Sorting
Source
Katalog centralny
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Status
available
(5)
Branch
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
Author
Barańczak Stanisław (1946-2014)
(1)
Barańczak Stanisław (1946-2014). Czytelnik ubezwłasnowolniony
(1)
Jankowicz Grzegorz (1978- )
(1)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Perloff Marjorie (1931- )
(1)
Poprawa Adam (1959- )
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Żychliński Arkadiusz (1976- )
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(4)
Time Period of Creation
2001-
(4)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(5)
Language
Polish
(5)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Subject
Literatura
(2)
Tematy i motywy
(2)
Canetti, Elias (1905-1994)
(1)
Celan, Paul (1920-1970)
(1)
Cierpienie
(1)
Ironia
(1)
Kraus, Karl (1874-1936)
(1)
Kultura masowa
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura światowa
(1)
Modernizm
(1)
Musil, Robert (1880-1942)
(1)
Pisarze
(1)
Przekłady
(1)
Roth, Joseph (1894-1939)
(1)
Teoria literatury
(1)
Teoria przekładu
(1)
Tłumacze
(1)
Wittgenstein, Ludwig (1889-1951)
(1)
Subject: time
1901-2000
(5)
2001-
(3)
1801-1900
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Subject: place
Austro-Węgry
(1)
Polska
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Genre/Form
Esej
(4)
Antologia
(1)
Monografia
(1)
Domain
Literaturoznawstwo
(5)
Historia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
5 results Filter
Book
In basket
(Sztuka Czytania / Ossolineum)
Nota wydawnicza na stronach 511-521.
Indeks.
Zawiera m.in.: Zawiera m.in.: Czytelnik ubezwłasnowolniony : perswazja w masowej kulturze literackiej PRL.
Poza pisaniem wierszy, esejów, recenzji i rozpraw naukowych, poza tłumaczeniem poezji i wykładaniem Stanisław Barańczak zajmował się rzeczami na pozór mniej poważnymi - czytał powieści kryminalne, słuchał piosenek, oglądał filmy i transmisje sportowe w telewizji. Robił to jednak nieporównanie uważniej niż większość odbiorców kultury masowej. A zwłaszcza - nie tracił z pola widzenia jej perswazyjnego wymiaru. I to zarówno w Polsce okresu PRL-u, jak i później w Ameryce.
Dziennik TV (1971) * Odbiorca ubezwłasnowolniony (1975, 1971-1973) * Czytelnik ubezwłasnowolniony. Perswazja w masowej kulturze literackiej PRL (1983) * Przedmowa do wydania krajowego * Rozdział I. Czerwony sztandar nad dyskoteką * Rozdział II. Słowo - perswazja - kultura masowa * Rozdział III. W kręgu stadionu: "Nasza wola - Polska gola" * Rozdział IV. W kręgu "akademii ku czci": Poeta zamordowany * Rozdział V. W kręgu estrady: Piosenka i wolność * Rozdział VI. W kręgu powieści: Nadludzie w niebieskich mundurach * Katalekty (1969-1998) * Recenzje apokryficzne (1996) * Posłowie
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 56172 (1 egz.)
Kaucja: 20,00 zł
Book
In basket
Blizny : eseje / Grzegorz Jankowicz. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2019. - 295, [5] stron ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Rany ducha goją się, nie pozostawiając blizn - pisał Hegel. Duch wyczerpuje swoje kolejne formy i porzuca je, konsekwentnie przybliżając się do momentu absolutnego. Wywyższony, zapomina o przeszłych trudach i boleściach. Gdy przyjmiemy ludzką, arcyludzką perspektywę, okaże się jednak, że rany wcale tak łatwo się nie goją, a nawet jeśli, to pozostają po nich skazy. Bärfuss, Kafka, Kluge, Melville, Perec, Sebald, Sosnowski. Bohaterowie tej książki - pisarze, a także stworzone przez nich postaci literackie - nie mogą lub nie potrafią puścić ran w niepamięć. Działają w świecie, wytrwale dążą do obranego celu, lecz wystarczy chwila, by kurs ich egzystencji uległ zmianie pod wpływem wspomnienia krzywdy - doznanej bądź wyrządzonej. Śmiała i wyrafinowana książka.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. 57499 (1 egz.)
Book
In basket
(Sztuka Czytania)
Bibliografia na stronach [390]-392. Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Punktem wyjścia tej książki jest teza o nieprzekładalności literatury - nieprzekładalności, która, paradoksalnie, zostaje uznana za rację bytu przekładu. Jarniewicz rozwija koncepcję autorskiego, twórczego charakteru pracy tłumacza, występującego w wielu rolach: pisarza, antologisty, krytyka, popularyzatora. Stawia nieoczywiste pytania o to, czy tłumacze mogą sobie pozwolić na czułość albo czy wolno im kłamać. Pyta o granicę, za którą przekład staje się plagiatem, o miejsce kobiet w przekładzie literackim i o sens tłumaczenia na współczesną polszczyznę dawnej literatury polskiej.Klamrę książki tworzą dwa bardziej osobiste szkice, w których autor odsłania tajniki własnej pracy i kreśli swój pisarski życiorys, dziękując mistrzom i przywołując nazwiska młodych adeptów translatorskiej sztuki.Pisane w przystępnym, wolnym od naukowego żargonu stylu, skupione na konkretnych przykładach i niestroniące od osobistego zaangażowania szkice Jarniewicza to lektura dla wszystkich zainteresowanych przekładem, literaturą i językiem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 57559 (1 egz.)
Book
In basket
Ostrze ironii : modernizm w cieniu monarchii habsburskiej / Marjorie Perloff ; przekład Maciej Płaza ; posłowie Adam Lipszyc. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2018. - 339, [5] stron : ilustracje, faksymilia, fotografie, mapa ; 22 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Dostępna również jako e-book.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Trudno znaleźć dziś w świecie zachodnim krytyka literackiego, którego każda kolejna książka okazywałaby się pozycją tak opiniotwórczą, jak teksty Marjorie Perloff. Jej monografie pozwalają zrozumieć rodowód, rozwój i znaczenie ogromnych połaci literatury - od wczesnego modernizmu po współczesność, od poezji po prozę, teatr i sztuki wizualne. Badaczka śledzi zarówno źródła, jak i ewolucję szeroko pojętej literatury modernistycznej. W "Ostrzu ironii", swojej najnowszej książce, przywraca pamięć o nieco zaniedbanej, lecz niesłychanie ważnej formacji europejskich twórców. Przybliża sześciu pisarzy, których talent objawia się w okresie rozpadu monarchii austro-węgierskiej: Karla Krausa, Josepha Rotha, Roberta Musila, Eliasa Canettiego, Paula Celana i Ludwiga Wittgensteina. Bohaterów Perloff łączy podobne doświadczenie: pochodzą z wielokulturowych społeczności, czasem także z peryferii dawnej monarchii. W państwie powstałym na jej gruzach bywają postrzegani jako obcy. W ich wypadku ironia nie jest wyłącznie cechą stylu, to zarazem forma obrony i subtelne narzędzie poznania gwałtownie zmieniającego się świata."Wpływ Perloff wykroczył dawno poza ramy życia naukowego. Jej praktykę pisarską należy już teraz widzieć jako jednolity, rozwijany w formie eseistycznej namysł nad rolą modernistycznego eksperymentu w kształtowaniu się współczesnej międzynarodowej świadomości artystycznej i kulturowej".Kacper Bartczak"Jest to książka naprawdę świetna, którą powinni bezzwłocznie przeczytać wszyscy, którym leży na sercu idea obecnej i przyszłej Europy. Na pierwszy rzut oka, istotnie, dotyczy ona trochę pomijanej w anglosaskim świecie, austriackiej odmiany modernizmu, silnie związanej z kulturą sprzed I wojny światowej, na której reprezentantów autorka wybrała sześciu pisarzy. Jednak zaraz staje się jasne, że chodzi o coś więcej niż tylko o uzupełnienie poważnej krytycznoliterackiej luki; mamy do czynienia z niezwykle interesującą próbą zdefiniowania modernizmu jako idei, której nie da się oddzielić od pewnej konkretnej wizji Europy - wielokulturowej i wielojęzycznej monarchii habsburskiej".Barbara Kopeć-Umiastowska
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Copies are only available in the library: sygn. 57529 (1 egz.)
Book
In basket
Zwrot przed współczesną : pryzmaty / Arkadiusz Żychliński. - Wydanie pierwsze. - Wrocław : Wydawnictwo Ossolineum, 2020. - 454, [2] strony ; 23 cm.
(Sztuka Czytania)
Indeks.
Bolano, Bernhard, Coetzee, Kafka, Knausgard, Sebald i wielu, wielu innych - bohaterów tej książki pozornie łączy mało, czasem prawie nic. Pozornie, bo Arkadiusz Żychliński wskazuje wspólny mianownik, który jako czytelnicy przyzwyczajeni do idei kultur narodowych i gatunkowych granic zwykliśmy pomijać: wszyscy twórcy są obywatelami republiki literatury, wszyscy dali się złapać w pajęczą sieć słów. A kiedy język drży na jednym jej krańcu, nie pozostaje to bez echa ani w centrum, ani na literackich rubieżach. Żychliński sięga zarówno po twórczość pisarzy doskonale w Polsce znanych, jak i nieco mniej rozpoznawalnych autorów "drugorzędnych powieści pierwszej klasy". Komentuje dzieła klasyków, ale przygląda im się z nieoczywistych punktów widzenia, lokując ich w nowych układach i konstelacjach. Czy w dobie rozwoju rozrywki elektronicznej - przepastnych wirtualnych światów i prymatu seriali telewizyjnych - literatura przestała nam być potrzebna? "Zwrot przez współczesną." jest błyskotliwą refleksją nad przyszłością pisarstwa i nowoczesnych form narracyjnych. Żychliński stawia też niezmiennie ważne pytania o to, jak o literaturze pisać i jakie jest jej miejsce we współczesnym świecie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
There are copies available to loan: sygn. 57832 (1 egz.)
Kaucja: 25,66 zł
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again