Zięba-Kołodziej Beata
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(3)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Zięba-Kołodziej Beata
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(291)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(189)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(166)
Roberts Nora
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(135)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(134)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Internaty
(1)
Pedagogika opiekuńcza
(1)
Rodzina
(1)
Świetlice szkolne
(1)
Gatunek
Podręcznik
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 213-225.
Książka stanowi wprowadzenie w złożone i często skomplikowane zagadnienia z zakresu teorii, badań i historii rodziny, a w szczególności jej zadań opiekuńczo-wychowawczych. Może być przydatna tym czytelnikom, którzy chcieliby skonfrontować własną wiedzę i doświadczenie na temat rodziny z inną perspektywą patrzenia na nią, pogłębić zrozumienie jej złożoności i uwrażliwić na zachodzące w niej zjawiska.Autorzy przedstawili obszar badań pedagogiki opiekuńczej, której głównym przedmiotem jest opieka i wychowanie w rodzinie oraz implikacje tych procesów. Podjęte zagadnienia zaprezentowane zostały w dwóch częściach, stanowiących jednocześnie dwie główne perspektywy patrzenia na rodzinę: współczesną i historyczną.
Część I. Rodzina we współczesnych perspektywach teoretycznych i badawczych * Rozdział 1. Rodzina jako przestrzeń opiekuńcza * Sylwia Badora * 1.1. Wymiar biologiczny rodzinnej przestrzeni opiekuńczej * 1.2. Emocjonalny wymiar rodzinnej przestrzeni opiekuńczej * 1.3. Spontaniczność i normalność jako wymiary rodzinnej przestrzeni opiekuńczej * Rozdział 2. Rodzinny przekaz treści kulturowych zawartych w polskiej strukturze obrzędowej * Halina Mielicka-Pawłowska * 2.1. Elementy strukturalne obrzędowości * 2.2. Systemy wierzeniowo-interpretacyjne świętowania * 2.2.1. Religijny system wartości * 2.2.2. Świecki system wartości * Rozdział 3. Współczesna rodzina wobec przygotowania dzieci do pełnienia ról związanych z płcią * Joanna Smyła * 3.1. Układ ról i pozycji w rodzinie * 3.2. Proces wytwarzania indywidualnej koncepcji roli płciowej * 3.3. Rola rodziny w rozwijaniu koncepcji roli płciowej u dzieci * Rozdział 4. Lojalność dziecka wobec rodziny * Monika Piątek * 4.1. Lojalność – definicja * 4.2. Podstawy teoretyczne wyjaśniające mechanizm lojalności rodzinnej * 4.3. Konflikt lojalności w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości * 4.4. Sposoby wyrażania lojalności w rodzinie * 4.5. Niszczące skutki głębokiej lojalności dzieci wobec rodziców * 4.6. Strategie i techniki terapeutyczne dotyczące ujawniania oraz anulowania rodzinnych zobowiązań i długów * Rozdział 5. Rodzinne problemy opieki nad niesamodzielnym seniorem * Beata Zięba-Kołodziej * 5.1. Rodzina – prolog i epilog * 5.2. Starość to nie tylko demografia * 5.3. Opieka w rodzinie – próba więzi międzyludzkich * 5.4. Problemy opieki nad niesamodzielnym seniorem * Rozdział 6. Funkcjonowanie w rodzinie młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną * Małgorzata Ogorzałek * 6.1. Wybrane aspekty funkcjonowania rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem * 6.2. Problemy w rodzinie z dzieckiem niepełnosprawnym * 6.3. Funkcjonowanie młodzieży z lekką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie sfer przystosowania społecznego – raport z badań * 6.4. Wnioski z badań * 6.5. Prezentacja tabelaryczna wyników badań * Rozdział 7. Rodzina w perspektywie gender * Marta Darowska, Sylwia Badora * 7.1. Płeć kulturowa – gender * 7.2. Gender a rodzina * Część II. Rodzina w perspektywie historycznej * Rozdział 1. Rodzina u starożytnych Greków i Rzymian * Stanisław Lis * 1.1. Starożytna rodzina grecka * 1.2. Starożytna rodzina rzymska * Rozdział 2. Codzienność i opieka rodzinna w średniowiecznej i nowożytnej kulturze Zachodu * Sylwia Badora * 2.1. Opieka rodzinna u zmierzchu starożytności i w średniowieczu * 2.2. Opieka rodzinna w okresie od renesansu do oświecenia * Rozdział 3. Poglądy Jana Amosa Komeńskiego na wychowanie w rodzinie * Sylwia Badora * Rozdział 4. Z dziejów rodziny staropolskiej – kobieta zostaje matką * Anna Szylar * Rozdział 5. Sytuacja dzieci i młodzieży po zakończeniu II wojny światowej * Renata Stojecka-Zuber * 5.1. Sytuacja dzieci i młodzieży po zakończeniu II wojny światowej * 5.2. Sieroctwo powojenne * 5.3. Stan zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci i młodzieży po zakończeniu wojny * 5.4. Repatriacja dzieci polskich z Niemiec * 5.5. Dziecko w prawie polskim w latach 1944–1949 * 5.5.1. Czynniki rozwoju praw dziecka * 5.5.2. Prawa dziecka w pierwszych powojennych aktach prawnych * Bibliografia * Spis tabel
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17895 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 115-123.
Streszcz. ang.
W ostatnim czasie internaty i bursy szkolne nie budzą zbyt dużego zainteresowania badaczy. Tym, istotnym dla opieki i wychowania, wycinkiem społecznej rzeczywistości nie są specjalnie zainteresowani poznawczo ani pedagodzy, ani historycy wychowania. Pojawiające się artykuły rzadko odnoszą się do empirii; najczęściej są to publikacje praktyków - cenne, ale zbyt jednostkowe, aby mogły być podstawą uogólnień. Istotny wkład w piśmiennictwo dotyczące internatów szkolnych przypisać można Józefie Brągiel, Krystynie Kowalik, Władysławowi Grądzkiemu oraz Zbigniewowi Węgierskiemu. Publikacje wymienionych Autorów, oparte na badaniach empirycznych i doświadczeniach, przekazują kompleksową wiedzę na temat placówek. Niestety, nie są to dane aktualne. Nie można jednak nie dostrzegać ich znaczącej roli dla poznawania zasad funkcjonowania burs i internatów oraz ich przeszłości, tym bardziej, że są to jedne z nielicznych publikacji gruntownie omawiających daną tematykę. Z tego też powodu są często cytowane w innych, bardziej współczesnych opracowaniach, wkomponowanych w prace zbiorowe, dotyczące współczesnych form opieki i wychowania.Internaty i bursy szkolne to placówki opiekuńczo-wychowawcze powołane w celu realizacji społecznych potrzeb w zakresie kształcenia. Przeznaczone są dla uczniów pobierających naukę poza miejscem stałego zamieszkania. Sprawują nad wychowankiem opiekę, stwarzają możliwości dla jego osobistego rozwoju oraz ułatwiają zdobywanie wiedzy, wykształcenia i zawodu.Celem książki jest ogólna prezentacja najważniejszych kwestii, odnoszących się do burs i internatów szkolnych. Ukazane w niej zostały historyczne aspekty rozwoju placówek internatowych w Polsce, od czasów średniowiecznych do współczesnych, podstawy prawne oraz funkcje i zadania placówek, a także zagadnienia związane z organizacją procesu opiekuńczo-wychowawczego. Nie zabrakło także rozważań nad aktualnymi - organizacyjnymi i pedagogicznymi - problemami internatów i burs.Pomimo, iż jest wiele wątków, których w ogóle nie podjęto lub podjęto w sposób marginalny, książka może stanowić źródło wiedzy dla studentów pedagogiki; może być również inspiracją dla nauczycieli - wychowawców placówek, a także powodem do głębszej refleksji dla organizatorów lokalnej polityki oświatowej.Autorka
Rozdział pierwszy * Rozwój wychowania internatowego w Polsce * 1.1.Powstanie i rozwój placówek internatowych w okresie staropolskim * 1.2.Placówki typu internatowego w czasach zaborów , * 1.3.Wychowanie internatowe w XX- leciu międzywojennym * 1.4.Działalność internatów i burs w czasach najnowszych * Rozdział drugi * Prawne aspekty funkcjonowania burs i internatów szkolnych * 2.1.Przepisy ogólne * 2.2.Przepisy dotyczące internatu * 2.3.Przepisy dotyczące bursy * 2.4.Przepisy regulujące zatrudnianie wychowawców * Rozdział trzeci * Funkcje i zadania placówek internatowych * 3.1.Funkcja społeczna * 3.2.Funkcja wychowawcza * 3.3.Funkcja opiekuńcza * Rozdział czwarty * Wybrane aspekty funkcjonowania burs i internatów szkolnych * 4.1.Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej * 4.2.Podmioty wzajemnych oddziaływań * 4.2.1.Wychowankowie * 4.2.2.Wychowawcy * 4.3.Problemy współczesnych internatów i burs *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17108 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 128-132.
Teoretyczno-prawne podstawy działalności świetlic szkolnych. Organizacyjne aspekty funkcjonowania świetlic szkolnych. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy szkolnej
I Teoretyczno-prawne podstawy działalności świetlic szkolnych * 1.1. Funkcje i zadania placówki * 1.2. Prawne podstawy funkcjonowania świetlic szkolnych * 1.3. Wychowawca świetlicy * 1.4. Autorytet nauczyciela-wychowawcy * 1.5. Wychowankowie i inni odbiorcy usług świetlicy * II Organizacyjne aspekty funkcjonowania świetlic szkolnych * 2.1. Baza materialno-dydaktyczna * 2.2. Organizacja i planowanie pracy w świetlicy * 2.2.1. Zasady organizacyjne * 2.2.2. Rodzaje planów pracy * 2.3. Praktyczne aspekty organizacji pracy świetlicy szkolnej (przykłady) * 2.4. Problemy współczesnych świetlic szkolnych * III Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy szkolnej * 3.1. Poznawanie wychowanka i diagnozowanie środowiska wychowawczego świetlicy * 3.2. Przykłady narzędzi badawczych i schemat analizy przypadku * 3.3. Formy pracy świetlicowej * 3.4. Przykłady scenariuszy i zajęć świetlicowych * 3.5. Współpraca świetlicy z rodzicami wychowanków * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15780 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej