Doświadczenie (filozofia)
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(1)
Autor
Gilson Étienne (1884-1978)
(1)
Kos Ewa (pedagogika)
(1)
Kydryński Marcin (1968- )
(1)
Wrzeszcz Zofia
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Kobieta
(5221)
Rodzina
(4019)
Przyjaźń
(3835)
Miłość
(3258)
Tajemnica
(2959)
Doświadczenie (filozofia)
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2939)
Relacje międzyludzkie
(2520)
Zabójstwo
(2174)
Życie codzienne
(1910)
Magia
(1732)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1591)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1529)
Uczucia
(1403)
Nastolatki
(1379)
II wojna światowa (1939-1945)
(1365)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1348)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1133)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Trudne sytuacje życiowe
(1001)
Chłopcy
(998)
Wybory życiowe
(938)
Sekrety rodzinne
(931)
Policjanci
(908)
Żydzi
(894)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Władcy
(863)
Psy
(862)
Historia
(847)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(775)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(678)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(622)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(456)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: czas
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Kuba
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Dzienniki
(1)
Opracowanie
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Raport z badań
(1)
Relacja z podróży
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Arcydzieła Wielkich Myślicieli)
Tytuł oryginału: The unity of philosophical experience.
Bibliografia na stronach [221]-225. Indeks.
"Jedność doświadczenia filozoficznego" to próba odnalezienia "zasadniczego rozumowego wątku" (fragm. przedmowy) w chaosie wykluczających się i obalających systemów filozoficznych. Próba ta jest o tyle istotna, że, jak słusznie zauważa Gilson, "nikt nie jest w stanie dojść do znaczniejszych osiągnięć w dziedzinie własnej myśli filozoficznej, o ile przedtem nie prześledzi dziejów filozofii". Historia filozofii jest bowiem o wiele bardziej związana z sama filozofią niż historia jakiejkolwiek innej nauki z daną gałęzią wiedzy. Filozoficzne dzieje filozofowania uważa Etienne Gilson za wyjątkowo znaczące dla istoty filozoficznego poznania i im właśnie poświęcił serię wykładów wygłoszonych na Harvardzie, a zebranych w postaci niniejszej książki, "Jedność doświadczenia filozoficznego".Jednym słowem, książka Gilsona pokazuje, że aby dobrze filozofować, trzeba najpierw dowiedzieć się jak robili to nasi poprzednicy.
Część pierwsza – Doświadczenie średniowiecza * I. Logikalizm a filozofia * II. Teologizm a filozofia * III. Droga do sceptycyzmu * IV. Upadek filozofii średniowiecza * Część druga – Doświadczenie kartezjańskie * V. Kartezjanizm matematyczny * VI. Kartezjański spirytualizm * VII. Kartezjański idealizm * VIII. Upadek systemu Kartezjusza * Część trzecia – Doświadczenie nowożytne * IX. Fizykalizm Kanta * X. Socjologizm Augusta Comte`a * XI. Upadek filozofii nowożytnej * Część czwarta – Istota i jedność doświadczenia filozoficznego * XII. Istota i jedność doświadczenia filozoficznego * Bibliografia * Skorowidz nazwisk
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja. Biografie w badaniach)
Bibliografia, netografia na stronach [283]-294.
Dostępne również jako e-book.
W późnonowoczesnym społeczeństwie, w warunkach wciąż zmieniającej się rzeczywistości, przebieg życia wymaga kontroli. Jednostka musi czuwać, by nie przegapić szansy lub zagrożenia. Jest to istotne zarówno w wymiarze zewnętrznym - przy wyborze spośród różnych rodzajów ofert społecznych, jak i wewnętrznym - podczas wyboru celów działania, wartości, priorytetów życiowych, stylów życia, wzorów osobowych. Podejmowane decyzje kształtują doświadczenia badanych kobiet, różnicują przebieg ich życia, modelują sytuację zawodową. Narratorki, dokonując wyborów, nie tylko korzystają z istniejących możliwości, ale często je kreują. "Publikacja jest nowatorska, oryginalna. Wyróżnia się na tle książek dotyczących podobnej problematyki teoretyczną dojrzałością i metodologicznym mistrzostwem. Bardzo dobrze napisana, ciekawa i ważna społecznie." Z recenzji prof. dr hab. Mirosławy Nowak-Dziemianowicz Dolnośląska Szkoła Wyższa
Podziękowania * Wstęp * Rozdział I. Społeczno-zawodowa sytuacja kobiet * 1. Społeczno-zawodowa sytuacja kobiet - przegląd literatury * 1.1. Próba definicji pojęcia sukces w świetle wybranych opracowań teoretycznych i badań empirycznych * 1.2. Sukces jako kategoria pedagogiczna - perspektywa dynamiczna * 1.3. Konsekwencje sukcesu * 2. Kariera zawodowa kobiet * 2.1. Kariera, awans zawodowy - ustalenia terminologiczne * 2.2. Bariery i ograniczenia w rozwoju karier zawodowych kobiet w świetle literatury * Rozdział II. Założenia teoretyczno-metodologiczne * 1. Perspektywy teoretyczne - źródła pojęć uwrażliwiających * 2. Specyfika jakościowej orientacji badawczej * 2.1. Wywiad narracyjny jako jakościowa metoda badawcza * 2.2.1. Badania oparte na materiale autobiograficznym * 2.2.2. Badania narracji * 2.2. Teoretyczne założenia wywiadu narracyjnego * 2.3. Metodyka postępowania badawczego * Rozdział III. Koncepcja badań własnych * 1. Przedmiot badań * 2. Cele badań * 3. Problematyka badawcza * 4. Metoda i technika badawcza * 5. Organizacja badań * 5.1. Dobór próby badawczej i przebieg badań * 5.2. Przebieg wywiadów * 5.3. Prezentacja toku postępowania interpretacyjnego * 6. Ocena zebranego materiału badawczego oraz reakcja Badanych na "zachętę do opowiadania" * Rozdział IV. Rekonstrukcja wybranych biografii - przypadków kluczowych * 1. Analiza przypadku I - narracja Katarzyny M. * 1.1. Problemy z identyfikacją typu wypowiedzi. Ocena uzyskanego materiału * 1.2. Formalna organizacja narracji * 1.3. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 1.3.1. Rejestr działań i wydarzeń z życia Narratorki * 1.3.2. Rekonstrukcja warunków uczestnictwa społecznego Narratorki oraz procesy uczenia się * 1.4. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * 2. Analiza przypadku II - narracja Magdaleny S. * 2.1. Ocena uzyskanego materiału * 2.1.1. Formalna organizacja narracji * 2.2. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 2.3. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * 3. Analiza przypadku III - narracja Wioletty R. * 3.1. Opis przypadku z uwzględnieniem obiektywnych danych, uzyskanych z ankiety i wywiadu oraz ocena uzyskanego materiału * 3.2. Rekonstrukcja drogi biograficzno-zawodowej z uwzględnieniem perspektywy Narratorki i badacza * 3.3. Elementy teorii - rekonstrukcja wzorów i zasad działania Narratorki * Rozdział V. Warunki uczestnictwa społecznego badanych kobiet - teoretyczne uogólnienie * 1. Struktury doświadczeń organizujące przebieg badanych biografii (odniesienie do teorii F. Sch??tzego) * 1.1. Biograficzne plany działania * 1.2. Przemiany biograficzne * 1.3. Instytucjonalne wzory przebiegu życia i trajektoria * 2. Warunki wybranych przestrzeni uczestnictwa społecznego badanych kobiet * 2.1. Polityczno-społeczno-gospodarcze uwarunkowania uczestnictwa społecznego Badanych - perspektywa biograficznie odtworzona * 2.1.1. Okres stanu wojennego * 2.1.2. Proces transformacji ustrojowej w doświadczeniach Badanych * 2.1.2.1. Postawy Badanych wobec przemiany porządku społecznego * 2.1.3. Nowy wymiar rzeczywistości społecznej * 2.1.3.1. Strategie radzenia sobie z nieprzewidywaną zmianą * 2.2. Przestrzeń życia rodzinnego * 2.2.1. Status społeczno-ekonomiczny rodzin Narratorek * 2.2.2. Idea wychowawcza realizowana w rodzinach pochodzenia Badanych * 2.2.3. Wzory osobowe obserwowane na gruncie życia rodzinnego jako nośniki wartości * 2.2.3.1. Wpływ rodziny na przebieg ścieżek edukacyjnych Badanych. Rola Ojca w przebiegu ścieżek edukacyjnych kobiet * 2.3. Przestrzeń kształcenia instytucjonalnego * 2.3.1. Spotkania z nauczycielami "mistrzami" * 2.3.2. Okoliczności wyboru kierunku studiów wyższych * 2.3.3. Znaczenie szkolnej grupy rówieśniczej * 2.4. Przestrzeń życia zawodowego * 2.4.1. Praca zawodowa w doświadczeniu Badanych - schematy karier zawodowych * 2.4.2. Warunki awansu zawodowego. Awans a rozwój * 2.4.3. Opieka i wspieranie innych w toku pracy zawodowej - aktywność społeczno-edukacyjno-wychowawcza skierowana na innych * 2.4.4. Konsekwencje synchronicznego uczestnictwa kobiet w dwóch obszarach (konflikt ról) - uczestnictwo w przestrzeni pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym a indywidualne strategie organizacji codzienności * 3. Sukces jako rezultat dynamicznego kształtowania warunków uczestnictwa społecznego * 3.1. Sukces w doświadczeniu badanych kobiet * 3.1.1. Czynniki intensyfikujące proces osiągania sukcesu * 3.1.2. Sposoby doświadczania sukcesu * 3.1.3. Konsekwencje sukcesu * Zakończenie * Bibliografia * Spis tabel i rysunków
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57597 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Milagro : dziennik kubański / Marcin Kydryński. - Warszawa : Purple Book Wydawnictwo, copyright 2023. - 255, [9] stron : fotografie czarno-białe, portrety, faksymila ; 24 cm.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum autora i są jego artystyczną wizją.
Moment. Iskra. Olśnienie. Światło błyskawicy. Próba uchwycenia w obrazie i słowie chwili archetypicznego „pierwszego wejrzenia”, które prowadzi do miłości. Chciałem zatrzymać we wdzięcznej pamięci siłę zderzenia z urodą wyspy, jej mieszkańców, kultury, pejzażu. Dwadzieścia jeden dni, które nie powtórzą się nigdy. Tak patrzyłem wtedy na Kubę zakochanym wzrokiem, tak myślałem o niej, o sobie, o świecie. Cierpliwy czytelnik spojrzy na chwilę moimi oczami, zamieszka w mojej głowie. Być może nawet na moment wpół świadomie stanie się mną. Z tego doznania na szczęście otrząśnie się z ulgą niczym po gwałtownej ulewie. Decydując się po raz pierwszy na publikację obszernych fragmentów dziennika, który prowadzę z przerwami od 1979 roku, myślałem, jaki dziennik fotografa sam chciałbym przeczytać. Szczery – przede wszystkim. Oto on zatem. Dzielę się z Państwem historią intymną. Jest w niej oczarowanie i zwątpienie, tkliwość i żar; współczucie, zazdrość, wstyd, złość i namiętność. A także parę innych uczuć, które łączy to, że wszystkie ściśle człowiecze. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 913(7) Kuba (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej