Pedeutologia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(8)
Autor
Kwiatkowska Henryka
(2)
Cęcelek Grażyna
(1)
Ekiert-Grabowska Dorota
(1)
Hejnicka-Bezwińska Teresa (1941- )
(1)
Kotusiewicz Alicja Anna
(1)
Kutrowska Barbara
(1)
Kuźma Józef (1935- )
(1)
Michalski Jarosław pedagog) (1964-
(1)
Szempruch Jolanta
(1)
Zaczyński Władysław Piotr (1930- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(4)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Kobieta
(5222)
Rodzina
(4021)
Przyjaźń
(3839)
Miłość
(3258)
Tajemnica
(2962)
Pedeutologia
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2939)
Relacje międzyludzkie
(2520)
Zabójstwo
(2174)
Życie codzienne
(1910)
Magia
(1734)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1593)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1533)
Uczucia
(1405)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1365)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1349)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1133)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1002)
Trudne sytuacje życiowe
(1001)
Wybory życiowe
(938)
Sekrety rodzinne
(931)
Policjanci
(908)
Żydzi
(894)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(864)
Władcy
(863)
Historia
(847)
Kultura
(822)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(775)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(678)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(622)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(514)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(506)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(494)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(456)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Księgi pamiątkowe
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(4)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Wokół podstawowych zagadnień pedeutologii / Grażyna Cęcelek. - Wydanie pierwsze. - Warszawa: Difin, copyright 2023. - 259 stron : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia na stronach [236]-259.
Autorka dokonała analizy problematyki obejmującej dwa podstawowe obszary: proces kształtowania się myśli pedeutologicznej na przestrzeni dziejów oraz proces ewolucji roli nauczyciela - w celu ukształtowania u czytelników refleksyjnego nastawienia do wiedzy o pedeutologii jako znaczącej subdyscyplinie pedagogiki oraz o specyfice zmieniającej się w szybkim tempie rzeczywistości społeczno-edukacyjnej stanowiącej przestrzeń pracy współczesnego nauczyciela. Przedstawione przemyślenia, wątpliwości i kwestie dyskusyjne nastawione są na zachęcenie czytelnika do rozważań nad zawodem nauczyciela we współczesnym świecie oraz nad specyfiką procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22663 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 2115)
Prace poświęcone pamięci prof. dr hab. Barbarze Żechowskiej. W innych poz. nazwa red.: Dorota Ekiert-Grabowska.
Bibliogr. publikacji B. Żechowskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7812 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11928 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dissertationes Paedagogicae ; 02)
Wykaz aktów prawnych na stronie 204. Bibliografia na stronach 205-216.
Część I * Kompetencje nauczycieli jako kategoria pojęciowa współczesnej pedeutologii * Rozdział I * Teoretyczne aspekty kompetencji nauczycielskich * 1.1. Społeczno-kulturowy kontekst nabywania kompetencji nauczycielskich * 1.2. Szkolnictwo polskie po okresie wielkiej zmiany * 1.3. Nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej * 1.4. Doskonalenie nauczycieli w świetle potrzeb i możliwości szkoły * 1.5. Założenia nabywania i doskonalenia kompetencji nauczycielskich * Rozdział II * Koncepcje nabywania kompetencji nauczycielskich * 2.1. Humanistyczny model nabywania kompetencji nauczycielskich * 2.2. Emancypacja poprzez edukację nauczycielską * 2.3. Refleksyjna praktyka w kształceniu nauczycieli * 2.4. Kompetencje pragmatyczne nauczycieli * 2.5. Kompetencje wynikające z etyki zawodowej * * Rozdział III * Nowe spojrzenie na rolę nauczyciela * 3.1. W poszukiwaniu profesjonalnych wizji zawodu nauczyciela * 3.2. Praktyka w kształceniu nauczycieli wspomagająca profesjonalizm w pracy pedagogicznej * 3.3. Nauczycielska samodzielność w sytuacjach nauczania * 3.4. Współczesne spojrzenie na rolę zawodową nauczyciela * Część II * Profesjonalizm, kompetencje, rola nauczyciela jako przedmiot badań nauk społecznych * Rozdział IV * Badania pedeutologiczne w kontekście zmiany społecznej * 4.1. Zmiany w badaniach społecznych * 4.2. Zmiana społeczna i jej znaczenie dla badań pedagogicznych * 4.3. Zmiana społeczna i jej znaczenie dla badań nauczycieli * * Rozdział V * Proces badawczy – założenia i realizacja * 5.1. Paradygmat interpretatywny i krytyczny * 5.2. W poszukiwaniu strategii badawczej * 5.3. Teoria ugruntowana jako praktyka badania jakościowego * 5.4. Cel i problematyka badawcza * 5.5. Postępowanie badawcze * 5.5.1. Dobór uczestników badań * 5.5.2. Metody i techniki badawcze * 5.6. Organizacja i teren badań * Część III * „Sami o sobie” nauczyciele w świetle przeprowadzonych badań * Rozdział VI * Droga do zawodu w narracjach nauczycieli * 6.1. Dlaczego ten zawód? * 6.2. Tradycja rodzinna – świadomy wybór czy determinizm sytuacyjny (?) * 6.3. Powołanie – między dziecięcym marzeniem a „dorosłą rzeczywistością” * 6.4. Autorytet – motywacje pozytywne i negatywne * 6.5. Między przypadkiem a koniecznością – różne drogi do zawodu * Rozdział VII * Nabywanie kompetencji zawodowych w świetle badań własnych * 7.1. Podstawy metodologiczne kompetencji zawodowych nauczycieli * 7.2. System edukacji a system kształcenia nauczycieli * 7.3. Nauczyciele w procesie doskonalenia zawodowego * 7.4. Nauczyciele o swoich kompetencjach zawodowych * Zamiast zakończenia – Samowiedza nauczycieli w świetle badań nad profesjonalizmem, kompetencjami i rolą * Wykaz aktów prawnych * Bibliografia * Załączniki * Ankieta do nauczycieli * Ankieta do dyrektorów szkół * Spis tabel * Spis rysunków
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19009 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz. - Indeks.
Streszcz. ang.
Prezentowana książka obejmuje zarys koncepcji scholiologii, czyli nauki o szkole. Studium składa się z dwóch części. Pierwsza obejmuje koncepcje scholiologii na tle historii szkoły i szkolnictwa oraz współczesnych teorii i zmian edukacyjnych w systemie szkolnym. W drugiej części - na podstawie dostępnych źródeł i tekstów - przeprowadzono syntetyczną analizę wzajemnych relacji między scholiologiią a podstawowymi dyscyplinami naukowymi związanymi ze szkołą i szkolnictwem. Ukazano istotną rolę takich dziedzin nauki, jak filozofia, psychologia, socjologia, pedagogika łączniez dydaktyką i innymi subdyscyplinami (w tym mediami), nauką o organizacji, zarządzaniu i ekonomice edukacji oraz prawem szkolnym. Autor wziął także pod uwagę architekturę i ergonomię - dyscypliny bardzo ważne dla funkcjonowania współczesnej i przyszłej szkoły.Publikacja powinna znaleźć zainteresowanie wśród pedagogów-praktyków oraz pedagogów-teoretyków, zajmujących się tworzeniem dalszych istotnych dla nauki o szkole tez, uogólnień i koncepcji.
CZĘŚĆ PIERWSZA * Ogólna koncepcja scholiologii na tle historii * szkoły i szkolnictwa oraz współczesnych teorii szkoły * Rozdział I * Ogólne założenia nauki o szkole * Wprowadzenie * Potrzeba tworzenia nauki o szkole * Jakie znaczenie może mieć nauka lub teoria szkoły jako instytucji społecznej i edukacyjnej? * Problematyka nauki o szkole (wymiary czasowe, podmiot i przedmiot badań, interdyscyplinarność i polimetodyczność) * Bibliografia do rozdziału I * Rozdział II * Historia szkoły i szkolnictwa w zarysie * Refleksje dotyczące genezy i rozwoju szkoły, w teorii i praktyce - wnioski na przyszłość * Geneza szkoły i szkolnictwa w czasach starożytnych * Rozwój szkół i szkolnictwa w średniowieczu * Nowe myślenie o szkołach w epoce odrodzenia i reformacji * Przemiany szkoły i szkolnictwa w czasach oświecenia * Trendy rozwojowe szkół i systemów szkolnych w XIX i XX wieku - refleksje i wnioski * Jaka była sytuacja w dziedzinie reformy szkolnictwa na obszarze trzech zaborów ziem polskich? * Przeciwstawne nurty i tendencje dotyczące głównych koncepcji i programów edukacji szkolnej w ostatnich stuleciach * Nowatorskie poglądy klasyków rosyjskiej pedagogiki na szkołę ludową i kształcenie dzieci * Podstawy teoretyczne reform szkolnych w Rosji radzieckiej * Prądy "nowego wychowania" i nowej szkoły w Europie w XX wieku * Szkoła przyszłości - niektóre koncepcje i wizje autorskie * Bibliografia do rozdziału II * Rozdział III * Współczesne teorie zmian edukacyjnych w szkołach i szkolnictwie * Wprowadzenie * Teoria pozytywistyczna (neopozytywistyczna) szkoły * Teoria progresywistyczna szkoły * Teoria funkcjonalistyczna * Teoria szkoły humanistycznej (neohumanistycznej) * Teoria interakcjonistyczna szkoły * Teoria rekonstrukcjonistyczna szkoły * Teoria ogólna systemów i metoda analizy systemowej - szanse ich aplikacji w nauce o szkole * Bibliografia do rozdziału III * CZĘŚĆ DRUGA * Relacje między scholiologią a podstawowymi * dyscyplinami naukowymi (dziedzinami wiedzy) * związanymi ze szkołą i szkolnictwem * Rozdział IV * Rola filozofii wobec szkoły i nauki o szkole * Bibliografia do rozdziału IV * Rozdział V * Rola psychologii w kształtowaniu szkoły i nauki o szkole * Bibliografia do rozdziału V * Rozdział VI * Funkcje socjologii w nauce o szkole i szkolnictwie * Związek nowej socjologii edukacji z nauką o szkole * Nowe perspektywy i problemy badawcze * Bibliografia do rozdziału VI * Rozdział VII * Relacje między naukami pedagogicznymi a szkołą i scholiologią * Bibliografia do rozdziału VII * Rozdział VIII * Rola pedeutologii w nauce o szkole * Studia i badania nad osobowością i cechami psychicznymi nauczycieli * Badanie ról, funkcji, kompetencji i postaw zawodowych nauczycieli * Kompetencje i umiejętności nauczycieli * Badania dotyczące stylów i strategii wychowawczych oraz interakcji nauczycieli i uczniów, a także innych podmiotów partnerskich życia szkoły * Badania nauczycieli w procesie działania tzw. research action oraz badania na temat nauczycieli jako "agentów zmiany edukacyjnej" * Bibliografia do rozdziału VIII * Rozdział IX * Środki dydaktyczne i nowe media stosowane w szkole * Wstęp * Tradycyjne środki dydaktyczne stosowane w edukacji szkolnej * Kształtowanie nowego środowiska medialnego w systemie szkolnym * Refleksje ogólne * Bibliografia do rozdziału IX * Rozdział X * Zarządzanie systemem szkolnym, ekonomika oświaty, prawo szkolne a nauka o szkole * Prawo szkolne * Bibliografia do rozdziału X * Rozdział XI * Rola architektury i ergonomii we współczesnej szkole * Jaką rolę może odegrać ergonomia w projektowaniu funkcjonalnych budynków szkolnych? * Bibliografia do rozdziału XI * Rozdział XII * Scholiologia - przedmiot studiów pedagogicznych inauczycielskich, podstawy programowe * Problematyka wykładów i konwersatoriów * Ogólna koncepcja scholiologii na tle historii szkoły i szkolnictwa oraz współczesnych teorii szkoły * Relacje między scholiologią a podstawowymi dyscyplinami naukowymi * Literatura podstawowa * Podsumowanie * Jakie refleksje nasuwają się na tle całej historii szkoły i szkolnictwa? * Postscriptum * Bibliografia podsumowująca * Summary * Indeks nazwisk
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47605 (1 egz.)
Kaucja: 29,63 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5353 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 50776 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2381, 4591 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Horyzonty pedeutologii / Jarosław Michalski. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021. - 207, [1] strona ; 24 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach 201-207.
Książka jest autorskim podejściem do rozważań dotyczących zawodu nauczycielskiego, uwzględniających przede wszystkim dynamiczne zmiany rzeczywistości i związane z tym nowe konteksty działalności szkół i pracy nauczycieli. Obejmuje swoją tematyką miejsce tej subdyscypliny pedagogiki w przestrzeni akademickiej i szkoły oraz wskazuje na możliwości szerszego wykorzystywania jej osiągnięć w nauce i praktyce nauczycielskiej. Podkreśla również potrzebę aktywnej obecności nauczycieli w dalszym tworzeniu myśli pedeutologicznej, ale również samych siebie, co jest ważnym kierunkiem dla zadowalającego funkcjonowania w przyszłości.W książce są zatem scharakteryzowane autorskie horyzonty pedeutologii, wśród których można wskazać między innymi: fascynacje zawodem nauczycielskim; ontologiczne podstawy pedeutologii; myślenie pedeutologiczne w kształceniu nauczycieli; transformacje; przywództwo organizacyjne i naukowe pedeutologii; pedeutologiczną konsyderację; pedeutologię twórczości; pedeutologię empiryczną; przywództwo edukacyjne i naukowe; pedeutologiczną wyrazistość czy też horyzont eksperiencji. Monografia prezentuje zatem nowe podejście do rozważań o zawodzie nauczycielskim i jest zaproszeniem dla Czytelników do dialogu o zagubionych szansach dla zawodu nauczyciela, ale odkrywanych ponownie w poczuciu autonomiczności, doceniania wartości nauki i odnalezienia pewnych wskazówek dla wyzwalania nowej świadomości nauczycielskiej. Publikacja jest oryginalnym pomysłem Autora, nie mającym dotąd podobnego ujęcia w polskiej literaturze pedeutologicznej. Książka kierowana jest do nauczycieli akademickich, studentów specjalności nauczycielskich oraz do nauczycieli pracujących w szkołach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21915, 21832 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Pedeutologia : studium teoretyczno-pragmatyczne / Jolanta Szempruch. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2013. - 383 strony : ilustracje kolorowe ; 21 cm.
(Pedagogika Nauce i Praktyce)
Odbiorca
Temat
Dziedzina i ujęcie
Na grzbiecie akronim serii: PNiP.
Bibliografia strony 333-365. Indeksy.
Monografia dotyczy profesji nauczycielskiej i czynników ją warunkujących. Podejmowana w niej problematyka jest obecnie niezwykle istotna, ponieważ nauczyciel pełni strategiczną rolę w funkcjonowaniu i efektywności systemu edukacji. W trakcie zmian społecznych rola ta jest redefiniowana, zaś on sam staje ciągle wobec nowych wyzwań i zadań. Książka umożliwia Czytelnikowi zaznajomienie się z rozwojem pedeutologii jako ważnej subdyscypliny pedagogicznej, która w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. Autorka w swych rozważaniach uwzględnia polską myśl pedeutologiczną, kierunki ewolucji pytań badawczych, związki pedeutologii z innymi subdyscyplinami pedagogiki, a także z innymi dyscyplinami naukowymi. Istotną perspektywą poznawczą czyni specyfikę pełnienia roli nauczyciela i jego skuteczność. Ową skuteczność rozpatruje m.in. przez pryzmat kształcenia, kompetencji i cech osobowych nauczyciela, rozwoju zawodowego i jego uwarunkowań, relacji z innymi podmiotami edukacyjnymi, a także poprzez ukazanie etycznego wymiaru zawodu. Prezentuje różnorodne koncepcje pedutologiczne porządkujące myślenie o nauczycielu, który w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego ujawnia swoją indywidualność i talent pedagogiczny. Autorka koncentruje się na refleksji teoretycznej wiążącej się z podejmowaniem działań modernizacyjnych i innowacyjnych oraz na pragmatyce zawodu nauczyciela. W końcowej części pracy analizuje funkcjonowanie nauczyciela w warunkach zmian społecznych i edukacyjnych, wobec nierówności społecznych, wielokulturowości oraz potrzeby integracji społecznej.Monografia adresowana jest do studentów, nauczycieli o różnym stażu pracy, przedstawicieli nadzoru pedagogicznego i władz oświatowych, placówek doskonalenia nauczycieli i osób, które poszukują wiedzy i aparatury pojęciowej dla rozumienia oblicza współczesnego nauczyciela i zmieniającej się szkoły.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19875 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej