Woynarowska Barbara
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(15)
Forma i typ
Książki
(15)
Publikacje dydaktyczne
(6)
Publikacje fachowe
(4)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(16)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(12)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(2)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Woynarowska Barbara
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(291)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Roberts Nora
(165)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(135)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(6)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(14)
Stany Zjednoczone
(1)
Język
polski
(14)
angielski
(1)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(5)
Studenci
(3)
Dietetycy i żywieniowcy
(1)
Nauczyciele edukacji zdrowotnej
(1)
Specjaliści zdrowia publicznego
(1)
Temat
Edukacja zdrowotna
(5)
Higiena szkolna
(5)
Ontogeneza
(3)
Pokwitanie
(2)
Promocja zdrowia
(2)
Choroby przewlekłe
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Edukacja żywieniowa
(1)
Młodzież
(1)
Odżywianie
(1)
Pedagogika terapeutyczna
(1)
Uczniowie
(1)
Ścieżki edukacyjne
(1)
Gatunek
Podręcznik
(7)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Medycyna i zdrowie
(1)
15 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Dla studentów przed- i podyplomowych w zakresie żywienia, a także dla edukatorów żywieniowych.
Oddajemy do rąk Czytelników pierwszy w Polsce podręcznik edukacji żywieniowej. Książka Isobel Contento to kompendium wiedzy o tym, jak projektować, realizować i oceniać skuteczność programów i interwencji edukacyjnych związanych z zachowaniami żywieniowymi.W podręczniku omówiono:Ľ najważniejsze teorie wykorzystywane w edukacji żywieniowej wraz z przykładami zastosowania wiedzy w praktyce;Ľ procedurę ułatwiającą studentom i praktykom projektowanie skutecznej edukacji żywieniowej, przełożenie teorii na strategie, cele edukacyjne i praktykę oraz opracowanie planu edukacyjnego;Ľ zagadnienia dotyczące realizacji edukacji żywieniowej w różnych grupach: wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, osób o niskim poziomie alfabetyzmu i osób z różnych grup kulturowych."Edukacja żywieniowa" to książka przeznaczona dla studentów różnych poziomów studiów przed- i podyplomowych w zakresie żywienia. Może być przydatna także dla pracujących edukatorów żywieniowych i menedżerów jako źródło wszechstronnych informacji do planowania i realizacji skutecznych programów edukacji żywieniowej skierowanych do różnych grup odbiorców.Na całym świecie obserwujemy zwiększanie się częstości występowania chorób dietozależnych, w tym otyłości, oraz nadal istniejące w niektórych krajach niedożywienie. Edukacja żywieniowa jest obecnie potrzebna bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Na szczęście w szkołach, miejscach pracy i społecznościach docenia się znaczenie tej edukacji dla zmniejszania ryzyka wystąpienia tych problemów zdrowotnych. Oznacza to, że edukatorzy żywieniowi mają obecnie możliwości dokonywania rzeczywistych zmian we współczesnym świecie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20260 (1 egz.)
Kaucja: 100,00 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 12546 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47279 (1 egz.)
Kaucja: 58,50 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4219 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wydanie pierwsze pt.: Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania. Na okładce : Nowe wydanie.
Bibliografia na stronach 363-378. Indeksy.
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania to podręcznik stanowiący kompendium wiedzy na temat: Rozwoju biologicznego człowieka. Czytelnik znajdzie tu charakterystykę rozwoju fizycznego, motorycznego oraz psychicznego i psychoseksualnego człowieka. W tej części opisano także potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania, opisano przebieg rytmów biologicznych. Zdrowia i wybranych problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Autorzy przedstawili tu zagadnienia zdrowia oraz czynników je warunkujących, scharakteryzowali sytuację zdrowotną dzieci i młodzieży, opisali wybrane problemy zdrowotne na wczesnych etapach życia oraz możliwości podejmowania działań profilaktycznych. Stanu zdrowia oraz ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. W tej części podano charakterystykę społeczno-demograficzną nauczycieli w Polsce oraz specyficzne wyzwania i zagrożenia dla zdrowia, które wiążą się z wykonywaniem tego zawodu. Szczegółowo opisano wybrane problemy zdrowia fizycznego i psychicznego oraz działania podejmowane dla ochrony i promocji zdrowia nauczycieli. Środowiska i organizacji pracy szkoły. Autorzy opisali w tej części środowisko społeczne szkoły, wybrane elementy środowiska fizycznego oraz organizację pracy i życia szkoły w tych aspektach, które mają związek ze zdrowiem. Profilaktyki oraz promocji zdrowia w szkole i przedszkolu. Ostatnią część podręcznika poświęcono możliwościom przeciwdziałania problemom zdrowotnym i zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oraz działaniom w zakresie promocji zdrowia, w tym tworzeniu przedszkola i szkoły promującej zdrowie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21465 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 379-393 i przy rozdz. Indeksy.
Znakomity podręcznik niezbędny do nauki, pracy dydaktycznej i w codziennym życiu prezentuje:* rozwój biologiczny, zdrowie i potrzeby ucznia/wychowanka w różnych okresach życia;* ochrona i promocja zdrowia nauczyciela/wychowawcy;* zdrowotne aspekty środowiska szkoły i organizacji procesu kształcenia;* zagadnienia dotyczące ludzi dorosłych oraz starzenia się i starości.Podręcznik przeznaczony dla:* studentów nauk pedagogicznych w ramach przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania oraz innych studiów przygotowujących do zawodu nauczyciela;* słuchaczy kolegiów nauczycielskich;* nauczycieli i innych osób zajmujących się wychowaniem i kształceniem;* rodziców.
Przedmowa (Barbara Woynarowska) * Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień * biomedycznych W Polsce (Barbara Woynarowska) * CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia * ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka * 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne (Barbara Woynarowska) * 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek * 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym * 1.1.3. Dymorfizm płciowy * 1.2. Rozwój fizyczny człowieka (Barbara Woynarowska) * 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego * 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny * 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego * 1.2.4. Wiek rozwojowy * 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym * 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży * 1.3. Rozwój motoryczny (Barbara Woynarowska) * 1.3.1. Podstawowe pojęcia * 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie * 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny * 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego * 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej * 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia (Barbara Woynarówska) * 1.4.1. Okres prenatalny * 1.4.2. Okres noworodkowy * 1.4.3. Okres niemowlęcy * 1.4.4. Okres poniemowlęcy * 1.4.5. Okres przedszkolny * 1.4.6. Młodszy wiek szkolny * 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego * 1.4.8. Okres młodzieńczy * 1.4.9. Etap stabilizacji * 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość * 1.5. Rozwój seksualny (Zbigniew Izdebski) * 1.5.1. Podstawowe pojęcia * 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego * 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego * 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania * 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im * 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości * ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się (Anna Kowalewska) * 2.1. Układ nerwowy * 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego * 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego * 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy * 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się * 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się * 2.3.2. Pamięć a uczenie się * 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji * 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się * 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania * 3.1. Żywienie (Anna Kowalewska) * 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu * 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia * 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki * 3.2. Aktywność fizyczna (Barbara Woynarowska) * 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia * 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące * 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej * 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny * i skutki * 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku (Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska) * 3.3.1. Rytmy biologiczne * 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek * 3.3.3. Sen * 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi (Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska) * 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego * 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy * 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem * 3.4.4. Ochrona przed hałasem * ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją (Barbara Woynarowska) * 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące (Barbara Woynarowska) * 4.2.1. Definicje zdrowia * 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia * 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie * 4.2.4. Mierniki zdrowia * 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia * 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) * 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie * 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im * 4.4.1. Wypadki i urazy (Barbara Woynarowska) * 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego (Krystyna Komosińska) * 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych (Anna Kowalewska) * 4.4.4. Choroby przewlekłe (Barbara Woynarowska) * 4.4.5. Zakażenie HIV (Krystyna Komosińska) * 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych (Barbara Woynarowska) * 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy * 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie * 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy * 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami (Barbara Woynarowska) * 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli * ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne * 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli * 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli * 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela * ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im * 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu * 3.2. Zespół wypalenia zawodowego * ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli * 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli * 4.2. Promocja zdrowia pracujących * CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary * 1.1. Środowisko społeczne szkoły * 1.2. Środowisko fizyczne szkoły * ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły * 2.1. Budynek i teren szkoły * 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne * 2.3. Mikroklimat i oświetlenie * 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole * 2.5. Meble szkolne * 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej * pomocy * ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły * 3.1. Rozkład i organizacja lekcji * 3.2. Przerwy miedzylekcyjne * 3.3. Żywienie w szkole * 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole * ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie * 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce * 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy * Wykaz źródeł zdjęć * O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16192 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 379-393 i przy rozdz. Indeksy.
Znakomity podręcznik niezbędny do nauki, pracy dydaktycznej i w codziennym życiu prezentuje:* rozwój biologiczny, zdrowie i potrzeby ucznia/wychowanka w różnych okresach życia;* ochrona i promocja zdrowia nauczyciela/wychowawcy;* zdrowotne aspekty środowiska szkoły i organizacji procesu kształcenia;* zagadnienia dotyczące ludzi dorosłych oraz starzenia się i starości.Podręcznik przeznaczony dla:* studentów nauk pedagogicznych w ramach przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania oraz innych studiów przygotowujących do zawodu nauczyciela;* słuchaczy kolegiów nauczycielskich;* nauczycieli i innych osób zajmujących się wychowaniem i kształceniem;* rodziców.
Przedmowa (Barbara Woynarowska) * Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień * biomedycznych W Polsce (Barbara Woynarowska) * CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia * ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka * 1.1. Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne (Barbara Woynarowska) * 1.1.1.Sfery rozwoju i ich wzajemny związek * 1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym * 1.1.3. Dymorfizm płciowy * 1.2. Rozwój fizyczny człowieka (Barbara Woynarowska) * 1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego * 1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny * 1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego * 1.2.4. Wiek rozwojowy * 1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym * 1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży * 1.3. Rozwój motoryczny (Barbara Woynarowska) * 1.3.1. Podstawowe pojęcia * 1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie * 1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny * 1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego * 1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej * 1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia (Barbara Woynarówska) * 1.4.1. Okres prenatalny * 1.4.2. Okres noworodkowy * 1.4.3. Okres niemowlęcy * 1.4.4. Okres poniemowlęcy * 1.4.5. Okres przedszkolny * 1.4.6. Młodszy wiek szkolny * 1.4.7. Okres dojrzewania płciowego * 1.4.8. Okres młodzieńczy * 1.4.9. Etap stabilizacji * 1.4.10.Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość * 1.5. Rozwój seksualny (Zbigniew Izdebski) * 1.5.1. Podstawowe pojęcia * 1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego * 1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego * 1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania * 1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im * 1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości * ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się (Anna Kowalewska) * 2.1. Układ nerwowy * 2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego * 2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego * 2.2. Układ wzrokowy i słuchowy * 2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój * 2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się * 2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się * 2.3.2. Pamięć a uczenie się * 2.4. Fizjologiczne podłoże emocji * 2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się * 2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania * 3.1. Żywienie (Anna Kowalewska) * 3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu * 3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia * 3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki * 3.2. Aktywność fizyczna (Barbara Woynarowska) * 3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia * 3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące * 3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej * 3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny * i skutki * 3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku (Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska) * 3.3.1. Rytmy biologiczne * 3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek * 3.3.3. Sen * 3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi (Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska) * 3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego * 3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy * 3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem * 3.4.4. Ochrona przed hałasem * ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.1. Związki między zdrowiem a edukacją (Barbara Woynarowska) * 4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące (Barbara Woynarowska) * 4.2.1. Definicje zdrowia * 4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia * 4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie * 4.2.4. Mierniki zdrowia * 4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia * 4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) * 4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży * 4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie * 4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im * 4.4.1. Wypadki i urazy (Barbara Woynarowska) * 4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego (Krystyna Komosińska) * 4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych (Anna Kowalewska) * 4.4.4. Choroby przewlekłe (Barbara Woynarowska) * 4.4.5. Zakażenie HIV (Krystyna Komosińska) * 4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych (Barbara Woynarowska) * 4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy * 4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie * 4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy * 4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami (Barbara Woynarowska) * 4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * 4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami * CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca - ochrona i promocja jego zdrowia (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli * ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne * 2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli * 2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli * 2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela * ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im * 3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu * 3.2. Zespół wypalenia zawodowego * ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli * 4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli * 4.2. Promocja zdrowia pracujących * CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły (Barbara Woynarowska) * ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary * 1.1. Środowisko społeczne szkoły * 1.2. Środowisko fizyczne szkoły * ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły * 2.1. Budynek i teren szkoły * 2.2. Warunki sanitarno-higieniczne * 2.3. Mikroklimat i oświetlenie * 2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole * 2.5. Meble szkolne * 2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej * pomocy * ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły * 3.1. Rozkład i organizacja lekcji * 3.2. Przerwy miedzylekcyjne * 3.3. Żywienie w szkole * 3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole * ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie * 4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce * 4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy * Wykaz źródeł zdjęć * O Autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17401 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura zalecana przy rozdz.
Bibliogr. s. 560-584. Indeksy.
Dla studentów kierunków pedagogicznych i innych nauk społecznych, nauczycieli, lekarzy, pielęgniarek, specjalistów z zakresu zdrowia publicznego, osób specjalizujących się w problematyce zdrowia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50016 (1 egz.)
Kaucja: 41,51 zł
Książka
W koszyku
Literatura zalecana przy rozdz.
Bibliogr. s. 560-584. Indeksy.
Dla studentów kierunków pedagogicznych i innych nauk społecznych, nauczycieli, lekarzy, pielęgniarek, specjalistów z zakresu zdrowia publicznego, osób specjalizujących się w problematyce zdrowia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3866, 3867 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 465-496. Indeksy.
Po 10 latach od ukazania się podręcznika "Edukacja zdrowotna" Barbary Woynarowskiej, oddajemy w Państwa ręce nową publikację - tym razem przygotowaną przez zespół specjalistów pracujących pod kierunkiem Autorki pierwszego wydania."Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka" to kompendium wiedzy dotyczące kształtowania kompetencji umożliwiających ludziom dbanie o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. W pierwszej części podręcznika omówiono teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, nakreślono jej etyczne aspekty, opisano role i kompetencje osób prowadzących edukację zdrowotną oraz przedstawiono metodykę jej prowadzenia. Druga - praktyczna część - dotyczy wybranych obszarów tematycznych w edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży. W tej sekcji, wzbogaconej o gotowe scenariusze zajęć, poruszono zagadnienia związane z edukacją w zakresie:-dbałości o ciało-zdrowia psychicznego- żywienia- aktywności fizycznej- bezpieczeństwa- zdrowia seksualnego- zapobiegania zachowaniom ryzykownym- bycia aktywnym pacjentem.Osobne rozdziały poświęcono edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością intelektualną.Barbara Woynarowska, prof. dr. hab. med., lekarz pediatra, specjalista medycyny szkolnej. Profesor w Katedrze Biomedycznych Podstaw Rozwoju i Seksuologii, Wydziale Pedagogicznym UW. Współtwórczyni polskiej koncepcji szkoły promującej zdrowie, kierownik międzynarodowych badań HBSC w Polsce (1990-2004), członek Komitetu Zdrowia Publicznego PAN (od 1999), współautorka edukacji zdrowotnej w podstawie programowej kształcenia ogólnego (2008). Autorka/wspólautorka ponad 600 publikacji z zakresu medycyny szkolnej, auksologii, medycyny sportowej, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18559 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna : podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka / redakcja naukowa Barbara Woynarowska. - Wydanie II - 4 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2022. - 514, [1] strona : ilustracje ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 465-496. Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21.A (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21.A (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8622, 9539 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6756 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Specjalna)
Bibliografia przy rozdziałach.
Książka dostarcza podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice najczęściej występujących chorób przewlekłych oraz ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole.W ostatnich latach znacznie zwiększyła się grupa dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi, mająca specyficzne potrzeby w zakresie opieki medycznej, psychologicznej, a także edukacji. Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy powinni być przygotowani do pracy z takimi uczniami. Autorzy książki, odpowiadając na tę potrzebę, dostarczają podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice najczęściej występujących chorób przewlekłych oraz ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole. Udzielają praktycznych wskazówek na temat wspierania rozwoju uczniów z chorobami przewlekłymi oraz uczą, jak należy postępować w przypadku, gdy w czasie pobytu w szkole nasilają się objawy choroby, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.Książka może jednocześnie pełnić funkcję poradnika dla nauczycieli kształcących dzieci z chorobami przewlekłymi, jak i podręcznika akademickiego, przydatnego w kształceniu studentów w zakresie pedagogiki terapeutycznej i kształcenia integracyjnego. Jeśli do grona potencjalnych czytelników dołączymy także rodziców tych dzieci, to łatwo dostrzeżemy, że proponowana praca ma charakter dość uniwersalny i może liczyć na stosunkowo duże grono odbiorców, co należy z pewnością do jej zalet.(Z recenzji dr. hab. Grzegorza Szumskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20821 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8284 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej