Kosiński Dariusz (1966- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
nieokreślona
(3)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(4)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Kosiński Dariusz (1966- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(351)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(315)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(180)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1801-1900
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Teatr polski
(4)
Bielska, Urszula (1938- )
(1)
Grotowski, Jerzy (1933-1999)
(1)
Meciszewski, Hilary (1803-1855)
(1)
Teatr
(1)
Teatr "13 Rzędów" (Opole)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Gatunek
Publikacje
(3)
Encyklopedie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Kultura i sztuka
(4)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Indeks.
Urszula Bielska (ur. 1938) była w latach 1962-1965 kierowniczką administracyjną Teatru 13 Rzędów w Opolu, żoną jego aktora Andrzeja Bielskiego i zarazem gospodynią mieszkania przy ulicy św. Wojciecha, gdzie spotykał się cały zespół z Jerzym Grotowskim na czele. Okres ten stanowi centrum jej wspomnień, ale jest zarazem tylko fragmentem jej dramatycznego życia. Biografia Urszuli Bielskiej, stanowiąc opowieść o niepowtarzalnym i wyjątkowym życiu, obrazuje i oświetla zarazem wypierany dziś często okres zasadniczych przemian, jakie przeszło polskie społeczeństwo po roku 1939. Wojna i powojenna "prześniona rewolucja" (by użyć celnego i inspirującego określenia Andrzeja Ledera) kształtują życie Autorki, ale zarazem ona sama usiłuje dać im własną odpowiedź. Zderzenie historycznych uwarunkowań i właściwej Urszuli Bielskiej niepodległej energii owocuje biografią, która w sposób niezwykły oświetla przemiany za-chodzące w Polsce w drugiej połowie XX wieku, dziś zwykle wypierane i przesłaniane czerwono-białą legendą o demonicznych komunistach i anielskich patriotach. Osobista opowieść o losach jednej niezwykłej kobiety rozsadza ten schemat, odsłaniając całą złożoność powojennego życia w Polsce.Z tej właśnie złożoności wyrasta i z tą złożonością ściśle jest związana twórczość Jerzego Grotowskiego i jego zespołu. Urszula Bielska, nazywana przez środowisko Teatru 13 Rzędów "Wojtkiem", nie należała do grona jego współtwórców. Była jednak w centrum innego życia teatralnego niż to znane z legend o eksperymentach artystycznych i aktach całkowitych. Widziane z okien jej mieszkania i z wnętrza gabinetu nie układa się ono w historię zwycięzców, którzy stali się "książętami zawodu" i prorokami nowego teatru. Jest raczej historią tych, których życie zostało mocno naznaczone przez "spotkania z wybitnymi ludźmi", ale którzy ostatecznie nie znaleźli się w gronie wybranych. Jej opowieść o Grotowskim i jego teatrze z początku lat sześćdziesiątych to "inna historia", a raczej - by użyć znanej angielskiej modyfikacji - "herstoria". Kobiecy głos Bielskiej nie ulega męskim legendom Mistrzów, nicuje je, niekiedy demaskuje. Nie podważa przy tym wielkości osiągnięć Grotowskiego ani jego wyjątkowości jako artysty i intelektualisty. Ale przywraca jego teatrowi wymiary i konteksty, które sami jego twórcy usiłowali zatrzeć. Czyni to zarówno bezpośrednio - przez opowiadanie własnej wersji wydarzeń z opolskich dziejów teatru Grotowskiego, jak i pośrednio - przez wplecenie ich w historię własnego życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 792 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Polski teatr przemiany / Dariusz Kosiński. - Wrocław : Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2007. - 525, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
(Ścieżka Teatru i Kultury)
Indeks.
Autor sytuuje idee teatru i praktyki twórcze Mickiewicza, Słowackiego, Wyspiańskiego, Osterwy i Limanowskiego oraz Grotowskiego we wspólnej dziedzinie, którą nazywa „polskim teatrem przemiany”. W następujący sposób opisuje wyróżnioną przez siebie tradycję: „Sądzę, że za żywotnością «polskiego teatru przemiany» stoi […] niezwykle ścisłe połączenie sztuki i religii, sprawiające, że działalność «artystyczna» staje się tu rodzajem praktyki duchowej, a «duchowość» przejawia się przede wszystkim w działaniu i dążeniu do doświadczenia numinotycznego. «Duchowe» i «artystyczne» tworzą dynamiczną równowagę, wzajemnie przekształcając się w taki sposób, że mówienie o religii jest nieporozumieniem, a mówienie tylko o sztuce pomniejszającym zawężeniem”. W innym miejscu podkreśla, iż „cechą charakterystyczną dla tej tradycji jest właśnie konsekwentnie zachowywane nastawienie pragmatyczne, niemal empiryczne, przejawiające się w tym, że przestrzenią realizacji poszczególnych projektów jest doświadczenie, a nie wiara, zaś podstawowe narzędzie to czynienie, a nie wyznawanie. Jest to przede wszystkim tradycja performatywna, w tym sensie, że nie przyjmuje ona niczego z góry, ale chce wszystko, łącznie z najwyższymi doznaniami i najpełniejszą transformacją, zdobyć poprzez działania o charakterze metacodziennym, do których często dopuszczani są świadkowie. Ze względu na tę metacodzienność działań i ich otwarty charakter jest to więc zjawisko teatralne”.[Opis na podsawie lubimyczytac.pl].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności (1 egz.)
Książka
W koszyku
Słownik wiedzy o teatrze / Dariusz Kosiński [et al.]. - Bielsko-Biała : "Park", cop. 2005. - 476 s. : il. ; 25 cm.
Forma i typ
Temat
Gatunek
Bibliogr. s. 462 i przy rozdz.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 792 (1 egz.)
Kaucja: 24,95 zł
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 792 C (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Polskie Piśmiennictwo Teatralne XIX Wieku ; t. 1)
Opis według okładki.
Indeks.
Nowa seria wydawnictwa „Societas Vistulana” stawia sobie za cel opracowanie współczesnych edycji najważniejszych XIX-wiecznych tekstów poświęconych teatrowi. Pierwszy tom serii „W stronę praktyki - podręczniki sztuki aktorskiej” zawiera podręczniki sztuki aktorskiej, czyli „lekcje” zapisane przez aktorów i pedagogów. Tom otwiera bodaj najsłynniejszy podręcznik XIX-wieczny: „Dramaturgia, czyli Nauka sztuki scenicznej” dla Szkoły Teatralnej Wojciecha Bogusławskiego. Dzieło pozostaje owiane aurą tajemnicy, gdyż do naszych czasów dotrwały tylko jego fragmenty. Tu, po raz pierwszy, publikujemy wszystkie zachowane części. Następny tekst to „Myśli o umnictwie dramatycznym Jana Nepomucena Kamińskiego” - rozbudowany szkic, który jest próbą syntetycznej prezentacji teorii aktorstwa 1. połowy XIX wieku. Kolejna część poświęcona jest bodaj najbardziej niedocenionemu, a zarazem najważniejszemu podręcznikowi aktorstwa XIX wieku „Teorii sztuki dramatycznej” Jana Tomasza Seweryna Jasińskiego. Lekceważony przez wielu „postępowych” historyków aktor, reżyser, pedagog i pisarz był twórcą podstaw wielkiego stylu gry aktorskiej, którego stolicą była Warszawa, a jednocześnie wychowawcą wielu gwiazd m.in. Heleny Modrzejewskiej. Kontynuatorem pracy Jasińskiego był Jan Chęciński, którego nazwiskiem opatrzone są powstałe w tajemniczych okolicznościach wypisy z „Teorii...” Jasińskiego oraz odczyt „Aktor” ogłoszony na łamach „Gazety Polskiej” w roku 1870 - opublikowany w niniejszym tomie po raz pierwszy. Dwie ostatnie pozycje łączy fakt bycia zmarginalizowanymi. Pierwsza to „Dramaturgia praktyczna” Emila Derynga, druga - „Podręcznik sztuki dramatycznej” Anastazego Trapszy. Publikacja zawiera indeks osobowy. Drugi tom tej serii „Hilary Meciszewski. Uwagi o teatrze krakowskim. Wybór pism teatralnych” w oprac. Dariusza Kosińskiego ukaże się jesienią 2008 roku. [Opis na podstawie vistulana.pl].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Polskie Piśmiennictwo Teatralne XIX Wieku ; t. 2)
Opis według okładki.
Indeks.
Drugi tom serii zainaugurowanej przez „Societas Vistulana” pt. „Hilary Meciszewski. Uwagi o teatrze krakowskim. Wybór pism teatralnych” to pierwsza w historii kultury polskiej edycja pism teatralnych Hilarego Meciszewskiego - jednej z najwybitniejszych postaci polskiego teatru połowy XIX wieku. Pozostawione przez niego pisma mają ogromne znaczenie dla badań nad ówczesnym teatrem, są pozbawione cech doraźnej publicystyki i stanowią przemyślany i oryginalny program dla teatru. Z obecnej perspektywy najciekawsza się wydaje idea teatru narodowego oraz postulaty, które wyprzedziły epokę o ćwierć wieku. Jeden z recenzentów, prof. dr hab. Jan Michalik, pokusił się nawet o hipotezę, że edycja pism Meciszewskiego przez Dariusza Kosińskiego, a zatem upowszechnienie dostępu do nich może mieć podobne znaczenie dla badań nad teatrem pierwszej połowy XIX wieku, jak przed półwiekiem Jerzego Gota wybór pism teatralnych Stanisława Koźmiana dla badań nad teatrem drugiej połowy tego stulecia. W wydawanym tomie bardzo trafnie wyselekcjonowano teksty sprzed 1843 i po 1845 roku, a na uznanie recenzentów zasłużył też sposób ich opracowania. Teksty zaprezentowano w ciągu chronologicznym. W części wstępnej przedstawiono sylwetkę Meciszewskiego - charakterystykę jego dorobku jako publicysty teatralnego i dyrektora teatru oraz niebanalną osobowość. [Opis na podstawie vistulana.pl].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej