Pedagogika medialna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(4)
WP130 (św. Wincentego 85)
(6)
Autor
Siemieniecki Bronisław (1950- )
(3)
Bednarek Józef
(2)
Siemieniecki Bronisław
(2)
Borzucka-Sitkiewicz Katarzyna
(1)
Bębas Sylwester (1981- )
(1)
Juszczyk Stanisław (1951- )
(1)
Leksy Karina
(1)
Plis Jerzy
(1)
Potyrała Katarzyna
(1)
Tomczyk Łukasz
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(4)
2000 - 2009
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Odbiorca
Studenci
(3)
Szkoły wyższe
(2)
Temat
Kobieta
(5202)
Rodzina
(4008)
Przyjaźń
(3824)
Miłość
(3252)
Tajemnica
(2948)
Pedagogika medialna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2933)
Relacje międzyludzkie
(2511)
Zabójstwo
(2168)
Życie codzienne
(1905)
Magia
(1728)
Zwierzęta
(1601)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1524)
Uczucia
(1394)
Nastolatki
(1375)
II wojna światowa (1939-1945)
(1361)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1346)
Uczniowie
(1257)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1013)
Chłopcy
(996)
Trudne sytuacje życiowe
(992)
Sekrety rodzinne
(928)
Wybory życiowe
(928)
Policjanci
(907)
Żydzi
(891)
Relacja romantyczna
(878)
Osoby zaginione
(876)
Władcy
(869)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(819)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(773)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(746)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(716)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(692)
Koty
(679)
Krainy i światy fikcyjne
(677)
Arystokracja
(674)
Stworzenia fantastyczne
(667)
Mężczyzna
(649)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(635)
Uprowadzenie
(634)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(606)
Wojna
(597)
Dziennikarze
(584)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(562)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(509)
Psychoterapia
(503)
Zakochanie
(502)
Czytanie
(497)
Dziadkowie i wnuki
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(473)
Spisek
(472)
Seryjni zabójcy
(468)
Przyroda
(459)
Ojcowie i córki
(453)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Samotność
(444)
Marzenia
(443)
Język angielski
(433)
Nauka
(432)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Ludzie bogaci
(425)
Pisarze
(417)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(408)
Temat: czas
2001-
(2)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Podręcznik
(5)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Psychologia
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. przy rozdz.
Zastosowanie mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w każdym obszarze życia człowieka wpłynęło także na przekształcenia i ewolucję w edukacji. Analiza i ocena tych przemian na przestrzeni dziejów pozwala na wyodrębnienie pięciu przełomów w komunikacji, w kształceniu, w pracy zawodowej i w innych obszarach aktywności człowieka. Obecnie mamy piąty, największy i najważniejszy przełom edukacyjny, łączący się z mediami interaktywnymi, z Internetem, z telewizją cyfrową, z telefonią komórkową. Te urządzenia cyfrowe zapewniają nie tylko multimedialną i komunikacyjną łączność, ale także globalny zasięg połączony z interakcyjnością i mobilnością. Cechy te mają wpływ na nową siłę, skalę i zasięg przekazów medialnych i multimedialnych, ale również aktywność najmłodszego pokolenia w cyberprzestrzeni i w świecie wirtualnym. Za pośrednictwem urządzeń programy i audycje o charakterze edukacyjnym i naukowym z całego świata trafiają do naszych domów i szkół. Celem Autorów jest przedstawienie nowych wyzwań i szans najnowszych mediów cyfrowych i technologii interaktywnych tworzących cyberprzestrzeń i świat wirtualny, ich nowych funkcji oraz wynikających z nich zadań i możliwości w różnych obszarach aktywności człowieka, zwłaszcza u najmłodszych.
1. Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego * Józef Bednarek * Wstęp * 1.1. Jakie są przesłanki największych przemian cywilizacyjnych? * 1.2. Jakie są nowe przemiany w edukacji ustawicznej i w pracy zawodowej? * 1.3. Dlaczego cyberprzestrzeń i świat wirtualny są niebezpieczne? * 1.4. Jakie społeczne kompetencje komunikacyjno-medialne są szczególnie ważne? * Wnioski * Bibliografia * 2. Gry wideo jako komplementarne narzędzie edukacji * Dominika Urbańska-Galanciak * Wstęp * 2.1. Gry wideo - dobre i złe strony * 2.2. Edukacyjne walory gier wideo * 2.3. Czego uczą gry? * Wnioski * Bibliografia * 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla młodego pokolenia * Renata Tomaszewska-Lipiec * Wstęp * 3.1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w perspektywie rozwoju kultury prefiguratywnej * 3.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne nie tylko szansą, ale i zagrożeniem * 3.3. Kompetencje informatyczne warunkiem właściwego funkcjonowania we współczesnym świecie * Wnioski * Bibliografia * 4. Edukacyjne możliwości stosowania robotów humanoidalnych * Sebastian Koczy * Wstęp * 4.1. Ewolucja maszyn i urządzeń technologii informacyjnych * 4.2. Roboty jako najnowsza generacja technologii informacyjnych * 4.3. Relacje człowiek - robot a wizja przyszłości * 4.4. Wpływ robotyzacji na wspomaganie nauczania i uczenia się * 4.5. Koegzystencja człowieka i robota w przyszłości * Wnioski * Bibliografia * 5. Uczeń w cyfrowej szkole - szanse i zagrożenia * Waldemar Grądzki * Wstęp * 5.1. Określenie niezbędnego zakresu wiedzy i umiejętności nauczycieli, w tym kompetencji medialnych, do wprowadzenia elementów cyfrowej szkoły oraz tworzenia i wykorzystywania elektronicznych zasobów edukacyjnych * 5.2. Określenie szans i zagrożeń uczniów, jakie niesie powszechność wprowadzania obecnie elementów cyfrowej szkoły * 5.3. Przewidywane zmiany form i metod kształcenia w powszechnym systemie oświaty szkolnej i odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz indywidualizacji kształcenia uczniów w sieci * Wnioski * Bibliografia * 6. Edukacja i nowoczesne technologie w społeczeństwie wiedzy * Leszek Zakrzewski * Wstęp * 6.1. Komunikacja - Informacja - Wiedza * 6.2. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy * 6.3. Wykluczenie cyfrowe * 6.4. Certyfikacja a doskonalenie nauczycieli * Wnioski * Bibliografia * 7. Kompetencje społeczne młodzieży w kontekście wyzwań mediów cyfrowych * Weronika Kowalska * Wstęp * 7.1. Kompetencje społeczne * 7.2. Kształtowanie kompetencji społecznych * 7.3. Internet - komunikacja w sieci * Wnioski * Bibliografia * 8. Konstruktywizm pedagogiczny a technologie informacyjne w edukacji wczesnoszkolnej * Nataliya Woźniak * Wnioski * Bibliografia * 9. Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni - świat wirtualny w realiach second life * Przemysław Zapędowski * Wstęp * 9.1. Znaczenie Internetu w życiu współczesnych ludzi * 9.2. Wirtualne światy * 9.3. Reguły funkcjonowania w wirtualnych światach * 9.4. Świat wirtualny a świat rzeczywisty * Wnioski * Bibliografia * 10. "Media literacy" jako odpowiedź na zagrożenia związane ze światem mediów * Marta Czerwiec * Wstęp * 10.1. Media a społeczeństwo * 10.2. Niebezpieczne treści * 10.3. Seks w mediach - jak o tym rozmawiać? * 10.4. Przedszkolak jako świadomy widz * Wnioski * Bibliografia * 11. Nowy wymiar piśmienności wizualnej generacji Digital Natives. Wyzwania edukacyjne * Krzysztof Lewandowski * Wstęp * 11.1. Neurodydaktyczne aspekty procesu uczenia się generacji Digital Natives * 11.2. Ewolucja pojęcia piśmienności wizualnej * 11.3. Diagnoza stanu umiejętności wizualnych generacji Cyfrowych tubylców * 11.4. Rekomendacje dla edukacji wizualnej * 11.5. Refleksje autora wynikające z doświadczeń zdobytych podczas wykonywania pracy nauczyciela na kursach komputerowych dla dorosłych * Wnioski * Bibliografia * 12. Komunikacja społeczna w świecie realnym, w cyberprzestrzeni oraz w rzeczywistości wirtualnej * Jacek Frentzel * Wstęp * 12.1. Kilka słów o społeczeństwie * 12.2. Komunikacja jako styl, proces i wpływ * 12.3. Komunikacja interpersonalna - liczy się nie tylko treść
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17384 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Tekst częśc. czes., ros.
Rewolucja informatyczna (informacyjno-komunikacyjna), nazywana "trzecią rewolucją przemysłową", zmieniła radykalnie komunikację międzyludzką. Wskutek gwałtownego rozwoju mediów elektronicznych, dynamicznej ekspansji technologiiinformacyjno-komunikacyjnych pojawiły się nowe możliwości wymiany informacji i porozumiewania się ludzi.Pracownicy naukowo-dydaktyczni Wyższej Szkoły Handlowej w Radomiu, mając świadomość nowych szans, wyzwań i zagrożeń komunikacji w świecie wirtualnym, zebrali i przygotowali do druku teksty badaczy i praktyków licznych środowiskakademickich oraz innych instytucji Polski i innych krajów. Poszczególni Autorzy podejmują niezmiernie ważkie, nowe i jednocześnie bieżące oraz perspektywiczne kwestie dotyczące pedagogicznych aspektów komunikowania w wirtualnym świecie. Autorzy poszczególnych opracowań podejmują w nich wielowątkowe analizy zamieszczone w trzech częściach pracy. W części pierwszej przedstawiono wychowawczy kontekst wirtualnego komunikowania się. Kształcenie do bezpiecznego korzystania z mediów i cyberprzestrzeni to część druga. W trzeciej zaś scharakteryzowano empiryczne aspekty kształtowania postaw dzieci i młodzieży. W każdej z tych części jest po kilka lub kilkanaście opracowań.
CZĘŚĆ I * WYCHOWAWCZY KONTEKST WIRTUALNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ * Rozdział I * Pedagogiczne aspekty komunikowania w świecie wirtualnym (Andrzej Bałandynowicz) * Rozdział II * Środki masowego przekazu w procesie wychowania dzieci i młodzieży (ks. Jan Śledzianowski) * Rozdział III * Cywilizacja techniczna i pedagogia chrześcijańska (ks. Janusz Królikowski) * Rozdział IV * Media jako czynnik kształtowania osobowości (Henryk Budzeń) * Rozdział V * Podstawowe problemy etyczno-moralne społeczeństwa medialnego. Refleksja w świetle personalizmu etycznego Karola Wojtyły -- Jana Pawła II (ks. Mariusz Sztaba) * Rozdział VI * Komunikacja społeczna nauką XXI wieku (fakty i realia) (Józef Podgórecki, Aleksandra Dąbrowska) * Rozdział VII * Nowe media w życiu młodzieży w świetle badań licealistów z regionu radomskiego (Barbara * Borowska) * Rozdział VIII * Wpływ mediów na życie młodzieży licealnej (Kamila Tusznio) * Rozdział IX * Informacja jako czynnik współczesnej edukacji (Lech Hyb) * Rozdział X * Postawa młodzieży wobec mediów (Andrzej Słomka) * Rozdział XI * Internet wypełnieniem czasu wolnego młodzieży (Paulina Wieruszewska) * CZĘŚĆ II * KSZTAŁCENIE DO BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z MEDIÓW I CYBERPRZESTRZENI * Rozdział I * Internetowe zaspokajanie potrzeb przez obywateli online (Magdalena Nowacka) * Rozdział II * Religia a Internet (Tomasz Suś) * Rozdział III * Znaczenie Internetu w edukacji pokolenia sieci (Anita Karyń) * Rozdział IV * Nowoczesne technologie a komunikacja międzyludzka osób z niepełnosprawnością (Janusz Stanek) * Rozdział V * Wykorzystanie technologii informacyjnej w zarządzaniu wiedzą (Krystyna Korneta) * Rozdział VI * Efektívnosť a kvalita vyučovacieho procesu s použitím učebného textu (Ján Bajtoš, Iveta Kmecová) * Rozdział VII * Podpora informačno-komunikačných technológií pri realizácii mikrovyučovania (Ján Bajtoš, Renáta Orosová) * Rozdział VIII * Mikrovyučovanie ako progresívna edukačná technológia v príprave budúcich učiteľov (Ján Bajtoš,Patrícia Pišteková) * Rozdział IX * E-learning -- edukačná koncepcia informačnej spoločnosti (Ján Bajtoš) * Rozdział X * Sztuki audiowizualne w kontekście przemian kultury współczesnej (Janusz Plisiecki) * CZĘŚĆ III * EMPIRYCZNE ASPEKTY KSZTAŁTOWANIA POSTAW DZIECI I MŁODZIEŻY * Rozdział I * Rola forów internetowych w życiu dzieci i młodzieży (Anna Andrzejewska) * Rozdział II * Internet wobec nowych wyzwań -- w służbie ewangelizacji -- w świetle nauczania Jana Pawła II (Marzena Gralak) * Rozdział III * Aktywizacja seniorów w społeczeństwie nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych (Ryszard Błaszkiewicz) * Rozdział IV * Sztuka biologiczna, transgeniczna, telematyczna, robotyczna, czyli o karmieniu obiektów artystycznych i „klikaniu" w rzeczywistość (Anna Steliga) * Rozdział V * Naruszenie dóbr osobistych w Internecie. Zarys problematyki (Jan Plis) * Rozdział VI * ????????? ?????? ????????????? ??????????? ??? ?????????? ???????? ?????????- ???????????????? ?????? (Swjetłana Snapkowska) * Rozdział VII * Uczeń -- komputer -- książka -- wiedza (Jan Rajmund Paśko) *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16682 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3667)
Bibliografia, netografia na stronach [199]-208.
Streszczenie w języku angielskim, niemieckim.
Współcześnie coraz częściej znaczącym środowiskiem życia i funkcjonowania jednostki staje się przestrzeń internetowa. Intensywne korzystanie z nowych technologii, w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, sprawia, że stają się one jednym ze środowisk socjalizacyjnych, niemal równorzędnym ze środowiskiem rodziny czy szkoły. Z tego względu zwraca się uwagę na konieczność wdrożenia szerokiego programu edukacji do mediów, którego celem nie byłoby ograniczenie kontaktu człowiek - nowe technologie, lecz nauka takiego z nich korzystania, aby służyły one dobru człowieka. Takie stanowisko było punktem wyjścia do napisania niniejszej monografii, która w założeniu miała stanowić teoretyczną i empiryczną bazę dla podejmowania różnego typu inicjatyw edukacyjnych. Publikacja w założeniu przeznaczona jest nie tylko dla teoretyków pedagogiki i nauk pokrewnych, ale też dla praktyków zajmujących się szeroko rozumianą działalnością profilaktyczną i edukacją medialną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. BP 316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8127 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50024 (1 egz.)
Kaucja: 38,04 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 50025 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 317-336 i przy częściach. Indeksy.
Dla studentów uczelni akademickich, przygotowujących się do zawodu nauczyciela, słuchaczy kolegiów nauczycielskich i wyższych szkół zawodowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2329, 3079 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 246-262 i przy częściach. Indeksy.
Dla studentów uczelni akademickich, przygotowujących się do zawodu nauczyciela, słuchaczy kolegiów nauczycielskich i wyższych szkół zawodowych.
Omawia zagadnienia związane z zastosowaniem technologii informacyjnej w: diagnozowaniu i terapii pedagogicznej, procesie rewalidacji, resocjalizacji, kształceniu, dokształcaniu i samokształceniu Przybliża różne aspekty metodyki kształcenia w zakresie edukacji medialnej i informatycznej Podejmuje problemy wykorzystania technologii informacyjnej do edukacji na odległość, kształcenia nauczycieli do prowadzenia przedmiotu informatyka oraz edukacji czytelniczej i medialnej w szkole
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2330, 3080 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Pedagogika medialna : wydanie nowe / redakcja naukowa Bronisław Siemieniecki. - Wydanie drugie. - Warszawa : PWN, 2021. - 398, [1] strona : ilustracje ; 29 cm.
Bibliografia na stronach 75, 194-195, 301, 334, 351-378. Aneksy. Indeksy.
Po 14 latach od pierwszego wydania oddajemy do rąk Czytelników poszerzone i zaktualizowane wydanie podręcznika Pedagogika medialna, uwzględniające postęp, jaki w ostatnim czasie dokonał się w teorii i praktyce tej dyscypliny. W podręczniku zrelacjonowano dokonania pedagogiki kognitywistycznej w sferze rozwiązywania problemów wychowawczych oraz w samym procesie kształcenia. Treść podręcznika została uporządkowana według pięciu filarów pedagogiki medialnej: procesy zmian społecznych wynikające z oddziaływania mediów na człowieka i społeczeństwo; podstawy teoretyczne i praktyka edukacyjna tworzące współczesny kształt pedagogiki medialnej; zagrożenia wynikające z kształtowania opinii publicznej i jednostki przez nowe media i opis wynikających z tego skutków zmian kulturowych i społecznych; kształcenie z wykorzystaniem mediów - ze szczególnym naciskiem na edukację na odległość oraz działania twórcze i współpracę; metodyka kształcenia, w ramach której kładzie się nacisk na umiejętności wykorzystania nowych mediów przez nauczycieli.Pedagogika medialna zasługuje na miejsce w kanonie literatury pedagogicznej. Z pewnością znajdzie czytelników wśród szerokiej grupy nauczycieli akademickich, studentów kierunków nauczycielskich oraz nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych zainteresowanych nowoczesnymi mediami i metodyką ich wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej. Myślę, że sięgną po nią również rodzice w celu poznania wyzwań jakie stają przed współczesną szkołą i ich dziećmi.Z recenzji prof. dr hab. Stefana M. Kwiatkowskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21645 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 934)
Bibliografia, netografia na stronach 163-[190].
Monografia dotyczy zagrożeń związanych z patologicznym użyciem internetu. Młode pokolenie to pierwsze w dziejach ludzkości, którego życie jest silnie związane ze światem mediów elektronicznych. Książka adresowana głównie do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli i rodziców, zainteresowanych edukacją medialną i pragnących świadomie realizować proces medialnej socjalizacji.
Wstęp * Wychowanie medialne - perspektywa rodzica * Pornografia i seksting * Przyczyny i skutki pornografii internetowej, cyberpornografia a seks * Seksualizacja przestrzeni medialnej * Seksualizacja dzieci i młodzieży a media, kultura popularna i cyberkultura * Seksualizacja dzieci i młodzieży w mediach społecznościowych * Seks w cyberprzestrzeni * Uwodzenie, nadużycia i spotkania z nieznajomymi w Internecie * Seks i tożsamość w cyberprzestrzeni i grach typu second life * Odporność w cyfrowym świecie * Darknet * Piractwo * Efekty "ucieczki od siebie" i relacji interpersonalnych w patologicznym wykorzystywaniu gier internetowych * Hazard internetowy i uzależnienie od hazardu * Wizerunek w Internecie * Ochrona przed narażeniem na szkodliwe treści * Reklama w Internecie * Zakończenie * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57929 (1 egz.)
Kaucja: 22,93 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej