Edukacja międzykulturowa
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(34)
Forma i typ
Książki
(32)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Filmy i seriale
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(35)
wypożyczone
(1)
Placówka
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(4)
MW123 (św. Wincentego 64)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(28)
Autor
Nikitorowicz Jerzy (1951- )
(5)
Kubin Katarzyna
(3)
Czerniejewska Izabela (1976- )
(2)
Klorek Natalia
(2)
Lewowicki Tadeusz (1942- )
(2)
Wołkowicz Iwona (multimedia)
(2)
Wołkowicz Marcin
(2)
Awramiuk Elżbieta
(1)
Bajkowski Tomasz
(1)
Borowiak Agnieszka
(1)
Budweil Filip (1976- )
(1)
Chmielowski Marcin
(1)
Chrzanowska Aleksandra
(1)
Cudowska Agata
(1)
Decewicz Mieczysława
(1)
Diouf Mamadou (1963- )
(1)
Dybowski Marcin
(1)
Fredro Maria
(1)
Grabowska Barbara
(1)
Grajdzica Anna
(1)
Grudzińska Anna (etnologia ; orientaistyka)
(1)
Kamińska Krystyna (pedagog)
(1)
Kantor Ryszard (1947- )
(1)
Kosowska-Rataj Jadwiga
(1)
Koszewska Katarzyna
(1)
Kubiszyn Marta (1972- )
(1)
Kurowska Barbara (pedagogika)
(1)
Lacabidze Besik
(1)
Lankiewicz Sylwia
(1)
Lewowicki Tadeusz
(1)
Marek Agata
(1)
Matuszak Dominika
(1)
Melosik Zbyszko (1956- )
(1)
Mikos von Rohrscheidt Armin (1966- )
(1)
Misiejuk Dorota
(1)
Młynarczuk-Sokołowska Anna
(1)
Namiotko Urszula
(1)
Pawski Miłosz
(1)
Piechaczek-Ogierman Gabriela
(1)
Pilch Tadeusz (1939- )
(1)
Potoniec Katarzyna
(1)
Rabczuk Wiktor (1931- )
(1)
Rozumko Agata
(1)
Różańska Aniela
(1)
Sawicki Krzysztof (pedagogika)
(1)
Sobecki Mirosław
(1)
Suchodolska Joanna
(1)
Szajner Agnieszka
(1)
Szarota Piotr (1966- )
(1)
Szczurek-Boruta Alina
(1)
Szostak-Król Katarzyna (1978- )
(1)
Tulshaev Muslim
(1)
Łapot-Dzierwa Kinga (1969- )
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(17)
2000 - 2009
(17)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
Kraj wydania
Polska
(34)
Język
polski
(34)
Odbiorca
Dla filologów, nauczycieli języków obcych, tłumaczy
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele
(1)
Pracownicy naukowi
(1)
Przewodnicy turystyczni
(1)
Studenci
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Film polski
(2)
Temat
Kobieta
(5200)
Rodzina
(4006)
Przyjaźń
(3824)
Miłość
(3250)
Tajemnica
(2946)
Edukacja międzykulturowa
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2933)
Relacje międzyludzkie
(2508)
Zabójstwo
(2168)
Życie codzienne
(1902)
Magia
(1728)
Zwierzęta
(1600)
Dzieci
(1587)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1524)
Uczucia
(1394)
Nastolatki
(1374)
II wojna światowa (1939-1945)
(1360)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1345)
Uczniowie
(1257)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1012)
Chłopcy
(996)
Trudne sytuacje życiowe
(990)
Sekrety rodzinne
(926)
Wybory życiowe
(925)
Policjanci
(904)
Żydzi
(890)
Osoby zaginione
(876)
Relacja romantyczna
(876)
Władcy
(868)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(817)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(773)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(746)
Przestępczość zorganizowana
(740)
Walka dobra ze złem
(716)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(692)
Koty
(679)
Krainy i światy fikcyjne
(677)
Arystokracja
(674)
Stworzenia fantastyczne
(667)
Mężczyzna
(648)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(635)
Uprowadzenie
(634)
Matki i córki
(627)
Samorealizacja
(620)
Wakacje
(606)
Wojna
(597)
Dziennikarze
(584)
Sztuka
(574)
Nauczyciele
(562)
Polacy za granicą
(558)
Wojsko
(550)
Zemsta
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(509)
Psychoterapia
(503)
Zakochanie
(502)
Czytanie
(497)
Dziadkowie i wnuki
(496)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(472)
Spisek
(472)
Seryjni zabójcy
(467)
Przyroda
(459)
Ojcowie i córki
(453)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Samotność
(444)
Marzenia
(443)
Język angielski
(433)
Nauka
(432)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Ludzie bogaci
(423)
Pisarze
(417)
Politycy
(407)
Samopoznanie
(407)
Temat: czas
1989-
(4)
2001-
(2)
Temat: miejsce
Afryka
(1)
Ateny (Grecja)
(1)
Europa
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Śląsk, Górny
(1)
Gatunek
Poradniki dla nauczycieli
(3)
Film edukacyjny
(2)
Podręcznik
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Księgi pamiątkowe
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Poradnik
(1)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(7)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Historia
(1)
34 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Zawiera materiały z konferencji naukowej pt.: "Społeczeństwa wielokulturowe - dynamika, zmienność i nieprzewidywalność. Ku jakim strategiom w edukacji miedzykulturowej?" zorganizowanej w maju 2014 r.
Bibliogr. przy ref.
Redaktorzy pracy (...) przedstawiają jej cel, charakter i zawartość, wychodząc od obrazu (metafory) życia człowieka we współczesnym świecie, jaką jest wędrówka, wędrowanie. Nazywają człowieka "nomadą" w zglobalizowanym świecie i jakże trafnie spostrzegają trajektorię jego życia jako nieustanne przemierzanie przestrzeni geograficznej, ale też kulturowej i społecznej, oznaczające przemieszczanie się w kulturowych stylach życia, systemach wartości i norm społecznych. (...) Prezentowany tom ze względu na poruszane tematy z pewnością spotka się z zainteresowaniem pedagogów, socjologów oraz badaczy kultury zajmujących się problematyką wielokulturowości. Ale też będzie ciekawą lekturą dla edukatorów, metodyków, praktyków działających w obszarze / warunkach wielokulturowości. Nie wspomnę o wykorzystaniu książki w akademickim kształceniu studentów. [z recenzji dr hab. Ewy Jarosz]
ROZDZIAŁ I. KONTEKSTY DIAGNOSTYCZNE * Globalna różnorodność "rodzin światowych" oraz kierunki ich postrzegania * Diagnoza psychopedagogiczna w warunkach między- i wielokulturowości * Kompetencje do komunikacji międzykulturowej wśród studentów kierunku pielęgniarstwo - rzeczywistość czy iluzja? * Ojcostwo w doświadczeniu międzypokoleniowym. Analiza przypadków * Poczucie koherencji młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym doświadczającej migracji rodzica * ROZDZIAŁ II. KONTEKSTY EDUKACYJNE * Nauczyciel kreatorem wielokulturowego społeczeństwa jutra * Zmierzyć się z kulturą. Uczniowie cudzoziemscy w przestrzeni szkoły - doniesienie z badań * Wielokulturowe lekcje w gimnazjum na pograniczu kulturowym - na przykładzie szkół w województwie podlaskim * Wymiary przygotowania zawodowego nauczyciela i jego kompetencji w zakresie organizacji edukacji międzykulturowej w szkole * ROZDZIAŁ III. KONTEKSTY RESOCJALIZACYJNE * Kompetencje międzykulturowe w pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej * Złe dzielnice. Pedagogika miejsca w pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej * Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej * Kształcenie kompetencji międzykulturowych kadry instytucji penitencjarnych w Polsce - kontekst pracy z obcokrajowcami przebywającymi w izolacji więziennej * ROZDZIAŁ IV. KONTEKSTY METODYCZNE * O potrzebie uświadamiania studentom pedagogiki ich roli i zadań wobec grup mniejszościowych * Obcy, Inny, Swój - o budowaniu mostów na pograniczu kultur - warsztat z edukacji międzykulturowej * Edukacja międzykulturowa w młodszym wieku szkolnym. Relacja z warsztatów uwrażliwiających na odmienność * Innowacyjne formy pracy w edukacji międzykulturowej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18437 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4825 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 241, 7386 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 309-341, netogr. s. 342-344.
Książka Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce ma charakter podręcznikowy. Zawiera podstawowe informacje dotyczące grup odmiennych kulturowo: mniejszości narodowych i etnicznych, uchodźców, repatriantów oraz imigrantów, działań edukacyjnych skierowanych do tych środowisk oraz programów uwrażliwiających kulturowo adresowanych do społeczeństwa polskiego o wymienionych grupach. Autorka zawarła swoje spostrzeżenia dotyczące dobrych metod pracy w środowisku odmiennym kulturowo na podstawie prowadzonych badań, literatury przedmiotu, dostępnych opracowań materiałów edukacyjnych a także własnego zaangażowania w projekty edukacyjne. Publikacja adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców - antropologów, socjologów, pedagogów, edukatorów i działaczy kultury oraz osób stykających się z reprezentantami odmiennych kultur. Autorka w swej monografii przedstawia panoramę działań edukacyjnych w Polsce mających charakter wielokulturowy i międzykulturowy. Celem tego podejścia miała być swoista "mapa" edukacji wielokulturowej, dająca wyobrażenie o skali tych przedsięwzięć, ich profilu, o ich skuteczności i funkcjonalnym (nie)dopasowaniu do aktualnych potrzeb. Drugim ważnym celem autorki była niewątpliwie chęć identyfikacji różnego rodzaju słabych punktów owych przedsięwzięć edukacyjnych.Z recenzji prof. dr. hab. Aleksandra Posern-Zielińskiego
* Wstęp /13 * Rozdział 1. Wielokulturowość i edukacja wielokulturowa / 19 * 1.1. Zrozumieć wielokulturowość / 19 * 1.1.1. Wielokulturowość a dominacja kulturowa / 21 * 1.1.2. Wielokulturowość a zakorzenienie 23 * 1.1.3. Wielokulturowość a konieczność współdziałania / 24 * 1.2. Zrozumieć edukację wielokulturową / 26 * 1.2.1. Definicja edukacji wielokulturowej / 26 * 1.2.2. Cele i treści edukacji wielokulturowej / 28 * 1.2.3. Edukacja formalna i nieformalna / 32 * 1.2.4. Metody nauczania edukacji wielokulturowej / 34 * Rozdział 2. Mniejszości narodowe i etniczne a edukacja wielokulturowa / 38 * 2.1. Sylwetka mniejszości narodowych i etnicznych / 38 * 2.1.1. Mniejszości narodowe, etniczne oraz posługujące się językiem regionalnym – definicja / 39 * 2.1.2. Liczba mniejszości narodowych, etnicznych oraz posługujących się językiem regionalnym / 42 * 2.1.3. Skąd pochodzą i gdzie mieszkają mniejszości w Polsce? / 44 * 2.1.4. Czym różnią się od siebie mniejszości? / 49 * 2.1.5. Problemy mniejszości / 52 * 2.2. Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych / 56 * 2.2.1. Edukacja szkolna mniejszości – historia / 57 * 2.2.2. Edukacja szkolna mniejszości – współczesność / 59 * 2.2.2.1. Szkoły z językiem nauczania mniejszości / 62 * 2.2.2.2. Szkoły dwujęzyczne / 67 * 2.2.2.3. Szkoły z dodatkową nauką języka mniejszości / 69 * 2.2.2.4. Szkoły z dodatkowymi zajęciami dla uczniów romskich / 73 * 2.2.3. Edukacja nieformalna przedstawicieli mniejszości / 80 * 2.2.4. Wnioski i rekomendacje / 82 * 2.3. Edukacja o mniejszościach narodowych i etnicznych / 84 * 2.3.1. Edukacja o mniejszościach narodowych i etnicznych w szkole / 85 * 2.3.2. Edukacja nieformalna o mniejszościach narodowych i etnicznych / 89 * 2.3.2.1. Edukacja o mniejszościach dla różnych grup docelowych / 90 * 2.3.2.2. Scenariusze o mniejszościach narodowych i etnicznych / 96 * 2.3.3. Wnioski i rekomendacje / 100 * Rozdział 3. Uchodźcy a edukacja wielokulturowa / 103 * 3.1. Sylwetka uchodźcy / 103 * 3.1.1. Uchodźca – definicja / 104 * 3.1.2. Liczba i miejsce pochodzenia uchodźców / 106 * 3.1.3. Droga do statusu uchodźcy / 108 * 3.1.4. Miejsce życia osoby oczekującej na status uchodźcy / 110 * 3.1.5. Problemy uchodźców / 112 * 3.1.6. Przystosowanie się do życia w Polsce / 114 * 3.2. Edukacja uchodźców / 116 * 3.2.1. Edukacja szkolna uchodźców / 117 * 3.2.2. Edukacja uchodźców w ośrodkach / 124 * 3.2.3. Edukacja nieformalna uchodźców / 126 * 3.2.3.1. Szkolenia zawodowe / 127 * 3.2.3.2. Szkolenia prawnicze / 128 * 3.2.3.3. Szkolenia językowe i kulturowe / 129 * 3.2.4. Wnioski i rekomendacje / 131 * 3.3. Edukacja o uchodźcach / 135 * 3.3.1. Edukacja o uchodźcach w szkole / 135 * 3.3.1.1. Przygotowanie szkoły na przyjęcie uchodźcy / 137 * 3.3.2. Edukacja nieformalna o uchodźcach / 139 * 3.3.2.1. Edukacja o uchodźcach dla różnych grup docelowych / 141 * 3.3.2.2. Scenariusze na temat uchodźców / 145 * 3.3.3. Wnioski i rekomendacje / 147 * Rozdział 4. Imigranci a edukacja wielokulturowa / 150 * 4.1. Sylwetka imigranta / 150 * 4.1.1. Imigrant – definicja / 151 * 4.1.2. Liczba imigrantów / 152 * 4.1.3. Jakich mamy imigrantów? / 154 * 4.1.4. Skąd pochodzą i dlaczego przybyli? / 157 * 4.1.5. Problemy imigrantów / 160 * 4.1.6. Przystosowanie się do życia w Polsce / 163 * 4.2. Edukacja imigrantów / 166 * 4.2.1. Edukacja szkolna imigrantów / 167 * 4.2.1.1. Język polski dla cudzoziemców w szkole / 170 * 4.2.1.2. Przygotowanie nauczycieli do pracy z młodzieżą innej narodowości niż polska / 172 * 4.2.1.3. Edukacja języka kraju pochodzenia: szkoła ormiańska i szkoła wietnamska / 174 * 4.2.2. Edukacja nieformalna imigrantów / 177 * 4.2.2.1. Informacja jako rodzaj edukacji imigrantów / 179 * 4.2.2.2. Nauczanie języka polskiego jako obcego / 180 * 4.2.3. Edukacja studentów zagranicznych / 182 * 4.2.4. Wnioski i rekomendacje / 183 * 4.3. Edukacja o imigrantach / 185 * 4.3.1. Edukacja o imigrantach w szkole – teoria / 186 * 4.3.2. Edukacja o imigrantach w szkole – praktyka /187 * 4.3.3. Edukacja nieformalna o imigrantach / 190 * 4.3.3.1. Edukacja o imigrantach dla różnych grup docelowych / 192 * 4.3.4. Wnioski i rekomendacje / 194 * Rozdział 5. Repatrianci a edukacja wielokulturowa / 198 * 5.1. Sylwetka repatrianta / 198 * 5.1.1. Repatriant – definicja / 199 * 5.1.2. Liczba repatriantów / 202 * 5.1.3. Jacy są, skąd pochodzą i gdzie mieszkają? / 203 * 5.1.4. Dlaczego przybyli? / 205 * 5.1.5. Droga do statusu repatrianta / 207 * 5.1.6. Problemy repatriantów / 211 * 5.1.7. Przystosowanie się do życia w Polsce / 215 * 5.2. Edukacja repatriantów / 219 * 5.2.1. Edukacja w kraju pochodzenia / 219 * 5.2.1.1. Kursy języka polskiego w kraju pochodzenia / 220 * 5.2.1.2. Biblioteczka i poradnik / 222 * 5.2.2. Edukacja szkolna repatriantów / 223 * 5.2.3. Edukacja nieformalna repatriantów / 226 * 5.2.3.1. Kursy językowe / 227 * 5.2.3.2. Kursy adaptacyjne / 230 * 5.2.3.3. Kursy zawodowe / 234 * 5.2.3.4. Kursy kulturowe / 236 * 5.2.3.5. Poradnictwo i wsparcie / 238 * 5.2.4. Wnioski i rekomendacje / 241 * 5.3. Edukacja o repatriantach / 243 * 5.3.1. Edukacja o repatriantach w szkole / 246 * 5.3.1.1. Przygotowanie szkoły na przyjęcie repatrianta / 247 * 5.3.2. Edukacja nieformalna o repatriantach / 250 * 5.3.2.1. Edukacja o repatriantach dla różnych grup docelowych / 251 * 5.3.2.2. Scenariusze na temat repatriacji / 254 * 5.3.3. Wnioski i rekomendacje / 255 * Rozdział 6. Inne programy edukacji wielokulturowej / 258 * 6.1. Edukacja wielokulturowa dla grup jednolitych kulturowo / 259 * 6.1.1. Uczenie o kulturach odległych i egzotycznych / 260 * 6.1.2. Odkrywanie własnej tożsamości / 262 * 6.1.3. Wiedza o stereotypach i stosunku wobec innego / 264 * 6.1.4. Wczucie się w sytuację wielokulturową / 269 * 6.1.5. Aktywizacja do podejmowania działań wielokulturowych /271 * 6.1.6. Tworzenie zaplecza merytorycznego edukacji wielokulturowej / 274 * 6.1.7. Wnioski i rekomendacje / 277 * 6.2. Edukacja wielokulturowa dla grup zróżnicowanych kulturowo / 278 * 6.2.1. Zauważenie różnorodności kulturowej / 279 * 6.2.2. Etnograficzne poznawanie kultury innego / 282 * 6.2.3. Porównywanie kultur / 284 * 6.2.4. Konfrontacja międzykulturowa / 286 * 6.2.5. Wykorzystanie różnorodnych potencjałów / 290 * 6.2.6. Wnioski i rekomendacje / 293 * Zakończenie / 297 * Aneks / 303 * Bibliografia / 309 *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17512 (1 egz.)
(dostępność ok. 03.01.2020)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16693 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czy Afryka jest krajem? Na tak postawione pytanie stara się odpowiedzieć poradnik wydany przez Fundację "Afryka Inaczej". Publikacja, której redaktorem i współautorem jest Paweł Średziński, została napisana przez osoby pochodzenia afrykańskiego oraz polskie autorki i autorów. Czytelnik znajdzie w niej opowieści o krajach, z których pochodzi część autorów tekstów zamieszczonych w poradniku, ale także zapozna się z propozycją innego spojrzenia na Afrykę. Publikacja powstała z myślą nie tylko o nauczycielach geografii i historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15785 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6733 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach.
Książka jest zbiorem dziesięciu tekstów naukowych pisanych przez specjalistów w zakresie pedagogiki wielokulturowej, pracujących w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Artykuły wybrane do publikacji przedstawiają wyniki badań, często realizowanych na przestrzeni kilku lat, dotyczących m.in. organizacji zajęć z języka angielskiego jako drugiego, budowania relacji z rodzicami migranckimi, których dzieci uczęszczają do szkoły, mechanizmów wykluczenia, funkcjonujących w sposobie organizacji i prowadzenia szkoły, metod pracy w klasach, w których dzieci mają różne pochodzenie etniczne i narodowe oraz różne poziomy znajomości języka, obowiązującego w szkole.Publikacja ma posłużyć jako wsparcie merytoryczne w określaniu metodologii i obszarów badań, dotyczących sytuacji dzieci z doświadczeniem migracyjnym w szkołach w Polsce.
Wprowadzenie, Katarzyna Kubin * Część I: Teoria edukacji wielokulturowej – nowatorskie podejście do pedagogiki * Edukacja w społeczeństwie wielokulturowym – Nasze największe wyzwanie na przyszłość, Lisa Delpit * Pedagogika na rzecz równego traktowania – Zasadniczy element edukacji wielokulturowej, Cherry A. McGee Banks oraz James A. Banks * Podejścia do edukacji wielokulturowej w Stanach Zjednoczonych – Wybrane koncepcje i założenia, Margaret Gibson * Część II: Brak znajomości języka jako czynnik wykluczający – przykłady klasy inkluzywnej * Porównanie dwóch modeli prowadzenia klasy – Model klasy standardowej z modelem klasy dla dzieci uczących się języka angielskiego jako drugiego, Linda Harklau * Migracja a posługiwanie się językiem – Miejsca spotkania tożsamości i przynależności, Gill Valentine, Deborah Sporton oraz Katrine Bang Nielsen * Upodmiotowienie poprzez alfabetyzację – Model nauczania uwzględniający różnice kulturowe na przykładzie afro-amerykańskich uczniów, Gloria Ladson-Billings * Część III: Metody i podejścia do prowadzenia szkoły przyjaznej dla dzieci i rodzin migrantów * Tworzenie centrum i marginesu – Włączanie i wykluczanie uczniów imigranckich, Andrew Gitlin, Edward Buendía, Kristin Crosland oraz Fode Doumbia * Znajomość realiów życia uczniów podstawą edukacji uczniów ze zróżnicowanych środowisk – Metody budowania harmonii i minimalizacji konfliktów międzyetnicznych, Anne Katz * Nauka pisania i czytania jako pomost między szkołą i domem. Wsparcie rodzin dzieci imigranckich, Ana Christina DaSilva Iddings * Szybki kapitalizm, reforma szkoły i zajęcia z czytania i pisania w drugim języku, Meg Gebhard *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20362 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja Przedszkolna i Wczesnoszkolna)
Bibliogr. s. 207-[208].
Dla nauczycieli.
Adresowana do nauczycieli publikacja uzasadnia potrzebę wprowadzania przedszkolaków w świat odmienności kulturowych i przedstawia możliwości oraz sposoby dziecięcego poznawania w tym zakresie. Autorka podkreśla, że podstawą działań edukacyjnych związanych z narastaniem zjawiska wielokulturowości powinien być proces oswajania obcości poprzez zacieranie granic między kulturami, łączenie tego, co świadczy o odrębności każdego dziecka, z tym, co zyskuje ono dzięki kontaktom z dziećmi innych kultur.Książkę zamykają propozycje praktyczne - omówienie metody projektów w pracy z dziećmi w przedszkolu oraz scenariusze zajęć, które służą wprowadzaniu dzieci w inne kultury poprzez różne formy sztuki: plastykę, muzykę, teatr, film.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17005 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria "Maieutike" : Forum dialogu dla praktyków)
Bibliografia strony 237-241.
Książka dostępna również w wersji elektronicznej.
Publikacja jest zbiorem 11 artykułów napisanych przez nauczycielki i inne osoby pracujące w instytucjach oświatowych w Polsce. Każdy z tekstów poświęcony jest autorskim działaniom, podejmowanym w placówkach przyjmujących dzieci cudzoziemskie w Polsce (w szczególności uczniów uchodźczych i uczennice uchodźcze), mającym przyczynić się do powstania zintegrowanej społeczności szkolnej i placówki wielokulturowej. Wśród działań i rozwiązań opisanych w publikacji znajdują się m.in. zatrudnienie w szkole pomocy nauczyciela lub osoby pracującej jako asystent międzykulturowy czy asystentka międzykulturowa, działania skierowane do polskich rodziców i opiekunów, zwiększające ich wiedzę na temat uchodźstwa i migracji, oraz działania wspierające naukę języka polskiego jako drugiego.Książka stanowi cenny zapis wyzwań stających przed placówkami oświatowymi, przyjmującymi dzieci cudzoziemskie, oferując jednocześnie konkretne rozwiązania, opisane przez osoby mające praktykę w pracy z uczniami i uczennicami cudzoziemskimi.
Część I: Szkoła wielokulturowa w Polsce * Nauka w klasie wielokulturowej – refleksje nauczycielki gimnazjum, Kaja Malanowska, była nauczycielka w Społecznym Gimnazjum nr 20 „Raszyńska” w Warszawie * Rola szkolnej opiekunki dzieci cudzoziemskich w szkole wielokulturowej. Przykład z Bytomia, Dorota Sałabun, opiekunka dzieci cudzoziemskich w Szkole Podstawowej nr 37 w Bytomiu * Jak wspierać pluralizm w szkole? Kilka dobrych rad dotyczących uczenia i wychowywania w szkole wielokulturowej, Magdalena Rud, polonistka w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym im. Jacka Kuronia w Warszawie * Prowadzenie szkoły wielokulturowej w Polsce – pomysły rozwiązań instytucjonalnych, Aneta Derda, nauczycielka Społecznego Gimnazjum „Startowa” w Warszawie * Część II: Innowacyjne rozwiązania edukacyjne w kontekście wielokulturowości * Edukacja wczesnoszkolna. Przykład wsparcia dzieci czeczeńskich, Urszula Jurczykowska i Agnieszka Myszkowska, nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 47 w Białymstoku * Działania skierowane do polskich rodziców i opiekunów – razem na rzecz wielokulturowej społeczności szkolnej, Urszula Jędrzejczyk, wychowawczyni i nauczycielka w klasach I–III Szkoły Podstawowej nr 31 w Lublinie * Nauczanie języka polskiego dzieci cudzoziemskich – działalność wolontariuszy i wolontariuszek w projekcie „Teraz polski!”, Barbara Gwóźdź, koordynatorka projektu „Teraz polski!” w Krakowie w roku szkolnym 2011/2012 * Wykorzystanie elementów tutoringu w pracy z grupą wielokulturową w systemie edukacji nieformalnej, Małgorzata Wiśniewska, wychowawczyni w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym „Dom przy Rynku” w Warszawie * Część III: Pomoc nauczyciela i asystent międzykulturowy jako rozwiązania instytucjonalne * Asystent międzykulturowy – nowe rozwiązanie starych problemów. Przykład z Coniewa, Bogumiła Lachowicz, dyrektorka Zespołu Szkół w Coniewie * Pomoc nauczyciela – szczególna forma wsparcia udzielana szkołom przez organ prowadzący, przykład warszawskiego Targówka, Natalia Klorek na podstawie rozmowy z Katarzyną Majdurą, Naczelnik Wydziału Oświaty i Kultury Dzielnicy Targówek m. st. Warszawy * Doświadczenia i refleksje pomocy nauczyciela w warszawskim gimnazjum, Zaira Barkinhoeva, pomoc nauczyciela w Gimnazjum nr 141 w Warszawie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20363, 16689 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Dostępne również w wersji elektronicznej.
Publikacja zawiera artykuły przybliżające różne aspekty doświadczenia migracji wśród dzieci i młodzieży, a w szczególności kwestie związane z kształtowaniem się tożsamości młodej osoby w kontekście doświadczenia migracji. Zagadnienie ukazano w unikatowy sposób - publikacja prezentuje całościowy obraz sytuacji młodych ludzi z doświadczeniem migracji, łącząc artykuły teoretyczne z opisami i analizą działań praktycznych skierowanych do tej grupy, a także z tekstami przedstawiającymi perspektywę osób z doświadczeniem migracyjnym, które dzielą się osobistymi refleksjami na ten temat.
Część I: Teoria * 1. Psychologiczne aspekty doświadczeń migracyjnych u dzieci i młodzieży, Anna Jurek * Cześć II: Działania * 2. Przegląd działań i inicjatyw dotyczących identyfikacji kulturowej dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym podejmowanych w Polsce, Natalia Klorek * 3. Głos nowego pokolenia – podsumowanie pilotażu programu zajęć edukacyjno-integracyjnych dla młodzieży z doświadczeniem migracji, Katarzyna Kubin * 4. Doświadczenia i zadania poradni psychologiczno-pedagogicznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracyjnym, Marta Masłowska * Część III: Doświadczenia * 5. Wybrane zagadnienia związane z kształtowaniem się tożsamości kulturowej dzieci w warunkach migracji – perspektywa rodzica dzieci w wieku przedszkolnym, Agata Strzelecka-Misonne * 6. Vân Anh, czyli rozsądna chmura, Van Anh Dam * 7. Wywiad z serii „Rozmowy o różnorodności…” – „Może będzie trudniej, ale damy radę!” – o możliwych zmianach związanych z migracją, gdy jest się nastolatkiem, rozmowa Natalii Klorek z Nato Bochorishvili-Kurek * 8. Wywiad z serii „Rozmowy o różnorodności…” – Wielojęzyczność w kontekście migracji z perspektywy rodzica i koordynatorki warsztatów dla rodzin wielojęzycznych, rozmowa Natalii Klorek z Marianną Nazarewicz i Natalia Swidruk
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20361 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3405 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Dla nauczycieli.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16696 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4707 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, ISSN 0239-6025 ; 721)
Bibliogr. s. 396-415.
Publikacja odpowiada na zapotrzebowanie teoretyków zajmujących się ewolucją kultury i jej wieloma kontekstami, ale także praktyków - pedagogów, psychologów, nauczycieli, którzy tworzą i wykorzystują strategie pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oparte na założeniach pedagogiki kultury. Zawiera pięć części: I. Edukacja plastyczna i muzyczna; II. Edukacja w teatrze i w muzeum; III. Media w edukacji; IV. Międzykulturowe i wielokulturowe konteksty edukacji; V. Kreacyjne i kulturowe wartości edukacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17628 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 51088 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja Międzykulturowa)
Spis treści w jęz. pol. i ang. Streszcz. ang.
Wielokulturowość spostrzegana jest jako bogactwo i szansa rozwoju współczesnych społeczeństw, ale rodzi też wiele problemów. Idee i praktyka edukacji międzykulturowej eksponują przede wszystkim pozytywne strony i prorozwojowe możliwości wielokulturowości. Sprawom tym poświęcona jest obszerna literatura - w tym seria publikacji "Edukacja Międzykulturowa". W pracach z zakresu pedagogiki międzykulturowej - rozumianej jako subdyscyplina nauk pedagogicznych - oraz edukacji międzykulturowej - jako obszaru praktyki społecznej - dostrzegane są również liczne problemy, które występują w wielokulturowym świecie. Ten tom dotyczy właśnie głównie zjawisk trudnych, konfliktowych, nękających społeczeństwa wielonarodowe, wieloetniczne, wielowyznaniowe - ogólnie określane jako wielokulturowe.Fragment Wprowadzenia Praca zbiorowa Wielokulturowość i problemy edukacji jest kolejnym tomem z serii "Edukacja Międzykulturowa" Opracowanie poświęcone jest zagadnieniom edukacji w środowiskach wielokulturowych. Autorzy opisują różne problemy wynikające z dynamizmu przenikających się przestrzeni kulturowych związanych ze sferą edukacji. Uwzględniając konteksty - kulturowe, ekonomiczne, społeczno-polityczne oraz osobowościowe - omawiają zadania szkoły w zmieniającym się społeczeństwie wielokulturowym. W publikacji prezentowane są wyniki badań prowadzonych w różnych grupach społecznych - wśród nauczycieli, uczniów, grup mniejszościowych, imigrantów, a także bogate analizy teoretyczne, uwzględniające złożone uwarunkowania historyczno-polityczne i społeczno-ekonomiczne omawianych problemów i zagadnień różnorodności kulturowych. Przytoczone przez badaczy egzemplifikacje działań edukacyjnych świadczą o tym, że szkoła jako instytucja wychowawca odgrywa coraz większą rolę w procesach integracji społeczności wielokulturowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17514 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wykaz publ. aut. s. [411], bibliogr. s. 393-410.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5040 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Historia w turystyce kulturowej / Armin Mikos von Rohrscheidt. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018. - 378 stron, [16] stron tablic : ilustracje, fotografie ; 21 cm.
(Historia w Działaniu)
Bibiografia na stronach [347]-360. Indeks.
Jednym z ważniejszych przejawów obecności historii w przestrzeni publicznej jest turystyka kulturowa, która przeżywa dzisiaj widoczny renesans. Oprócz tradycyjnych form aktywności bardzo popularne stały się w ostatnich latach choćby spacery miejskie, które pozwalają odkrywać tajemnice swojej okolicy. Coraz więcej ludzi interesuje się własnym otoczeniem i jego historią, nie tylko lokalną, lecz także regionalną. Przedstawiamy publikację na temat wykorzystania historii i dziedzictwa w turystyce kulturowej. Autor - wykładowca akademicki, a równocześnie wieloletni organizator turystyki - oprócz ukazania podstawowych aspektów teoretycznych: zakresu pojęcia i obszaru działań turystyki kulturowej, jej roli w popularyzacji dziedzictwa narodowego i rozwijaniu tożsamości historycznej czy znaczenia w promocji miejscowości i regionów, zapoznaje czytelnika z różnymi formami aktywności, typowymi atrakcjami i sposobami organizacji imprez turystycznych. Książka zawiera wiele praktycznych wskazówek oraz przykłady dobrych praktyk, dzięki czemu pomoże każdemu organizatorowi rozwinąć skrzydła i jak najpełniej wykorzystać potencjał historyczny danego miejsca lub rejonu. Książka jest poradnikiem eksperckim dla osób związanych zawodowo z turystyką, może być też podręcznikiem pomocniczym dla studentów kierunków historycznych i pokrewnych (m.in. popularyzacja historii, historia w przestrzeni publicznej, turystyka historyczna, animacja kultury, muzealnictwo), a także doskonałym kompendium dla amatorów historii, np. rekonstruktorów, jak i czynnych pracowników instytucji kultury.
WPROWADZENIE * ROZDZIAŁ 1 * Czym jest turystyka kulturowa? * 1.1. Turystyka kulturowa jako rodzaj turystyki ze specyficzną grupą atrakcji * 1.2. Turystyka kulturowa jasko forma uczestnictwa w kulturze * 1.3. Turystyka kulturowa jako instrument dystrybucji dziedzictwa * 1.4. Doświadczenie „swojego” i „obcego” budujące tożsamość * i otwartość * ROZDZIAŁ 2 * Jak turystyka kulturowa współtworzy identyfikację narodową i regionalną * 2.1 Szlaki dziedzictwa * 2.2. Centra interpretacji dziedzictwa i historii oraz ekomuzea * Studium przypadku: Centrum interpretacji dziedzictwa Brama Poznania ICHOT jako organizator spotkania z dziedzictwem i przeszłością * 2.3. Propozycje turystycznych gier tematycznych * 2.4. Eventy żywej historii * 2.5. Turyści we własnym mieście? * Studium przypadku: „Nowy” Szlak Piastowski * ROZDZIAŁ 3 * Turystyka kulturowa w edukacji historycznej * 3.1. Edukacyjne funkcje turystyki kulturowej * 3.2. Atrakcyjny kontekst i warunki doświadczania i nauki poza szkołą * 3.3. Doświadczenie na miejscu akcji * 3.4. Edukacja po szkole * 3.5. Narracja z pierwszej ręki * 3.6. Własne i zapożyczone metody edukacji historycznej w turystyce * 3.7. Przykłady nowoczesnych metod edukacji historycznej w turystyce * Studium przypadku: Przykład zwiedzania fabularyzowanego. * Czarownica z Freiburga (Die Hexe von Frieburg) * ROZDZIAŁ 4 * Produkty i programy turystyki kulturowej: od spaceru do wyprawy * 4.1. Spacer historyczny * 4.2. Trasa tematyczna * 4.3. Warsztat tematyczny lub kreatywny * 4.4. Pakiet lokalny * 4.5. Pobyt przeżyciowy i kreatywny * 4.6. Inscenizacja jako moduł zorganizowanej turystyki * 4.7. * Wycieczka krok po kroku * Studium przypadku: Schwarzwald Tourismus – oferta warsztatów kreatywnych dla turystów 2016 * ROZDZIAŁ 5 * Jakie zasoby i walory historii eksploatuje turystyka kulturowa? * 5.1. Miejsca wydarzeń * 5.2. Procesy historyczne * 5.3. Dokumenty historii * 5.4. Idee i pomysły oraz ich losy * 5.5. Teksty kultury * 5.6. Biografie wybitnych ludzi * 5.7. Dzieje grup i społeczności * 5.8. Historia zwykłych ludzi * Studium przypadku: Pakiet Wycieczka „Solidarność” jako forma edukacyjnego wykorzystania miejsc i dokumentów historii * ROZDZIAŁ 6 * Odmiany turystyki ukierunkowanej na historię i dziedzictwo * 6.1. Podstawy typologii form turystyki kulturowej * 6.2. Turystyka dziedzictwa kulturowego * 6.3. Turystyka historyczna i turystyka żywej historii * 6.4. Turystyka archeologiczna (archeoturystyka) * 6.5. Turystyka miejska * 6.6. Regionalna turystyka kulturowa * 6.7. Turystyka etniczna do korzeni (roots tourism) * 6.8. Podróże tematyczne (z wątkiem historycznym) * 6.9. Kulturowa turystyka militarna * Studium przypadku: XVII Festiwal Słowian i Wikingów, program 2016 * ROZDZIAŁ 7 * Organizatorzy i wykonawcy * 7.1. Organizatorzy turystyki * 7.2. Gospodarze zasobów i walorów * 7.3. Samorządy i ich agendy * 7.4. Organizatorzy eventów * 7.5. Samodzielni interpretatorzy * 7.6. Nauczyciele * 7.7. Twórcy i pasjonaci * 7.8. Pozostali * Studium przypadku: Jak powstaje wycieczka kulturowa * ROZDZIAŁ 8 * Obiekty i miejsca związane z historią jako walory i atrakcje turystyczne * 8.1. Autentyczność jako magnes turystyczny * 8.2. Fenomen atrakcji turystycznej * 8.3. Udostępnianie atrakcji * 8.4. Atrakcja jako przestrzeń współpracy * 8.5. Obiekt, miejsce i przestrzeń jako pole konfliktów * Studium przypadku: Muzeum (nie) chce turystów * ROZDZIAŁ 9 * Zagospodarowanie miejsc i kolekcji na potrzeby turystyki * 9.1. Misja i ochrona a turystyka * 9.2. Wymagania podstawowe * 9.3. Współczesne standardy obsługi turystów * 9.4. Problematyka interpretacji i narracji * 9.5. Zagospodarowanie miejsc historycznych na potrzeby turystyki * Studium przypadku: Oferta turystyczna Twierdzy Bourtange (Holandia) * ROZDZIAŁ 10 * Współpraca gospodarzy z turystyką i turystami * 10.1. Kształtowanie wzajemnych relacji partnerów * 10.2. Oferta własna atrakcji a potrzeby organizatorów turystyki * 10.3. Proponowane modele współdziałania * 10.4. Promocja obiektów i jej adresaci * 10.5. Prawne ramy organizowania TKHD * Studium przypadku: Porozumienie między obiektem, samorządem i szlakiem o dostępności i obsłudze turystów * ZAKOŁCZENIE * Przyszłość edukacji historycznej w turystyce – prognozy i wnioski dla interesariuszy * BIBLIOGRAFIA * INDEKS RZECZOWY * SPIS SCHEMATÓW TABLIC I ILUSTRACJI
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 338.48 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Interdyscyplinarna Seria Akademicka)
Wyd. 1 pt.: Kreowanie tożsamości dziecka.
Bibliogr. s. 237-242. Indeksy.
Książka otrzymała Nagrodę Edukacja XXI podczas Targów Książki Edukacyjnej Edukacja"Książka ta jest wartościową próbą zarysowania dotychczasowego dorobku teoretycznego edukacji wielokulturowej i międzykulturowej. Autor formułuje oryginalną holistyczną koncepcję edukacji tego typu, co sprawia, że ksiązka zainteresuje zarówno czytelników dobrze zorientowanych z tej dziedziny, jak i tych, którzy dopiero ją poznają".Z recenzjii prof T. Lewowickiego
Wstęp * Ku tożsamości międzykulturowej * 1. Edukacja międzykulturowa - zadania i możliwości * 2. Procesy kreowania tożsamości kulturowej * 3. Program uwrażliwiania kulturowego “Ku tożsamości * międzykulturowej” * 4. Holistyczna koncepcja edukacji międzykulturowej * Zakończenie * Bibliografia, indeksy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16282 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej