Handel międzynarodowy
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(40)
Forma i typ
Książki
(40)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Dostępność
dostępne
(41)
Placówka
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(37)
W64 (Radzymińska 121)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(1)
Autor
Krugman Paul R
(2)
Obstfeld Maurice
(2)
Rynarzewski Tomasz
(2)
Ładyka Stanisław
(2)
Adamczyk Józef
(1)
Białecki Klemens Paweł
(1)
Blas Javier
(1)
Bodio Marcin
(1)
Boduszyńska-|Borowikowa Maria
(1)
Boxer C. R
(1)
Brdulak Halina
(1)
Chen Kirstin (1981- )
(1)
Czarny Elżbieta
(1)
Danecki Janusz (1946- )
(1)
Falkowski Witold (1960- )
(1)
Farchy Jack
(1)
Fryzowska Danuta
(1)
Gołębiowski Tomasz
(1)
Grzegorzewski Piotr (1969- )
(1)
Hoppe Hans-Hermann (1949- )
(1)
Jabłecki Juliusz
(1)
Jędrzejowska Karina
(1)
Kaczmarek Tadeusz T
(1)
Kaczmarek Tadeusz Teofil
(1)
Kaczmarek Tadeusz Teofil (1936- )
(1)
Karaszewski Robert
(1)
Kałążna Klaudia
(1)
Kendik Magdalena
(1)
Kozuń-Cieślak Grażyna
(1)
Krasucki Zygmunt
(1)
Królak-|Werwińska Joanna
(1)
Kłosiński Kazimierz Albin (1940- )
(1)
Ludwikowski Rett Ryszard
(1)
Ludwikowski Rett Ryszard (1943- )
(1)
Meissner Marek (filolog)
(1)
Michalski Bartosz
(1)
Michałek Jan
(1)
Misala Józef (1950- )
(1)
Mruk Henryk (1948- )
(1)
Mucha-|Lesko Bogumiła
(1)
Nawrot Wioletta
(1)
Radło Mariusz-Jan
(1)
Reiwer-Kaliszewska Anna
(1)
Rewizorski Marek (1979- )
(1)
Rymarczyk Jan (1944- )
(1)
Salacuse Jeswald W
(1)
Sobol Iwona
(1)
Stępień Beata
(1)
Szczepaniak Tadeusz
(1)
Szymaniak Adam
(1)
Uhlig Helmut
(1)
Witkowski Piotr
(1)
Wróbel Anna
(1)
Wróbel Anna (stosunki międzynarodowe)
(1)
Zielińska-|Głębocka Anna
(1)
Śledziewska-Kołodziejska Katarzyna
(1)
Świerkocki Janusz
(1)
Żukrowska Katarzyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(3)
2010 - 2019
(9)
2000 - 2009
(22)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(12)
1901-2000
(3)
Kraj wydania
Polska
(40)
Język
polski
(40)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(6)
Studenci
(5)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Temat
Kobieta
(5247)
Rodzina
(4043)
Przyjaźń
(3863)
Miłość
(3270)
Tajemnica
(2992)
Handel międzynarodowy
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2966)
Relacje międzyludzkie
(2543)
Zabójstwo
(2195)
Życie codzienne
(1920)
Magia
(1742)
Zwierzęta
(1613)
Dzieci
(1606)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1551)
Uczucia
(1416)
Nastolatki
(1392)
II wojna światowa (1939-1945)
(1372)
Rodzeństwo
(1361)
Język polski
(1359)
Uczniowie
(1261)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1137)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1019)
Trudne sytuacje życiowe
(1018)
Chłopcy
(1008)
Wybory życiowe
(953)
Sekrety rodzinne
(940)
Policjanci
(926)
Żydzi
(898)
Relacja romantyczna
(886)
Osoby zaginione
(884)
Psy
(867)
Władcy
(867)
Historia
(849)
Kultura
(825)
Boże Narodzenie
(787)
Podróże
(785)
Prywatni detektywi
(773)
Wychowanie
(751)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(746)
Walka dobra ze złem
(721)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(699)
Młodzież
(694)
Krainy i światy fikcyjne
(685)
Koty
(684)
Arystokracja
(683)
Stworzenia fantastyczne
(673)
Mężczyzna
(654)
Poszukiwania zaginionych
(644)
Uprowadzenie
(643)
Literatura młodzieżowa polska
(640)
Psychologia
(637)
Matki i córki
(631)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(614)
Wojna
(603)
Dziennikarze
(592)
Sztuka
(579)
Nauczyciele
(564)
Polacy za granicą
(561)
Zemsta
(558)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(517)
Zakochanie
(511)
Śmierć
(511)
Dziadkowie i wnuki
(506)
Psychoterapia
(505)
Dojrzewanie
(499)
Czytanie
(498)
Zarządzanie
(495)
Matematyka
(482)
Spisek
(479)
Seryjni zabójcy
(478)
Osobowość
(475)
Przyroda
(462)
Ojcowie i córki
(461)
Postawy
(452)
Lekarze
(451)
Marzenia
(447)
Samotność
(445)
Język angielski
(436)
Opieka nad zwierzętami
(436)
Nauka
(435)
Ludzie bogaci
(432)
Czarownice i czarownicy
(429)
Nauczanie początkowe
(428)
Pisarze
(428)
Stosunki interpersonalne
(426)
Politycy
(410)
Samopoznanie
(409)
Temat: czas
2001-
(4)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1401-1500
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Chiny
(2)
Rosja
(2)
Holandia
(1)
Japonia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(11)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Opracowanie
(3)
Materiały pomocnicze
(1)
Monografia
(1)
Poradnik
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Reportaż
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Gospodarka, ekonomia, finanse
(5)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
40 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 363-[380].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45774 (1 egz.)
Kaucja: 41,65 zł
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47945 (1 egz.)
Kaucja: 44,00 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 235-240.
Książka obejmuje wiedzę o tworzeniu, komunikowaniu i dostarczaniu wartości dla klienta, pokazaną zarówno od strony przedsiębiorstwa, jak i klienta. Autorzy przedstawili: istotę wartości i jej postrzeganie z perspektywy rynku międzynarodowego; tworzenie wartości dla klienta z punktu widzenia przedsiębiorstw międzynarodowych; wartość i system zarządzania wartością dla klienta w świetle badań; opinie konsumentów o działalności marketingowej polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw; kreowanie i zarządzanie wartością na rynku mebli dla klientów instytucjonalnych; wartość dla pacjenta na rynku farmaceutycznym; wartość na rynku produktów kosmetycznych; wartość na rynku produktów żywnościowych. Książka jest przeznaczona dla specjalistów w dziedzinie: marketingu, handlu międzynarodowego, zarządzania, może też być przydatna dla studentów kierunków ekonomicznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54831 (1 egz.)
Kaucja: 48,00 zł
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52507 (1 egz.)
Kaucja: 38,28 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48169 (1 egz.)
Kaucja: 40,00 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 267-284.
Offshoring i outsourcing to w naukowej terminologii ekonomicznej pojęcia stosunkowo nowe. Dotyczą one jednak zjawisk, które są obserwowane w gospodarce od długiego czasu i odnoszą się do fragmentacji procesów wytwarzania dóbr oraz usług. W jej następstwie części składowe łańcuchów produkcyjnych mogą być lokowane w różnych krajach lub regionach - w ramach jednego przedsiębiorstwa, przedsiębiorstw powiązanych kapitałowo, jak również w obrębie niezależnych podmiotów współpracujących ze sobą na podstawie kontraktów.Rosnące zainteresowanie fragmentacją produkcji nie wynika z tego, że jest to zjawisko zupełnie nowe. Niemniej nowym jego aspektem jest szybko poszerzający się zakres offshoringu i outsourcingu produkcji w różnych gospodarkach, a także w wymiarze całej gospodarki światowej. Rosnące przejawy fragmentacji produkcji odczuwalne są na poziomie makroekonomicznym - w handlu międzynarodowym, bezpośrednich inwestycjach zagranicznych (BIZ) czy strukturze gospodarek - a także na poziomie sektorów, przedsiębiorstw czy wręcz konkretnych grup zawodowych. W wielu sektorach rosnące możliwości fragmentacji łańcucha produkcyjnego powodują, że poszczególne jego elementy są lokowane w różnych gospodarkach, w zależności od kształtowania się ich przewag komparatywnych. Powoduje to istotne skutki w postaci przesuwania działalności produkcyjnej z jednych gospodarek do innych i koncentracji przedsiębiorstw z gospodarek wysoko rozwiniętych na tych elementach łańcucha produkcyjnego, które wiążą się z najwyższą wartością dodaną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54803 (1 egz.)
Kaucja: 46,75 zł
Książka
W koszyku
Stan prawny na 2019 r. ustalony na podstawie treści książki.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach [293]-319.
Funkcjonowanie handlu światowego wymaga uczciwej konkurencji dla przedsiębiorców. Subsydiowanie eksportu jest narzędziem zdobywania rynków. Należy eliminować subsydia szkodliwe w handlu międzynarodowym.Ochrona producentów krajowych poprzez nałożenie na importowane towary środków ochronnych nie jest działaniem stricte protekcjonistycznym. Jest ono ukierunkowane na czasowy przywóz towaru z konkretnego kraju. Przedsiębiorcy działający na terenie Unii Europejskiej dysponują skutecznymi narzędziami ochronnymi. Proces nakładania przez Komisję Europejską ceł antysubsydyjnych jest transparentny i efektywny. Przedsiębiorcy unijni narażeni na import towarów nadmiernie wspieranych przez rządy eksporterów powinni koniecznie poznać te mechanizmy. Wykrycie oraz udowodnienie szczególnie szkodliwych subsydiów wymaga zgłębienia zakresu przedmiotowego postępowania. W książce znajdują się również propozycje reagowania na "zielone subsydia", funkcjonowania instytucji Rzecznika Praw Stron, a także wymogów ochrony środowiska i norm pracy.W końcowej części zaproponowano usprawnienia procesu nakładania ceł antysubsydyjnych.
Wykaz ważniejszych skrótów * Wstęp * Rozdział 1. Ogólne zagadnienia subsydiów w handlu międzynarodowym * 1.1. Istota subsydium * 1.2. Klasyfikacja subsydiów * 1.3. Przyczyny subsydiowania towarów przez państwa * 1.4. Skutki subsydiowania towarów * 1.5. Przeciwdziałanie subsydiom w handlu międzynarodowym * Rozdział 2. Subsydium i postępowania antysubsydyjne w świetle prawa Światowej Organizacji Handlu * 2.1. Geneza i powstanie Światowej Organizacji Handlu * 2.2. Geneza kształtowania się procedur antysubsydyjnych w ramach Światowej Organizacji Handlu * 2.2.1. Pierwsze uregulowania subsydium w prawie międzynarodowym * 2.2.2. Regulacje dotyczące subsydiów podczas Rundy Urugwajskiej (1986–1994) * 2.2.3. Regulacje dotyczące subsydiów w WTO na początku XXI wieku * 2.3. Subsydium i przesłanki jego wystąpienia * 2.4. Rodzaje subsydiów w świetle Porozumienia SCM * 2.4.1. Subsydia zakazane * 2.4.2. Subsydia zaskarżalne * 2.4.3. Subsydia niezaskarżalne * 2.5. Procedura antysubsydyjna i środki wyrównawcze w świetle Porozumienia SCM * 2.5.1. Procedura antysubsydyjna w świetle Porozumienia SCM * 2.5.2. Środki wyrównawcze w świetle Porozumienia SCM * Rozdział 3. Postępowania antysubsydyjne a wspólna polityka handlowa Unii Europejskiej * 3.1. Podział kompetencji w Unii Europejskiej * 3.2. Unia celna oraz wspólna polityka handlowa Unii Europejskiej * 3.3. Postępowania ochronne w Unii Europejskiej * 3.4. Ochrona przed subsydiami w Unii Europejskiej * 3.5. Zarys ewolucji unijnego prawa antysubsydyjnego * 3.6. Subsydia a pomoc państwa skierowana do przedsiębiorców * Rozdział 4. Wymogi nałożenia środków wyrównawczych w świetle prawa Unii Europejskiej * 4.1. Uwagi wprowadzające * 4.2. Przesłanki wystąpienia subsydium * 4.2.1. Uwagi wstępne * 4.2.2. Wkład finansowy * 4.2.3. Korzyść osiągnięta przez beneficjenta subsydium * 4.3. Kategorie subsydiów * 4.3.1. Subsydia podlegające środkom wyrównawczym * 4.3.2. Subsydia niepodlegające środkom wyrównawczym * 4.4. Rozmiar subsydium * 4.4.1. Kalkulacja świadczenia na rzecz odbiorcy * 4.4.2. Obliczenie wartości subsydium * 4.5. Szkoda wyrządzona przemysłowi unijnemu * 4.5.1. Istotna szkoda majątkowa * 4.5.2. Zagrożenie wyrządzeniem szkody majątkowej * 4.5.3. Istotne opóźnienie w stworzeniu przemysłu unijnego * 4.5.4. Margines szkody * 4.6. Związek przyczynowy między subsydiowanym przywozem a szkodą wyrządzoną przemysłowi Unii Europejskiej * 4.7. Interes Unii Europejskiej * Rozdział 5. Postępowanie antysubsydyjne w świetle prawa Unii Europejskiej * 5.1. Przebieg postępowania antysubsydyjnego w Unii Europejskiej * 5.1.1. Strony w postępowaniu antysubsydyjnym * 5.1.2. Organy w postępowaniu antysubsydyjnym * 5.1.3. Wszczęcie postępowania antysubsydyjnego * 5.1.4. Postępowanie dochodzeniowe * 5.2. Środki wyrównawcze * 5.2.1. Charakter prawny środków wyrównawczych * 5.2.2. Tymczasowe cła wyrównawcze * 5.2.3. Dobrowolne zobowiązania * 5.2.4. Ostateczne cła wyrównawcze * 5.2.5. Zakończenie postępowania bez podjęcia środków * 5.3. Postępowania przeglądowe * 5.3.1. Przegląd wygaśnięcia * 5.3.2. Przegląd okresowy * 5.3.3. Przegląd przyśpieszony * 5.3.4. Postępowanie w wypadku obchodzenia środków wyrównawczych * 5.4. Refundacje * 5.5. Modernizacja instrumentów ochrony handlu – próba oceny * Rozdział 6. Rozstrzyganie sporów związanych ze stosowaniem subsydiów i środków wyrównawczych w Światowej Organizacji Handlu i Unii Europejskiej * 6.1. Rozstrzyganie sporów związanych ze stosowaniem subsydiów i środków wyrównawczych w Światowej Organizacji Handlu * 6.1.1. Procedura rozwiązywania sporów w WTO * 6.1.2. Rozwiązywanie sporów wynikających z Porozumienia SCM * 6.1.3. Ocena funkcjonowania mechanizmu rozstrzygania sporów WTO * 6.2. Rozstrzyganie sporów związanych ze stosowaniem subsydiów i środków wyrównawczych w Unii Europejskiej * 6.2.1. Wprowadzenie * 6.2.2. Skarga o stwierdzenie nieważności * 6.2.3. Skarga o zaniechanie i skarga o odszkodowanie * 6.2.4. Wydawanie orzeczeń prejudycjalnych * Wnioski końcowe * Bibliografia * Wykaz źródeł internetowych * Wykaz aktów prawnych * Wykaz orzeczeń paneli i Organu Apelacyjnego WTO * Orzecznictwo Unijne * Wykaz przywoływanych spraw antysubsydyjnych * Wykaz tabel * Wykaz wykresów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 347 (1 egz.)
Kaucja: 55,10 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [595]-603.
Wybierz kategorię Tytułowy plan wydawniczy PWE - PDF Ekonomia Finanse i bankowość Geografia i turystyka Hotelarstwo i gastronomia Integracja europejska Języki obce Kulinaria Logistyka Marketing Metody ilościowe, informatyka Międzynarodowe stosunki gospodarcze, handel zagraniczny Ochrona środowiska Psychologia dla menedżerów Rachunkowość Statystyka Zarządzanie Zasoby ludzkie Serie wydawnicze Czasopisma Książki po 10 zł Wydawnictwa partnerskie Biznes międzynarodowy Jan RymarczykBiznes międzynarodowyPoleć produkt znajomemuDrukuj opis produktuZapytaj o produktProdukt dostępny: 978-83-208-2029-4Cena katalogowa: 84.90 plnCena brutto: 76.41 PLNOszczędzasz: 8.49 plnWe współczesnej gospodarce światowej rozwój biznesu międzynarodowego odbywa się pod wpływem dwóch trendów - globalizacji i integracji regionalnej. W efekcie tego przedsiębiorstwa działają w otoczeniu cechującym się szybkim postępem technicznym, skróceniem cyklu życia produktu, wzrostem znaczenia skali produkcji, zaostrzeniem się konkurencji, zwiększeniem roli badań i rozwoju, a także możliwością prowadzenia biznesu praktycznie na całym świecie wskutek likwidacji barier politycznych i handlowych oraz rozwoju w sferze komunikacji i transportu.Podręcznik autorstwa Profesora Jana Rymarczyka, jest usystematyzowanym kompendium wiedzy na temat biznesu międzynarodowego. W książce autor omawia dwie zasadnicze formy biznesu międzynarodowego, tj. handel i bezpośrednie inwestycje zagraniczne, oraz działalność przedsiębiorstw w wymiarze międzynarodowym. Walorem podręcznika jest umiejętne połączenie zagadnień makroekonomicznych z mikroekonomicznymi, a także aspektów teoretycznych z praktyką działania przedsiębiorstw.Książka jest przeznaczona dla studentów uczelni i kierunków ekonomicznych, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, a także dla praktyków gospodarczych zainteresowanych prezentowaną tematyką.
Rozdział 1 * Globalizacja gospodarki światowej * 1.1. Pojęcie globalizacji i jej cechy * 1.2. Stymulatory globalizacji * 1.3. Czynniki hamujące procesy globalizacji * 1.4. Skutki globalizacji * 1.4.1. Uwagi ogólne * 1.4.2. Korzyści globalizacji * 1.4.3. Negatywne konsekwencje globalizacji * 1.4.4. Globalne sterowanie jako odpowiedź na współczesne wyzwania * Rozdział 2 * Regionalizm we współczesnym świecie * 2.1. Motywy tworzenia ugrupowań integracyjnych * 2.2. Formy ugrupowań integracyjnych * 2.3. Skutki regionalizmu * 2.4. Główne regionalne ugrupowania integracyjne * 2.4.1. Regionalne ugrupowania integracyjne w Europie * 2.4.1.1. Unia Europejska * 2.4.1.2. Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu * 2.4.1.3. Środkowoeuropejska Strefa Wolnego Handlu * 2.4.1.4. Wspólnota Niepodległych Państw * 2.4.2. Regionalne ugrupowania integracyjne w Ameryce * 2.4.2.1. Północnoamerykańska Strefa Wolnego Handlu * 2.4.2.2. Wspólny Rynek Ameryki Południowej * 2.4.2.3. Wspólny Rynek Andyjski * 2.4.2.4. Wspólny Rynek Ameryki Środkowej * 2.4.2.5. Wspólnota Karaibska * 2.4.2.6. Latynoamerykańskie Stowarzyszenie Integracyjne * 2.4.3. Regionalne ugrupowania integracyjne w Azji * 2.4.3.1. Stowarzyszenie Krajów Azji Południowo-Wschodniej * 2.4.3.2. Współpraca Gospodarcza Azji i Pacyfiku * 2.4.4. Regionalne ugrupowania integracyjne w Australii i Oceanii * 2.4.4.1. Regionalne Porozumienie Południowego Pacyfiku o Handlu i Współpracy Gospodarczej * 2.4.4.2. Porozumienie w Sprawie Bliższych Stosunków Ekonomicznych pomiędzy Australią i Nową Zelandią * 2.4.5. Regionalne ugrupowania integracyjne w Afryce * 2.4.5.1. Unia Afrykańska * 2.4.5.2. Wspólny Rynek Afryki Wschodniej i Południowej * 2.4.5.3. Wspólnota Ekonomiczna Państw Afryki Zachodniej * 2.4.5.4. Zachodnioafrykańska Unia Gospodarcza i Walutowa * 2.4.5.5. Wspólnota Rozwoju Afryki Południowej * 2.4.5.6. Wspólnota Państw Sahelu i Sahary * 2.4.5.7. Wspólnota Gospodarcza Państw Afryki Środkowej * Rozdział 3 * Handel jako podstawowa forma biznesu międzynarodowego * 3.1. Handel w gospodarce światowej * 3.1.1. Pojęcie, znaczenie i determinanty zmian w handlu międzynarodowym * 3.1.2. Rozmiary, dynamika, struktura i kierunki handlu międzynarodowego * 3.2. Teoretyczne podstawy handlu zagranicznego * 3.2.1. Teoria merkantylistyczna * 3.2.2. Teorie klasyczne * 3.2.3. Teorie neoklasyczne * 3.2.4. Nowoczesne teorie handlu międzynarodowego . * 3.2.4.1. Teoria kosztów alternatywnych Haberlera * 3.2.4.2. Szkoła keynesowska * 3.2.4.3. Teorie neoczynnikowe * 3.2.4.4. Teorie neotechnologiczne * 3.2.4.5. Teorie popytowo-podażowe * 3.3. Polityka handlu międzynarodowego * 3.3.1. Argumenty na rzecz swobodnego handlu i protekcjonizmu * 3.3.2. Narzędzia międzynarodowej polityki handlowej * 3.4. Światowy system handlu . * 3.4.1. Układ Ogólny o Cłach i Handlu (GATT) * 3.4.2. Rundy handlowe i powstanie Światowej Organizacji Handlu (WTO) * 3.4.3. Inne organizacje wpływające na handel światowy * 3.5. Handel międzynarodowy a wzrost gospodarczy i efektywność gospodarowania * 3.5.1. Podstawowe efekty wzrostowe handlu międzynarodowego * 3.5.2. Mnożnik handlu zagranicznego * Rozdział 4 * Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako rozwinięta forma biznesu międzynarodowego * 4.1. Pojęcie i formy inwestycji zagranicznych * 4.1.1. Pojęcie bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) * 4.1.2. Formy bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.1.3. Zagraniczne inwestycje portfelowe * 4.2. Teoretyczne podstawy bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.2.1. Teorie makroekonomiczne * 4.2.1.1. Teoria obszarów walutowych Alibera * 4.2.1.2. Teoria cyklu życia produktu Vernona * 4.2.1.3. Teoria lokalizacji * 4.2.1.4. Teorie Kojimy i Ozawy oparte na przewagach komparatywnych * 4.2.1.5. Teoria diamentu Portera * 4.2.2. Teorie mikroekonomiczne * 4.2.2.1. Teoria monopolistycznej przewagi Hymera i Kindlebergera * 4.2.2.2. Teoria oligopolistycznej reakcji Knickerbockera * 4.2.2.3. Teoria internalizacji * 4.2.2.4. Teoria ewolucyjnego rozwoju szkoły uppsalskiej i helsińskiej * 4.2.2.5. Teoria portfela inwestycyjnego Markowitza * 4.2.2.6. Teoria systemów wzajemnych powiązań * 4.2.2.7. Teoria opcji rzeczywistych Buckleya * 4.2.3. Eklektyczna teoria Dunninga * 4.2.4. Uwagi końcowe * 4.3. Motywy bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.3.1. Motywy zaopatrzeniowe * 4.3.2. Motywy rynkowe * 4.3.3. Motywy kosztowe * 4.3.4. Motywy polityczne * 4.3.5. Motywy strategiczne * 4.4. Rozmiary i struktura bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.4.1. Wielkość i dynamika napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.4.2. Kierunki napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.4.3. Źródła pochodzenia bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.4.4. Sektorowy podział bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.5. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na gospodarkę kraju goszczącego * 4.5.1. Uwagi ogólne * 4.5.2. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na zatrudnienie * 4.5.3. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel zagraniczny i bilans płatniczy * 4.5.4. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na badania i rozwój technologii * 4.5.5. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na środowisko naturalne * 4.5.6. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na wzrost gospodarczy * 4.5.7. Polityczny wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.5.8. Społeczno-kulturowy wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych * 4.6. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na gospodarkę kraju ich pochodzenia * 4.6.1. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na zatrudnienie * 4.6.2. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na handel zagraniczny i bilans płatniczy * 4.6.3. Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na badania i rozwój technologii * Rozdział 5 * Korporacje transnarodowe w gospodarce światowej * 5.1. Pojęcie przedsiębiorstwa międzynarodowego * 5.2. Teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego * 5.2.1. Zorientowana na transfer zasobów teoria zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym Fayerweathera * 5.2.2. Teoria globalnej konkurencji Portera * 5.2.3. Behawiorystyczna teoria Aharoniego * 5.2.4. Teoria oparta na zasobach * 5.2.5. Teoria agenta . * 5.2.6. Teoria operacyjnej elastyczności Koguta * 5.2.7. Postmodernistyczne teorie zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym * 5.3. Rozwój i znaczenie korporacji transnarodowych * Rozdział 6 * Tworzenie strategii przedsiębiorstwa międzynarodowego i wybór orientacji strategicznej * 6.1. Planowanie strategiczne * 6.2. Wybór orientacji strategicznej * Rozdział 7 * Strategie wejścia na rynki zagraniczne * 7.1. Determinanty wyboru form wejścia * 7.1.1. Czynniki przedsiębiorstwa * 7.1.2. Wpływ rynku krajowego * 7.1.3. Wpływ rynku zagranicznego * 7.2. Rodzaje form wejścia * 7.2.1. Formy funkcjonalne * 7.2.1.1. Eksport * 7.2.1.2. Import * 7.2.1.3. Handel tranzytowy * 7.2.1.4. Obrót uszlachetniający * 7.2.1.5. Handel wymienny * 7.2.1.6. Offset * 7.2.1.7. Clearing * 7.2.1.8. Switch * 7.2.1.9. Debt-equity swap * 7.2.1.10. Licencjonowanie * 7.2.1.11. Franchising * 7.2.1.12. Leasing * 7.2.1.13. Kontrakt menedżerski * 7.2.1.14. Budowa zakładu pod klucz * 7.2.2. Formy instytucjonalne * 7.2.2.1. Wybór pomiędzy oddziałem, spółką córką a joint venture * 7.2.2.2. Joint venture * 7.2.2.3. Fuzje i przejęcia * 7.2.2.4. Mniejszościowe uczestnictwo * 7.2.3. Alianse strategiczne jako forma pośrednia * 7.2.3.1. Pojęcie i cel tworzenia * 7.2.3.2. Warunki powstania i funkcjonowania * 7.2.3.3. Rodzaje aliansów strategicznych * 7.2.3.4. Potencjalne konflikty * Rozdział 8 * Strategie konkurencji przedsiębiorstwa międzynarodowego * 8.1. Pojęcie strategii konkurencji * 8.2. Przywództwo kosztowe * 8.3. Różnicowanie * 8.4. Koncentracja * 8.5. Konkurencja a gospodarka oparta na wiedzy * 8.6. Znaczenie łańcucha tworzenia wartości w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa * Rozdział 9 * Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa międzynarodowego * 9.1. Pojęcie łańcucha dostaw i zarządzanie nim * 9.2. Logistyka w procesach zarządzania łańcuchem dostaw * 9.3. Zaopatrzenie jako element łańcucha dostaw * 9.4. Produkcja jako element łańcucha dostaw * 9.4.1. Wybór kraju i miejsca produkcji * 9.4.2. Wybór rodzaju produktu i sposobu wytwarzania * 9.4.3. Planowanie zdolności produkcyjnej i rozmiarów zakładu * 9.4.4. Organizacja produkcji * 9.4.5. Jakość produkcji * 9.5. Outsourcing i offshoring czynności globalnego łańcucha dostaw * 9.5.1. Pojęcie outsourcingu * 9.5.2. Motywy outsourcingu * 9.5.3. Offshoring * 9.5.4. Korzyści wynikające z outsourcingu * 9.5.5. Ryzyka związane z outsourcingiem * Rozdział 10 * Strategie marketingowe przedsiębiorstwa międzynarodowego * 10.1. Pojęcie marketingu * 10.2. Badania marketingowe * 10.3. Standaryzacja, adaptacja lub formułowanie nowej strategii marketingowej * 10.4. Strategia produktu * 10.4.1. Czynniki wpływające na strategię produktu * 10.4.2. Podrabianie produktów * 10.5. Strategia cen * 10.5.1. Determinanty strategii cenowej * 10.5.2. Rodzaje strategii cenowej * 10.5.3. Kształtowanie cen nowych produktów lub na nowych rynkach oraz cen linii produktu * 10.6. Strategia dystrybucji * 10.6.1. Pojęcie systemu dystrybucji i wybór kanału dystrybucji * 10.6.2. Wybór pośredników i zarządzanie kanałami dystrybucji * 10.7. Strategia komunikacji * 10.7.1. Pojęcie komunikacji i jej narzędzia * 10.7.2. Reklama * 10.7.3. Public relations * 10.7.4. Promocja sprzedaży * 10.7.5. Sprzedaż osobista * 10.7.6. Marketing bezpośredni * 10.7.7. Wykorzystanie Internetu w marketingu-mix * Rozdział 11 * Strategie zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym * 11.1. Podstawowe problemy i orientacje strategiczne międzynarodowego zarządzania kadrami * 11.2. Rekrutacja i selekcja * 11.3. Szkolenie międzynarodowych menedżerów * 11.4. Szok kulturowy związany z delegacją . * 11.5. Wynagrodzenie delegowanych pracowników * 11.6. Szok kulturowy związany z powrotem do kraju * 11.7. Relacje pomiędzy pracownikami a kierownictwem * Rozdział 12 * Strategie badań i rozwoju przedsiębiorstwa międzynarodowego * 12.1. Podstawowe trendy w światowych badaniach i rozwoju * 12.2. Formułowanie strategii badań i rozwoju * 12.3. Źródła pochodzenia badań i rozwoju * 12.4. Koncepcje międzynarodowej organizacji badań i rozwoju * 12.5. Rola spółek córek w badaniach i rozwoju przedsiębiorstwa międzynarodowego * 12.6. Modele rozwoju innowacji * 12.7. Umiędzynarodowienie badań i rozwoju przez korporacje transnarodow * Rozdział 13 * Strategie finansów i zasady rachunkowości przedsiębiorstwa międzynarodowego * 13.1. Specyfika strategii finansowej przedsiębiorstwa międzynarodowego * 13.2. Źródła finansowania * 13.2.1. Kapitał własny * 13.2.2. Finansowanie długiem * 13.2.3. Środki własne pozyskane w trakcie funkcjonowania przedsiębiorstwa * 13.2.4. Ceny transferowe * 13.3. Międzynarodowe centra finansowe * 13.4. Struktura kapitału * 13.5. Globalne zarządzanie gotówką * 13.6. Zarządzanie podatkami * 13.7. Zarządzanie ryzykiem kursowym * 13.8. Definicja i zadania rachunkowości * 13.8.1. Czynniki wpływające na zróżnicowanie rachunkowości w poszczególnych krajach * 13.8.2. Rodzaje systemów rachunkowości i ich harmonizacja * 13.8.3. Konsolidacja sprawozdań i przeliczanie walut * Rozdział 14 * Strategie zarządzania ryzykiem politycznym w przedsiębiorstwie międzynarodowym * 14.1. Pojęcie ryzyka politycznego i jego przyczyny * 14.2. Rodzaje ryzyka * 14.3. Sposoby zmniejszania ryzyka * 14.4. Ocena ryzyka * Rozdział 15 * Organizacja międzynarodowej działalności przedsiębiorstwa * 15.1. Struktura organizacyjna przedsiębiorstw a jego statut * 15.2. Czynniki wpływające na organizację przedsiębiorstwa * 15.3. Organizacja handlu zagranicznego * 15.3.1. Czynniki wpływające na organizację handlu zagranicznego * 15.3.2. Niespecyficzne formy organizacji handlu zagranicznego * 15.3.3. Samodzielny dział handlu zagranicznego * 15.3.4. Zewnętrzna organizacja handlu zagranicznego * 15.4. Zdywersyfikowane struktury organizacyjne przedsiębiorstwa międzynarodowego * 15.4.1. Uwagi ogólne * 15.4.2. Międzynarodowa dywizja * 15.4.3. Organizacja holdingowa międzynarodowej dywizji * 15.5. Struktury zintegrowane * 15.5.1. Zintegrowana struktura funkcjonalna * 15.5.2. Zintegrowana struktura według produktów * 15.5.3. Zintegrowana struktura geograficzna (według regionów) * 15.5.4. Zintegrowana struktura według grup klientów * 15.5.5. Organizacja według projektów w zintegrowanej strukturze przedsiębiorstwa * 15.5.6. Struktury wielowymiarowe * 15.6. Nowe ujęcie rozwoju struktur organizacyjnych przedsiębiorstw międzynarodowych * 15.6.1. Czynniki wpływające na struktury organizacyjne przedsiębiorstw międzynarodowych * 15.6.1.1. Wpływ strategicznej pozycji branży * 15.6.1.2. Znaczenie administracyjnego dziedzictwa (kultury przedsiębiorstwa) * 15.6.2. Modele organizacyjne przedsiębiorstwa międzynarodowego * 15.6.2.1. Model przedsiębiorstwa wielonarodowego * 15.6.2.2. Model przedsiębiorstwa międzynarodowego * 15.6.2.3. Model przedsiębiorstwa globalnego * 15.6.3. Kompleksowy charakter strategii działania przedsiębiorstw na rynku globalnym — model przedsiębiorstwa transnarodowego * 15.6.4. Perspektywa rozwoju struktur transnarodowych w przedsiębiorstwach międzynarodowych * 15.7. Struktury wirtualne * 15.7.1. Pojęcie przedsiębiorstwa wirtualnego * 15.7.2. Organizacja przedsiębiorstwa wirtualnego * 15.7.3. Przyczyny powstania i korzyści związków wirtualnych * 15.7.4. Zagrożenia związane z działalnością wirtualną * 15.7.5. Przedsiębiorstwa ,,globalne od urodzenia’’ * 15.8. Uwagi końcowe * Rozdział 16 * Kierowanie międzynarodowymi funkcjami przedsiębiorstwa: controlling * 16.1. Pojęcie i zadania controllingu * 16.2. Międzynarodowy controlling strategiczny * 16.2.1. Zadania i specyfika międzynarodowego controllingu strategicznego * 16.2.2. Instrumenty międzynarodowego controllingu strategicznego * 16.2.2.1. Strategiczna karta wyników * 16.2.2.2. Wartość dla udziałowców * 16.2.2.3. Model PIMS * 16.2.2.4. Krzywa doświadczenia * 16.2.2.5. Analiza mocnych i słabych stron * 16.2.2.6. Strategiczny bilans * 16.2.2.7. Luka strategiczna * 16.3. Międzynarodowy controlling operacyjny * 16.3.1. Zadania controllingu operacyjnego * 16.3.1.1. Planowanie operacyjne * 16.3.1.2. Informacja i sprawozdawczość * 16.3.1.3. Analiza, kontrola i sterowanie * 16.3.2. Instrumenty controllingu operacyjnego * 16.3.3. Szczególne cechy międzynarodowego controllingu operacyjnego * 16.3.3.1. Zróżnicowane przepisy rachunkowości * 16.3.3.2. Fluktuacja kursów walut * 16.3.3.3. Oprocentowanie obcego kapitału * 16.3.3.4. Zróżnicowane obciążenia podatkowe * 16.3.3.5. Transfer dywidend i kapitału * 16.4. Organizacja controllingu w przedsiębiorstwie międzynarodowym * 16.4.1. Usytuowanie controllingu w strukturze przedsiębiorstwa * 16.4.2. Wewnętrzna organizacja controllingu * Rozdział 17 * Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce światowej * 17.1. Pojęcie oraz cechy małych i średnich przedsiębiorstw * 17.2. Stymulatory i bariery internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw * 17.3. Strukturalne czynniki internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw * 17.4. Formy i strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw * 17.5. Rozmiary umiędzynarodowienia małych i średnich przedsiębiorstw * 17.6. Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw * 17.6.1. Porównanie innowacyjności MŚP i dużych przedsiębiorstw * 17.6.2. Charakter innowacyjnej działalności małych i średnich przedsiębiorstw * 17.7. Klastry jako efektywna forma współpracy i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw * 17.7.1. Pojęcie klastra i jego cechy * 17.7.2. Przyczyny powstania klastrów * 17.7.3. Efekty działalności klastrów * 17.7.4. Wpływ korporacji transnarodowych na klastry * 17.7.5. Wpływ klastrów na korporacje transnarodowe * 17.8. Uwagi końcowe * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 338 (1 egz.)
Kaucja: 57,32 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49423 (1 egz.)
Kaucja: 34,85 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [241]-251.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47106 (1 egz.)
Kaucja: 46,40 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 185-192. Indeks.
Dla studentów finansów, bankowości, handlu zagranicznego i stosunków międzynarodowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47588 (1 egz.)
Kaucja: 47,20 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 656 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 51049 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46239 (1 egz.)
Kaucja: 37,00 zł
Książka
W koszyku
Jedwabny szlak : kultury antyku między Chinami a Rzymem / Helmut Uhlig ; przeł. [z niem.] Janusz Danecki. - Warszawa : Państ. Instytut Wydawniczy, 1996 (Krak. : DWWLA). - 224 s., 24 s. tabl. kolor. : il., fot., mapy ; 25 cm.
Oryg. : "Die Seidenstrasse" 1986.
Bibliogr. s. 204-212. -Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 42164 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 51677 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach [140]-154. Indeks.
Część prac w języku angielskim.
"Celem książki jest analiza zmian zachodzących w handlowym wymiarze globalnego zarządzania gospodarczego.Autorzy odnieśli się do wybranych aspektów funkcjonowania światowego systemu handlu, dokonując oceny ich funkcjonalności oraz odnosząc się do związanych z nimi wyzwań. W kolejnych częściach opracowania omówiono m.in.: kwestię kryzysu idei globalnego zarządzania gospodarczego, problematykę postępującej dysfunkcjonalności Światowej Organizacji Handlu oraz zagrożeń dla wielostronnego systemu handlowego, wybrane aspekty regulacji handlu rolnego i przeszkody dla rozwoju handlu światowego, a także zagadnienia zależności między handlem międzynarodowym a rozwojem społeczno-gospodarczym na przykładzie inicjatywy Aid for Trade i specyfikę handlu produktami wiedzy. Prezentowana książka jest niewątpliwie cennym wkładem do dorobku polskich badaczy stosunków międzynarodowych. Na rynku krajowym brakowało bowiem dotychczas opracowania przedstawiającego wielowątkowy aspekt globalnego zarządzania w odniesieniu do handlu. Z uwagi na to, że jest to problem kluczowy dla współczesnego świata, na ustaleniach autorów skorzystają wszyscy zainteresowani współczesnymi zjawiskami globalnymi oraz stosunkami międzynarodowymi we współzależnych obszarach - gospodarczym, politycznym i społecznym. Klarowny język i przejrzysta struktura poszczególnych rozdziałów sprawiają, że lektura będzie przystępna nie tylko dla osób zajmujących się naukowo i zawodowo wymienionymi zagadnieniami, lecz także dla szerszego grona czytelników." Z recenzji dr hab. Pauliny Matery, prof. UŁ "Celowość podjętej przez autorów problematyki badawczej - zarówno w wymiarze poznawczym, jak i praktycznym, a także biorąc pod uwagę stan i kierunki rozwoju gospodarki światowej oraz zarządzania nią - należy ocenić bardzo wysoko. Autorzy nie ograniczyli się wyłącznie do wąsko postrzeganego, "technicznego" opisu problemu (podejścia deskryptywnego), lecz skonstruowali ciekawe i przydatne do przemyśleń i dyskusji wnioski, oceny oraz prognozy. Udało im się połączyć sferę rozważań teoretycznych ze sferą empiryczną, co uznać należy za zabieg udany i zasługujący na aprobatę. Książka stanowi solidną analizę naukową, świadczącą o dużej wiedzy, doświadczeniu zawodowym i rzetelnym warsztacie badawczym jej autorów." z recenzji dr. hab. Macieja Walkowskiego, prof. UAM
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57468 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Geografia ekonomiczna : międzynarodowe struktury produkcji i wymiany / Anna Wróbel. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2017. - 412, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 376-404. Indeks.
Autorka omawia podstawy teoretyczne geografii ekonomicznej, wskazuje jej powiązania z innymi dyscyplinami, zwłaszcza ekonomią i stosunkami międzynarodowymi, charakteryzuje poszczególne sektory gospodarki oraz strukturę międzynarodowej wymiany gospodarczej, a także główne czynniki i procesy kształtujące współczesny międzynarodowy podział pracy. Geografia ekonomiczna to interdyscyplinarna analiza struktur gospodarczych różnej skali układów przestrzennych oraz zachodzących w ich ramach przemian. Książkę polecamy studentom stosunków międzynarodowych, ekonomii oraz wszystkim zainteresowanym problemami współczesnej gospodarki światowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 913(100) (1 egz.)
Kaucja: 32,08 zł
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49484 (1 egz.)
Kaucja: 24,00 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej