Neuropsychologia dziecięca
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(3)
Autor
Domańska Łucja
(2)
Borkowska Aneta
(1)
Borkowska Aneta (psychologia)
(1)
Lipowska Małgorzata
(1)
Palicka Iwona
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Kobieta
(5227)
Rodzina
(4023)
Przyjaźń
(3840)
Miłość
(3262)
Tajemnica
(2964)
Neuropsychologia dziecięca
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2940)
Relacje międzyludzkie
(2524)
Zabójstwo
(2175)
Życie codzienne
(1911)
Magia
(1734)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1593)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1533)
Uczucia
(1407)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1367)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1349)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1135)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1004)
Trudne sytuacje życiowe
(1004)
Wybory życiowe
(940)
Sekrety rodzinne
(934)
Policjanci
(908)
Żydzi
(895)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(865)
Władcy
(863)
Historia
(847)
Kultura
(823)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(776)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Arystokracja
(681)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(576)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(560)
Zemsta
(554)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(515)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(506)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(495)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(472)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(457)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Marzenia
(445)
Samotność
(445)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(424)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Gatunek
Podręczniki
(1)
Raport z badań
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(1)
Psychologia
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 49449 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Krótkie Wykłady z Psychologii)
Bibliogr. przy rozdz. Indeksy.
Prezentowana książka omawia ważne zagadnienia neuropsychologii klinicznej związane ze stale powiększającą się grupą dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Zespół specjalistów i badaczy z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej podejmuje takie problemy, jak: neuropsychologiczne mechanizmy powstawania zaburzeń rozwojowych, upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne zaburzenia językowe u dzieci, specyficzne trudności w uczeniu się matematyki, w opanowywania czytania i pisania, ADHD zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi, psychospołeczne aspekty rehabilitacji dzieci z dysfunkcjami mózgu.Zasadniczą zaletą książki są zagadnienia neuropsychologii wieku rozwojowego, niedostępne w innych podręcznikach. Całość książki ma klarowną strukturę: zawiera bloki rozszerzające, pytania, bibliografię i indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16770 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 263-303.
Streszcz. ang.
Monografia Dysleksja i ADHD - współwystępujące zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów pamięci należy do nielicznych w naszym kraju prac badawczych, dotyczących pogranicza neuropsychologii rozwoju i psychologii klinicznej dziecka. Istotnym walorem tej pracy, jest jej interdyscyplinarny charakter. Takie podejście do tematu stanowiło wielkie wyzwanie dla Autorki, bo wymagało wszechstronnej wiedzy. Jako psycholog musiała głęboko wejść w wiele specjalności z zakresu medycyny, dlatego jest tam obecne neuropsychologiczne, neuroanatomiczne, neurofizjologiczne i genetyczne podejście do zagadnień zaburzeń uczenia się i zachowania oraz ich współwystępowania. To wszystko stanowi, iż recenzowana rozprawa ma charakter unikatowy [...]. Monografia uzupełnia brak tego rodzaju publikacji, niezbędnych dla rozwoju nauki, edukacji, a także dla potrzeb profesjonalistów. prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz. Monografia stanowi wyróżniające się autorskie przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w części teoretycznej i sprecyzowanych w formie pytań badawczych w programie badań własnych. Dokumentuje szeroki zakres wiedzy i równie szerokie doświadczenie kliniczne Autorki [...]. Metodologia badań własnych eksponuje podejście mikrogenetyczne do funkcjonowania mózgu i umysłu, ponieważ jest to podejście procesowe umożliwiające wyjaśnienie dynamiki objawów patologicznego rozwoju w warunkach uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego (OUN). Na podkreślenie zasługuje fakt, iż podejście mikrogenetyczne dopiero zaczyna być włączane do badań nad patologią rozwoju u dzieci. prof. zw. dr hab. Danuta Kądzielawa. Rzadko się zdarza w neuronaukach, że głębokie myślenie teoretyczne na temat mózgu, jego struktury i funkcji u dzieci łączy się z bogatym doświadczeniem oddanego swojej pracy klinicysty. Monografia autorstwa Małgorzaty Lipowskiej stanowi przewodnik - w pełnym sensie tego słowa - w pewnej trudnej, ale jakże ważnej podróży poznania zaburzeń pamięci i ich moderatorów u dzieci ze współwystępowaniem dysleksji i ADHD. Osiągnięty wynik naukowy pomnaża moc eksplikacyjną zastosowanej teorii mikrogenetycznej, czyli - inaczej mówiąc - wnosi do nauki (w tym przypadku neuropsychologii rozwoju) nową wartość. Swoim zakresem problemowym, uwidocznionym zwłaszcza w modelowej interpretacji deficytów pamięci wśród dzieci ze współwystępowaniem dysleksji i ADHD praca, nie ma sobie podobnych w dotychczasowej tradycji badań nad zaburzeniami rozwoju u dzieci. prof. zw. dr hab. Maria Pąchalska
Rozdział 1 * Specyfika zaburzeń rozwoju u dzieci * 1.1.Normatywna zmiana rozwojowa a zaburzenia rozwoju * 1.1.1.Zadania rozwojowe a zaburzenia rozwoju * 1.1.2.Zaburzenia rozwoju z perspektywy odmiennych dyscyplin nauki * 1.1.3.Problemy w zakresie terminologii i klasyfikacji zaburzeń rozwoju * 1.2.Zaburzenia rozwoju w klasyfikacjach medycznych * 1.2.1.Zaburzenia rozwoju w klasyfikacji ICD * 1.2.2.Zaburzenia rozwoju w klasyfikacjach DSM * 1.2.3.Zaburzenia rozwoju w klasyfikacjach specyficznych dla dzieci * 1.2.3.1.Kryteria diagnostyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym RDC-PA * 1.2.3.2.Klasyfikacja diagnostyczna DC: 0-3 * 1.3.Teoria objawu w neuropsychologii rozwoju * 1.3.1.Morfogeneza * 1.3.2.Parcelacja * 1.3.3.Heterochronia * Rozdział 2 * Dysleksja i ADHD jako zaburzenia rozwoju * 2.1.Problemy definicyjne * 2.1.1.Dysleksja jako specyficzny problem uczenia się * 2.1.2.Zespól nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi * 2.1.3.Klasyfikacje medyczne dysleksji i ADHD * 2.2.Epidemiologia dysleksji i ADHD * 2.3.Podłoże dysleksji i ADHD * 2.3.1.Występowanie rodzinne * 2.3.2.Podłoże genetyczne * 2.3.3.Relacja genów i środowiska * 2.3.4.Podłoże mózgowe * 2.3.5.Zaburzenia biochemiczne * 2.3.6.Prenatalne i neonatalne podłoże deficytów * 2.4.Patomechaniztn zaburzeń rozwoju * 2.4.1.Patomechanizm dysleksji rozwojowej * 2.4.1.1.Koncepcja zaburzeń w układzie wzrokowym * 2.4.1.2.Model równowagi pólkulowej * 2.4.1.3.Koncepcja lingwistyczna * 2.4.1.4.Hipoteza móżdżkowa * 2.4.2.Patomechanizm ADHD * 2.4.2.1.Koncepcja deficytu hamowania reakcji * 2.4.2.2.Model energetyczno-poznawczy * 2.4.2.3.Hipoteza behawioralnych systemów hamowania i aktywacji * 2.4.2.4.Model awersji opóźnienia * Rozdział 3 * Współwystępowanie zaburzeń rozwoju * 3.1.Istota współwystępowania zaburzeń * 3.2.Epidemiologia współwystępowania zaburzeń wśród dzieci * 3.3.Modele współwystępowania zaburzeń * 3.4.Koncepcje współwystępowania dysleksji i ADHD * 3.4.1.Koncepcja objawów fenotypowych * 3.4.2.Koncepcja nielosowego doboru rodziców * 3.4.3.Koncepcja poznawczego podtypu ADHD * 3.4.4.Koncepcja zbliżonej etiologii * Rozdział 4 * Pamięć w ujęciu neuropsychologicznym * 4.1.Istota pamięci * 4.2.Neuroanatomiczne podstawy pamięci * 4.2.1.Badania lokalizacyjne a podstawowe rodzaje pamięci * 4.2.2.Hipokamp oraz przenoszenie wspomnień z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej * 4.2.3.Płaty półkul mózgu * 4.2.4.Badania czynnościowe a molekularne i neuronalne podstawy pamięci * 4.3.Wybrane modele pamięci w neuropsychologii * 4.3.1.Strukturalne ujęcie pamięci roboczej * 4.3.2.Modele hierarchiczne i rozproszone * 4.3.3.Model mikrogenetyczny * 4.3.3.1.Ogólne założenia modelu mikrogenetycznego * 4.3.3.2.Pamięć w ujęciu teorii mikrogenetycznej * Rozdział 5 * Procesy pamięciowe w toku prawidłowego i zaburzonego rozwoju * 5.1.Prawidłowości rozwoju pamięci u dzieci * 5.1.1.Pamięć krótko- i długotrwała z perspektywy rozwojowej * 5.1.1.1.Strategie zwiększania zakresu pamięci roboczej * 5.1.1.2.Prawidłowości rozwoju pamięci długotrwałej * 5.1.2.Badania pamięci deklaratywnej i proceduralnej u dzieci * 5.1.2.1.Zagadnienie świadomości a pamięć deklaratywna i proceduralna * 5.1.3.Pamięć semantyczna i epizodyczna z perspektywy rozwojowej * 5.1.3.1.Rozwój pamięci semantycznej * 5.1.3.2.Rozwój pamięci epizodycznej * 5.1.3.3.Różnicowanie pamięci epizodycznej i autobiograficznej * 5.2.Relacje pamięci i uwagi z perspektywy rozwojowej * 5.3.Pamięć a funkcje wykonawcze w ontogenezie * 5.4.Deficyty pamięci w zaburzeniach rozwoju * 5.4.1.Zaburzenia pamięci jako objaw kryterialny * 5.4.2.Niesymptomatyczne deficyty pamięci * Rozdział 6 * Diagnoza pamięci w dysleksji i ADHD - metodologia badań własnych * 6.1.Problematyka badań, cel pracy, pytania i hipotezy * 6.2.Badane zmienne * 6.3.Charakterystyka badanych * 6.3.1.Wiek badanych * 6.3.2.Poziom inteligencji badanych * 6.4.Metody badań * 6.4.1.Metody przesiewowe * 6.4.1.1.Analiza dokumentacji * 6.4.1.2.Wywiad ontogenetyczno-kliniczny * 6.4.1.3.Kwestionariusz Ustrukturyzowanego Wywiadu Diagnostycznego * w Kierunku Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej * 6.4.1.4.Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci * 6.4.2.Metody badania pamięci * 6.4.2.1.Bateria Badania Pamięci Wechslera - WMS-III * 6.4.2.1.1.Pamięć Logiczna * 6.4.2.1.2.Lista Słów * 6.4.2.1.3.Pamięć Wzrokowo-Ruchowa * 6.4.2.1.4.Powtarzanie Cyfr * 6.4.2.2.Test Figury Złożonej Reya-Osterrietha * 6.4.3.Metody badania moderatorów pamięci * 6.4.3.1.Test d2 * 6.4.3.2.DIVA * 6.4.3.3.Test Interferencji Fonologiczno-Semantycznej * 6.4.3.4.Token Test- 36 * 6.4.3.5.Test Płynności Słownej COWAT * 6.4.3.6.Komputerowy Test Interferencji z efektem Stroopa * 6.4.3.7.Test Sortowania Kart z Wisconsin * 6.4.3.8.Test Porównywania Znanych Kształtów * 6.5.Procedura badań * Rozdział 7 * Zaburzenia pamięci w dysleksji i ADHD - analiza wyników badań własnych * 7.1.Obraz deficytów pamięci werbalnej * 7.2.Problemy z pamięcią wzrokową i wzrokowo-przestrzenną * 7.3.Płeć badanych a zaburzenia pamięci * Rozdział 8 * Poznawcze moderatory deficytów pamięci w dysleksji i ADHD * 8.1.Uwaga jako moderator procesów pamięciowych * 8.2.Język a procesy pamięci * 8.3.Funkcje wykonawcze jako moderator pamięci * 8.4.Preferowany styl poznawczy a procesy pamięci * Rozdział 9 * Neuropsychologiczna analiza zaburzeń pamięci u dzieci * ze współwystępowaniem dysleksji i ADHD: próba ujęcia modelowego * 9.1.Podsumowanie wyników uzyskanych w testach badania pamięci * przez dzieci z poszczególnych grup klinicznych * 9.2.Rola poznawczych moderatorów procesów pamięciowych * wśród dzieci z grup klinicznych * 9.3.Mikrogenetyczny model deficytów pamięci u dzieci ze współwystępowaniem * dysleksji i ADHD * Rozdział 10 * Wnioski i kierunki dalszych badań * Bibliografia * Summary * Dyslexia and ADHD - comorbidity of developmental disorders
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16556 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Analiza profilu neuropsychologicznego dzieci w wieku 5-10 lat w wybranych podtypach FASD / Iwona Palicka. - Wydanie I. - Warszawa : Borgis, 2021. - 215 stron : ilustracje (w tym kolorowe) ; 23 cm.
Bibliografia na stronach 195-204.
Streszczenie także w języku angielskim.
Kompendium wiedzy dla diagnostów pracujących w zespołach ds. FASD. Zawiera wskazówki dotyczące złotego standardu narzędzi diagnozy neuropsychologicznej w badaniu dzieci z FASD.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22331 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej