Bereźnicki Franciszek (1937- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Poradniki i przewodniki
(1)
Dostępność
dostępne
(7)
wypożyczone
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(6)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(314)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(242)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Mortka Marcin (1976- )
(202)
Supeł Barbara
(201)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Drewnowski Jacek (1974- )
(190)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(174)
Braiter Paulina
(169)
Widmark Martin (1961- )
(169)
Głowińska Anita
(168)
Skalska Katarzyna
(168)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(166)
Roberts Nora
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(159)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Tuwim Julian (1894-1953)
(139)
Urban Miłosz
(139)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(134)
Olejnik Donata
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(2)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Odbiorca
Studenci
(3)
Szkoły wyższe
(3)
Temat
Nauczanie
(6)
Nauki społeczne
(1)
Pedagogika
(1)
Gatunek
Podręcznik
(3)
Poradnik
(2)
Podręczniki
(1)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44913 (1 egz.)
Kaucja: 31,50 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 327-330.
Skrypt dla studentów pedagogiki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11831, 10750 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 271-284.
Podręcznik akademicki.
Dydaktyka to jedna z najważniejszych nauk pedagogicznych w procesie kształcenia kandydatów na nauczycieli. Przyszły nauczyciel w trakcie studiowania dydaktyki rozumianej jako teoria kształcenia (nauczania - uczenia się i wychowania) powinien zdobyć podstawowe wiadomości i umiejętności dotyczące formułowania celów kształcenia, stosowania zasad, metod, form i środków dydaktycznych. [...]Mając na uwadze ułatwienie studentom pedagogiki i kierunków nauczycielskich nabycia niezbędnych kompetencji ułatwiających start zawodowy, niniejsza publikacja ujmuje podstawową wiedzę dydaktyczną i najważniejsze umiejętności w pracy nauczyciela.Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli stanowi zmienione i rozszerzone wydanie Zarysu dydaktyki szkolnej (F. Bereźnicki). Zmianie poddano tytuł oraz samą treść, poszerzając ją o wybrane i poprawione zagadnienia zawarte w publikacji Podstawy kształcenia ogólnego (F. Bereźnicki).W niniejszej książce zawarto wiedzę, która wynika z Autora kilkudziesięcioletniej pracy dydaktyczno-naukowej w szkolnictwie ogólnokształcącym i wyższym, a także z własnych przemyśleń teoretycznych przedstawionych w wielu publikacjach dydaktycznych. Wykorzystał tu bogaty dorobek naukowy i poglądy znanych i cenionych dydaktyków, a jednocześnie profesorów uniwersyteckich, m.in. K. Denka, C. Kupisiewicza, T. Lewowickiego, K. Kruszewskiego, S. Palki, J. Półturzyckiego, M. Śnieżyńskiego, W. Zaczyńskiego i najbardziej cenionego W. Okonia, twórcy teorii kształcenia wielostronnego, a także wielu innych. "Ich prace tworzą dzisiaj nowy kształt polskiej teorii kształcenia".Zadaniem niniejszego podręcznika jest prezentacja podstaw wiedzy teoretycznej i praktycznej, która winna być uzupełniona i rozszerzona przy wykorzystaniu dorobku naukowego współczesnych dydaktyków. W książce Autor zwraca uwagę na zagadnienia bezpośrednio przydatne w organizowaniu i kierowaniu procesem uczenia się, a szczególnie na potrzebę wzbogacania i stosowania aktywizujących metod i środków dydaktycznych, na unowocześnianie lekcji, optymalizowanie sprawdzania i oceniania uczniów. Ważnym zagadnieniem jest także samodzielne uczenie się uczniów, dlatego wyeksponowałem problematykę metod uczenia się, które są podstawą ich aktywności poznawczej i samokształceniowej.Poznanie teoretycznej, a częściowo praktycznej strony procesu kształcenia wchodzi w skład przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego. Jest to jednak przygotowanie tylko częściowe, jego uzupełnienie stanowią praktyka i ciągłe doskonalenie teoretyczne.Rozdziały w książce są podporządkowane strukturze wiedzy dydaktycznej. Pracę kończy dość obszerna bibliografia o charakterze dydaktycznym, łącząca się z kształceniem i edukacją szkolną. Wykaz literatury pozwoli na poszerzenie i pogłębienie wiedzy teoretycznej w toku studiów i pracy nauczycielskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18353 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 459-466.
Książka "Podstawy dydaktyki" w opracowaniu Franciszka Bereźnickiego stanowi ogniwo pośrednie między dydaktyką ogólną i dydaktykami przedmiotowymi (metodykami), ma więc walory poznawcze, dydaktyczne i ma walory praktyczne, bowiem szkolnictwo ogólnokształcące stanowi bardzo ważny element struktury systemu oświatowego w Polsce. Dzieł F. Bereźnickiego napisane jest z dużym znawstwem przedmiotu zarówno od strony dydaktycznej, jak i praktyki kształcenia szkolnego. Autor ma spore doświadczenie praktyczne, jest uznanym specjalistą w dziedzinie dydaktyki... [prof. dr hab. Stanisław Palka]
I. Podstawy dydaktyki * II. Wartości i cele kształcenia ogólnego * III. Treści kształcenia ogólnego * IV. Proces kształcenia ogólnego * V. Kształcenie wielostronne * VI. Proces samokształcenia * VII. Zasady kształcenia * VIII. Metody kształcenia * IX. Formy organizacyjne kształcenia * X. Środki dydaktyczne w kształceniu ogólnym * XI. Planowanie i organizacja pracy dydaktycznej * XII. Niepowodzenia w nauce szkolnej * XIII. Sprawdzanie i ocenianie wyników procesu kształcenia * XIV. Problemy dydaktyki kształcenia ogólnego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16927 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 277-289.
Podstawy kształcenia ogólnego stanowią zmienione wydanie Dydaktyki kształcenia ogólnego (I wydanie - 2001, II - 2007) a następnie Podstaw dydaktyki ( II wydanie 2011). Zmianie uległ nie tylko tytuł, ale w pewnym stopniu i treść poprzez wyeksponowanie elementów procesu kształcenia w szkolnictwie ogólnokształcącym. W książce wykorzystano literaturę, która ukazała się w XXI wieku. Umożliwiło to unowocześnienie niektórych treści zgodnie ze współczesnymi tendencjami wskazań terforetycznych.Książka ujmuje podstawowe umiejętności dydaktyczne pracy nauczyciela w analizowanym typie szkół. Autor ma nadzieję, iż lektura okaże się przydatna dla kandydatów przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego i doskonalących się młodych nauczycieli. Coraz liczniejsza literatura z zakresu dydaktyki wciąż jest wydawana w niewielkich nakładach, szczególnie w wydawnictwach uczelnianych. Nie zawsze jest znana i dostępna studentom.
I.Kształcenie ogólne i samokształcenie * 1. Pojęcie i zadania kształcenia ogólnego * 2. Proces kształcenia ogólnego * 3. Nauczanie w edukacji szkolnej * 4. Proces uczenia się szkolnego * 4.1. Pojęcie uczenia się * 4.2. Czynniki uczenia się * 4.3. Umiejętność uczenia się * 4.4. Formy uczenia się * 5. Nauczanie a uczenie się * 6. Integracja nauczania z wychowaniem * 7. Wdrażanie do samokształcenia * II. Cele kształcenia ogólnego a wartości * 1. Wartości źródłem celów kształcenia ogólnego * 2. Cele kształcenia ogólnego * 2.1. Pojęcie i funkcje celów kształcenia * 2.2. Taksonomia celów kształcenia ogólnego * 2.3. Konkretyzacja celów kształcenia ogólnego * III. Treści kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie programu kształcenia * 2. Rodzaje programów kształcenia * 3. Pojęcie treści kształcenia * 4. Kryteria doboru treści kształcenia * 5. Teorie doboru treści kształcenia ogólnego * 6. Kanon kształcenia ogólnego * 7. Podręczniki szkolne * IV. Realizacja procesu kształcenia * 1. Podstawy psychologiczne procesu kształcenia * 2. Przebieg procesu kształcenia * 2.1. Uświadamianie uczniom celów i zadań kształcenia * 2.2. Poznawanie nowych faktów * 2.3. Nabywanie pojęć * 2.4. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy * 2.5. Przechodzenie od teorii do praktyki * 2.6. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych * 2.7. Sprawdzanie i ocena osiągnięć * V.Proces kształcenia wielostronnego * 1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne * 2. Teoria kształcenia wielostronnego * VI. Zasady kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad kształcenia * 2. Charakterystyka zasad kształcenia * 2.1. Zasada świadomej aktywności uczniów * 2.2. Zasada poglądowości * 2.3. Zasada przystępności * 2.4. Zasady systematyczności i systemowości * 2.5. Zasada łączenia teorii z praktyką * 2.6. Zasada trwałości wiedzy i umiejętności * 2.7. Zasada indywidualizacji i zespołowości * 2.8. Pozostałe zasady * 3. Realizacja zasad w procesie kształcenia * VII. Metody kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie metody kształcenia * 2. Klasyfikacja metod nauczania * 3. Charakterystyka metod nauczania * 3.1. Metody podające * 3.2. Metody problemowe * 3.3. Metody eksponujące * 3.4. Metody praktyczne * 3.5. Metody utrwalania materiału * 3.6. Kryteria doboru metod nauczania * 4. Metody uczenia się * 4.1. Metody recepcyjne (uczenie się przez przyswajanie) * 4.2. Metody heurystyczne (uczenie się przez odkrywanie i badanie) * 4.3. Metody ekspresyjne (uczenie się przez przeżywanie) * 4.4. Metody ćwiczebne (uczenie się przez działanie) * VIII. Organizacyjne formy kształcenia ogólnego * 1. Formy kształcenia * 2. System klasowo-lekcyjny * 3. Lekcja jako podstawowa forma nauczania i uczenia się * 4. Struktura i typy lekcji * 5. Rodzaje toków lekcyjnych * 5.1. Tok lekcji podającej * 5.2. Tok lekcji tak zwanej problemowej * 5.3. Tok lekcji ćwiczeniowej * 5.4. Tok lekcji eksponującej * 6. Nauka domowa uczniów * 6.1. Pojęcie i funkcje nauki domowej * 6.2. Rodzaje zadań domowych i ich różnicowanie * 6.3. Sposoby zadawania nauki do domu * 6.4. Przeciążenie nauką domową * 6.5. Organizacja nauki domowej * 6.6. Sprawdzanie i ocena nauki domowej * 7. Zajęcia pozalekcyjne * 7.1. Zadania zajęć pozalekcyjnych * 7.2. Rodzaje zajęć pozalekcyjnych * 7.3. Organizacja zajęć pozalekcyjnych * 8. Wycieczki szkolne * 9. Organizacja pracy uczniów na lekcji * 9.1. Praca indywidualna * 9.2. Praca zbiorowa * 9.3. Praca grupowa * IX. Środki kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie i funkcje środków kształcenia * 2. Podział środków kształcenia (dydaktycznych) * 2.1. Środki wzrokowe * 2.2. Środki słuchowe * 2.3. Środki wzrokowo-słuchowe (audiowizualne) * 3. Rola komputera i internetu w kształceniu * 4. Stosowanie środków kształcenia * X. Organizacja i planowanie działalności dydaktycznej * 1. Pojęcia organizacji i planowania * 2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela * 2.1. Roczny plan pracy * 2.2. Okresowy plan pracy * 2.3. Codzienny plan pracy (konspekt zajęć) * 3. Przygotowanie nauczyciela do lekcji * 4. Kontrola wykonania planu * XI. Sprawdzanie i pomiar w procesie kształcenia ogólnego * 1. Pojęcie, cele i funkcje sprawdzania * 2. Formy sprawdzania * 3. Metody sprawdzania * 4. Formy i metody samokontroli * 5. Testy dydaktyczne * 6. Ilościowe i jakościowe badania efektów kształcenia * XII. Ocenianie w procesie kształcenia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15445 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wyd. poprz. pt.: Praca dyplomowa na studiach I i II stopnia z nauk społecznych.
Bibliogr. s. 91-92.
Cele poradnika metodologicznego to omówienie sposobu poszukiwania i notowania literatury przedmiotu, ukazanie etapów badania naukowego, omówienie struktury pracy magisterskiej (licencjackiej) i sposobu jej redagowania, zwrócenie uwagi na stronę formalną i merytoryczną (prezentację i analizę wyników badań własnych, opracowanie przypisów, bibliografii). Zamieszczono w nim również uwagi dotyczące sporządzania wydruku pracy. Publikacja jest dydaktycznym i praktycznym przewodnikiem dla studentów w przygotowaniu i redakcji pracy licencjackiej i magisterskiej.Zadaniem książki Prof. F. Bereźnickiego nie jest udzielenie odpowiedzi na wyżej wymienione pytania. Autor koncentruje swoją uwagę na zjawisku przecinania się zakresów nauk społecznych na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz stosowanych w nich metod badań i pisania prac licencjackich i magisterskich.Celem wydania przewodnika metodologicznego jest - pisze Autor - zebranie podstawowych informacji i przykładów związanych z pisaniem prac dyplomowych, aby tym samym ułatwić to zadanie studentom..., a także wyjaśnienie istoty charakteru, funkcji i zadań pracy dyplomowej, określenie roli seminarium i promotora, jak i strony formalnej i merytorycznej pracy.Prezentowane płaszczyzny przewodnika metodologicznego nie traktują problematyki w wąskim zakresie. Autor wszedł głębiej w rozmaite aspekty prezentowanych zagadnień.Prezentowany poradnik metodologii nauk społecznych jasno określa cel, zakres rzeczowy i sposób ujęcia problematyki. Ukazuje podstawowe płaszczyzny rozważań, omawia przykłady i sposoby realizacji badań i pisania pracy.Poradnik Prof. Franciszka Bereźnickiego przekroczył ramy formalno-instytucjonalne poradnika tylko dla pedagogów czy socjologów.Prezentowany jest z perspektywy szeroko pojętej pedagogiki, dając początki nowego modelu wiedzy społecznej. Życzyć by sobie jedynie można, aby w naszej literaturze znalazło się więcej podobnych opracowań.Z recenzji: Prof. zw. dr hab. Robert Woźniak
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18080 (1 egz.)
(dostępność ok. 21.07.2024)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [91]-92.
Przewodnik metodologiczny dla studentów.
Publikacja jest przewodnikiem metodologicznym dla studentów piszących pracę dyplomową i magisterską o charakterze empirycznym na kierunku studiów pedagogicznych, może być również wykorzystana na studniach psychologicznych i socjologicznych. W związku z nader rozległą problematyką metodologiczną badań pedagogicznych w książce ujęto podstawowe zagadnienia związane z pracami dyplomowymi.Treścią książki są następujące zagadnienia:- zadania i charakter pracy magisterskiej,- wybór tematów pracy magisterskiej,- zadania i tematyka seminarium magisterskiego,- sposoby analizy literatury przedmiotu,- ukazanie etapów procesu badawczego,- omówienie konstrukcji pracy magisterskiej z podaniem przykładów,- kryteria oceny prac magisterskich.Autor przedstawił sposób przygotowania pracy magisterskiej wypracowany na podstawie literatury metodologicznej i własnej praktyki pedagogicznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2395, 2396 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 43733 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej