Appelt Karolina (1976- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(1)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Appelt Karolina (1976- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(351)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(315)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(180)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Odbiorca
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Psychologia rozwojowa
(1)
Gatunek
Podręcznik
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 351-372. Indeksy.
Podręcznik napisany pod opieką prof. Anny Brzezińskiej, niekwestionowanego autorytetu w dziedzinie psychologii rozwoju, stanowi kompendium wiedzy na temat rozwoju człowieka na przestrzeni całego życia: od okresu prenatalnego do starości. Dzięki niemu czytelnik pozna zakres zainteresowań tej dyscypliny, jej problemy i stosowane w niej strategie badawcze, a także najnowsze koncepcje. Zapozna się ze szczegółowym omówieniem kolejnych okresów życia pod względem rozwoju fizycznego, społecznego, osobowości i procesów poznawczych, jak również kształtowania się tożsamości, przebiegu i skutków kryzysów rozwojowych oraz źródeł i znaczenia udzielanego wsparcia. Autorki omawiają czynniki inicjujące zmiany rozwojowe oraz charakter owych zmian. Przedstawiają między innymi zagadnienia dotyczące wyboru zawodu i znaczenia pracy, rozwoju kariery, realizowania się w roli małżonka, rodzica, dziadka, jak też wybrane problemy zdrowotne. Prezentują spojrzenie na rozwój psychiczny człowieka w związku z jego społeczno-kulturowymi uwarunkowaniami. To pozwala ująć rozwijającą się jednostkę jako sprawcę zmian, które zachodzą zarówno w niej samej, jak i w otoczeniu, szczególnie w relacjach z innym ludźmi.
Rozdział 1 * Co i jak bada psychologia rozwoju? * 1.1. Zmiany społeczne oraz ich skutki dla rozwoju indywidualnego - obszary zapotrzebowania na badania psychologii rozwoju * 1.2. Status teorii i perspektywy badawcze * 1.3. Różnorodność sposobów opisywania i wyjaśniania rozwoju człowieka * 1.4. Nowe podejście w psychologii rozwoju * 1.5. Zadania psychologii rozwoju * 1.5.1. Zadania niespecyficzne * 1.5.2. Zadania specyficzne * Rozdział 2 * Zmiana a rozwój * 2.1. Pojęcie rozwoju * 2.2. Rodzaje zmian rozwojowych * 2.2.1. Zmiany ilościowe i zmiany jakościowe * 2.2.2. Zmiany uniwersalne, wspólne i indywidualne * 2.2.3. Zmiany punktualne i niepunktualne * 2.2.4. Zmiany wynikające z wewnętrznej logiki rozwoju i będące efektem nagłych wydarzeń życiowych * 2.3. Dynamika zmian rozwojowych * 2.3.1. Podstawowe procesy determinujące zmianę rozwojową: dojrzewanie i uczenie się * 2.3.2. Ciągłość versus nieciągłość w rozwoju * 2.3.3. Okresy krytyczne i sensytywne w rozwoju * 2.4. Interakcje czynników rozwoju * 2.4.1. Zróżnicowanie podejść interakcyjnych do ujmowania czynników rozwoju * 2.4.2. Wewnętrzne modele doświadczenia a interakcja czynników rozwoju * 2.5. Etapy rozwoju i zadania rozwojowe * 2.5.1. Kryteria podziału życia człowieka na etapy * 2.5.2. Zadania rozwojowe jako narzędzie opisywania zmian rozwojowych na różnych etapach życia * 2.5.3. Zadanie rozwojowe a kryzys rozwojowy * 2.5.4. Przyjęta koncepcja wyodrębniania etapów w procesie rozwoju * Rozdział 3 * Badania nad procesem i efektami rozwoju * 3.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwoju * 3.2. Problemy badawcze psychologii rozwoju * 3.2.1. Operacjonalizacja badanego zjawiska * 3.2.2. Operacjonalizacja pojęcia zmiany rozwojowej * 3.2.3. Konstrukcja modelu czynników istotnych dla badanego zjawiska * 3.3. Strategie prowadzenia badań * 3.3.1. Badania diachroniczne i synchroniczno-funkcjonalne * 3.3.2. Badania eksperymentalne i typu ex post facto * 3.3.3. Badania kontrolujące wpływ wieku i przynależności do grupy pokoleniowej * 3.3.4. Porównanie strategii prowadzenia badań * 3.3.5. Tworzenie próby badawczej i metody zbierania danych * Rozdział 4 * Rozwój w okresie prenatalnym i niemowlęcym * 4.1. Struktura I ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów * 4.1.1. Okres prenatalny * 4.1.2. Okres noworodkowy * 4.1.3. Okres niemowlęcy * 4.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne * 4.2.1. Rozwój układu nerwowego * 4.2.2. Rozwój percepcyjny * 4.2.3. Rozwój motoryczny * 4.3. Rozwój procesów poznawczych * 4.3.1. Inteligencja sensomotoryczna * 4.3.2. Stałość przedmiotu * 4.3.3. Komunikowanie się i rozwój mowy * 4.4. Rozwój społeczny i rozwój osobowości * 4.4.1. Pierwszy komponent zdrowej osobowości: poczucie podstawowej ufności * 4.4.2. Relacja przywiązania * 4.5. Zagrożenia dla rozwoju dziecka w I erze * 4.6. Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy I erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze II * Rozdział 5 * Rozwój w okresie dzieciństwa * 5.1. Struktura II ery rozwoju i znaczenie poszczególnych etapów * 5.1.1. Wczesne dzieciństwo - wiek poniemowlęcy * 5.1.2. Środkowe dzieciństwo - wiek przedszkolny * 5.1.3. Późne dzieciństwo - wiek szkolny * 5.2. Rozwój fizyczny i umiejętności motoryczne * 5.3. Rozwój procesów psychicznych * 5.3.1. Rozwój poznawczy - od stadium przedoperacyjnego do stadium operacji konkretnych * 5.3.2. Rozwój pamięci i strategii zapamiętywania * 5.3.3. Rozwój moralny - od moralności heteronomicznej do moralności autonomicznej * 5.3.4. Komunikowanie się i rozwój mowy * 5.4. Zabawa i nauka * 5.4.1. Od zabawy na serio do zabawy na niby * 5.4.2. Od uczenia się spontanicznego do uczenia się pod kierunkiem * 5.5. Rozwój społeczny i rozwój osobowości * 5.5.1. Nowe komponenty zdrowej osobowości: autonomia - inicjatywa - kompetencja * 5.5.2. Style wychowania a kształtowanie się osobowości dziecka * 5.5.3. Kształtowanie się samooceny * 5.5.4. Kształtowanie się gotowości szkolnej * 5.5.5. Rozwój społeczny - relacje z dorosłymi i z rówieśnikami * 5.6. Przebieg i skutki kryzysów w rozwoju dziecka * 5.6.1. Kryzys trzeciego roku życia * 5.6.2. Kryzys szóstego, siódmego roku życia * 5.7. Efekty rozwojowe - z czym dziecko kończy II erę rozwoju i do czego jest gotowe w erze III * Rozdział 6 * Rozwój w okresie dorastania * 6.1. Istota III ery rozwoju * 6.2. Zadania okresu adolescencji * 6.3. Społeczne środowiska rozwoju w okresie adolescencji * 6.4. Zmiany w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej * 6.4.1. Zmiany biologiczne (soma) * 6.4.2. Zmiany psychiczne (psyche) * 6.4.3. Zmiany społeczne (polis) * 6.5. Istota kryzysu adolescencyjnego * 6.6. Kształtowanie się tożsamości * 6.6.1. Etapy powstawania tożsamości według koncepcji Jamesa Marcii * 6.6.2. Stabilność czy zmienność statusów tożsamości * 6.6.3. Zróżnicowanie form tożsamości w okresie dorastania * 6.6.4. Weryfikacja dwuetapowego modelu kształtowania się tożsamości * 6.7. Tożsamość negatywna i jej znaczenie w procesie rozwoju * 6.8. Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania * 6.8.1. Zaburzenia łaknienia * 6.8.2. Depresja młodzieńcza * 6.8.3. Uzależnienie od alkoholu i narkotyków * 6.9. Źródła i istota wsparcia udzielanego nastolatkom * 6.10. Efekty rozwojowe - z czym dorastający kończy III erę rozwoju i do czego jest gotowy w erze IV * Rozdział 7 * Rozwój w okresie dorosłości * 7.1. Istota IV ery rozwoju * 7.2. Podział okresu dorosłości na etapy i zadania z nimi związane * 7.2.1. Wczesna faza dorosłości * 7.2.2. Środkowa faza dorosłości * 7.2.3. Późna faza dorosłości * 7.3. Rozwiązanie kryzysu okresu adolescencji a proces wchodzenia w dorosłość * 7.4. Zmiany okresu dorosłości * 7.4.1. Zmiany biologiczne i ich źródła * 7.4.2. Zmiany psychiczne i ich źródła * 7.4.3. Zmiany relacji społecznych i ich źródła * 7.4.4. Kryzysy dorosłości i ich źródła * 7.5. Od debiutanta do mistrza - o uczeniu się roli osoby dorosłej * 7.6. Ewolucja roli pracownika w dorosłości * 7.6.1. Wybór zawodu i znaczenie pracy * 7.6.2. Rozwój ścieżki kariery zawodowej * 7.6.3. Podstawowe problemy związane z pracą * 7.7. Życie rodzinne w okresie dorosłości * 7.7.1. Typy związków między ludźmi a status tożsamości * 7.7.2. Początki życia rodzinnego * 7.7.3. Etapy rozwoju rodziny i sposoby realizowania ról małżeńskich * 7.7.4. Zmiany w realizowaniu roli rodzica * 7.7.5. Zamiana ról - dorośli jako opiekunowie rodziców * 7.7.6. Nowe role dorosłych - dorośli jako babcie i dziadkowie * 7.8. Wybrane problemy zdrowotne okresu dorosłości * 7.9. Efekty rozwojowe ery IV
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17708 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.06.2024)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 01.A (3 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej