Nęcka Edward (1953- )
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(20)
Forma i typ
Książki
(20)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(22)
wypożyczone
(4)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(7)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(14)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(2)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Nęcka Edward (1953- )
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(351)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(315)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(180)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(9)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(20)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(3)
Studenci
(2)
Nauczyciele
(1)
Psycholodzy
(1)
Temat
Twórczość
(5)
Inteligencja (psychol.)
(4)
Poznanie
(4)
Myślenie twórcze
(2)
Pamięć
(2)
Psychologia
(2)
Dysertacje naukowe
(1)
Eksperyment
(1)
Inteligencja
(1)
Nęcka, Edward (1953- )
(1)
Prace dyplomowe
(1)
Psychologia poznawcza
(1)
Psychologia różnic indywidualnych
(1)
Publicystyka polska
(1)
Rozwój poznawczy
(1)
Trening koncentracji
(1)
Trening twórczości
(1)
Umysł
(1)
Uwaga (psychologia)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(5)
Poradnik
(2)
Opracowanie
(1)
Podręczniki
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(4)
Edukacja i pedagogika
(2)
20 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45458 (1 egz.)
Kaucja: 34,00 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4306 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48468 (1 egz.)
Kaucja: 32,00 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4610, 5235 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Postępy Psychologii)
Bibliogr. Indeksy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46641 (1 egz.)
Kaucja: 29,70 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7321 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Inteligencja i procesy poznawcze / Edward Nęcka. - Kraków : "Impuls", 1994. - 319 s. : rys., wykr. ; 23 cm.
Bibliogr. s. 301-319.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9853, 5999, 7654 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 85-86.
Uczeni muszą pisać; studenci też. Wynika to z charakteru i pozycji społecznej instytucji naukowych: utrzymywane kosztem podatników, wobec tychże odpowiadają za swą działalność. Publikacje zawierające wyniki badań, podobnie jak publiczne obrony prac doktorskich, umożliwiają społeczną kontrolę nauki, niezbędną dla sprawdzenia, czy jakieś działania naukowe nie są skierowane przeciwko społeczeństwu. Tekst naukowy stanowi też źródło informacji dla praktyków, popularyzatorów nauki i wszystkich zainteresowanych danym problemem. Przede wszystkim jednak prace naukowe, wraz z odpowiednią ich formą, ułatwiają wymianę informacji w ramach samej nauki. Cała nasza wiedza naukowa możliwa jest dzięki temu, że uczeni ją publikują, przede wszystkim w formie pisemnej. Nauka jest po prostu zjawiskiem społecznym, z czego wynika zasada jawności i szerokiej dostępności jej wyników.Aby powyższe funkcje mogły być należycie spełnione przez tekst naukowy, musi on odpowiadać pewnym wymaganiom co do formy. Formalna postać tekstu zawsze wynika z jego przeznaczenia; na przykład tekst popularnonaukowy wygląda inaczej, niż artykuł przeznaczony dla specjalistycznego czasopisma. W tym poradniku zajmujemy się tekstem "technicznym", czyli przeznaczonym dla specjalistów. Tekstem specjalistycznym jest na przykład artykuł w Przeglądzie Psychologicznym lub w Studiach Psychologicznych. Typowym przykładem takiego tekstu - z punktu widzenia studenta jako autora - jest praca magisterska, praca roczna lub raport z badań, prowadzonych w ramach rozmaitych kursów z psychologii. Pewne informacje, zwłaszcza dotyczące stylu wypowiedzi, mogą miećjednak szersze zastosowanie, na przykład podczas przygotowywania prac seminaryjnych, esejów i innych "wypracowań" pisanych w czasie studiów. Z kolei nie do wszystkich rodzajów prac magisterskich nasze uwagi stosują się w równym stopniu. Zwłaszcza tzw. prace teoretyczne mogą wymagać innej struktury formalnej.Jako nauczyciele akademiccy z pewnym stażem odnosimy często wrażenie, że studenci mają problemy z poprawnym formułowaniem myśli w formie pisemnej, niezależnie od poziomu naukowego ich prac. Tymczasem tekst naukowy musi być bardzo dobrze napisany, aby umożliwiał rzetelną ocenę wartości przedstawianych badań, jak też ocenę kompetencji samego autora. Nie oznacza to, iż tekst taki ma być "upiększany" wymyślnymi figurami stylistycznymi, ani że musi być bardzo łatwy w czytaniu; zgodnie z receptą Einsteina, powinien być tak prosty, jak to możliwe, ale nie prostszy. Należy zatem pisać go w taki sposób, aby jego lektura nie była dla czytelnika łamigłówką ani męczarnią, bo to - poza wszystkim - obniża ocenę pracy. Co więcej, specjalista w danej dziedzinie - po przeczytaniu artykułu, raportu lub pracy magisterskiej - powinien być w stanie powtórzyć opisane tam badania. Jeśli nie może tego uczynić, oznacza to, że tekst nie ma charakteru naukowego, ponieważ ważną cechą nauki jest możliwość replikacji wyników, a tym samym - niezależnej ich weryfikacji. Wbrew pozorom, napisanie raportu, który pozwoliłby czytającemu na dokładne powtórzenie badań, nie jest zadaniem prostym i wymaga dużej staranności w pracy nad tekstem.Społeczność naukowa wypracowała i stosuje w praktyce pewne standardowe zasady formalne, które obowiązują wszystkich autorów prac naukowych. Dotyczą one stylu wypowiedzi, kolejności określonych fragmentów tekstu, sposobu cytowania literatury, zamieszczania tabel itd. Takie standardy są ściśle przestrzegane w periodykach naukowych, a czytelnicy i redaktorzy tak już do nich przywykli, że nie akceptują prac nie spełniających odpowiednich wymagań formalnych. Student powinien zdawać sobie sprawę, że nie tylko jego się ocenia: jego nauczyciele są bowiem oceniani, jako autorzy prac wysyłanych do druku, w sposób bezlitosny i często nieodwołalny. Artykuł nadesłany do druku oceniany jest ze wzglądu na wiele kryteriów, ale na samym początku - ze względu na formę; dzieła nie mieszczące się w standardzie po prostu nie są czytane. Dlatego też warto uświadomić sobie, że znaczna część oceny za pracę magisterską lub seminaryjną jest oceną za formę. Na ocenę wpływa też oczywiście - a może przede wszystkim - zawartość treściowa pracy, ale tym nie będziemy się tu zajmować. Jest to zadaniem opiekuna pracy (promotora, osoby prowadzącej kurs) i siłą rzeczy zależy od tematu. Praca magisterska (seminaryjna, raport) to nie tylko tekst - napisany, oprawiony i oddany do oceny; to również wyniki, wnioski, przemyślenia, czyli cała strona merytoryczna pracy. Tutaj świadomie ograniczamy nasze rady do strony formalnej, czyli patrzymy na pracę wyłącznie jak na tekst, który ma umożliwić ekspresją wszystkich tych wartości merytorycznych w sposób możliwie najtrafniejszy.Dlatego nie chcemy, aby traktowano nasz poradnik jak swoistą "książkę kucharską" do pisania prac magisterskich, artykułów lub raportów; zresztą sporządzenie czegoś takiego jest niemożliwe. Nie należy więc liczyć na mechaniczne wypełnianie przepisu, którego tu nie ma, a jedynie kierować się proponowanymi wskazówkami w pisaniu własnego, ciekawego, twórczego tekstu.Poradnik ten adresujemy przede wszystkim do studentów psychologii. Nie można jednak wykluczyć, że uznają go za pożyteczny studenci innych kierunków (np. pedagogiki, socjologii), a także dojrzali badacze pracujący nad formą i stylem swoich tekstów naukowych. Szczególnie polecamy ten poradnik coraz liczniejszej grupie doktorantów w zakresie psychologu i dziedzin pokrewnych. Będąc na początku swej kariery naukowej, doktoranci z jednej strony znajdują się pod dość silną presją, aby publikować i szybko przechodzić do kolejnych etapów pracy naukowej, a z drugiej strony cierpią na brak doświadczenia w tym zakresie. Nie zawsze też mogą czerpać z najlepszych wzorców, jeśli chodzi o piśmiennictwo naukowe. Wyrażamy nadzieję, że nasz poradnik przyczyni się do podniesienią na wyższy poziom formalny nie tylko prac przygotowywanych podczas studiów, ale również pierwszych samodzielnych artykułów i dysertacji doktorskich.Poradniki tego rodzaju nie są czymś nowym. Niektóre przeznaczone są dla psychologów (np. Sternberg, 1993), ale nie były tłumaczone na język polski. Natomiast wydane po polsku prace tego rodzaju (np. Gambarelli i Łucki, 1998; Murray, 1999; Oliver, 1999; Selye, 1967; Weiner, 1998; Węglińska, 1997; Wilson, 1968), mimo dużej wartości poznawczej i literackiej, zwykle nie są dziełem autorów związanych z psychologią. Dlatego uznaliśmy, że nadanie formy pisemnej temu, co rok w rok powtarzamy ustnie kolejnym rocznikom studentów, może przynieść pożyteczne rezultaty. Podkreślmy jednak, że niniejszy poradnik nie jest oficjalnym dokumentem żadnej konkretnej szkoły wyższej czy Instytutu, z czego wynika, iż poszczególni opiekunowie prac (magisterskich, doktorskich, seminaryjnych itp.) lub kierownicy kursów mogą stawiać swoje własne wymagania co do formy pracy.Przygotowując niniejszy poradnik przyjęliśmy standard APA (Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego), opisany w pracy: Publication Manuał ofthe American Psychologi-cal Association, Fourth Edition (1994). Zdobył on sobie powszechną popularność na całym świecie; również ważniejsze polskie czasopisma (np. Przegląd Psychologiczny, Studia Psychologiczne, Czasopismo Psychologiczne i Polish Psychologi-cal Bulletiń) wymagają od autorów, aby nadsyłali artykuły w tym standardzie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że dla wielu osób przyzwyczajonych do innej tradycji standard APA może być niewygodny, zwłaszcza jeśli chodzi o przypisy i cytowanie literatury.
Wstęp * Zasady ogólne * Forma zewnętrzna * Stronica * Akapit, śródtytuły * Wyliczenia * Liczba egzemplarzy * Formy gramatyczne * Czas i tryb * Osoba * Seksizm * Manuskrypty a teksty końcowe * Problem plagiatu * Formalna budowa pracy * Strona tytułowa * Tytuł * Dane o autorze * Dane o promotorze * Inne informacje * Streszczenie * Wprowadzenie * Precedensy * Kontekst * Hipotezy * Kontrolna lista pytań * Problem adresata * Problem autorytetów * Wprowadzenie w przypadku dysertacji * Metoda * Osoby badane * Aparatura (materiały) * Procedura * Zmienne (plan eksperymentalny) * Wyniki * Tabele i wykresy * Opracowanie statystyczne * Dyskusja wyników * Wnioski * Literatura cytowana * Przypis autora * Tabele i ryciny * Aneks * Cytowanie literatury * Odsyłacze * Jeden autor * Dwóch autorów * Praca zbiorowa * Autor "zbiorowy" * Jednakowe nazwiska * Cytowanie jednocześnie dwóch lub więcej prac * Cytowanie części źródła * Informacja osobista * Cytowanie pracy podanej w nawiasie * Cytowanie klasyków * Cytowanie za innym autorem * Spis literatury cytowanej * Skróty * Kolejność pozycji w spisie * Artykuł z czasopisma * Cała książka * Artykuł lub rozdział pochodzący z książki * Materiały konferencyjne * Raport * Gazeta codzienna, tygodnik * Nieopublikowana praca magisterska lub doktorska * Materiał nieopublikowany * Informacja osobista * Przypadki szczególne * Teksty z Internetu * Styl i poprawność języka * Nasza prywatna recepta * Mówienie a pisanie * Publicystyka a tekst naukowy * Czystość języka * Anglicyzmy * Rusycyzmy * Germanizmy * Nowomowa * Słowa * Gadulstwo * Lakoniczność * Inne błędy * Zdania * Niekompletność * Sztuczne połączenia * Mylące odniesienia zaimkowe * Spójność * Szyk wyrazów w zdaniu * Monotonia * Akapity * Interpunkcja * Przecinek * Inne znaki przestankowe * Niektóre typowe Mędy * Literatura cytowana * Aneks *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15431 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44193 (1 egz.)
Kaucja: 23,20 zł
Książka
W koszyku
Proces twórczy i jego ograniczenia / Edward Nęcka. - Wyd. 2 popr. - Kraków : UJ, 1987. - 217 s. ; 24 cm.
(Rozprawy Habilitacyjne / Uniwersytet Jagielloński, ISSN 0239-782X ; nr 134)
Bibliogr. s. 199-217.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5998 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Psychologia poznawcza / Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN : Academica Wydawnictwo SWPS, 2006. - 739, [1] s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-Audio) : stereo ; 12 cm.
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Nagroda Rektora Uniwersytetu Warszawskiego 2006
Prolog * Rozdział 1. Umysł i poznanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział 2. Istota i forma reprezentacji umysłowych * Rozdział 3. Pojęcia i schematy * Rozdział 4. Wiedza * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział 5. Uwaga i świadomość * Rozdział 6. Kontrola poznawcza * Rozdział 7. Percepcja * Rozdział 8. Pamięć * Rozdział 9. Czynności pamięciowe * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział 10. Myślenie i rozumowanie * Rozdział 11. Rozwiązywanie problemów * Rozdział 12. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * Rozdział 13. Język i mowa * Słownik terminów
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 4404 (1 egz.)
(dostępność ok. 29.05.2024)
Książka
CD
W koszyku
Bibliogr. s. 663-720. Indeksy.
Znakomity, aktualny podręcznik do psychologii poznawczej!Nowoczesny podręcznik zarówno w sposobie ujęcia, jak też w obudowie dydaktycznej.Książka:-zapoznaje z podstawowymi problemami, pojęciami i metodami psychologii procesów poznawczych;-omawia nie tylko "klasyczne" problemy psychologii poznawczej, ale także najnowsze koncepcje;-przedstawia najważniejsze paradygmaty eksperymentalne i ilustruje szczególnie interesujące zjawiska opisami konkretnych badań;-pokazuje, że czynności pozornie proste i zrozumiałe (np. czytanie, rozpoznawanie twarzy ludzkiej lub koordynacja czynności jednoczesnych) są kontrolowane przez niezwykle złożony i wyrafinowany mechanizm poznawczy;-demistyfikuje uproszczone sądy i pseudoteorie na temat procesów poznawczych człowieka;-ukazuje nowe możliwości zastosowania pojęć i metod psychologii poznawczej do analizy wielu zjawisk, zwykle nie rozpatrywanych w tym kontekście, np. zjawisk społecznych lub zaburzeń psychicznych.Podręcznik przeznaczony jest dla studentów i wykładowców psychologii.Do książki dołączona jest płyta CD-ROM zawierająca podstawowe eksperymenty i demonstracje zjawisk omawianych w poszczególnych rozdziałach podręcznika.
Rozdział * Umysł i poznanie * 1.1. Poznanie - umysł - działanie * 1.1.1. Umysł jako system przetwarzania informacji * 1.1.2. Jedność poznania i działania * 1.2. Psychologia poznawcza: dziedzina czy paradygmat * 1.2.1. Narodziny i rozwój psychologii poznawczej * 1.2.2. Psychologia a inne dziedziny badań nad poznaniem * 1.2.3. Metody badań nad poznaniem * 1.3. Ogólna architektura umysłu * 1.3.1. Blokowe modele umysłu * 1.3.2. Koncepcja poziomów przetwarzania * 1.3.3. Umysł jako system modułowy * 1.3.4. Sieciowe modele umysłu * 1.4. Podsumowanie * Część I. Reprezentacje poznawcze * Rozdział * Istota i forma reprezentacji umysłowych * 2.1. Pojęcie reprezentacji umysłowej * 2.1.1. Reprezentacje a procesy poznawcze * 2.1.2. Realizm a konstruktywizm * 2.1.3. Rodzaje reprezentacji umysłowych * 2.2. Reprezentacje obrazowe * 2.2.1. Wyobraźnia, wyobrażenia i obrazy umysłowe * 2.2.2. Teoria reprezentacji obrazowych Kosslyna * 2.2.3. Hipoteza funkcjonalnej ekwiwalencji percepcji i wyobraźni * 2.2.4. Rotacje mentalne * 2.2.5. Skaning mentalny * 2.2.6. Krytyka stanowiska obrazowego * 2.3. Reprezentacje werbalne * 2.3.1. Weryfikacja sylogizmów i treści zdań * 2.3.2. Teoria podwójnego kodowania * 2.3.3. Słowo i obraz - wzajemne relacje * 2.3.4. Reprezentacje numeryczne * 2.4. Pierwotność czy wtórność nietrwałych reprezentacji umysłowych * 2.4.1. Hipoteza języka myśli * 2.4.2. Teoria pierwotnych reprezentacji w formie zbioru sądów Pylyshyna * 2.4.3. Teoria modeli mentalnych Johnson-Lairda * 2.4.4. Stanowisko eklektyczne w sporze o kod reprezentacji umysłowych * 2.5. Podsumowanie * Rozdział * Pojęcia i schematy * 3.1. Konstrukt reprezentacji pojęciowej * 3.1.1. Istota i funkcje reprezentacji pojęciowych * 3.1.2. Ogólne właściwości pojęć * 3.1.3. Pojęcia matrycowe i naturalne * 3.2. Struktura i funkcjonowanie reprezentacji pojęciowych * 3.2.1. Teorie klasyczne * 3.2.2. Teorie probabilistyczne * 3.2.3. Teorie prototypów * 3.2.4. Teorie egzemplarzy * 3.2.5. Porównanie koncepcji reprezentacji pojęciowych * 3.3. Dynamiczna koncepcja umysłu, czyli o relacjach między pojęciami * 3.3.1. Teorie sieci semantycznej * 3.3.2. Złożone struktury sieciowe * 3.3.3. Teoria schematów * 3.3.4. Teoria ram * 3.3.5. Teoria planów, scen i tematów * 3.3.6. Porównanie koncepcji struktur sieciowych * 3.4. Podsumowanie * Rozdział * Wiedza * 4.1. Rodzaje wiedzy * 4.1.1. Wiedza deklaratywna i proceduralna * 4.1.2. Wiedza jawna i niejawna * 4.2. Organizacja wiedzy * 4.2.1. Reprezentacja wiedzy za pomocą cech * 4.2.2. Organizacja wiedzy semantycznej * 4.2.3. Organizacja wiedzy proceduralnej: systemy reguł * 4.2.4. Organizacja wiedzy w modelach ACT, ACT* i ACT-R * 4.2.3. Nabywanie wiedzy * 4.3.1. Nabywanie wiedzy semantycznej * 4.3.2. Nabywanie wiedzy proceduralnej * 4.3.3. Nabywanie wiedzy niejawnej * 4.4. Wiedza ekspercka * 4.4.1. Kryteria i właściwości wiedzy eksperckiej * 4.4.2. Nabywanie wiedzy eksperckiej * 4.5. Podsumowanie * Część II. Elementarne procesy poznawcze * Rozdział * Uwaga i świadomość * 5.1. Istota i aspekty uwagi * 5.2. Teorie uwagi * 5.2.1. Teorie selekcji źródła informacji * 5.2.2. Teorie przeszukiwania pola percepcyjnego * 5.2.3. Teorie przedłużonej koncentracji * 5.2.4. Teorie podzielności * 5.2.5. Teorie przerzutności * 5.3. Uwaga, percepcja i (nie)świadomość * 5.3.1. Analiza wskazówek peryferycznych * 5.3.2. Reakcje na informacje odrzucane * 5.3.3. Poprzedzanie podprogowe * 5.4. Podsumowanie * Rozdział * Kontrola poznawcza * 6.1. Czynności automatyczne i automatyzacja * 6.1.1. Kryteria automatyczności przetwarzania * 6.1.2. Schneidera i Shiffrina teoria kontinuum * 6.1.3. Logana teoria rywalizacji egzemplarzy * 6.1.4. Konsekwencje automatyzacji czynności * 6.2. Hamowanie jako mechanizm kontrolny * 6.2.1. Istota i funkcje hamowania * 6.2.2. Hamowanie dominującej reakcji * 6.2.3. Odporność na dystrakcję * 6.2.4. Odporność na interferencję proaktywną * 6.2.5. Czy hamowanie jest konstruktem jednorodnym? * 6.3. Funkcje zarządcze * 6.3.1. Istota funkcji zarządczych czyli homunculus odnaleziony * 6.3.2. Rodzaje funkcji zarządczych * 6.3.3. Mechanizm zarządczy w koncepcji uwagi Posnera * 6.3.4. Dwustopniowy system kontroli zachowania w koncepcji Shallice??a * 6.3.5. Centralny system wykonawczy pamięci roboczej w modelu Baddeleya * 6.4. Podsumowanie * Rozdział * Percepcja * 7.1. Podstawowe właściwości percepcji * 7.1.1. Recepcja sensoryczna i percepcja umysłowa * 7.1.2. Naiwne koncepcje spostrzegania * 7.1.3. Spostrzeganie a rozpoznawanie wzorców * 7.2. Spostrzeganie jako proces oddolny * 7.2.1. Odbiór i kodowanie wrażeń zmysłowych * 7.2.2. Magazyny informacji sensorycznej * 7.2.3. Spostrzeganie głębi * 7.2.4. Identyfikacja obiektu * 7.3. Spostrzeganie jako proces odgórny * 7.3.1. Stałość spostrzegania * 7.3.2. Nastawienie * 7.3.3. Złudzenia i błędy percepcji * 7.3.4. Wpływ kontekstu na spostrzeganie * 7.4. Teorie percepcji * 7.4.1. Teoria asocjacjonistyczna * 7.4.2. Teoria postaciowa * 7.4.3. Teoria wzorców * 7.4.4. Teoria cech * 7.4.5. Teoria obliczeniowa * 7.4.6. Teoria ekologiczna * 7.5. Proces spostrzegania w praktyce * 7.5.1. Spostrzeganie twarzy * 7.5.2. Czytanie słów * 7.6. Podsumowanie * Rozdział * Pamięć * 8.1. Natura pamięci * 8.1.1. Rodzaje i funkcje pamięci * 8.1.2. Blokowe (magazynowe) modele pamięci * 8.1.3. Procesualne modele pamięci * 8.2. Systemy pamięci przemijającej * 8.2.1. Pamięć sensoryczna * 8.2.2. Pamięć krótkotrwała * 8.2.3. Pamięć robocza: wielokomponentowy model Baddeleya * 8.2.4. Pamięć robocza: model aktywacyjny Cowana * 8.2.5. Model długotrwałej pamięci roboczej Ericssona i Kintscha * 8.2.6. Pamięć prospektywna * 8.3. Systemy pamięci trwałej * 8.3.1. Pamięć semantyczna * 8.3.2. Pamięć epizodyczna * 8.3.3. Pamięć autobiograficzna * 8.4. Podsumowanie * Rozdział * Czynności pamięciowe * 9.1. Fazy procesu pamięciowego: prawda czy złudzenie? * 9.2. Zapamiętywanie * 9.2.1. Procesy kodowania * 9.2.2. Interferencja proaktywna * 9.2.3. Konsolidacja śladu pamięciowego * 9.2.4. Techniki mnemoniczne * 9.3. Przechowywanie * 9.3.1. Zapominanie * 9.3.2. Interferencja retroaktywna * 9.3.3. Zanikanie śladu kontra utrata dostępu * 9.3.4. Reminiscencja * 9.4. Odpamiętywanie * 9.4.1. Rodzaje odpamiętywania * 9.4.2. Rola wskazówek naprowadzających i kontekstu * 9.5. Zawodność pamięci * 9.5.1. Pamięć naocznych świadków * 9.5.2. Fałszywe wspomnienia * 9.5.3. Amnezja * 9.6. Podsumowanie * Część III. Złożone procesy poznawcze * Rozdział * Myślenie i rozumowanie * 10.1. Istota myślenia * 10.2. Rodzaje myślenia * 10.2.1. Myślenie autystyczne i realistyczne * 10.2.2. Myślenie produktywne i reproduktywne * 10.2.3. Myślenie twórcze i odtwórcze * 10.2.4. Myślenie krytyczne * 10.2.5. Od myślenia sensoryczno-motorycznego do postformalnego * 10.3. Teorie myślenia * 10.3.1. Teoria Berlyne??a * 10.3.2. Teoria Barona * 10.4. Struktura myślenia * 10.4.1. Elementy struktury myślenia * 10.4.2. Operacje i strategie * 10.4.3. Reguły, algorytmy i heurystyki * 10.4.4. Myślenie a inne złożone procesy poznawcze * 10.5. Rozumowanie dedukcyjne * 10.5.1. Dedukcja i indukcja * 10.5.2. Rozumowanie sylogistyczne * 10.5.3. Błędy rozumowania sylogistycznego * 10.5.4. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie sylogistyczne * 10.6 Rozumowanie warunkowe * 10.6 1 Istota rozumowania warunkowego * 10.6.2. Błędy rozumowania warunkowego * 10.6.3. Wpływ wiedzy i kontekstu na rozumowanie warunkowe * 10.7. Teorie rozumowania dedukcyjnego * 10.7.1. Teoria abstrakcyjnych reguł * 10.7.2. Teoria modeli mentalnych * 10.8. Rozumowanie indukcyjne * 10.8.1. Testowanie hipotez * 10.8.2. Rozumowanie przez analogię * 10.9. Inne rodzaje rozumowania * 10.9.1. Rozumowanie probabilistyczne * 10.9.2. Rozumowanie nieformalne * 10.10. Podsumowanie * Rozdział * Rozwiązywanie problemów * 11.1. Problem i rozwiązywanie problemu * 11.2. Typy problemów * 11.2.1. Podział problemów ze względu na ich cechy i strukturę * 11.2.2. Podział problemów ze względu na wymagania poznawcze * 11.3. Teorie rozwiązywania problemów * 11.3.1. Teoria Newella i Simona * 11.3.2. Inne ujęcia teoretyczne procesu rozwiązywania problemów * 11.4. Heurystyki rozwiązywania problemów * 11.4.1. Metoda redukcji różnicy * 11.4.2. Metoda poruszania się wstecz * 11.4.3. Metoda analizy środków i celów * 11.5. Fazy rozwiązywania problemów * 11.5.1. Faza identyfikacji problemu * 11.5.2. Faza definiowania problemu * 11.5.3. Faza doboru strategii * 11.5.4. Faza zdobywania informacji * 11.5.5. Faza alokacji zasobów * 11.5.6. Faza monitorowania postępu * 11.5.7. Faza oceny poprawności rozwiązania * 11.6. Przeszkody w rozwiązywaniu problemów * 11.6.1. Sztywność myślenia * 11.6.2. Nastawienie * 11.6.3. Fiksacja funkcjonalna * 11.7. Czynniki wspomagające rozwiązywanie problemów * 11.7.1. Transfer pozytywny * 11.7.2. Transfer przez analogię * 11.7.3. Inkubacja * 11.7.4. Wgląd * 11.8. Rozwiązywanie złożonych problemów * 11.9. Podsumowanie * Rozdział * Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji * 12.1. Wydawanie sądów * 12.1.1. Tendencyjność w wydawaniu sądów * 12.1.2. Ignorowanie proporcji podstawowej * 12.1.3. Wady i zalety prostych heurystyk * 12.1.4. Sądy intuicyjne * 12.2. Podejmowanie decyzji * 12.2.1. Klasyczna teoria decyzji * 12.2.2. Strategie w podejmowaniu decyzji * 12.2.3. Teoria perspektywy * 12.2.4. Proces podejmowania decyzji * 12.3. Podsumowanie * Rozdział * Język i mowa * 13.1. Natura języka * 13.1.1. Język jako system * 13.1.2. Poziomy języka * 13.1.3. Język a poznanie * 13.2. Przyswajanie języka * 13.2.1. Problem natywizmu * 13.2.2. Stadia przyswajania języka * 13.2.3. Dwujęzyczność i wielojęzyczność * 13.3. Mówienie * 13.3.1. Planowanie mowy * 13.3.2. Kodowanie semantyczno-syntaktyczne * 13.3.3. Kodowanie fonologiczne * 13.4. Rozumienie przekazów językowych * 13.4.1. Złamanie kodu * 13.4.2. Rozbiór zdania * 13.4.3. Budowa modelu sytuacyjnego i wnioskowanie * 13.5. Podsumowanie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5760, 5759 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Psychologia poznawcza / Edward Nęcka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura, Szymon Wichary. - Wydanie nowe, wydanie drugie. - Warszawa : PWN, 2020. - 670, [2] strony : ilustracje, wykresy ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 601-645. Indeksy.
"Oddając do rąk czytelników nowe wydanie Psychologii poznawczej, wyrażamy nadzieję, że książka ta pozwoli im nieco lepiej zrozumieć, jak działa umysł. Pisząc ją, sami mogliśmy się tylko zbliżyć do takiego zrozumienia."AutorzyBlisko 15 lat od premiery pierwszego wydania Psychologii poznawczej przedstawiamy nowe, zaktualizowane wydanie podręcznika. Treści publikacji dostosowane są do programów kształcenia z zakresu psychologii procesów poznawczych, a układ i liczba rozdziałów pozwalają uporządkować treści kształcenia w obrębie semestru lub roku akademickiego.Istotą układu treści podręcznika jest podział na struktury i procesy poznawcze:Pierwsza część podręcznika poświęcona jest reprezentacjom poznawczym. W kolejnych rozdziałach autorzy ukazali istotę sporu o reprezentację poznawczą, omówili badania nad reprezentacjami nietrwałymi (wyobrażeniami, sądami, modelami umysłowymi) i trwałymi (pojęciami, kategoriami) oraz rodzajami wiedzy, a także jej nabywaniem i organizacją. Drugą część podręcznika poświęcono elementarnym procesom poznawczym, o stosunkowo niewielkim poziomie złożoności: uwadze, świadomości, kontroli poznawczej, percepcji oraz pamięci. Trzecia część książki ma za przedmiot złożone procesy poznawcze: myślenie i rozumowanie, rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i formułowanie sądów oraz przetwarzanie języka. "Nowa edycja Psychologii poznawczej daje czytelnikom podręcznik dobrze pomyślany pod względem struktury, doboru wiedzy i sposobów zilustrowania prowadzonego wywodu. Podręcznik będzie stanowił bardzo dobrą podstawę kształcenia dla studentów psychologii, kognitywistyki i filozofii, dostarczając im nowoczesnej wiedzy o mechanizmach funkcjonowania umysłu."Z recenzji prof. dr hab. Czesława Nosala
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20862 (1 egz.)
Kaucja: 100,00 zł
Książka
W koszyku
Psychologia twórczości / Edward Nęcka. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2001. - 256 s. : tab., rys. ; 24 cm.
(Postępy Psychologii)
Bibliogr. s. 227-241. - Indeksy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44264 (1 egz.)
Kaucja: 24,00 zł
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
(dostępność ok. 06.05.2019)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 7317 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.06.2024)
Książka
W koszyku
Literatura cytowana na stronach 169-184.
Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie? Jak trzeba zorganizować trening mentalny, aby miał sens? Czy efekty takiego treningu są wydatne? Czy są długotrwałe? Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję lub sprawność, ale również sprawności ogólne, w tym - inteligencję? Czy ma znaczenie, kto trenuje - jaką ma wyjściową sprawność umysłową lub poziom inteligencji?Ludzie zawsze marzyli o ulepszeniu samych siebie. Filozofia, szczególnie etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, ale też jako możliwa droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia. Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia.Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość. Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, że zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże.Na tym tle ostatnio szczególnie wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego certyfikatu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich skuteczność, coraz więcej osób i firm funduje sobie lub swoim pracownikom tego rodzaju usługi.Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań, ale również coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne firmy sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, zwykle w postaci gier komputerowych. Produkty te są na ogół reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a konkretny zestaw ćwiczeń poznawczych zazwyczaj nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku . Nie znaczy to oczywiście, że mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio ulepszającym mózg, dane empiryczne dotyczące skuteczności "neurotreningów" nakazują daleko posunięty sceptycyzm.W związku z możliwymi nadużyciami, a także ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o skuteczność treningu poznawczego. Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy różnych form treningu poznawczego. Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one skutecznym narzędziem usprawniania różnych funkcji umysłu ludzkiego. A badając skuteczność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 169-184. Indeksy.
Praca powstała w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki nr NN106 328239
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 01.A (2 egz.)
Książka
W koszyku
Trening twórczości / Edward Nęcka, Aleksandra Gruszka, Jarosław Orzechowski, Błażej Szymura. - Wydanie szóste zmienione. - Sopot : Smak Słowa, 2019. - 284, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 257-262. Indeksy.
Dla psychologów, trenerów, rodziców, szefów i wszystkich, którzy chcieliby pobudzać kreatywność w swoim otoczeniu.
„Trening twórczości” to podręcznik sprawdzonych metod, ćwiczeń i sposobów oddziaływania, które rozwijają twórcze myślenie i działanie, a przy okazji są świetną zabawą. Zostały opracowane bardzo starannie przez grono dociekliwych naukowców i praktyków. Książka pokazuje mnóstwo praktycznych zadań i analizuje ich wpływ na rozwój twórczości. Jest to świetny przewodnik dla psychologów, trenerów, rodziców, szefów i wszystkich, którzy chcieliby pobudzać kreatywność w swoim otoczeniu. Dziesiątki ćwiczeń, zestaw problemów dyżurnych do pracy na sesjach kreatywnych i ćwiczenia na rozgrzewkę. Zawarte w książce ćwiczenia oprócz twórczości rozwijają też skutecznie komunikację i sprzyjają budowaniu relacji międzyludzkich. Chociaż głównym adresatem tej książki są osoby organizujące treningi w ścisłym sensie, zwłaszcza treningi grupowe, istnieje możliwość jej wykorzystania w sytuacjach mniej standardowych, na przykład w szkole. Przypuśćmy, że nauczyciel biologii uczy o tym, w jaki sposób wirus atakuje komórkę: wprowadza on do wnętrza komórki swój materiał genetyczny, który replikując się, zakłóca metabolizm komórki-nosiciela aż do jej zniszczenia. Postępuje więc tak, jak oddział dywersantów na tyłach nieprzyjacielskiej armii. Być może analogia mogłaby być bardziej trafna, chodzi jednak o to, aby w ogóle nauczać w konwencji analogii i metafory. Takie nauczanie bliższe jest myśleniu twórczemu, a przecież „uczymy się najlepiej wtedy, gdy robimy wynalazki” (Piaget). Inaczej mówiąc, wykorzystanie analogii, metafory lub innego narzędzia twórczości sprawia, że uczeń zdobywa wiedzę w sposób bardziej trwały i bardziej atrakcyjny, niż dzieje się to w wypadku klasycznych zabiegów metodycznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22299 (1 egz.)
(dostępność ok. 21.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 167-170. Indeksy.
Czy trenowanie (stymulowanie, rozwijanie) twórczości w ogóle jest możliwe? * Jeśli jest możliwe, to czy warto się nim zajmować? * Jeśli warto, to w jaki sposób to czynić? Jeśli możliwe jest ćwiczenie ruchów dowolnych lub pamięci, to dlaczego nie mielibyśmy ćwiczyć myślenia twórczego? Trenowanie twórczości jest możliwe tylko pod warunkiem, że myślenie i działanie twórcze potraktujemy tak samo jak wszelkie inne rodzaje aktywności człowieka. Nie chodzi o to, żeby pozbawiać twórczość specyficzności, lecz o to, by ją odmitologizować. A to znaczy, że trzeba odejść od romantycznej wizji twórczości jako czegoś nadzwyczajnego, tajemniczego, niemal nadprzyrodzonego i całkowicie odpornego na działanie zabiegów stymulujących.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22339 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 01.A (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2767 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej