Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(38)
Forma i typ
Książki
(38)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Poradniki i przewodniki
(2)
Dostępność
dostępne
(41)
wypożyczone
(2)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(11)
W85 (Jórskiego 41)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(28)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(3)
Autor
Żegnałek Kazimierz (1943- )
(4)
Auleytner Julian (1948- )
(2)
Goriszowski Włodzimierz (1928- )
(2)
Guz Sabina
(2)
Kubielski Wiesław
(2)
Barański Marek
(1)
Bałachowicz Józefa
(1)
Bednarek Józef
(1)
Czerniakiewicz Jan (historyk)
(1)
Czerniakiewicz Monika
(1)
Drynda Danuta
(1)
Grewiński Mirosław (1973- )
(1)
Grzejszczyk Elżbieta
(1)
Gębski Bogdan
(1)
Kamińska Urszula (pedagogika społeczna)
(1)
Kamiński Stanisław
(1)
Kania Jan (1945- )
(1)
Krzysztoszek Zofia (1925- )
(1)
Michalak Bartłomiej
(1)
Miś Andrzej (1948- )
(1)
Mysłek Wiesław (1929- )
(1)
Olszewski Lucjan (1937- )
(1)
Pielecki Andrzej
(1)
Pietrzak-Szymańska Barbara
(1)
Rabczuk Wiktor (1931- )
(1)
Rejzner Andrzej
(1)
Sokołowska-Dzioba Teresa
(1)
Sokołowski Marek (nauki filozoficzne)
(1)
Sokołowski Marek (socjologia)
(1)
Solak Adam Roman
(1)
Stanek Janusz
(1)
Stanik Jan Maria (1943- )
(1)
Stopińska-Pająk Agnieszka (1953- )
(1)
Szczurkowska Stefania
(1)
Szczurkowska Stefania. Mobility of Polish students in European universities
(1)
Szymański Andrzej (socjolog)
(1)
Zając Wojciech (1969- )
(1)
Zwierzchowska Iwona
(1)
Łopaciński Mariusz
(1)
Żegnałka Kazimierz
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(25)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(38)
Język
polski
(38)
Odbiorca
Studenci
(5)
Szkoły wyższe
(5)
Temat
Pedagogika
(4)
Polityka społeczna
(3)
Bezrobocie
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Nauczanie
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Pedagogika resocjalizacyjna
(2)
Rodzina
(2)
Agresywność
(1)
Dojrzałość szkolna
(1)
Domy dziecka
(1)
Dysertacje i prace magisterskie
(1)
Dziecko
(1)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(1)
Etyka
(1)
Instytucje nonprofit
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Kapuściński, Ryszard (1932-2007)
(1)
Kształcenie ustawiczne
(1)
Metody aktywizujące (pedagog.)
(1)
Mniejszości narodowe
(1)
Mowa
(1)
Młodociani przestępcy
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauka społeczna Kościoła katolickiego
(1)
Nauki społeczne
(1)
Niedostosowanie społeczne
(1)
Oświata
(1)
Oświata dorosłych
(1)
Partie polityczne
(1)
Pedagogika opiekuńcza
(1)
Pedagogika rodziny
(1)
Personalizm
(1)
Polityka narodowościowa
(1)
Popularyzacja wiedzy
(1)
Poradnictwo zawodowe
(1)
Przemoc w rodzinie
(1)
Przemoc w szkole
(1)
Przestępczość
(1)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(1)
Rehabilitacja społeczna
(1)
Rodzice
(1)
Samorząd terytorialny
(1)
Socjologia
(1)
Socrates (program)
(1)
Sprawdziany i testy
(1)
Towarzystwo Wiedzy Powszechnej
(1)
Uczucia
(1)
Unia Europejska
(1)
Wcześniak
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Wychowankowie domów dziecka
(1)
Wysiedlanie
(1)
Zarządzanie
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1989-
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Podręcznik
(10)
Publikacje dydaktyczne
(5)
Materiały konferencyjne
(2)
Poradnik
(2)
Literatura polska
(1)
Podręczniki
(1)
Reportaż polski
(1)
38 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konf. nauk., 2010 maja 2010 r., Kazimierz Dolny.
I. Z dziejów Towarzystwa Wiedzy Powszechnej * ? Adam Massalski: Popularyzacja wiedzy na ziemiach polskich w końcu XIX w. i w pierwszej połowie XX w. Protoplaści Towarzystwa Wiedzy Powszechnej s.17 * ? Franciszek Antoni Marek: Miejsce Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w dziejach oświaty polskiej s.30 * ? Witold Wincenciak: Partycypacyjna i służebna rola Towarzystwa Wiedzy Powszechnej na rzecz mentalnych przemian społecznych mijającego sześćdziesięciolecia s.50 * ? Jerzy Kijowski: Wybrane zagadnienia z historii * ? Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Ostrołęce s.59 * ? Czesław Kozak: Determinanty funkcjonowania Towarzystwa Wiedzy Powszechnej s.75 * ? Edward Balawejder: Zmienność (stałość) misji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w 60-letniej historii Organizacji s.102 * II. Filozoficzne przesłanki współczesnej misji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej * ? Jan Saran: Współczesne problemy życia społecznego inspiracją dla działalności Towarzystwa Wiedzy Powszechnej s.111 * ? Kazimierz Wenta: Edukacyjna misja Towarzystwa Wiedzy Powszechnej a tendencje przemian współczesnego społeczeństwa s.123 * ? Mieczysław Malewski: Idea całożyciowego uczenia się jako przesłanka rozwoju edukacji dorosłych s.148 * ? Czesław Plewka: Towarzystwo Wiedzy Powszechnej jako instytucja kreująca społeczeństwo wiedzy s.157 * ? Małgorzata Sitarczyk: Rynek pracy a edukacja. Perspektywy i wyzwania dla Towarzystwa Wiedzy Powszechnej s.168 * III. Potencjalne obszary realizacji misji edukacyjnej Towarzystwa Wiedzy Powszechnej * ? Julian Auleytner: Edukacja o proeuropejskiej orientacji s.177 * ? Anna Strzelecka-Ristow: Współczesne i perspektywiczne funkcje niepublicznego systemu edukacji w XXI w. s.191 * ? Piotr Rozmysłowicz: Edukacja globalna w Polsce s.205 * ? Ryszard Kucha: Rola Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w edukacji obywatelskiej polskiego społeczeństwa s.211
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15900 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Zdarza się, że problemy rozwojowe dziecka są diagnozowane dość późno; ten fakt budzi często w rodzicach poczucie winy, że rozpoczęli wspieranie dziecka dość późno, nie badali dziecka, nie konsultowali się ze specjalistami. Problem wczesnej diagnozy często uwarunkowany jest brakiem wiedzy rodziców na temat prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dziecka, nierzadko wynika też z braku odpowiedniego przygotowania personelu szpitalnego lub ograniczonych zasobów kadrowych"."Poradnik jest kierowany do wszystkich osób, które chcą świadomie pomagać pacjentom, szukając źródeł problemów artykulacyjnych; chcą dobrze stymulować rozwój swojego dziecka, zaczynając od prawidłowego karmienia, a także dla tych, którzy nie boją się twierdzić, że diagnoza logopedyczna nie polega na jednorazowej wizycie pacjenta w gabinecie.Praktyczne porady mają zachęcić do pracy z terapeutycznym optymizmem. Dziękuję Recenzentom za cenne wskazówki i zawsze pozytywne nastawienie do problemów najmłodszych pacjentów. Moim dzieciom - Antosiowi i Amelce - które przyszły na świat trochę wcześniej i zainspirowały mnie do podjęcia tematyki ciąży wielopłodowej. Mojej przyjaciółce Małgosi (autorce kilku artykułów w tym tomie) za wsparcie w trudnych chwilach, wspólnie spędzonych dniach na studiach, kursach i szkoleniach, które pozostawiają nas w niedosycie wiedzy oraz Ani za zapał w promowaniu noszenia i przytulania jako najlepszej opieki logopedycznej (swoje doświadczenia także tu przedstawiła).Mamy nadzieję, że nasze doświadczenia przydadzą się tym Czytelnikom, do których ta publikacja jest skierowana".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17392 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-92 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [235]-251. Indeks.
Spis treści także ang.
"(R)ewolucja w komunikacji. Wprowadzenie do medioznawstwa" - książka ma charakter podręcznika akademickiego, dotyczącego nowej dyscypliny naukowej, jaką jest medioznawstwo, na które składa się wiedza z socjologii mediów i masowego komunikowania, psychologii mediów, filmoznawstwa, prasoznawstwa i radioznawstwa, wiedzy o telewizji, socjologii kultury, literaturoznawstwa i wielu innych dyscyplin szczegółowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16709 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Na okł. odmienna nazwa aut.: Adam Solak.
Bibliogr. s. 95-98.
Niniejsza publikacja jest poświęcona bezrobociu w kontekście patologii rodzinnej. Jej celem jest przedstawienie wybranych aspektów zjawiska bezrobocia i pokazanie, jaki ono wywiera wpływ na rodziny oraz funkcjonowanie ich członków. Ukazuje niszczące skutki bezrobocia nie tylko dla samych bezrobotnych, ale szczególnie dla ich rodzin.
Rozdział pierwszy * RODZINA FUNDAMENTEM SPOŁECZEŁSTWA * RODZINA W ŚWIETLE WYBRANEJ LITERATURY * RODZINA I JEJ ODDZIAŁYWANIA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZE * FUNKCJE RODZINY * DEZORGANIZACJA ŻYCIA RODZINY * RODZINA PATOLOGICZNA A SYTUACJA DZIECKA * OGÓLNE OKREŚLENIE PATOLOGII SPOŁECZNEJ * POJĘCIE ,. RODZINY PATOLOGICZNEJ-DYSFUNKCJONALNEJ" * PATOLOGIA CZY DYSFUNKCJONALNOŚĆ RODZINY * PRZYCZYNY DYSFUNKCJONALNOŚCI WEWNĄTRZ RODZINY * PRZYCZYNY DYSFUNKCJONALNOŚCI RODZINY TKWIĄCE W UWARUNKOWANIACH SPOŁECZNYCH * PROBLEM ALKOHOLIZMU W RODZINIE * * Rozdział drugi * PRACA JAKO OBSZAR KSZTAŁTOWANIA POSTAW OBYWATELSKO-PRORODZINNYCH * PRACA W KRĘGU SPOŁECZEŁSTWA OBYWATELSKIEGO I POSTAW OBYWATELSKICH * ETYCZNY WYMIAR PRACY LUDZKIEJ * SOLIDARNOŚĆ * ZAGROŻENIE WŁAŚCIWEGO PORZĄDKU WARTOŚCI * * Rozdział trzeci * POJĘCIE I PRZYCZYNY BEZROBOCIA W OBSZARZE FUNKCJONOWANIA RODZINY * KLASYFIKACJA BEZROBOCIA * SKUTKI I KOSZTY BEZROBOCIA * PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNE SKUTKI BEZROBOCIA * POZYTYWNE SPOŁECZNE SKUTKI BEZROBOCIA * NEGATYWNE SPOŁECZNE SKUTKI BEZROBOCIA * WPŁYW BEZROBOCIA NA FUNKCJONOWANIE RODZIN I ICH CZŁONKÓW * * Rozdział czwarty * CELE I FORMY WALKI Z BEZROBOCIEM * Wspieranie przedsiębiorców * Wspieranie bezrobotnych * Sposoby przeciwdziałania bezrobociu * Uwarunkowania zwalczania bezrobocia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15897 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Autorzy, analizując zróżnicowane wątki rzeczywistości społecznej, jedynie pozornie prezentują odrębne problemy i punkty widzenia. Łączy je wszelako jeden element wspólny: współczesna rodzina i towarzyszące jej zagrożenia. Publikacja ta ma w założeniu stanowić nie tylko istotny przyczynek do pogłębionych studiów nad rodziną, ale swego rodzaju zbiór refleksji nad jej społecznym znaczeniem i dominującą rolą dla rozwoju osobowego jednostki.
I. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY SPOŁECZNO-PEDAGOGICZNE FUNKCJONOWANIA MAŁŻEŁSTWA I RODZINY * Natallia V. Smirnova: Zadowolenie współmałżonków z małżeństwa we współczesnej rodzinie i jego czynniki 15 * Wojciech Zając: Rodzinne miasto jako mikrokosmiczny obraz uniwersum 28 * Valiantsina Valchok: Grupowe formy psychologicznej pracy z rodzicami 39 * Robert Pyka: O niektórych źródłach ograniczonego uczestnictwa politycznego - rodzina i jej wpływ na budowę dojrzałej demokracji 52 * * II. RODZINNE I SZKOLNE ASPEKTY ŚRODOWISKOWYCH ODDZIAŁYWAŁ WYCHOWAWCZYCH * Lidia Wollmann: Współpraca rodziców i szkoły jako podstawa wychowania 69 * Aleksandra Skowrońska, Janusz Stanek: Szkolna i rodzinna perspektywa edukacyjna - w poszukiwaniu wspólnego mianownika 81 * Anastazja Sorkowicz: Współpraca rodziny i szkoły w myśli społecznej Jana Pawła II 94 * Barbara Chojnacka-Synaszko: Współpraca rodziców i nauczycieli w zakresie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów na szczeblu edukacji elementarnej 106 * Beata Kozieł: Uwarunkowania rodzinne niepowodzeń szkolnych - krótka refleksja 122 * Janusz Stanek: Edukacja domowa w Polsce na tle komparatystycznym 139 * Łukasz Tomczyk: Nowe media a funkcjonowanie dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym oraz rówieśniczym 149 * Gertruda Wieczorek: Funkcjonowanie Szkolnych Ośrodków Kariery 161 * * III. ABERRACJE I DYSFUNKCJE FUNKCJONOWANIA ŚRODOWISKA RODZINNEGO * Kazimierz M. Czarnecki: Niektóre przejawy i skutki patologii społecznej wśród dzieci i młodzieży 179 * Janusz Stanek: W poszukiwaniu utraconej rodziny - program readaptacyjno-terapeutyczny `Księżniczka` jako próba restytucji rodziny w świadomości wychowanek MOW w Radzionkowie 185 * Andrzej Cichy: Zapobieganie i zwalczanie zjawiska przemocy w rodzinie. Współczesne systemy interwencyjne 197 * Iwona Wendreńska: Życie w innej przestrzeni... O psychospołecznej sytuacji rodzin dotkniętych autyzmem 211 * Barbara Batko: Zastosowanie Internetu jako narzędzia przeciwdziałania przemocy w rodzinie - `Niebieska Linia` 230 * * IV. UZALEŻNIENIA W REALIACH ANTROPOSFERY WSPÓŁCZESNEGO CZŁOWIEKA JAKO ISTOTNY PROBLEM FUNKCJONOWANIA STRUKTURY SPOŁECZNEJ * Agnieszka Sojka, Małgorzata Tulik-Hamelak: Dziecięce formy uzależnień we współczesnym świecie na przykładzie mass mediów 247 * Norbert Niestolik: Problemy związane z alkoholizmem w programach wychowawczych i profilaktycznych szkół gimnazjalnych 259 * Rajmund Morawski: Z Inferna do Arkadii? Zmiany w rolach społecznych w rodzinach z problemem alkoholowym w procesie powrotu do zdrowia 270 * Katarzyna Klimas, Marek Wasielewski: Stosunek członków Krucjaty Wyzwolenia Człowieka do alkoholików 293 * Ks. Grzegorz Polok: Współczesne wyzwanie dla środowiska akademickiego: Studenci - Dorosłe Dzieci Alkoholików 309 *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 16236 (1 egz.)
(dostępność ok. 04.05.2024)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji, która odbyła się 14-16.11.2005 w Katowicach.
Bibliogr. przy pracach.
"W wielu dyscyplinach naukowych, takich jak psychologia, pedagogika, socjologia, psychiatria społeczna, kryminologia i innych, a także w praktyce społecznej akcentuje się potrzebę organizowania działań zmierzających do likwidacji różnych przejawów zaburzeń zachowania, trudności wychowawczych, zaburzeń zdrowia psychicznego, niedostosowania społecznego czy też przestepczości. W wszystkich tych dyscyplinach podkreśla się także, iż obok działań bezpośrednio korekcyjnych należy organizować działalność zapobiegawczo-profilaktyczną, która tworzyłaby znacznie wsześniej swoistą tamę, blokującą pogłębianie się i rozszerzanie różnego typou zjawisk patlogicznych czy przestepczych..."Ze Wstępu
I. TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE PROBLEMY PROFILAKTYKI SPOŁECZNEJ WOBEC ZJAWISK PARAPRZESTĘPCZYCH I PRZESTĘPCZYCH * Typologia i funkcje obrazu bezpieczeństwa w umyśle człowieka a prewencja środowiska zamieszkania przed przestępczością * Wiedza i sposób postrzegania zjawiska niedostosowania społecznego przez nauczycieli szkół podstawowych jako wyznacznik skuteczności oddziaływań profilaktycznych * Polityka bezpieczeństwa lokalnego w zakresie przeciwdziałania przestępczości w opiniach młodzieży szkolnej * * * II. PRZEMOC W RODZINIE: PRZEJAWY I UWARUNKOWANIA A PERSPEKTYWY PROFILAKTYKI I KOREKCJI * Psychologiczna charakterystyka sprawców przemocy seksualnej w małżeństwie * Przestępstwo znęcania się na tle specyfiki środowiska lokalnego i sytuacji materialno-bytowej rodziny * Psychospołeczne uwarunkowani stosowania przemocy w rodzinie a programy psychokorekcyjne wobec sprawcy * Interwencje wobec zjawiska krzywdzenia dzieci w rodzinie jako czynnika ryzyka przestępczości - możliwości i ograniczenia w świetle teorii i praktyki * Relacje emocjonalne w rodzinach skazanych kobiet i mężczyzn (analiza porównawcza) * * * III. PSYCHOLOGICZNE I PRAWNE PRZESŁANKI W PROCESIE SĄDOWYM I RESOCJALIZACJI * Ustalanie elementów kryminogenezy a sędziowskie decyzje o wszczęciu i prowadzeniu postępowania z nieletnimi sprawcami czynów karalnych * Prawne i psychologiczne przesłanki wszczęcia postępowania karnego wobec nieletnich szczególnie zdemoralizowanych * Normy prawne w świetle opinii nieletnich poniżej minimalnego wieku odpowiedzialności karnej (14 roku życia) * Przedmiot psychologicznej opinii sądowej z perspektywy psychologii społecznej * Poglądy psychograficzne dotyczące tzw. pisma przestępców - dawniej i dziś * Studia wykolejenia społecznego a implikacje resocjalizacyjne * Wybrane osobowościowe uwarunkowania autoagresji wśród skazanych * Wykonywanie kary pozbawienia wolności i proces resocjalizacji w opinii osadzonych (Informacja z badań)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16235 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48418 (1 egz.)
Kaucja: 32,80 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4276, 4277 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Na książce wyłącznie błędny .
Współwyd.: The mobility of Polish students in European universities : OBSER - Erasmus report from Poland (Action 6.1. Project) / Stefania Szczurkowska, Mariusz Łopaciński.
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Tekst częśc. ang. Streszcz. ang. przy pracach. Wstęp równol. pol., ang. Spis treści także ang.
CZĘŚĆ I * WIKTOR RABCZUK * Europejskie spektrum edukacji - program Erasmus * WŁODZIMIERZ GORISZOWSKI * Zarządzanie oświatą w świetle wytycznych Unii Europejskiej * STEFANIA SZCZURKOWSKA * Europa anglojęzyczna czy różnorodność językowa? * EWA SYREK * Polityka edukacyjna w Unii Europejskiej - programy wspólnotowe: Socrates, Leonardo da Vinci * ALDONA FRĄCZKIEWICZ-WRONKA * Założenia i charakterystyka podstawowych elementów Strategii Lizbońskiej w dziedzinie edukacji * JULIAN AULEYTNER * Prognoza polskiej polityki społecznej w dobie jednoczącej się Europy * JANUSZ STANEK * Europejski wymiar edukacji w procesie kształcenia polskich nauczycieli * ANNA ROKICKA-BRONIATOWSKA * Wirtualna mobilność kampusów uczelnianych * ELŻBIETA GRZEJSZCZYK * Technologie e-learningu - nowym narzędziem edukacji * EWA LIPSKA * Mobilność studentów i kadr akademickich w świetle priorytetów Strategii Lizbońskiej * JOANNA OSTROUCH * Droga ku zmianie. Z doświadczeń wydziałowego koordynatora programu Socrates-Erasmus * MAGDALENA OMEN * Sprawozdanie z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus do Porto * IZABELA PIECZĄTKA * Sprawozdanie z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus do Londynu * CZĘŚĆ II * STEFANIA SZCZURKOWSKA, MARIUSZ ŁOPACIŁSKI * The Mobility of Polish Students in European Universities * OBSER-ERASMUS Finał Report from Poland
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15902 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 309-326.
WSTĘP Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży, jako jeden ze współczesnych podstawowych problemów wychowania, stanowi znaczący obszar zainteresowania wielu dyscyplin naukowych. Pomimo istnienia licznych opracowań dotyczących zaburzonego zachowania nieletnich osób oraz ich zaangażowania w dewiacyjną działalność, zauważalna jest wśród wydawanych materiałów nieobecność publikacji, które stanowiłyby swoisty przewodnik po wskazanym obszarze.Niniejsze opracowanie wprawdzie nie aspiruje do pedagogicznego kompendium odzwierciedlającego w wyczerpujący sposób wyszczególnione zagadnienie, tym niemniej poruszane wątki zarówno teoretyczne, jak i praktyczne zostały tak ułożone, aby możliwie w jednym miejscu zgrupować rozproszone w literaturze kwestie dotyczące niedostosowania społecznego. Książka w swojej zawartości uwzględnia najnowsze rozwiązania prawnoinstytucjonalne z zakresu niedostosowania społecznego. Stanowi także materiał, który pomaga w ukierunkowaniu samodzielnej nauki, a zarazem jest źródłem zasobu wiadomości dla studentów, wykładowców oraz praktyków zawodu o etiologii, przejawach, rozmiarach i zapobieganiu zaburzonym zachowaniom wśród nieletnich.Znaczną część zamieszczonego materiału przedstawiono w formie tabel oraz rysunków uznając, że zwiększą one komunikatywność z czytelnikiem oraz ułatwią interpretację prezentowanych zagadnień z zakresu profilaktyki, wychowania i diagnozy resocjalizacyjnej.Opracowanie składa się z sześciu rozdziałów.Pierwszy rozdział poświęcony jest omówieniu istoty społecznego niedostosowania, stosowanej terminologii oraz występującym typologiom i podziałom, z którymi najczęściej można się spotkać w praktyce pedagogicznej. Drugi rozdział stanowi teoretyczny opis patoetiologii niedostosowania społecznego oraz zachowań dewiacyjnych wśród dzieci i młodzieży w perspektywie uwarunkowań endo- i egzogennych. W rozdziale tym omówiona została także szczególna rola środowiska rodzinnego, rówieśniczego oraz szkolnego jako przyczynowego źródła zaburzeń zachowania społecznie niedostosowanych osób. Trzeci rozdział zawiera opis struktury i dynamiki występujących najbardziej destruktywnych oraz autodestruktywnych przejawów niedostosowania społecznego wśród młodego pokolenia Polaków. W tej części pracy czytelnik ma możliwość zapoznania się z analizą i aktualnymi danymi dotyczącymi takich zjawisk, jak: przestępczość, agresja, udział w zbiorowych ekscesach chuligańskich, prostytuowanie się, zachowania suicydalne i występujące uzależnienia wśród nieletnich. W kolejnym rozdziale zaprezentowano aspekty diagnozy resocjalizacyjnej stosowanej wobec dzieci i młodzieży oraz wybrane narzędzia umożliwiające formułowanie postępowania resocjalizującego celem znalezienia adekwatnych form pomocy wobec wykolejonych społecznie osób. Piąty rozdział porusza zagadnienia teoretyczne i praktyczne z obszaru profilaktyki niedostosowania społecznego. W ostatnim rozdziale omówiono instytucjonalne oddziaływania resocjalizacyjno-zabezpieczające, stosowane wobec tych nieletnich, u których stwierdzono objawy demoralizacji lub wykolejenia przestępczego.
Rozdział I * POJĘCIE I ISTOTA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO * 1.1. Pojęcie "niestosowania społecznego" i jego terminów pokrewnych .... * 1.2. Typologie i klasyfikacje niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania oraz ich symptomy * Rozdział II * GENEZA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO I ZACHOWAŁ PRZESTĘPCZYCH * 2.1.Determinanty środowiskowe niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży * 2.1.1. Proces socjalizacji i jej mechanizmy * 2.1.2. Rodzinne uwarunkowania niedostosowania społecznego * 2.1.3. Rola środowiska szkolnego w genezie zjawiska niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży * 2.1.4. Środowisko rówieśnicze i jego negatywny wpływ na jednostkę * 2.2.Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zachowań przestępczych * 2.2.1. Wpływ czynników biologicznych na niedostosowanie społeczne * 2.2.2. Psychologiczne koncepcje niedostosowania społecznego * 2.2.3. Socjologiczne koncepcje dewiacji i niedostosowania społecznego * Rozdział III * NIELETNI A DEWIACJE I PRZEJAWY NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO * 3.1. Przestępczość nieletnich jako skrajna forma niedostosowania społecznego - struktura i dynamika * 3.1.1. Pojęcie "przestępczości" i "przestępczości nieletnich" * 3.1.2. Obraz przestępczości nieletnich w świetle policyjnej statystyki kryminalnej * 3.2. Agresja i przemoc na terenie placówek oświatowych * 3.2.1. Agresja i przemoc * 3.2.2. Oblicze agresji we współczesnej szkole * 3.2.3. Agresywne zachowania uczniów na terenie placówek oświatowych * 3.3.Chuligańskie subkultury jako przejaw zbiorowej formy niedostosowania społecznego * 3.3.1. Zjawisko subkultur w środowisku młodzieży * 3.3.2. Szalikowcy - młodzieżowa subkultura wojujących chuliganów * 3.4 Prostytucja nieletnich * 3.4.1. Problemy definicyjne i prawne * 3.4.2. Dzieci i młodzież w prostytucji * 3.5.Samobójstwa dzieci i młodzieży jako skrajny przejaw autodestruktywnego niedostosowania społecznego * 3.5.1. Pojęcie "samobójstwa" * 3.5.2. Struktura i dynamika samobójstw dzieci i młodzieży * 3.6.Młodzież a uzależnienia chemiczne stanowiące przejaw niedostosowania społecznego * Rozdział IV * DIAGNOZA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO * 4.1. Przedmiot i zakres diagnozy w niedostosowaniu społecznym * 4.2. Ogólna charakterystyka stosowanych technik diagnostycznych niedostosowania społecznego * 4.3. Wybrane narzędzia do oceny zaburzeń w zachowaniu i niedostosowaniu społecznym * 4.3.1 Skala Nieprzystosowania Społecznego (SNS) L. Pytki * 4.3.2. Arkusz Diagnostyczny D.H. Stotta w wersji J. Konopnickiego * 4.3.3. Karta Pomiaru Postępu Uspołecznienia się Dziecka K.M.B. Bridges (w układzie J. Konopnickiego) * 4.3.4. Arkusz Zachowania się Ucznia B. Markowskiej * 4.3.5. Koncepcja diagnozy S. Turleja * 4.3.6. Arkusz Obserwacyjny T.M. Achenbacha * 4.3.7. Kwestionariusz do oceny specyficznych zaburzeń osobowości M. Radochońskiego * 4.3.8. Skala wykolejenia (Self-reported Delinquency Scales) * Rozdział V * PROFILAKTYKA NIEDOSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO - TEORIA I PRAKTYKA * 5.1. Profilaktyka, jej rodzaje oraz strategie - wybrane aspekty profilaktyki niedostosowania społecznego * 5.1.1. Profilaktyka niedostosowania społecznego * 5.1.Z Strategie profilaktyczne niedostosowania społecznego * 5.1.3. Poziomy i rodzaje profilaktyki. Klasyfikacja oddziaływań profilaktycznych * 5.1.4. Rodzaje programów i działań programowych ukierunkowanych na zapobieganie niedostosowaniu społecznemu * 5.2. Krajowe programy w walce z niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży * 5.3. Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży w działaniach profilaktycznych szkoły * 5.4. Policja i jej zadania w zakresie przeciwdziałania demoralizacji nieletnich i niedostosowania społecznego * 5.4.1. Programy prewencyjne realizowane przez Policję na rzecz przeciwdziałania niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży * 5.4.2. Przygotowanie strukturalne i zawodowe policjantów do realizacji zadań z zakresu prewencji kryminalnej oraz zapobiegania niedostosowaniu społecznemu * Rozdział VI * NIEDOSTOSOWANI SPOŁECZNIE A INSTYTUCJONALNE ODDZIAŁYWANIA RESOCJALIZACYJNO-ZABEZPIECZAJĄCE * 6.1.Zapobieganie niedostosowaniu społecznemu, demoralizacji i przestępczości nieletnich - aspekt prawny * 6.2. Wybrane instytucje wychowania resocjalizującego * 6.2.2. Kuratorski ośrodek * 6.2.3. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii * 6.2.4. Zakład poprawczy * 6.2.5. Schronisko dla nieletnich * 6.2.6. Policyjna Izba Dziecka jako ośrodek doraźnej opieki nad dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15896 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48267 (1 egz.)
Kaucja: 29,60 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4047, 4046 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dla nauczycieli edukacji początkowej i studentów kierunków pedagogicznych ze specjalizacją edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3510 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głębokie zmiany ustrojowe, których rezultatem są także istotne przemiany społeczne i kulturowe, szybko postępujący rozwój technologii informacyjnych i wszelkich innych technologii, stawiają określone wyzwania przed współczesnym nauczycielem. Wymaga się od niego, aby skutecznie przygotowywał swoich wychowanków do funkcjonowania w tej nowej rzeczywistości. W tym celu niezbędne jest posiadanie przez niego odpowiednich kompetencji, co z kolei wiąże się bezpośrednio również z posiadanymi predyspozycjami osobowościowymi, jak i procesem jego przygotowania zawodowego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2585 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podejmując się realizacji projektu "Przemoc i agresja w szkole," od początku przyjęto założenie, że problem przemocy i agresji w szkole należy postrzegać, badać i opisywać w szerszym kontekście społecznym, z jednoczesną próbą budowania konkretnych rozwiązań. Takie podejście do tematu spowodowało zastosowanie w projekcie adekwatnej metodologii badań, określenie zadań badawczych i skoncentrowanie się na wyznaczonych celach. Dzisiaj trzeba zadać pytania, w którym miejscu jesteśmy, jeśli chodzi o podejmowanie prób niwelowania przemocy i agresji w szkołach, co jeszcze zostało do zrobienia i jakie przeszkody należy pokonać.Z zaprezentowanej czytelnikowi publikacji wynikają konkluzje, które wydają się być właściwym kierunkiem, w jakim powinny zmierzać działania podejmowane w szkołach. Na pewno można do nich zaliczyć rozwijanie i wzmacnianie działalności opiekuńczo-wychowawczej w szkołach, przy czym w pierwszej kolejności powinny być nią objęte dzieci, które nie mogą liczyć na wsparcie swoich rodziców. Problemów młodego pokolenia nie można rozpatrywać w oderwaniu od moralnej kondycji całego społeczeństwa, a zwłaszcza warstw rządzących. Należy mocniej wspierać polską rodzinę w wymiarze ekonomicznym i kulturowym, a ważnym elementem troski o rodzinę powinno być wypracowanie odpowiednich form pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną. Niniejsza publikacja jest przyczynkiem do rozwiązywania trudnych problemów społecznych. Będzie przydatna przy konstruowaniu w poszerzonej formie systemów pracy z młodzieżą trudną, z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań społecznych. Mogą z niej korzystać nie tylko studenci nauk społecznych, ale także ci. którzy są odpowiedzialni za kształt polityki społecznej. Publikacja ta powinna się znaleźć w podręcznych biblioteczkach pedagogów, nauczycieli, pracowników socjalnych, rodziców i wychowawców.Andrzej Rejzner
Część I * TEORETYCZNE I EMPIRYCZNE WPROWADZENIE W PROBLEMATYKĘ AGRESJI W SZKOLE * Janusz Surzykiewicz: Społeczno-poznawczy wymiar agresji: przegląd teoretyczno-badawczy * Ewa Jarosz: Globalne podejście do problemu przemocy interpersonalnej * Teodor Bulenda: O pożytku prawa w zapobieganiu zachowaniom agresywnym młodzieży * Adam Roman Solak: W kręgu agresji i przemocy wśród młodzieży gimnazjalnej * Kazimierz Żegnałek: Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej * (na przykładzie szkoły podstawowej w środowisku podwarszawskim) * Andrzej Rejzner: Przemoc i agresja w szkole w świetle teorii i badań empirycznych. Osiągnięcia warszawskiej WSP TWP * Beata Ciupińska: Konflikty dorastających z rówieśnikami * Ewa Jakubiak-Zapalska: Uczniowie jako ofiary i świadkowie agresji * Katarzyna Stanek: Demoralizacja i przestępczość dzieci i młodzieży wobec nowych wyzwań społecznych * Tomasz Łączek: Diagnoza przyczyn nieprzystosowania społecznego jednostki jako element przeciwdziałania zachowaniom agresywnym * Ryszard Pichalski: Czynniki warunkujące agresję młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim * Część II MULTIMEDIA A PROBLEM AGRESJI W SZKOLE * Józef Bednarek: Cyberagresja nowym i groźnym patologicznym procesem * Anna Andrzejewska: Dlaczego cyberbullying wśród młodzież jest niebezpieczny? * Anna Pietrzykowska: "Impregnowanie" dzieci i młodzieży przed agresywnymi schematami multimediów * Emilia Dziubałowska: Zagrożenia związane z użytkowaniem przez młodzież gimnazjalną sieci Internet - świadomość rodziców na przykładzie piotrkowskich gimnazjów * Marek Kowalski: Kłopoty wychowawcze związane z korzystaniem z komputera * Część III * TERAPIA I INNE METODY NIWELOWANIA AGRESJI W SZKOLE * Zdzisław Kosyrz: Geniusz dziecięcej kreatywności * Jacek Bylica: Pedagogika harmonii * Dariusz Sarzata: Rola rodziny w zapobieganiu przestępczości i agresji wśród młodzieży * Janina Florczykiewicz: Arteterapia jako procedura interwencji wobec zachowań agresywnych. Alternatywne formy resocjalizacji * Łukasz Kołomański: Trening Zastępowania Agresji w przeciwdziałaniu agresji i przemocy jako komponent poznawczo-behawioralny * Anna Siudem: Zapobieganie wypaleniu zawodowemu nauczycieli jako metoda przeciwdziałania agresji * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota: Arteterapia - techniki nauki socjalnych umiejętności. Prezentacja amerykańskiego programu Early Warning Timely Response. A Guide to Safe Schools * Ireneusz Siudem: Inteligencja emocjonalna jako czynnik przeciwdziałający agresji uczniów * Agnieszka Konieczna: Odrzucenie i agresja jako przejawy braku integracji - aspekty diagnostyczne i terapeutyczne * Robert Poklek: Wykorzystanie sportu w redukcji zachowań agresywnych * Część IV * PRZEMOC I AGRESJA W SZKOLE - ROZWIĄZANIA SYSTEMOWE * Andrzej Bałandynowicz: Przestępczość w szkole - rozwiązania systemowe * Jerzy Wiśniewski: Strategie działań wobec agresji w szkole w województwie pomorskim - stan i oczekiwania * Zofia Rudzińska: Przeciwdziałanie agresji w szkole w świetle wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego * Beata Kohlman: Rola pedagoga szkolnego w działaniach systemowych profilaktyki agresji. Szkolne procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych i podejmowane konsekwencje w stosunku do uczniów w szkole zawodowej * Mariola Gosławska: Działania polskiej Policji podejmowane na rzecz przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich, w tym dotyczące zapobiegania zjawisku agresji w placówkach oświatowych * Jolanta Smuniewska: Na ratunek szkole * Arkadiusz Kamiński: Organizacyjne możliwości ograniczenia zachowań * agresywnych w ośrodkach resocjalizacyjnych dla nieletnich
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15898 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 367-371.
Prezentowana książka ma charakter podręcznika akademickiego. Składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy dotyczy ogólnej charakterystyki badań naukowych i na jej tle badań pedagogicznych wraz z podstawowymi założeniami metodologicznymi tych badań. W drugim scharakteryzowane zostały wszystkie najważniejsze elementy struktury procesu badawczego w pedagogice. Trzeci zawiera opis metod, technik i narzędzi badawczych, które mogą znaleźć zastosowanie w badaniach pedagogicznych. Kolejny rozdział zawiera charakterystykę najczęściej stosowanych metod analizy statystycznej materiału badawczego, a ostatni (piąty) dotyczy praktycznej strony przygotowania tekstu pracy magisterskiej i licencjackiej.Autor wyraża nadzieję, że książka spełni oczekiwania studentów pedagogiki przygotowujących prace promocyjne, a może okaże się również przydatna młodym pracownikom nauki i mniej doświadczonym promotorom.Serdeczne podziękowania oraz wyrazy wdzięczności składa autor tą drogą prof. zw. dr. hab. Kazimierzowi Denkowi i prof. dr. hab. Włodzimierzowi Goriszowskiemu za podjęcie się trudu recenzowania tej książki. Ich trafne spostrzeżenia i uwagi wpłynęły znacząco na jej ostateczny kształt oraz niewątpliwie poprawiły jej jakość.Niniejsza książka powstała z inspiracji studentów uczestniczących w seminariach magisterskich i dyplomowych. Uwzględnione w niej zostały najważniejsze oczekiwania studentów przygotowujących prace magisterskie i licencjackie oraz dość bogate doświadczenia osobiste autora książki w kierowaniu opracowywaniem tego rodzaju prac. Stanowi swoiste kompendium wiedzy potrzebnej do napisania pracy magisterskiej i licencjackiej. Zawiera podstawową wiedzę, niezbędną do opracowania koncepcji badań oraz rozdziału metodologicznego pracy, dotyczącą celów badań, problemów i hipotez badawczych, zmiennych i wskaźników, a także pozostałych elementów struktury procesu badawczego w pedagogice. Ponadto bardzo wiele miejsca poświęcone w niej zostało metodom i technikom badawczym, które mogą mieć zastosowanie w badaniach pedagogicznych. Książka ta jest rezultatem bardzo istotnego rozwinięcia mojej wcześniejszej publikacji dotyczącej tej tematyki, a mianowicie Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych. Została ona wzbogacona przede wszystkim o podstawowe założenia metodologiczne badań pedagogicznych, metody statystycznej analizy materiału badawczego oraz część o charakterze poradnikowym dotyczącą przygotowania tekstu pracy magisterskiej i licencjackiej. Ta ostatnia część powinna być dla studentów bardzo użyteczna, gdyż zawiera informacje na temat techniki pisania pracy promocyjnej. Szczególnie szeroko zostały opisane zagadnienia związane ze sporządzaniem przypisów oraz cytowaniem tekstów. Przypisy, jak twierdzą autorzy niektórych poradników oraz na co wskazują osobiste doświadczenia w zakresie promotorstwa prac magisterskich i licencjackich, stanowią dla studentów `zmorę`. Zawarte w tej książce informacje na temat przypisów, a także innych zagadnień są poparte odpowiednimi przykładami. Również za pomocą przykładu wyjaśnione zostały zazwyczaj trudne do zrozumienia przez studentów zależności między problemami badawczymi a hipotezami czy zmiennymi a wskaźnikami itp. W rozdziale dotyczącym analizy statystycznej wyników badań podane zostały nie tylko wzory na obliczanie określonych współczynników, ale także całe procedury przeprowadzenia obliczeń na odpowiednio dobranych przykładach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16232, 16711 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 394-406. Indeks.
Wstęp i spis treści także ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 05.A (3 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 304 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej