Personalizm
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(25)
Forma i typ
Książki
(25)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(33)
nieokreślona
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(9)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(1)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(2)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W85 (Jórskiego 41)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(16)
Autor
Kowalczyk Stanisław (1932- )
(3)
Adamski Franciszek (1930- )
(2)
Guzowski Krzysztof (1962- )
(2)
Kosiewicz Jerzy (1949- )
(2)
Starnawski Witold
(2)
Bałachowicz Józefa
(1)
Burgos Juan Manuel
(1)
Chudy Wojciech
(1)
Danese Attilio
(1)
Delsol Chantal
(1)
Di Nicola Giulia Paola
(1)
Dziewiecki Marek
(1)
Gasiul Henryk (1950- )
(1)
Gniadek Jacek (1963- )
(1)
Granat Wincenty (1900-1979)
(1)
Homplewicz Janusz (1931-2006)
(1)
Koprowski Krzysztof
(1)
Kowalska Małgorzata (1961- )
(1)
Mrówczyński Tadeusz
(1)
Olbrycht Katarzyna (1949- )
(1)
Radziszewska Agnieszka
(1)
Skrzypiec Szczepan
(1)
Szafraniec Jan (1939- )
(1)
Szołtysek Adolf Ernest (1942- )
(1)
Szudra Anna
(1)
Szumił Halina Irena (1938- )
(1)
Słomski Wojciech (1969- )
(1)
Truskolaska Justyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(15)
1990 - 1999
(4)
1960 - 1969
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(4)
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(25)
Język
polski
(25)
Odbiorca
Szkoła wyższa
(1)
Temat
Kobieta
(5203)
Rodzina
(4009)
Przyjaźń
(3831)
Miłość
(3256)
Tajemnica
(2949)
Personalizm
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2934)
Relacje międzyludzkie
(2513)
Zabójstwo
(2172)
Życie codzienne
(1905)
Magia
(1729)
Zwierzęta
(1606)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1527)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1376)
II wojna światowa (1939-1945)
(1363)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1346)
Uczniowie
(1257)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1014)
Chłopcy
(998)
Trudne sytuacje życiowe
(995)
Wybory życiowe
(931)
Sekrety rodzinne
(929)
Policjanci
(908)
Żydzi
(892)
Relacja romantyczna
(879)
Osoby zaginione
(876)
Władcy
(869)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(774)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(717)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Koty
(679)
Arystokracja
(675)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(636)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(585)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(509)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(503)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(473)
Spisek
(473)
Seryjni zabójcy
(470)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(454)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Marzenia
(444)
Samotność
(444)
Nauka
(434)
Język angielski
(433)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(428)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(419)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(409)
Temat: miejsce
Austria
(1)
Gatunek
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Religia i duchowość
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
25 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Varia / [Uniwersytet Jagielloński] ; 399)
Nota bibliogr.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10007 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Varia / [Uniwersytet Jagielloński], ISSN 0239-7900 ; 395)
Materiały z konferencji naukowej w Krakowie 8-9 maja 1998.
Bibliogr. przy ref.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7950 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 321-335.
Fragment wstępu "Edukacja młodego człowieka stanowi nieodmiennie przedmiot troski i żywych dyskusji w różnych środowiskach społecznych, a transformacja polityczna i społeczna, jaką przeszedł nasz kraj nadała tym dyskusjom nowy wymiar. Pytanie, czy współczesna szkoła odpowiada potrzebom życiowym i aspiracjom jednostek, czy służy rozwojowi osobowości człowieka, zdobywaniu kompetencji, powiększaniu szans życiowych każdego uczestnika edukacji jest pytaniem zasadniczym dla oceny kierunku i jakości przemian edukacji.[...] [...] Warunkiem autonomii jednostki, bycia wolnym jest ciągłe uczenie się i rozszerzanie własnych możliwości kontroli poznawczej, tworzenie własnego modelu świata i swoich potrzeb. Czy szkoła uczy młodego człowieka, jak mądrze wykorzystać różnorodność współczesności do tworzenia własnej wyjątkowej osobowości, czy uczy postawy twórczego bycia w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości?[...] [...]Odpowiedzi na te pytania nie formułuję na podstawie szeroko zakrojonych badań pedagogicznych, podążam raczej drogą analiz jakościowych, poszukując takich działań nauczycielskich, które mogą spełniać funkcję "tropów" w formułowaniu warunków edukacyjnego wsparcia rozwoju podmiotowości dziecka. [...] [...]Szczególne podziękowania jestem winna recenzentom - Pani Profesor Annie Kowalskiej i Panu Profesorowi Mirosławowi J. Szymańskiemu, których uwagi i komentarze przyczyniły się nie tylko do udoskonalenia książki, ale i do ujrzenia przeze mnie w innym świetle niektórych poruszanych w jej ramach problemów czy brakujących wątków. Są one również intelektualną inspiracją do poszerzenia podjętej problematyki i dalszych poszukiwań badawczych. Dziękuję również za życzliwą i konstruktywną współpracę wszystkim osobom, które z ramienia Wydawnictwa Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie były zaangażowane w przygotowanie tej książki."Prof. dr. hab. Józefa Bałachowicz
Rozdział I * Podmiotowość człowieka a wyzwania współczesności s.13 * 1. Renesans problematyki podmiotowości s. 13 * 2. Zmienność świata jako wyzwanie dla podmiotowego stylu bycia człowieka s.16 * 3. Edukacja wobec potrzeb rozwoju podmiotowego człowieka s.24 * Rozdział II * Podmiotowość jako kategoria analityczna i kreatywna we współczesnej humanistyce s.32 * 1. Podmiotowość jako kategoria wielowymiarowa s.32 * 2. Filozoficzne podstawy edukacji podmiotowej dziecka s.37 * 3. Psychologiczne i społeczne podstawy edukacji podmiotowej dziecka s.49 * 4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna s.63 * 5. Pojęcie „podmiotowości” w analizowanych koncepcjach teoretycznych s.84 * Rozdział III * Kontekst edukacyjny rozwoju podmiotowego dziecka s.92 * 1. Podmiotowość jako psychiczny i kulturowy model adaptacji człowieka w świecie s.92 * 2. Rozwój podmiotowy dziecka w młodszym wieku szkolnym s.99 * 3. Nowoczesny progresywizm a edukacyjne wsparcie rozwoju podmiotowego dziecka s.112 * 4. Dziecko jako podmiot uczący się – konstruujący wiedzę s.121 * 5. Nauczyciel i uczeń w relacjach współkonstruowania doświadczeń podmiotowych s.132 * 6. Teorie indywidualne nauczycieli – wzorce tworzenia praktyki edukacyjnej s.150 * 7. Style pracy nauczyciela a doświadczenia podmiotowe i niepodmiotowe dziecka s.163 * Rozdział IV * Kategoria podmiotowości w praktyce edukacyjnej klas początkowych s.172 * 1. Założenia badań s.172 * 2. Cele i problemy badań s.180 * 3. Metody badań s.185 * 4. Grupa badawcza s.186 * Rozdział V * Rozdział I * Podmiotowość człowieka a wyzwania współczesności s.13 * 1. Renesans problematyki podmiotowości s. 13 * 2. Zmienność świata jako wyzwanie dla podmiotowego stylu bycia człowieka s.16 * 3. Edukacja wobec potrzeb rozwoju podmiotowego człowieka s.24 * Rozdział II * Podmiotowość jako kategoria analityczna i kreatywna we współczesnej humanistyce s.32 * 1. Podmiotowość jako kategoria wielowymiarowa s.32 * 2. Filozoficzne podstawy edukacji podmiotowej dziecka s.37 * 3. Psychologiczne i społeczne podstawy edukacji podmiotowej dziecka s.49 * 4. Podmiotowość jako kategoria pedagogiczna s.63 * 5. Pojęcie „podmiotowości” w analizowanych koncepcjach teoretycznych s.84 * Rozdział III * Kontekst edukacyjny rozwoju podmiotowego dziecka s.92 * 1. Podmiotowość jako psychiczny i kulturowy model adaptacji człowieka w świecie s.92 * 2. Rozwój podmiotowy dziecka w młodszym wieku szkolnym s.99 * 3. Nowoczesny progresywizm a edukacyjne wsparcie rozwoju podmiotowego dziecka s.112 * 4. Dziecko jako podmiot uczący się – konstruujący wiedzę s.121 * 5. Nauczyciel i uczeń w relacjach współkonstruowania doświadczeń podmiotowych s.132 * 6. Teorie indywidualne nauczycieli – wzorce tworzenia praktyki edukacyjnej s.150 * 7. Style pracy nauczyciela a doświadczenia podmiotowe i niepodmiotowe dziecka s.163 * Rozdział IV * Kategoria podmiotowości w praktyce edukacyjnej klas początkowych s.172 * 1. Założenia badań s.172 * 2. Cele i problemy badań s.180 * 3. Metody badań s.185 * 4. Grupa badawcza s.186 * Rozdział V * Podmiotowość dziecka w teorii nauczycieli las początkowych s.187 * 1. Człowiek i świat jako płaszczyzna odniesienia edukacji początkowej s.188 * 2. Rola ucznia w schematach interpretacyjnych i działaniowych nauczycieli s.198 * 3. Uczniowie z różnymi osiągnięciami szkolnymi w oczach nauczyciela s.212 * Rozdział VI * Kształtowanie doświadczeń podmiotowych dzieci na zajęciach w badanych klasach s.221 * 1. „Mówienie i robienie” w klasie jako źródła doświadczeń podmiotowych i niepodmiotowych uczniów s.222 * 2. Właściwości obserwowanych działań poznawczych o charakterze komunikacyjnym s.229 * 3. Właściwości obserwowanych działań poznawczych o charakterze czynnościowym s.250 * 4. Podmiotowy i niepodmiotowy wymiar działań poznawczych uczniów w badanych klasach s.268 * Rozdział VII * Style działań edukacyjnych nauczycieli a szkolne doświadczenia uczniów s.280 * 1. Nauczyciel w roli „instruktora klasowego” a podmiotowość uczniów s.281 * 2. Nauczyciel w roli „animatora myślenia” a podmiotowość uczniów s.293 * 3. Nauczyciel w roli „kapelmistrza klasowego” a podmiotowość uczniów s.301
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15894 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "El personalismo : autores y temas de una filosofía nueva" 2000.
Indeks.
"Współczesne społeczeństwo wykazuje rosnące zainteresowanie tym, co ludzkie, co bezpośrednio dotyczy człowieka, co jest dla niego korzystne i wiąże się z jego pomyślnością. W powszechnym użyciu są takie pojęcia, jak wolność, demokracja, solidarność, sprawiedliwość, równość szans itd. Widać w nich widać troskę o promowanie, chronienie i rozwijanie pewnych elementów, w których - jak się uważa - jest zakorzeniona ludzka godność i to, co właściwe człowiekowi. Skoro tak, to na czym opierają się owe praktyczne przekonania? "W odpowiedzi Juan Manuel Burgos proponuje refleksję nad personalizmem - filozofią, która w centrum stawia osobę. Autor prezentuje szereg koncepcji i autorów (m.in. Kanta, Kierkegaarda, Maritaina, Mouniera, Marcela i Wojtyły), aby czytelnik "mógł ocenić, czy ten nurt filozoficzny rozwiązuje jakiś jego problem albo odpowiada na jakieś jego oczekiwania". A na koniec dokonuje syntezy.Książka zatem stanowi cenne kompendium personalizmu, a dodatkowo sytuuje go w kontekście historycznym, społecznym i ideowym. Godząc zaś erudycję z jasnością przekazu staje się przystępna także dla mniej wprawnego filozoficznie odbiorcy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 10 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54863 (1 egz.)
Kaucja: 24,90 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52933 (1 egz.)
Kaucja: 27,84 zł
Książka
W koszyku
Tyt. oryg.: "Éloge de la singularité : essai sur la modernité tardive" 2000.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 412 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 53044 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45801 (1 egz.)
Kaucja: 11,62 zł
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 289-308.
Współfinansowanie: Wydział Filozofii Chrześcijańskiej (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego ; Warszawa)
Wychodząc z pozycji współczesnych podejść do interpretacji osobowości, autor wskazuje na ich ograniczoność i proponuje spojrzenie holistyczne, uwzględniające specyfikę bytu ludzkiego – osoby. Osoba charakteryzuje się posiadaniem atrybutów, o których można wnioskować na podstawie analiz empirycznych ludzkiego działania i jego motywacji. Sposoby spełniania się atrybutów osobowych według odkrywanych zasad rozwoju osobowości wyjaśniają charakter jej rozwoju oraz wskazują na przewidywane zakłócenia – nieprawidłowości. Monografia zawiera szczegółowe analizy interpretacji osobowości, jej rozwoju oraz zakłóceń z tak pojmowanej perspektywy personalistycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22427 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 305-[326]. Indeks.
Polski misjonarz, z Zambii, postanowił sprawdzić, czy ludzka godność rzeczywiście realizuje się w ludzkim działaniu. Studiując koncepcję działającego człowieka u Ludwiga von Misesa, starał się porównać ją ze społeczną nauką Kościoła, a konkretnie z encykliką Jana Pawła II (Karola Wojtyły) , Centesimus annus. W rezultacie powstała interesująca praca porównująca twórczość dwóch wielkich mieszkańców Galicji, Polaka - papieża i głębokiego katolika, oraz urodzonego we Lwowie Austriaka - agnostyka i ekonomisty. Książka O. Gniadka jest dowodem na to, jak wpływy kulturowe, tradycja, wspólnota miejsca wraz z żelazną dyscypliną, mądrością i umiłowaniem prawdy prowadzą do wspólnoty intelektualnej i szacunku dla człowieka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kolekcja Katedry Personalizmu Chrześcijańskiego KUL)
Bibliogr. s. 315-334 i wybrane oprac. myśli ks. Wincentego Granata s. 335-336. Indeks.
Streszcz. ang., spis treści również ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2610 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7213 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9321 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 55076 (1 egz.)
Kaucja: 15,00 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Klasyfikacja teorii życia społecznego, jakie pojawiły się w dziejach myśli filozoficznospołecznej, nie jest łatwa. Uwzględniając problematykę relacji "jednostka - społeczność", wyróżnia się zwykle trzy koncepcje: indywidualizm, kolektywizm, personalizm. Pierwsze dwie koncepcje są sobie przeciwstawne, ostatnia natomiast dystansuje się od obu, odwołując się do metafizyki człowieka jako osoby. Kiedy mamy na uwadze metodologię stosowaną w poszczególnych nurtach filozofii społecznej, to można rozgraniczyć następujące trendy: przyrodniczo-empiryczny, humanistyczny, filozoficzny i teologiczny. Omawiając osobę ludzką, można eksponować jej wymiar transcendentno-du-chowy albo też kwestionować go. Mówimy wówczas o personalistyczno-inte-gralnej filozofii społecznej względnie apersonalistyczno-redukcyjnej. Niejednokrotnie rozróżnia się, mówiąc o filozofii społecznej, jej nurt klasyczny i nurty współczesne. Dziś wyróżnia się filozofię społeczną chrześcijańską, neopozyty-wistyczną, fenomenologiczną, egzystencjalną, marksistowską, liberalno-indy-widualistyczną itd.W naszych rozważaniach będą omawiane następujące teorie życia społecznego: przyrodniczo-empiryzujące, kolektywizm, socjologizm, liberalizm, egzystencjalizm i nurt humanistyczno-aksjologiczny.
Wstęp * Część I: TEORIE ŻYCIA SPOŁECZNEGO * I. Przyrodniczo-empiryzujące teorie życia społecznego * 1. Ujęcia fizykalne * 2. Ujęcia biologiczne * 3. Ujęcia psychologiczne * 4. Uwagi oceniające * II. Heglowsko-marksistowska teoria kolektywizmu * 1. Heglizm * 2. Materializm dialektyczny marksizmu * 3. Materializm historyczny * 4. Jednostka a społeczeństwo * 5. Wolność a alienacja * III. Socjologizm * 1. Pojęcie i prymat bytu społecznego * 2. Struktura, funkcje, ewolucja społeczności * 3. Religia i moralność * 4. Znaczenie teorii E. Durkheima * IV. Liberalizm * 1. Źródła liberalizmu * 2. Liberalizm angielski * 3. Liberalizm francuski * 4. Liberalna koncepcja praw człowieka * 5. Ocena * V. Egzystencjalizm * 1. Skrajny indywidualizm * 2. Umiarkowany indywidualizm * 3. Uwagi końcowe * VI. Fenomenologia * 1. Edmund Husserl * 2. Max Scheler * 3. Karol Wojtyła * VII. Nurt humanistyczno-aksjologiczny * 1. Wilhelm Dilthey * 2. Max Weber * 3. Florian Znaniecki * Część II: OSOBA LUDZKA PODSTAWĄ ŻYCIA * SPOŁECZNEGO * I. Metafizyczna koncepcja osoby ludzkiej * 1. Pojęcie osoby * 2. Atrybuty osoby ludzkiej * 3. Struktura osoby ludzkiej * II. Społeczna natura człowieka * 1. Realnos`ć indywidualnych osób * 2. Życie społeczne - stanem naturalnym i pierwotnym * 3. Somatyczno-biologiczne podstawy życia społecznego * 4. Psychiczno-duchowe i aksjologiczne podstawy życia społecznego * III. Człowiek wobec społeczności * 1. Dotychczasowe ujęcia problemu * 2. Jednostka a osoba * 3. Immanencja człowieka wobec społeczności * 4. Transcendencja osoby wobec społeczności * IV. Prawo naturalne podstawą życia społecznego * 1. Opis i elementy prawa naturalnego * 2. Poznanie i właściwości prawa naturalnego * 3. Prawo naturalne a prawo narodów, prawo pozytywne, prawo objawione * V. Prawa człowieka * 1. Prawa człowieka w Biblii i nauce Ojców Kościoła * 2. Prawa człowieka w średniowieczu i czasach nowożytnych * 3. Prawa człowieka w nauczaniu Leona XIII, Piusa XI * i Piusa XII * 4. Prawa człowieka w nauczaniu ostatnich papieży * 5. Refleksje końcowe * VI. Wolność a uczestnictwo w życiu społecznym * 1. Wolność zniewolona * 2. Wolność egocentryczna * 3. Wolność odpowiedzialna * 4. Wolność aksjologiczna * VII. Równość podstawą życia społecznego * 1. Indywidualistyczny liberalizm * 2. Kolektywizm marksistowski * 3. Chrześcijański personalizm * VIII. Miłość jako podstawa życia społecznego * 1. Pojęcie i typy miłości * 2. Mikrospołeczny wymiar miłości * 3. Makrospołeczny wymiar miłości * Część III: ONTOLOGIA BYTU SPOŁECZNEGO * I. Formowanie bytu społecznego * 1. "Ja - ty" * 2. Komunikacja wartości * 3. Społeczne "My" * II. Natura społeczności * 1. Opis społeczności * 2. Społeczność - zespołem interpersonalnych relacji * 3. Właściwości i przyczyny bytu społecznego * III. Dobro wspólne podstawą istnienia społeczności * 1. Dobro wspólne - jego odmiany * 2. Dobro wspólne społeczności * 3. Aksjologia dobra wspólnego * IV. Struktura społeczności politycznej - państwa * 1. Państwo - pojęcie, elementy, właściwości, typy * 2. Autorytet i władza * 3. Trójpodział władzy * V. Zasady życia społecznego * 1. Pojęcie i klasyfikacja zasad * 2. Zasada solidarności * 3. Zasada pomocniczości * VI. Typy bytu społecznego * 1. Formy relacji społecznych * 2. Relacje pomiędzy społecznościami * 3. Rodzina * VII. Naród a państwo * 1. Idea narodu * 2. Relacja "naród - państwo" * 3. Idee ojczyzny i patriotyzmu * VIII. Państwo a Kościół * 1. Typy relacji "państwo - Kościół" * 2. Czy i jaka neutralność światopoglądowa państwa? * 3. Współpraca państwa i Kos`cioła * IX. Społeczność międzynarodowa * 1. Historia idei społeczności międzynarodowej * 2. Podstawy społeczności międzynarodowej * 3. Dobro wspólne i cele społeczności międzynarodowej * 4. Struktura i organizacja społeczności międzynarodowej * 5. Zasady i sektory działania społeczności międzynarodowej * 6. Organy społeczności międzynarodowej * Zakończenie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6366, 2921 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6376 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23250 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 2128)
Bibliogr.
Streszcz. ang., fr.
Prezentowana praca to studium teoretyczne z zakresu filozofii i teorii wychowania. Autorka poszukuje paidei XXI wieku. W duchu greckiej paidei wychowanie powinno kształtować człowieka zgodnie z przyjętym ideałem człowieczeństwa w celu doskonalenia siebie i ku pożytkowi społeczeństwa. W tej tradycji zasadnicze miejsce zajmowały, jako cele wychowania, dążenie do prawdy, dobra i piękna jako wartości najwyższych.Autorka proponuje przyjęcie za podstawę współczesnej paidei koncepcji człowieka jako osoby. Analizuje teorie wartości i teorie rozwoju człowieka, które uważa za najważniejsze dla takiego sposobu wychowania osobowego, zorientowanego na wartości najwyższe.Pracę kończy analizą aktualnej sytuacji w polskiej praktyce oświatowo--wychowawczej. Stawia hipotezę, że nauczyciele nie są przygotowani do wdrażania reformy oświaty w jej założeniach wychowawczych, odwołujących się do wychowania osoby i najwyższych wartości. Hipotezę tę ilustruje własnymi badaniami nad grupą nauczycieli polskich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 250 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9785 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Duch personalizmu / Wojciech Słomski. - Warszawa : Vizja Press, 2008. - 297 s. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 230-235.
Streszcz. ang., ros.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52261 (1 egz.)
Kaucja: 41,00 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej