwa i tryb jego obrad | str. 316 * 6.2.5. Radni | str. 316 * 6.3. Organ wykonawczy województwa | str. 316 * 6.3.1. Charakter zarządu województwa i jego tworzenie | str. 316 * 6.3.2. Czas działania zarządu | str. 317 * 6.3.3. Zadania i kompetencje zarządu województwa | str. 317 * 6.4. Marszałek województwa | str. 318 * 6.5. Zespolenie w samorządzie województwa | str. 319 * 7. Związki i porozumienia komunalne | str. 319 * 7.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego | str. 319 * 7.2. Związki komunalne | str. 320 * 7.3. Porozumienia komunalne | str. 322 * 7.4. Związki metropolitalne | str. 323 * 7.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego | str. 325 * 7.6. Zrzeszenia międzynarodowe | str. 325 * 8. Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego | str. 326 * 8.1. Mienie komunalne | str. 327 * 8.1.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne | str. 327 * 8.1.2. Nabywanie mienia komunalnego | str. 328 * 8.1.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym | str. 331 * 8.2. Gospodarka finansowa | str. 331 * 9. Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. 333 * 9.1. Ogólna charakterystyka | str. 333 * 9.1.1. Kryterium nadzoru | str. 334 * 9.1.2. Organy nadzoru | str. 336 * 9.1.3. Zakres nadzoru | str. 336 * 9.2. Środki nadzoru | str. 337 * 9.2.1. Terminologia | str. 337 * 9.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych) | str. 337 * 9.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów | str. 341 * 9.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem | str. 342 * 10. Samorządowe kolegia odwoławcze | str. 343 * 10.1. Uwagi ogólne | str. 343 * 10.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej | str. 345 * 10.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne | str. 347 * Część trzecia * Administracja publiczna wobec podmiotów zewnętrznych | str. 349 * Rozdział dziewiąty * Podmioty relacji zewnętrznych | str. 351 * 1. Uwagi wprowadzające | str. 351 * 2. Triada Bernatzika | str. 353 * 2.1. Interes faktyczny (zwykły) | str. 354 * 2.2. Interes prawny (kwalifikowany) | str. 356 * 2.3. Publiczne prawa podmiotowe | str. 360 * 3. Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika | str. 366 * Rozdział dziesiąty * Akt administracyjny | str. 369 * 1. Pojęcie aktu administracyjnego | str. 369 * 2. Decyzja administracyjna | str. 371 * 2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej | str. 372 * 2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy | str. 374 * 3. Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji) | str. 375 * 3.1. Kryteria podziału związane z adresatem | str. 375 * 3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi | str. 376 * 3.3. Kryteria podziału związane z treścią | str. 378 * 3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych | str. 380 * 4. Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 380 * 4.1. Uwagi wprowadzające | str. 380 * 4.2. Fakt a prawo | str. 381 * 4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 383 * 4.4. Wybór wstępny | str. 384 * 4.5. Fakty | str. 385 * 4.6. Prawo | str. 387 * 4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa | str. 389 * 4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy | str. 391 * 4.9. Subsumcja | str. 392 * 5. Luzy decyzyjne | str. 392 * 5.1. Wyważanie | str. 392 * 5.2. Dyskrecjonalność | str. 394 * 5.3. Uznanie administracyjne | str. 395 * 5.3.1. Geneza uznania administracyjnego - swobodne uznanie | str. 396 * 5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego | str. 400 * 5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny | str. 402 * 6. Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji) | str. 404 * 7. Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji) | str. 406 * 8. Zawartość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 407 * 9. Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji) | str. 409 * 9.1. Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie | str. 410 * 9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego | str. 411 * 9.3. Uchylenie aktu administracyjnego | str. 412 * 10. Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji) | str. 415 * 10.1. Pojęcie wadliwości aktu | str. 415 * 10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego | str. 415 * 10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego | str. 416 * 10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość | str. 419 * Rozdział jedenasty * Inne formy stosowania prawa administracyjnego | str. 423 * 1. Akty i czynności egzekucyjne | str. 423 * 1.1. Uwagi ogólne | str. 423 * 1.2. Formy działania organu egzekucyjnego | str. 424 * 2. Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące | str. 425 * 2.1. Pojęcie | str. 425 * 2.2. Charakterystyka | str. 426 * 2.3. Ochrona adresata | str. 428 * 3. Dwustronne i wielostronne działania administracji | str. 429 * 3.1. Uwagi ogólne | str. 429 * 3.2. Umowa cywilnoprawna | str. 431 * 3.3. Umowa administracyjna | str. 431 * 3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość | str. 431 * 3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech | str. 433 * 3.3.3. Umowa administracyjna we Francji | str. 435 * 3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim | str. 436 * 4. Ugoda administracyjna | str. 439 * 4.1. Pojęcie ugody administracyjnej | str. 439 * 4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej | str. 440 * 4.3. Skutki ugody | str. 441 * 5. Przyrzeczenie administracyjne | str. 442 * 6. Działania faktyczne administracji | str. 444 * 6.1. Działania społeczno-organizatorskie | str. 444 * 6.2. Działania materialno-techniczne | str. 444 * 7. Bezczynność i milczenie administracji publicznej | str. 445 * 7.1. Istota bezczynności oraz milczenia | str. 445 * 7.2. Bezczynność administracji | str. 446 * 7.2.1. Poszukiwanie definicji | str. 446 * 7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym | str. 447 * 7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym | str. 449 * 7.3. Milczenie administracji | str. 449 * Część czwarta * Kontrola administracji | str. 451 * Rozdział dwunasty * Sądownictwo administracyjne | str. 453 * 1. Zagadnienia ogólne | str. 453 * 1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego | str. 453 * 1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie | str. 455 * 1.3. Cel sądownictwa administracyjnego | str. 458 * 1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości | str. 458 * 1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego | str. 460 * 1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego | str. 462 * 2. Ustrój sądów administracyjnych | str. 463 * 2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny | str. 463 * 2.2. Struktura sądów administracyjnych | str. 464 * 2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa | str. 465 * 3. Przedmiot ochrony | str. 467 * 3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty | str. 467 * 3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych | str. 469 * 4. Podmioty | str. 471 * 4.1. Podmioty czynne | str. 471 * 4.2. Podmioty bierne | str. 472 * 4.3. Inne podmioty | str. 473 * 5. Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego (przedmiot i zakres zaskarżenia) | str. 473 * 5.1. Wprowadzenie | str. 473 * 5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia) | str. 474 * 5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu | str. 477 * 5.3.1. Decyzja administracyjna | str. 477 * 5.3.2. Postanowienia administracyjne | str. 478 * 5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa | str. 478 * 5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach | str. 480 * 5.3.5. Akty prawa miejscowego | str. 480 * 5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków | str. 481 * 5.3.7. Akty nadzoru | str. 482 * 5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. 483 * 5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia | str. 484 * 5.3.10. Enumeracja negatywna | str. 485 * 5.4. Inne obszary działania sądu | str. 486 * 5.4.1. Spory kompetencyjne | str. 486 * 5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne | str. 487 * 6. Skarga | str. 488 * 6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg | str. 488 * 6.2. Skarga w systemie polskim | str. 489 * 7. Przedmiot rozpoznania | str. 490 * 7.1. Sprawa sądowoadministracyjna | str. 491 * 7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania | str. 492 * 8. Przedmiot orzekania | str. 493 * 8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej | str. 493 * 8.2. Warianty orzeczeń sądowych | str. 494 * 8.3. Związanie sądu w fazie orzekania | str. 494 * 8.4. Istota orzekania i jego zakres | str. 495 * 8.4.1. Istota orzekania | str. 495 * 8.4.2. "Szerokość" orzekania | str. 496 * 8.4.3. Problem orzekania merytorycznego | str. 499 * 8.4.4. "Głębokość" orzekania | str. 500 * 8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius | str. 501 * 9. Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego | str. 502 * 10. Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego | str. 504 * Rozdział trzynasty * Pozostałe formy kontroli administracji publicznej | str. 506 * 1. System kontroli administracji | str. 506 * 1.1. Wprowadzenie | str. 506 * 1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli | str. 507 * 1.2.1. Kryteria kontroli | str. 507 * 1.2.2. Podmioty kontroli | str. 507 * 1.2.3. Inne elementy różnicujące | str. 508 * 1.3. Cechy kontroli administracji | str. 509 * 2. Kontrola zewnętrzna | str. 510 * 2.1. Kontrola parlamentarna | str. 510 * 2.2. Kontrola państwowa | str. 511 * 2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK | str. 511 * 2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli | str. 512 * 2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK | str. 514 * 2.3. Kontrola sądów i trybunałów | str. 515 * 2.4. Kontrola prokuratorska | str. 516 * 2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich | str. 517 * 2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe | str. 519 * 2.7. Kontrola społeczna (obywatelska) | str. 520 * 3. Kontrola wewnętrzna | str. 522 * 3.1. Uwagi ogólne | str. 522 * 3.2. Kontrola w administracji rządowej | str. 522 * 3.3. Kontrola zarządcza | str. 523 * 3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej | str. 524 * Część piąta * PROBLEMY AKSJOLOGICZNE | str. 527 * Rozdział czternasty * Aksjologia prawa administracyjnego | str. 529 * 1. Aksjologia i aksjologia prawa | str. 529 * 2. Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego | str. 535 * 3. Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym | str. 538 * 3.1. Dobro człowieka | str. 538 * 3.2. Moralność | str. 540 * 3.3. Sprawiedliwość | str. 544 * 3.4. Prawda | str. 547 * 3.5. Racjonalność | str. 549 * 3.6. Pewność | str. 550 * 3.7. Jasność i jawność | str. 552 * 3.8. Szybkość i ekonomiczność | str. 553 * 3.9. Wartości chronione przez prawo administracyjne | str. 554 * Wybrana literatura | str. 557 * Wykaz ilustracji | str. 569
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 342 (1 egz.)
Kaucja: 50,00 zł
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliogr. s. [557]-567.
Uwaga dotycząca przeznaczenia czytelniczego
Dla studentów prawa i administracji.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej