Janas-Kozik Małgorzata
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(2)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
MW123 (św. Wincentego 64)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(2)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Janas-Kozik Małgorzata
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(351)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(315)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(180)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Lekarze
(1)
Nauczyciele
(1)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(1)
Psycholodzy
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(1)
Temat
Młodzież
(2)
Alkoholizm
(1)
Choroby psychiczne
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Dzieci
(1)
Dziecko z FAS
(1)
Godzina wychowawcza
(1)
Leczenie
(1)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(1)
Samobójstwo
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Film edukacyjny
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(2)
Medycyna i zdrowie
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych przy pracach.
Nie powinno budzić wątpliwości stwierdzenie, że od zdrowia psychicznego dzieci zależy dobrakondycja przyszłego społeczeństwa. Skoro tak jest, nasuwa się pytanie, w jakim stopniu dorośli dbają o rozwój psychiczny dzieci. Sądząc po wzroście wskaźników rozpowszechnienia wśród nastolatków zachowań autoagresywnych (samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń), przemocy rówieśniczej, przestępczości oraz zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych (w tym tzw. dopalaczy), zaburzeń zachowania i emocji, należy sądzić, że nadal nie ma adekwatnej do potrzeb dzieci opieki, ani na poziomie rodziny, ani instytucji, szkoły i państwa. W Stanach Zjednoczonych już w połowie lat 60. ubiegłego stulecia powstała przy Kongresie specjalna Komisja ds. Zdrowia Psychicznego Dziecka. Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego nawet co piąte dziecko cierpi z powodu różnych zaburzeń psychicznych, a tylko 21 otrzymuje adekwatną opiekę.W Polsce w celu zapewnienia dzieciom prawidłowego rozwoju powołano Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Od 2000 roku Rzecznik podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości.Żeby pomagać dzieciom z zakłóceniami rozwoju psychicznego, należy prawidłowo je diagnozować. Podstawą są podręczniki i klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Od lat 30. ubiegłego stulecia (kiedy ukazał się pierwszy amerykański podręcznik psychiatrii dziecięcej Leo Kannera) w szybkim tempie zaczęły pojawiać się kolejne publikacje. O ile w I edycji podręcznika diagnostyki i statystyki zaburzeń psychicznych American Psychiatric Association (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ? DSM, 1952) występowały tylko 4 specyficzne kategorie dla dzieci, o tyle już w kolejnych ich liczba istotnie się zwiększała. W ostatniej, 5. edycji DSM (2013) został wyodrębniony cały rozdział poświęcony zaburzeniom neurorozwojowym, w którym po kolei omawiane są: niesprawność intelektualna, zaburzenia komunikacji (w tym jąkanie), zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia z deficytem uwagi i nadruchliwością (ADHD), specyficzne zaburzenia w uczeniu się, zaburzenia motoryki (koordynacji, o obrazie stereotypii ruchowych, tików).Mając na uwadze rozbieżności pomiędzy obowiązującą nadal w Polsce klasyfikacją ICD-10 a DSM-5, redaktorki tego podręcznika zaproponowały autorom poszczególnych rozdziałów uwzględnienie obydwu klasyfikacji. Dla pediatrów przydatnym uzupełnieniem diagnostyki zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (?Klasyfikacja diagnostyczna DC:0?3R?, Oficyna Wydawnicza ?Fundament? 2005).Poważnym problemem w diagnostyce zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest ich współwystępowanie oraz dynamika obrazu klinicznego, którą wyjaśnia m.in. powszechnie znany model etiologiczny stres-podatność. Ponadto, poza czasochłonną diagnozą aktualnego stanu psychicznego u małego pacjenta i ewentualnych problemów zdrowotnych w przeszłości (od poczęcia) w zakresie wszystkich funkcji i narządów, konieczna jest m.in. ocena psychologiczna dziecka i określenie jego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i deficytów poznawczych oraz systemu rodzinnego i funkcjonowania społecznego (w złożonym procesie diagnostycznym pomocna może być książka ?Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny? Claudia Cepedy wydany w Polsce w 2012 roku). Nasz podręcznik nie wyczerpuje listy wszystkich zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, autorzy opisują te najczęściej występujące lub stwarzające problemy w procesie diagnozy.Odrębnym zagadnieniem w psychiatrii dzieci i młodzieży po postawieniu diagnozy jest zaplanowanie postępowania terapeutycznego. W wielu przypadkach nie opracowano standardów leczenia zaadaptowanych do warunków polskich, w tym uwzględniających dopuszczone do stosowania w wieku rozwojowym leki psychotropowe. Poważnym i palącym problemem w leczeniu psychiatrycznym dzieci i młodzieży w Polsce jest także trudny dostęp do opieki ambulatoryjnej i stacjonarnej ? wynika to m.in. z niedostatecznego finansowania tej podstawowej dziedziny medycyny, a w związku z tym brakuje profilowanych placówek oraz specjalistów. Istnieją jeszcze w Polsce regiony, w których nie ma żadnego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży.Warto pamiętać, że specjalizacja w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży została reaktywowana po długiej przerwie w 2006 roku. W jej ramach możliwe są dwie ścieżki ? po specjalizacji z psychiatrii (skrócona dwuletnia) oraz po stażu podyplomowym (pięcioletnia). Pediatrzy, mimo że jako pierwsi mają kontakt z każdym dzieckiem (chociażby z powodu obowiązkowych szczepień), nie są przygotowywani w czasie swojej specjalizacji do diagnozowania i leczenia zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego.Mamy nadzieję, że ten podręcznik będzie ważnym uzupełnieniem wiedzy z zakresu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej, nie tylko dla lekarzy pracujących z dziećmi i młodzieżą, ale także dla pielęgniarek, psychologów i przedstawicieli innych zawodów medycznych.prof. Agnieszka Gmitrowicz i prof. Małgorzata Janas-Kozik
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C.61 (1 egz.)
Film
DVD
W koszyku
Viki, dlaczego to zrobiłaś...? [Film] : depresja & próba samobójcza / - Sosnowiec : Wydawnictwo Projekt-Kom, [2014]. - 1 dysk optyczny (DVD) : dźwiękowy, kolorowy ; 12 cm.
(Nie Zamykaj Oczu)
ok. 54 min.
Forma i typ
Odbiorca
Przynależność kulturowa
Gatunek
Dziedzina i ujęcie
Tytuł serii: Nie zamykaj oczu
Oryginalny film wyprodukowano w 2014 r.
Wykład dr. hab. n. med. Małgorzaty Janas- Kozik można oglądać w całości lub też w podziale na poszczególne zagadnienia (11).
Film: " Viki, dlaczego to zrobiłaś...?" (14:48) ; doc. Małgorzata Janas- Kozik -cały wykład (36:41) ; Wykład składa się z tematów: 1. Deprasja - wprowadzenie (2:55), 2. Epizod depresyjny a zaburzenie efektywne dwubiegunowe (3:52), 3. Przyczyny epizodu depresyjnego i zaburzenia efektywnego dwubiegunowego (2:50), 4. Zaburzenia nastroju a środki psychoaktywne (1:59), 5. Objawy kliniczne epizodu depresyjnego u dzieci i młodzieży (6:05), 6. Objawy depresji w zależności od wieku (6:01), 7. Narastanie objawów zaburzenia depresyjnego (00:56), 8. Zaburzenia depresyjne - jak postępować? (3:45), 9. Formy leczenia (4:38), 10. Co może nauczyciel? (1:21), 11. Oznaki ewentualnego zamachu samobójczego (2:18).
Wiktoria, małgorzata Janas-Kozik.
DVD-Video; Dolby Digital, format 4:3.
Ścieżka dźwiękowa w języku polskim.
W filmie przedstawiamy prawdziwą historię Wiktorii, która od wielu lat borykała się z depresją. Niestety nie wiedziała gdzie szukać pomocy.... Mówi o przyczynach depresji: o ojcu alkoholiku i o przemocy jaką doświadczała w domu. Mówi też o konsekwencjach depresji, która popchnęła ją do próby samobójczej. Po przebudzeniu się w szóstej dobie po nieudanej próbie samobójczej gdy otworzyła oczy cieszyła się, że ŻYJE! Do dziś nie potrafi sobie wybaczyć, że chciała odebrać sobie życie! Wiktoria mówi jakie są inne rozwiązania, że należy szukać pomocy w rozmowie z przyjaciółmi, rodzicami i nauczycielem, że nie powinno się izolować i zamykać w sobie, że rozmowa może pomóc! Wiktoria obecnie przeszła dwunastą operację i zaczyna poruszać się o własnych siłach. O swoich przeżyciach chce napisać książkę, by pomóc innym w depresji. Dla nauczycieli, pedagogów i rodziców jest wykład dr. hab. n. med. Małgorzaty Janas- Kozik - KONSULTANT wojewódzki ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, ORDYNATOR Oddziału Klinicznego Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, psychoterapeuta w trakcie procesu certyfikacji specjalista pediatra (opis pochodzi ze strony www.ksiegarniarubikon.pl).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. F.4710 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [85]-88.
Wzrasta liczba dzieci urodzonych z zespołem fizycznych i psychologiczno-psychicznych zaburzeń, które uwarunkowane są działaniem alkoholu na płód w okresie prenatalnym. W Polsce rodzi się rocznie około 900 dzieci z pełnoobjawowym płodowym zespołem alkoholowym (FAS), a dziesięć razy więcej ze spektrum poalkoholowych zaburzeń rozwojowych (FASD). Badania kliniczne wykazują, że spożywanie alkoholu przez kobiety w czasie ciąży działa bardziej destrukcyjnie na rozwijający się płód niż inne substancje psychoaktywne, takie jak: kokaina, marihuana czy heroina. Konsekwencją negatywnego działania alkoholu mogą być charakterystyczne rysy twarzy, anomalie rozwojowe (wady serca, nieprawidłowości dotyczące stawów, uszu, oczu czy wątroby) i opóźnienia rozwojowe (obniżenie IQ, zaburzenia w zakresie funkcji poznawczych, objawy uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego). Jestem przekonana, że publikacja zainteresuje pediatrów, neurologów, psychiatrów, psychologów i rehabilitantów. Należy podkreślić, iż dzieciom z FASD przybywa lat i w życiu dorosłym mają znaczne trudności z przystosowaniem się do norm społecznych i prawidłowym funkcjonowaniem, a przez to wymagają pomocy ze strony różnych specjalności m.in. służby zdrowia.*Prof. dr hab. n. med. Irena Krupka-Matuszczyk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15407 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej