Zaleśkiewicz Tomasz
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
WP130 (św. Wincentego 85)
(5)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Zaleśkiewicz Tomasz
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(291)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Roberts Nora
(165)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(135)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(9)
Język
polski
(9)
Odbiorca
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Decyzje
(2)
Ekonomia
(2)
Psychologia
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Umysł
(2)
COVID-19
(1)
Epidemie
(1)
Giełda
(1)
Giełda papierów wartościowych
(1)
Maklerstwo
(1)
Papiery wartościowe
(1)
Pieniądz
(1)
Polityka
(1)
Poznanie
(1)
Psychologia ekonomiczna
(1)
Uczucia
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Temat: czas
2001-
(1)
Gatunek
Podręcznik
(3)
Opracowanie
(1)
Publicystyka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(4)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [401]-430. Indeksy.
Wiedza psychologiczna jest bardzo istotna zarówno dla skutecznego rozwijania biznesu, jak i dla kontrolowania zachowań wyborczych w polityce. Autorzy książki, najwybitniejsi polscy specjaliści z psychologii poznawczej, społecznej i ekonomicznej, którzy są nie tylko teoretykami, ale wykorzystują wiedzę naukową w praktyce, zapoznają czytelników z najnowszymi odkryciami dotyczącymi procesów umysłowych. W poszczególnych rozdziałach koncentrują się na zagadnieniach związanych m.in. z podejmowaniem decyzji finansowych i marketingowych, tworzeniem skutecznych reklam, badaniem wizerunku marki, analizowaniem zachowań konsumentów. Książka stanowi cenne źródło wiedzy nie tylko dla studentów nauk społecznych, ale również dla praktyków zarządzania, marketingu, reklamy, rynków finansowych, menedżerów zajmujących się strategiami kontroli zachowania się człowieka w biznesie, polityce i ekonomii. Prezentowane analizy wskazują na to, że procesy poznawcze i motywacyjne mają charakter pragmatyczny, że są narzędziem rozwiązywania wielu problemów życiowych, wśród których niepoślednią rolę odgrywają problemy ekonomiczne. Książka będzie także bardzo użyteczna dla przedstawicieli świata biznesu - znajdą w niej wiele zaleceń wyprowadzonych z rzetelnej wiedzy naukowej. [...] Na koniec dwa słowa o stronie przeciwnej - o ludziach, którzy są przedmiotem oddziaływań złożonych i wyrafinowanych technik marketingowych i technik reklamy. Oni także na lekturze tej książki mogą wiele skorzystać: przekonują się, że są zwierzyną łowną, a myśliwi, którzy na nich polują mają do dyspozycji wyrafinowane pułapki. Znając je będą mogli bardziej racjonalnie zachowywać się we współczesnej rzeczywistości ekonomicznej.(Z recenzji prof. dr hab. Tomasza Maruszewskiego)
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53970 (1 egz.)
Kaucja: 38,04 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18531 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na stronie redakcyjnej: W książce wykorzystujemy raport ,,Covid 19: Nauki społeczne w walce z pandemią", przygotowany przez Małgorzatę Kossowską, natalię Letki, Tomasza Zaleśkiewicza, Szymona Wicharego i Jarosława Górniaka na zamówienie Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, lipiec 2020.
Bibliografia na stronach [221]-270.
Dostępna również jako e-book.
Stan pandemii to niezwykle trudna sytuacja, w której trzeba podejmować niełatwe decyzje, i to na różnych szczeblach. To sytuacja dużej niepewności, więc zdarza się również, że panuje inercja decyzyjna. Na skutek owych decyzji ludzie poddają się (lub nie) przeróżnym zaleceniom medycznym i rygorom sanitarnym, są przy tym mniej lub bardziej skłonni do podejmowania ryzyka (bądź do jego unikania), a pośród rozmaitych emocji nierzadko doświadczają silnego lęku i depresji. O wszystkich tych kwestiach sporo do powiedzenia mają nauki behawioralne, w których od lat prowadzi się badania empiryczne na ten temat. Sytuacja pandemii COVID-19, z którą obecnie mamy do czynienia, nie może być rozpatrywana wyłącznie jako problem medyczny. Od podejmowanych decyzji - a także od sposobu ich komunikowania - zależy bowiem zarówno ludzkie zdrowie i życie, jak i to, jak szybko uda się opanować kryzys. Czworo znakomitych psychologów, reprezentujących różne subdyscypliny, przygotowało wieloaspektowe opracowanie dotyczące stanu pandemii, analizowanego właśnie z perspektywy pozamedycznej. Praca ta jest przeglądem tego zagadnienia, dokonanym z uwzględnieniem zarówno klasycznych już koncepcji teoretycznych, jak i wyników najnowszych ujęć oraz badań empirycznych. Autorzy omawiają między innymi takie kwestie, jak podmiotowość człowieka znajdującego się w niejasnej i niepewnej sytuacji, rola lęku w podejmowaniu decyzji i szacowaniu ryzyka, zaufanie do innych ludzi oraz do instytucji, tożsamość grupowa i poczucie wspólnotowości, znaczenie kapitału społecznego czy zautomatyzowane lub w pełni świadome rytuały indywidualne i społeczne. Rozważania autorów zostały uzupełnione wprowadzeniem, które z perspektywy biologicznej wyjaśnia, czym jest pandemia, a także omówieniem różnic kulturowych i rozmaitych reakcji poszczególnych państw na kryzys pandemiczny.
WPROWADZENIE * CZĘŚĆ PIERWSZA CZŁOWIEK W OBLICZU PANDEMII * ROZDZIAŁ 1. PERSPEKTYWA INDYWIDUALNA * 1.1 CZŁOWIEK JAKO PROBLEM LUB CZŁOWIEK JAKO ROZWIĄZANIE * 1.2 PSYCHOLOGICZNE DOŚWIADCZENIE PANDEMII: NIEPEWNOŚĆ I LĘK * 1.2.1 LĘK PRZED ZACHOROWANIEM I LĘK PRZED ŚMIERCIĄ SPECYFICZNE RODZAJE LĘKU POJAWIAJĄCE SIĘ W PANDEMII * 1.2.2 PODATNOŚĆ NA LĘK I RÓŻNICE INDYWIDUALNE W DOŚWIADCZANIU LĘKU1 * 1.2.3 STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z NIEPEWNOŚCIĄ I LĘKIEM2 * 1.3 EMOCJONALNE MECHANIZMY ZWIĄZANE Z ZAGROŻENIEM * 1.4 MECHANIZMY POZNAWCZE ZWIĄZANE Z ZAGROŻENIEM * 1.5 OPTYMIZM * 1.5.1 ZNACZENIE OPTYMIZMU DLA SAMOREGULACJI I RELACJI SPOŁECZNYCH W KONTEKŚCIE ZAGROŻENIA * 1.5.2 NIEREALISTYCZNY OPTYMIZM I POZYTYWNE ZŁUDZENIA * 1.6 PERCEPCJA RYZYKA * 1.6.1 OCENIANIE RYZYKA * 1.6.2 DUALNY MODEL PERCEPCJI RYZYKA ROLA EMOCJI I CZYNNIKÓW POZNAWCZYCH * 1.6.3 SPECYFICZNE EFEKTY LĘKU I WIEDZY W PERCEPCJI RYZYKA * 1.6.4 PERCEPCJA RYZYKA A PODEJMOWANIE DZIAŁAŁ ZABEZPIECZAJĄCYCH * 1.7 PROCESY DECYZYJNE W SYTUACJI ZAGROŻENIA * 1.7.1 KOMPROMISY W PODEJMOWANIU DECYZJI * 1.8 ZAUFANIE DO EKSPERTÓW * 1.9 SZCZEPIENIA SPOSOBEM NA RADZENIE SOBIE Z PANDEMIĄ4 * ROZDZIAŁ 2. PERSPEKTYWA GRUPOWA * 2.1 W KRYZYSIE WAŻNA JEST GRUPA * 2.2 ULEGANIE, NAŚLADOWANIE, PODĄŻANIE, CZYLI JAK ODDZIAŁYWAĆ NA GRUPY * 2.3 WSPÓŁPRACA: ORIENTACJA WSPÓLNOTOWA I INDYWIDUALISTYCZNA * 2.4 GDY BRAKUJE PRZYWIĄZANIA DO GRUPY * 2.5 ZACHOWANIA ZBIOROWE PROTESTY * 2.6 PERCEPCJA NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH * ROZDZIAŁ 3. POZIOM SPOŁECZNY * 3.1 ZAUFANIE INSTYTUCJONALNE * 3.1.1 ŹRÓDŁA ZAUFANIA DO INSTYTUCJI * 3.1.2 ZAUFANIE OPARTE NA OCENIE * 3.1.3 ZAUFANIE DO INSTYTUCJI POLITYCZNYCH * 3.1.4 ZAUFANIE DO INSTYTUCJI PUBLICZNYCH * 3.1.5 SPRAWIEDLIWOŚĆ PROCEDURALNA * 3.1.6 ZAUFANIE INSTYTUCJONALNE W KONTEKŚCIE KRYZYSU * 3.1.7 ZAUFANIE INSTYTUCJONALNE A PRZESTRZEGANIE PRAWA (COMPLIANCE) * 3.2 KAPITAŁ SPOŁECZNY * 3.2.1. KAPITAŁ SPOŁECZNY JAKO CZYNNIK WARUNKUJĄCY PRZESTRZEGANIE PRAWA * 3.2.2 KAPITAŁ SPOŁECZNY JAKO ŹRÓDŁO WSPARCIA I ZASOBÓW * 3.2.3 KAPITAŁ SPOŁECZNY A DOBROSTAN * 3.2.4 KAPITAŁ SPOŁECZNY A ZDROWIE * 3.2.5 NIERÓWNOŚCI W WYKORZYSTANIU KAPITAŁU SPOŁECZNEGO * 3.2.6 WPŁYW KRYZYSU NA KAPITAŁ SPOŁECZNY * 3.2.7 KAPITAŁ SPOŁECZNY A ODPORNOŚĆ SPOŁECZNOŚCI * ROZDZIAŁ 4. KOMUNIKOWANIE W PANDEMII * 4.1 WPŁYW MEDIÓW NA ZDROWIE PSYCHICZNE W TRAKCIE PANDEMII1 * 4.1.1 DEZINFORMACJA W CZASIE PANDEMII COVID-19 * 4.1.2 DLACZEGO FAŁSZYWE INFORMACJE TAK SZYBKO SIĘ ROZPRZESTRZENIAJĄ * 4.1.3 DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU ZWALCZANIE DEZINFORMACJI ZWIĄZANEJ Z COVID-19 * 4.1.4 ODPORNOŚĆ NA FAŁSZYWE INFORMACJE * 4.2 KOMUNIKOWANIE RYZYKA * 4.2.1 PROSTE I JEDNOZNACZNE KOMUNIKATY * 4.2.2 ODPOWIEDNIE SFORMUŁOWANIE PRZEKAZU * 4.2.3 MODEL KOMUNIKOWANIA ZAGROŻENIA * ROZDZIAŁ 5. PODSUMOWANIE * 5.1 EMOCJE REGULUJĄ PODEJMOWANIE DECYZJI PROZDROWOTNYCH * 5.2 PERCEPCJA RYZYKA * 5.3 PODEJMOWANIE DECYZJI W PANDEMII * 5.4 PRZEKONANIA, IDEOLOGIA, WARTOŚCI * 5.5 POSZUKIWANIE INFORMACJI * 5.6 ZAUFANIE DO INSTYTUCJI * 5.7 KAPITAŁ SPOŁECZNY * 5.8 KOMUNIKOWANIE ZAGROŻEŁ * CZĘŚĆ DRUGA SPOŁECZEŁSTWO W OBLICZU PANDEMII * ROZDZIAŁ 6. PANDEMIA A RÓŻNICE KULTUROWE. WYBRANE PRZYKŁADY ZE ŚWIATA ISLAMU I HINDUIZMU * 6.1 MUZUŁMANIE WOBEC PANDEMII * 6.2 PANDEMIA COVID-19 A HINDUIZM WYBRANE PRZYKŁADY * 6.3 UWAGI KOŁCOWE * ROZDZIAŁ 7. PAŁSTWA WOBEC PANDEMII. PERSPEKTYWA PORÓWNAWCZA * 7.1 WSTĘP * 7.2 INTERWENCJE UKIERUNKOWANE NA ZATRZYMANIE PANDEMII * 7.3 KLUCZOWE DECYZJE, KTÓRE NALEŻY PODJĄĆ PRZED ANALIZĄ DANYCH * 7.4 WYNIKI * 7.5 WNIOSKI * BIBLIOGRAFIA * BIOGRAMY AUTORÓW *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 58052 (1 egz.)
Kaucja: 33,69 zł
Książka
W koszyku
(Bliżej Psychologii)
Na okładce podtytuł: miłość, władza, ryzyko.
Bibliografia przy pracach.
Co nadaje życiu smak? Co sprawia, że bywa ono wyjątkowo emocjonujące? Jakie namiętności targają człowiekiem i decydują o jego wyborach, działaniu i myśleniu? Jakim namiętnościom nie potrafimy się oprzeć?W tej książce można znaleźć błyskotliwe odpowiedzi wybitnych psychologów na te oraz na wiele innych pytań.Cykl spotkań Bliżej Psychologii, a także książki będące ich owocem to realizacja idei, by przybliżać dokonania naukowe laikom i przedstawiać możliwości praktycznego zastosowania wyników badań i eksperymentów naukowych. Psychologia bowiem nie jest magią, współczesną alchemią czy wróżeniem z kart, nie jest też hermetycznie zamkniętą dziedziną, którą można wyizolować z codziennego życia. Być bliżej psychologii to żyć pełniej, mądrzej, lepiej. Chyba warto??Wszystko zawiera się w przekonaniu, że nie można pogodzić z sobą emocji i poznania (serca i rozumu). Jako oczywiste i niewymagające dyskusji przyjmowano, że to, co należy do sfery rozumu, tym samym nie należy do sfery emocji, to zaś, co należy do sfery emocji, nie należy do sfery rozumu. Prymat ? co zrozumiałe w świetle przyjętych założeń ? przyznawano emocjom, intuicji, wszelkim ludzkim namiętnościom. Rozum spostrzegano jako niezbyt zdolny do radzenia sobie z problemami ludzkiego losu, w emocjach zaś upatrywano jedynej lub najważniejszej siły sprawczej ludzkiego działania. Szczególnie dotyczyło to namiętności?.Wiesław Łukaszewski (fragment Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19236 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Postępy Psychologii)
Bibliogr. przy rozdz. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45546 (1 egz.)
Kaucja: 24,75 zł
Książka
W koszyku
(Postępy Psychologii)
Bibliogr. przy rozdz. - Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7564, 783 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia w monografiach naukowych ; 8)
Forma i typ
Temat
Bibliogr. - Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4154, 8504 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologia ekonomiczna / Tomasz Zaleśkiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. - 486, [2] s. : il. ; 24 cm.
(Akademia Psychologii)
Bibliogr. s. 449-474. Indeksy.
Nowoczesny przegląd najważniejszych zagadnień z zakresu psychologii ekonomicznej, a także dziedzin pokrewnych: ekonomii behawioralnej, neuroekonomii, teorii gier. Autor prezentuje modele teoretyczne i badania empiryczne opisujące zachowania i decyzje finansowe. Wyjaśnia, dlaczego trzeba sięgać do teorii psychologicznych, aby zrozumieć zachowania ekonomiczne. Tłumaczy, że ekonomia - tak bardzo precyzyjna dziedzina nauki o znacznie dłuższej historii niż psychologia - potrzebuje jednak wsparcia ze strony innych nauk społecznych.Psychologia ekonomiczna będzie wyjątkową pozycją na polskim rynku publikacji akademickich, łączy bowiem w sobie głęboki profesjonalizm ze zrozumiałą dla przeciętnego czytelnika prezentacją skomplikowanych zagadnień. Przedstawia rzetelną wiedzę na temat organizowania rzeczywistości ekonomicznej i doskonale osadzoną w dobrze zweryfikowanych na gruncie empirycznym teoriach psychologicznych. Z wiedzy tej można wyprowadzić konkretne działania praktyczne. Wytwarza bowiem u czytelnika poczucie krytycyzmu w ocenie doświadczanych zachowań ekonomicznych, co jest istotne w dostosowywaniu się do szybko zmieniającej się rzeczywistości rynkowej oraz sprzyja uwrażliwieniu na etyczną stronę takich zachowań.Z recenzji prof. Andrzeja Falkowskiego Książka (...) napisana jest żywym, nienużącym językiem. Jej lekturę wzbogacają liczne przykłady nawiązujące do różnych doświadczeń z życia gospodarczego, m.in. do giełdy i inwestowania, do oszczędzania, ubezpieczania się itd. Co jest jednak najważniejsze, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wykładem teorii, prezentacją badania, czy prostą ilustracją, czytelnik przez cały czas orientuje się, do czego Autor zmierza i co twierdzi. Z recenzji prof. Tadeusza Tyszki
Rozdział 1 * Między ekonomią a psychologią. * Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej * 1.1.Dlaczego potrzebujemy psychologii, aby wyjaśniać zachowania ekonomiczne? * 1.2.Założenia dotyczące zachowań ekonomicznych i ich empiryczna weryfikacja * 1.3.Podstawowe różnice między ekonomią a psychologią ekonomiczną * 1.4.Dziedziny pokrewne psychologii ekonomicznej * 1.4.1.Ekonomia behawioralna * 1.4.2.Finanse behawioralne * 1.4.3.Ekonomia eksperymentalna * 1.4.4.Neuroekonomia * 1.5.Problemy badawcze w psychologii ekonomicznej * Rozdział 2 * Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych * 2.1.Definiowanie racjonalności w psychologii i filozofii * 2.2.Definiowanie racjonalności w ekonomii * 2.3.Racjonalność preferencji i wyborów ekonomicznych * 2.4.Paradoksy racjonalności * 2.5.Heurystyki oceniania i podejmowania decyzji oraz ich znaczenie dla racjonalności zachowań ekonomicznych * 2.5.1.Heurystyka kotwiczenia * 2.5.2.Heurystyka reprezentatywności * 2.5.3.Heurystyka dostępności * 2.6.Alternatywne modele racjonalności * 2.6.1.Racjonalność ograniczona * 2.6.2.Racjonalność ekologiczna * Rozdział 3 * Podejmowanie decyzji finansowych * 3.1.Przykłady decyzji finansowych * 3.2.Proces podejmowania decyzji finansowych * 3.3.Zniekształcenia procesu podejmowania decyzji finansowych * 3.4.Wybory finansowe w warunkach ryzyka * 3.4.1.Definiowanie ryzyka * 3.4.2.Wybór w warunkach ryzyka - modele klasyczne * 3.4.3.Teoria perspektywy * 3.4.4.Heurystyka pierwszeństwa * 3.5.Emocje w ryzykownych decyzjach finansowych * 3.5.1.Nastrój jako podstawa decyzji finansowych * 3.5.2.Wpływ emocji doświadczanych na decyzje finansowe * 3.5.3.Wpływ emocji przewidywanych na decyzje finansowe * Rozdział 4 * Dzieci w świecie ekonomii. Socjalizacja ekonomiczna * 4.1.Spostrzeganie przez dzieci pieniądza i źródeł jego pochodzenia * 4.2.Rozumienie przez dzieci podstawowych pojęć rynkowych: ceny, zysku, popytu i podaży * 4.2.1.Rozumienie przez dzieci ceny i zysku * 4.2.2.Rozumienie przez dzieci prawa popytu i podaży * 4.3.Rozumienie przez dzieci specyficznych zachowań ekonomicznych: oszczędzania, ubezpieczania się i płacenia podatków * 4.3.1.Rozumienie przez dzieci systemu bankowego i oszczędzania pieniędzy * 4.3.2.Rozumienie przez dzieci ubezpieczania się i płacenia podatków * 4.4.Decyzje dotyczące podziału dóbr podejmowane przez dzieci * Rozdział 5 * Psychologia pieniądza * 5.1.Ekonomia pieniądza. Definicje, funkcje i rodzaje pieniądza * 5.2.Symbolizm pieniądza. Pieniądz prymitywny * 5.2.1.Wymiana prezentów a symbolizm pieniądza * 5.2.2.Odmienne traktowanie pieniędzy pochodzących * z różnych źródeł * 5.3.Pieniądze w psychologii behawiorystycznej. Warunkowanie i ekonomia żetonowa * 5.4.Pieniądze w psychologii poznawczej. Percepcja pieniędzy i złudzenia z nią związane * 5.4.1.Percepcja fizycznych cech pieniędzy * 5.4.2.Percepcja nominalnej i realnej wartości pieniędzy. Zjawisko iluzji pieniądza * 5.5.Pieniądze w psychologii społecznej. Wpływ aktywacji idei pieniądza na relacje interpersonalne * 5.6.Pieniądze w psychologii różnic indywidualnych. Postawy wobec pieniędzy * 5.6.1.Wczesne badania nad postawami wobec pieniędzy * 5.6.2.Anglojęzyczne skale do pomiaru postaw wobec pieniędzy * 5.6.3.Polskojęzyczne skale do pomiaru postaw wobec pieniędzy * 5.7.Psychopatologia percepcji pieniędzy i zachowań finansowych * Rozdział 6 Codzienne zachowania ekonomiczne: oszczędzanie, ubezpieczanie się, płacenie podatków * 6.1.Oszczędzanie i zadłużanie się * 6.1.1.Definiowanie oszczędzania w ekonomii i ekonomiczne modele * oszczędzania * 6.1.2.Samokontrola i podejmowanie decyzji o odrocznych skutkach * 6.1.3.Motywy oszczędzania * 6.1.4.Zadłużanie się * 6.2.Nabywanie ubezpieczeń * 6.2.1.Ubezpieczanie się i niechęć do ryzyka. Ekonomiczne wyjaśnienia decyzji ubezpieczeniowych * 6.2.2.Spostrzeganie małych prawdopodobieństw * 6.2.3.Heurystyczne przetwarzanie informacji a skłonność do nabywania ubezpieczeń * 6.2.4.Ubezpieczanie się a negatywne i pozytywne emocje * 6.2.5.Ubezpieczanie się a percepcja ryzyka * 6.3.Płacenie podatków * 6.3.1.Ekonomiczna interpretacja systemu podatkowego * 6.3.2.Społeczne reprezentacje systemu podatkowego * 6.3.3.Spostrzeganie sprawiedliwości podatków * 6.3.4.Uchylanie się od płacenia podatków * Rozdział 7 * Zachowania na rynkach finansowych. Psychologia giełdy * 7.1.Prognozowanie zmian na rynkach finansowych * 7.1.1.Analiza techniczna i jej psychologiczne osobliwości * 7.1.2.Analiza fundamentalna i jej psychologiczne osobliwości * 7.1.3.Psychologiczne błędy w prognozowaniu zmian na rynkach finansowych * 7.2.Preferencje inwestorów i podejmowane przez nich decyzje * 7.2.1.Konstruowanie portfela inwestycyjnego. Teoria portfelowa i jej ograniczenia * 7.2.2.Portfele behawioralne i naiwna dywersyfikacja * 7.2.3.Preferencje inwestorów wobec ryzyka * Rozdział 8 * Wartości moralne i społeczne w zachowaniach ekonomicznych * 8.1.Badania empiryczne nad rolą wartości społecznych i moralnych w działaniach ekonomicznych * 8.1.1.Rodzaje czynników społecznych i moralnych w działaniach ekonomicznych * 8.1.2.Czynniki społeczne jako ograniczenie podstawowych praw ekonomii * 8.2 Podejmowanie decyzji ekonomicznych zawierających elementy moralne * 8.2.1.Porównywanie wartości materialnych i niematerialnych jako tabu * 8.2.2.Podejmowanie decyzji ekonomicznych zawierających elementy moralne * 8.3.Biznes społecznie odpowiedzialny i inwestowanie społecznie odpowiedzialne * Rozdział 9 * Zachowania w grach ekonomicznych * 9.1.Podstawy teorii gier i ekonomii eksperymentalnej * 9.1.1.Krótka historia teorii gier i ekonomii eksperymentalnej * 9.1.2.Podstawowe zasady behawioralnej teorii gier i ekonomii eksperymentalnej * 9.1.3.Ekonomia eksperymentalna a psychologia eksperymentalna * 9.2.Decyzje strategiczne w dylemacie więźnia * 9.3.Gra przetargu ultymatywnego (ultimatum) * 9.3.1.Idea gry przetargu ultymatywnego * 9.3.2.Eksperymentalne testy gry ultimatum * 9.3.3.Międzykulturowe podobieństwa i różnice w wyborach dokonywanych w grze ultimatum * 9.4.Gra "dyktator" * 9.4.1.Idea gry dyktator i jej eksperymentalne testy * 9.4.2.Badania z odwróconą grą dyktator * 9.5.Gra zaufania * 9.5.1.Idea gry zaufania * 9.5.2.Eksperymentalne testy gry zaufania * 9.5.3.Gra w wymianę podarunków. Zaufanie między pracodawcą a pracownikiem * 9.5.4.Zaufanie czy podejmowanie ryzyka? Problemy metodologiczne z grą zaufania * 9.6.Gra o dobro publiczne * 9.6.1.Idea gry o dobro wspólne * 9.6.2.Eksperymentalne testy gry o dobro wspólne * 9.6.3.Od czego zależy współpraca? Rola kar, komunikacji i norm społecznych * Rozdział 10 Neuroekonomia i neuromarketing * 10.1.Początki neuroekonomii i jej współczesne metody badawcze * 10.1.1.Metody obrazowania mózgu * 10.1.2.Badanie pojedynczych komórek nerwowych * 10.1.3.Metody psychofizjologiczne * 10.1.4.Badanie pacjentów neurologicznych - metody neuropsychologiczne * 10.2.Przegląd badań z zakresu neuroekonomii * 10.2.1.Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka * 10.2.2.Podejmowanie decyzji moralnych i problem konfliktu między etyką a pieniędzmi * 10.2.3.Podejmowanie decyzji o odroczonych skutkach * 10.2.4.Podejmowanie decyzji ekonomicznych w kontekście społecznym * 10.3.Neuromarketing * 10.3.1.Neuronalne korelaty siły marki. Przypadek Coca-Coli i Pepsi * 10.3.2.Reakcje neuronalne a spostrzeganie związku między jakością a ceną. Przypadek testowania smaku win * 10.3.3.Mózg a decyzje zakupowe
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53969 (1 egz.)
Kaucja: 38,04 zł
Książka
W koszyku
Psychologia ekonomiczna / Tomasz Zaleśkiewicz. - Wydanie I - 3 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015. - 486 stron : ilustracje ; 24 cm.
(Akademia Psychologii)
Bibliografia. Indeksy.
Nowoczesny przegląd najważniejszych zagadnień z zakresu psychologii ekonomicznej, a także dziedzin pokrewnych: ekonomii behawioralnej, neuroekonomii i teorii gier. Autor prezentuje modele teoretyczne i badania empiryczne opisujące zachowania i decyzje finansowe. Wyjaśnia, dlaczego trzeba sięgać do teorii psychologicznych, aby zrozumieć zachowania ekonomiczne. Tłumaczy, że ekonomia - tak bardzo precyzyjna dziedzina nauki o znacznie dłuższej historii niż psychologia - potrzebuje jednak wsparcia ze strony innych nauk społecznych.Książka jest wyjątkową pozycją na polskim rynku publikacji akademickich, łączy bowiem w sobie głęboki profesjonalizm ze zrozumiałą dla przeciętnego czytelnika prezentacją skomplikowanych zagadnień. Przedstawia rzetelną wiedzę na temat organizowania rzeczywistości ekonomicznej i doskonale osadzoną w dobrze zweryfikowanych na gruncie empirycznym teoriach psychologicznych. Z wiedzy tej można wyprowadzić konkretne działania praktyczne. Wytwarza bowiem u czytelnika poczucie krytycyzmu w ocenie doświadczanych zachowań ekonomicznych, co jest istotne w dostosowywaniu się do szybko zmieniającej się rzeczywistości rynkowej oraz sprzyja uwrażliwieniu na etyczną stronę takich zachowań.(Z recenzji prof. Andrzeja Falkowskiego)Można też bez trudu wskazać wiele dydaktycznych zalet książki, która stanowi doskonały podręcznik. Napisana jest żywym, nie nużącym językiem. Jej czytaniu bardzo pomagają liczne przykłady, nawiązujące do różnych doświadczeń z życia gospodarczego, na przykład do giełdy i inwestowania, do oszczędzania, ubezpieczania się itd. Co jest jednak najważniejsze, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z wykładem teorii, prezentacją badania, czy prostą ilustracją, czytelnik przez cały czas orientuje się, do czego Autor zmierza i co twierdzi.(Z recenzji prof. Tadeusza Tyszki)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20721 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Ekonomia i Zarządzanie)
Na okł. podtyt.: wprowadzenie do behawioralnych finansów. U góry okł.: BusinessWeek rekomenduje.
Bibliogr. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 48249 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej