Psychologia penitencjarna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(6)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
nieokreślona
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(3)
WP130 (św. Wincentego 85)
(3)
Autor
Ciosek Mieczysław (1945- )
(1)
Dąbrowska Anna (1965- )
(1)
Lewandowski Marek (1957- )
(1)
Nowacki Zbigniew
(1)
Pastwa-Wojciechowska Beata (1965- )
(1)
Poklek Robert
(1)
Snopek Mariusz (1983- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(6)
Język
polski
(6)
Odbiorca
Studenci
(2)
Służba więzienna
(1)
Temat
Kobieta
(5207)
Rodzina
(4011)
Przyjaźń
(3833)
Miłość
(3256)
Tajemnica
(2953)
Psychologia penitencjarna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2937)
Relacje międzyludzkie
(2516)
Zabójstwo
(2173)
Życie codzienne
(1907)
Magia
(1732)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1527)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1378)
II wojna światowa (1939-1945)
(1364)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1347)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(998)
Trudne sytuacje życiowe
(997)
Wybory życiowe
(934)
Sekrety rodzinne
(929)
Policjanci
(908)
Żydzi
(892)
Relacja romantyczna
(880)
Osoby zaginione
(877)
Władcy
(869)
Psy
(861)
Historia
(848)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(774)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(675)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(636)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(586)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(455)
Postawy
(452)
Lekarze
(448)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(429)
Czarownice i czarownicy
(427)
Nauczanie początkowe
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Unia Europejska
(1)
Gatunek
Monografia
(2)
Raport z badań
(2)
Podręcznik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(5)
Edukacja i pedagogika
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
6 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Psychologia penitencjarna / redakcja naukowa Mieczysław Ciosek, Beata Pastwa-Wojciechowska. - Wydanie I - 1 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. - 600 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
(Psychologia w postępowaniu karnym i wykonawczym.)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach [557]-593 i bibliografia przy pracach.
Psychologia i prawo to rozległe dziedziny wiedzy, które dokonują oglądu zachowania człowieka z dwóch punktów widzenia: pierwszy z nich polega na poszukiwaniu przyczyn oraz mechanizmów postępowania, drugi odnosi się do oceny zgodności zachowania człowieka z normami prawa. Perspektywy te spotykają się i wzajemnie przenikają w procesie postępowania karnego i postępowania wykonawczego. Z istnieniem i funkcjonowaniem aparatu wymiaru sprawiedliwości związane są więc tradycyjnie dwie dyscypliny psychologiczne: psychologia sądowa i psychologia penitencjarna, odnosząca się do sytuacji przymusowej izolacji człowieka w instytucjach zamkniętych. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach289-[343]. Indeks.
W książce podjęto problematykę zasobów osobistych i społecznych wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych i ustalenia ich związku z dobro-stanem psychicznym. Autorka omawia znaczenie zasobów psychospołecznych w życiu człowieka oraz przybliża ich resocjalizacyjny potencjał. Wskazuje także na sytuacji, w której wtórna socjalizacja osób dorastających odbywa się w separacji od zewnętrznych, naturalnych środowisk życia. Odwołując się do literatury przedmiotu, ukazuje niekorzystny wpływ izolacji instytucjonalnej na zdrowie psychiczne adolescentów. Na tej podstawie i z uwzględnieniem wyników badań własnych przedstawia nowe rozwiązania w pracy z młodzieżą przebywającą w placówkach resocjalizacyjnych. Proponuje kierunki zmian koncentrujące się na rozwoju dobrostanu psychicznego oraz rekomenduje adekwatne programy, które z powodzeniem stosowane są w wielu krajach świata. Publikacja skierowana jest zarówno do teoretyków, jak i praktyków. Będzie szczególnie przydatna dla studentów kierunków pedagogicznych i pracy socjalnej, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych oraz kadry pedagogicznej instytucji wychowawczych i resocjalizacyjnych. "Autorka, sięgając zwłaszcza do podstaw współczesnej psychologii pozytywnej oraz do pedagogiki resocjalizacyjnej – w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym – skonstruowała projekt badawczy koncentrujący się na poszukiwaniu u wykolejających się wychowanków nie deficytów socjalizacyjnych, a tkwiących w nich zasobów psychospołecznych stanowiących punkt wyjścia podejmowanych odpowiednich działań opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Dzięki takiemu właśnie ujęciu praca ta jest swoistym novum wśród licznych dzisiaj opracowań powstających w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej”. Z recenzji prof. dr. hab. Wiesława Ambrozika Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22529 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach.
Tekst częściowo w językach słowackim i czeskim.
Zmieniające się w ciągu ostatnich dziesięcioleci wyznaczniki aktywności życiowej ludzi są spowodowane nie tylko zmianami demograficznymi, związanymi ze starzeniem się społeczeństwa przy jednoczesnym zmniejszaniu się liczebności dzieci i młodzieży, ale również warunkowane są wydłużeniem trwania ludzkiego życia, a co się z tym wiąże - przedłużeniem aktywności edukacyjnej, zawodowej i społecznej człowieka. Zachodzące w Europie Wschodniej zmiany kulturowe i cywilizacyjne, będące efektem wstąpienia niektórych krajów z tego obszaru do Unii Europejskiej, przebiegają dość dynamicznie, co z jednej strony przybliża tę część Europy do społeczeństw Europy Zachodniej w wymiarze politycznym, gospodarczym, zawodowym, społecznym i edukacyjnym. Z drugiej zaś strony wprowadzają pewnego rodzaju niepewność i chaos kulturowy w obrębie do tej pory funkcjonujących norm i wartości, będących pewnego rodzaju ramami, porządkującymi życie człowieka w wymienionych wcześniej przestrzeniach. Jedno jest pewne - coraz trudniej w oparciu o tradycyjne wzory pełnić różnorodne funkcje, tak obywatelskie, jak i zawodowe czy edukacyjne. Należy jednak mieć nadzieję, że podejmowane działania edukacyjne oraz związany z tym rozwój wiedzy w społeczeństwach doprowadzą w przyszłości do rzeczywistej, a nie tylko formalnej integracji społecznej i kulturowej państw Unii Europejskiej. Aby tak się stało, konieczne jest nie tylko modyfikowanie programów oświatowych, budowanych na jednoczących wartościach, ale harmonizowanie zmian społecznych i gospodarczych w taki sposób, żeby zainteresować nimi jak największe rzesze ludzi. Ze wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 316 (1 egz.)
Kaucja: 33,24 zł
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [147]-163.
Niniejsze opracowanie jest w głównej mierze sprawozdaniem z badań, które zostały przeprowadzone w ramach rozprawy doktorskiej zatytułowanej Wywieranie wpływu społecznego wśród skazanych i tymczasowo aresztowanych przebywających w warunkach izolacji więziennej (Z. Nowacki, 2008).Natomiast charakterystykę społeczności więziennej opracowano, posiłkując się przede wszystkim ustaleniami w literaturze przedmiotu. Badania zostały przeprowadzone w latach 2005-2006 na terenie sześciu jednostek penitencjarnych. Celem podjętych badań była próba określenia warunków, w których mechanizmy ulegania wpływowi społecznemu mogą zmienić kształt procesu resocjalizacji w warunkach izolacji więziennej.A zatem przedmiotem badań ustanowiono zjawisko wpływu społecznego wśród skazanych i tymczasowo aresztowanych przebywających w warunkach izolacji więziennej. Zaletą tej pracy jest objęcie badaniami pewnej liczby tymczasowo aresztowanych, co w obecnych warunkach przysparza wielu problemów. Opracowanie lokuje się w nurcie prac empirycznych, których na przestrzeni ostatnich lat nie publikowano zbyt wiele. Zaletą książki jest uwzględnienie reprezentatywnej próby 883 mężczyzn przebywających w izolacji więziennej.Autor wyraża nadzieję, że uzyskany rezultat badawczy przyczyni się do wzbogacenia wiedzy z zakresu wpływu społecznego wśród osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych. Być może będzie stanowić asumpt do rozważań nad oddziaływaniem wychowawczym (wpływem społecznym).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21041 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zarys psychologii penitencjarnej : pomiędzy teorią a praktyką / Robert Poklek. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2018. - 206, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach 173-190.
Podręcznik dla studentów resocjalizacji, psychologii, bezpieczeństwa oraz funkcjonariuszy Służby Więziennej.
Osoby pozbawione wolności pozostają dalej ludźmi i posiadają niezbywalne prawa przynależne każdemu człowiekowi, jednak ich sposób postrzegania rzeczywistości na skutek umieszczenia w więzieniu się zmienia, a pobyt w izolacji pozostawia trwały ślad w ich psychice. Psychologia penitencjarna próbuje opisać życie umysłowe osób poddanych izolacji więziennej, sposób ich myślenia i odczuwania, wyjaśnić psychospołeczne przyczyny zachowań oraz motywy, jakimi kierują się, podejmując takie, a nie inne działania. Niniejsza książka próbuje w sposób syntetyczny zebrać podstawowe informacje dotyczące procesów psychicznych, jakie zachodzą u osób pozbawionych wolności, wpływu tych procesów na funkcjonowanie więźniów i bariery, jakie stwarzają, oraz możliwości wykorzystania ich w procesie resocjalizacji penitencjarnej. Ponieważ środowisko więzienne oddziałuje również na pracujący tam personel, w podręczniku starano się w sposób uporządkowany opisać także psychikę funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz wskazać, jak służba wpływa na ich psychospołeczne funkcjonowanie. Książka w sposób metodyczny wprowadza Czytelnika w trudną dziedzinę psychologii człowieka-przestępcy uwięzionego w opresyjnej instytucji totalnej. Autor przystępnie, wykorzystując przykłady z praktyki oraz przegląd badań, opisuje psychologię penitencjarną jako dziedzinę nauki stosowanej. Następuje w niej połączenie teorii psychologicznej z metodyką pracy z osobami pozbawionymi wolności. Głównym adresatem podręcznika są studenci resocjalizacji, psychologii, bezpieczeństwa oraz funkcjonariusze Służby Więziennej.
Wstęp * 1. Psychologia penitencjarna jako nauka praktyczna * 1.1. Psychologia penitencjarna jako nauka o człowieku w sytuacji uwięzienia * 1.1.1. Psychologia resocjalizacyjna * 1.1.2. Psychologia penitencjarna * 1.1.3. Związek psychologii penitencjarnej z innymi dziedzinami nauki * 1.1.4. Nauki sądowe a psychologia penitencjarna * 1.2. Wykorzystanie dorobku psychologii penitencjarnej w oddziaływaniach na skazanych * 1.2.1. Psychologiczne bariery resocjalizacji penitencjarnej * 1.2.2. Oddziaływania penitencjarne a resocjalizacja * 1.2.3. Proces resocjalizacji penitencjarnej * 1.2.4. Psychologiczne aspekty stosowania środków oddziaływań penitencjarnych * 1.3. Rola psychologa więziennego w oddziaływaniach penitencjarnych * Podsumowanie rozdziału 1 * 2. Środowisko więzienne i jego wpływ na funkcjonowanie więźniów * 2.1. Charakterystyka instytucji więzienia * 2.1.1. Humanitaryzm współczesnego systemu penitencjarnego * 2.1.2. Dolegliwości izolacji więziennej * 2.2. Mechanizmy przystosowania się do warunków izolacji więziennej * 2.2.1. Techniki adaptacyjne więźniów * 2.2.2. Prizonizacja jako przejaw błędnej adaptacji więziennej * 2.3. Wpływ pozbawienia wolności na funkcjonowanie więźniów * 2.3.1. Specyfika psychologicznego funkcjonowania więźniów * 2.3.2. Zaburzenia zachowania więźniów * 2.3.3. Więzienna podkultura przestępcza i jej wpływ na życie więzienne * 2.3.4. Agresja i przemoc w więzieniu * Podsumowanie rozdziału 2 * 3. Więzienie jako miejsce pracy personelu więziennego * 3.1. Psychospołeczna charakterystyka personelu więziennego * 3.1.1. Społeczny odbiór więziennictwa * 3.1.2. Struktura organizacyjna personelu więziennego * 3.1.3. Wpływ pracy w więzieniu na zachowania organizacyjne personelu * 3.2. Relacje personelu więziennego z osadzonymi * 3.2.1. Interakcja konfliktu w społeczności więziennej * 3.2.2. Funkcjonowanie kobiet w roli funkcjonariusza Służby Więziennej * 3.3. Wpływ służby na funkcjonowanie personelu więziennego * 3.3.1. Osobowość funkcjonariuszy Służby Więziennej * 3.3.2. Wnioski z eksperymentu więziennego Philipa Zimbardo * 3.3.3. Stresogenny charakter służby a funkcjonowanie społeczne personelu więziennego * 3.3.4. Syndrom wypalenia zawodowego funkcjonariuszy Służby Więziennej * Podsumowanie rozdziału 3 * Bibliografia * Spis ramek i rysunków * Test wiedzy * Klucz do testu wiedzy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19323, 20447 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia i akty prawne na stronach [275]-283.
W niniejszej pracy Autor poddał analizie resocjalizację poszkodowanych w rozumieniu oddziaływań wychowawczych, które w kontekście więziennictwa nazywane są resocjalizacją penitencjarną. Głównym celem przedstawianych badań w polecanej publikacji jest rozpoznanie uczestnictwa w resocjalizacji penitencjarnej skazanych mających status osób poszkodowanych. Resocjalizacja rozpatrywana jest tu w kontekście wybranych oddziaływań resocjalizacyjnych (penitencjarnych), tj. zajęć kulturalno-oświatowych i sportowych (KOiS), edukacyjnych i pracy, a także elementów resocjalizująco znaczących, tj. bezpośredniego oddziaływania wychowawcy (kontaktu z nim), kontaktu z rodziną oraz aktywności religijnej. Elementy te są istotne w kontekście oddziaływań penitencjarnych, w tym resocjalizacyjnych, które stanowią istotny element w kształtowaniu prospołecznych postaw skazanych. Ponadto w części empirycznej Autor zawarł charakterystykę przyczyn otrzymania statusu osoby poszkodowanej, relacje zbiorowości poszkodowanych z osadzonymi grypsującymi i niegrypsującymi oraz relacjami, jakie zachodzą między samymi chronionymi. Niezbędne okazało się również zbadanie subiektywnego poczucia zagrożenia, jakie występuje u poszkodowanych, albowiem emocje te mogą utrudniać lub uniemożliwiać racjonalne funkcjonowanie. Tematyka ta wykracza poza problemy szczegółowe, jednak część ta jest niezbędna dla przedstawienia klarowniejszego obrazu poszkodowanych (tzn. chronionych). Całość pracy zamyka zakończenie wraz z wnioskami zawierającymi propozycje dla praktyki penitencjarnej. Podjęty cel badań w założeniu umożliwić ma uzyskanie pełniejszego obrazu osób poszkodowanych w polskich zakładach karnych oraz ich specyficznej sytuacji psychospołecznej. Szczegółowa charakterystyka chronionych, jak również badania nad wybranymi aspektami ich resocjalizacji ukazać mają rzeczywisty obraz problemu degradacji więziennej. Przedstawiane badania przyczynić się więc mogą w konsekwencji do opracowania nowych, skuteczniejszych metod resocjalizacyjnych w pracy z poszkodowanymi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 343 (1 egz.)
Kaucja: 34,84 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej