Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(989)
Forma i typ
Książki
(989)
Publikacje naukowe
(107)
Publikacje dydaktyczne
(70)
Publikacje fachowe
(40)
Poradniki i przewodniki
(27)
Proza
(15)
Publikacje popularnonaukowe
(10)
Poezja
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Dostępność
dostępne
(1069)
wypożyczone
(40)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(25)
BD40 (Suwalska 11)
(49)
BD52 (Rembielińska 6a)
(13)
BD53 (Bazyliańska 6)
(38)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(29)
CN1 (św. Wincentego 85)
(89)
W2 (Bazyliańska 6)
(15)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(7)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(13)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(14)
W64 (Radzymińska 121)
(5)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W85 (Jórskiego 41)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(8)
WP130 (św. Wincentego 85)
(720)
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
(81)
Autor
Śliwerski Bogusław (1954- )
(37)
Fuks Agata
(20)
Dymara Bronisława
(15)
Śliwerski Wojciech
(14)
Łobocki Mieczysław (1929- )
(12)
Krzysztoszek Grażyna
(11)
Murzyn Andrzej
(11)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(10)
Piszczek Małgorzata
(10)
Gajda Janusz (1933- )
(9)
Niewola Dorota
(9)
Ogrodzka-Mazur Ewa. Red
(9)
Skorek Ewa Małgorzata
(9)
Szuścik Urszula
(9)
Stasica Jadwiga
(8)
Winczura Barbara (1969- )
(8)
Łobocki Mieczysław (1929-2012)
(8)
Franczyk Anna
(7)
Nalaskowski Aleksander (1957- )
(7)
Skałbania Barbara
(7)
Szuścik Urszula. Red
(7)
Aksamovic Ewa
(6)
Bereźnicki Franciszek (1937- )
(6)
Bińczycka Jadwiga (1930- )
(6)
Gajda Janusz
(6)
Kowalewska Barbara
(6)
Krajewska Katarzyna
(6)
Plopa Mieczysław (1948- )
(6)
Węglińska Maria (1936- )
(6)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(5)
Cytowska Beata (1964- )
(5)
Kaczmarek Bogusława
(5)
Schoenebeck Hubertus von (1947- )
(5)
Szybist Joanna
(5)
Żłobicki Wiktor (1955- )
(5)
Adamek Irena
(4)
Bielski Janusz
(4)
Czelakowska Danuta
(4)
Dzionek Elżbieta
(4)
Gajdzica Zenon
(4)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(4)
Głażewski Michał
(4)
Kostkiewicz Janina
(4)
Krause Amadeusz
(4)
Kurzeja Anna
(4)
Lewowicki Tadeusz (1942- )
(4)
Lubina Monika
(4)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(4)
Modrak Małgorzata
(4)
Moroz Henryk (1924- )
(4)
Muchacka Bożena
(4)
Muchacka Bożena (1953- )
(4)
Nowicka Agnieszka (pedagogika)
(4)
Olszówka Piotr (1970- )
(4)
Puślecki Władysław (1933-2008)
(4)
Skibska Joanna
(4)
Szkudlarek Tomasz
(4)
Wiatrowska Leokadia
(4)
Węglińska Maria
(4)
Łobocki Mieczysław
(4)
Bereźnicki Franciszek
(3)
Błeszyński Jacek (1963- )
(3)
Drewniak-Wołosz Elżbieta
(3)
Gmosińska Małgorzata
(3)
Gunia Grażyna
(3)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(3)
Hildebrandt Dobrochna
(3)
Jodłowska Bogusława
(3)
Jąder Mariola
(3)
Klus-Stańska Dorota
(3)
Konieczna Ewelina J
(3)
Kowalewska Barbara (tłumacz)
(3)
Kraszewski Krzysztof
(3)
Krupa Dorota
(3)
Leppert Roman
(3)
Maciarz Aleksandra (1937- )
(3)
Majda Jan
(3)
Maurer Alicja
(3)
Melosik Zbyszko (1956- )
(3)
Mikosza Lucyna
(3)
Modrak Małgorzata Program ochrony pamięci
(3)
Musialska Kinga
(3)
Ogonowska Agnieszka
(3)
Oszwa Urszula
(3)
Paluch Anna
(3)
Pawlak Piotr (psychologia)
(3)
Radziwiłłowicz Wioletta
(3)
Rottermund Jerzy
(3)
Siemieniecki Bronisław (1950- )
(3)
Sikorski Wiesław
(3)
Szaga Hanna
(3)
Szempruch Jolanta
(3)
Szmidt Krzysztof J
(3)
Szołtysek Adolf Ernest (1942- )
(3)
Szymański Mirosław Józef (1942- )
(3)
Wiącek Renata
(3)
Wiśniewska Marta (pedagog)
(3)
Zalewska-Bujak Małgorzata. Red
(3)
Zasępa Ewa
(3)
Łaba Agnieszka
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(49)
2010 - 2019
(382)
2000 - 2009
(486)
1990 - 1999
(72)
Okres powstania dzieła
2001-
(206)
1901-2000
(30)
1801-1900
(5)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(988)
Język
polski
(989)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(46)
Studenci
(34)
Dzieci
(25)
Rodzice
(19)
Nauczyciele
(17)
Logopedzi
(10)
6-8 lat
(8)
Pedagodzy
(7)
0-5 lat
(6)
9-13 lat
(6)
Nauczyciele przedszkoli
(6)
Szkoły podstawowe
(6)
Terapeuci zajęciowi
(6)
Młodzież
(4)
Przedszkola
(3)
Uczniowie szkół podstawowych
(3)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Pracownicy socjalni
(2)
Psycholodzy
(2)
Studenci pedagogiki
(2)
Arteterapeuci
(1)
Chorzy
(1)
Dorośli
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Działacze kulturalno-oświatowi
(1)
Kadra naukowa
(1)
Klasa 3.
(1)
Lekarze
(1)
Muzykoterapeuci
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Politycy
(1)
Pracownicy aparatu wymiaru sprawiedliwości
(1)
Pracownicy placówek oświatowych
(1)
Pracownicy służb bezpieczeństwa
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Rehabilitanci
(1)
Studenci kierunków pedagogicznych
(1)
Szkoły specjalne
(1)
Terapeuci
(1)
Terapeuci pedagogiczni
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(25)
Temat
Dziecko
(81)
Pedagogika
(61)
Wychowanie
(55)
Nauczanie początkowe
(46)
Język polski
(44)
Nauczanie
(42)
Wychowanie przedszkolne
(37)
Nauczyciele
(34)
Mowa
(28)
Młodzież
(26)
Rodzina
(25)
Szkolnictwo
(22)
Dzieci
(19)
Nauczanie zintegrowane
(19)
Gry edukacyjne
(17)
Oświata
(17)
Dziecko autystyczne
(15)
Uczniowie
(15)
Wychowanie w rodzinie
(15)
Myślenie twórcze
(14)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(14)
Autyzm
(13)
Dziecko niepełnosprawne
(13)
Środki masowego przekazu
(13)
Kształcenie integracyjne
(12)
Komunikacja społeczna
(11)
Kształcenie
(11)
Pedagogika resocjalizacyjna
(11)
Więźniowie
(11)
Gry i zabawy
(10)
Niepełnosprawni
(10)
Postawy
(10)
Twórczość
(10)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(9)
Kobieta
(9)
Zdolności
(9)
Dziecko z niepełnosprawnością
(8)
Jąkanie
(8)
Kultura masowa
(8)
Logopedia
(8)
Pedagogika specjalna
(8)
Psychoterapia
(8)
Wartość
(8)
Wychowanie estetyczne
(8)
Czytanie
(7)
Dysleksja i dysgrafia
(7)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(7)
Dziecko zdolne
(7)
Edukacja medialna
(7)
Innowacje
(7)
Matematyka
(7)
Opieka społeczna
(7)
Stosunki interpersonalne
(7)
Wychowanie fizyczne
(7)
Antropologia filozoficzna
(6)
Antropologia społeczna
(6)
Arteterapia
(6)
Bajkoterapia
(6)
Biblioterapia
(6)
Diagnoza pedagogiczna
(6)
Dziecko głuche
(6)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(6)
Edukacja
(6)
Edukacja zdrowotna
(6)
Gry i zabawy ruchowe
(6)
Integracja społeczna
(6)
Mnemotechnika
(6)
Muzyka
(6)
Niepowodzenia szkolne
(6)
Osobowość
(6)
Pamięć
(6)
Pedagogika waldorfska
(6)
Pisanie
(6)
Przemoc w rodzinie
(6)
Przestępczość
(6)
Socjologia
(6)
Telewizja
(6)
Terapia zajęciowa
(6)
Dziecko chore
(5)
Dziecko z zespołem Aspergera
(5)
Harcerstwo
(5)
Jakość życia
(5)
Języki
(5)
Komunikacja wspomagająca
(5)
Macierzyństwo
(5)
Małżeństwo
(5)
Metoda Montessori
(5)
Niedostosowanie społeczne
(5)
Niepełnosprawni umysłowo
(5)
Pedagodzy
(5)
Pedagogika kultury
(5)
Pedagogika wczesnoszkolna
(5)
Prawa dziecka
(5)
Rodzice
(5)
Szkolnictwo specjalne
(5)
Sztuka
(5)
Uczenie się
(5)
Uczucia
(5)
Wychowanie moralne
(5)
Wypalenie zawodowe
(5)
Temat: dzieło
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Szkoła
(1)
Telewizja Dziewcząt i Chłopców (program telewizyjny)
(1)
Temat: czas
2001-
(47)
1989-
(36)
1901-2000
(17)
1989-2000
(9)
1801-1900
(5)
1945-1989
(5)
1901-
(4)
1701-
(3)
1701-1800
(2)
1801-
(2)
1501-
(1)
1501-1600
(1)
1601-
(1)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1918-1939
(1)
1939-
(1)
2001-0
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(33)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Województwo pomorskie (1999- )
(2)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Białystok (woj. podlaskie ; okręg)
(1)
Częstochowa (woj. śląskie)
(1)
Europa
(1)
Francja
(1)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Kanada
(1)
Katowice (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okręg)
(1)
Kujawsko-pomorskie, województwo
(1)
Leszno (woj. wielkopolskie)
(1)
Linköping (Szwecja)
(1)
Niemcy
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Podkarpacie
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Stróża (woj. małopolskie, pow. Myślenice)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Tarnowskie Góry (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(1)
Warszawa
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
Województwo warmińsko-mazurskie (1999- )
(1)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(1)
Województwo łódzkie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie ; okręg)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Włochy
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Podręcznik
(68)
Poradnik
(54)
Monografia
(27)
Opracowanie
(23)
Materiały konferencyjne
(21)
Podręczniki
(21)
Raport z badań
(16)
Praca zbiorowa
(15)
Ćwiczenia i zadania
(15)
Opowiadania i nowele
(14)
Wydawnictwa popularne
(11)
Poradniki dla nauczycieli
(10)
Publikacje dydaktyczne
(10)
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
(9)
Wiersze
(9)
Scenariusz zajęć
(6)
Antologia
(5)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(5)
Gry edukacyjne
(4)
Materiały pomocnicze
(4)
Scenariusze zajęć
(4)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(4)
Biografia
(3)
Księgi pamiątkowe
(3)
Literatura
(3)
Poezja dziecięca polska
(3)
Publikacje dla dzieci
(3)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(3)
Utwory sceniczne dla dzieci
(3)
Dokumenty dźwiękowe
(2)
Encyklopedie
(2)
Literatura dziecięca polska
(2)
Literatura polska
(2)
Materiały pomocnicze dla szkół wyższych
(2)
Piosenka dziecięca polska
(2)
Powieść
(2)
Programy nauczania początkowego
(2)
Publicystyka polska
(2)
Reprint
(2)
Wydawnictwa dla dzieci
(2)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(2)
Arkusz obserwacji
(1)
Bajka terapeutyczna
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Bibliografia
(1)
Czasopisma
(1)
Encyklopedia
(1)
Film polski
(1)
Kalendarium
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Książki do kolorowania
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Melodia z tekstem podłożonym i funkcjami harmonicznymi
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Program nauczania
(1)
Programy nauczania
(1)
Programy wychowania przedszkolnego
(1)
Publicystyka
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Rysunki
(1)
Scenariusz
(1)
Scenariusz imprezy szkolnej
(1)
Scenariusze
(1)
Scenariusze imprez okolicznościowych
(1)
Scenariusze zajęć dla gimnazjów
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół średnich
(1)
Szkice
(1)
Słownik języka polskiego
(1)
Słownik terminologiczny
(1)
Słowniki polskie
(1)
Telewizyjny program popularnonaukowy
(1)
Zadania i ćwiczenia
(1)
Zagadki
(1)
Ćwiczenia logopedyczne
(1)
Źródła historyczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(125)
Psychologia
(30)
Socjologia i społeczeństwo
(23)
Medycyna i zdrowie
(17)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Historia
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Filozofia i etyka
(3)
Językoznawstwo
(3)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Matematyka
(1)
989 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4113, 5332, 8901 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr.
Niniejsza książka składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono problematykę więzi uczuciowych w rodzinie, w drugim zaś - zjawisko rozwodów i ich konsekwencje dla dzieci. Charakterystykę więzi uczuciowych w rodzinach rozwiedzionych i pełnych omówiono w rozdziale trzecim, a w czwartym zapoznano czytelnika z uwarunkowaniami silnej - zarówno pozytywnej, jak i negatywnej - więzi córek i synów z matkami i ojcami w rodzinach po rozwodzie. Pracę kończą ogólne podsumowanie i wnioski wynikające z badań.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53, 801 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.F (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy artykułach.
Streszczenie artykułów również w języku angielskim.
Czternastu Autorów, czternaście bardzo różnych ujęć zagadnień związanych z resocjalizacją składa się na niniejszy tom i staje się początkiem dalszych poszukiwań.Niniejsza publikacja zrodziła się z wielu przemyśleń. Na jej kartach zabrali głos nie tylko wytrawni pedagodzy, ale i ci, którzy stawiają swoje nieśmiałe kroki w pracy z drugim człowiekiem. Poszukują odpowiedzi na wiele pytań i targani są wieloma wątpliwościami, a także dzielą się nimi z Czytelnikiem oraz szukają nowych przestrzeni do pracy z innymi.Autorzy nie uzurpują sobie prawa do kategorycznych sądów, posiadania i rozpowszechniania gotowych recept. Bardziej pytają, analizują, dokonują przeglądu historycznego zjawisk, zajmują się nie tylko działaniami resocjalizacyjnymi skierowanymi do jednostki resocjalizowanej, ale także osobami resocjalizującymi.Książkę otwiera tekst Żanety Tempczyk-Nagórki, która pochyla się nad problemem ewangelicznych podstaw wychowania. Autorka analizuje ten problem zarówno od strony praktycznej, jak i teoretycznej. W pierwszej części książki znajdują się ponadto teksty: Katarzyny Czubak, Barbary Gawdy, Mariusza Kuskowskiego, Elżbiety Wulbach. Wszystkie zamykają się w kręgu duchowego i psychospołecznego wymiaru człowieka poddanego resocjalizacji.Część druga publikacji przenosi nas do historycznego wymiaru omawianego zjawiska. Tacy Autorzy jak: Jacek Kulbaka, Irena Lewicka, Barbara Grzyb, Gabriela Kowalska, Ryszarda Ewa Bernacka dzięki swoim tekstom uświadamiają Czytelnikowi wielowiekowość opisywanych zjawisk i działań oraz ich wymiar psychologiczny.Kolejne dwie części publikacji skupiają się na prezentacji zagadnień związanych z resocjalizacją jako procesem skupionym wokół profilaktyki i zagrożeniom towarzyszącym środowisku bliższemu i dalszemu osób resocjalizowanych. W tekście Ryszarda Gołębiowskiego odnajdziemy temat migracji i jej wpływu na życie rodziny. Urszula Dzido zajęła się ważnym tematem niedostosowania społecznego osób z niepełnosprawnością, natomiast Małgorzata Starzomska kryzysem egzystencjalnym pacjentów z jadłowstrętem psychicznym. Dwa ostatnie artykuły zamieszczone w czwartej części koncentrują się na problemach osadzonych w cyberświecie i komunikacji międzyludzkiej. Katarzyna Bocheńska-Włostowska poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak wesprzeć pracę pedagogów ulicy prawidłami komunikacji i narzędziami edukacji medialnej. Ewa Kopeć zastanawia się nad aktualnym tematem profilaktyki i cyberprzemocy.
CZĘŚĆ I. Duchowy i Psychospołeczny wymiar człowieka w resocjalizacji penitencjarnej * Ewangeliczne podstawy wychowania resocjalizującego – od teorii do praktyki * Wieloaspektowość zaburzeń osobowości u osób inkarcerowanych * Lęk – jego doświadczanie i reprezentacja u osób z aspołecznym zaburzeniem osobowości * * Oddziaływanie wychowawcze w warunkach penitencjarnych * * Resocjalizacja skazanych w zakładach karnych * * CZĘŚĆ II. Resocjalizacji nieletnich dawniej i dzisiaj * * Z dziejów resocjalizacji nieletnich na ziemiach polskich (XVII – XIX) * Rola kuratora rodzinnego w procesie resocjalizacji nieletnich * Resocjalizacja niepełnosprawnej młodzieży w aspekcie implementowania działań profilaktycznych * Nonkonformiści konstruktywni i pozorni – nadzieje i problemy w kontekście psychologicznym * * CZĘŚĆ III Resocjalizacja – wychowanie, edukacja, interwencja, terapia może przyjąć współczesne zagrożenia jednostki i rodziny. * Migracje zagrożeniem bytu rodziny oraz socjalizacji młodego pokolenia * * Zagrożenie niedostosowaniem społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w środowisku społecznym * * Więzienie w więzieniu – próba charakterystyki kryzysu egzystencjalnego pacjentów hospitalizowanych z powodu jadłowstrętu psychicznego * * CZĘŚĆ IV. Zadania profilaktyki wobec zróżnicowanych zagrożeń życia społecznego * Praca i rola pedagoga ulicy i streetworkera z odwołaniem do komunikacji społecznej i mediów * * Zadania profilaktyki wobec problemu cyberprzemocy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18746 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
W prezentowanej publikacji nakreślono Czytelnikowi fundamentalne pytania: co się stanie z ukochanym dzieckiem z Zespołem Downa jeśli zabraknie rodziców? Autorzy poszczególnych tekstów próbują zmierzyć się z nieznanym obszarem ludzkiego doświadczenia i wypełnić go rozwiązaniami, które mogłyby wspomóc tę trudną dorosłość. Oczywiście nie chodzi tu o gotowe recepty, ale o zauważanie problemu i poważne go potraktowanie.Wzrost średniej długości życia w ogólnej populacji powoduje zwiększająca się liczbę osób starszych z ZD, co wiąże się ze średnią długością ich życia, która obecnie wynosi około 57 lat. Przesunięcia demograficzne w gronie osób z ZD wskazuje, że w niedalekiej przyszłości będzie to bardzo liczna grupa ludzi dorosłych, potrzebujących wsparcia. Obecny kryzys systemu edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, który generalnie nie jest przygotowany na zmieniającą się sytuację, musi nie tylko napawać troską, ale motywować do podjęcia celowych działań. Słowa T. Sobolewskiego (2009) mogą bez wątpienia być ilustracją (wyartykułowanych, bądź też nie) przemyśleń wielu rodziców dorastających i dorosłych dzieci z zespołem Downa. Niebagatelne znacznie ma fakt, że osoby dorosłe z ZD są podwójnie pokrzywdzone przez los, ponieważ śmierć osób najbliższych, jakimi są rodzice, powoduje utratę najbliższego środowiska, konieczność opuszczenia miejsca zamieszkania i przeprowadzenie się do nowej grupy społecznej i nowego miejsca, jakim w Polsce jest najczęściej instytucja Domu Pomocy Społecznej. Sytuacja ludzi starszych z zespołem Downa nasuwa jedno bardzo proste (choć trudne w realizacji) wyzwanie: należy szukać nowych rozwiązań, które dla tych osób oraz ich rodzin będą najlepsze tj. będą spełniały podstawowe prawo każdego człowieka - prawo do godnego życia. To zadanie należy podjąć niezwłocznie.Publikacja podzielona jest na rozdziały poświęcone kolejno problemom biologicznym, psychologicznym, edukacyjnym, społeczno-zawodowym a ostatni refleksjom rodzeństwa dorosłych osób z zespołem Downa.
CZĘŚĆ I * ASPEKTY BIOLOGICZNE * Alina Midro * Dialog genów ze środowiskiem w zespole Downa * Stanisław Zajączek * Zasady długoterminowej opieki lekarskiej u dorosłych pacjentów z zespołem Downa * Joanna Rosińczuk - Tonderys * Choroba Alzheimera a zespół Downa * CZĘŚĆ II * ASPEKTY PSYCHOLOGICZNE * Ewa Zasępa * Osoby z zespołem Downa i demencją typu Alzheimera - psychologiczna perspektywa * Dorota Danielewicz * Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania u osób z zespołem Downa * Radosław Piotrowicz * Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem Downa * Elżbieta M. Minczakiewicz * Poczucie tożsamości społecznej a perspektywy i plany życiowe dorosłych osób z zespołem Downa * Ewa Pisula * Rodzice wobec dorastania i dorosłości swoich dzieci z zespołem Downa * Anna Dąbrowska * Sprawowanie opieki nad dorastającym dzieckiem z zespołem Downa a stres i poczucie koherencji u rodziców * Izabela Fornalik * O tym co nieuniknione - osoba z zespołem Downa a doświadczenie˙ śmierci * CZĘŚĆ III * ASPEKTY EDUKACYJNE * Anna Sobolewska * Urodzeni trzy razy * Bogusława B. Kaczmarek * Umiejętności językowe i komunikacyjne dorosłych osób z zespołem Downa * Beata Borowska-Beszta * Metoda Intymności i Interakcyjności na tle narracji i pisania twórczego dorosłej kobiety z zespołem Downa * Katarzyna, Krzysztof Lausch * Wychowanie religijne dorosłych osób z zespołem Downa * Izabela Fornalik * Wspieranie rozwoju psychoseksualnego osób z zespołem Downa * Leszek Ploch * Aktywność twórcza skuteczną forma stymulacji˙ osób z Zespołem Down * Anna Zwierzchowska, Krystyna Gawlik * Kultura fizyczna osób z zespołem Downa * Mirella Michalewska-Pająk * Znaczenie relacji człowiek- zwierzę w dorosłym życiu osób z zespołem Downa. Rózne oblicza dogoterapii * CZĘŚĆ IV * ASPEKTY SPOŁECZNO-ZAWODOWE * Urszula Jarecka * Medialny obraz dorosłości osób z zespołem Downa * Lidia Klaro-Celej˙ * Szkoły przysposabiające do pracy i zatrudnienie dla osób z zespołem Downa w stopniu umiarkowany, znacznym * Bernadeta Szczupał * Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężania dyskryminacji w dostępie do rynku pracy * Robert Śmigiel, Anna Szemplińska, Jarosław Andrzejczak * Wspólnota zamieszkania Arka (L`Arche) miejscem doświadczenia dorosłości osób z zespołem Downa * Marta Sałkowska * System wsparcia dorosłych osób z zespołem Downa w Norwegii. Perspektywa matki * CZĘŚĆ V * MÓJ BRAT, MOJA SIOSTRA * Anna Ciesielska (Terentowicz) * Dar od Krzysia * Anna Zawada * Urodzinowy telefon * Anna Jarocka * Brat i Ja * Anna Majewska-Ernestowicz * Moja młodsza siostra * Aleksandra Jaryńska * "Lala Ola i Pati z zespołem Downa"
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15772 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 317-330, wykaz aktów prawnych s. 331.
Współfinansowanie: Uniwersytet (Białystok). Wydział Pedagogiki i Psychologii
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.0 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 233-257.
Cechy współczesnego świata i wyzwania stojące przed edukacją początkową dziecka zrodziły pomysł napisania tej książki. Powstała z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach, a także nauczycielach już pracujących w szkołach podstawowych, którzy chcą być coraz lepiej przygotowani do krytycznej refleksji nad współczesną edukacją, a jednocześnie sprostać jej aktualnym wyzwaniom. Przedmiotem tej monografii są wybrane problemy rozwijania kompetencji kluczowych w procesie edukacji elementarnej - w przedszkolu i szkole.Zamiarem autorów jest ukazanie czytelnikom istoty kompetencji kluczowych, warunków i możliwości ich rozwijania w pracy z dzieckiem. Przedstawiono autorskie rozwiązania organizacyjne i programowe w edukacji początkowej - nowatorskie w odniesieniu nie tylko do treści, ale także do form i metod pracy z dziećmi w sferze rozwijania kompetencji kluczowych. Zmiana w podejściu do metod realizacji treści edukacji początkowej wyraża się w przyjęciu postulatów psychologii i pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego.Książka składa się z trzech części. W pierwszej, która ma charakter teoretyczny, omówiono źródła, konteksty oraz warunki i sposoby stymulowania rozwoju poszczególnych składników kompetencji kluczowych. Metody stosowane przez nauczyciela w procesie stymulowania rozwoju kompetencji kluczowych osadzono we współczesnych teoriach edukacyjnych. Zaakcentowano szczególną rolę kompetencji uczenia się w procesie nabywania wszystkich pozostałych kompetencji kluczowych.W części drugiej przedstawiono określone przez Parlament Europejski kompetencje kluczowe, odnosząc je do oczekiwanej wiedzy, umiejętności i postaw dzieci w młodszym wieku szkolnym. Implikacje praktyczne omówione w tej części wynikają z podstawowych założeń pedagogiki konstruktywizmu poznawczego i społecznego. W kolejnych rozdziałach, które poświęcone są poszczególnym kompetencjom kluczowym, uwzględniono podobne perspektywy analizy...W części trzeciej wskazano wybrane aspekty działalności edukacyjnej wpierającej rozwój kompetencji kluczowych, w tym podkreślono szczególnie rolę nauczyciela i budowania przez niego pozytywnych relacji z uczniami.
Część I * Kompetencje kluczowe jako warunek i wynik uczenia się przez całe życie * Rozdział 1 * Istota i rodzaje kompetencji kluczowych (Barbara Dudel)á * Rozdział 2 * Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa teoretyczna nabywania kompetencji kluczowych * (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)á* Rozdział 3 * Uczenie się dzieci jako warunek ich rozwoju i nabywania kompetencji kluczowych (Janina Uszyńska-Jarmoc)á* Część II * Rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu i szkole * Rozdział 4 * Porozumiewanie się w języku ojczystym * (Małgorzata Głoskowska-Sołdatow)á* Rozdział 5 * Porozumiewanie się w językach obcych (Grażyna Erenc-Grygoruk)á* Rozdział 6 * Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne uczniów klas młodszych * (Barbara Dudel, Jolanta Szada-Borzyszkowska)á * Rozdział 7 * Kompetencje informatyczne (Elżbieta Hałaburda)á* Rozdział 8 * Kompetencja uczenia się (Janina Uszyńska-Jarmoc)á* Rozdział 9 * Kompetencje społeczne i obywatelskie (Anna Kienig)á* Rozdział 10 * Inicjatywność i przedsiębiorczość (Emilia Jakubowska)á* Rozdział 11 * Świadomość i ekspresja kulturalna (Zofia Redlarska)á* Rozdział 12 * Dbanie o zdrowie i sprawność fizyczną (Katarzyna Nadachewicz)á* Część III * Nauczyciel XXI wieku – wybrane aspekty działalności edukacyjnej * Rozdział 13 * Rodzaje interakcji wychowawczych w procesie uczenia się dziecka (Elżbieta Jaszczyszyn)á* Rozdział 14 * Praca zindywidualizowana z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (Jolanta Szada-Borzyszkowska)á á
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16775 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (4 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16843 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16844 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografia, netografia przy pracach.
Część tekstu w języku słowackim. Streszczenie w języku angielskim, polskim przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
Tom 11 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nauczyciel i dziec­ko w dobie kryzysu edukacji, składa się z dwóch części. Teksty mają charakter teoretyczny, empiryczny i praktyczny. Stanowią wkład w dyskusję nad stanem edukacji małego dziecka oraz możliwościami jej modyfikacji zgodnie z uniwersalnym systemem wartości w perspektywie kształcenia młodych pokoleń i budowania wartościowego społeczeństwa. W szerszej perspektywie - dotyczą dylematów kształcenia nauczycieli.W części pierwszej - Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji - autorzy tekstów podejmują ważne kwestie związane z budowaniem autorytetu nauczyciela, ze stylami i metodami jego pracy pedagogicznej zarówno w przedszkolach, jak i szkołach.Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci, autorzy wskazują w swoich artykułach na sposoby ich rozpoznania oraz uwzględniania w praktyce pedagogicznej. Podkreślają wagę właściwej komunikacji między nauczycielami, rodzicami i dziećmi. Przedstawiają możliwości wdrożenia w polskich szkołach wartościowych koncepcji i systemów kształcenia, mniej lub bardziej znanych w światowych systemach edukacyjnych. Teksty zawarte w części drugiej, zatytułowanej Rodzic - dziecko - nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej, odnoszą się do zagadnienia współpracy rodziców (i rodziny) z nauczycielami pracującymi w przedszkolach i szkołach. Ukazano w nich znaczenie dzieciństwa spędzanego w rodzinie, przedszkolu i szkole oraz wagę udziału rodziców w edukacji dzieci. Przedstawiono dylematy rodziców związane z pójściem dziecka do przedszkola, podjęciem przez nie obowiązku szkolnego oraz ich poglądy na temat osoby nauczyciela. Podjęto wątek zmiany w komunikacyjnej przestrzeni edukacji, a także problematykę uwarunkowań i implikacji współczesnego wychowania w rodzinie w kontekście "zatracenia" w cyberprzestrzeni czy nieharmonijnego rozwoju dzieci oraz zagadnienie kryteriów oceny warunków rozwoju dzieci w rodzinie.Oddając do rąk Czytelników ten tom, wyrażamy nadzieję, że jego lektura będzie przyczynkiem do podjęcia lub pogłębienia badań nad dzieciństwem i edukacją małego dziecka.
Współczesny nauczyciel wobec zmiany w edukacji * Nauczyciel – między autorytetem a autorytaryzmemá * Style pracy nauczyciela w edukacji dzieckaá * Identifikácia vzdelávacích potrieb krajansk?ch učiteľová * Refleksje o rzeczywistych warunkach pracy współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnejá * W poszukiwaniu wzoru osobowego nauczyciela w toku studiów pedagogicznych (doniesienie z badań przyszłych pedagogów)á * Perfekcionistické dieťa v školeá * Zachęcanie przedszkolaków do samodzielności w świetle wyników ewaluacji zewnętrznejá * Rola nauczyciela w rozwoju twórczej postawy dzieckaá * Podejście konstruktywne w perspektywie możliwości i potrzeby zmian paradygmatu kształcenia * Dialogiczność w przestrzeni przedszkoli rodzinnychá * Duńska szkoła postrzegana z perspektywy nauczycieli, uczniów i rodzicówá * Rodzic – dziecko – nauczyciel w aktualnej przestrzeni wychowawczo-edukacyjnej * Czas dzieciństwa – wybrane wyniki badańá * Adaptacja – aktywizacja – animacja. O strategiach rodzicielskiego działania w edukacji małego dzieckaá * Udział rodziców w edukacji dziecka (w świetle analizy wybranych programów kształcenia zintegrowanego) * Osobnosť učiteľa v predprimárnom vzdelávaní z pohľadu rodičová * Dylematy rodziców dzieci sześcioletnich związane z rozpoczęciem obowiązku szkolnegoá * Doświadczanie zmian w komunikacyjnej przestrzeni edukacyjnejá * „Zatracenie” w cyberprzestrzeni jako atrybut współczesnego wychowania w rodzinie – wybrane uwarunkowania i implikacjeá * Oczekiwania rodziców wobec edukacji dziecka w wieku przedszkolnymá * Dziecko w środowisku dwujęzycznymá * Diagnoza dziecka o nieharmonijnym rozwoju – ważne kryteria oceny warunków rozwoju w rodzinie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21120 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Współfinansowanie: Uniwersytet Śląski (Katowice). Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji (Cieszyn)
Tekst częśc. czes., słowac. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Tekst częśc. ang., czes., słowac. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
Trzeci tom pracy Edukacja małego dziecka, zatytułowany Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia, kontynuuje refleksje dotyczące pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przed- i wczesnoszkolnym. Zaprezentowano w nim autorskie poglądy i/lub wyniki cząstkowych badań prowadzonych w tym zakresie. Mimo że w niektórych przypadkach badania te wykonano na małych grupach dzieci (uczniów klas I-III), ich rodziców i nauczycieli, dają one jednak wartościowy poznawczo obraz funkcjonowania współczesnego dziecka w wielu różnorodnych środowiskach (rodzinnym, przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym, rówieśniczym, medialnym).Tom otwiera część zatytułowana Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie - dziecka i dzieciństwa - w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną. Podejmują także próbę wskazania nowych orientacji i strategii edukacyjnego działania, ze szczególnym uwzględnieniem refleksyjności i myślenia krytycznego odnoszących się do poszukiwania, tworzenia i zmiany zarówno w działalności dziecka, jak i nauczyciela.Część druga - Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji - poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej. Zmiany te dotyczą głównie charakteru instytucji zajmujących się kształceniem dzieci przed- i wczesnoszkolnych, i obejmują: model edukacji, proces kształcenia, program nauczania, metodę planowania edukacji oraz ewaluację wyników kształcenia.Ostatnia część tomu - Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce - obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.Ewa Ogrodzka-Mazur
NOWE KONTEKSTY EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA * * * Iwona Samborska * Przemiana dzieciństwa jako wyznacznik przemian edukacyjnych * * * Iwona Czaja-Chudyba * Nieobecna praktyka – o wykorzystaniu strategii rozwijających krytyczną refleksję w edukacji wczesnoszkolnej * * * Sonia Czudek-Ślęczka, Arkadiusz Wąsiński * Opieka wnuków nad dziadkami w przestrzeni wspólnoty rodzinnej * * * Tatiana Kłosińska * Problemy wczesnej edukacji medialnej * * * Małgorzata Zalewska-Bujak * Wychowanie dla bezpieczeństwa we współczesnym społeczeństwie – wybrane dylematy i zagrożenia * * * Katarzyna Wojciechowska * Bezpieczeństwo w życiu przedszkolaka – komunikat z badań * * * Beata Kozieł * Zjawisko krzywdzenia dzieci – próba analizy wybranych raportów * * * DOŚWIADCZENIA EDUKACJI PRZED- I WCZESNOSZKOLNEJ W CZECHACH I NA SŁOWACJI * * * Radmila Burkovičová * The current nature of children`s education in Czech pre-schools * * * Alexandra Tomášová * Školní vzdělávací program a plán autoevaluace mateřské školy * * * * Alena Douškova * Potreby detí a špecifické mikroprostredie materskej školy v Slovensko * * * SoŁa Kariková * Školská spôsobilost` – podmienka pre zvládnutie roly školáka * * * * POGLĄDY I DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE EDUKACJI MAŁYCH DZIECI W POLSCE * * * Anna Buła * Wspieranie samodzielności myślowej uczniów klas początkowych w praktyce szkolnej * * * Renata Reclik * Wspieranie aktywności matematycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym * * * Monika Wiśniewska-Kin * Myślenie metaforyczne dzieci w wieku wczesnoszkolnym – niewykorzystane i zaniedbane możliwości, zanikająca szansa… * * * Jolanta Bonar * Zadania edukacyjne jako czynnik wspierający rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym * * * Bożena Grzeszkiewicz * Rozwój emocjonalno-społeczny dzieci w wieku przedszkolnym * * * Aleksandra Skowrońska * Potrzeba kształtowania kompetencji społeczno-emocjonalnych małego dziecka * * * Barbara Chojnacka-Synaszko * Dzieci w młodszym wieku szkolnym wobec oferty zagospodarowania czasu wolnego w placówkach świetlicowych * * * Jacek Stelmach * Zachowania ryzykowne małych dzieci jako przejaw socjopatologii rodziny na pograniczu polsko-czeskim * * * Informacja o autorach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16476 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Tekst częśc. ang., czes., słowac. Streszcz. ang., pol. przy pracach. Spis treści także ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Depozyt WSB (św. Wincentego 85)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 02.B (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Edukację alternatywną można postrzegać jako swoistą reakcję obronną rodziców, uczniów, nauczycieli, a także badaczy na masowy charakter edukacji, obecną w niej przemoc strukturalną, symboliczną, przejawy ukrytego programu. Pojęcie edukacji alternatywnej weszło na dobre do języka współczesnej polskiej pedagogiki - nie tylko za sprawą praktyk edukacyjnych odmiennych od masowego kształcenia, ale także publikacji: monografii, prac zbiorowych i artykułów. Pierwsze z nich pojawiły się na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy opadła ideologiczna kurtyna izolująca nas od zachodniej myśli pedagogicznej. Dopiero wtedy możliwe było upowszechnienie na przykład: montessoriańskiej, freinetowskiej, waldorfskiej, antypedagogicznej czy gestaltowskiej myśli i praktyki, a także tekstów Ivana Illicha, Johna Holta, Hubertusa von Schoenebecka i wielu innych autorów. Podkreślić trzeba szczególną rolę Bogusława Śliwerskiego, który jest nie tylko współredaktorem niniejszej książki, ale od wielu lat także promotorem i propagatorem ruchu odnowy edukacji, aktywnym organizatorem cyklu międzynarodowych konferencji poświęconych edukacji alternatywnej, autorem monografii i redaktorem naukowym pierwszych publikacji zbiorowych na ten temat.
Rozdział I. Edukacja alternatywna: próba syntezy i określenia współczesnej roli * 1. Istota edukacji alternatywnej * 1.1. Edukacja typu „albo to – albo tamto” * 1.2. Edukacja alternatywna jako jedna z wielu pedagogii * 2. Przyczyny i uwarunkowania zaistnienia edukacji alternatywnej * 3. Podmioty inicjujące i prowadzące alternatywne szkoły * 4. Pozoranci i faryzeusze edukacji alternatywnej * 5. Edukacja alternatywna to edukacja autorska * 6. Władze centralistycznego ustroju szkolnego wobec edukacji alternatywnej * 7. Konieczność konstruktywistycznej zmiany w dydaktyce * 8. Alternatywa (w) edukacji XXI wieku * Rozdział II. Innowacje w edukacji. Perspektywa pedagogiki innowacyjności * 1. Nowa koncepcja innowacji w edukacji * 2. Perspektywa „ja”. O innowatorze słów kilka * 3. Perspektywa „to”. O działaniach innowatora * 4. Perspektywa „my”. Jak ważna jest kultura * 5. Perspektywa „te”, czyli o systemach i środowiskach innowacyjnych * 6. Wskazówki dla badaczy i nauczycieli * Rozdział III. Kreatywność – twórczość – postawa twórcza. Próba systematyzacji pojęć i teorii * Wprowadzenie: o czym pedagodzy powinni wiedzieć * 1. Twórczość – kreatywność – postawa twórcza: bogactwo znaczeń * 2. Twórczość: wartościowa nowość * 3.Teorie twórczości – bogactwo czy nadmiar? * 4. Implikacje pedagogiczne – edukacja dla/ku twórczości * Rozdział IV. * Młodzież, edukacja i przemiany kultury współczesnej: (re)konstrukcje kontroli, wolności i rozproszenia * 1. Pedagogika rdzenia tożsamości * 2. Pedagogika maksymalnej akceptacji podmiotowości i kształtowania poczucia własnej wartości * 3. Pedagogika krytycznego myślenia i dystansu 4. Pedagogika trwałych relacji międzyludzkich * 5. Pedagogika szacunku dla kultury wysokiej i kultury popularnej * 6. Pedagogika niemediowanych i nieedytowanych form ekspresji tożsamości oraz kontaktów „twarzą w twarz” * 7. Pedagogika szacunku dla (czytania i gromadzenia) książek oraz biblioteki * 8. Pedagogika koncentracji uwagi i kontemplacji oraz zdolności do porządkowania * Rozdział V. Czy zdolni uczniowie mają swoje miejsce w tradycyjnej szkole? * 1. Definicje zdolności * 2. Definicja oświatowa * 3. Koncepcja inteligencji wielorakich Howarda Gardnera 4. Koncepcja Josepha S. Renzulliego * 5. Koncepcja Roberta J. Sternberga * 6. Kazimierz Dąbrowski – potencjał rozwojowy * 7. Mega-Model Rozwoju Talentu * 8. Strategie kształcenia uczniów zdolnych * 9. Przyspieszone kształcenie * 10. Wzbogacone kształcenie * 11. Edukacja domowa * Rozdział VI. Problemy dzieci matematycznie uzdolnionych. Wyniki badań, interpretacje i wnioski oraz rozpaczliwe wołanie o lepsze traktowanie tych dzieci w szkołach * 1. Badania, które zmieniły poglądy dotyczące uzdolnień matematycznych dzieci * 2. Cechy umysłów dzieci z zadatkami uzdolnień matematycznych * 3. O konstruowaniu narzędzi diagnostycznych przydatnych do rozpoznawania zadatków uzdolnień matematycznych u dzieci * 4. Szacunkowe dane o poziomie wiadomości i umiejętności matematycznych badanych dzieci * 5. Dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie pierwszej znacząco mniej dzieci manifestuje zadatki uzdolnień matematycznych? * 6. Krótko o tym, że treści kształcenia matematycznego powodują rozleniwienie umysłów uzdolnionych matematycznie dzieci – na przykładzie kształtowania umiejętności liczenia i rachowania w klasie pierwszej * 7. Okresy szczególnej wrażliwości na rozwijanie zadatków uzdolnień matematycznych u dzieci * 8. Działania zmierzające do zmiany na lepsze szkolnych losów dzieci obdarzonych zadatkami uzdolnień matematycznych * Rozdział VII. Miejsce kultury i sztuki w edukacji szkolnej – potrzeba czy fanaberia * 1. „W życiu bym do teatru nie poszedł”, czyli utyskiwanie malkontentki kulturalnej * 2. Znaczenie sztuki – pole działania sztuką i poprzez sztukę * 3. Kroki mniej i bardziej udane – na drodze ustalania strategii edukacyjnej dla sztuki i kultury * 4. W stronę modelu * 5. Implikacja praktyczna * Rozdział VIII. Postawy twórcze versus odtwórcze młodego pokolenia. Refleksje na kanwie wybranych idei i badań * Wprowadzenie. Kreatywność i twórczość a „stary i nowy” system edukacji * 1. Kreatywność i wspieranie rozwoju osobowości twórczej jako nowy (?) cel edukacji * 2. Transgresja i twórczość w perspektywie edukacyjnej * 3. Geneza postaw twórczych. Szkoła jako przestrzeń kształtowania postaw transgresyjnych vs marnowania potencjałów ucznia * 4. Postawy twórcze w karierze edukacyjnej ucznia w świetle wybranych badań * 5. Metodologiczne aspekty badań własnych * Refleksja zamiast zakończenia: „po prostu nie przeszkadzać”? * Rozdział IX. Kreowanie alternatyw w edukacji – idea, uwarunkowania, oblicza * 1. Potrzeba alternatyw * 2. Droga ku alternatywie * 3. Edukacyjna alternatywa w działaniu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19326 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 367-371.
Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej) jest pierwszą w Polsce tego rodzaju publikacją, adresowaną do szerokiego grona zarówno specjalistów, jak i rodziców, opiekunów, przyjaciół - osób dzielących codzienność z dziećmi i dorosłymi doświadczającymi trudności w porozumiewaniu się. Jest próbą opisania blisko 1600 pojęć odnoszących się do nowego obszaru w polskiej logopedii i pedagogice osób niepełnosprawnych, jakim jest zastosowanie alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi z zaburzeniami mowy, języka i komunikacji.Sposoby AAC (augmentative and alternative communication) są procesami wielokrotnie złożonymi, obejmującymi różne komponenty dostosowane do potrzeb osób niemówiących. Na konferencjach poświęconych komunikacji wspomagającej zgłaszanych jest wiele problemów, z jakimi na co dzień borykają się nauczyciele, terapeuci udzielający pomocy dzieciom i dorosłym, którzy z różnych powodów nie są w stanie porozumieć się z innymi osobami. Problemy te często pozostają bez rozwiązań. W prowadzonych dyskusjach wymienia się m.in.: brak dostatecznej liczby wykształconych w tym kierunku specjalistów, problemy terminologiczne, zbyt późne podejmowanie decyzji o właściwej terapii w obszarze porozumiewania się, brak materiałów dydaktycznych, programów i opracowań metodycznych, niską świadomość społeczną dotyczącą możliwości kompensowania poważnych zaburzeń w porozumiewaniu się. Podkreśla się również konieczność prac teoretycznych i badań naukowych z tego zakresu oraz współpracy z naukowcami z wielu dziedzin nauki.poleca ImpulsDo tej pory nie podjęto prób określenia zakresu terminologicznego wspomagających i alternatywnych sposobów komunikacji, a jest to bardzo istotny krok dla rozwoju tej dziedziny. Prezentowana w niniejszej pracy terminologia jest próbą zmierzenia się z tym trudnym obszarem, ale wierzymy, że jest również wkładem w toczące się dyskusje dotyczące roli AAC w działaniach systemowych, które zapewniałyby wszystkim dzieciom i dorosłym dostęp do specjalistycznych oddziaływań, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Mamy nadzieję, że nasza praca poszerzy znajomość specyfiki prezentowanych haseł, a w efekcie podniesie jakość życia tych osób.Słownik powstawał kilka lat - w tym czasie zbierano hasła, weryfikowano je i tworzono definicje odpowiednie dla polskiej nauki. Wiązało się z tym wiele problemów, przede wszystkim dlatego, że większość haseł zamieszczonych w publikacji wychodzi poza tradycyjnie definiowane w logopedii czy pedagogice terminy. Dobierając hasła, starłyśmy się wprowadzić tylko te, które ściśle wiążą się z koncepcjami i strategiami AAC, stąd też wiele terminów otrzymało nowe znaczenia, inne niż powszechnie stosowane, np. skanowanie, kodowanie. Inne, niemające swoich odpowiedników w języku polskim, występujące jako nazwy własne, albo takie, które już się przyjęły na gruncie polskiego AAC, zachowują oryginalne nazwy, np. "GoTalk", "Bigmack" czy "e-tran".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20062 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej