Böhm-Bawerk Eugen von (1851-1914). Zum Abschluß des Marxschen Systems
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
W64 (Radzymińska 121)
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(475)
Zarawska Patrycja
(459)
Fabianowska Małgorzata
(425)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(418)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(369)
Böhm-Bawerk Eugen von (1851-1914). Zum Abschluß des Marxschen Systems
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(322)
Roberts Nora (1950- )
(318)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(297)
Popławska Anna
(296)
King Stephen (1947- )
(294)
Prus Bolesław (1847-1912)
(287)
Popławska Anna (literatura)
(271)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(268)
Siemianowski Roch (1950- )
(263)
Shakespeare William (1564-1616)
(258)
Sienkiewicz Henryk
(251)
Ławnicki Lucjan
(244)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(244)
Szulc Andrzej
(242)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(238)
Strzałkowska Małgorzata
(233)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(231)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(229)
Webb Holly
(222)
Chotomska Wanda (1929- )
(219)
Żeromski Stefan
(219)
Supeł Barbara
(215)
Włodarczyk Barbara
(213)
Astley Neville
(206)
Mortka Marcin (1976- )
(205)
Polkowski Andrzej
(205)
Coben Harlan (1962- )
(204)
Królicki Zbigniew Andrzej
(202)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(199)
Drewnowski Jacek (1974- )
(196)
Baker Mark (1959- )
(191)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(189)
Kraszewski Józef Ignacy
(188)
Słowacki Juliusz
(188)
Domańska Joanna (1970- )
(187)
Goscinny René (1926-1977)
(187)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(185)
Ludwikowska Jolanta
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(180)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Prus Bolesław
(179)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(176)
Clark Brenda
(175)
Spirydowicz Ewa
(173)
Widmark Martin (1961- )
(172)
Głowińska Anita
(171)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(169)
Siewior-Kuś Alina
(168)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(164)
Fabisińska Liliana (1971- )
(161)
Mickiewicz Adam
(161)
Williams Sophy (1965- )
(161)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(158)
Naczyńska Zuzanna
(158)
Roberts Nora
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(156)
Siudak Jacek
(155)
Jakuszewski Michał
(152)
Możdżyńska Aldona
(152)
Poklewska-Koziełło Ewa
(151)
Kroszczyński Stanisław
(150)
Wilusz Tomasz
(150)
Cieślik Donata
(149)
Chmielewska Joanna (1932- )
(147)
Zarawska Patrycja (1970- )
(147)
Onichimowska Anna (1952- )
(146)
Mróz Remigiusz (1987- )
(145)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(144)
Urban Miłosz
(144)
Broniek Dominik
(143)
Dobrowolski Patryk
(143)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(143)
Grisham John (1955- )
(143)
Lem Stanisław (1921-2006)
(143)
Łoziński Jerzy (1947- )
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Hunter Erin
(139)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(138)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(137)
Oklejak Marianna
(136)
Child Lee (1954- )
(135)
Gawryluk Barbara
(135)
Tuwim Julian (1894-1953)
(135)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(134)
Ludwiczak Bolesław
(133)
Olejnik Donata
(133)
Ochab Janusz
(132)
Szypuła Wojciech
(132)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(131)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Marksizm
(1)
Marx, Karl (1818-1883)
(1)
Materializm dialektyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Klasyków Ekonomii)
Zawiera: Karol Marks i koniec jego systemu / Eugen von Böhm-Bawerk ; tłumaczenie: Marcin Zieliński. Marksizm zdemaskowany : od iluzji do klęski / Ludwig von Mises ; tłumaczenie: Marcin Zieliński. Karol Marks - komunista jako religijny eschatolog / Murray N. Rothba
Karol Marks i koniec jego systemu Eugena von Böhm-Bawerka to jedna z najwybitniejszych analiz krytycznych, jakie kiedykolwiek powstały w historii teorii ekonomii. Böhm -Bawerk potraktował swojego oponenta solennie i z charakterystyczną dla siebie prawniczą precyzją przeanalizował krok po kroku rzekome rozstrzygnięcia kwestii spornych przez Marksa. Śledztwo nie wypadło zbyt pomyślnie dla podejrzanego o nieracjonalną pracę myślową, a wyrok okazał się negatywny: Karol Marks nie był w stanie rozwiązać wewnętrznych sprzeczności i nieporozumień, wynikających wprost z teorii laborystycznej. Udało mu się jedynie zastosować rozmaite makroekonomiczne zabiegi językowe, które zamaskowały jego całkowitą kapitulację. To właśnie z tego względu wybitny historyk myśli (niegdyś marksista) Mark Blaug nazwał opracowanie Marksa » zręcznym kuglarstwem, które wystrychnęło na dudka całe pokolenia czytelników «.Drugą pozycją w tomie jest zestaw dziesięciu wykładów Ludwiga von Misesa Marksizm zdemaskowany. Od iluzji do klęski, najwybitniejszego ucznia Böhm -Bawerka, na temat marksistowskiego myślenia o gospodarce i społeczeństwie. Można powiedzieć, że Mises zerwał radykalnie z przestarzałym sposobem przeprowadzania analizy społecznej: ze sposobem nad wyraz materialistycznym, skupiającym się na fizycznej stronie produkcji. Pod tym względem jego podejście to coś więcej niż li tylko atak na marksizm. Stanowi ono zerwanie z większością ekonomii dziewiętnastowiecznej. Przykładowo, jak przekonuje nas Mises, koncepcja wartości i wyceny kapitału ma więcej wspólnego z ideami i wiedzą człowieka, aniżeli czystą akumulacją materialnych narzędzi. Pieniądz jest instytucją, której wartość pochodzi z subiektywnych preferencji ludzi, a stopa procentowa wyraża naturalne dla człowieka odmienne wartościowanie dóbr w czasie. Aby przeprowadzić analizę całokształtu stosunków handlowych i ekonomicznych, nie trzeba wcale odwoływać się do »sił wytwórczych« o charakterze materialnym. Trzecie dzieło, zamykające tom o marksizmie, to opracowanie Murraya N. Rothbarda Karol Marks - komunista jako religijny eschatolog. Tytuł artykułu może być mylący. Rothbard bardziej niż na postaci Karola Marksa skupiał się bowiem na samej istocie komunizmu i jego utopijnym charakterze. Nie poprzestał na analizie teoretycznej, ale opisał również wiele konkretnych projektów historycznych, których realizacja zakończyła się katastrofą. Dlaczego sedno myśli komunistycznej ma być ważne dla Marksa? Ponieważ w poglądzie Rothbarda Karol Marks był komunistą. Jakkolwiek groteskowo by to nie brzmiało, zdaniem ucznia Misesa jest to klucz do zrozumienia myśli Marksa. Marksa i komunistów utopijnych łączył bowiem emocjonalny w swej istocie sentyment. Chociaż Marksistowską próbę rzeczowej i naukowej analizy komunizmu od szalonych projektów komunizujących fantastów teoretycznie oddziela przepaść, to w praktyce Marks miał motywować się analogicznymi pobudkami, wynikającymi z głębokiej nienawiści do zastanego przezeń świata. Jeśli hipoteza Rothbarda jest prawdziwa, to tłumaczy ona, dlaczego wytknięte przez Böhm-Bawerka błędy w systemie Marksa zostały całkowicie zignorowane - gdyż ważniejsza od spójności logicznej jest Lennonowska nuta niosąca echa wymarzonej utopii, wywracającej świat człowieka do góry nogami: świat jest zły i skażony kapitalistyczną trucizną, a rynki dóbr i usług to najokropniejsze antropologiczne potwory (nawet jeśli z nich korzystamy, produkując i kupując dzieła Marksa i koszulki z podobizną Che Guevary). Głównym spoiwem podtrzymującym sens rozumowań Marksa nie jest trafność analizy ekonomicznej. Ich sens bierze się z tego, co nie poddaje się racjonalnemu myśleniu: z wiary w nadchodzący komunistyczny raj oraz nadziei, że po okresie krwawego i morderczego komunizmu wojennego nastąpi powszechna szczęśliwość i wszechogarniająca ludzka miłość.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej