Poznanie
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(77)
Forma i typ
Książki
(76)
Publikacje popularnonaukowe
(13)
Publikacje dydaktyczne
(9)
Publikacje naukowe
(8)
Poradniki i przewodniki
(2)
Audiobooki
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(88)
wypożyczone
(9)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(1)
BD40 (Suwalska 11)
(2)
BD52 (Rembielińska 6a)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(2)
CN1 (św. Wincentego 85)
(27)
MW123 (św. Wincentego 64)
(1)
W2 (Bazyliańska 6)
(2)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(2)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(2)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W85 (Jórskiego 41)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(52)
Autor
Nęcka Edward (1953- )
(4)
Orzechowski Jarosław
(4)
Hinz Magdalena
(3)
Hopkins Amanda (1962- )
(3)
Kossowska Małgorzata
(3)
Kurcz Ida (1930- )
(3)
Radzicki Józef
(3)
Camarda Sylwia (1983- )
(2)
Czerniawska Ewa
(2)
Goleman Daniel (1946- )
(2)
Jankowski Andrzej (tłumacz)
(2)
Kowaliszyn Artur
(2)
Lindsay Peter H
(2)
Maruszewski Tomasz
(2)
Montessori Maria (1870-1952)
(2)
Popławska Monika
(2)
Rosling Hans (1948-2017)
(2)
Rosling Ola (1975- )
(2)
Rosling Rönnlund Anna (1975 - )
(2)
Szczepaniak Jakub
(2)
Szymura Błażej (1969-2009)
(2)
Waal Frans B. M. de (1948- )
(2)
Śmieja Magdalena
(2)
Żuchowski Marcin (tłumacz)
(2)
Amsterdamski Piotr
(1)
Anglin Jeremy M
(1)
Balas Robert
(1)
Barrett Lisa Feldman
(1)
Bartkowska-|Nowak Dobrosława
(1)
Bartoszewicz Hanna
(1)
Beck Henning (1983- )
(1)
Blair Kristen P
(1)
Bruner Jerome S
(1)
Bruner Jerome Seymour (1915- )
(1)
Chlewiński Zdzisław (1929- )
(1)
Cipora Krzysztof
(1)
Dembowski Jan
(1)
Dobrołowicz Witold
(1)
Doliński Dariusz (1959- )
(1)
Doroszewski Witold
(1)
Eagleman David (1971- )
(1)
Falkowski Andrzej (1953- )
(1)
Foster Charles (1962- )
(1)
Försterling Friedrich (1953- )
(1)
Gilovich Thomas
(1)
Goldberg Elkhonon (1946- )
(1)
Gurycka Antonina (1920-2009)
(1)
Guzowska Małgorzata
(1)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(1)
Harciarek Michał
(1)
Herzyk Anna (1946- )
(1)
Hickok Gregory
(1)
Hohol Mateusz (1987- )
(1)
Hornowski Bolesław (1914-1983)
(1)
Howell Cate
(1)
Jagodzińska Maria (1942- )
(1)
Jankowska Halina
(1)
Jarosz Agnieszka
(1)
Keplinger Alicja
(1)
Klawiter Andrzej
(1)
Klus-Stańska Dorota
(1)
Kofta Mirosław (1945- )
(1)
Konieczny Jacek
(1)
Koraszewska Małgorzata
(1)
Kosarzycki Radosław
(1)
Kosslyn Stephen Michael (1948- )
(1)
Koziorowska-Jurkevich Bogusława
(1)
Krasińska Ewa (1939- )
(1)
Krzyżewski Krzysztof (1942- )
(1)
Lamża Łukasz (1985- )
(1)
Lewicki Andrzej (1910-1972)
(1)
Lévy-|Bruhl Lucien
(1)
Machniak Aleksandra
(1)
Macnamara John (1929- )
(1)
Maison Dominika
(1)
Manakker Van de
(1)
Marek Natalia
(1)
Maruszewski Tomasz (1946- )
(1)
Materska Maria
(1)
Miller G. Wayne (1954- )
(1)
Mitosek Zofia
(1)
Moskowitz Gordon B
(1)
Muchacka Bożena
(1)
Neff Teresa
(1)
Norman Donald A
(1)
Nosal Czesław Sławomir
(1)
Nosal Czesław Sławomir (1942- )
(1)
Nowak-Młynikowska Agnieszka
(1)
Oklejak Marianna (1981- )
(1)
Osho (1931-1990)
(1)
Osho (1931-1990). Esencja życia
(1)
Pachociński Ryszard (1930- )
(1)
Penrose Roger
(1)
Piaget Jean (1896-1980)
(1)
Pietrasiński Zbigniew (1926- )
(1)
Pinker Steven (1954- )
(1)
Pisula Wojciech
(1)
Popczyński Marcin (1974- )
(1)
Prillwitz Siegmund
(1)
Putko Adam
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(21)
1990 - 1999
(16)
1980 - 1989
(6)
1970 - 1979
(3)
1960 - 1969
(1)
1950 - 1959
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(22)
1901-2000
(3)
1918-1939
(2)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(77)
Język
polski
(77)
Odbiorca
Studenci
(5)
Szkoły wyższe
(5)
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Kobieta
(5280)
Rodzina
(4063)
Przyjaźń
(3877)
Miłość
(3288)
Tajemnica
(3024)
Poznanie
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(3003)
Relacje międzyludzkie
(2575)
Zabójstwo
(2221)
Życie codzienne
(1923)
Magia
(1743)
Zwierzęta
(1614)
Dzieci
(1611)
Literatura polska
(1564)
Dziewczęta
(1555)
Uczucia
(1421)
Nastolatki
(1397)
II wojna światowa (1939-1945)
(1378)
Rodzeństwo
(1365)
Język polski
(1359)
Uczniowie
(1262)
Dziecko
(1240)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1144)
Filozofia
(1109)
Wychowanie w rodzinie
(1046)
Trudne sytuacje życiowe
(1030)
Ludzie a zwierzęta
(1023)
Chłopcy
(1010)
Wybory życiowe
(963)
Sekrety rodzinne
(945)
Policjanci
(935)
Żydzi
(901)
Osoby zaginione
(899)
Relacja romantyczna
(887)
Władcy
(870)
Psy
(869)
Historia
(847)
Kultura
(825)
Podróże
(790)
Boże Narodzenie
(789)
Prywatni detektywi
(777)
Przestępczość zorganizowana
(754)
Wychowanie
(749)
Pisarze polscy
(748)
Walka dobra ze złem
(724)
Literatura
(710)
Polityka
(703)
Pamiętniki polskie
(697)
Młodzież
(694)
Arystokracja
(690)
Koty
(686)
Krainy i światy fikcyjne
(686)
Stworzenia fantastyczne
(675)
Mężczyzna
(657)
Poszukiwania zaginionych
(651)
Uprowadzenie
(646)
Literatura młodzieżowa polska
(640)
Psychologia
(635)
Matki i córki
(634)
Samorealizacja
(625)
Wakacje
(618)
Wojna
(604)
Dziennikarze
(599)
Sztuka
(577)
Nauczyciele
(564)
Polacy za granicą
(563)
Zemsta
(561)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Obyczaje i zwyczaje
(518)
Dramat polski
(516)
Zakochanie
(516)
Śmierć
(510)
Dziadkowie i wnuki
(509)
Psychoterapia
(507)
Dojrzewanie
(502)
Czytanie
(498)
Zarządzanie
(494)
Spisek
(483)
Matematyka
(482)
Seryjni zabójcy
(482)
Osobowość
(476)
Ojcowie i córki
(463)
Przyroda
(463)
Lekarze
(455)
Postawy
(454)
Marzenia
(448)
Samotność
(448)
Język angielski
(438)
Opieka nad zwierzętami
(437)
Nauka
(436)
Ludzie bogaci
(435)
Czarownice i czarownicy
(432)
Pisarze
(431)
Nauczanie początkowe
(428)
Stosunki interpersonalne
(424)
Politycy
(410)
Samopoznanie
(409)
Temat: czas
1901-2000
(2)
2001-
(2)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-
(1)
Gatunek
Opracowanie
(11)
Podręcznik
(9)
Wydawnictwa popularne
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Poradnik
(2)
Ilustracje
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Synteza
(1)
Szkic literacki
(1)
Wydawnictw popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(18)
Biologia
(7)
Edukacja i pedagogika
(4)
Medycyna i zdrowie
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Nauka i badania
(2)
Rozwój osobisty
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
77 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 236-[238].
Streszcz ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16721 (1 egz.)
Kaucja: 26,00 zł
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37940 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10365 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Oryg. : "A border dispute: the place of logic in psychology" 1986.
Bibliogr. s. 292-301. - Indeksy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 40693 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10065, 9909 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Tendencje w Psychologii)
Stanowi kontynuację zbioru Poznanie i zachowanie UAM, Poznań 1986.
Bibliogr. s. 259-289. - Indeks.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 40702 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologia poznania / Tomasz Maruszewski. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2001. - 428 s. : rys., tab. ; 24 cm.
Forma i typ
Temat
Bibliogr. s. [402]-420. - Indeksy.
Niezwykle rzetelne i ciekawe, autorskie spojrzenie na jedną z najtrudniejszych dziedzin psychologii - psychologię procesów poznawczych. Autor - wybitny znawca zagadnienia - przedstawia systematyczny wykład obejmujący podstawowe procesy, takie jak: spojrzenie, pamięć, uwaga, wyobraźnia, myślenie i rozwiązywanie problemów. Autor przekonuje czytelnika, że wiedza na temat tych niezwykle skomplikowanych zjawisk łatwo przekłada się na codzienne życie i warto ją znać, żeby lepiej sobie z nimi radzić.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 44507 (1 egz.)
(dostępność ok. 23.05.2024)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2347, 6738 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Autorskie Podręczniki Akademickie)
Bibliogr. s. 427-455. Indeksy.
Psychologia poznania jest stosunkowo młodą dyscypliną naukową, która wciąż się rozwija. W niniejszym podręczniku Czytelnik znajdzie rzetelne omówienie wszystkich związanych z nią zagadnień. W kolejnych rozdziałach opisane zostały poszczególne procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć (również pamięć autobiograficzna), wyobraźnia, pojęcia oraz myślenie i rozwiązywanie problemów. Ostatni rozdział traktuje o relacjach pomiędzy emocjami a poznaniem. Złożone i niekiedy trudne zagadnienia zostały przedstawione w sposób bardzo jasny, wyczerpujący i przestępny. Książka jest adresowana przede wszystkim do studentów psychologii, ale także do osób zainteresowanych tą fascynującą dziedziną, jaką jest psychologia procesów poznawczych. Nowe, poszerzone wydanie zostało wzbogacone o zupełnie nowe treści i wyniki najnowszych badań, a te poprzednio omawiane niejednokrotnie zostały przedstawione w nowym świetle.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53436 (1 egz.)
Kaucja: 80,94 zł
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7915 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46142 (1 egz.)
Kaucja: 25,00 zł
Książka
W koszyku
Przekład z: Psychoarithmetic : arithmetic developed under the guidelines outlined by child psychology, tytuł oryginału: Psico-Aritmética. Na stronie tytułowej: Association Montessori Internationale.
Psychoarytmetyka jest książką, w której Maria Montessori bada, w jaki sposób ludzki umysł przyswaja wiedzę matematyczną - jak arytmetyka, geometria i algebra mogą być przedstawione, by u młodych uczniów wzbudzały zainteresowanie, którego efektem będą koncentracja i zrozumienie.Psychoarytmetyka bada psychologiczne aspekty uczenia się w odniesieniu do arytmetyki i matematyki, a także ujawnia, jak można "przygotować" umysł dziecka, by do wspomnianych tematów podchodziło z radością i głębokim zainteresowaniem. Z Psychoarytmetyki dowiadujemy się, jak przedstawić arytmetykę jasno i dokładnie, jak w przyjemny sposób - dzięki wielu przykładom - zaznajomić się z systemem dziesiętnym, pierwiastkiem sześciennym i jego wyciąganiem, a także wzorami algebraicznymi. Montessori ożywia również matematykę, dostarczając spersonalizowanych przykładów, które przemówią do umysłu dziecka.Philip D. O’BrienPrzewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Montessori (AMI)Pomysł, który przenika całą książkę, jest następujący: musimy pozwolić dzieciom doświadczyć piękna arytmetyki, w sposób bliski ich spontanicznej percepcji. Arytmetyka nigdy nie jest listą procedur do zapamiętania; służy zawsze do ręcznego odkrywania i poznawania, zanim zostanie zrozumiana przez umysł. Ta ogólna zasada, rewolucyjna w owym czasie, jest dziś powszechniej akceptowana, nawet jeśli nie została w pełni wdrożona.Kay Baker i Benedetto Scoppola
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21135 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ponad 100 lat temu Maria Montessori stworzyła system edukacji, który rzucił zupełnie nowe światło na pedagogikę, akcentując pracę "dla dziecka" i odkrywając jego naturalny, kierowany wewnętrznymi siłami rozwój. W myśl tej metody dla prawidłowych postępów dziecka należy stworzyć mu przestrzeń pozwalającą na spontaniczność i twórczość oraz umożliwić wszechstronny rozwój psychofizyczny, kulturalny i społeczny. Koncepcja Marii Montessori przyczyniła się do zmiany tego, w jaki sposób pojmujemy dzieciństwo, jaką rolę w społeczeństwie przypisujemy dzieciom i jaką odpowiedzialność za ich kształtowanie - rodzicom. W Psychogeometrii Maria Montessori wyjaśnia, w jaki sposób umysł dziecka na kolejnych etapach rozwoju i nauki przyswaja wiedzę z zakresu geometrii - od poznawania figur, przez ujmowanie relacji między nimi, do wykonywania coraz bardziej złożonych operacji. Ta książka nie zawiera szkolnego kursu geometrii, ale zestaw ćwiczeń, "gimnastykę dla umysłu", która przez umożliwienie dziecku odkrywania stwarza podstawy do zdobywania wiedzy. Odkrycie relacji to zdecydowanie najpewniejszy sposób, aby pobudzić ciekawość. Twierdzenie samo w sobie nie zainteresuje dziecka, które usłyszy je starannie wygłoszone, jednak go nie zrozumie i nie będzie w stanie docenić jego celów, co zmusi je do męczącego wysiłku poznania przedstawianego rozwiązania. Jeśli jednak samodzielnie odkryje relację, sformułuje twierdzenie i przyswoi słowa, aby je właściwie opisać, wtedy rozpali się ogień jego wyobraźni. Wystarczy jedno z takich odkryć, aby otworzyć dla umysłu wspaniałą, nieoczekiwaną ścieżkę. W taki sposób pobudza się zainteresowanie - a tam, gdzie mamy zainteresowanie, mamy też pewność niezliczonych sukcesów. Z tekstu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22056 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 692-741. Indeksy.
"Gordon B. Moskowitz jest jednym z najwybitniejszych i cenionych badaczy poznania społecznego. Niniejsza książka zaś jest najświeższym opracowaniem problematyki poznania w literaturze światowej. [.] To rozległe, precyzyjne i bardzo kompetentne omówienie jest napisane językiem bardzo przejrzystym i żywym, często odwołującym się do różnych przykładów z życia. Podręcznik ten posiada przy tym wybitne walory dydaktyczne".Z recenzji prof. Bogdana Wojciszke"Nurt poznania społecznego po początkowym okresie rozproszenia wysiłków badawczych wszedł w fazę dojrzałą. Książka Moskowitza jest dobrym obrazem owej dojrzałości. Jej centralnym przedmiotem jest proces nabywania, przechowywania i wykorzystywania wiedzy społecznej. [.] Autor pozwala na poznanie nowych trendów w zakresie omawianej dziedziny, a co więcej - rzuca na nią nowe spojrzenie".Z recenzji prof. Tomasza Maruszewskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 316 (1 egz.)
Kaucja: 79,00 zł
Książka
W koszyku
Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej / Bożena Muchacka. - Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 2001. - 140 s., [9] s. tabl. : rys. ; 21 cm.
Bibliogr. s. 133-135. - Summ.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2894 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Psychologia poznawcza / Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : Academica Wydawnictwo SWPS, 2006. - 739, [1] s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-Audio) : stereo ; 12 cm.
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Nagroda Rektora Uniwersytetu Warszawskiego 2006
Prolog * Rozdział 1. Umysł i poznanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział 2. Istota i forma reprezentacji umysłowych * Rozdział 3. Pojęcia i schematy * Rozdział 4. Wiedza * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział 5. Uwaga i świadomość * Rozdział 6. Kontrola poznawcza * Rozdział 7. Percepcja * Rozdział 8. Pamięć * Rozdział 9. Czynności pamięciowe * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział 10. Myślenie i rozumowanie * Rozdział 11. Rozwiązywanie problemów * Rozdział 12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * Rozdział 13. Język i mowa * Słownik terminów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 4404 (1 egz.)
(dostępność ok. 28.06.2024)
Książka
CD
W koszyku
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Znakomity, aktualny podręcznik do psychologii poznawczej!Nowoczesny podręcznik zarówno w sposobie ujęcia, jak też w obudowie dydaktycznej.Książka:-zapoznaje z podstawowymi problemami, pojęciami i metodami psychologii procesów poznawczych;-omawia nie tylko "klasyczne" problemy psychologii poznawczej, ale także najnowsze koncepcje;-przedstawia najważniejsze paradygmaty eksperymentalne i ilustruje szczególnie interesujące zjawiska opisami konkretnych badań;-pokazuje, że czynności pozornie proste i zrozumiałe (np. czytanie, rozpoznawanie twarzy ludzkiej lub koordynacja czynności jednoczesnych) są kontrolowane przez niezwykle złożony i wyrafinowany mechanizm poznawczy;-demistyfikuje uproszczone sądy i pseudoteorie na temat procesów poznawczych człowieka;-ukazuje nowe możliwości zastosowania pojęć i metod psychologii poznawczej do analizy wielu zjawisk, zwykle nie rozpatrywanych w tym kontekście, np. zjawisk społecznych lub zaburzeń psychicznych.Podręcznik przeznaczony jest dla studentów i wykładowców psychologii.Do książki dołączona jest płyta CD-ROM zawierająca podstawowe eksperymenty i demonstracje zjawisk omawianych w poszczególnych rozdziałach podręcznika.
Rozdział * Umysł i poznanie * 1.1. Poznanie - umysł - działanie * 1.1.1. Umysł jako system przetwarzania informacji * 1.1.2. Jedność poznania i działania * 1.2. Psychologia poznawcza: dziedzina czy paradygmat * 1.2.1. Narodziny i rozwój psychologii poznawczej * 1.2.2. Psychologia a inne dziedziny badań nad poznaniem * 1.2.3. Metody badań nad poznaniem * 1.3. Ogólna architektura umysłu * 1.3.1. Blokowe modele umysłu * 1.3.2. Koncepcja poziomów przetwarzania * 1.3.3. Umysł jako system modułowy * 1.3.4. Sieciowe modele umysłu * 1.4. Podsumowanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział * Istota i forma reprezentacji umysłowych * 2.1. Pojęcie reprezentacji umysłowej * 2.1.1. Reprezentacje a procesy poznawcze * 2.1.2. Realizm a konstruktywizm * 2.1.3. Rodzaje reprezentacji umysłowych * 2.2. Reprezentacje obrazowe * 2.2.1. Wyobraźnia, wyobrażenia i obrazy umysłowe * 2.2.2. Teoria reprezentacji obrazowych Kosslyna * 2.2.3. Hipoteza funkcjonalnej ekwiwalencji percepcji i wyobraźni * 2.2.4. Rotacje mentalne * 2.2.5. Skaning mentalny * 2.2.6. Krytyka stanowiska obrazowego * 2.3. Reprezentacje werbalne * 2.3.1. Weryfikacja sylogizmów i treści zdań * 2.3.2. Teoria podwójnego kodowania * 2.3.3. Słowo i obraz - wzajemne relacje * 2.3.4. Reprezentacje numeryczne * 2.4. Pierwotność czy wtórność nietrwałych reprezentacji umysłowych * 2.4.1. Hipoteza języka myśli * 2.4.2. Teoria pierwotnych reprezentacji w formie zbioru sądów Pylyshyna * 2.4.3. Teoria modeli mentalnych Johnson-Lairda * 2.4.4. Stanowisko eklektyczne w sporze o kod reprezentacji umysłowych * 2.5. Podsumowanie * Rozdział * Pojęcia i schematy * 3.1. Konstrukt reprezentacji pojęciowej * 3.1.1. Istota i funkcje reprezentacji pojęciowych * 3.1.2. Ogólne właściwości pojęć * 3.1.3. Pojęcia matrycowe i naturalne * 3.2. Struktura i funkcjonowanie reprezentacji pojęciowych * 3.2.1. Teorie klasyczne * 3.2.2. Teorie probabilistyczne * 3.2.3. Teorie prototypów * 3.2.4. Teorie egzemplarzy * 3.2.5. Porównanie koncepcji reprezentacji pojęciowych * 3.3. Dynamiczna koncepcja umysłu, czyli o relacjach między pojęciami * 3.3.1. Teorie sieci semantycznej * 3.3.2. Złożone struktury sieciowe * 3.3.3. Teoria schematów * 3.3.4. Teoria ram * 3.3.5. Teoria planów, scen i tematów * 3.3.6. Porównanie koncepcji struktur sieciowych * 3.4. Podsumowanie * Rozdział * Wiedza * 4.1. Rodzaje wiedzy * 4.1.1. Wiedza deklaratywna i proceduralna * 4.1.2. Wiedza jawna i niejawna * 4.2. Organizacja wiedzy * 4.2.1. Reprezentacja wiedzy za pomocą cech * 4.2.2. Organizacja wiedzy semantycznej * 4.2.3. Organizacja wiedzy proceduralnej: systemy reguł * 4.2.4. Organizacja wiedzy w modelach ACT, ACT* i ACT-R * 4.2.3. Nabywanie wiedzy * 4.3.1. Nabywanie wiedzy semantycznej * 4.3.2. Nabywanie wiedzy proceduralnej * 4.3.3. Nabywanie wiedzy niejawnej * 4.4. Wiedza ekspercka * 4.4.1. Kryteria i właściwości wiedzy eksperckiej * 4.4.2. Nabywanie wiedzy eksperckiej * 4.5. Podsumowanie * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział * Uwaga i świadomość * 5.1. Istota i aspekty uwagi * 5.2. Teorie uwagi * 5.2.1. Teorie selekcji źródła informacji * 5.2.2. Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego * 5.2.3. Teorie przedłużonej koncentracji * 5.2.4. Teorie podzielności * 5.2.5. Teorie przerzutności * 5.3. Uwaga, percepcja i (nie)świadomość * 5.3.1. Analiza wskazówek peryferycznych * 5.3.2. Reakcje na informacje odrzucane * 5.3.3. Poprzedzanie podprogowe * 5.4. Podsumowanie * Rozdział * Kontrola poznawcza * 6.1. Czynności automatyczne i automatyzacja * 6.1.1. Kryteria automatyczności przetwarzania * 6.1.2. Schneidera i Shiffrina teoria kontinuum * 6.1.3. Logana teoria rywalizacji egzemplarzy * 6.1.4. Konsekwencje automatyzacji czynności * 6.2. Hamowanie jako mechanizm kontrolny * 6.2.1. Istota i funkcje hamowania * 6.2.2. Hamowanie dominującej reakcji * 6.2.3. Odporność na dystrakcję * 6.2.4. Odporność na interferencję proaktywną * 6.2.5. Czy hamowanie jest konstruktem jednorodnym? * 6.3. Funkcje zarządcze * 6.3.1. Istota funkcji zarządczych czyli homunculus odnaleziony * 6.3.2. Rodzaje funkcji zarządczych * 6.3.3. Mechanizm zarządczy w koncepcji uwagi Posnera * 6.3.4. Dwustopniowy system kontroli zachowania w koncepcji Shallice??a * 6.3.5. Centralny system wykonawczy pamięci roboczej w modelu Baddeleya * 6.4. Podsumowanie * Rozdział * Percepcja * 7.1. Podstawowe właściwości percepcji * 7.1.1. Recepcja sensoryczna i percepcja umysłowa * 7.1.2. Naiwne koncepcje spostrzegania * 7.1.3. Spostrzeganie a rozpoznawanie wzorców * 7.2. Spostrzeganie jako proces oddolny * 7.2.1. Odbiór i kodowanie wrażeń zmysłowych * 7.2.2. Magazyny informacji sensorycznej * 7.2.3. Spostrzeganie głębi * 7.2.4. Identyfikacja obiektu * 7.3. Spostrzeganie jako proces odgórny * 7.3.1. Stałość spostrzegania * 7.3.2. Nastawienie * 7.3.3. Złudzenia i błędy percepcji * 7.3.4. Wpływ kontekstu na spostrzeganie * 7.4. Teorie percepcji * 7.4.1. Teoria asocjacjonistyczna * 7.4.2. Teoria postaciowa * 7.4.3. Teoria wzorców * 7.4.4. Teoria cech * 7.4.5. Teoria obliczeniowa * 7.4.6. Teoria ekologiczna * 7.5. Proces spostrzegania w praktyce * 7.5.1. Spostrzeganie twarzy * 7.5.2. Czytanie słów * 7.6. Podsumowanie * Rozdział * Pamięć * 8.1. Natura pamięci * 8.1.1. Rodzaje i funkcje pamięci * 8.1.2. Blokowe (magazynowe) modele pamięci * 8.1.3. Procesualne modele pamięci * 8.2. Systemy pamięci przemijającej * 8.2.1. Pamięć sensoryczna * 8.2.2. Pamięć krótkotrwała * 8.2.3. Pamięć robocza: wielokomponentowy model Baddeleya * 8.2.4. Pamięć robocza: model aktywacyjny Cowana * 8.2.5. Model długotrwałej pamięci roboczej Ericssona i Kintscha * 8.2.6. Pamięć prospektywna * 8.3. Systemy pamięci trwałej * 8.3.1. Pamięć semantyczna * 8.3.2. Pamięć epizodyczna * 8.3.3. Pamięć autobiograficzna * 8.4. Podsumowanie * Rozdział * Czynności pamięciowe * 9.1. Fazy procesu pamięciowego: prawda czy złudzenie? * 9.2. Zapamiętywanie * 9.2.1. Procesy kodowania * 9.2.2. Interferencja proaktywna * 9.2.3. Konsolidacja śladu pamięciowego * 9.2.4. Techniki mnemoniczne * 9.3. Przechowywanie * 9.3.1. Zapominanie * 9.3.2. Interferencja retroaktywna * 9.3.3. Zanikanie śladu kontra utrata dostępu * 9.3.4. Reminiscencja * 9.4. Odpamiętywanie * 9.4.1. Rodzaje odpamiętywania * 9.4.2. Rola wskazówek naprowadzających i kontekstu * 9.5. Zawodność pamięci * 9.5.1. Pamięć naocznych świadków * 9.5.2. Fałszywe wspomnienia * 9.5.3. Amnezja * 9.6. Podsumowanie * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział * Myślenie i rozumowanie * 10.1. Istota myślenia * 10.2. Rodzaje myślenia * 10.2.1. Myślenie autystyczne i realistyczne * 10.2.2. Myślenie produktywne i reproduktywne * 10.2.3. Myślenie twórcze i odtwórcze * 10.2.4. Myślenie krytyczne * 10.2.5. Od myślenia sensoryczno-motorycznego do postformalnego * 10.3. Teorie myślenia * 10.3.1. Teoria Berlyne??a * 10.3.2. Teoria Barona * 10.4. Struktura myślenia * 10.4.1. Elementy struktury myślenia * 10.4.2. Operacje i strategie * 10.4.3. Reguły, algorytmy i heurystyki * 10.4.4. Myślenie a inne złożone procesy poznawcze * 10.5. Rozumowanie dedukcyjne * 10.5.1. Dedukcja i indukcja * 10.5.2. Rozumowanie sylogistyczne * 10.5.3. Błędy rozumowania sylogistycznego * 10.5.4. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie sylogistyczne * 10.6 Rozumowanie warunkowe * 10.6 1 Istota rozumowania warunkowego * 10.6.2. Błędy rozumowania warunkowego * 10.6.3. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie warunkowe * 10.7. Teorie rozumowania dedukcyjnego * 10.7.1. Teoria abstrakcyjnych reguł * 10.7.2. Teoria modeli mentalnych * 10.8. Rozumowanie indukcyjne * 10.8.1. Testowanie hipotez * 10.8.2. Rozumowanie przez analogię * 10.9. Inne rodzaje rozumowania * 10.9.1. Rozumowanie probabilistyczne * 10.9.2. Rozumowanie nieformalne * 10.10. Podsumowanie * Rozdział * Rozwiązywanie problemów * 11.1. Problem i rozwiązywanie problemu * 11.2. Typy problemów * 11.2.1. Podział problemów ze względu na ich cechy i strukturę * 11.2.2. Podział problemów ze względu na wymagania poznawcze * 11.3. Teorie rozwiązywania problemów * 11.3.1. Teoria Newella i Simona * 11.3.2. Inne ujęcia teoretyczne procesu rozwiązywania problemów * 11.4. Heurystyki rozwiązywania problemów * 11.4.1. Metoda redukcji różnicy * 11.4.2. Metoda poruszania się wstecz * 11.4.3. Metoda analizy środków i celów * 11.5. Fazy rozwiązywania problemów * 11.5.1. Faza identyfikacji problemu * 11.5.2. Faza definiowania problemu * 11.5.3. Faza doboru strategii * 11.5.4. Faza zdobywania informacji * 11.5.5. Faza alokacji zasobów * 11.5.6. Faza monitorowania postępu * 11.5.7. Faza oceny poprawności rozwiązania * 11.6. Przeszkody w rozwiązywaniu problemów * 11.6.1. Sztywność myślenia * 11.6.2. Nastawienie * 11.6.3. Fiksacja funkcjonalna * 11.7. Czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów * 11.7.1. Transfer pozytywny * 11.7.2. Transfer przez analogię * 11.7.3. Inkubacja * 11.7.4. Wgląd * 11.8. Rozwiązywanie złożonych problemów * 11.9. Podsumowanie * Rozdział * Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * 12.1. Wydawanie sądów * 12.1.1. Tendencyjność w wydawaniu sądów * 12.1.2. Ignorowanie proporcji podstawowej * 12.1.3. Wady i zalety prostych heurystyk * 12.1.4. Sądy intuicyjne * 12.2. Podejmowanie decyzji * 12.2.1. Klasyczna teoria decyzji * 12.2.2. Strategie w podejmowaniu decyzji * 12.2.3. Teoria perspektywy * 12.2.4. Proces podejmowania decyzji * 12.3. Podsumowanie * Rozdział * Język i mowa * 13.1. Natura języka * 13.1.1. Język jako system * 13.1.2. Poziomy języka * 13.1.3. Język a poznanie * 13.2. Przyswajanie języka * 13.2.1. Problem natywizmu * 13.2.2. Stadia przyswajania języka * 13.2.3. Dwujęzyczność i wielojęzyczność * 13.3. Mówienie * 13.3.1. Planowanie mowy * 13.3.2. Kodowanie semantyczno-syntaktyczne * 13.3.3. Kodowanie fonologiczne * 13.4. Rozumienie przekazów językowych * 13.4.1. Złamanie kodu * 13.4.2. Rozbiór zdania * 13.4.3. Budowa modelu sytuacyjnego i wnioskowanie * 13.5. Podsumowanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5760, 5759 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Literatura cytowana na stronach 169-184.
Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie? Jak trzeba zorganizować trening mentalny, aby miał sens? Czy efekty takiego treningu są wydatne? Czy są długotrwałe? Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję lub sprawność, ale również sprawności ogólne, w tym - inteligencję? Czy ma znaczenie, kto trenuje - jaką ma wyjściową sprawność umysłową lub poziom inteligencji?Ludzie zawsze marzyli o ulepszeniu samych siebie. Filozofia, szczególnie etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, ale też jako możliwa droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia. Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia.Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość. Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, że zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże.Na tym tle ostatnio szczególnie wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego certyfikatu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich skuteczność, coraz więcej osób i firm funduje sobie lub swoim pracownikom tego rodzaju usługi.Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań, ale również coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne firmy sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, zwykle w postaci gier komputerowych. Produkty te są na ogół reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a konkretny zestaw ćwiczeń poznawczych zazwyczaj nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku . Nie znaczy to oczywiście, że mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio ulepszającym mózg, dane empiryczne dotyczące skuteczności "neurotreningów" nakazują daleko posunięty sceptycyzm.W związku z możliwymi nadużyciami, a także ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o skuteczność treningu poznawczego. Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy różnych form treningu poznawczego. Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one skutecznym narzędziem usprawniania różnych funkcji umysłu ludzkiego. A badając skuteczność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologiczne modele umysłu / Czesław S. Nosal. - Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1990 (Rzesz. : RZG). - 445, [3] s. ; 21 cm.
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Bibliogr. s. 415-433. - Spis treści także ang. i ros.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 39801 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 7926 (1 egz.)
(dostępność ok. 31.01.2022)
Książka
W koszyku
(Esencja Życia / Osho)
Na książce pseudonim autora, nazwa: Rajniś Candra Mohan Jain.
Dostępne także jako e-book.
Wielu z nas wciąż pamięta lata 60. ubiegłego wieku i ruch hippisowski czy ? jak to pięknie nazwaliśmy ? epokę dzieci kwiatów. Obecnie, w nowym pokoleniu narasta potrzeba, by zmierzyć się z przestarzałymi strukturami, zbuntować przeciwko brutalnym realiom gospodarczo-politycznym narzuconym przez korporacje, przywrócić znaczenie słowu ?wolność?. Każdy buntownik sprzeciwiający się systemowi powinien mieć w sobie świadomość tego, z czym walczy. Trzeba być dobrym obserwatorem, próbować rozumieć rzeczywistość, aby wypracować skuteczne metody podążania w kierunku nowej wizji świata, opartej na miłości i poszanowaniu wartości ludzkich. Buntownik bowiem nie przynależy do żadnego z istniejących systemów ? religijnych, społecznych, politycznych. Żyje według własnych zasad.?Bunt jest czymś indywidualnym, bez przemocy, pokojowym. Wypływa z miłości. Nie jest nastawiony przeciwko czemukolwiek. Koncentruje się na wspieraniu tego, co jest dobre?. OSHO?Ludzie mogą osiągnąć poczucie szczęścia tylko w jeden sposób: pozostając w zgodzie z samymi sobą. Wtedy poczucie szczęścia, jak wiosna, zaczyna rozkwitać. Stają się pełni życia, sami będąc radosnymi, przynoszą radość wszystkim wkoło. Są jak muzyka, są jak taniec?.OSHO
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19102 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej