Krasnodębski Mikołaj (1976- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Krasnodębski Mikołaj (1976- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(291)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Roberts Nora
(165)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(135)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Wychowanie
(1)
Temat: czas
401-
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Engram)
Forma i typ
Temat
Tytuł serii: Engram
Bibliogr. s. [169]-180.
Dla studentów pedagogiki, nauk humanistycznych i społecznych.
Spis treści również w jęz. ang.
Streszcz. w jęz. ang.
W opracowaniu zostały omówione dzieje ateńskiego wychowywania z perspektywy warsztatu historii filozofii. Z recenzji prof. dr hab. Władysława Misiaka (UW): Zastosowane kluczowe pojęcie paidei dla całej recenzowanej książki zostało w sposób jednoznaczny zdefiniowane: "paideia jako powstały w starożytnej Grecji fenomen integralnego wychowania i wykształcenia człowieka". Według mojej oceny to zasadnicze pojęcie zostało konsekwentnie zastosowane zarówno w płaszczyźnie metateorii wychowania, jak i teorii "średniego zasięgu". Przyjęty tok prowadzonych analiz nie ma jedynie charakteru prezentacji tego, co już "ustalone" w różnych szkołach naukowych filozofii i naukach o wychowaniu (czym grzeszy wiele innych ujęć podręcznikowych), lecz występują istotne próby nowej interpretacji i polemiki ze strony Autora. (.) Ujmowanie wielu zagadnień w analizach Autora odznacza się także przeciwstawianiem się obiegowym, często spłycającym ujęciom szkół filozoficznych czy samych filozofów (vide przypadek Diogenesa). Na tle zaniechań i zaniedbań w dziedzinie wychowania i kształcenia, a także w dziedzinie upowszechniania i rozumienia aktualności myśli filozofii starożytnej, już we Wstępie Autor formułuje kluczowe stwierdzenie dla całości dalszych rozważań i analiz poczynionych w podręczniku. "Paideia wiąże ze sobą całokształt humanistycznego wykształcenia, także tych "sztuk", które dziś uległy zapomnieniu, chociaż są bardzo potrzebne, na przykład retoryka, która była nie tylko koniecznym i podstawowym wykształceniem polityków, ale również podstawowym warsztatem pracy pedagogów". W moim przekonaniu w sposób niezwykle istotny podnosi wartość poznawczą i uatrakcyjnia recepcje podręcznika zamysł ciągłego nawiązywania do podstawowych idei filozofii starożytnej w dziedzinie paidei i wskazywania korzyści płynących z tego faktu dla współczesnych czytelników.
1. Uzasadnienie podjęcia tematu * 1.1. Paideia * 1.2. Arete jako fundament paidei * 1.3. Znaczenie klasycznej ateńskiej paidei * 2. Uwagi o stanie badań * 3. Omówienie metody i struktury pracy * 4. Podjęte zadania i cele * 1. Sokrates * 1. Nieprzemijająca fascynacja osobą i dziełem Sokratesa * 2. Antropologia i etyka wstępem do paidei * 3. Enkrateia i autarkia - wychowanie duszy człowieka * 4. Metody i rezultaty sokratejskiego wychowania duszy * 5. Eros i paideia * 6. Paideia zainspirowana etyką Sokratesa: mniejsze szkoły sokratejskie * 2. Platon * 1. Paideia od teorii idei do teorii państwa * 2. Filozofia matematyki jako droga do paidei * 2.1. "Drugie żeglowanie" jako podróż do świata idei poprzez "liczby" * 2.2. Liczby idealne i byty matematyczne jako droga oddziaływania Demiurga i jako sposób dotarcia do niego * 3. Paideia w służbie polis - polityczny i państwowy wymiar wychowania * 3.1. Krytyka tradycyjnej paidei * 3.2. Paideia strażników i władców * 4. Metafora jaskini i jej pedagogiczny wymiar * 4.1. Teologia naturalna Platona jako zwieńczenie jego teorii wychowania * 5. Konsekwencje wynikające z nowej paidei * 3. Arystoteles * 1. Paideia wpisana w teleologiczną wizję człowieka * 1.1. Teoria szczęścia i kontemplacja * 1.2. Cnoty i wady * 1.3. Człowiek "słusznie dumny", czyli wielkoduszność * 1.4. Cechy mędrca na podstawie I Księgi Metafizyki * 1.5. Przyjaźń i jej odmiany * 2. Moralne konsekwencje paidei * 3. Kalokagathia i mimesis * 4. Próba oceny arystotelesowskiej paidei * 5. Czy filozofia moralna Stagiryty i sformułowana w jej obrębie paideia jest wciąż aktualna? * 4. Diogenes - "Pies" * 1. Ewolucja poglądów Diogenesa, czyli cynizm praktyczny * 2. Człowiek i jego natura * 2.1. Szczerość i niczym nieskrępowana wolność * 2.2. Pogarda dla przyjemności * 2.3. Diogenesa ideał mędrca * 3. Słabe strony cynizmu Diogenesa * 5. Epikur * 1. Epikur i jego stosunek do wielkich systemów ateńskiej filozofii i paidei * 2. Etyka najważniejszą z nauk * 3. Paideia w Ogrodzie * 3.1. Nauka o przyjemności i bólu * 3.2. Ataraksja i ideał mędrca jako cel i wzór postępowania wychowawczego * 3.3. Przyjaźń jako środowisko wychowawcze * 3.4. Pochwała życia na "uboczu", czyli nauka postawy ubóstwa i ascezy * 3.5. Stosunek do bogów i Absolutu * 4. Znaczenie epikurejskiej paidei * 6. Zenon * 1. Założenia i cele szkoły Zenona * 2. Physis - logos - arete * 2.1. Aretologia jako paideia * 2.2. Czyn moralny człowieka i jego ocena * 2.3. Prawo naturalne i jego konsekwencje w stanowionym prawie rzymskim * 3. Kosmopolityzm i społeczna paideia * 4. Stoicki ideał mędrca jako model wychowawczy * 5. Pedagogiczne przesłanie stoicyzmu Zenona * Zakończenie * Słownik autorów starożytnych * Bibliografia * I. Źródła * II. Opracowania * III. Wybrane publikacje M. Krasnodębskiego z zakresu historii i filozofii wychowania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16809 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej