Budniak Alina
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(1)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Budniak Alina
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(351)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(315)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(180)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Odbiorca
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Edukacja ekologiczna
(1)
Przyroda
(1)
Gatunek
Podręcznik
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 280-306.
Edukacja społeczno-przyrodnicza jako jeden z obszarów zintegrowanej edukacji dzieci przedszkolnych i w młodszym wieku szkolnym obejmuje wiele różnorodnych treści: biologicznych, społecznych, geograficznych, historycznych, fizycznych, związanych z higieną i bezpieczeństwem i wiele innych. Nauczyciel dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, chcąc w sposób rzetelny wprowadzić podstawy wiedzy z wymienionych dziedzin i przygotować fundament dla kształcenia systematycznego, winien odpowiednio przygotować się do swej pracy.Ze względu na rozległość treści edukacji społeczno-przyrodniczej, obejmującej tak wiele różnorodnych zagadnień z - czasem bardzo odległych - dyscyplin wiedzy, przygotowanie nauczyciela dzieci w wieku 3-10 lat wymaga uwzględnienia w programie studiów równie wszechstronnego materiału merytorycznego i metodycznego.Niniejszy podręcznik, opracowany z myślą o studentach kierunków pedagogicznych, przygotowujących się do pracy z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi, podręcznik zawiera zagadnienia teoretyczne, obejmujące podstawy nauczania o otaczającym dziecko środowisku (przyrodniczym, geograficznym, społecznym i in.) oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową. Zakres materiału kształcenia studentów obejmuje w sposób uporządkowany zagadnienia teoretyczne poznane w trakcie realizacji różnorodnych przedmiotów kształcenia w szkole średniej, z punktu widzenia ich przydatności w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat, prezentację tych informacji w takich powiązaniach, by jako nauczyciel mógł je wykorzystać w kształtowaniu u dzieci zintegrowanego obrazu świata; ponadto w podręczniku zawarto metodyczne podstawy edukacji środowiskowej dzieci. Ze względu na założony cel podręcznika - konieczność połączenia zarówno podstaw nauczania o środowisku, jak i metodyki przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji środowiskowej treści pomieszczone w podręczniku dotyczą obu zakresów przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego: merytorycznego i metodycznego. Po wyjaśnieniu i scharakteryzowaniu komponentów środowiska człowieka, tekst podręcznik przybliża zagadnienia związane z poznawaniem przyrody przez dzieci: podstawowe cele, zasady, metody i formy poznawania przyrody, omawia treści edukacji środowiskowej realizowane w przedszkolu i klasach początkowych, planowanie zajęć zintegrowanych uwzględniających edukację środowiskową oraz wykorzystywanie mediów dydaktycznych. Dalsza część podręcznika przybliża kolejne zakresy treści edukacji środowiskowej takie, jak: higiena i bezpieczeństwo dziecka, zagadnienia geograficzne, ekologiczne i sozologiczne, historyczne, zawodoznawcze, fizyczne i inne, omawiając zarówno zagadnienia programowe realizowane w pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym, jak i ich znaczenie w edukacji dziecka.Praktyczne przygotowanie studentów do pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym będzie się opierało na zawartych w niniejszym podręczniku zagadnieniach teoretycznych w trakcie ćwiczeń, podczas których studenci będą opracowywać metodyczne przykłady, praktyczne rozwiązania i zadania dotyczące poszczególnych tematów (niektóre pomysły ćwiczeń metodycznych zamieszczone zostały w postaci Zadań do wykonania w poszczególnych rozdziałach podręcznika). Podręcznik kieruję do nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz studentów kierunków pedagogicznych, szczególnie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Autorka
Wstęp * Rozdział 1 * Środowisko i człowiek * 1.1. Środowisko – wyjaśnienie pojęć * 1.2. Składniki środowiska i ich charakterystyka * 1.3. Środowisko a zdrowie * Zadania * Rozdział 2 * Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska * 2.1. Poznawanie przyrody przez dzieci * 2.2. Fazy poznawania przyrody * 2.3. Zasady nauczania o środowisku * Zadania * Rozdział 3 * Cele, zadania i treści edukacji środowiskowej * Planowanie zajęć zintegrowanych * 3.1. Cele edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych * 3.2. Zadania edukacji środowiskowej * 3.3. Porównanie tradycyjnej i holistycznej edukacji środowiskowej * 3.4. Przygotowanie nauczyciela do zajęć * 3.5. Planowanie zajęć edukacji środowiskowej * 3.6. Sytuacje edukacyjne i ich elementy składowe * 3.7. Treści edukacji przyrodniczej jako czynnik integrujący w edukacji początkowej * Zadania * Rozdział 4 * Metody edukacji środowiskowej i ich charakterystyka Formy aktywności dzieci w kontaktach ze środowiskiem * Pomoce dydaktyczne w edukacji społeczno-przyrodniczej * 4.1. Metody edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej * 4.2. Wybrane klasyfikacje metod * 4.3. Strategia wielostronnego kształcenia * 4.4. Cechy charakterystyczne wybranych metod edukacji społeczno-przyrodniczej * 4.5. Formy zajęć edukacji środowiskowej wykorzystywane w przedszkolu i klasach I–III * 4.6. Wycieczka i spacer w edukacji przyrodniczej i społecznej * 4.7. Prace domowe o tematyce społeczno-przyrodniczej * 4.8. Rola pomocy dydaktycznych w edukacji społeczno-przyrodniczej * Zadania * Rozdział 5 * Poznawanie otoczenia społecznego * 5.1. Dziecko wśród ludzi * 5.2. Przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie * 5.3. Praca ludzi w rożnych zawodach – produkcja i wytwarzanie * 5.4. Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej * 5.5. Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie * 5.6. Tradycje, zwyczaje i obrzędy jako przykład wrastania w kulturę * Zadania * Rozdział 6 * Higiena osobista i otoczenia dziecka. Odżywianie * 6.1. Zdrowie, higiena – podstawowe pojęcia * 6.2. Czynniki warunkujące zdrowie * 6.3. Wychowanie zdrowotne i edukacja zdrowotna * 6.4. Zasady edukacji zdrowotnej * 6.5. Edukacja zdrowotna dzieci * 6.6. Treści edukacji zdrowotnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym * Zadania * Rozdział 7 * Bezpieczeństwo dziecka w ruchu drogowym, w przedszkolu, szkole, w czasie zabaw * 7.1. Przygotowanie dziecka do przestrzegania norm i zasad bezpieczeństwa * 7.2. Problematyka bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym * 7.3. Cele i zadania edukacji komunikacyjno-drogowej dzieci w wieku 3–10 lat * 7.4. Bezpieczeństwo dzieci w domu, przedszkolu, szkole i w czasie zabaw * Zadania * Rozdział 8 * Poznawanie roślin i zwierząt przez dzieci * 8.1. Poznawanie roślin i zwierząt w ujęciu programu * 8.2. Znaczenie poznawania świata roślin i zwierząt przez dzieci * 8.3. Znaczenie hodowli roślin i zwierząt w edukacji * Zadania * Rozdział 9 * Ochrona przyrody i krajobrazu * 9.1. Zasoby przyrody a człowiek * 9.2. Ochrona środowiska – ustalenia terminologiczne * 9.3. Tradycje ochrony przyrody na świecie i w Polsce * 9.4. Formy ochrony przyrody w Polsce * 9.5. Tematy związane z ochroną przyrody i krajobrazu realizowane w przedszkolu i klasach początkowych * Zadania * Rozdział 10 * Edukacja ekologiczna dzieci młodszych a zagrożenia środowiska naturalnego * 10.1. Pojęcie ekologii i jej cechy charakterystyczne jako nauki * 10.2. Zagrożenia środowiska a człowiek * 10.3. Cele i zadania edukacji ekologicznej * 10.4. Treści, metody i formy edukacji ekologicznej w przedszkolu i klasach początkowych * 10.5. Kształtowanie postaw proekologicznych * Zadania * Rozdział 11 * Pogoda i klimat. Obserwacja pogody * 11.1. Pogoda, klimat, mikroklimat – meteorologia i klimatologia * 11.2. Elementy pogody i sposoby ich pomiaru * 11.3. Obserwowanie pogody z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym * 11.4. Fenologiczne, klimatyczne i astronomiczne pory roku * 11.5. Specyfika klimatu Polski * Zadania * Rozdział 12 * Doświadczenia, eksperymenty i obserwacje zjawisk fizycznych, chemicznych i przyrodniczych * 12.1. Konieczność stosowania doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w pracy z dziećmi w wieku 3–10 lat * 12.2. Kształtowanie umiejętności obserwacji * 12.3. Badanie otaczającego świata – rola doświadczeń i eksperymentów przyrodniczych w poznawaniu praw rządzących przyrodą * 12.4. Podstawowe wskazówki metodyczne dotyczące organizacji działań eksperymentalnych dzieci młodszych Zadania * Rozdział 13 * Turystyka i krajoznawstwo w edukacji dzieci młodszych * 13.1. Znaczenie turystyki i krajoznawstwa * 13.2. Wyznaczanie kierunków w terenie i na mapie * 13.3. Mapa i plan – znaki umowne na planie i mapie * 13.4. Rodzaje map i ich wykorzystanie w edukacji * 13.5. Krajobrazy i ich charakterystyka * 13.6. Treści gospodarcze i administracyjne w programach edukacji wczesnoszkolnej * Zadania * Spis schematów i tabel * Aneks * Załącznik 1. Pytania dzieci * Załącznik 2. Wynalazki * Załącznik 3. Rośliny * Załącznik 4. Zwierzęta * Załącznik 5. Zjawiska pogodowe * Załącznik 6. Przykładowy konspekt (scenariusz) zajęć zintegrowanych dla klasy I * Załącznik 7. Wykaz literatury na temat doświadczeń i eksperymentów dla dzieci młodszych * Załącznik 8. Wykaz literatury na temat wynalazków * Załącznik 9. Wykaz literatury zawierającej odpowiedzi na dziecięce pytania * Załącznik 10. Wykaz literatury na temat bezpieczeństwa dzieci * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16269 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej