Socjologia wiedzy
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(3)
WP130 (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Anuszewska Izabella
(1)
Bińczyk Ewa (1976- )
(1)
Collins Harry M. (1943- )
(1)
Grygieńć Janusz (1980- )
(1)
Korczyński Tomasz M. (1977- )
(1)
Szpociński Andrzej (1942- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Kobieta
(5203)
Rodzina
(4009)
Przyjaźń
(3831)
Miłość
(3256)
Tajemnica
(2950)
Socjologia wiedzy
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2935)
Relacje międzyludzkie
(2513)
Zabójstwo
(2172)
Życie codzienne
(1905)
Magia
(1729)
Zwierzęta
(1606)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1527)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1377)
II wojna światowa (1939-1945)
(1363)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1347)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1014)
Chłopcy
(998)
Trudne sytuacje życiowe
(996)
Wybory życiowe
(931)
Sekrety rodzinne
(929)
Policjanci
(908)
Żydzi
(892)
Relacja romantyczna
(879)
Osoby zaginione
(877)
Władcy
(869)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(774)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(717)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Koty
(679)
Arystokracja
(675)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(636)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(586)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(503)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(473)
Spisek
(473)
Seryjni zabójcy
(470)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(454)
Postawy
(452)
Lekarze
(447)
Marzenia
(444)
Samotność
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(428)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(419)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(409)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Austria
(1)
Niemcy
(1)
Polska
(1)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Antologia
(1)
Artykuły
(1)
Monografia
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Nauka i badania
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 265-272.
Sondaże opinii, choć budzą - zwłaszcza ostatnio - wiele emocji i zainteresowania, stanowią w istocie jedynie przykład działania bardziej ogólnych me­chanizmów. Mechanizmów, które dochodziły do głosu dużo wcześniej, niż pojawiły się badania sondażowe wraz z praktyką publikowania na szeroką skalę ich wyników. Mechanizmy te są wręcz pierwotne dla naszego gatunku, a ich ślady można odnajdywać we wszelkich rytuałach, w które obfituje hi­storia kultury. Podejściem spajającym powyższe zjawiska jest koncepcja, według której sondaże okazują się jednym z przejawów wiedzy wspólnej (ang. common knowledge), czyli uświadomionej wiedzy społeczeństwa o nim samym. Istnienie i podzielanie tej wiedzy tłumaczy wiele naszych zachowań zarówno na poziomie indywidualnym, jak i w skali większych zbiorowości. Dość powiedzieć, że wiedza wspólna leży u podłoża komunikacji międzyludzkiej, a sze­rzej: wszelkiej koordynacji działań. Skutecznym sposobem na generowanie wiedzy wspólnej okazują się zaś rytuały komunika
Wstęp * Koncepcja wiedzy wspólnej teorią socjologiczną * Struktura książki * Novum podejścia * CZĘŚĆ I * Rozdział 1. Intuicyjne i formalne definicje oraz właściwości wiedzy wspólnej * 1.1. Przykłady ilustrujące pojęcie wiedzy wspólnej * 1.2. Historia pojęcia i pierwsze systematyczne ujęcia * 1.3. Wiedza prywatna, powszechna i wspólna * 1.4. Podejście hierarchiczne * Możliwe stany świata * Wiedza podmiotu * Zbiór możliwości i prywatny system informacyjny * 1.5. Podejście Lewisa * 1.6. Podejście Aumanna * 1.7. Podejście Barwise`a * 1.8. Podejście Gilbert * Rozdział 2. Wiedza wspólna w teorii gier * 2.1. Najważniejsze pojęcia teorii gier * Rozwiązania w grach strategicznych * Rozwiązania w grach ekstensywnych * Rozwiązania w grach o sumie niezerowej * Rownowaga Nasha * Wynik optymalny w sensie Pareto * 2.2. Zastosowanie pojęcia wiedzy wspólnej do teorii gier * Wiedza wspólna o racjonalności graczy * Eliminowanie strategii zdominowanych * Równowaga skorelowana * Wiedza graczy a równowaga Nasha * Przezwyciężanie dylematu więźnia * Indukcja wsteczna * Rozdział 3. Wiedza wspólna w sytuacjach interakcji społecznej * 3.1. Konwencje * 3.2.Komunikacja * Interakcjonizm symboliczny * Przykłady funkcji wiedzy wspólnej w komunikowaniu się * Zasady konwersacji naturalnej * 3.3. Problemy koordynacyjne * Ilustracje i klasyczne przykłady problemow koordynacyjnych * Kreowanie poczucia tożsamości grupowej * 3.4. Sposoby generowania wiedzy wspólnej * Poprzez osobistą komunikację * Dzięki sieciom komunikacyjnym * Dzięki osobie mediatora * Za pośrednictwem mediów * 3.5. Czy wiedza wspólna jest konieczna w praktycznym procesie komunikacji * 3.6. Niejednoznaczne społeczne konsekwencje wiedzy wspólnej * Negocjacje * Konsekwencje psychologiczne i ekonomiczne * CZĘŚĆ II * Rozdział 4. Ewolucyjnie ukształtowane podstawy poznawcze wiedzy wspólnej * 4.1. System psychologii intuicyjnej * Pojęcia i schematy pojęciowe * Systemy skojarzeniowe * Człowiek w środowisku informacyjnym * Tworzenie koalicji * 4.2. Kumulatywna ewolucja kulturowa * Mechanizm zapadki kulturowej * Uczenie się przez naśladowanie oraz intencjonalne nauczanie * Socjogeneza * 4.3. Teoria podwojnego dziedziczenia * Ewolucyjna geneza zdolnośći kulturowych * Koewolucja kulturowo-genetyczna * Natura psychologicznych mechanizmów społecznego uczenia się * 4.4. Implikacje przyjmowania perspektywy innych * Rozumienie zasad obowiązujących w świecie * Tworzenie zasad funkcjonowania * 4.5. Wspólne kierowanie uwagi * Wspólne kierowanie uwagi w procesie komunikacji * Sceny wspólnej uwagi * Rozdział 5. Rytuał jako mechanizm generowania wiedzy wspólnej * 5.1. Definicje pojęcia * Potoczne rozumienie rytuału * Własności rytuałów i definicja przekrojowa * Społeczny charakter rytuałów i definicja funkcjonalna * Wspólne elementy w różnych definicjach rytuału * 5.2. Funkcje społeczne rytuału * Podejście Durkheima * Legitymizacja porządku społecznego * Wpływ społeczny * Goffmana koncepcja zachowanej twarzy * Uczestnictwo w społeczeństwie * 5.3. Funkcje komunikacyjne rytuału * Podejście etologiczne *Osadzenie komunikatu w zastanym porządku społecznym * Komunikowanie natury relacji społecznych: hierarchii i zmiany * Komunikowanie ról społecznych * Stosunek do innych i autoprezentacja * Wystylizowanie rytuałów * 5.4. Rytuał a wiedza wspólna * Sterowanie uwagą * Sposób rytualnego generowania wiedzy wspólnej * Kreowanie wiedzy wspólnej przez rytualnych przywódców * CZĘŚĆ III * Rozdział 6. Funkcje i znaczenie opinii publicznej * 6.1. Opinia publiczna - sposoby ujmowania * Model agregatowy społeczeństwa * Model kolektywny * Definicje pojęć związanych z opinią publiczną * Definicje opinii publicznej * 6.2. Zarys historyczny pojęcia * Historia badań opinii publicznej w Ameryce * Historia badań opinii publicznej w Polsce * Badania opinii publicznej w Polsce po transformacji ustrojowej * Badania w świadomości Polaków * Relacja pomiędzy zjawiskiem opinii publicznej a jego badaniem * 6.3. Funkcje opinii publicznej * Znaczenie psychologiczne * Integracja społeczeństwa *Legitymizacja władzy * Kontrola społeczna * Społeczeństwo obywatelskie * 6.4. Teoria spirali milczenia * Lęk przed odrzuceniem * Twarde jądro * Czujność w obserwacji otoczenia * Konsekwencje spirali milczenia * Wybory z 1989 roku przez pryzmat spirali milczenia * Zjawisko last minute swing * Wybory z 2007 roku przez pryzmat spirali milczenia * Utrwalanie struktury społecznej * Rozdział 7. Sondaże elementem rytuału komunikacyjnego * 7.1 Sondaże społeczne domeną socjologii empirycznej * Przedmiot poznania socjologii empirycznej * Osoba badacza z perspektywy socjologii empirycznej * Obszary zastosowania badań * Założenia teoretyczne socjologii empirycznej * Rola socjologii empirycznej * 7.2. Rosnąca popularność sondaży * Rozwój branży badawczej * Nowi zleceniodawcy, nowi respondenci i nowe metody * 7.3. Rytualna forma komunikatów badawczych * Tworzenie relacji społecznych * Wyniki badań społecznych jako przedmiot komunikacji * Rola ekspertów badaczy * Rola publicystów * Rola specjalistów z badanych dziedzin * Akulturacja komunikatów badawczych * Rytualne cechy komunikatów badawczych * 7.4. Funkcje komunikatów badawczych * Tematy do stołu obrad * Kształtowanie klimatu opinii na tematy polityczne * Kształtowanie klimatu opinii w kwestiach komercyjnych * Kształtowanie klimatu opinii na temat mediów * Zadania komunikatów badawczych * Rozdział 8. Media masowe kanałem rozprzestrzeniania rytuałów komunikacyjnych generujących wiedzę wspólną * 8.1. Media i rytuały * Cykliczna zależność media - rytuały * Rytualna konstrukcja przekazów medialnych * 8.2. Media i wiedza wspólna * Współuczestniczenie w odbiorze informacji * Informacja o kwestiach społecznie ważnych * Akulturacja norm * 8.3. Rola badań i wskaźników medialnych * Wydatki reklamowe miarą popularności medium * Względna ważność twardych danych oraz wyników z badań medialnych na przykładzie prasy * 8.4. Podwojny klimat opinii * Media - źrodłem oglądu świata * Następstwa podwojnego klimatu opinii * 8.5. Medialne życie komunikatów sondażowych * Kwestia bezstronności mediów w nakręcaniu spirali milczenia * Przykład nieefektywnej próby generowania wiedzy wspólnej * 8.6. Konsekwencje medialnego generowania wiedzy wspólnej * Pułapki wiedzy wspólnej - utrzymywanie się fałszywej samowiedzy * Parametry opisujące status wiedzy wspólnej * Zakończenie * Bibliografia * Książki i artykuły w czasopismach * Artykuły z gazet codziennych * Źrodła internetowe * Odczyty, wykłady.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 316 (1 egz.)
Kaucja: 40,21 zł
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 159-164. Indeks.
Dla przeciętnego człowieka nauka zwykła wydawać się nieomylna. Naukowcy byli bohaterami, bezinteresownie dążącymi do zdobywania wiedzy dla wspólnego dobra. Jednak niedawno seria naukowych skandali, oszustw i porażek skłoniła nas do kwestionowania prymatu nauki. Awantury takie jak Climategate lub debaty na temat bezpieczeństwa szczepionki MMR podkopały nasze zaufanie do nauki.W tej prowokacyjnej książce Harry Collins dąży do odkupienia wartości naukowej ekspertyzy i przypomina o szczególnym statusie nauki. Pomimo pewnego chaosu obecnego w codziennej działalności nauki, podkreśla on jej moralną i epistemologiczną wyższość nad rzekomymi alternatywami, odrzucając wątpliwą "domyślną" wiedzę eksponowaną przez wielu spoza środowiska naukowego. Jak twierdzi, to nauka powinna służyć zwykłym obywatelom za przykład, jak należy myśleć i działać ­- a nie na odwrót.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19621 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [457]-483. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim. Wstęp także w języku angielskim.
"Autor z perspektywy konstruktywistycznej - a dokładniej TZI, czyli teorii zwrotu inkorporacyjnego - podejmuje zagadnienia zaanonsowane w tytule pracy, egzemplifikując je szczególnie obficie opisem i interpretacją wydarzeń z historii niemieckiego faszyzmu. Miejscami - i to było dla mnie bodaj najbardziej interesujące - widać w tej książce próby tworzenia ogólniejszej teorii socjologicznej przy wykorzystaniu nieklasycznych odmian socjologii wiedzy, w tym zwłaszcza dorobku badaczy toruńskiego UMK. Autor wykorzystuje też szeroko teorie należące do innych nurtów współczesnych teorii socjologicznych. Czuje się on swobodnie na pograniczu filozofii i socjologii demonstrując duże i wszechstronne oczytanie" (z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Mirosława Chałubińskiego). "Ta książka znajdzie czytelników nie tylko wśród socjologów, historyków, kulturoznawców. Jest studium, któremu mało co dorównuje w nowoczesnej literaturze socjologicznej w Polsce. Kontrowersyjna i paradoksalna, innowacyjna, osobista w zdwojonych zaangażowaniach naukowych, literackich, moralnych, owszem, prowokuje w najlepszym tego słowa rozumieniu, do polemiki, debaty, myślenia niestandardowego" (z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Andrzeja Wójtowicza).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Współczesne Społeczeństwo Polskie Wobec Przeszłości ; t. 11)
Bibliografia na stronach 202-[211]. Indeks.
Pojęcie kultury historycznej, tak jak je tu rozumiem, jest pojęciem wewnętrznie otwartym, obejmuje wszelkie zjawiska odnoszenia się do przeszłości. Wspomniana otwartość zasadza się na tym, że nie przyjmuje się tu żadnej skończonej listy zagadnień, zjawisk, problemów, które w sposób ostateczny wyczerpywałyby treść tego terminu. Kultura, w tym i kultura historyczna, jest historyczna właśnie, a to znaczy zmienna w czasie i przestrzeni społecznej, nie da się zatem raz na zawsze orzec, na jakie nowe zjawiska trzeba będzie zwracać uwagę, jak je poznawać i jakiej aparatury pojęciowej w tym celu użyć. Prezentowany tom składa się z artykułów, które w większości były już publikowane w pracach zbiorowych lub czasopismach. Ich wydanie (z niewielkimi redakcyjnymi zmianami) w jednym tomie tworzy nową jakość, ukazuje bowiem wieloprofilowość całego kompleksu zjawisk mnemonicznych. Książka składa się z dwóch części. W części I zatytułowanej Matryce kulturowych badań nad historią, pamięcią i niepamiętaniem zamieszczam artykuły o bardziej teoretycznym charakterze. Natomiast w części II - Z warsztatu empirycznych badań socjologa pamięci - znalazły się teksty poświęcone badaniu przemian różnych aspektów kultury historycznej przy użyciu wypracowanych wcześniej narzędzi badawczych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 58095 (1 egz.)
Kaucja: 25,70 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej