Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(12)
Forma i typ
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(11)
wypożyczone
(1)
Placówka
BD40 (Suwalska 11)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(9)
Autor
Błeszyński Jacek (1963- )
(3)
Cieszyńska Jadwiga (1955- )
(2)
Winczura Barbara
(2)
Attwood Tony (1952- )
(1)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(1)
Kossewska Joanna (1963- )
(1)
Kutscher Martin L
(1)
Maas Violet F
(1)
Mihilewicz Stanisława
(1)
Sekułowicz Małgorzata (1960- )
(1)
Szatkowska Dorota
(1)
Waliś Robert
(1)
Winczura Barbara (1969- )
(1)
Wolff Robert R
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(12)
Język
polski
(12)
Odbiorca
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Autyzm
(6)
Dziecko autystyczne
(6)
Dziecko
(3)
Metoda Krakowska
(2)
Diagnoza psychologiczna
(1)
Dyskalkulia
(1)
Dziecko głuche
(1)
Dziecko z trudnościami w uczeniu się
(1)
Empatia
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Osoby z autyzmem
(1)
Rehabilitacja medyczna
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Uczenie się
(1)
Zespół ADHD
(1)
Zespół Downa
(1)
Gatunek
Podręcznik
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Psychologia
(1)
12 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 51294 (1 egz.)
Kaucja: 31,50 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 185-193.
Autyzm wczesnodziecięcy należy do tych zespołów zaburzeń psychospołecznego rozwoju dziecka, które budzi żywe zainteresowanie przedstawicieli bardzo wielu dyscyplin nauki: medycyny, psychologii, pedagogiki i socjologii, ale również osób związanych z kulturą i sztuką. Jest bowiem znakiem, czy wręcz piętnem drugiej połowy XX wieku, tym bardziej bolesnym, iż dotyka dziecko we wczesnej fazie jego życia i rozwoju.Praca jest oryginalna i nowatorska, ma duże znaczenie dla teorii i praktyki autyzmu wczesnodziecięcego. Autorka zadała sobie trud nawiązania kontaktów z innymi ośrodkami naukowymi, które koncentrują swoje zainteresowania badawcze wokół psychospołecznego rozwoju dzieci autystycznych i postanowiła zrealizować bardzo poważne zadanie - dokonać tłumaczenia techniki, służącej diagnozie rozwoju teorii umysłu oraz programu terapii tej teorii, a następnie sprawdzić drogą eksperymentu pedagogicznego ich przydatność w działaniach interwencyjnych.Książka z pewnością będzie przydatna w kształceniu studentów pedagogiki i psychologii. Zainteresuje praktyków związanych z procesem wychowania i edukacji dzieci z autyzmem wczesnodziecięcym, a także rodziców tych dzieci.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18060 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wyd. 1. pt.: Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem.
Bibliogr. przy pracach.
Prezentowana publikacja jest jak do tej pory pierwszą i jedyną pozycją, w której przedstawione zostały wybrane metody terapii, w dostosowaniu do pracy z osobą przejawiającą głębokie deficyty rozwojowe. Praca nad dziećmi autystycznymi wymaga poszukiwania nowych dróg wspomagania ich rozwoju. Aby wyjść naprzeciw tym poszukiwaniom, Autorzy przedstawili własne doświadczenia, będące wynikiem wieloletniej praktyki zawodowej oraz zdobytej wiedzy. Każdy z Autorów, opisując prowadzoną przez siebie terapię, wychodzi od założeń terapeutycznych, następnie ukazuje możliwości wykorzystania metody w pracy z osobą z autyzmem. Dodatkowo przedstawione zostały badania nad efektywnością wykorzystania każdej z metod oraz propozycje zastosowania tych metod do pracy z dziećmi, gdzie połączone zostały autorskie podejścia z prezentacją podstawowych zaleceń. W końcowej części opracowania znajdują się zalecenia, możliwe do zastosowania w pracy edukacyjno-terapeutycznej w odniesieniu do opisanych programów autorskich.Książka jest skierowana przede wszystkim do terapeutów-psychologów, pedagogów, socjologów, pracowników socjalnych oraz administracji, podejmujących działania z dziećmi dotkniętymi autyzmem. Szczególnie książkę można polecić praktykom pracującym z dziećmi z głębokimi deficytami rozwoju, nauczycielom szkół integracyjnych, masowych oraz rodzicom posiadającym dzieci autystyczne.W związku z ogromnym zainteresowaniem, jakim cieszyło się pierwsze wydanie tej publikacji pod tytułem Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, Autorzy z wielką radością podjęli się opracowania drugiego wydania, które zostało zmienione. Zmiany dotyczą m.in. zaprezentowaniaw artykułach nowych metod pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, aktualizacji prezentowanych tekstów oraz dołączenia nowego artykułu.
Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z osobami autystycznymi. * Wczesne wykrywanie autyzmu i efekty wczesnej terapii. * Dylematy związane z terapią behawioralną stosowaną wobec osób autystycznych. * Metoda Integracji Sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z autyzmem. * Dziecko autystyczne w kręgu muzyki. * Muzykoterapia w pracy z dzieckiem autystycznym. * Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w terapii dzieci autystycznych. * Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi-autystycznego. * Metoda Dobrego Startu w pracy z dziećmi autystycznymi. * Metoda Felicie Affolter. * Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP) - Zbigniewa Szota. * Wybrane metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem autystycznym z głębokimi zaburzeniami w rozwoju. * Program autorski i jego miejsce we współczesnej edukacji dzieci ze specyficznymi potrzebami. * Gdzie szukać pomocy. *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15526 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziecko z trudnościami w rozwoju / pod redakcją naukową Stanisławy Mihilewicz. - Wydanie II. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005. - 154, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia przy rozdziałach.
Pozycja adresowana jest do specjalistów, rodziców i studentów pracujących na co dzień z dziećmi mającymi trudności w rozwoju.
W książce poruszane są m. in. zagadnienia autyzmu wczesnodziecięcego, nadpobudliwości psychoruchowej, współwystępowania Zespołu Nadpobudliwości z Deficytem Uwagi u dzieci z dysleksją, występowania trudności w uczeniu się matematyki, edukacji i pomocy rodzinie dzieci z wadą słuchu, zagadnienia terapii i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych. Adresatami mogą być specjaliści pracujący na co dzień z dziećmi mającymi trudności w rozwoju, rodzice, studenci oraz wykładowcy kierunku – pedagogika specjalna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 301-304.
Książka przeznaczona jest dla logopedów, psychologów, terapeutów, lekarzy, pedagogów i rodzin dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Autorka przedstawia nie tylko współczesne poglądy dotyczące spektrum autyzmu, ale przede wszystkim opisuje przebieg terapii neurobiologicznej, z której korzystać mogą wszystkie dzieci z zakłóceniami rozwoju poznawczego i językowego.
Wstęp * I. Klasyczne metody diagnozowania autyzmu * 1. Diagnoza – refleksje teoretyczne * 2. Autyzm jako jednostka chorobowa (klasyfikacje ICD-10 i DSM-IV, * CHAT CARS) * 2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 * 2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV * 2.3. Kryteria diagnostyczne według CHAT * 2.4. Kryteria diagnostyczne według CARS * 3. Zachowania autystyczne – stereotypy i fakty * 3.1. Obraz ja, imię ucieleśniające * 3.2. Niechęć do zmian * 4. Brak teorii umysłu czy deficyt języka? * 5. Terapia behawioralna – źródła powstania, założenia, skutki jej stosowania * 5.1. Historia Marcinka * II. Wczesna diagnoza – zagrożenie autyzmem * 1. Zagrożenia współczesności * 1.1. Karmienie * 1.2. Zdobywanie przestrzeni * 1.3. Rozwijanie mowy * 1.4. Stymulacja obrazem * 1.5. Zdrowie wspoółczesnych dzieci * 1.6. Trening czystości * 1.7. Problem szczepionek skumulowanych * 1.8. Późna diagnoza – konsekwencje * 1.9. Warunki wczesnego rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu * 1.9.1. Dzieci w pierwszym roku życia * 1.9.2. Dzieci w drugim roku życia * 1.9.3. Dzieci w trzecim roku życia * 2. Psychologiczne metody diagnozowania zachowań ze spektrum autyzmu * 2.1. Diagnozowanie rozwoju dziecka od 3. do 30. miesiąca życia * 2.1.1. Zaburzenie rozwoju a zaburzenia rozwojowe * 2.2. Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych od 30. miesiąca do 5. roku życia * 2.2.1. Zróżnicowanie anatomiczne i funkcjonalne półkul mózgowych * 2.2.2. Badanie funkcji lewej i prawej półkuli mózgu – test S.O.N. * 2.2.3. Badanie gotowości do uczenia się – Międzynarodowa Wykonaniowa * Skala Leitera * 2.3. Diagnoza dominacji stronnej * 2.4. Zabawa * 2.5. Naśladownictwo * 2.6. Język i komunikacja * 2.7. Spostrzeganie wzrokowe * 2.8. Spostrzeganie słuchowe * 2.9. Zachowania społeczne * 2.10. Funkcje motoryczne * 3. Profil funkcji poznawczych dziecka z zaburzeniami komunikacji językowej * 3.1. Profil dziecka ze spektrum autyzmu * 3.2. Profil funkcji poznawczych dzieci z alalią * 4. Wywiad z rodzicami – spojrzenie praktyka * III. Terapia psychologiczna * 1. Problemy psychologiczne * 1.1. Poszukiwanie diagnozy i warunki jej przyjęcia * 1.2. Terapia rodziny * 1.3. Zadania terapeutyczne dla matki * 1.4. Zadania terapeutyczne dla ojca * 1.5. Seksualność i życie erotyczne rodziców * 1.6. Problemy psychologiczne rodzeństwa. Rola brata i siostry w programie terapii * 1.6.1. Starsza siostra i starszy brat * 1.6.2. Młodsza siostra i młodszy brat * 1.7. Wpływ traumy dziadków na funkcjonowanie rodziny dziecka z autyzmem * 1.8. Postawa terapeuty i jej rola w budowaniu relacji z rodzicami * 1.9. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z perspektywy dziecka * 1.10. Etapy uczenia się * IV. Terapia neurobiologiczna * 1. Terapia słuchowa * 1.1. Ćwiczenia słuchowe – dźwięki niewerbalne * 1.2. Ćwiczenia słuchowe – symultaniczne (samogłoski, wykrzyknienia, * wyrażenia dźwiękonaśladowcze) * 1.3. Ćwiczenia słuchowe – symultaniczno-sekwencyjne * 1.4. Ćwiczenia słuchowe – sekwencyjne (zdania) * 1.5. Echolalie * 2. Terapia funkcji wzrokowych * 2.1. Kontakt wzrokowy * 2.2. Rozszerzanie pola widzenia * 2.3. Kontrolowanie wzrokiem wykonywanych czynności * 2.4. Analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym * 2.5. Analiza i synteza wzrokowa na materiale atematycznym * 2.6. Ćwiczenia odwracania obrazków * 3. Terapia odbioru i przetwarzania bodźców węchowych, smakowych * i dotykowych * 4. Stymulacja rozwoju zabawy * 4.1. Zabawy imitujące jedną czynność * 4.2. Zabawy z rozbudowanymi sekwencjami * 4.3. Zabawy z regułami * 4.4. Zabawy tematyczne * 4.5. Zabawy językowe * 5. Stymulacja funkcji lewej półkuli mózgu * 5.1. Szeregowanie * 5.2. Sekwencje * 5.3. Relacje * 6. Terapia zachowań społecznych * 6.1. Rodzina jako grupa społeczna * 6.2. Przygotowanie do funkcjonowania w grupie rówieśniczej * 7. Stymulacja funkcji motorycznych * 8. Ćwiczenia pamięci * 8.1. Pamięć symultaniczna * 8.2. Pamięć sekwencyjna * 9. Ćwiczenia myślenia * 9.1. Kategoryzowanie * 9.2. Ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego * 9.3. Kodowanie * 10. Kształtowanie systemu językowego * 10.1. Kształtowanie systemu językowego dzieci z zaburzeniami autystycznymi * 10.2. Manualne Torowanie Głosek(R) – metoda E. Wianeckiej * 10.3. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania(R) * 10.3.1. Etapy nauki czytania * 10.3.2. Gesty artykulacyjne * 10.4. Metoda komunikacyjna * 10.5. Metoda kognitywna * 10.6. Dzienniki wydarzeń – metoda W. Zuziowej * 10.7. Linearny porządek terapii jako odzwierciedlenie linearnego aspektu języka * V. Historie prawdziwe * 1. Jaś * 1.1. Diagnoza * 1.2. Po pierwszym tygodniu terapii * 1.3. Po dwoALch tygodniach terapii * 1.4. Po czterech tygodniach terapii * 1.5. Po 15 tygodniach terapii * 1.6. Po 17 tygodniach terapii * 1.7. Po 22 tygodniach terapii * 1.8. Po 24 tygodniach terapii * 2. Pawełek * 2.1. Diagnoza * 2.2. Po dziesięciu tygodniach terapii * 3. Dawid * Zakończenie * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18347, 16175 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Terapia, Diagnoza, Zaburzenia)
Bibliogr. s. 130-144. Indeksy.
Streszcz. ang.
"Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju" to książka, która dokładnie definiuje, czym jest, a czym nie jest zaburzenie autystyczne. Autor, opierając się na najnowszych klasyfikacjach zaburzeń, doniesieniach z literatury przedmiotu oraz własnych badaniach, charakteryzuje autyzm, różnicując go od innych deficytów rozwoju oraz takich zaburzeń, jak zespół Aspergera, Retta czy zespół Krzywego Chromosomu X. Dzięki zawartym w książce opisom cech autyzmu oraz zaproponowanej przez autora Skali Oceny Zaburzeń Autystycznych możliwa jest właściwa diagnoza tego zaburzenia oraz zaplanowanie potrzebnej danemu dziecku terapii. Warte podkreślenia jest także podejście prezentowane przez Jacka Błeszyńskiego, który postuluje głęboko humanistyczne rozumienie autyzmu, będące jednocześnie rozumieniem człowieka i podkreśleniem jego potencjału.
WPROWADZENIE * ROZDZIAŁ 1. * ZABURZENIE W ROZWOJU * ROZDZIAŁ 2. * RÓŻNICOWANIE DIAGNOSTYCZNE * ROZDZIAŁ 3. * MOWA JAKO SZCZEGÓLNY ASPEKT RÓŻNICUJĄCY * 3.1.Niepełnosprawność intelektualna * 3.2.Przegląd badań nad rozwojem mowy dziecka upośledzonego umysłowo * 3.3.Mowa osób z autyzmem i zespołem Aspergera * ROZDZIAŁ 4. * AUTYZM I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA A ZESPÓŁ KRUCHEGO CHROMOSOMU X * 4.1.Charakterystyka zespołu * 4.2.Diagnoza zespołu * 4.3.Przebieg rozwoju w zespole * 4.4.Wczesne różnicowanie zespołu Kruchego Chromosomu X od autyzmu i upośledzenia umysłowego * ROZDZIAŁ 5. * SKALA OCENY ZACHOWAŁ AUTYSTYCZNYCH W DIAGNOZIE RÓŻNICUJĄCEJ I OCENIE ROZWOJU * 5.1.Wprowadzenie * 5.2.Skala Obserwacji Zachowań Autystycznych (SOZA) dla dzieci i młodzieży * 5.3.Różnicowanie * PODSUMOWANIE * BIBLIOGRAFIA * INDEKS RZECZOWY * INDEKS OSÓB *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 15418 (1 egz.)
(dostępność ok. 24.05.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Część pierwsza , Diagnoza psychologicznych możliwości osób ze stanami ze spektrum autyzmu, poświęcona jest różnorodnym aspektom procesu diagnozy. Niepokojące zachowania dziecka i obserwowane przez rodziców trudności rozwojowe skłaniają ich do poszukiwania specjalistycznej pomocy.Cześć druga zatytułowana Wspomaganie osób ze stanami ze spektrum autyzmu prezentuje rozważania bazujące na podejściu podmiotowym, tak bliskiemu Profesor Hannie Olechnowicz, a obserwowalne zachowania stanowią tylko zewnętrzne manifestacje procesów zachodzących głęboko pod powierzchnią. Proces diagnozy prowadzić powinien do opisania i zrozumienia istoty oraz mechanizmów zachodzącychu podłoża obserwowalnych zaburzonych form zachowania, a proces terapii do kompensowania deficytów i rozwijania alternatywnych form realizacji.Część trzecia zatytułowana Środowisko rodzinne wobec osób ze stanami ze spektrum autyzmu proponuje spojrzenie na fenomenologiczne doświadczenie autyzmu z perspektywy uczestników mikrosystemowych relacji - czyli z perspektywy rodzicówi rodzeństwa. Rodzice dzieci autystycznych odczuwają większy stres w porównaniu z rodzicami dzieci z innymi chorobami i rodzicami dzieci rozwijających się prawidłowo, co prowadzi do wypalenia się sił.Czwarta część monografii zatytułowana Przygotowanie do podjęcia zadań codzienności poświęcona jest przyszłościowej perspektywie życia osób z autyzmemi przygotowaniu ich do dorosłego życia w jak najmniej restrykcyjnym otoczeniu.Monografia zawiera artykuły dotyczące zespołu Aspergera:Ľ Czy to zespół Aspergera? - diagnoza dziecka przedszkolnego z perspektywy nauczyciela przedstawia narzędzie, które może być przydatne do badań przesiewowych dzieci w wieku przedszkolnym pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu lub wstępnej diagnozy trudności rozwojowychĽ Stymulacja rozwoju zdolności i zainteresowań u ucznia z zespołem Aspergera prezentuje szczególne uzdolnienia występujące u dzieci z zespołem Aspergera, ujawniane obok lub niezależnie od różnie nasilonych trudności w zakresie m.in. interakcji społecznych i procesów percepcji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18527 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [192]-218.
W książce podjęto próbę analizy różnicującej autyzm od innych głębokich zaburzeń w rozwoju w ujęciu diagnostyczno - terapeutycznym (ze szczególnym uwzględnieniem etiologii autyzmu). Punktem wyjścia stał się problem komunikacji oraz nabywania przez dzieci z głębokimi deficytami w rozwoju kompetencji społecznych.Autor dokonał analizy różnicującej autyzmu od zespołów zaliczanych do grupy PDD (Progressive Developmental Disorders): Landau-Kleffnera, Prader-Williego, Retta, Williamsa, Łamliwego Chromosomu X, Angelmana, Aspergera. Każdy rozdział jest poświęcony jednemu z zespołów w układzie: ogólny opis, diagnoza, przebieg rozwoju dziecka w zespołem, prowadzone terapie (z podziałem na: farmakologiczną, logopedyczną, pedagogiczną, modyfikację zachowań i rodzinną). Dołączono także tabelaryczne zestawienia pomocne we wczesnym różnicowaniu zespołów od autyzmu.Publikacja jest adresowana do pracowników naukowych, jak również praktyków i rodziców zajmujących się diagnostyką oraz wspomaganiem rozwoju dzieci z autyzmem i zespołami zaliczanymi do PDD.
Rozdział 1. Analiza różnicująca autyzmu i innych głębokich zaburzeń w rozwoju * Wprowadzenie * 1.1. Diagnoza * 1.2. Diagnoza w autyzmie * 1.3. Optymalizacja w systemie edukacji specjalnej - wprowadzenie do problematyki * Rozdział 2. Miejsce terapii pedagogicznej w pedagogice specjalnej - studium terminologiczne * Wprowadzenie * 2.1 Ku unifikacji i precyzyjnemu określeniu terminu * 2.2. Podziały terapii pedagogicznej * Rozdział 3. Komunikcja - holistyczne modele wspomagania i rozwoju * Wprowadzenie * 3.1. Podejście teoretyczne * 3.2. Fotogramy jako graficzna metoda komunikacji wspomagająca pracę z dzieckiem z głębokimi deficytami rozwojowymi * Rozdział 4. Genetyczne koncepcje etiologii autyzmu - wprowadzenie do problematyki * Rozdział 5. Zespoły, w których występują zaburzenia autystyczne * Wprowadzenie * 5.1. Zespół Landau-Kleffnera * 5.2. Zespół Pradera-Williego (ZPW) * 5.3. Zespół Retta (ZR, ZTT, RTS) * 5.4. Zespół Williamsa (ZW, Zespół Williamsa-Burena) * 5.5. Zespół łamliwego Chromosomu X * 5.6. Zespół Angelmana * 5.7. Zespół Aspergera (syndrom Aspergera, ASPG1, ASPG2, ASPG3, ASPG4, ZA - w klasyfikacji DSM-IV 299.80 i ICD-10 F84.5)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15708 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dla logopedów, terapeutów, psychologów, pedagogów oraz dla rodziców.
Metody diagnozowania funkcji poznawczych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.Książka Jagody Cieszyńskiej-Rożek poświęcona jest tzw. Metodzie Krakowskiej, czyli terapii edukacyjnej dzieci z zaburzeniami mowy. Autorka przedstawia w niej zupełnie nowe podejście w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Książka adresowana jest w głównej mierze do: logopedów terapeutów psychologów pedagogów rodziców / dziadków dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczychPierwsza część to charakterystyka rozwoju dziecka (0-6 lat) oraz prezentacja trzech koncepcji terapeutycznych. Część druga prezentowanej publikacji zawiera metody diagnozy funkcji poznawczych u dzieci. W ostatniej części znajdziemy szczegółowe omówienie 17 elementów wchodzących w skład Metody Krakowskiej.Wybrane zagadnienia poruszone w książce: źródła komunikacji językowej wpływ środowiska na rozwój dziecka rola języka w rozwoju poznawczym diagnoza zaburzeń rozwojowych opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy wady wymowy alalia afazja u dzieci zaburzenia słuchu zespół Downa zespół Aspergera autyzm podstawowe elementy Metody Krakowskiej Symultaniczno-Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania terapia funkcji wzrokowych stymulacja funkcji motorycznych rola zabawy w kształtowaniu języka kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego logoterapia
Podstawy teoretyczne * I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi? * 1. Od narzędzia do symbolu. * 2. Źródła komunikacji językowej. * 3. Rozwój pisma. * II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka. * 1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy. * 2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych. * 3. Formowanie się dominacji stronnej. * 4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu. * 5. Rola języka w rozwoju poznawczym. * III. Poszukiwanie metod terapeutycznych. * 1. Wyjaśnienia terminologiczne. * 2. Koncepcje behawioralne. * 3. Koncepcje neopsychoanalityczne. * 4. Koncepcje humanistyczne. * 5. Jatrogenne techniki terapii. * 6. Teoria umysłu. * 7. Deficyt uwagi. * 8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie. * Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej. * I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych. * 1. Podstawy teoretyczne. * 2. Rozwiązania praktyczne. * II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych. * 1. Bilingwizm i wielojęzyczność. * 2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy. * 3. Wady wymowy. * 4. Zagrożenie dysleksją. * 5. Jąkanie dziecięce. * 6. Alalia. * 7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera. * 8. Afazja dziecięca. * 9. Afazja u dzieci. * 10. Zaburzenia słuchu. * 11. Zespół Downa. * 12. Zespół Aspergera. * 13. Autyzm. * Metoda Krakowska * I. Dlaczego Metoda Krakowska? * 1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych. * II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską. * 1. Neuroplastyczność układu nerwowego. * 2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się. * 3. Uczenie się a rozwój. * III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej. * 1. Stymulacja słuchowa. * 2. Komunikacja niewerbalna. * 3. Technika komunikacyjna – dialog * 4. Programowanie języka. * 5. Dziennik wydarzeń. * 6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. * 7. Terapia funkcji wzrokowych. * 8. Stymulacja funkcji motorycznych. * 9. Wybór dominującej ręki. * 10. Rola zabawy w kształtowaniu języka. * 11. Stymulacja lewej półkuli mózgu. * 12. Kształtowanie zachowań społecznych. * 13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe. * 14. Stymulacja pamięci. * 15. Ćwiczenia kategoryzacji. * 16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. * 17. Logoterapia. * 18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18346 (1 egz.)
(dostępność ok. 01.05.2024)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Rodzica i Pedagoga)
``Od 18 lat Kutscher diagnozuje często współwystępujące schorzenia neuropsychiatryczne takie jak ADHD, zaburzenia ze spektrum autystycznego, trudności w nauce czy depresję dwubiegunową. Jego przystępnie i zrozumiale napisany poradnik opisuje ogólne zasady diagnozowania i terapii tych zaburzeń u dzieci; kolejne rozdziały książki dotyczą różnych schorzeń i przybliżają czytelnikom przyczyny i objawy zaburzeń, ich wzajemny wpływ na siebie oraz sposoby leczenia``. Library Journal ``Dodające optymizmu studium świata młodych ludzi schwytanych w sidła zaburzeń łączonych, które pomaga rozpoznawać objawy schorzeń, zrozumieć ich przyczyny i podejmować skuteczną terapię... Po zapoznaniu nas z najnowszą wiedzą na temat przyczyn poszczególnych zaburzeń, Kutscher odsłania przed nami konkretne strategie działania i wskazówki... To stabilny i efektowny fundament, na którym można budować dalszą wiedzę na temat zaburzeń rozwojowych. Jednak zarazem jest to książka na tyle bogata w treść, że może stanowić także samodzielne źródło informacji``. Kirkus Reports ``To żaden sekret, że ludzie doświadczający zaburzeń natury neurologicznej zazwyczaj zmagają się z całą gamą problemów neuropsychiatrycznych. Tajemnicą jest natomiast, gdzie kończy się jedno schorzenie, a zaczyna drugie... Ta książka bardzo ułatwia zrozumienie ludzi z zaburzeniami rozwojowymi i udzielanie im pomocy. To będzie prawdziwy klasyk!``. Lianę Holliday Willey, pisarka ``Czytałam tę książkę ze szczerym wzruszeniem. Jako rodzic kochanego, psotnego, utalentowanego i często nie rozumianego młodego człowieka, który zmaga się z całą gamą rożnych zaburzeń, z ogromną przyjemnością sięgnęłam po poradnik, który opisuje sytuację taką, jaka ona rzeczywiście jest... Dra Kutschera trzeba pochwalić za unikalne wyczucie złożonego, a często także frustrującego świata dzieci z zaburzeniami łączonymi``. Jacqui Jackson, rodzic i konsultantka ds. autyzmu ``Dr Kutscher nie tylko czyni trudne informacje łatwiejszymi do zrozumienia, ale robi to z unikalną dozą zrozumienia i współczucia. Z całego serca polecam tę książkę wszystkim nauczycielom i rodzicom mającym do czynienia z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Będę ją popularyzować``. Heidi Bemhardt, badaczka zajmująca się tematyką ADHD ``To przełomowa, wspaniała, świetnie udokumentowana i znakomicie napisana książka o często niezrozumianych zaburzeniach. Zawiera wiele użytecznych wskazówek dotyczących terapii. Prawdziwe dzieło literackiego geniuszu``. Gayle M. Bell, specjalistka ds. edukacji ``Kutscherowi sprawnie udaje się zarówno wywołać współczucie dla chorych dzieci, jak również z optymizmem pokazać, jak wielką rolę mogą odegrać troskliwi rodzice i nauczyciele. To wspaniałe znaleźć jedną książkę, którą można polecić rodzicom szukającym pomocnych informacji dotyczących kilku różnych zaburzeń dotykających ich dziecko``. dr Leslie Packer, psycholog, specjalistka ds. zespołu Touretta
Wprowadzenie * 1. Przeczytaj ten rozdział! Ogólne zasady diagnozowania * 2. Przeczytaj ten rozdział! Ogólne zasady terapii * 3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi * 4. Trudności w nauce * 5. Zaburzenia ze spektrum autystycznego * 6. Zespół Aspergera i jego leczenie * 7. Zaburzenia lękowe i obsesyjno-kompulsywne * 8. Zaburzenia integracji sensorycznej * 9. Tiki i zespół Tourette`a * 10. Depresja * 11. Depresja dwubiegunowa * 12. Zaburzenia opozycyjno-buntownicze * 13. Zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego * 14. Lekarstwa * Dodatek 1: Test kontrolny dotyczący zachowania * Dodatek 2: Szybki quiz dotyczący funkcji wykonawczych *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15684 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka SI)
Na okł.: Nowy przekład.
Uczenie się przez zmysły to książka adresowana zarówno do terapeutów, jak i rodziców. W przystępny sposób opisuje wpływ układów zmysłów na funkcjonowanie układu nerwowego. Wzajemne powiązania tych systemów determinują wzrost i rozwój, zdolność uczenia się nie tylko przedmiotów szkolnych, ale i codziennych umiejętności, a także relacje społeczne oraz równowagę między ciałem i umysłem.Książka zawiera następujące treści:omówienie teorii integracji sensorycznej (SI), czyli zwięzłe i przystępne opisy sposobu, w jaki mózg, układ nerwowy i układy zmysłów współpracują ze sobą,analizy przypadków dzieci z różnego typu problemami, wraz z opisem wpływu deficytów na umiejętność budowania relacji społecznych, wyniki w nauce, sprawność fizyczną i zdolności manualne, w tym pisanie,wskazówki dla rodziców, pracowników szkoły i służby zdrowia oraz odpowiedzi na często zadawane pytania,praktyczne porady na temat diagnozowania dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz terapii integracji sensorycznej u dzieci z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołem Downa, niepełnosprawnych intelektualnie i nadpobudliwych psychoruchowo.Violet F. Maas - instruktor terapii zajęciowej (OTR), członkini Amerykańskiego Towarzystwa Terapii Zajęciowej (FAOTA). Była pierwszą studentką dr A. Jean Ayres, twórczyni teorii integracji sensorycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18156 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej