Ogińska-Bulik Nina
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(13)
Forma i typ
Książki
(13)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje fachowe
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(15)
wypożyczone
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(12)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(477)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Ogińska-Bulik Nina
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(350)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(314)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(226)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(194)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(167)
Clark Brenda
(166)
Głowińska Anita
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(155)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Łoziński Jerzy (1947- )
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Lem Stanisław (1921-2006)
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(13)
Język
polski
(13)
Odbiorca
Dietetycy i żywieniowcy
(1)
Psycholodzy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rodzice
(1)
Specjaliści zdrowia publicznego
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Terapeuci
(1)
Temat
Stres
(4)
Młodzież
(3)
Stres pourazowy
(3)
Trauma
(3)
Osobowość
(2)
Pomoc psychologiczna
(2)
Uzależnienie od komputera
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Dieta odchudzająca
(1)
Dziecko
(1)
Edukacja żywieniowa
(1)
Internet
(1)
Jedzenie (czynność)
(1)
Myśli natrętne
(1)
Nałóg
(1)
Odchudzanie
(1)
Odporność psychiczna
(1)
Odżywianie
(1)
Otyłość
(1)
Patologia społeczna
(1)
Potraumatyczny wzrost
(1)
Pracoholizm
(1)
Promocja zdrowia
(1)
Psychoterapia
(1)
Stres zawodowy
(1)
Trauma dziecięca
(1)
Usługi
(1)
Wypalenie zawodowe
(1)
Zaburzenia odżywiania
(1)
Zachowania zdrowotne
(1)
Zakupoholizm
(1)
Temat: czas
1989-
(1)
Temat: miejsce
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Gatunek
Monografia
(3)
Raport z badań
(2)
Podręcznik
(1)
Podręczniki
(1)
Poradnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(5)
Psychologia
(5)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Dla studentów przed- i podyplomowych w zakresie żywienia, a także dla edukatorów żywieniowych.
Oddajemy do rąk Czytelników pierwszy w Polsce podręcznik edukacji żywieniowej. Książka Isobel Contento to kompendium wiedzy o tym, jak projektować, realizować i oceniać skuteczność programów i interwencji edukacyjnych związanych z zachowaniami żywieniowymi.W podręczniku omówiono:Ľ najważniejsze teorie wykorzystywane w edukacji żywieniowej wraz z przykładami zastosowania wiedzy w praktyce;Ľ procedurę ułatwiającą studentom i praktykom projektowanie skutecznej edukacji żywieniowej, przełożenie teorii na strategie, cele edukacyjne i praktykę oraz opracowanie planu edukacyjnego;Ľ zagadnienia dotyczące realizacji edukacji żywieniowej w różnych grupach: wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, osób o niskim poziomie alfabetyzmu i osób z różnych grup kulturowych."Edukacja żywieniowa" to książka przeznaczona dla studentów różnych poziomów studiów przed- i podyplomowych w zakresie żywienia. Może być przydatna także dla pracujących edukatorów żywieniowych i menedżerów jako źródło wszechstronnych informacji do planowania i realizacji skutecznych programów edukacji żywieniowej skierowanych do różnych grup odbiorców.Na całym świecie obserwujemy zwiększanie się częstości występowania chorób dietozależnych, w tym otyłości, oraz nadal istniejące w niektórych krajach niedożywienie. Edukacja żywieniowa jest obecnie potrzebna bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Na szczęście w szkołach, miejscach pracy i społecznościach docenia się znaczenie tej edukacji dla zmniejszania ryzyka wystąpienia tych problemów zdrowotnych. Oznacza to, że edukatorzy żywieniowi mają obecnie możliwości dokonywania rzeczywistych zmian we współczesnym świecie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20260 (1 egz.)
Kaucja: 100,00 zł
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia na stronach 187-212. Indeks.
Współczesne czasy są źródłem licznych zagrożeń i kryzysów, związanych z różnego rodzaju wypadkami, kataklizmami, zagrażającymi życiu chorobami, aktami przemocy, a ostatnio także pandemią COVID-19 czy wojną w Ukrainie. Doświadczenie traumy w okresie dzieciństwa czy adolescencji może mieć istotny wpływ na funkcjonowanie jednostki w okresie dorosłości. Zważywszy na fakt coraz większego rozpowszechnienia zdarzeń traumatycznych i pogarszającego się zdrowia psychicznego nastolatków, rośnie zapotrzebowanie na badania w tym obszarze. Można także przewidywać, że wzrośnie liczba młodych osób wymagających profesjonalnej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Monografia podejmuje niezwykle ważną problematykę, jaką jest doświadczanie traumy przez młodzież, jej konsekwencje i czynniki warunkujące. Monografia jest przeznaczona dla szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką traumy, w tym rodziców/opiekunów dzieci i młodzieży po doświadczeniach traumatycznych, profesjonalistów (głównie terapeutów) pracujących z młodzieżą po traumie. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, medycyny, zdrowia publicznego, słuchaczy studiów podyplomowych z zakresu interwencji kryzysowej i psychotraumatologii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22329 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 175-184. Indeks.
Ze społecznego i naukowego punktu widzenia obszar badań nad internetem - uwzględniając skalę i zasięg zjawiska oraz technologizację i informatyzację życia - wydaje się szczególnie ważny i obiecujący.Poniższa praca podejmuje próbę jego eksploracji oraz wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniom. Głównym jej celem jest ustalenie psychologicznych wyznaczników zachowań związanych z korzystaniem z internetu, determinujących ryzyko uzależnienia. Celem praktycznym jest przygotowanie przesłanek do programu profilaktycznego, chroniącego przed ryzykiem uzależnienia od cyberprzestrzeni. Opis ze strony :www.kapitalka.pl
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 53314 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 004 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. 191-212. Indeks.
Publikacja podejmuje niezwykle ważną problematykę, jaką są następstwa doświadczonych zdarzeń traumatycznych występujące u pracowników służb ratowniczych.Książka jest przeznaczona dla wszystkich osób zainteresowanych problematyką traumy i jej skutków, zwłaszcza pozytywnych. Szczególnie jednak będzie przydatna dla psychologów, zarówno teoretyków, jak i praktyków, psychologów klinicznych, specjalistów z zakresu zdrowia, stresu i psychotraumatologii, a także lekarzy-psychiatrów, którzy zajmują się leczeniem zaburzeń po stresie pourazowym. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, pedagogiki, socjologii, medycyny. Książka może być wykorzystana przez służby ratownicze (strażacy, policjanci, ratownicy medyczni) w celach szkoleniowych.
1. Stres w pracy zawodowej * Stres zawodowy – przyczyny i wybrane koncepcje * Stres w pracy strażaka, policjanta i ratownika medycznego * Bezpośrednie i odroczone skutki stresu zawodowego * 2. Stres traumatyczny i jego negatywne skutki w pracy służb ratowniczych * Ekspozycja na traumę u pracowników służb ratowniczych * Negatywne skutki stresu traumatycznego * Zespół stresu pourazowego – PTSD * Występowanie PTSD wśród pracowników służb ratowniczych * Mechanizmy rozwoju PTSD * Czynniki warunkujące rozwój PTSD * Terapia i zapobieganie rozwojowi PTSD w służbach ratowniczych * 3. Pozytywne skutki zdarzeń traumatycznych * Zjawisko potraumatycznego wzrostu * Potraumatyczny wzrost u pracowników służb ratowniczych * Czynniki warunkujące wzrost po traumie * Współwystępowanie negatywnych i pozytywnych skutków zdarzeń traumatycznych Wspieranie wzrostu po traumie * 4. Negatywne i pozytywne skutki zdarzeń traumatycznych oraz ich uwarunkowania u pracowników służb ratowniczych – badania własne * Cel i metoda badań * Nasilenie negatywnych i pozytywnych skutków doświadczonych zdarzeń traumatycznych u pracowników służb ratowniczych * Badania w grupie strażaków * Badania w grupie policjantów * Badania w grupie ratowników medycznych * Zależności między negatywnymi a pozytywnymi skutkami zdarzeń traumatycznych u pracowników służb ratowniczych * Podsumowanie wyników badań
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17612 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 195-214. Indeks.
Profesjonaliści pracujący z ofiarami traumy, w tym terapeuci, pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi i personel medyczny wspierają osoby, które doświadczyły przemocy, uległy wypadkowi, straciły bliskich, przeżyły konflikt zbrojny lub katastrofę. Od ich efektywnej pracy zależy poprawa stanu zdrowia i jakości życia tych osób. Tymczasem częste kontakty ze straumatyzowanymi klientami, wysłuchiwanie relacji o doświad¬czonych zdarzeniach, udzielana pomoc i wsparcie okazywane zwłaszcza przez osoby empatyczne i zaangażowane w pracę powodują, że pomagający zaczynają patrzeć na świat oczami ofiar, odczuwać i przejawiać podobne emocje i zachowania. W konsekwencji pomagający osobom poszkodowanym czy cierpiącym sami stają się, w sposób pośredni, ofiarami traumy.Negatywne skutki pośredniej ekspozycji na traumę najczęściej przyjmują postać zaburzeń po wtórnym stresie traumatycznym i są podobne do obja¬wów PTSD, ujawnianych przez ofiary traumy. Z drugiej jednak strony praca polegająca na pomaganiu osobom po doświadczeniach traumatycznych może być również źródłem zmian pozytywnych, przejawiających się w postaci tzw. zastępczego wzrostu po traumie. Te pozytywne zmiany obejmują m. in. większe zaufanie do siebie, stawianie sobie nowych wyzwań czy wzrost kompetencji zawodowych.Tematyka książki obejmuje zarówno negatywne, jak i pozytywne konse¬kwencje pośredniej ekspozycji na traumę. W monografii przedstawiono rozpowszechnienie zjawiska w różnych grupach zawodowych, wskazano na mechanizmy rozwoju wtórnej traumatyzacji z uwzględnieniem różnych uwarunkowań organizacyj¬no-środowiskowych oraz podmiotowych. Uwagę zwrócono również na związki między negatywnymi i pozytywnymi konsekwencjami pośredniej ekspozycji na traumę oraz na sposoby redukowania wtórnego stresu traumatycznego i wzmacniania zastępczego wzrostu po traumie.Książka skierowana jest do szerokiego grona osób zajmujących się zawo¬dowo pomaganiem ofiarom traumy, a także dla badaczy zainteresowanych problematyką stresu zawodowego i traumatycznego. Może również stanowić źródło wiedzy dla studentów, przede wszystkim kierunku psychologii i medycyny oraz dla słuchaczy studiów pody¬plomowych, szczególnie w zakresie psychotraumatologii oraz interwencji kryzysowej. Książka może być też wsparciem dla osób towarzyszących ofiarom traumy i wspierających je, w tym opiekunów osób z niepełnosprawnościami i przewlekle chorych."Warto podkreślić, że jest to pierwsza w Polsce monografia przedstawiająca zjawisko wtórnego stresu i wzrostu po traumie w różnych grupach zawodowych, obejmujących profesjonalistów pomagających osobom po doświadczeniach traumatycznych. Wyniki przeprowadzonych badań stanowią nieocenione źródło wiedzy, a także źródło inspiracji dla dalszych poszukiwań empirycznych nad uwarunkowaniami pośredniej ekspozycji na traumę."Z recenzji dr hab. Grażyny Dolińskiej-Zygmunt
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20637 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 165-177. Indeks.
Streszcz. ang.
1. Typy osobowości jako kategorie klasyfikacyjne * 2. Korelaty osobowości typu D * 3. Typ D a zachowania niekorzystne dla zdrowia * 4. Typ D a stan zdrowia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 87 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Osobowość, stres a zdrowie / Nina Ogińska-Bulik, Zygfryd Juczyński. - Wydanie 2 uzupełnione. - Warszawa : Difin, 2010. - 319 stron : ilustracje ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia strony 264-300. Indeksy.
Książka nawiązuje do koncepcji pozytywnego ujęcia zdrowia. Autorzy przedstawiają bogaty dorobek z zakresu badań zależności między osobowością, stresem a zdrowiem, wprowadzając wyraźne rozgraniczenie właściwości osobowości sprzyjających chorobie, od tych, które - jak się uważa - promują zdrowie. Szeroko prezentują wyniki badań nad stresem, zwracając uwagę nie tylko na jego negatywne konsekwencje, lecz i na strategie radzenia sobie ze stresem sprzyjające zdrowiu. Autorzy koncentrują się na ujęciu zdrowia w kategoriach procesu, co inspiruje i wzbudza większe zainteresowanie zachowaniami sprzyjającymi osiąganiu pełni możliwości biologicznych, psychicznych i społecznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 19729 (1 egz.)
(dostępność ok. 06.06.2024)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia na stronach [219]-236. Indeks.
Dla psychologów.
Trauma (uraz psychiczny), do jakiej dochodzi w reakcji na wydarzenia lub sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu człowieka, na ogół wiąże się z różnymi negatywnymi konsekwencjami i zaburzeniami. Tymczasem książka pokazuje, że w wyniku doświadczonej traumy może pojawić się wiele pozytywnych zmian, które składają się na fenomem potraumatycznego wzrostu. Te pozytywne zmiany przejawiają się w poprawie relacji z innymi, większym docenianiu życia, dokonanych przewartościowaniach w sferze duchowej, wyższej samoocenie. Oznacza to, że z doświadczenia traumatycznego, oprócz niewątpliwej straty, doznanego bólu czy cierpienia, człowiek potrafi wynieść też coś dobrego. Wymaga to jednak pewnych umiejętności, aby doprowadzić do przekształcenia łez w perły, i stworzyć szanse nie tyle na szczęśliwe, co dobre i sensowne życie. Monografia jest przeznaczona dla wszystkich osób zainteresowanych problematyką traumy i jej skutków, zwłaszcza pozytywnych. Szczególnie jednak będzie przydatna dla psychologów, zarówno teoretyków, jak i praktyków, zwłaszcza psychologów klinicznych, specjalistów z zakresu zdrowia, stresu i psychotraumatologii, a także lekarzy psychiatrów, którzy zajmują się leczeniem zaburzeń po stresie pourazowym. Książka będzie także cennym źródłem wiedzy dla studentów psychologii, pedagogiki, socjologii, medycyny. Praca Niny Ogińskiej-Bulik stanowi niezwykle wartościowe poznawczo kompendium wiedzy o przejawach i uwarunkowaniach pozytywnych następstw traumatycznych zdarzeń. Nadmienić należy, że jest jedyną, jak dotychczas, na rynku krajowym publikacją w zakresie tej tematyki. Dodatkowym i ważnym zarazem walorem publikacji jest także czytelny, komunikatywny język. Sprawia on, że Czytelnik z uwagą, zainteresowaniem i zrozumieniem może podążać za tokiem wywodu Autorki. Czyni to lekturę tekstu przejrzystą i dostępną w odbiorze nawet osobom spoza kręgu dziedziny psychologii [opis wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22731 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 282-294.
Wprowadzenie * Rozdział 1. Stres w pracy zawodowej * Rozdział 2. Konsekwencje stresu zawodowego * Rozdział 3. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem zawodowym * Rozdział 4. Cel i procedura badań własnych * Rozdział 5. Stres zawodowy w różnych grupach pracowników * Rozdział 6. Konsekwencje stresu zawodowego * Rozdział 7. Zasoby jednostki i strategie radzenia sobie ze stresem * Rozdział 8. Konsekwencje stresu zawodowego a obciążenia w pracy oraz zasoby i strategie radzenia sobie * Rozdział 9. Charakterystyka badanych grup pracowników reprezentujących zawody usług społecznych - podsumowanie wyników * Rozdział 10. Predyktory konsekwencji stresu zawodowego * Wprowadzenie * Rozdział 1. Stres w pracy zawodowej * Rozdział 2. Konsekwencje stresu zawodowego * Rozdział 3. Rola zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem zawodowym * Rozdział 4. Cel i procedura badań własnych * Rozdział 5. Stres zawodowy w różnych grupach pracowników * Rozdział 6. Konsekwencje stresu zawodowego * Rozdział 7. Zasoby jednostki i strategie radzenia sobie ze stresem * Rozdział 8. Konsekwencje stresu zawodowego a obciążenia w pracy oraz zasoby i strategie radzenia sobie * Rozdział 9. Charakterystyka badanych grup pracowników reprezentujących zawody usług społecznych - podsumowanie wyników * Rozdział 10. Predyktory konsekwencji stresu zawodowego * Rozdział 11. Zapobieganie negatywnym skutkom stresu zawodowego - zarządzanie stresem * Zakończenie * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2826, 4818 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. Indeks.
Książka poświęcona jest omówieniu takich uzależnień behawioralnych jak: pracoholizm, internetoholizm, jedzenioholizm, zakupoholizm i patologiczny hazard. W kolejnych rozdziałach dokonano charakterystyki zjawiska, wskazano na mechanizmy rozwoju uzależnienia, przedstawiono skutki nadmiernego angażowania się w czynności o charakterze kompulsywnym, a przede wszystkim omówiono czynniki sprzyjające ich rozwojowi.W odniesieniu do każdego z analizowanych rodzajów "holizmów" przedstawiono badania własne, wskazujące na ich powiązania ze zmiennymi podmiotowymi, odnoszącymi się do osobowości człowieka, jego temperamentu, przeżywanych emocji, odczuwanego stresu czy preferowanych strategii radzenia sobie z nim.
Rozdział 1. Uzależnienia substancjalne i behawioralne * 1.1. Pojęcie i kryteria uzależnienia * 1.2. Teorie wyjaśniające genezę i mechanizmy uzależnień * 1.3. Czynniki sprzyjające rozwojowi zachowań kompulsywnych * 1.3.1. Uwarunkowania biologiczne i społeczne zachowań kompulsywnych * 1.3.2. Rola właściwości podmiotowych w rozwoju uzależnień od czynności * Rozdział 2. Pracoholizm * 2.1. Pojęcie i rodzaje pracoholizmu * 2.2. Typy pracoholików * 2.3. Czy pracoholizm spełnia kryteria uzależnienia? * 2.4. Skala zjawiska * 2.5. Skutki pracoholizmu * 2.6. Czynniki sprzyjające rozwojowi pracoholizmu * 2.7. Pomiar pracoholizmu * 2.8. Badania własne * Rozdział 3. Internetoholizm * 3.1. Rozpowszechnienie internetu * 3.2. Mechanizmy rozwoju uzależnienia od internetu * 3.3. Skala zjawiska * 3.4. Negatywne skutki nadmiernego używania internetu * 3.5. Czynniki sprzyjające rozwojowi internetoholizmu * 3.6. Pomiar uzależnienia od internetu * 3.7. Badania własne * Rozdział 4. Jedzenioholizm * 4.1. Co to jest jedzenioholizm * 4.2. Czy zaburzenia odżywiania się spełniają kryteria uzależnienia? * 4.3. Skutki jedzenioholizmu * 4.4. Czynniki sprzyjające rozwojowi jedzenioholizmu * 4.5. Pomiar jedzenioholizmu * 4.6. Badania własne * Rozdział 5. Zakupoholizm * 5.1. Co to jest kupowanie kompulsywne? * 5.2. Typy zakupoholików * 5.3. Kupowanie kompulsywne jako uzależnienie * 5.4. Skala zjawiska * 5.5. Skutki kompulsywnego kupowania * 5.6. Skąd bierze się nałóg kupowania? * 5.7. Pomiar zakupoholizmu * 5.8. Badania własne * Rozdział 6. Patologiczny hazard * 6.1. Pojęcie, rodzaje i rozpowszechnienie * 6.2. Typologia hazardzistów * 6.3. Czy hazard spełnia kryteria uzależnienia? * 6.4. Skala zjawiska * 6.5. Skutki patologicznego hazardu * 6.6. Czynniki sprzyjające angażowaniu się w patologiczny hazard * 6.7. Pomiar patologicznego hazardu * 6.8. Badania własne * Rozdział 7. Pomoc osobom uzależnionym i zagrożonym * 7.1. Terapia osób uzależnionych od czynności * 7.2. Profilaktyka uzależnień od czynności * Zakończenie * Bibliografia * Indeks nazwisk * Spis tabel
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 52914 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15774 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia.
Dlaczego nie potrafimy oprzeć się pokusie jedzenia, mimo że nie odczuwamy głodu? Jak rozpoznać, kiedy jedzenie staje się szkodliwe i w jaki sposób skutecznie je ograniczyć? Jak osiągnąć sukces w odchudzaniu? Rozwój cywilizacji, a przede wszystkim przemysłu spożywczego i przetwórczego sprawił, że mamy do czynienia z nadprodukcją żywności. Głodowanie jest zjawiskiem rzadkim. Żywność jest ogólnie dostępna, ale ma to także swoje zgubne skutki. Przyczynia się do trudności w kontrolowaniu ilości spożywanego pokarmu. co najczęściej powoduje, że człowiek je więcej niż potrzebuje jego organizm, a to prowadzi do nadwagi i otyłości. Choć wzrasta świadomość ludzi na temat zdrowego odżywiania się, nie zawsze przekłada się ona na podejmowane zachowania jedzeniowe. Autorka wyjaśnia, jakie czynniki warunkują odżywianie, z czego wynikają preferencje żywieniowe i dlaczego czasem trudno nam utrzymać odpowiednią wagę. Wskazuje błędy w procesie odchudzania oraz ich skutki uboczne - objadanie się, pogorszenie kondycji fizycznej, złe samopoczucie. Wiedza na ten temat umożliwia długofalowe efektywne odchudzanie oraz trwałe wyeliminowanie niekorzystnych nawyków żywieniowych. Książka zawiera dwa psychologiczne programy odchudzania, porady dietetyczne i scenariusze działań przydatne w codziennej praktyce dietetyków, lekarzy rodzinnych i każdego, kto mierzy się z problemem nadwagi. To lektura przeznaczona dla szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką nadmiernego jedzenia i odchudzania się, w tym profesjonalistów (psychologów, terapeutów, lekarzy, dietetyków) udzielających pomocy psychologicznej, dla studentów kierunków psychologii, pedagogiki, socjologii i medycyny, a przede wszystkim dla osób które chcą nie tylko żyć zdrowo, lecz także zadbać o siebie i swoich bliskich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20728 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zygfryd Juczyński, Jan Chodkiewicz, Antoni Pisarski, Artur Juczyński (UŁ, Miejski Ośrodek Terapii i Profilaktyki Uzależnień w Łodzi). Od próbowania do żywania.środków psychoaktywnych. Badania dzieci i młodzieży ze środowiska wielkomiejskiegoJoanna Łuczak, Zygfryd Juczyński (Akademia Świętokrzyska, filia w Piotrkowie Tryb., WSEZ w Łodzi) Motywacja do zażywania środków psychoaktywnych przez dzieci i młodzieżMagdalena Zadworna-Cieślak (WSHE)Zachowania zdrowotne a percepcja postaw rodzicielskich u młodzieżyPaweł Majchrzak, Nina Ogińska-Bulik (WSHE) Zachowania ryzykowne związane z cyberprzestrzenią - polska adaptacja Internet Addiction TestNina Ogińska-Bulik (WSHE). Użytkowanie internetu przez dzieci i młodzież - ryzyko uzależnienia i wyznaczniki psychologiczneNina Ogińska-Bulik (WSHE). Zażywanie środków narkotycznych przez studentów uczelni łódzkichNina Ogińska-Bulik (WSHE). Zażywanie środków narkotycznych a cechy osobowości i radzenie sobie ze stresem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2398 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okł.: Engram.
W publikacji Autorki koncentrują się na uwarunkowaniach zachowań zdrowotnych podejmowanych przez młodzież. Jej oryginalność wiąże się przede wszystkim z równoczesnym ujęciem podmiotowych, jak i rodzinnych wyznaczników tych zachowań.W monografii, opartej na najnowszej literaturze, dokonano przeglądu kluczowych koncepcji wyjaśniających zachowania związane ze zdrowiem, przedstawiono uwarunkowania zachowań zdrowotnych z uwzględnieniem rodzinnych i podmiotowych czynników wpływających na podejmowane zachowania. Książka zawiera również wyniki badań przeprowadzone na grupie nastolatków i ich rodziców. Analizowano w nich wpływ wybranych czynników rodzinnych i podmiotowych na kształtowanie się zachowań zdrowotnych młodzieży. Integralną częścią publikacji jest propozycja założeń programu profilaktycznego, opracowanego na bazie uzyskanych wyników, kierowanego zarówno do młodych ludzi, jak i ich rodziców.Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Grażyny Dolińskiej-Zygmunt:Praca Magdaleny Zadwornej-Cieślak i Niny Ogińskiej-Bulik jest pierwszą publikacją na rynku krajowym poświęconą uwarunkowaniom zachowań zdrowotnych młodzieży. Książka ta stanowi cenne źródło wiedzy o podmiotowych i środowiskowych wyznacznikach aktywności zdrowotnej młodzieży i, co ważne, wyznacznikach tych zachowań ujętych w modelu interakcyjnym, akcentującym wzajemne powiązania między właściwościami osoby i oddziaływaniami rodzinnymi.
Wprowadzenie * 1. PROBLEMATYKA ZACHOWAń ZWIĄZANYCH ZE ZDROWIEM * 1.1. Pojęcie zachowań zdrowotnych * 1.2. Rodzaje zachowań zdrowotnych * 1.3. Styl życia a zdrowie * 1.3.1. Sposób odżywiania się * 1.3.2. Palenie tytoniu * 1.3.3. Spożywanie alkoholu * 1.3.4. Aktywność fizyczna * 1.4. Zachowania zdrowotne młodzieży * 1.4.1. Charakterystyka zmian rozwojowych okresu późnej adolescencji * 1.4.2. Rola rodziny w okresie dorastania * 1.4.3. Obraz zachowań zdrowotnych młodzieży w świetle najnowszych badań * 2. KSZTAŁTOWANIE I ZMIANA ZACHOWAŁ ZDROWOTNYCH * 2.1. Wybrane koncepcje teoretyczne wyjaśniające zachowania związane ze zdrowiem * 2.1.1. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury * 2.1.2. Teoria systemów ekologicznych Urie Bronfenbrennera * 2.1.3. Model rodzinnego kształtowania zachowań zdrowotnych Jamesa Sallisa i Philipa Nadera * 2.1.4. Teoria zachowań problemowych Richarda i Shirley Jessorów * 2.2. Modele modyfikacji zachowań zdrowotnych * 2.3. Profilaktyka, promocja zdrowia i edukacja zdrowotna * 3. UWARUNKOWANIA ZACHOWAŁ ZDROWOTNYCH * 3.1. Społeczno-kulturowe uwarunkowania aktywności zdrowotnej * 3.1.1. Rodzinne uwarunkowania zachowań związanych ze zdrowiem * 3.1.2. Wsparcie społeczne jako determinanta zdrowego stylu życia * 3.1.3. Czynniki związane ze środowiskiem szkolnym i rówieśniczym * 3.1.4. Socjodemograficzne i kulturowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych * 3.1.5. Środowisko fizyczne a zachowania zdrowotne * 3.2. Podmiotowe uwarunkowania zachowań zdrowotnych * 3.2.1. Właściwości osobowości związane z zachowaniami zdrowotnymi * 3.2.2. Wartościowanie zdrowia i jego ocena * 3.2.3. Podatność na stres i radzenie sobie ze stresem * 3.2.4. Inne czynniki psychologiczne warunkujące zachowania zdrowotne * 4. PODMIOTOWE I RODZINNE UWARUNKOWANIA ZACHOWAń ZDROWOTNYCH MŁODZIEŻY W ŚWIETLE BADAŁ WŁASNYCH * 4.1. Założenia i cel badań * 4.1.1. Model badań własnych * 4.1.2. Pytania badawcze * 4.1.3. Narzędzia badawcze * 4.1.4. Osoby badane * 4.2. Charakterystyka zachowań zdrowotnych młodzieży i ich obraz w zależności od zmiennych socjodemograficznych * 4.3. Wyznaczniki zachowań zdrowotnych młodzieży * 4.3.1. Podmiotowe wyznaczniki zachowań zdrowotnych młodzieży * 4.3.2. Rodzinne wyznaczniki zachowań zdrowotnych młodzieży * 4.3.3. Podsumowanie wyników analizy regresji * 4.4. Strukturalne modele zależności pomiędzy zmiennymi * 4.5. Podsumowanie wyników badań i implikacje praktyczne * 5. PROGRAM KSZTAŁTOWANIA ZACHOWAń ZDROWOTNYCH U MŁODZIEŻY * 5.1. Wstępne założenia programu * 5.2.Wytyczne do prowadzenia programu * 5.3. Treści programu w grupie młodzieży * 5.4. Treści programu dla rodziców
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17952 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej