Dla profesjonalnych pełnomocników - adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i rzeczników patentowych.
W książce zostały omówione najważniejsze etapy postępowania administracyjnego jurysdykcyjnego i postępowania sądowoadministracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem środków odwoławczych oraz nadzwyczajnych środków prawnych weryfikacji orzeczeń sądowych. Opracowanie zostało podzielone na trzy części: w części pierwszej dokonano analizy prawnej pełnomocnictwa procesowego, tj.: ustanowienie pełnomocnika i jego skutki procesowe, zakres pełnomocnictwa, wygaśnięcie pełnomocnictwa. w części drugiej omówiono czynności pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym, tj. w trakcie wszczęcia i w toku postępowania, w postępowaniu wyjaśniającym, czy też weryfikacji decyzji i postanowień; w części trzeciej omówiono czynności pełnomocnika w postępowaniu sądowoadministracyjnym, tj. przygotowanie pism w postępowaniu przed sądem administracyjnym, czynności w toku postępowania sądowoadministracyjnego oraz po wydaniu orzeczenia sądowego, w tym zaskarżanie orzeczeń sądowych.
Dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, adwokatów, radców prawnych, przedstawicieli nauki prawa, administracji i politologii.
Monografia stanowi kompleksowe opracowanie dotyczące problematyki procesu tworzenia regulacji prawnych regulujących tryb oraz zasady funkcjonowania aglomeracji miejskich. W opracowaniu omówiono również zagadnienia dotyczące m.in.: spójności terytorialnej rozumianej jako możliwości współdziałania regionów i układów lokalnych, zastosowania odpowiednich metod integracji zarządzania aglomeracją, zadań publicznych dla których potrzebne jest utworzenie specjalnej władzy metropolitalnej. Opracowanie uwzględnia zmiany legislacyjne wprowadzone ustawą z 9.03.2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Wszystkie zaprezentowane w książce problemy były przedmiotem dyskusji podczas konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Prawa Samorządu Terytorialnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w marcu 2018 r.
Dla adwokatów, radców prawnych oraz pracowników administracji rządowej i samorządowej.
Katalog usług społecznych, wprowadzonych nowelizacją ustawy - Prawo zamówień publicznych, obejmuje m.in.: usługi edukacyjne, zdrowotne, prawnicze, hotelarskie, restauracyjne, pocztowe i ochroniarskie. Zmienione przepisy znacznie odformalizowały postępowanie w zakresie usług społecznych, co spowodowało dużą dowolność po stronie zamawiającego i swobodę w kształtowaniu procedury. Publikacja zawiera wiele praktycznych porad i rozwiązań pomocnych w stosowaniu zmienionych przepisów. Czytelnik znajdzie tutaj odpowiedzi m.in. na następujące pytania: - w jaki sposób zaprojektować postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego na usługi społeczne? - jakie rozwiązania stosować, a jakich unikać? - które przepisy mają zastosowanie i co to znaczy, że przepisy stosujemy odpowiednio? - kiedy warto szczegółowo sprawdzać wykonawców, żądając wielu dokumentów, a kiedy poprzestać na oświadczeniach?
Dla pracowników samorządowych odpowiedzialnych za gospodarowanie mieniem samorządowym, prawników obsługujących jednostki samorządu terytorialnego oraz teoretyków prawa i administracji.
W publikacji zaprezentowano podstawowe problemy związane z gospodarowaniem mieniem samorządowym. Uwzględniono zarówno kwestie struktur (podmiotów), którym można przypisać atrybut gospodarowania mieniem samorządowym, jak i form prawnych, w jakich podmioty te mogą działać. W książce omówiono m.in. takie zagadnienia, jak: pojęcie mienia samorządowego, podmioty tego mienia (samorządowe osoby prawne), pochodzenie mienia samorządowego, zasady zarządzania mieniem samorządowym, reprezentacja jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania mieniem, działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego, podział kompetencji między organami jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania mieniem, sądowa ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem samorządowym. W opracowaniu zostały uwzględnione najnowsze zmiany w przepisach ustaw samorządowych (wynikające z ustawy z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130) oraz w ustawie o gospodarce komunalnej.
Wykaz skrótów * Wprowadzenie * Rozdział I * Pojecie mienia samorządowego * 1. Zagadnienia terminologiczne * 2. Mienie samorządowe a pojęcie mienia w prawie * cywilnym * 3. Podmioty mienia samorządowego. Samorządowe osoby prawne * 4. Charakter prawny mienia samorządowego * Rozdział II * Pochodzenie mienia samorządowego * 1. Sposoby nabycia mienia przez gminy * 2. Sposoby nabycia mienia przez powiaty * 3. Sposoby nabycia mienia przez województwa samorządowe * Rozdział III * Zasady zarządzania mieniem samorządowym * 1. Pojęcie zarządzania mieniem samorządowym * 2. Zasada samodzielności w zarządzaniu mieniem samorządowym * 3. Zasada szczególnej staranności * 4. Odpowiedzialność podmiotów mienia samorządowego za zobowiązania * Rozdział IV * Podział kompetencji między organami jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania mieniem samorządowym * 1. Kompetencje rady gminy i wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w zakresie gospodarowania mieniem komunalnym * 2. Kompetencje rady powiatu (sejmiku województwa) i zarządu powiatu (województwa) w zakresie * gospodarowania mieniem samorządowym * Rozdział V * Składanie oświadczeń woli w zakresie zarządu mieniem jednostek samorządu terytorialnego * 1. Składanie oświadczeń woli w imieniu gminy * 2. Składanie oświadczeń woli w imieniu powiatu * 3. Składanie oświadczeń woli w imieniu województwa samorządowego * Rozdział VI * Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego * 1. Granice działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego * 2. Formy prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego * 2.1. Jednostka budżetowa * 2.2. Samorządowy zakład budżetowy * 2.3. Spółki prawa handlowego * 2.4. Inne samorządowe jednostki organizacyjne * 3. Powierzenie zadań z zakresu gospodarki komunalnej * Rozdział VII * Prawna ochrona samodzielności jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zarządzania mieniem samorządowym * 1. Samodzielność majątkowa jednostek samorządu * terytorialnego * 2. Jednostka samorządu terytorialnego jako strona (uczestnik) postępowania cywilnego * 2.1. Zdolność sądowa i procesowa jednostek samorządu terytorialnego * 2.2. Zdolność sądowa i procesowa jednostek pomocniczych gminy * 3. Reprezentacja jednostki samorządu terytorialnego w postępowaniu cywilnym * 3.1. Reprezentacja gminy * 3.2. Reprezentacja powiatu i województwa samorządowego * 3.3. Samorządowe jednostki organizacyjne (stationes municipii) przed sądem powszechnym * 4. Ochrona praw majątkowych jednostek samorządu terytorialnego * 4.1. Roszczenia windykacyjne i negatoryjne * 4.2. Roszczenia odszkodowawcze * Zakończenie * Bibliografia
Opracowywanie projektów aktów prawnych należy do codziennych zadań pracownika samorządowego. Autorka w przystępny dla Czytelnika sposób przedstawia zasady tworzenia prawa miejscowego - uchwał i zarządzeń - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi. W poradniku omówiono m.in.: zakres spraw, które mogą być uregulowane aktem prawa miejscowego, rodzaje aktów prawa miejscowego, zasady redagowania uchwał i zarządzeń, strukturę aktów prawnych, w tym również podział aktu prawnego na jednostki redakcyjne, zasady ogłaszania aktów prawa miejscowego, ich zmiany oraz uchylania, procedurę kontroli legalności prawa miejscowego (w tym nadzór oraz kontrola sądowa). Ponadto: liczne orzecznictwo sądowe, praktyczne przykłady i wskazówki, a także wzory przykładowych uchwał i zarządzeń wydawanych przez JST (z podziałem na gminę, powiat oraz województwo). Wszystkie wzory z opcją edycji (format MS Word) zawarto w suplemencie elektronicznym. Plik suplementu można pobrać przez Internet - instrukcję zamieszczono w książce. Zainstalowanie suplementu wymaga systemu operacyjnego Windows.
Wstęp * Rozdział 1. Uchwały i zarządzenia jako źródła prawa * 1.1. Miejsce samorządowych źródeł prawa w Konstytucji RP * 1.2. Akty prawa miejscowego * 1.2.1. Pojęcie aktu prawa miejscowego * 1.2.2. Przepisy porządkowe * 1.3. Uchwała, zarządzenie jako źródło prawa wewnętrznego * 1.4. Zarządzenia i uchwały ogłaszane w wojewódzkim dzienniku urzędowym * 1.5. Uchwały intencyjne (stanowiskowe) * Rozdział 2. Zasady ogólne redagowania uchwał i zarządzeń * 2.1. Zanim zaczniemy redagować uchwałę lub zarządzenie * 2.2. Zasady redagowania projektów uchwał i zarządzeń * 2.3. Język prawny w uchwałach i zarządzeniach * 2.3.1. Redagowanie zdań * 2.3.2. Używanie wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu * 2.3.3. Jakich określeń unikać? * 2.3.4. Określenia używane w ustawie. Jednakowe określenia * dla jednakowych pojęć * 2.4. Zakazy: zakaz wychodzenia poza upoważnienie ustawowe i zakaz przenoszenia kompetencji * 2.5. Uzasadnienie uchwały lub zarządzenia * 2.5.1. Czy uchwała lub zarządzenie wymaga uzasadnienia? * 2.5.2. Jak sporządzić uzasadnienie projektu uchwały lub zarządzenia? * Rozdział 3. Struktura aktu normatywnego * 3.1. Uwagi ogólne * 3.2. Tytuł uchwały lub zarządzenia * 3.2.1. Oznaczenie rodzaju aktu * 3.2.2. Nazwa organu wydającego akt * 3.2.3. Data uchwały lub zarządzenia. Numeracja * 3.2.4. Przedmiot aktu * 3.3. Podstawa prawna * 3.3.1. Upoważnienie do wydania aktu * 3.3.2. Przywoływanie przepisów w podstawie prawnej * 3.3.3. Oznaczanie dzienników urzędowych w podstawie prawnej * 3.3.4. Przywoływanie ustawy i ustaw zmieniających w podstawie prawnej * 3.3.5. „Uchwala się, co następuje” czy „Rada Gminy uchwala, co następuje”? * 3.4. Przepisy merytoryczne * 3.4.1. Przepisy merytoryczne ogólne * 3.4.2. Przepisy szczegółowe * 3.5. Typowe środki techniki prawodawczej * 3.5.1. Określenie adresata * 3.5.2. Wyliczenia * 3.5.3. Odesłania * 3.6. Przepisy epizodyczne * 3.7. Przepisy zmieniające, przejściowe, dostosowujące i końcowe * 3.7.1. Przepisy zmieniające * 3.7.2. Przepisy przejściowe * 3.7.3. Przepisy dostosowujące * 3.7.4. Przepisy końcowe * 3.8. Powierzenie wykonania uchwały lub zarządzenia * 3.9. Załączniki * Rozdział 4. Podział uchwały i zarządzenia na jednostki redakcyjne * 4.1. Podstawowa jednostka – paragraf * 4.2. Punkty, litery i tiret * 4.3. Znaki przestankowe w zależności od jednostek redakcyjnych * 4.4. Powoływanie się na poszczególne jednostki redakcyjne * 4.5. Grupowanie przepisów * Rozdział 5. Obowiązywanie, zmiany i uchylenie aktu * 5.1. Wejście w życie uchwały lub zarządzenia * 5.1.1. Ogłoszenie aktu normatywnego * 5.1.2. Ogłoszenie a wejście w życie * 5.1.3. Wejście w życie przepisów porządkowych * 5.1.4. Obliczanie daty wejścia w życie aktu prawnego * 5.1.5. Wsteczna moc obowiązująca * 5.2. Zmiany aktu normatywnego * 5.2.1. Uwagi ogólne * 5.2.2. Tytuł uchwały zmieniającej * 5.2.3. Podstawa prawna zmiany * 5.3. Treść uchwały zmieniającej * 5.3.1. Zmiana tylko jednego przepisu * 5.3.2. Uchylenie lub dodanie jednego przepisu * 5.3.3. Zmiana kilku przepisów * 5.3.4. Zmiana kilku przepisów w jednym paragrafie * 5.3.5. Ciągłość numeracji * 5.3.6. Przytoczenie nowego brzmienia przepisu i wyjątki od tej zasady * 5.4. Zmiana kilku aktów w jednym. Zmiana uchwały zmieniającej * 5.4.1. Zmiana uchwały zmieniającej * 5.4.2. Zmiana kilku aktów w jednym * 5.4.3. Opracowanie projektu nowego aktu * 5.5. Uchylenie uchwały lub zarządzenia * 5.5.1. Kiedy konieczne jest uchylenie aktu * 5.5.2. Kiedy uchylenie uchwały lub zarządzenia jest niemożliwe * 5.5.3. Informacja o utracie mocy poprzedniego aktu * 5.5.4. Organ właściwy do zmiany aktu * 5.6. Zmiana załącznika * 5.7. Tekst jednolity * 5.7.1. Obowiązek sporządzenia tekstu jednolitego * 5.7.2. Obwieszczenie w sprawie tekstu jednolitego * 5.7.3. Obwieszczenie w przypadku uchwały organu kolegialnego * 5.7.4. Redagowanie tekstu jednolitego * 5.8. Sprostowanie błędu w tekście uchwały lub zarządzenia * 5.8.1. Sprostowanie błędu w tekście ogłoszonym * 5.8.2. Sprostowanie błędu w tekście uchwalonym * Rozdział 6. * Kontrola legalności aktów normatywnych * 6.1. Kontrola legalności uchwał i zarządzeń przez organ nadzoru * 6.1.1. Kryterium nadzoru * 6.1.2. Organy nadzoru * 6.1.3. Uprawnienia organów nadzoru * 6.1.4. Rozstrzygnięcie nadzorcze * 6.1.5. Zarządzenie zastępcze wojewody * 6.2. Kontrola sądowa * 6.2.1. Podmioty uprawnione do wniesienia skargi na uchwałę lub zarządzenie * 6.2.2. Skarga na bezczynność organu * 6.2.3. Obowiązki organu w przypadku wniesienia skargi na uchwałę lub zarządzenie * 6.2.4. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa * 6.2.5. Rozstrzygnięcia sądu i jego konsekwencje * 6.2.6. Uchylenie uchwały lub zarządzenia a postępowanie sądowe * Wzory uchwał i zarządzeń
Książka adresowana jest przede wszystkim do zarządzających oraz pracowników uzdrowisk i gmin uzdrowiskowych oraz organów nadzoru, a także do płatników lecznictwa uzdrowiskowego (w tym NFZ, kuracjuszy). Publikacja może być szczególnie przydatna dla lekarzy specjalistów lub w trakcie specjalizacji w zakresie balneologii i medycyny fizykalnej oraz rehabilitacji medycznej, jak również dla studentów fizjoterapii i zdrowia publicznego.
Bibliografia na stronach 329-335.
Książka ma charakter interdyscyplinarny i przedstawia w sposób kompleksowy rozwój, podstawy prawne oraz aspekty organizacyjne, a także ekonomiczne funkcjonowania uzdrowisk i lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce. Jest to jedyna monografia na temat lecznictwa uzdrowiskowego w aspekcie organizacyjno-prawnym, a także przedstawiająca jego miejsce w systemie ochrony zdrowia w Polsce. Ponadto zawiera ona opis 16 popularnych uzdrowisk. Posługując się przystępnym językiem i w przejrzystej formie, autorka wskazuje m.in.: jak uzyskać status uzdrowiska i obszaru ochrony uzdrowiskowej, jakie są prawa i obowiązki gmin uzdrowiskowych, jakie obowiązują wymogi dla zakładów lecznictwa uzdrowiskowego i jak je założyć, jakie są prawa pacjenta w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, jakie są ustawowe standardy wykonywania zawodów medycznych w uzdrowisku, jakie są zasady kierowania pacjentów na leczenie uzdrowiskowe, jaki jest zakres świadczeń gwarantowanych dla pacjentów w uzdrowisku, jak zawierać i realizować umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z NFZ w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego, jakie są możliwe źródła finansowania zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.
Rozdział 1 Rozwój lecznictwa uzdrowiskowego oraz charakterysyka popularnych uzdrowisk * Rozdział 2 Status uzdrowiska oraz gminy uzdrowiskowej * Rozdział 3 Lecznictwo uzdrowiskowe jako rodzaj działalności leczniczej * Rozdział 4 Personel medyczny zakładów lecznictwa uzdrowiskowego * Rozdział 5 Prawo pacjenta do leczenia uzdrowiskowego * Rozdział 6 Źródła finansowania uzdrowisk i zakładów lecznictwa uzdrowiskowego * Podsumowanie * Bibliografia
Dla pracowników administracji publicznej, adwokatów, radców prawnych i sędziow sądów administracyjnych oraz powszechnych.
Streszczenie w języku angielskim.
W publikacji opisano coraz bardziej popularną konstrukcję prawną jaką jest instytucja milczącego załatwienia sprawy, a w szczególności: cechy charakterystyczne postępowania administracyjnego prowadzonego w sprawach mogących się zakończyć milcząco ; czynności postępowania w sprawach załatwianych milcząco oraz przysługujące w tym zakresie środki prawne ; prawo do odwołania i zaskarżenia w milczącym załatwieniu sprawy oraz jego sądowa kontrola ; roszczenia cywilnoprawne oraz odpowiedzialność karna, porządkowa i dyscyplinarna funkcjonariuszy administracji wynikające z milczącego załatwienia sprawy. Tematyka ta została omówiona w ujęciu komparatystycznym, z szerokimi odniesieniami do praktyki stosowania prawa w Polsce oraz uwzględnieniem zagranicznych opracowań i orzecznictw.
Na stronie tytułowej: prawo przedsiębiorców, ustawa o CEiDG, ustawa o Rzeczniku MŚP, ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytoriu RP.
Bibliografia, orzecznictwo na stronach 469-[483].
Konstytucja biznesu. Komentarz stanowi pierwsze na rynku wydawniczym omówienie pakietu czterech aktów prawnych tworzących fundamenty regulacji gospodarczej i zarazem publicznego prawa gospodarczego, które weszły w życie 30.04.2018 r.Należą do nich ustawy uchwalone 6.03.2018 r.:- Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.),- o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji Przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 647),- o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 648),- o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2018 r. poz. 649)które zastąpiły ustawę z 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.) i jednocześnie stały się najważniejszymi aktami prawnymi prawa gospodarczego.Komentowane przepisy ustawy mają systemowe znaczenie dla prawa gospodarczego oraz przede wszystkim dla praktyki obrotu gospodarczego, ponieważ wyznaczają zasadnicze relacje między przedsiębiorcami a organami władzy publicznej.Publikacja jest przeznaczona dla prawników praktyków: adwokatów, radców prawnych, notariuszy, komorników, doradców podatkowych, sędziów, a także dla przedsiębiorców, pracowników administracji rządowej i samorządowej, działów kadr oraz zasobów ludzkich. Będzie cennym źródłem wiedzy dla aplikantów adwokackich i radcowskich oraz przedstawicieli nauki i studentów prawa i ekonomii.
Wstęp * USTAWA Z 6.03.2018 R. - PRAWO PRZEDSIĘBIORCÓW * Rozdział 1 * Przepisy ogólne * Art. 1. [Zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy] * Art. 2. [Wolność działalności gospodarczej i równość przedsiębiorców] * Art. 3. [Definicja działalności gospodarczej] * Art. 4. [Definicja przedsiębiorcy] * Art. 5. [Działalność nieewidencjonowana] * Art. 6. [Wyłączenia spod stosowania przepisów ustawy] * Art. 7. [Definicje ustawowe] * Art. 8. [Zasada "co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone"] * Art. 9. [Obowiązek wykonywania działalności gospodarczej zgodnie * z zasadami uczciwej konkurencji i poszanowania * dobrych obyczajów] * Art. 10. [Zasada domniemania uczciwości przedsiębiorcy] * Art. 11. [Zasada przyjaznej interpretacji przepisów] * Art. 12. [Zasady pogłębiania zaufania, proporcjonalności, bezstronności * i równego traktowania] * Art. 13. [Zasada odpowiedzialności urzędników za naruszenie prawa] * Art. 14. [Zasada pewności prawa] * Art. 15. [Zasada udzielania informacji] * Art. 16. [Instytucja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców] * Rozdział 2 * Podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej * Art. 17. [Wpis do rejestru przedsiębiorców lub do CEIDG] * Art. 18. [Ulga na start] * Art. 19. [Obowiązek rozliczeń za pośrednictwem rachunku płatniczego] * Art. 20. [Numer identyfikacji podatkowej (NIP)] * Art. 21. [Odpowiednie oznaczenie towarów wprowadzanych do obrotu * na terytorium RP] * Art. 22. [Istota zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej; * zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej * przez wspólników s.c] * Art. 23. [Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej] * Art. 24. [Wnioskowy tryb zawieszenia i wznowienia wykonywania * działalności gospodarczej; początek okresu zawieszenia; * wpis informacji do rejestru przedsiębiorców lub do CEIDG] * Art. 25. [Dozwolone i nakazane działania przedsiębiorcy w okresie * zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej] * Art. 26. [Konsekwencje wykreślenia z CEIDG] * Rozdział 3 * Załatwianie spraw z zakresu działalności gospodarczej * Art. 27. [Zasada szybkości postępowania] * Art. 28. [Zasada współdziałania organów] * Art. 29. [Zasada żądania przedłożenia dokumentu] * Art. 30. [Zasada rozsądnych terminów] * Art. 31. [Obowiązek przyjęcia pisma lub wniosku niekompletnego] * Art. 32. [Potwierdzenie przyjęcia wniosku] * Art. 33. [Objaśnienia prawne] * Art. 34. [Wydanie interpretacji indywidualnej] * Art. 35. [Związanie wykładnią; utrwalona praktyka interpretacyjna] * Art. 36. [Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy] * Rozdział 4 * Reglamentacja działalności gospodarczej * Art. 37. [Działalność gospodarcza koncesjonowana; organ koncesyjny] * Art. 38. [Publikacja informacji o warunkach uzyskania koncesji] * Art. 39. [Odmowa udzielenia koncesji lub ograniczenie zakresu koncesji; * czasowe wstrzymanie udzielania koncesji] * Art. 40. [Kontrola koncesjonariusza] * Art. 41. [Zezwolenie na wykonywanie działalności gospodarczej] * Art. 42. [Warunki udzielenia zezwolenia na wykonywanie działalności * gospodarczej] * Art. 43. [Wpis przedsiębiorcy do rejestru działalności regulowanej; * kontrola działalności regulowanej] * Art. 44. [Zakres czasowy i terytorialny koncesji; zezwolenia lub wpisu * do rejestru działalności regulowanej; lista rodzajów * działalności gospodarczej wymagających uzyskania koncesji; * zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej] * Rozdział 5 * Ograniczenia kontroli działalności gospodarczej * Art. 45. [Zasady i tryb kontroli] * Art. 46. [Odszkodowanie za szkodę poniesioną w związku z czynnościami * kontrolnymi wykonywanymi niezgodnie z prawem] * Art. 47. [Analiza prawdopodobieństwa naruszenia prawa] * Art. 48. [Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli; * uprzednie czynności kontrolne] * Art. 49. [Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli] * Art. 50. [Obecność przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela podczas * wykonywania czynności kontrolnych] * Art. 51. [Miejsce przeprowadzania kontroli] * Art. 52. [Sposób wykonywania czynności kontrolnych] * Art. 53. [Protokół kontroli] * Art. 54. [Prowadzenie więcej niż jednej kontroli] * Art. 55. [Czas trwania kontroli] * Art. 56. [Przerwanie kontroli] * Art. 57. [Książka kontroli] * Art. 58. [Wyłączenie możliwości przeprowadzenia ponownej kontroli * przez ten sam organ] * Art. 59. [Sprzeciw przedsiębiorcy; skarga na przewlekłe prowadzenie kontroli] * Art. 60. [Nakaz wstrzymania wykonywania działalności gospodarczej] * Art. 61. [Wyłączenie stosowania przepisów o prowadzeniu więcej * niż jednej kontroli oraz o czasie trwania kontroli w przypadku * wybranych rodzajów działalności] * Art. 62. [Wyłączenie stosowania wybranych przepisów o kontroli] * Art. 63. [Wyłączenie stosowania wybranych przepisów o kontroli] * Art. 64. [Wyłączenie stosowania wybranych przepisów o kontroli * w przypadku kontroli wszczętej na wniosek przedsiębiorcy * oraz kontroli w zakresie realizacji programów polityki spójności] * Art. 65. [Wyłączenie stosowania przepisów w przypadku kontroli * na podstawie przepisów Prawa atomowego, kontroli * celno-skarbowej oraz kontroli w zakresie gospodarki odpadami] * Rozdział 6 * Zasady opracowywania projektów aktów normatywnych z zakresu * prawa gospodarczego oraz oceny ich funkcjonowania * Art. 66. [Wymóg uwzględniania ważnego interesu publicznego * i rozważenia możliwości powstrzymania się od ingerencji prawnej] * Art. 67. [Kierowanie się zasadą proporcjonalności i adekwatności] * Art. 68. [Dążenie do proporcjonalnego ograniczania obowiązków * administracyjnych wobec przedsiębiorców] * Art. 69. [Opracowywanie ocen funkcjonowania aktów normatywnych] * Art. 70. [Obowiązek przeglądu funkcjonowania aktów normatywnych] * Art. 71. [Wyłączenie stosowania ustawy do wykonywania inicjatywy * ustawodawczej przez obywateli] * Rozdział 7 * Przepis końcowy * Art. 72. [Wejście w życie] * USTAWA Z 6.03.2018 R. O CENTRALNEJ EWIDENCJI I INFORMACJI * O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I PUNKCIE INFORMACJI DLA PRZEDSIĘBIORCY * Dział I * Przepisy ogólne * Art. 1. [Przedmiot ustawy] * Dział II * Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej * Rozdział 1 * Przepisy ogólne * Art. 2. [Zadania CEIDG] * Art. 3. [Systemy teleinformatyczne wykorzystywane w zakresie * przekazywania danych z i do CEIDG; formularz elektroniczny * wniosku o wpis do CEIDG] * Art. 4. [Wyłączenie stosowania przepisów w zakresie niektórych * rodzajów działalności związanej z rolnictwem] * Rozdział 2 * Wpis do CEIDG danych ewidencyjnych oraz informacyjnych * Art. 5. [Dane podlegające wpisowi do CEIDG] * Art. 6. [Wniosek o wpis do CEIDG] * Art. 7. [Oświadczenia składane wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG] * Art. 8. [Urzędowe poświadczenie odbioru wniosku składanego w formie * elektronicznej; złożenie wniosku o wpis do CEIDG w formie * papierowej, archiwizacja wniosków i związanych z nimi dokumentów] * Art. 9. [Kompetencja ministra do żądania udostępnienia dokumentów * związanych z wnioskami składanymi w postaci papierowej] * Art. 10. [Niepoprawny wniosek o wpis do CEIDG; podpis na wniosku] * Art. 11. [Korzystanie z informacji z rejestrów publicznych w zakresie * danych z wniosku o wpis do CEIDG] * Art. 12. [Obowiązki rejestracyjne wykonywane za pośrednictwem CEIDG] * Art. 13. [Opłaty za wpis do CEIDG] * Art. 14. [Złożenie do CEIDG informacji o niepodjęciu działalności * gospodarczej] * Art. 15. [Wniosek o zmianę wpisu lub wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG] * Art. 16. [Domniemanie prawdziwości danych w CEIDG oraz nieprzerwanego * prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę] * Art. 17. [Obowiązek posiadania przez przedsiębiorcę tytułu prawnego * do nieruchomości wskazanej jako adres do doręczeń * lub miejsce stałego wykonywania działalności] * Rozdział 3 * Wpis do CEIDG informacji o zawieszeniu i wznowieniu wykonywania * działalności gospodarczej * Art. 18. [Uprawnienie do złożenia wniosku o zawieszenie wykonywania * działalności gospodarczej] * Art. 19. [Informacja w CEIDG o dacie wznowienia wykonywania * działalności gospodarczej] * Art. 20. [Wniosek o zmianę wpisu w CEIDG składany przez przedsiębiorcę * zawieszającego lub wznawiającego wykonywanie działalności * gospodarczej] * Rozdział 4 * Informacje dopisywane do CEIDG z urzędu * Art. 21. [Wpis informacji do CEIDG z urzędu] * Art. 22. [Przekazywanie informacji wpisanych do CEIDG z urzędu innym * podmiotom] * Art. 23. [Informacje przekazywane do CEIDG przez sądy] * Art. 24. [Przekazywanie do CEIDG informacji o przekształceniu * przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę kapitałową] * Art. 25. [Przekazywanie informacji o zakazie prowadzenia działalności] * Art. 26. [Informacje przekazywane do CEIDG przez Krajowy Rejestr Karny] * Art. 27. [Przekazywanie do CEIDG informacji o wstrzymaniu wykonania, * uchyleniu lub zmianie orzeczenia o zakazie prowadzenia * działalności gospodarczej] * Art. 28. [Formularz elektroniczny wykorzystywany do przekazywania * informacji do CEIDG] * Rozdział 5 * Wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG i sprostowanie wpisu w CEIDG * Art. 29. [Podstawy wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG z urzędu] * Art. 30. [Termin wykreślenia przedsiębiorcy z CEIDG] * Art. 31. [Przekazywanie innym podmiotom informacji o wykreśleniu * przedsiębiorcy z CEIDG z urzędu] * Art. 32. [Niezgodność wpisanych danych z rzeczywistym stanem rzeczy; * brak tytułu prawnego do nieruchomości] * Art. 33. [Wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG a usunięcie danych z CEIDG] * Art. 34. [Prostowanie wpisów do CEIDG] * Art. 35. [Przekazywanie innym podmiotom informacji o wykreśleniu * przedsiębiorcy z CEIDG oraz o sprostowaniu wpisu w CEIDG] * Art. 36. [Adres do doręczeń przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG] * Art. 37. [Zmiany we wpisie do CEIDG przedsiębiorcy wykreślonego z CEIDG] * Rozdział 6 * Zasady publikowania w CEIDG informacji o pełnomocnikach i prokurentach * Art. 38. [Informacja w CEIDG o pełnomocniku lub prokurencie * przedsiębiorcy] * Art. 39. [Wniosek o publikację w CEIDG informacji o pełnomocniku * lub prokurencie przedsiębiorcy; skutki prawne publikacji informacji] * Art. 40. [Warunki poprawności wniosku o publikację w CEIDG informacji * i pełnomocniku lub prokurencie przedsiębiorcy] * Art. 41. [Potwierdzenie w CEIDG upoważnienia pełnomocnika lub * prokurenta do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy] * Art. 42. [Wyłączenie stosowania przepisów w zakresie spraw podatkowych] * Rozdział 7 * Udostępnianie danych przez CEIDG * Art. 43. [Dane i informacje udostępniane przez CEIDG; * termin udostępnienia informacji] * Art. 44. [Udostępnianie przez CEIDG informacji związanych z koncesjami, * licencjami, zezwoleniami oraz z wpisem do rejestru działalności * regulowanej] * Art. 45. [Jawność danych udostępnianych przez CEIDG; udostępnianie * danych za pośrednictwem strony internetowej CEIDG] * Art. 46. [Zaświadczenie o wpisie do CEIDG] * Art. 47. [Nieodpłatne udostępnianie danych w inny sposób * niż za pośrednictwem strony internetowej CEIDG] * Art. 48. [Udostępnianie danych CEIDG organom administracji] * Art. 49. [Usunięcie danych z CEIDG] * Art. 50. [Stosowanie przepisów o ochronie danych osobowych * do danych udostępnianych przez CEIDG] * Dział III * Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy * Art. 51. [Zadania Punktu] * Art. 52. [Wnioski, oświadczenia i notyfikacje składane za pośrednictwem * Punktu] * Art. 53. [Informacje udostępniane przez Punkt] * Art. 54. [Doradztwo w indywidualnych sprawach] * Art. 55. [Informacje o adresach stron internetowych pojedynczych * punktów kontaktowych w innych państwach] * Art. 56. [Obowiązek wykorzystywania środków komunikacji elektronicznej] * Art. 57. [Obowiązek umożliwienia dokonania płatności elektronicznej * opłaty za przeprowadzenie sprawy] * Art. 58. [Delegacja ustawowa - zasady współpracy właściwych * organów z Punktem] * Art. 59. [Delegacja ustawowa - szczegółowy tryb i sposób funkcjonowania * oraz korzystania z Punktu] * Art. 60. [Powierzenie innym podmiotom realizacji zadań Punktu] * Art. 61. [Udostępnianie informacji o warunkach udostępniania * i korzystania z usług Punktu] * Art. 62. [Obowiązek stosowania powszechnego i zrozumiałego języka] * Art. 63. [Zapewnienie spójności systemów teleinformatycznych] * Art. 64. [Informowanie przedsiębiorców o ważnych wydarzeniach, * terminach i obowiązkach; udostępnianie usług Punktu * za pośrednictwem innych placówek] * Art. 65. [Dane udostępniane w Punkcie przez właściwych ministrów] * Art. 66. [Zgłaszanie uwag związanych z funkcjonowaniem Punktu] * Dział IV * Przepis końcowy * Art. 67. [Wejście w życie] * USTAWA Z 6.03.2018 R. O RZECZNIKU * MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORCÓW * Art. 1. [Zadania Rzecznika, pojęcie przedsiębiorcy] * Art. 2. [Wymagania na stanowisku Rzecznika] * Art. 3. [Powołanie Rzecznika] * Art. 4. [Kadencja Rzecznika] * Art. 5. [Odwołanie Rzecznika] * Art. 6. [Ograniczenie możliwości prowadzenia innej działalności * przez osobę na stanowisku Rzecznika] * Art. 7. [Zastępca Rzecznika] * Art. 8. [Katalog zadań Rzecznika] * Art. 9. [Uprawnienia Rzecznika w zakresie ochrony praw przedsiębiorców] * Art. 10. [Tryb podejmowania i wykonywania czynności przez Rzecznika] * Art. 11. [Wnioskowanie przez Rzecznika o podjęcie określonych działań * przez organy, organizacje i instytucje publiczne] * Art. 12. [Obowiązki organów, organizacji i instytucji publicznych * w zakresie współdziałania z Rzecznikiem] * Art. 13. [Przetwarzanie i ujawnianie danych osobowych przez Rzecznika] * Art. 14. [Coroczne sprawozdania z działalności Rzecznika] * Art. 15. [Biuro Rzecznika] * Art. 16. [Ujmowanie w budżecie państwa i pokrywanie wydatków * związanych z funkcjonowaniem Rzecznika] * Art. 17. [Limit wydatków z budżetu państwa] * Art. 18. [Wejście w życie] * USTAWA Z 6.03.2018 R. O ZASADACH UCZESTNICTWA PRZEDSIĘBIORCÓW * ZAGRANICZNYCH I INNYCH OSÓB ZAGRANICZNYCH W OBROCIE * GOSPODARCZYM NA TERYTORIUM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ * Rozdział 1 * Przepisy ogólne * Art. 1. [Przedmiot ustawy] * Art. 2. [Uprawnienie osób zagranicznych do prowadzenia działalności * gospodarczej na terytorium RP] * Art. 3. [Definicje legalne] * Rozdział 2 * Działalność gospodarcza osób zagranicznych * Art. 4. [Osoby zagraniczne mogące prowadzić działalność gospodarczą * na takich samych zasadach jak obywatele polscy] * Rozdział 3 * Transgraniczna działalność usługowa * Art. 5. [Dopuszczalność czasowego świadczenia usług przez usługodawcę * z państwa członkowskiego] * Art. 6. [Zakaz stosowania wymogów ograniczających korzystanie * z usług zagranicznych] * Art. 7. [Świadczenie usług transgranicznych samodzielnie * lub z innymi usługodawcami] * Art. 8. [Informacje udostępniane na wniosek usługobiorcy] * Art. 9. [Rozpowszechnianie informacji o usłudze świadczonej * przez usługodawcę wykonującego zawód regulowany] * Art. 10. [Zakaz dyskryminacji usługobiorców] * Art. 11. [Obowiązki informacyjne wobec usługobiorców] * Art. 12. [Usługi wyłączone spod regulacji] * Art. 13. [Odpowiednie stosowanie przepisów innych ustaw] * Rozdział 4 * Oddziały przedsiębiorców zagranicznych * Art. 14. [Uprawnienie przedsiębiorców zagranicznych * do tworzenia oddziałów] * Art. 15. [Przedmiot działalności gospodarczej oddziału przedsiębiorcy * zagranicznego] * Art. 16. [Osoba upoważniona w oddziale do reprezentowania * przedsiębiorcy zagranicznego] * Art. 17. [Wpis oddziału do rejestru przedsiębiorców] * Art. 18. [Dodatkowe obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego * tworzącego oddział] * Art. 19. [Dodatkowe obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego * po utworzeniu oddziału] * Art. 20. [Zakaz wykonywania działalności gospodarczej przez * przedsiębiorcę zagranicznego w ramach oddziału] * Rozdział 5 * Przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych * Art. 21. [Uprawnienie przedsiębiorców zagranicznych do tworzenia * przedstawicielstw] * Art. 22. [Zakres działania przedstawicielstwa] * Art. 23. [Przedstawicielstwa utworzone przez osoby zagraniczne] * Art. 24. [Obowiązek wpisu do rejestru przedstawicielstw] * Art. 25. [Dokonanie i okres obowiązywania wpisu do rejestru * przedstawicielstw] * Art. 26. [Treść i załączniki do wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw, * tytuł prawny do siedziby przedstawicielstwa] * Art. 27. [Rejestr przedstawicielstw] * Art. 28. [Odmowa wpisu do rejestru przedstawicielstw] * Art. 29. [Obowiązki przedsiębiorcy zagranicznego tworzącego * przedstawicielstwo] * Art. 30. [Wykreślenie przedstawicielstwa z rejestru z urzędu] * Art. 31. [Wykreślenie przedstawicielstwa z rejestru na wniosek] * Rozdział 6 * Współpraca międzynarodowa właściwych organów w zakresie * świadczenia usług * Art. 32. [Zadania ministra w zakresie współpracy międzynarodowej] * Art. 33. [Zasady współpracy międzynarodowej] * Art. 34. [Udzielanie informacji i prowadzenie kontroli na wniosek organu * innego państwa członkowskiego] * Art. 35. [Przekazywanie informacji dotyczących postępowań * dyscyplinarnych, karnych i administracyjnych oraz rozstrzygnięć * związanych z nadużyciami finansowymi] * Art. 36. [Wystąpienie do organu państwa członkowskiego o podjęcie * określonych działań wobec usługodawcy] * Art. 37. [Wnioskowanie o podjęcie działań wobec usługodawcy z RP * czasowo świadczącego usługi na terytorium innego państwa * członkowskiego] * Art. 38. [Przekazywanie informacji o działalności usługodawcy z innego * państwa członkowskiego mogącej wyrządzić szkodę lub * stanowiącej zagrożenie dla bezpieczeństwa] * Art. 39. [Postać elektroniczna wniosków, zawiadomień i informacji; * zakaz użycia informacji w innym celu] * Art. 40. [Zakres wniosków adresowanych do organów z państw członkowskich] * Art. 41. [Delegacja ustawowa - szczegółowy zakres współpracy * międzynarodowej] * Rozdział 7 * Przepisy karne * Art. 42. [Kara grzywny] * Art. 43. [Tryb orzekania] * Rozdział 8 * Przepis końcowy * Art. 44. [Wejście w życie] * Literatura * Orzecznictwo * O Autorach *