Klus-Stańska Dorota
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(19)
Forma i typ
Książki
(19)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(19)
wypożyczone
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(19)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(476)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Klus-Stańska Dorota
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(352)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(313)
Mazan Maciejka
(304)
Steel Danielle (1948- )
(299)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(291)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(267)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(225)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(197)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(176)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(168)
Głowińska Anita
(167)
Clark Brenda
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Roberts Nora
(165)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(154)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(148)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Lem Stanisław (1921-2006)
(142)
Łoziński Jerzy (1947- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Ochab Janusz
(135)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Child Lee (1954- )
(132)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(11)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(2)
Kraj wydania
Polska
(19)
Język
polski
(19)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Nauczanie początkowe
(12)
Nauczanie
(4)
Nauczanie zintegrowane
(3)
Wychowanie
(3)
Pedagogika wczesnoszkolna
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Dziecko
(1)
Edukacja zdrowotna
(1)
Matematyka
(1)
Nauczyciele
(1)
Pedagogika
(1)
Poznanie
(1)
Szkolnictwo
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Teoria nauczania
(1)
Uzdolnienia matematyczne
(1)
Temat: czas
1989-
(4)
Gatunek
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
19 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9132 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Anty)edukacja wczesnoszkolna / redakcja naukowa Dorota Klus-Stańska. - Kraków : Impuls, 2014. - 492 strony : ilustracje ; 21 cm.
(Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki)
Bibliografia. Indeksy.
Doświadczenia gromadzone przez dziecko podczas różnorodnych interakcji z otoczeniem mogą przyczyniać się do intensywnego rozwoju, mogą mieć mierne skutki rozwojowe lub spowalniać, wygaszać czy zaburzać rozwój jednostki.Również oddziaływania szkoły, w zależności od ich przebiegu i jakości, wspierają potencjał dziecka lub ? przeciwnie ? blokują go, ignorują, a może się nawet zdarzyć, że wyniszczają. Niniejsza książka, będąca efektem pracy kilku nastu Autorów zajmujących się badawczo pierwszymi lata mi instytucjonalnej edukacji najmłodszych, od słania te mechanizmy i cechy polskiej szkoły, które okazują się czynnikami hamującymi rozwój dzieci, ciekawość poznawczą i motywację do uczenia się. Rozpoznanie tych czynników jest podstawowym warunkiem zainicjowania sensownej zmiany edukacyjnej. [...]Tom składa się z szesnastu tekstów należących do trzech obszarów tematycznych: (1) zagadnienia związane z polityką oświatową i działaniem rynku w obszarze wczesnej edukacji, (2) problematyka konstruowania tożsamości młodszych uczniów, (3) tworząca się w ich umysłach wiedza. Celem pracy Autorów jest refleksyjno-krytyczna rekonstrukcja założeń i skutków edukacji wczesnoszkolnej w polskim systemie oświatowym od etapu przygotowania dziecka do szkoły w placówkach przed szkolnych po przez przejście do systemu szkolnego i przez cały okres kształcenia w klasach początkowych w postaci tak zwanej integracji treści.
Rozdział 1. * Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej * Dorota Klus-Stańska * * 1.1. Wstęp, czyli o sztuce tworzenia oświatowych dokumentów prawnych * 1.2. Edukacja zintegrowana: wdrożenie nieistniejącego projektu * 1.3. O co może chodzić z tą integracją? * 1.3.1. Integracja jako scalanie/konstrukcja * 1.3.2. Integracja jako inkluzja * 1.3.3. Integracja jako sieć * 1.4. Dezintegrująca integracja * 1.5. Ręce opadają, czyli kilka słów podsumowania * * * * CZĘŚĆ 1. DYSFUNKCYJNE ZARZĄDZANIE * * Rozdział 2. * O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji * Bogusław Śliwerski * * 2.1. Wprowadzenie * * 2.2. Początki edukacji wczesnoszkolnej w Polsce w fazie transformacji ustrojowej * 2.2.1. Faza radykalnego otwarcia na oddolne innowacje między * 2.2.3. Edukacja autorska w szkolnictwie publicznym * 2.2.4. Powolna, ale systematyczna etatyzacja ruchu reform edukacyjnych * 2.2.5. Narzucanie przez resort edukacji centralistycznych rozwiązań typu top – down * 2.3. Otwarta restytucja centralistycznych reform szkolnych * 2.3.1. Wyhamowywanie oddolnych innowacji w edukacji * 2.3.2. Koncentracja MEN na odgórnych reformach programowych * 2.3.3. Kaskadowe i adaptacyjne kształcenie oraz doskonalenie nauczycieli na potrzeby wdrażania odgórnych reform * 2.3.4. Partyjne spory o wartość reform oraz błyskawiczny projekt reformy ustrojowej i programowej systemu szkolnego * 2.3.5. Częściowa próba zachowania autonomii nauczycieli * 2.3.6. Pierwsze objawy negatywnych skutków centralistycznych reform * 2.4.1. Od względnego spokoju do totalnego chaosu w edukacji wczesnoszkolnej * 2.4. Polityczna gra na rzecz obniżenia wieku obowiązku szkolnego czy upowszechnienia edukacji przedszkolnej * 2.4.2. Zaangażowanie neoliberalnej formacji na rzecz edukacji przyjaznej dzieciom * 2.4.3. Zaangażowanie środków unijnych w edukacyjne zmiany * 2.4.4. Diagnoza efektów wczesnej edukacji w wymiarze międzynarodowym * 2.5. Centralistyczna dekonstrukcja struktury i jakości edukacji wczesnoszkolnej wbrew jej naukowym podstawom * 2.5.1. Postawy nauczycieli wobec polityki reform wczesnej edukacji * 2.6. Zakończenie, które jest początkiem wielu niewiadomych * * * Rozdział 3. * Dzieciństwo w ofierze, by przedstawienie mogło trwać * Maria Groenwald * * 3.1. Wprowadzenie * 3.2. O zdarzeniu krytycznym zastosowanym jako schemat analizy * 3.3. Dyskurs na temat ustawy obniżającej obowiązek szkolny – stan i przyczyny * 3.3.1. Co jest przedmiotem dyskursu? * 3.3.2. Przyczyny niezgody * 3.3.2.1. Argumenty rodziców sześciolatków * 3.3.2.2. Argumenty i działania Ministerstwa Edukacji * 3.3.3. Rozwój wydarzeń * 3.3.4. Zamykanie oczu problemów nie rozwiąże * 3.4. Scena sporu o sześciolatki w szkole * 3.4.1. Kto jest kim na scenie sporu o sześciolatki * 3.4.2. Nieprzewidziany scenariuszem rozwój wydarzeń * 3.5. Dla dobra dziecka * 3.6. W imię politycznej poprawności * * * Rozdział 4. * Wolny rynek w edukacji przedszkolnej, czyli biznes z dzieckiem w tle * Jolanta Sajdera * * 4.1. Przedszkola niepubliczne z biznesowym motywem * 4.2. Wybór czy konieczność * 4.3. Placówka niepubliczna jako miejsce pracy * 4.4. Wolny rynek edukacyjny a praca przedszkola niepublicznego * 4.5. Wnioski * * * * CZĘŚĆ 2. KU DEZINTEGRACJI DZIECIĘCEJ TOŻSAMOŚCI * * Rozdział 5. * Gotowi do podporządkowania się. Edukacja przedszkolna jako proces kształtowania zdezintegrowanych podmiotów * Katarzyna Gawlicz * * 5.1. Wprowadzenie * 5.2. Formułowanie i wdrażanie zasad * 5.3. Organizacja czasu * 5.4. Kontrola aktywności dzieci * 5.5. Kontrola nad przestrzenią * 5.6. Co z tego wynika i czy można inaczej? * * * Rozdział 6. * Dziecko w procesie socjalizacji szkolnej – ku integracji czy dysonansowi? * Marzenna Nowicka * * * 6.2.1. Dziecko w relacjach z nauczycielem * 6.2.2. Dziecko w roli ucznia * 6.2.3. Dziecko w działaniu na zajęciach * 6.3. Zakończenie * * * Rozdział 7. * Szkolna petryfikacja rodzącej się tożsamości dziecka * Maria Szczepska-Pustkowska * * 7.1. Wprowadzenie * 7.2. Szkoła jako kontekstualny czynnik rozwoju tożsamości * 7.3. Krytyka szkoły z Eriksonem w tle * 7.4. Szkoła jako czynnik petryfikacji rodzącej się tożsamości dziecka * 7.5. Zakończenie * * * Rozdział 8. * „Nieracjonalna i nietwórcza, bo dziewczynka”, czyli dezintegracja genderowa jako efekt stereotypizacyjnej pracy szkoły * Lucyna Kopciewicz * * 8.1. Wprowadzenie * 8.2. Stereotypizacja jako samospełniająca się przepowiednia * 8.3. Stereotypizacja jako technologia wytwarzania podmiotu i kontroli różnic * 8.4. Szkolna matematyka * 8.5. Psychologia rozwojowa jako technologia produkcji racjonalnego podmiotu * 8.6. Wczesna edukacja i dziecięca inność * 8.7. Wczesnoszkolna matematyka i problem gender * * * Rozdział 9. * Kulturowa represja popędu. Rzecz o nienawiści dziecięcej * Wojciech Siegień * * 9.1. Wprowadzenie * 9.2. Ideologiczna walka o znaczenie – analiza publicznych dyskursów * 9.3. Dyskursy agresji i nienawiści – przypadki pedagogiczne * 9.3.1. Pop-behawioryzm * 9.3.2. Socjalizacja pierwotna * 9.3.3. Mitologia warunkowania instrumentalnego * 9.3.4. Niestałość w nienawiści – wstęp do antropologii rozwojowej * 9.3.5. Chrześcijaństwo i performatywność nienawiści * 9.4. Prze-myśleć agresję i nienawiść * 9.4.1. Ku seksualności * 9.4.2. „Człowiek to nie jest piękne zwierzę” * 9.4.3. Antyczne studium kliniczne nienawiści a pedagogika * 9.5. Podsumowanie * * * Rozdział 10. * Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytania o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci * Małgorzata Cackowska * * 10.1. Wprowadzenie * 10.2. Czym jest lub może być kicz dla dziecka? * 10.3. Skazani na kicz * 10.3.1. „Pierwsza książka mojego dziecka”, czyli kicz dodany do mleka matki * 10.3.2. Księżniczki i rycerze, czyli estetyka przedszkolnych festynów * 10.3.3. Dydko i... czy na pewno sztuka? * 10.4. Co dalej z alfabetyzacją wizualną? * * * * CZĘŚĆ 3. ROZPAD I DEFORMACJA WIEDZY W MAJESTACIE METODYKI * * * Rozdział 11. * Dezintegracja szkolnego środowiska oraz możliwości jego harmonizowania z infrastrukturą pozaszkolną * Jolanta Kruk * * 11.1. Wprowadzenie w palący problem, czyli o pomijaniu w praktyce wczesnoszkolnej szeroko rozumianego środowiska i o jego wąsko metodycznej instrumentalizacji * 11.2. Środowisko i jego dezintegracja jako model realny; harmonia jako model możliwy * 11.3. Dwie koncepcje środowiska: element systemu dydaktycznego lub znaczące otoczenie człowieka * 11.4. Środowisko i zasiedlające je nisze jako miejsce przecięcia kilku perspektyw * 11.5. Metodyka szkolna a metoda środowiskowa * 11.6. Muzeum i jego otoczenie jako nisza edukacyjna i miejsce * 11.7. Badanie muzeum i jego środowiska: uwagi metodologiczne * 11.8. Muzeum i jego środowisko jako nisza dla najmłodszych * 11.9. Podsumowanie – integracyjne oddziaływanie środowiska * * * Rozdział 12. * Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych * Małgorzata Żytko * * 12.1. Wprowadzenie * 12.2. Mówienie to nie tylko odpowiadanie na pytania nauczyciela * 12.3. Komunikowanie się jako proces poznawczy i społeczny * 12.4. Wzorce komunikowania się w szkole – teatr jednego aktora * 12.5. Możliwości rozwoju języka dziecka w szkole * * * Rozdział 13. * (Nie)wiedza społeczna uczniów jako (d)efekt szkolnej edukacji w klasach początkowych * Agnieszka Nowak-Łojewska * * 13.1. Wprowadzenie * 13.2. Wiedza społeczna człowieka * 13.3. Wczesnoszkolna wiedza społeczna * 13.4. Wiedza społeczna jako efekt * 13.5. Niewiedza społeczna jako defekt * 13.6. Podsumowanie * * * Rozdział 14. * Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych * Alina Kalinowska * * 14.1. Wprowadzenie * 14.2. Wczesnoszkolne nauczanie matematyki w polu napięć poznawczych * 14.3. „Matematyka zintegrowana” * 14.4. Integracja czy matematyczny chaos * 14.4.1. Poznawcza dezintegracja pojęć matematycznych * 14.4.2. Kulturowa dezintegracja pojęć matematycznych * 14.5. Podsumowanie – nauczyciel jako nieświadomy siewca chaosu * * * Rozdział 15. * Edukacja matematyczna bez matematyki? * Mirosław Dąbrowski * * 15.1. Wprowadzenie * 15.2. Dodawanie i odejmowanie * 15.3. Dzielenie * 15.4. Co to znaczy rozwiązać zadanie? * 15.5. Relacyjne czy instrumentalne? * 15.6. Szukając przyczyn * 15.7. Czy uczymy matematyki? * * * Rozdział 16. * Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? * Dorota Sobierańska * * 16.1. Wprowadzenie * 16.2. Obserwacja i eksperyment w edukacji przyrodniczej * 16.3. Problem badawczy jako podstawowy komponent sytuacji edukacyjnej * 16.4. Planowanie aktywności badawczej uczniów podczas zajęć przyrodniczych * 16.5. Samodzielność uczniów w prowadzeniu obserwacji i eksperymentów * 16.6. Analizy, interpretacje i wnioskowanie jako drogi rozumienia * 16.7. Podsumowanie * * * Bibliografia * Indeks rzeczowy * Indeks osób * Noty o autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19066 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Od dłuższego czasu polska szkoła jest płaszczyzną krzyżowania się nadziei społecznych ze społeczną krytyką, Z jednej strony traktowana jest jako jedyne dostępne społeczeństwu narzędzie przekazu dzieŞdzictwa kulturowego, budowania kulturowej tożsaŞmości, z drugiej strony, coraz częściej zarzuca się jej niewydolność kształceniową i wychowawczą, hamoŞwanie inicjatywy intelektualnej, czy wręcz blokowanie rozwoju myślenia uczniów i nauczycieli, bezradność wobec problemów z dyscypliną, wąski dydaktyzm.W pracy swoje rozważania o kondycji polskiej szkoły spisali naukowcy oraz pedagodzy praktycy zaniepoŞkojeni jej przyszłością. Starali się odpowiedzieć na pytania: Czy dzisiejsi uczniowie jako absolwenci będą umieli samodzielnie i satysfakcjonująco radzić sobie w rzeczywistości pozaszkolnej? Czy szkoła jest w stanie przygotować młodych ludzi do dynamicznie zmieniającego się życia społecznego? Jakie szansę na wykorzystanie wiedzy nabytej w szkole mają jej absolwenci?
Dorota Klus-Stańska, Dokąd zmierza polska szkoła ? - pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty * Bogusław Sliwerski, Polska pedagogika szkolna wobec politycznych projektów oświatowych * Stanisław Dylak, Szkoła - jaka jest, każdy widzi, jaka ma być, każdy wie, ale jaka mogłaby być, podpowiada Neil Postman * Maria Mendel, Małgorzata Dymnicka, Katarzyna Rozmarynowska, Iwona Sagan, Sylwester Zielka, Małgorzata Puchowska, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju * Wanda Dróżka, Doświadczanie transformacji społecznej i edukacyjnej przez nauczycieli - rekonstrukcja narracji * Hanna Kędzierska, Nauczyciele polskiej szkoły w poszukiwaniu samoświadomości * Piotr Zamojski, Widmo absolutu - głos w dyskusji wokół etycznych konsekwencji funkcjonowania pedagogicznego mitu ostatecznych rozwiązań * Joanna Szewczyk-Kowalczyk, Codzienność szkolna ukryta za niejawnym wymiarem wybranych rytuałów i przestrzeni - próba dekonstrukcji antropologicznej * Grażyna Szyling, Strategia przejścia czy przetrwania, czyli dokąd zmierza ocenianie szkolne? * Maria Groenwald, Egzaminy szkolne jako gra * Lucyna Kopciewicz, Feminizm i wczesna edukacja - niebezpieczne związki? * Ewa Arciszewska, Wybrane determinanty rozwoju nauczycielskiego profesjonalizmu, czyli konteksty bycia nauczycielem-nowatorem * Marta Doroba-Sawa, Rozpoznawanie paradygmatów w pedagogice a świadomość własnego uwikłania w ich fundamentalizm. Rozważania na marginesie praktyki * pedagogicznej * Monika Wiśniewska-Kin, Szkoła zapytująca miejscem rozwijania dziecięcych sposobów rozumienia * Honorata Majewska, Kim uczyniła mnie szkoła. Własne doświadczenia dydaktyczne w perspektywie konstruktywizmu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 16078 (1 egz.)
(dostępność ok. 16.12.2022)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Temat
Bibliogr. s. 374-401. Indeks.
Wstęp, czyli o czym jest ta książka * 1. CHAOS JAKO PERSPEKTYWA ANALIZY DYDAKTYKI * 1.1. Pojęcie chaosu * 1.2. Chaos jako natłok zdarzeń i okoliczności * 1.3. Chaos jako wieloznaczność pojęć * 1.4. Chaos jako nieład teoretyczny * 1.5. Chaos i atraktory jako metafory opisujące dydaktykę * 2. DYDAKTYKA MIEDZY WIEDZA POTOCZNA A NAUKOWA * 2.1. Zdroworozsądkowość w refleksji nad szkołą * 2.2. Nauczycielski chaos potoczno-teoretyczny * 2.2.1. Pedagogiczna wiedza przedmiotowa - próba nauczycielskiego poradzenia sobie z chaosem * 2.3. Folk-dydaktyka uprawiana przez profesjonalistów akademickich * 2.4. Pop-dydaktyka jako odmiana chaotycznej potoczności * 2.5. Wiedza szkolna i jej uwikłanie w potoczność * 3. NIEJEDNOZNACZNOŚĆ POJĘĆ I KONCEPCJI DYDAKTYCZNYCH * 3.1. Od "rozumienia przez metody" do otwarcia przestrzeni interpretacyjnej * 3.2. Pomiar, interpretacja i krytyczność w dydaktyce * 3.2.1. Dydaktyczne badania obiektywistyczne * 3.2.2. Interpretatywne badanie zjawisk dydaktycznych * 3.2.3. Porównanie modeli badań dydaktycznych * 3.3. Dyskurs dydaktyczny, dyskursy w dydaktyce * 3.3.1. Poszukiwanie dyskursów w dydaktyce * 3.3.2. Poziomy analizy komunikacyjnych zdarzeń dydaktycznych * 3.3.3. Świadomość/nieświadomość dyskursywności dydaktyki * 3.4. Pytania o praktyczność dydaktyki * 3.4.1. Spór o fakty i zadania * 3.4.2. Jaka praktyczność/teoretyczność dydaktyki? * 4. ZAWIROWANIA TEORETYCZNE * 4.1.Miejsce teorii psychologicznej w myśleniu dydaktycznym * 4.1.1. Psychologizująca orientacja praktyczna w dydaktyce * 4.1.2. Psychologizująca orientacja interpretatywna w dydaktyce * 4.2. Między psychologiczną teorią naukową a teorią osobistą nauczycieli i metodyków * 4.3. Behawioryzm i jego wpływ na projekty dydaktyczne * 4.3.1. Behawioryzm jako teoria uczenia się * 4.3.2. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki behawiorystycznej * 4.3.3. Chaotyczność zdydaktyzowanego behawioryzmu * 4.4. Konstruktywizm psychologiczny i jego wpływ na projekty dydaktyczne * 4.4.1. Epistemologiczne konteksty konstruktywizmu dydaktycznego * 4.4.2. Konstruktywizm jako teoria uczenia się i niektóre reakcje dydaktyki * 4.4.3. Przykłady dydaktycznych deformacji tez konstruktywizmu * 4.4.4. Kontekst konstruowania znaczeń w umyśle i biografia poznawcza - próba opanowania chaosu * 4.4.5. Rekonstrukcja głównych tez dydaktyki konstruktywistycznej * 4.4.6. Porównanie modeli dydaktyki behawiorystycznej i konstruktywistycznej * 4.5. Behawioryzacja konstruktywizmu dydaktycznego - między inspiracją dla rozumienia a błędem aplikacji * 5. CHAOS DYDAKTYCZNY - PODSUMOWANIE Z METAFORĄ W TLE
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15682 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9697 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6643 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Paradygmaty dydaktyki : myśleć teorią o praktyce / Dorota Klus-Stańska. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018. - 278 stron : ilustracje ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 261-269.
Dydaktyka - jak każda dyscyplina naukowa - wyłania się i rozwija na skrzyżowaniu własnych badań oraz innych nauk. Dla rozumienia uczenia się i nauczania szczególnie istotne są impulsy płynące z socjologii, psychologii, politologii, antropologii, a współcześnie także neuronauk. Wiedza dydaktyczna nie jest nam potrzebna jedynie do tego, by po jej śladzie interpretować zdarzenia na lekcjach i stosować rekomendowane strategie, ale staje się niezbędna, by zrozumieć własne głęboko ukryte założenia i być zdolnym do krytycznej refleksji nad nimi, a czasem też do zmiany swoich uprzednich wyborów.Proponowany podręcznik poświęcony jest próbie ustalenia zróżnicowania teoretycznego i metodologicznego, z jakim mamy do czynienia na gruncie dydaktyki. Jego celem jest wskazanie i porównanie ze sobą najważniejszych odmian myślenia dydaktycznego i związanych z nim praktyk nauczania oraz dyskusji, jakie na ich temat są toczone. Nie chodzi w nim jednak o opisanie ostatecznych rozstrzygnięć, a jedynie o umożliwienie studentom - przyszłym nauczycielom i pedagogom - zdobycie orientacji w teoriach i zjawiskach dydaktycznych, jakie można zaobserwować w krajach, w których rozwijana jest akademicka refleksja dydaktyczna i organizowane są instytucjonalne formy kształcenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19526 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy art.
Ta obszerna książka, którą Państwu prezentujemy, jest zbiorowym dziełem 43 pedagogów, działających w Zespole Edukacji Elementarnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, kierowanym od kilku lat przez profesor Dorotę Klus-Stańską.Celowo używamy słowa dzieło, bo jest tu prawie wszystko, co dotyczy edukacji wczesnoszkolnej, a więc jej historia, aktualny stan, a przede wszystkim perspektywy i kierunki rozwoju.Na tematy te wypowiadają się bardzo doświadczeni pedagodzy, jak i młodzi pracownicy nauki zatrudnieni w wielu polskich uczelniach takich, jak Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Gdański oraz kilku przedstawicieli uniwersytetów zagranicznych w tym z Bańskiej Bystrzycy na Słowacji i z Roehampton University w Wielkiej Brytanii. Nie dziwi więc fakt, że we wstępie do tego dzieła profesor Klus-Stańska miała odwagę napisać: "Tego rodzaju szeroka tematycznie publikacja poświęcona całościowemu ujęciu pedagogiki wczesnej edukacji jest pierwszym takim przedsięwzięciem wydawniczym w Polsce".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16012 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Wobec Współczesności)
Bibliogr. s. [636]-662. - Indeksy.
Podręcznik dla studentów nauczania zintegrowanego, pedagogiki wczesnoszkolnej oraz edukacji przedszkolnej.
"...książka stanowi kolejną na naszym rynku propozycję zbiorowej, ale jednak odmiennej od dotychczasowych i zróżnicowanej analizy [zagadnień] współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej (...) pojawiają się tu zupełnie nieobecne w dotychczasowych publikacjach pola problemowe, które wyznaczają kierunek koniecznych poszukiwań czy rozstrzygnięć teoretycznych dla tej subdyscypliny pedagogicznej. Każdy z rozdziałów mógłby stanowić odrębna pozycję książkową. (...) [Praca] stanowi oryginalne i nowatorskie podejście do pedagogiki wczesnoszkolnej. (...) z rozprawy skorzystają tysiące osób studiujących w naszym kraju pedagogikę wczesnoszkolną czy kształcenie zintegrowane lub nauczanie początkowe na studiach kierunkowych i/lub podyplomowych, bo ta specjalność edukacji w szkolnictwie wyższym przyjmuje tak odmienne nazwy, kryjąc w sobie jednak wspólne źródło wiedzy, jaką jest właśnie pedagogika wczesnoszkolna i obszar jej praktyki edukacyjnej (kształcenie zintegrowane) w polskim systemie oświatowym. Jest to kolejny, ważny krok w kierunku autorskich, monograficznych rozpraw syntetycznych, jakie powinny powstawać w pedagogice."(Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi)
Część I. * Rozdział 1. Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej * Rozdział 2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej * Rozdział 3. Prawa dziecka * Rozdział 4. Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu * Rozdział 5. Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego * Rozdział 6. (P)rogi szkoły * Część II * Rozdział 7. Oblicza szkolnej socjalizacji * Rozdział 8. Wczesna edukacja i płeć kulturowa * Rozdział 9. Książka obrazkowa dla dzieci * Rozdział 10. Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej * Rozdział 11. Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie edukacji * Rozdział 12. Dziecięca codzienność w przestrzeni podwórka * Rozdział 13. Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych * Część III. * Rozdział 14. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko * Rozdział 15. Program kształcenia i podręczniki szkolne jako "wybór kultury" * Rozdział 16. Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej * Rozdział 17. Dociekania filozoficzne z dziećmi * Rozdział 18. Poznawanie ucznia
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 52274 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 160 (1 egz.)
(dostępność ok. 06.06.2024)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Wobec Współczesności)
Bibliogr. s. [636]-662. - Indeksy.
Podręcznik dla studentów nauczania zintegrowanego, pedagogiki wczesnoszkolnej oraz edukacji przedszkolnej.
"...książka stanowi kolejną na naszym rynku propozycję zbiorowej, ale jednak odmiennej od dotychczasowych i zróżnicowanej analizy [zagadnień] współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej (...) pojawiają się tu zupełnie nieobecne w dotychczasowych publikacjach pola problemowe, które wyznaczają kierunek koniecznych poszukiwań czy rozstrzygnięć teoretycznych dla tej subdyscypliny pedagogicznej. Każdy z rozdziałów mógłby stanowić odrębna pozycję książkową. (...) [Praca] stanowi oryginalne i nowatorskie podejście do pedagogiki wczesnoszkolnej. (...) z rozprawy skorzystają tysiące osób studiujących w naszym kraju pedagogikę wczesnoszkolną czy kształcenie zintegrowane lub nauczanie początkowe na studiach kierunkowych i/lub podyplomowych, bo ta specjalność edukacji w szkolnictwie wyższym przyjmuje tak odmienne nazwy, kryjąc w sobie jednak wspólne źródło wiedzy, jaką jest właśnie pedagogika wczesnoszkolna i obszar jej praktyki edukacyjnej (kształcenie zintegrowane) w polskim systemie oświatowym. Jest to kolejny, ważny krok w kierunku autorskich, monograficznych rozpraw syntetycznych, jakie powinny powstawać w pedagogice."(Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi)
Część I. * Rozdział 1. Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej * Rozdział 2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej * Rozdział 3. Prawa dziecka * Rozdział 4. Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu * Rozdział 5. Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego * Rozdział 6. (P)rogi szkoły * Część II * Rozdział 7. Oblicza szkolnej socjalizacji * Rozdział 8. Wczesna edukacja i płeć kulturowa * Rozdział 9. Książka obrazkowa dla dzieci * Rozdział 10. Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej * Rozdział 11. Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie edukacji * Rozdział 12. Dziecięca codzienność w przestrzeni podwórka * Rozdział 13. Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych * Część III. * Rozdział 14. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko * Rozdział 15. Program kształcenia i podręczniki szkolne jako "wybór kultury" * Rozdział 16. Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej * Rozdział 17. Dociekania filozoficzne z dziećmi * Rozdział 18. Poznawanie ucznia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15444 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Wobec Współczesności)
Bibliogr. s. [636]-662. - Indeksy.
Podręcznik dla studentów nauczania zintegrowanego, pedagogiki wczesnoszkolnej oraz edukacji przedszkolnej.
"...książka stanowi kolejną na naszym rynku propozycję zbiorowej, ale jednak odmiennej od dotychczasowych i zróżnicowanej analizy [zagadnień] współczesnej pedagogiki wczesnoszkolnej (...) pojawiają się tu zupełnie nieobecne w dotychczasowych publikacjach pola problemowe, które wyznaczają kierunek koniecznych poszukiwań czy rozstrzygnięć teoretycznych dla tej subdyscypliny pedagogicznej. Każdy z rozdziałów mógłby stanowić odrębna pozycję książkową. (...) [Praca] stanowi oryginalne i nowatorskie podejście do pedagogiki wczesnoszkolnej. (...) z rozprawy skorzystają tysiące osób studiujących w naszym kraju pedagogikę wczesnoszkolną czy kształcenie zintegrowane lub nauczanie początkowe na studiach kierunkowych i/lub podyplomowych, bo ta specjalność edukacji w szkolnictwie wyższym przyjmuje tak odmienne nazwy, kryjąc w sobie jednak wspólne źródło wiedzy, jaką jest właśnie pedagogika wczesnoszkolna i obszar jej praktyki edukacyjnej (kształcenie zintegrowane) w polskim systemie oświatowym. Jest to kolejny, ważny krok w kierunku autorskich, monograficznych rozpraw syntetycznych, jakie powinny powstawać w pedagogice."(Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi)
Część I. * Rozdział 1. Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej * Rozdział 2. Kategoria dziecka i dzieciństwa w nowożytnej myśli pedagogicznej * Rozdział 3. Prawa dziecka * Rozdział 4. Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu * Rozdział 5. Nauczyciel z uczniem, rodzicami i lokalną społecznością. Koncepcje partnerstwa edukacyjnego * Rozdział 6. (P)rogi szkoły * Część II * Rozdział 7. Oblicza szkolnej socjalizacji * Rozdział 8. Wczesna edukacja i płeć kulturowa * Rozdział 9. Książka obrazkowa dla dzieci * Rozdział 10. Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej * Rozdział 11. Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie edukacji * Rozdział 12. Dziecięca codzienność w przestrzeni podwórka * Rozdział 13. Dzieci z obszarów biedy i zaniedbań kulturowych * Część III. * Rozdział 14. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko * Rozdział 15. Program kształcenia i podręczniki szkolne jako "wybór kultury" * Rozdział 16. Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej * Rozdział 17. Dociekania filozoficzne z dziećmi * Rozdział 18. Poznawanie ucznia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15943 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9898 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4429 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8938, 5373 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja Przedszkolna i Wczesnoszkolna)
Bibliogr. s. 229-[240].
Przeprowadzone na całym świecie badania pokazują, w jak dużym stopniu szkolne sukcesy dziecka zależą od profesjonalizmu i kompetencji nauczyciela edukacji początkowej.Dlatego w publikacjach z tej serii proponujemy nowatorskie metody edukacyjne, rzetelną wiedzę o rozwoju dziecka, praktyczne sposoby rozwiązywania problemów w codziennej pracy z dzieckiem.Praca ma charakter krytyczny i jest szczegółową analizą podstawowych obszarów kształcenia na poziomie początkowym. Stanowi bezpośrednie odniesienie do praktyki szkolnej, zawierające liczne zaczerpnięte z niej przykłady. Sprzyja to poszerzeniu zrozumienia wykładanych w książce kwestii. Równoległe nawiązania do teorii psychologicznych, nieustannie odnoszone do przebiegu lekcji, zapewniają dobre osadzenie myślenia nauczycieli w argumentacji znacznie głębszej niż proste sugestie metodyczne.Książka jest odpowiedzią na obecną zreformowaną rzeczywistość szkolną. Obnaża jałowość i pozorność administracyjnych poczynań, obala mity dokonanej zmiany w nauczaniu. Jednocześnie nie pozostawia nauczycieli bezradnych.Autorki przedstawiają własne propozycje nauczania polonistycznego i matematycznego, a także własną koncepcję integracji.Celem książki jest zmiana obowiązującego od lat paradygmatu transmisyjnego nauczania, modyfikacja świadomości nauczycieli oraz przywrócenie im godności zawodowej. W miejsce nawoływań, haseł i deklaracji proponuje rzetelny namysł nad edukacyjną rzeczywistością klasy szkolnej". (Autorki)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16014 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Oddajemy państwu do rąk zbiór tekstów, które stanowią próbę dotarcia do znaczeń specyficznych dla dziecięcego pojmowania świata i dziecięcego trudu poszukiwania jego sensu. (...) Książka jest rezultatem pracy osób w bardzo różny sposób związanych z edukacją. Pomysł, by o napisanie tekstów prosić pracowników uniwersytetów, nauczycieli, studentów, rodziców, wydawał się inspirujący, choć ryzykowny. A jednak udało się uzyskać spójną orientację pedagogiczną, dla której znaczenia dziecięce są taktowane nie jako wyraz "przed-dorosłej" naiwności, ale konsekwentna odpowiedź na doświadczanie rzeczywistości tworzonej przez dorosłe otoczenie.
Gdy szkoła zamyka okno na świat * W poszukiwaniu nowych rozwiązań * Widzieć świat inaczej * Miraże animowanej medialności
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8945 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10439 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7353 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3412 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej