578280
Book
In basket
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ; nr 3623)
"Szkice o (nie)oryginalności" - najogólniej rzecz ujmując - to rozważania o oryginalności i nad oryginalnością dzieła sztuki. Oryginalność należy dziś do grupy najważniejszych kategorii deskryptywnych sztuki, ale też tworzących z nią różne konfiguracje, zarówno w obszarze praktyki artystycznej, jak i dyskursów teoretycznych. Ustabilizowana przez modernizm ranga oryginalności (w efekcie także nowości, niekonwencjonalności, wyjątkowości), uczyniła z oryginalności jedną z wiodących i szczególnie pożądanych własności sztuki nowoczesnej, o niebagatelnym wpływie na proces redefiniowania granic doświadczenia artystycznego. I choć mówimy tu o pojęciu o historycznie ugruntowanych (od XIX wieku) pozytywnych konotacjach, wzajemność relacji ze sztuką (w diachronicznym ujęciu) nie jest i wcale nie była tak jednoznaczna, jak mogłoby się wydawać. Dotyczy to doświadczenia oryginału i oryginalności zarazem. Poruszane tutaj kwestie odwołują się do historycznej niejednoznaczności kategorii oryginalności, kontekstów redefinicji, dyskursu nowoczesności; omawiają zmienność kryteriów, ich konwencjonalizm i lokalność, a także niektóre dylematy związane ze współczesną praktyką artystyczną, której ekspansywność, różnomedialność czy interaktywność niejednokrotnie podają w wątpliwość zasadność tradycyjnych zestawów interpretacyjnych sztuki, jak również kryterialną efektywność części pojęć, w tym kategorii oryginalności.Publikacja adresowana jest do grona czytelników i przedstawicieli różnych dyscyplin humanistyki zajmujących się szeroko rozumianą teorią i historią sztuki, ale także twórców, krytyków sztuki oraz studentów szczególnie kierunków artystycznych. W dalszej kolejności do szerokiej rzeszy potencjalnych odbiorców i uczestników współczesnej kultury artystycznej.
Słowo wstępne * I. Wprowadzenie, czyli o „ramowaniu” problemu * II. Oryginalność a dylematy nieuchwytności dzieła sztuki. Konteksty teoretyczne * III. O pojęciu: oryginalność, czyli co? Pomiędzy tradycją a współczesnością * IV. Uprzedniość versus oryginalność * V. (Nie)oryginalność arcydzieła * VI. Modernistyczny przełom * VII. Od drzwi do drzwi, czyli „autentyczność z drugiej ręki” * VIII. Postscriptum. Oryginalność w perspektywie paradygmatycznych reorientacji sztuki * * Bibliografia * Indeks osobowy * Summary * Zusammenfassung
Availability:
Copies are only available in the library: sygn. BP 75 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia na stronach 223-233. Indeks.
Language note
Streszczenie w języku angielskim, niemieckim.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again