Pedagogika wczesnoszkolna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(11)
Forma i typ
Książki
(11)
Publikacje naukowe
(5)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
dostępne
(11)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(10)
Autor
Klus-Stańska Dorota
(2)
Kopaczyńska Iwona
(2)
Magda-Adamowicz Marzenna
(2)
Andrzejewska Jolanta (pedagogika)
(1)
Bilewicz-Kuźnia Barbara (1971- )
(1)
Bronk Dorota
(1)
Kochanowska Ewa (pedagogika)
(1)
Kowalewska Barbara
(1)
Kuchcińska Maria (pedagog)
(1)
Kusiak Krystyna
(1)
Malenda Anna
(1)
Nowakowska-|Buryła Ilona
(1)
Nyczaj-Drąg Mirosława
(1)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(1)
Schuberth Ernst (1939- )
(1)
Smoter Katarzyna
(1)
Szuścik Urszula
(1)
Wąsiński Arkadiusz (1970- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(8)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(11)
Język
polski
(11)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Pedagodzy
(1)
Rodzice
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Temat
Kobieta
(5203)
Rodzina
(4009)
Przyjaźń
(3831)
Miłość
(3256)
Tajemnica
(2950)
Pedagogika wczesnoszkolna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2935)
Relacje międzyludzkie
(2513)
Zabójstwo
(2172)
Życie codzienne
(1905)
Magia
(1729)
Zwierzęta
(1606)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1527)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1376)
II wojna światowa (1939-1945)
(1363)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1346)
Uczniowie
(1258)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1014)
Chłopcy
(998)
Trudne sytuacje życiowe
(995)
Wybory życiowe
(931)
Sekrety rodzinne
(929)
Policjanci
(908)
Żydzi
(892)
Relacja romantyczna
(879)
Osoby zaginione
(877)
Władcy
(869)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(774)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(717)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Koty
(679)
Arystokracja
(675)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(636)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(585)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(503)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(473)
Spisek
(473)
Seryjni zabójcy
(470)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(454)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Marzenia
(444)
Samotność
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(428)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(419)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(409)
Temat: czas
2001-
(3)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(3)
Gatunek
Praca zbiorowa
(2)
Księga pamiątkowa
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Podręcznik
(1)
Raport z badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(6)
11 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Publikacja dedykowana Prof. dr hab. Sabinie Guz, w 60 - lecie pracy zawodowej.
Bibliografie, netografie przy artykułach.
W zmieniającej się rzeczywistości społeczno-kulturowej bezustannie potrzebny jest namysł, analizy i uogólnienia dotyczące edukacji, która także ewoluuje, będąc ważnym elementem dynamicznej współczesności. Ogromny potencjał tkwi w naukowym, intelektualnym dyskursie prowadzonym przez teoretyków i praktyków szeroko rozumianej edukacji. [.] Siłą tej publikacji jest bogactwo i różnorodność treści oraz jej znaczny potencjał naukowo-poznawczy. Bez wątpienia pogłębiona refleksja teoretyczna, interesujące interpretacje i oryginalne badania pozwoliły na wielostronne przedstawienie tytułowej edukacji przedszkolnej i szkolnej. Szczególną wartość monografii wieloautorskiej nadała nie tylko żywa wymiana myśli, ale też wymiana doświadczeń Autorów. Niezależnie od pierwotnego celu, tj. uczczenia Jubileuszu 60-lecia pracy zawodowej Profesor dr hab. Sabiny Guz, dzieło to ma ważkie walory poznawcze oraz dydaktyczne i takim celom może z powodzeniem służyć. Praca z pewnością zainteresuje więc nie tylko pracowników nauki, ale również studentów pedagogiki, nauczycieli praktyków oraz rodziców.Z recenzji dr hab. Agaty Popławskiej, prof. UP
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20812 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Anty)edukacja wczesnoszkolna / redakcja naukowa Dorota Klus-Stańska. - Kraków : Impuls, 2014. - 492 strony : ilustracje ; 21 cm.
(Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki)
Bibliografia. Indeksy.
Doświadczenia gromadzone przez dziecko podczas różnorodnych interakcji z otoczeniem mogą przyczyniać się do intensywnego rozwoju, mogą mieć mierne skutki rozwojowe lub spowalniać, wygaszać czy zaburzać rozwój jednostki.Również oddziaływania szkoły, w zależności od ich przebiegu i jakości, wspierają potencjał dziecka lub ? przeciwnie ? blokują go, ignorują, a może się nawet zdarzyć, że wyniszczają. Niniejsza książka, będąca efektem pracy kilku nastu Autorów zajmujących się badawczo pierwszymi lata mi instytucjonalnej edukacji najmłodszych, od słania te mechanizmy i cechy polskiej szkoły, które okazują się czynnikami hamującymi rozwój dzieci, ciekawość poznawczą i motywację do uczenia się. Rozpoznanie tych czynników jest podstawowym warunkiem zainicjowania sensownej zmiany edukacyjnej. [...]Tom składa się z szesnastu tekstów należących do trzech obszarów tematycznych: (1) zagadnienia związane z polityką oświatową i działaniem rynku w obszarze wczesnej edukacji, (2) problematyka konstruowania tożsamości młodszych uczniów, (3) tworząca się w ich umysłach wiedza. Celem pracy Autorów jest refleksyjno-krytyczna rekonstrukcja założeń i skutków edukacji wczesnoszkolnej w polskim systemie oświatowym od etapu przygotowania dziecka do szkoły w placówkach przed szkolnych po przez przejście do systemu szkolnego i przez cały okres kształcenia w klasach początkowych w postaci tak zwanej integracji treści.
Rozdział 1. * Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej * Dorota Klus-Stańska * * 1.1. Wstęp, czyli o sztuce tworzenia oświatowych dokumentów prawnych * 1.2. Edukacja zintegrowana: wdrożenie nieistniejącego projektu * 1.3. O co może chodzić z tą integracją? * 1.3.1. Integracja jako scalanie/konstrukcja * 1.3.2. Integracja jako inkluzja * 1.3.3. Integracja jako sieć * 1.4. Dezintegrująca integracja * 1.5. Ręce opadają, czyli kilka słów podsumowania * * * * CZĘŚĆ 1. DYSFUNKCYJNE ZARZĄDZANIE * * Rozdział 2. * O dezintegrujących aspektach polityki oświatowej wobec wczesnej edukacji * Bogusław Śliwerski * * 2.1. Wprowadzenie * * 2.2. Początki edukacji wczesnoszkolnej w Polsce w fazie transformacji ustrojowej * 2.2.1. Faza radykalnego otwarcia na oddolne innowacje między * 2.2.3. Edukacja autorska w szkolnictwie publicznym * 2.2.4. Powolna, ale systematyczna etatyzacja ruchu reform edukacyjnych * 2.2.5. Narzucanie przez resort edukacji centralistycznych rozwiązań typu top – down * 2.3. Otwarta restytucja centralistycznych reform szkolnych * 2.3.1. Wyhamowywanie oddolnych innowacji w edukacji * 2.3.2. Koncentracja MEN na odgórnych reformach programowych * 2.3.3. Kaskadowe i adaptacyjne kształcenie oraz doskonalenie nauczycieli na potrzeby wdrażania odgórnych reform * 2.3.4. Partyjne spory o wartość reform oraz błyskawiczny projekt reformy ustrojowej i programowej systemu szkolnego * 2.3.5. Częściowa próba zachowania autonomii nauczycieli * 2.3.6. Pierwsze objawy negatywnych skutków centralistycznych reform * 2.4.1. Od względnego spokoju do totalnego chaosu w edukacji wczesnoszkolnej * 2.4. Polityczna gra na rzecz obniżenia wieku obowiązku szkolnego czy upowszechnienia edukacji przedszkolnej * 2.4.2. Zaangażowanie neoliberalnej formacji na rzecz edukacji przyjaznej dzieciom * 2.4.3. Zaangażowanie środków unijnych w edukacyjne zmiany * 2.4.4. Diagnoza efektów wczesnej edukacji w wymiarze międzynarodowym * 2.5. Centralistyczna dekonstrukcja struktury i jakości edukacji wczesnoszkolnej wbrew jej naukowym podstawom * 2.5.1. Postawy nauczycieli wobec polityki reform wczesnej edukacji * 2.6. Zakończenie, które jest początkiem wielu niewiadomych * * * Rozdział 3. * Dzieciństwo w ofierze, by przedstawienie mogło trwać * Maria Groenwald * * 3.1. Wprowadzenie * 3.2. O zdarzeniu krytycznym zastosowanym jako schemat analizy * 3.3. Dyskurs na temat ustawy obniżającej obowiązek szkolny – stan i przyczyny * 3.3.1. Co jest przedmiotem dyskursu? * 3.3.2. Przyczyny niezgody * 3.3.2.1. Argumenty rodziców sześciolatków * 3.3.2.2. Argumenty i działania Ministerstwa Edukacji * 3.3.3. Rozwój wydarzeń * 3.3.4. Zamykanie oczu problemów nie rozwiąże * 3.4. Scena sporu o sześciolatki w szkole * 3.4.1. Kto jest kim na scenie sporu o sześciolatki * 3.4.2. Nieprzewidziany scenariuszem rozwój wydarzeń * 3.5. Dla dobra dziecka * 3.6. W imię politycznej poprawności * * * Rozdział 4. * Wolny rynek w edukacji przedszkolnej, czyli biznes z dzieckiem w tle * Jolanta Sajdera * * 4.1. Przedszkola niepubliczne z biznesowym motywem * 4.2. Wybór czy konieczność * 4.3. Placówka niepubliczna jako miejsce pracy * 4.4. Wolny rynek edukacyjny a praca przedszkola niepublicznego * 4.5. Wnioski * * * * CZĘŚĆ 2. KU DEZINTEGRACJI DZIECIĘCEJ TOŻSAMOŚCI * * Rozdział 5. * Gotowi do podporządkowania się. Edukacja przedszkolna jako proces kształtowania zdezintegrowanych podmiotów * Katarzyna Gawlicz * * 5.1. Wprowadzenie * 5.2. Formułowanie i wdrażanie zasad * 5.3. Organizacja czasu * 5.4. Kontrola aktywności dzieci * 5.5. Kontrola nad przestrzenią * 5.6. Co z tego wynika i czy można inaczej? * * * Rozdział 6. * Dziecko w procesie socjalizacji szkolnej – ku integracji czy dysonansowi? * Marzenna Nowicka * * * 6.2.1. Dziecko w relacjach z nauczycielem * 6.2.2. Dziecko w roli ucznia * 6.2.3. Dziecko w działaniu na zajęciach * 6.3. Zakończenie * * * Rozdział 7. * Szkolna petryfikacja rodzącej się tożsamości dziecka * Maria Szczepska-Pustkowska * * 7.1. Wprowadzenie * 7.2. Szkoła jako kontekstualny czynnik rozwoju tożsamości * 7.3. Krytyka szkoły z Eriksonem w tle * 7.4. Szkoła jako czynnik petryfikacji rodzącej się tożsamości dziecka * 7.5. Zakończenie * * * Rozdział 8. * „Nieracjonalna i nietwórcza, bo dziewczynka”, czyli dezintegracja genderowa jako efekt stereotypizacyjnej pracy szkoły * Lucyna Kopciewicz * * 8.1. Wprowadzenie * 8.2. Stereotypizacja jako samospełniająca się przepowiednia * 8.3. Stereotypizacja jako technologia wytwarzania podmiotu i kontroli różnic * 8.4. Szkolna matematyka * 8.5. Psychologia rozwojowa jako technologia produkcji racjonalnego podmiotu * 8.6. Wczesna edukacja i dziecięca inność * 8.7. Wczesnoszkolna matematyka i problem gender * * * Rozdział 9. * Kulturowa represja popędu. Rzecz o nienawiści dziecięcej * Wojciech Siegień * * 9.1. Wprowadzenie * 9.2. Ideologiczna walka o znaczenie – analiza publicznych dyskursów * 9.3. Dyskursy agresji i nienawiści – przypadki pedagogiczne * 9.3.1. Pop-behawioryzm * 9.3.2. Socjalizacja pierwotna * 9.3.3. Mitologia warunkowania instrumentalnego * 9.3.4. Niestałość w nienawiści – wstęp do antropologii rozwojowej * 9.3.5. Chrześcijaństwo i performatywność nienawiści * 9.4. Prze-myśleć agresję i nienawiść * 9.4.1. Ku seksualności * 9.4.2. „Człowiek to nie jest piękne zwierzę” * 9.4.3. Antyczne studium kliniczne nienawiści a pedagogika * 9.5. Podsumowanie * * * Rozdział 10. * Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytania o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci * Małgorzata Cackowska * * 10.1. Wprowadzenie * 10.2. Czym jest lub może być kicz dla dziecka? * 10.3. Skazani na kicz * 10.3.1. „Pierwsza książka mojego dziecka”, czyli kicz dodany do mleka matki * 10.3.2. Księżniczki i rycerze, czyli estetyka przedszkolnych festynów * 10.3.3. Dydko i... czy na pewno sztuka? * 10.4. Co dalej z alfabetyzacją wizualną? * * * * CZĘŚĆ 3. ROZPAD I DEFORMACJA WIEDZY W MAJESTACIE METODYKI * * * Rozdział 11. * Dezintegracja szkolnego środowiska oraz możliwości jego harmonizowania z infrastrukturą pozaszkolną * Jolanta Kruk * * 11.1. Wprowadzenie w palący problem, czyli o pomijaniu w praktyce wczesnoszkolnej szeroko rozumianego środowiska i o jego wąsko metodycznej instrumentalizacji * 11.2. Środowisko i jego dezintegracja jako model realny; harmonia jako model możliwy * 11.3. Dwie koncepcje środowiska: element systemu dydaktycznego lub znaczące otoczenie człowieka * 11.4. Środowisko i zasiedlające je nisze jako miejsce przecięcia kilku perspektyw * 11.5. Metodyka szkolna a metoda środowiskowa * 11.6. Muzeum i jego otoczenie jako nisza edukacyjna i miejsce * 11.7. Badanie muzeum i jego środowiska: uwagi metodologiczne * 11.8. Muzeum i jego środowisko jako nisza dla najmłodszych * 11.9. Podsumowanie – integracyjne oddziaływanie środowiska * * * Rozdział 12. * Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych * Małgorzata Żytko * * 12.1. Wprowadzenie * 12.2. Mówienie to nie tylko odpowiadanie na pytania nauczyciela * 12.3. Komunikowanie się jako proces poznawczy i społeczny * 12.4. Wzorce komunikowania się w szkole – teatr jednego aktora * 12.5. Możliwości rozwoju języka dziecka w szkole * * * Rozdział 13. * (Nie)wiedza społeczna uczniów jako (d)efekt szkolnej edukacji w klasach początkowych * Agnieszka Nowak-Łojewska * * 13.1. Wprowadzenie * 13.2. Wiedza społeczna człowieka * 13.3. Wczesnoszkolna wiedza społeczna * 13.4. Wiedza społeczna jako efekt * 13.5. Niewiedza społeczna jako defekt * 13.6. Podsumowanie * * * Rozdział 14. * Poznawczy i kulturowy wymiar dezintegracji wczesnoszkolnych pojęć matematycznych * Alina Kalinowska * * 14.1. Wprowadzenie * 14.2. Wczesnoszkolne nauczanie matematyki w polu napięć poznawczych * 14.3. „Matematyka zintegrowana” * 14.4. Integracja czy matematyczny chaos * 14.4.1. Poznawcza dezintegracja pojęć matematycznych * 14.4.2. Kulturowa dezintegracja pojęć matematycznych * 14.5. Podsumowanie – nauczyciel jako nieświadomy siewca chaosu * * * Rozdział 15. * Edukacja matematyczna bez matematyki? * Mirosław Dąbrowski * * 15.1. Wprowadzenie * 15.2. Dodawanie i odejmowanie * 15.3. Dzielenie * 15.4. Co to znaczy rozwiązać zadanie? * 15.5. Relacyjne czy instrumentalne? * 15.6. Szukając przyczyn * 15.7. Czy uczymy matematyki? * * * Rozdział 16. * Świat przyrody zintegrowany, ale czy w szkole? * Dorota Sobierańska * * 16.1. Wprowadzenie * 16.2. Obserwacja i eksperyment w edukacji przyrodniczej * 16.3. Problem badawczy jako podstawowy komponent sytuacji edukacyjnej * 16.4. Planowanie aktywności badawczej uczniów podczas zajęć przyrodniczych * 16.5. Samodzielność uczniów w prowadzeniu obserwacji i eksperymentów * 16.6. Analizy, interpretacje i wnioskowanie jako drogi rozumienia * 16.7. Podsumowanie * * * Bibliografia * Indeks rzeczowy * Indeks osób * Noty o autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19066 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy art.
Ta obszerna książka, którą Państwu prezentujemy, jest zbiorowym dziełem 43 pedagogów, działających w Zespole Edukacji Elementarnej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, kierowanym od kilku lat przez profesor Dorotę Klus-Stańską.Celowo używamy słowa dzieło, bo jest tu prawie wszystko, co dotyczy edukacji wczesnoszkolnej, a więc jej historia, aktualny stan, a przede wszystkim perspektywy i kierunki rozwoju.Na tematy te wypowiadają się bardzo doświadczeni pedagodzy, jak i młodzi pracownicy nauki zatrudnieni w wielu polskich uczelniach takich, jak Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Gdański oraz kilku przedstawicieli uniwersytetów zagranicznych w tym z Bańskiej Bystrzycy na Słowacji i z Roehampton University w Wielkiej Brytanii. Nie dziwi więc fakt, że we wstępie do tego dzieła profesor Klus-Stańska miała odwagę napisać: "Tego rodzaju szeroka tematycznie publikacja poświęcona całościowemu ujęciu pedagogiki wczesnej edukacji jest pierwszym takim przedsięwzięciem wydawniczym w Polsce".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16012 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Aneksy na stronach 375-386.
Bibliografia na stronach 385-410.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka jest obszernym opracowaniem o charakterze teoretyczno-empirycznym, a jej tematyka mieści się w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, szczególnie zagadnień teoretycznych i praktycznych dydaktyki wczesnoszkolnej. Podjęcie przez Autorkę kwestii wiedzy osobistej znajduje głębokie uzasadnienie we współczesnym dyskursie naukowym. [.] Praca pod względem omawianej w niej problematyki jest nowatorska, wzbogaca wiedzę o szkolnej edukacji dziecka, zakreśla ważne pole dociekań w tej dziedzinie. [.] Monografia jest wartościowa poznawczo, wnosi nowe treści do pedagogiki, w tym pedagogiki wczesnoszkolnej.Z recenzji wydawniczej dr hab. Józefy Bałachowicz, prof. APSPraca ma charakter interdyscyplinarny i odpowiada pilnym potrzebom edukacji kształtującej osoby, osobowości i indywidualności [.]. Istotną wartością książki jest bogaty, dobrze dobrany zestaw literatury interdyscyplinarnie traktowanego przedmiotu jej studiów i badań. [.] Publikacja stanie się cennym źródłem dla tych Czytelników, którzy chcą zgłębiać, zmieniać, wzbogacać i umożliwiać kształtowanie podmiotowych struktur osobistej wiedzy uczniów edukacji wczesnoszkolnej.Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Wojciecha Kojsa poleca ImpulsCelami opracowania są: po pierwsze, przedstawienie opinii i przekonań badanych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat wiedzy osobistej dziecka na podstawie analizy ich wypowiedzi udzielonych w trakcie indywidualnych wywiadów otwartych; po drugie, próba oglądu praktyki pedagogicznej tychże nauczycieli pod kątem sposobów aktywizowania i wykorzystywania wiedzy osobistej dziecka na zajęciach w klasach początkowych szkoły podstawowej. Podjęto próbę uzyskania odpowiedzi na pytania: Jaki jest sposób rozumienia wiedzy osobistej dziecka i jakie cechy przypisują jej nauczyciele? Czy i jak nauczyciele w praktyce odwołują się do wiedzy osobistej dziecka i ją wykorzystują? Kolejnym celem badań jest ukazanie świadomości nauczycieli w zakresie podejmowanych działań dotyczących aktywizowania i integrowania wiedzy osobistej i szkolnej dziecka w praktyce poprzez zestawienie opinii wyrażonych w wywiadach otwartych z analizą przebiegu przeprowadzonych przez nich zajęć w klasach początkowych szkoły podstawowej.Praca składa się z części teoretycznej i części badawczej. Część teoretyczna obejmuje pięć rozdziałów. W pierwszym omówiono społeczno-kulturowy i ideologiczny kontekst współczesnej edukacji. Rozdział ten ukazuje wielowymiarowość i złożoność wpływów oraz oddziaływań edukacyjnych, wskazuje na zależność między zakresem i charakterem wiedzy przekazywanej i wymaganej od dziecka w szkole a zmianami kulturowymi i przemianami cywilizacyjnymi specyficznymi dla rzeczywistości ponowoczesnej. Rozważania podjęte w rozdziale 2 koncentrują się wokół kluczowej dla pracy kategorii pojęciowej, jaką jest wiedza osobista. Ontologiczna i epistemologiczna charakterystyka omawianej kategorii została dokonana z perspektywy różnych dyscyplin naukowych, zwłaszcza psychologii, pedagogiki i socjologii, szczególnie - ze względu na omawianą problematykę - fenomenologicznej socjologii wiedzy. W rozdziale tym podjęto także kwestię językowych determinant wiedzy potocznej, przede wszystkim zaś problem kształtowania pojęć w procesie kształcenia. Kluczowym zagadnieniem poruszonym w rozdziale 2 jest też komunikacja dydaktyczna w kontekście aktywizowania i konstruowania wiedzy dziecka. Rozdział 3 odsłania edukację dzieci w młodszym wieku szkolnym na tle wybranych paradygmatów i orientacji w myśleniu o współczesnej edukacji. Przede wszystkim skupiono się w nim na ukazaniu znaczenia, jakie przypisuje się wiedzy osobistej dziecka w konstruktywistycznym myśleniu o edukacji, zwłaszcza - w związku z podjętymi w książce rozważaniami i badaniami - w konstruktywizmie społecznym. Dyskusja prowadzona w rozdziale 4 odnosi się do istoty i rodzajów codziennych doświadczeń dziecka we współczesnej przestrzeni życia i edukacji jako źródeł jego wiedzy. Wychodząc od wybranych koncepcji doświadczeń w edukacji podjęto próbę uzasadnienia, że zarówno podmiotowość i aktywność poznawcza dziecka, jak i doświadczenia nabywane w przestrzeni społecznej są źródłami zmian rozwojowych. Część teoretyczną kończą rozważania w rozdziale 5 na temat roli nauczyciela w procesie aktywizowania i integrowania wiedzy osobistej dziecka z wiedzą szkolną. Zawarte w nim treści odnoszą się do funkcji i kompetencji nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej związanych z tworzeniem warunków do rozbudzania ciekawości dziecka i wywoływaniem jego przeżyć i emocji, istotnych w konstruowaniu przez nie wiedzy. W rozdziale tym poruszono również kwestię języka w procesie komunikacji dydaktycznej jako narzędzia ekspresji wiedzy osobistej dziecka. Problem aktywizowania i wykorzystywania wiedzy osobistej dziecka powiązano z indywidualnymi ideologiami nauczycieli.Część druga opracowania ma charakter badawczy, obejmuje trzy rozdziały. W rozdziale 6 przestawiono metodologiczne założenia badań zgodnie z zarysowaną wcześniej ich koncepcją. Rozdział 7 zawiera analizę i interpretację danych uzyskanych z wywiadów otwartych przeprowadzonych z nauczycielami wczesnej edukacji. Każdy z wyodrębnionych sposobów rozumienia i doświadczania cech, źródeł i warunków posługiwania się wiedzą osobistą przez dziecko, jak również jej wykorzystywania w procesie kształcenia przez respondentów został opisany i zobrazowany ich wypowiedziami. W celu ukazania fenomenu wiedzy osobistej w świadomości nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej dokonano także analizy kilku wywiadów jako całości. Ostatni rozdział obejmuje analizę sytuacji edukacyjnych występujących w ramach zajęć zintegrowanych prowadzonych przez badanych w naturalnym ich przebiegu pod kątem aktywizowania i integrowania wiedzy osobistej dziecka z wiedzą szkolną. W trakcie opisu wyników badań przytoczono sytuacje dydaktyczne z zajęć zintegrowanych, reprezentujące określone sposoby podejścia do wiedzy osobistej dziecka w praktyce szkolnej. Analizie poddano przypadki konkretnych zajęć jako całości, odzwierciedlające różne podejścia nauczycieli do wiedzy osobistej dzieci. Syntezę wyników badań stanowi próba zestawienia uzyskanego obrazu wiedzy osobistej dziecka w świadomości badanych z rzeczywiście podejmowanymi przez nich na zajęciach działaniami w zakresie aktywizowania i wykorzystywania wiedzy osobistej w praktyce.
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNA * * Rozdział 1 * Edukacja człowieka w perspektywie transformacji kulturowej w dobie ponowoczesnościá * Wprowadzenieá * 1.1. Postrzeganie człowieka w perspektywie postmodernistycznejá * 1.2. Szanse i zagrożenia dla rozwoju i edukacji człowieka w dobie ponowoczesnościá * 1.3. Społeczno-polityczny kontekst edukacjiá * 1.4. Szkoła wobec cech rzeczywistości ponowoczesnejá * Podsumowanieá * * Rozdział 2 * Wiedza osobista jako kategoria pojęciowa w rozważaniach i badaniach nad edukacją małego dzieckaá * Wprowadzenieá * 2.1. W kierunku redefinicji pojęcia i funkcji wiedzyá * 2.2. Wokół pojęcia i źródeł wiedzy osobistejá * 2.3. Wiedza osobista versus wiedza szkolnaá á * 2.4. Językowe determinanty wiedzy potocznejá á * 2.4.1. Pojęcia potoczne a pojęcia naukoweá * 2.4.2. Język i mowa potocznaá * 2.5. Komunikacja dydaktyczna w kontekście konstruowania wiedzy dzieckaá * Podsumowanieá * * Rozdział 3 * Wiedza osobista dziecka w kontekście wybranych paradygmatów edukacji małego dzieckaá * Wprowadzenieá * 3.1. Wiedza dziecka w świetle orientacji funkcjonalno-behawiorystycznejá * 3.2. Konstruktywizm jako perspektywa teoretyczna w refleksji i badaniach nad wiedzą dziecka * 3.2.1. Kierunki rekonstrukcji opartego na konstruktywizmie poznawczo-rozwojowym Jeana Piageta nurtu myślenia o rozwoju poznawczym uczniaá * 3.2.2. Wiedza dziecka w kontekście społeczno-kulturowej teorii poznania Lwa S. Wygotskiego * 3.2.3. Socjokulturowa koncepcja Jerome’a Brunera jako perspektywa dla współczesnych badań nad wiedzą dziecka * 3.3. Wiedza osobista dziecka w ujęciu kognitywistycznymá * Podsumowanieá * Rozdział 4 * Wymiar i jakość codziennych doświadczeń dziecka we współczesnej przestrzeni życia i edukacji a jego wiedza osobista * Wprowadzenieá * 4.1. Uczenie się przez doświadczenie i uczenie się z doświadczeń – wybrane koncepcje * 4.2. Aktywność poznawcza dziecka jako źródło zmian rozwojowych i doświadczeńá * 4.3. Społeczno-kulturowe warunki zmian rozwojowych i wiedzy osobistej dziecka – wybrane koncepcjeá * 4.4. Przestrzenie nabywania wiedzy i doświadczeń przez dziecko we współczesnej rzeczywistościá * Podsumowanieá * Rozdział 5 * Nauczyciel wobec wiedzy osobistej dzieckaá * Wprowadzenieá * 5.1. Edukacja w kontekście potrzeb i możliwości dziecka w młodszym wieku szkolnym – w stronę nowych osiągnięć psychologii rozwojowejá * 5.2. Ewolucja funkcji nauczyciela we wprowadzaniu dziecka w świat wiedzyá * 5.3. Kompetencje nauczyciela jako warunek zmiany praktyki edukacyjnej w zakresie podejścia do wiedzy osobistej dziecka * 5.4. Rozbudzanie ciekawości dziecka jako stymulatora wiedzy osobistejá * 5.5. Rola przeżyć i emocji w procesie dochodzenia do wiedzy – język jako narzędzie ekspresji wiedzy osobistejá * 5.6. Wiedza osobista dziecka w kontekście osobistych teorii nauczycieliá * Podsumowanieá * * CZĘŚĆ II. BADAWCZA * * Rozdział 6 * Ustalenia metodologiczneá * 6.1. Uzasadnienie wyboru modelu badań jakościowych * 6.2. Uzasadnienie wyboru paradygmatu interpretatywnego w badaniach nad nauczycielskim rozumieniem i wykorzystaniem w praktyce wiedzy osobistej dziecka * 6.3. Perspektywa fenomenograficzna w badaniach nad wiedzą osobistą dziecka w świadomości nauczycieliá * 6.4. Przedmiot i cele badańá * 6.5. Problemy badawczeá * 6.6. Metody badawczeá * 6.6.1. Wywiad otwarty jako metoda gromadzenia danychá * 6.6.2. Analiza treści protokołów zajęć zintegrowanychá * 6.7. Charakterystyka badanej grupyá * 6.8. Przygotowanie danych do analizy i założenia dotyczące analizy wyników badań własnychá * * Rozdział 7 * Wiedza osobista dziecka w refleksji nauczycielskiej – rezultaty badań własnychá * 7.1. Rozumienie pojęcia wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2. Cechy formalne i strukturalne wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.1. Bogactwo/ubóstwo treściowe wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.2. Złożoność – globalność/zróżnicowanie treści wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.3. Konkretność/ogólność wiedzy osobistej dziecka * 7.2.4. Dezintegracja/integracja wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.5. Rozbieżność/zgodność jako cecha wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.6. Nieadekwatność/adekwatnośćá * 7.2.7. Zamkniętość/otwartość wiedzy osobistejá * 7.2.8. Statyczność/dynamiczność wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.9. Obiektywizm/subiektywizm wiedzy osobistej dzieckaá * 7.2.10. Linearność/brak linearności wiedzyá * 7.3. Źródła wiedzy i rola środowiska społecznego w tworzeniu warunków sprzyjających nabywaniu wiedzy osobistej przez dzieckoá * 7.4. Warunki i proces posługiwania się wiedzą osobistą przez dzieckoá * 7.4.1. Funkcjonalność/dysfunkcjonalność wiedzyá * 7.4.2. Ocena stosunku dziecka do własnej wiedzyá * 7.4.3. Symetryczność/asymetryczność wiedzy osobistej dziecka względem wiedzy nauczycielaá * 7.5. Deklarowane postawy nauczycielek wobec wiedzy osobistej dzieci w praktyce * 7.5.1. Akceptacja wiedzy osobistej dzieckaá * 7.5.2. Postawy quasi-akceptujące wiedzę osobistą dzieciá * 7.6. Wiedza osobista dziecka w świadomości nauczycielek – analiza przypadkówá * 7.6.1. Przypadek 1 – wiedza osobista dziecka jako dydaktycznie niepożądana * 7.6.2. Przypadek 2 – wiedza osobista dziecka jako dydaktycznie niekoniecznaá * 7.6.3. Przypadek 3 – wiedza osobista dziecka jako dydaktycznie niezbędna * 7.7. Wiedza osobista dziecka w refleksji nauczycieli – próba syntezyá * Rozdział 8 * Wiedza osobista dziecka w praktyce szkolnej – analiza wyników badań * 8.1. Uzasadnienie wyboru sytuacji dydaktycznych jako jednostek analizy jakościowej w protokołach zajęćá * 8.2. Zadania dydaktyczne jako narzędzia dokonywania zmian w wiedzy uczniaá * 8.3. Kategorie opisu sposobów podejścia nauczycielek do wiedzy osobistej dziecka w praktyce * 8.4. Wyniki analizy wybranych protokołów zajęćá * 8.4.1. Przypadek 1 – brak zaufania ze strony nauczycielki do wiedzy osobistej dziecka * 8.4.2. Przypadek 2 – pozorne zaufanie nauczycielki do wiedzy osobistej dziecka * 8.4.3. Przypadek 3 – zaufanie nauczycielki do wiedzy osobistej dzieckaá * 8.5. Wiedza osobista dziecka w praktyce szkolnej – próba syntezy * 8.6. Od deklaracji do praktycznych działań nauczycielek – dyskusja wynikówá * * Zakończenieá * Aneksyá * Bibliografiaá * Wykaz tabel i schematówá * Summaryá *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19013 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 199-201.
Czas szkolnej edukacji może być spożytkowany na to, by uczeń poznawał i zrozumiał otaczający go świat oraz potrafił w nim żyć (umiejąc samodzielnie - także w przyszłości - się uczyć). Z tego założenia dla obu stron procesu edukacyjnego wynikają określone wymogi.Przed uczniami jest postawione zadanie opanowania umiejętności:- myślenia w działaniu,- integracji wiedzy i osiągania kompetencji,- sprawnego porozumiewania się (z sobą i z innymi).Rola nauczycieli, od których oczekuje się, że będą aktywnymi doradcami edukacyjnymi (wykorzystującymi uczniowski potencjał rozwojowy i akceptującymi nie tylko indywidualność ucznia, lecz także jego prawo wyboru własnej drogi życiowej), polega zaś na:- organizowaniu sytuacji sprzyjających samodzielnemu uczeniu się,- wspieraniu uczniowskiego wysiłku przez zachęcanie do uczenia się / rozwoju,- wyposażeniu uczniów w techniki i narzędzia uczenia się (M. Taraszkiewicz, 1997).Książka została opracowana z myślą o wsparciu nauczycieli w urzeczywistnianiu dwu pierwszych punktów, ale sądzę, że może posłużyć także nieprofesjonalnym wychowawcom / organizatorom poznawczych zabaw wychowanków. Zadania edukacyjne prezentowane w tym opracowaniu, choć graficznie odległe od monotonii matematycznych "słupków", nie stanowią jednak odejścia od edukacji adaptacyjnej. Wbrew pozorom to właśnie ona jest zachowana w znakomitej większości ćwiczeń - są to głównie zadania zamknięte z wynikiem końcowym antycypowanym i narzucanym bezpośrednio przez nauczyciela, a pośrednio przez naukowy dorobek ludzkości.Tradycjonalizm takich zadań wynika przede wszystkim z tego, że:- to nauczyciel określa (podporządkowane programowi nauczania) cele fatygowania się ucznia aktywnością zadaniową (czyniąc tym samym te zadania obcymi dla dziecka),- to nauczyciel dobiera ich treść.Właśnie to lokuje przedkładaną tu propozycję po stronie tradycyjnej strategii podającej, po stronie dyrektywnej edukacji za pośrednictwem zadań, w której uczniowie - często nie będąc nawet konsultantami treści i celów tych zadań - mają się dostosować do wyborów poczynionych przez nauczyciela, a legitymizowanych dziedzictwem kulturowym przez twórców programów nauczania.Natomiast tym, co zdecydowanie różni przedstawianą w niniejszej publikacji propozycję od "ortodoksyjnie" tradycyjnych praktyk edukacyjnych, jest "romantyczne wsłuchiwanie się" zleceniodawcy zadań w możliwości, aktualne kompetencje i dążenie do sukcesu zleceniobiorców zadań. Następstwem owego "wsłuchiwania się" jest różnicowanie zadań mających ten sam cel dydaktyczny [np. nawlekanie nitką: a) igły, b) cerówki, c) igły tapicerskiej] bądź różnicowanie dróg dochodzenia do rozwiązania zadania [np. nawlekanie igły: a) w drodze przetykania nitki przez ucho igielne, b) przez nanizanie ucha igielnego na nitkę, c) za pomocą przeznaczonej do tego celu blaszki z drucikiem w kształcie pętelki] [...]W niniejszym opracowaniu prezentujemy przyjęte przez Autora (teoretyczne i praktyczne) rozwiązania kwestii różnicowania zadań - zależnie od intelektualnej kondycji dziecka - ukazując rolę, jaką to różnicowanie może odgrywać w przechodzeniu przez dziecko na wyższy poziom rozwoju. Ten poznawczy cel wyznaczył tok narracji w tzw. praktycznej części książki. Zadania edukacyjne nie tylko są proponowane w trzech wariantach - różniących się między sobą stopniem trudności - ale często ujawniają także rozwojowy potencjał poszczególnych odmian tego samego zadania (związany zarówno z dydaktycznym celem, jak i z jego sytuacyjnym kontekstem).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19557 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52760 (1 egz.)
Kaucja: 37,41 zł
Książka
W koszyku
Bibliografia.
Pracę (...) uważam za dzieło ważne i potrzebne. Jest ona zbiorowym opracowaniem zawierającym teksty pedagogów wczesnoszkolnych skupionych wokół ośrodka zielonogórskiego. Znaleźć w niej można wiele szczegółowych obrazów pokazujących różne osiągnięcia, ale także różne wyzwania i pola, na których działa pedagogika wczesnoszkolna. Są tu zarówno próby syntezowania dorobku tej dyscypliny, jak i pokazanie kierunków jej rozwoju oraz wskazanie mocnych i słabych stron w teorii i praktyce edukacji wczesnoszkolnej. Jest to z jednej strony ciekawa próba zredefiniowania i specyficznego domknięcia problemów pedagogiki wczesnoszkolnej, z drugiej strony zaś lektura tej książki otwiera szerokie pole pytań, wątpliwości ukierunkowanych zarówno na rozwój edukacji wczesnoszkolnej, jak i na fundamentalne zagadnienia związane z uczeniem się, nauczaniem i rozwojem dzieci w pierwszych latach kariery szkolnej.Prof. dr hab. Barbara Smolińska-Theiss Książka (...) prezentuje (...) bogate i cenne wątki naukowo-poznawcze i utylitarne, a od strony merytorycznej budzi uznanie, gdyż trafnie koresponduje ze współczesnymi trendami innowacyjnymi w pedagogice wczesnoszkolnej.(...) Można żywić nadzieję, że monografia wzbogaci rynek wydawniczy oraz znajdzie poczesnych czytelników nie tylko wśród pedagogów wczesnoszkolnych, ale także opiekunów i światłych rodziców.Prof. dr hab. Kazimierz Wenta
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18865 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [289]-322.
Przedstawiana Czytelnikowi publikacja zawiera teksty specjalistów zajmujących sie pedagogiką wczesnoszkolną, badających problematykę edukacji dzieci rozpoczynających nauke w szkole. Praca składa się z sześciu części, podejmujących zagadnienia teoretyczne i odnoszące się do praktyki, nawiązujące do zmieniających się kontekstów społecznych. Fragment Wprowadzenia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17238 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16845 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Pedagogika Waldorfska)
Bibliogr. s. 133-142.
Książka jest pierwszą polskojęzyczną prezentacją metod wczesnoszkolnego nauczania matematyki w szkołach waldorfskich. Skuteczność tych metod potwierdziła się w ciągu niemal stu lat waldorfskiej praktyki szkolnej. Do niezwykle charakterystycznych form waldorfskiego nauczania matematyki w młodszych klasach szkoły podstawowej należy uczenie się poprzez działanie, to znaczy w ruchu. Podczas liczenia i rachowania wszystkie dzieci - razem lub indywidualnie - rytmicznie klaszczą, tupią, chodzą, skaczą i odliczają na głos, w rytmicznych odstępach czasu rzucają i łapią piłeczki lub na przykład woreczki napełnione fasolą. Ruch ciała wprowadza dziecko w stan aktywności wewnętrznej. Taka wewnętrzna ruchliwość jest, zdaniem pedagogów waldorfskich, niezwykle pomocna przy tworzeniu i utrwalaniu w pamięci pojęć. Słuszność tego rodzaju metody (wskazanej przez R. Steinera już w 1919 roku!) potwierdzają między innymi wyniki badań Jeana Piageta, dotyczące rozwoju inteligencji w tak zwanej fazie operacji konkretnych, to znaczy u dzieci w wieku 12-13 lat. Punktem wyjścia w sposobie przedstawiania materiału na lekcjach w szkołach waldorfskich jest jedność. Jedność, która z kolei w najrozmaitszych postaciach objawia się jako wielość. Do właściwego rozwiązania wiodą różne drogi. Ważne jest, aby myślenie ucznia stało się giętkie i "mobilne", aby wykształcił umiejętność samodzielnego poszukiwania własnych sposobów. Lekcje matematyki mogą i powinny być źródłem przyjemności, zdumienia, podziwu. Przyjemności, która nagradza każde twórcze dokonanie. Zdumienia, bo oto dokonaliśmy odkrycia. Podziwu, bo w rezultatach odkrywamy piękno. Jeśli wyniki czynności obliczania (rachowania) są poprawne, są one również obiektywne. Dzięki temu lekcje matematyki mogą się przyczynić do rozbudzenia samoświadomości, wzmocnienia ufności we własne siły.Ze Wstępu tłumacza do polskiego wydania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17123 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Analizy ujęte w książce koncentrują się wokół tematyki akademickiego kształcenia przyszłych nauczycielek i nauczycieli wczesnej edukacji w obszarze ich kompetencji międzykulturowych. Autorka przedstawia podstawy edukacji międzykulturowej, koncepcje rozwijania umiejętności służących pokojowemu funkcjonowaniu w zróżnicowanym świecie oraz modele procesu uczenia się odnoszone do studentek i studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ukazane tło teoretyczne stanowi wprowadzenie do propozycji cyklu zajęć mających na celu rozwijanie kompetencji międzykulturowych w szkole wyższej."Katarzyna Smoter porusza zagadnienia istotne z perspektywy społecznej. Proponowane rozwiązania stanowią alternatywę dla innych schematów myślenia o edukacji do integracji w społeczeństwie wielokulturowym. Niniejsza książka jest godna polecenia nie tylko nauczycielom kształcenia początkowego, ale także przedstawicielom nauk społecznych, studentom, wychowawcom i pedagogom - praktykom pracującym w placówkach oświatowych."Z recenzji dr hab. Ewy Pasterniak-Kobyłeckiej, prof. UZKatarzyna Smoter - absolwentka pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i socjologii, uzyskała stopień doktora w zakresie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej Instytutu Pedagogiki UJ. Autorka i współautorka 27 artykułów naukowych i rozdziałów w monografiach. Prowadzi zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczestniczka programu MNiSW "Mistrzowie Dydaktyki".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21236 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej