Higiena szkolna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(11)
Forma i typ
Książki
(11)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(11)
Placówka
BD52 (Rembielińska 6a)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(9)
Autor
Woynarowska Barbara
(5)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(2)
Woynarowska-Sołdan Magdalena
(2)
Bogucka Jadwiga (psycholog)
(1)
Cendrowski Zbigniew
(1)
Demel Maciej (1923- )
(1)
Doleżych Bogdan
(1)
Izdebski Zbigniew (1956- )
(1)
Kowalewska Anna (medycyna)
(1)
Rylke Hanna
(1)
Sokołowska Maria
(1)
Woynarowska Barbara (1940- )
(1)
Łaszczyca Piotr
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(3)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(11)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(5)
Studenci
(4)
Temat
Kobieta
(5245)
Rodzina
(4041)
Przyjaźń
(3862)
Miłość
(3270)
Tajemnica
(2987)
Higiena szkolna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2960)
Relacje międzyludzkie
(2542)
Zabójstwo
(2192)
Życie codzienne
(1920)
Magia
(1742)
Zwierzęta
(1612)
Dzieci
(1603)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1551)
Uczucia
(1414)
Nastolatki
(1391)
II wojna światowa (1939-1945)
(1372)
Rodzeństwo
(1360)
Język polski
(1353)
Uczniowie
(1261)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1137)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1019)
Trudne sytuacje życiowe
(1015)
Chłopcy
(1008)
Wybory życiowe
(952)
Sekrety rodzinne
(939)
Policjanci
(922)
Żydzi
(898)
Relacja romantyczna
(885)
Osoby zaginione
(881)
Psy
(867)
Władcy
(866)
Historia
(849)
Kultura
(825)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(785)
Prywatni detektywi
(773)
Wychowanie
(751)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(745)
Walka dobra ze złem
(721)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Krainy i światy fikcyjne
(685)
Koty
(684)
Arystokracja
(683)
Stworzenia fantastyczne
(672)
Mężczyzna
(654)
Poszukiwania zaginionych
(644)
Uprowadzenie
(642)
Literatura młodzieżowa polska
(640)
Psychologia
(637)
Matki i córki
(631)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(614)
Wojna
(602)
Dziennikarze
(591)
Sztuka
(579)
Nauczyciele
(564)
Polacy za granicą
(561)
Zemsta
(557)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(517)
Zakochanie
(511)
Śmierć
(511)
Dziadkowie i wnuki
(506)
Psychoterapia
(505)
Dojrzewanie
(499)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(495)
Matematyka
(482)
Spisek
(479)
Seryjni zabójcy
(476)
Osobowość
(473)
Przyroda
(462)
Ojcowie i córki
(461)
Postawy
(452)
Lekarze
(451)
Marzenia
(447)
Samotność
(445)
Opieka nad zwierzętami
(436)
Język angielski
(435)
Nauka
(435)
Ludzie bogaci
(432)
Czarownice i czarownicy
(429)
Nauczanie początkowe
(428)
Pisarze
(428)
Stosunki interpersonalne
(426)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(409)
Gatunek
Podręcznik
(6)
Biografia
(1)
Monografia
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Medycyna i zdrowie
(1)
11 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 13744 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48491 (1 egz.)
Kaucja: 30,00 zł
Książka
W koszyku
Cz. 1 pod hasłem: Jaczewski, Andrzej.
Bibliogr. przy rozdz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7879, 9281 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10141, 9818 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Wydanie pierwsze pt.: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Na okładce : Nowe wydanie.
Bibliografia na stronach 363-378. Indeksy.
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat: Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych. Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych. Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem. Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21465 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 379-393 i przy rozdz. Indeksy.
Znakomity podręcznik niezbędny do nauki, pracy dydaktycznej i w codziennym życiu prezentuje:* rozwój biologiczny, zdrowie i potrzeby ucznia/wychowanka w różnych okresach życia;* ochrona i promocja zdrowia nauczyciela/wychowawcy;* zdrowotne aspekty środowiska szkoły i organizacji procesu kształcenia;* zagadnienia dotyczące ludzi dorosłych oraz starzenia się i starości.Podręcznik przeznaczony dla:* studentów nauk pedagogicznych w ramach przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania oraz innych studiów przygotowujących do zawodu nauczyciela;* słuchaczy kolegiów nauczycielskich;* nauczycieli i innych osób zajmujących się wychowaniem i kształceniem;* rodziców.
Przedmowa (Barbara Woynarowska) * Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień * biomedycznych W Polsce (Barbara Woynarowska) * CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia * ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka * 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne (Barbara Woynarowska) * 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek * 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym * 1.1.3. Dymorfizm płciowy * 1.2. Rozwój fizyczny człowieka (Barbara Woynarowska) * 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego * 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny * 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego * 1.2.4. Wiek rozwojowy * 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym * 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży * 1.3. Rozwój motoryczny (Barbara Woynarowska) * 1.3.1. Podstawowe pojęcia * 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie * 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny * 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego * 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej * 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia (Barbara Woynarówska) * 1.4.1. Okres prenatalny * 1.4.2. Okres noworodkowy * 1.4.3. Okres niemowlęcy * 1.4.4. Okres poniemowlęcy * 1.4.5. Okres przedszkolny * 1.4.6. Młodszy wiek szkolny * 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego * 1.4.8. Okres młodzieńczy * 1.4.9. Etap stabilizacji * 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość * 1.5. Rozwój seksualny (Zbigniew Izdebski) * 1.5.1. Podstawowe pojęcia * 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego * 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego * 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania * 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im * 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości * ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się (Anna Kowalewska) * 2.1. Układ nerwowy * 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego * 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego * 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy * 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się * 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się * 2.3.2. Pamięć a uczenie się * 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji * 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się * 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania * 3.1. Żywienie (Anna Kowalewska) * 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu * 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia * 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki * 3.2. Aktywność fizyczna (Barbara Woynarowska) * 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia * 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące * 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej * 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny * i skutki * 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku (Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska) * 3.3.1. Rytmy biologiczne * 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek * 3.3.3. Sen * 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi (Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska) * 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego * 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy * 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem * 3.4.4. Ochrona przed hałasem * ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją (Barbara Woynarowska) * 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące (Barbara Woynarowska) * 4.2.1. Definicje zdrowia * 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia * 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie * 4.2.4. Mierniki zdrowia * 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia * 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) * 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie * 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im * 4.4.1. Wypadki i urazy (Barbara Woynarowska) * 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego (Krystyna Komosińska) * 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych (Anna Kowalewska) * 4.4.4. Choroby przewlekłe (Barbara Woynarowska) * 4.4.5. Zakażenie HIV (Krystyna Komosińska) * 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych (Barbara Woynarowska) * 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy * 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie * 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy * 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami (Barbara Woynarowska) * 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli * ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne * 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli * 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli * 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela * ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im * 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu * 3.2. Zespół wypalenia zawodowego * ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli * 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli * 4.2. Promocja zdrowia pracujących * CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary * 1.1. Środowisko społeczne szkoły * 1.2. Środowisko fizyczne szkoły * ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły * 2.1. Budynek i teren szkoły * 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne * 2.3. Mikroklimat i oświetlenie * 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole * 2.5. Meble szkolne * 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej * pomocy * ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły * 3.1. Rozkład i organizacja lekcji * 3.2. Przerwy miedzylekcyjne * 3.3. Żywienie w szkole * 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole * ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie * 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce * 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy * Wykaz źródeł zdjęć * O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16192 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 379-393 i przy rozdz. Indeksy.
Znakomity podręcznik niezbędny do nauki, pracy dydaktycznej i w codziennym życiu prezentuje:* rozwój biologiczny, zdrowie i potrzeby ucznia/wychowanka w różnych okresach życia;* ochrona i promocja zdrowia nauczyciela/wychowawcy;* zdrowotne aspekty środowiska szkoły i organizacji procesu kształcenia;* zagadnienia dotyczące ludzi dorosłych oraz starzenia się i starości.Podręcznik przeznaczony dla:* studentów nauk pedagogicznych w ramach przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania oraz innych studiów przygotowujących do zawodu nauczyciela;* słuchaczy kolegiów nauczycielskich;* nauczycieli i innych osób zajmujących się wychowaniem i kształceniem;* rodziców.
Przedmowa (Barbara Woynarowska) * Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień * biomedycznych W Polsce (Barbara Woynarowska) * CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia * ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka * 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne (Barbara Woynarowska) * 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek * 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym * 1.1.3. Dymorfizm płciowy * 1.2. Rozwój fizyczny człowieka (Barbara Woynarowska) * 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego * 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny * 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego * 1.2.4. Wiek rozwojowy * 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym * 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży * 1.3. Rozwój motoryczny (Barbara Woynarowska) * 1.3.1. Podstawowe pojęcia * 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie * 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny * 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego * 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej * 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia (Barbara Woynarówska) * 1.4.1. Okres prenatalny * 1.4.2. Okres noworodkowy * 1.4.3. Okres niemowlęcy * 1.4.4. Okres poniemowlęcy * 1.4.5. Okres przedszkolny * 1.4.6. Młodszy wiek szkolny * 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego * 1.4.8. Okres młodzieńczy * 1.4.9. Etap stabilizacji * 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość * 1.5. Rozwój seksualny (Zbigniew Izdebski) * 1.5.1. Podstawowe pojęcia * 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego * 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego * 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania * 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im * 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości * ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się (Anna Kowalewska) * 2.1. Układ nerwowy * 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego * 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego * 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy * 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się * 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się * 2.3.2. Pamięć a uczenie się * 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji * 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się * 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania * 3.1. Żywienie (Anna Kowalewska) * 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu * 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia * 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki * 3.2. Aktywność fizyczna (Barbara Woynarowska) * 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia * 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące * 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej * 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny * i skutki * 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku (Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska) * 3.3.1. Rytmy biologiczne * 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek * 3.3.3. Sen * 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi (Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska) * 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego * 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy * 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem * 3.4.4. Ochrona przed hałasem * ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją (Barbara Woynarowska) * 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące (Barbara Woynarowska) * 4.2.1. Definicje zdrowia * 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia * 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie * 4.2.4. Mierniki zdrowia * 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia * 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) * 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie * 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im * 4.4.1. Wypadki i urazy (Barbara Woynarowska) * 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego (Krystyna Komosińska) * 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych (Anna Kowalewska) * 4.4.4. Choroby przewlekłe (Barbara Woynarowska) * 4.4.5. Zakażenie HIV (Krystyna Komosińska) * 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych (Barbara Woynarowska) * 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy * 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie * 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy * 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami (Barbara Woynarowska) * 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli * ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne * 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli * 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli * 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela * ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im * 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu * 3.2. Zespół wypalenia zawodowego * ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli * 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli * 4.2. Promocja zdrowia pracujących * CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary * 1.1. Środowisko społeczne szkoły * 1.2. Środowisko fizyczne szkoły * ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły * 2.1. Budynek i teren szkoły * 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne * 2.3. Mikroklimat i oświetlenie * 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole * 2.5. Meble szkolne * 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej * pomocy * ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły * 3.1. Rozkład i organizacja lekcji * 3.2. Przerwy miedzylekcyjne * 3.3. Żywienie w szkole * 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole * ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie * 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce * 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy * Wykaz źródeł zdjęć * O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17401 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8622, 9539 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8284 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 473-511.
Dla nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Współfinansowanie: Warszawski Uniwersytet Medyczny.
Szkoła i zdrowie jej uczniów i pracowników to nowa na polskim rynku kompleksowa monografia skierowana do wszystkich osób zainteresowanych zagadnieniami dotyczącymi zdrowia uczniów, nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkoły. Może być przydatna w działaniach na rzecz zdrowia podejmowanych w szkołach różnych typów (ogólnodostępnych i specjalnych). We współczesnym świecie - w obliczu gwałtownych, trudnych do przewidzenia zmian oraz wielu zagrożeń dla zdrowia ludzi - istnieje potrzeba zwiększenia udziału szkół w tych inicjatywach. Zdrowie stanowi zasób dla: - członków społeczności szkolnej, - szkoły jako organizacji. Szkoła jest ważnym miejscem, w którym zdrowie powinno być chronione oraz wzmacniane. W dalszej perspektywie może to się przyczynić do poprawy zdrowia społeczeństwa. Zwracając uwagę na oczekiwania i potrzeby różnych środowisk i instytucji związanych z edukacją i propagowaniem działań na rzecz zdrowia, jestem przekonana, że […] książka znajdzie wielu odbiorców, między innymi reprezentantów/decydentów i organizatorów polityki edukacyjnej, dyrektorów szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych, leczniczo-terapeutycznych i resocjalizacyjnych, czynnych zawodowo nauczycieli, wychowawców, pedagogów, organizatorów kształcenia podyplomowego nauczycieli, wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych, a także rodziców. Z recenzji prof. dr hab. Ewy Syrek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22612 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej