Psychopatologia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(31)
Forma i typ
Książki
(28)
Publikacje naukowe
(8)
Proza
(7)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Audiobooki
(3)
Poradniki i przewodniki
(2)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(37)
wypożyczone
(16)
Placówka
BD40 (Suwalska 11)
(2)
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
MW123 (św. Wincentego 64)
(3)
W2 (Bazyliańska 6)
(5)
W29 (Rembielińska 6a)
(3)
W37 (Smoleńska 94)
(3)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(4)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W72 (Suwalska 11)
(3)
W85 (Jórskiego 41)
(2)
W98 (Kondratowicza 23)
(3)
WP130 (św. Wincentego 85)
(18)
Autor
Borlik Piotr (1986- )
(7)
Kosior Filip (1992- )
(3)
Cierpiałkowska Lidia (1950- )
(2)
Kępiński Antoni (1918-1972)
(2)
Schier Katarzyna (1958- )
(2)
Augustynek Andrzej
(1)
Bielańska Ewa
(1)
Bliźniewska-Kowalska Katarzyna
(1)
Broniarczyk-Czarniak Marta
(1)
Butcher James Neal (1933- )
(1)
Carlson Elizabeth A
(1)
Chmielecki Robert
(1)
Cohen David (1946- )
(1)
Collins W. Andrew (1944- )
(1)
Czerniawska Ewa
(1)
Davies Ronald D
(1)
Egeland Byron R. (1938- )
(1)
Engle Randall W
(1)
Erikson Thomas (1965- )
(1)
Filip Maria (psychiatra)
(1)
Freud Sigmund (1856-1939)
(1)
Frith Uta
(1)
Gardziel Andrzej
(1)
Gałecka Małgorzata (medycyna)
(1)
Gałecki Piotr (psychiatra)
(1)
Golec Danuta
(1)
Gościniak Jerzy
(1)
Gruza Ewa
(1)
Hartman Monika
(1)
Hellewell Jonathan S. E. (1962- )
(1)
Hernik Mikołaj
(1)
Hooley Jill M
(1)
Ivánka Helena
(1)
Jakels Ludwik
(1)
Jaklewicz Hanna
(1)
Jesionowska Justyna
(1)
Kosyrz Zdzisław (1930- )
(1)
Kowalik Lucyna
(1)
Kozłoowiec Maria
(1)
Krajewski Grzegorz (psychologia)
(1)
Kuśmierek Maciej (psychiatra)
(1)
Lewandowska Aleksandra (psychiatra)
(1)
Mackiewicz Romana (psychiatria)
(1)
Marcelli Daniel
(1)
Marciszewska Anna
(1)
Maruszewska Paulina (psycholog)
(1)
Maruszkin Małgorzata
(1)
Mineka Susan
(1)
Mossakowska-Wójcik Joanna
(1)
Nowańska Magdalena
(1)
Orzechowska Agata
(1)
Pasternak Jacek
(1)
Perenc Lidia
(1)
Pikiel Sylwia
(1)
Radochoński Mieczysław
(1)
Radziwiłłowicz Wioletta
(1)
Rosenhan David L
(1)
Rudecki Tomasz
(1)
Sawicka-Chrapkowicz Anna
(1)
Seligman Martin E. P. (1942- )
(1)
Sitkowska Katarzyna (medycyna)
(1)
Skiba Aleksandra (psycholog)
(1)
Sobolewska-Nowak Justyna
(1)
Sroufe L. Alan
(1)
Stirling John D. (1951- )
(1)
Sumiła Anita
(1)
Szewczuk Włodzimierz (1913-2002)
(1)
Sztyler-Turovsky Agnieszka
(1)
Trzebiatowska Małgorzata
(1)
Wachowska Katarzyna (psychiatra)
(1)
Zaborowska Hanna
(1)
Zajączkowska Marlena
(1)
Zejgarnik Bluma Vul`fovna (1900- )
(1)
Łabęcka Maryna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(14)
2000 - 2009
(9)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(15)
1901-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(31)
Język
polski
(31)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(8)
Studenci
(6)
Lekarze
(1)
Pedagodzy
(1)
Psychiatrzy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(7)
Temat
Kobieta
(5227)
Rodzina
(4023)
Przyjaźń
(3840)
Miłość
(3262)
Tajemnica
(2964)
Psychopatologia
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2940)
Relacje międzyludzkie
(2524)
Zabójstwo
(2175)
Życie codzienne
(1911)
Magia
(1734)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1593)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1533)
Uczucia
(1407)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1367)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1349)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1135)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1004)
Trudne sytuacje życiowe
(1004)
Wybory życiowe
(940)
Sekrety rodzinne
(934)
Policjanci
(908)
Żydzi
(895)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(865)
Władcy
(863)
Historia
(847)
Kultura
(823)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(776)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Arystokracja
(681)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(576)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(560)
Zemsta
(554)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(515)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(506)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(495)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(472)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(457)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Marzenia
(445)
Samotność
(445)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(424)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
1989-2000
(1)
2001-
(1)
Temat: miejsce
Oliwa (Gdańsk ; część miasta)
(5)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Kaszuby
(1)
Gatunek
Podręcznik
(9)
Kryminał
(7)
Powieść
(7)
Monografia
(2)
Opracowanie
(2)
Podręczniki
(2)
Case study (studium przypadku)
(1)
Poradnik
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Raport z badań
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(9)
Socjologia i społeczeństwo
(5)
Medycyna i zdrowie
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
31 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia)
Bibliografia na stronach [428]-463. Indeks.
Poznaj wyniki przełomowego badania nad rozwojem osoby.Proces kształtowania się osobowości intryguje badaczy rozwoju, klinicystów oraz psychologów. Jest to najważniejsze i najbardziej skomplikowane zagadnienie w psychologii, wymaga bowiem uwzględnienia niezliczonych czynników równocześnie, a także ich wpływu na jednostkę w ciągu wielu lat. Zespół doświadczonych naukowców z Uniwersytetu w Minnesocie podjął próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się taką, a nie inną osobą.Niniejsza książka to podsumowanie przełomowego badania, w którym wzięło udział 180 dzieci obserwowanych przez 30 lat, od narodzin do wieku dorosłego. Dzięki wieloletniej pracy otrzymano spójny, złożony obraz rozwoju człowieka, ustalono, jaka jest natura rozwoju, a także wskazano jego ogólne trendy. Autorzy objaśniają zarówno zastosowaną metodologię, jak i konsekwencje projektu dla postrzegania procesu kształtowania osobowości.Zgromadzona w książce ogromna ilość danych pomaga zrozumieć, jak nasze słabe i mocne strony kształtują się pod wpływem takich czynników, jak pierwsze doświadczenia, relacje z rodziną i rówieśnikami w okresie dzieciństwa i adolescencji, różnice w cechach charakteru i zdolnościach czy warunki społeczno-ekonomiczne. Precyzyjne i przejrzyście sformułowane wnioski badawcze wyjaśniają koleje indywidualnych losów, ukazując ciągłą interakcję między rozwijającymi się dziećmi a ich środowiskiem i jego wpływ na kształtowanie się osobowości.Dzięki książce:Ľ poznasz szczegółowy opis metodologii badania i doboru próby;Ľ dowiesz się, jakie są kolejne etapy kształtowania się osobowości i jak rozwija się onaw poszczególnych okresach życia;Ľ poznasz rozwojowy model zaburzeń."Jest to kompleksowe, dobrze przemyślane i skonstruowane podłużne badanie rozwojowe, które w istotny sposób pomaga zrozumieć rozwój i związane z nim zagadnienia. Będzie ono bardzo przydatne nie tylko dla studentów psychologii rozwojowej, ale także dla wszystkich przedstawicieli dyscyplin psychologicznych zajmujących się rozwojem i jego następstwami"."Bulletin of the Menninger Clinic""Wspaniały opis niezwykle wnikliwej eksploracji doświadczeń i okoliczności, które z czasem składają się na osobę... Do tej pory nie przeprowadzono zbyt wielu badań, które trwałyby aż 30 lat, ale oprócz tego, że wspomniane badanie należy do rzadkości, ma również solidne podstawy teoretyczne i będzie inspirujące dla każdego, kto kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, co czyni go taką osobą, jaką jest"."Journal of Child Psychology and Psychiatry""Jeśli chcesz mieć najbardziej aktualną, głęboką wiedzę na temat rozwoju, to powinieneś przeczytać właśnie tę książkę. W tekst wpleciona została prezentacja najnowocześniejszego teoretycznego podejścia do rozwoju. Niniejsza publikacja będzie przydatna jako lektura uzupełniająca na zawansowanym kursie teorii rozwojowej lub bardziej ogólnym kursie z dziedziny rozwoju człowieka"."Journal of Child and Family Studies"L. Alan Sroufe, Ph.D., jest profesorem psychologii dziecka w Instytucie Rozwoju Dziecka oraz na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Minnesoty, a także członkiem Society for Research in Child Development. Autor sześciu książek i ponad 100 artykułów na temat wczesnych relacji przywiązaniowych, rozwoju emocjonalnego i psychopatologii rozwojowej, dzięki którym zyskał międzynarodowe uznanie jako ekspert w tych dziedzinach.Byron Egeland, Ph.D., jest profesorem rozwoju dziecka na Uniwersytecie Minnesoty i jednym z kierowników IrvingB. Harris Training Center for Infant and Toddler Development. Zasiada w zarządach wielu organizacji krajowych, w tym Prevent Child Abuse America oraz w komitecie doradczym Boy Scouts of America. Jest autorem artykułów i książek poświęconych maltretowaniu dzieci, dzieciom z grup wysokiego ryzyka, psychopatologii rozwojowej oraz profilaktycznym programom interwencyjnym dla rodzin z grup wysokiego ryzyka.Elizabeth A. Carlson, Ph.D., pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie Minnesoty. Opublikowała wiele prac na temat wpływu wczesnych doświadczeń na rozwój zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych, internalizacji doświadczenia oraz wzajemnego wpływu reprezentacji i doświadczenia. Zyskała międzynarodowe uznanie, prowadząc szkolenia z zakresu oceny przywiązania u niemowląt.W. Andrew Collins, Ph.D., wykłada psychologię rozwojową w Instytucie Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie Minnesoty. Napisał wiele artykułów poświęconych oddziaływaniu środków masowego przekazu oraz relacji z rodzicami w okresie adolescencji, a także relacjom rówieśniczym i miłosnym w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Obecnie pełni funkcję przewodniczącego rady naukowej Study of Early Child Care and Youth Development prowadzonego pod auspicjami National Institute of Child Health and Human Development.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21583 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3333 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Otoczeni przez psychopatów / Thomas Erikson ; z angielskiego przełożyła Małgorzata Maruszkin. - Warszawa : Wielka Litera, copyright 2018. - 253, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Na okładce: jak rozpracować tych, którzy tobą manipulują.
Fenomenalny skandynawski poradnik, który opanował listy bestsellerów. Wiemy już, jak radzić sobie z idiotami. Teraz przyszła pora, aby zrobić porządek z psychopatami.
Prawdopodobnie nie raz spotkałeś takiego typka - charyzmatyczny, energiczny, zawsze uprzejmy i pomocny. Mówi to, co chciałbyś właśnie usłyszeć, dzięki czemu czujesz się przy nim doskonale. I nawet jeżeli coś w głowie ci powtarza, że jest w tym nutka fałszu, to i tak w to wierzysz. Jest tak pięknie, że aż psychopatycznie.
Thomas Erikson, naukowiec i światowej sławy coach, uświadomi ci, jak psychopaci manipulują twoimi słabościami, aby wykorzystać cię jak najbardziej. W zależności od tego, którym typem osobowości jesteś, możesz go w sprytny sposób rozpracować i oprzeć się jego manipulacji. Oczywiście nie każdy, kto ma cechy psychopatyczne, od razu jest psychopatą i nie każdy psychopata jest seryjnym mordercą.... [Opis pochodzi od wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1. (dostępność ok. 26.01.2022)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
(dostępność ok. 30.06.2024)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 19302 (1 egz.)
(dostępność ok. 01.07.2024)
Książka
W koszyku
Zygmunt Freud i jego koncepcja człowieka / W. Szewczuk.
Nie ulega wątpliwości, że rozwijana przez Zygmunta Freuda psychoanaliza była i jest wielkim wydarzeniem w historii psychologii, a jej znaczenie wykracza poza granice tej nauki. Materiałem empirycznym, który buduje freudowską koncepcję człowieka, są dane pochodzące z czterech obszarów zjawisk - czynności pomyłkowych, zapominania, marzeń sennych i nerwic. Im właśnie autor poświęcił obie prace prezentowane w tym tomie. Czynności pomyłkowe obejmują przejęzyczenia, błędne odczyty napisów, uproszczenia przedmiotów itp., znane każdemu z życia codziennego. Analiza tych przypadków prowadzi niezbicie - zdaniem autora - do ciemnych dziedzin życia psychicznego, takich jak: nikczemna zazdrość, wspomnienia seksualne z dzieciństwa czy aktualne zakazane życzenia seksualne, pragnienia ambicjonalne, niszczycielskie, nadmierne ambicje itp. Drugi obszar zjawisk opisanych przez autora to zapominanie. Freud był przekonany, że jest ono dowodem istnienia stłumionych, wypartych ze świadomości treści dążących do ujawnienia się, jeżeli tylko zaistnieją korzystne po temu okoliczności. Może to nastąpić nawet po wielu latach od czasu stłumienia. Kolejna grupa to marzenia senne, które stanowią - według Freuda - kopalnię materiału dowodowego na rzecz koncepcji psychoanalitycznej, są wytworem własnej psychicznej aktywności śniącego, realizacją życzeń o silnym ładunku emocjonalnym. W marzeniu sennym autor wyróżnia treść jawną i myśli utajone, podkreślając sens istnienia tych drugich. Czwartym obszarem poszukiwań Freuda są nerwice, czyli natręctwa, lęki (np. ciemności, otwartej przestrzeni) i in., które - według autora - są zjawiskami czysto psychicznymi, pozostają w ścisłym związku z przeżyciami człowieka. Objaw nerwicy powstaje w momencie, gdy pewne procesy psychiczne, zamiast rozwinąć się w procesy świadome, ukierunkowane w określony sposób, nie dojdą do świadomości, zostaną zakłócone w swej samorealizacji, to następuje szczególne ich przekształcenie, w wyniku, którego z elementów nieświadomych powstaje objaw nerwicy. Freud był pierwszym psychologiem, który podjął w szerokim zakresie problematykę osobowości jako struktury sterującej całokształtem życia człowieka. Był też jednym z pierwszych, którzy wyeksponowali wielkie znaczenie okresu dzieciństwa dla indywidualnego rozwoju każdego człowieka.
Zygmunt Freud i jego koncepcja człowieka Psychopatologia życia codziennego * I. Zapominanie imion własnych * II. Zapominanie wyrazów obcych * III. Zapominanie nazw i szyku wyrazów * IV. O wspomnieniach dziecięcych i tzw. maskujących * V. Przejęzyczenia * VI. Pomyłki w czytaniu i pisaniu * VII. Zapominanie wrażeń i zamiarów * VIII. Pomyłki w działaniu * IX. Czynności symptomatyczne i przypadkowe * X. Błędy * XI. Kombinowane czynności pomyłkowe * XII. Determinizm. Wiara w przypadek. Zabobon. Punkty widzenia * Marzenia senne
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 61 (1 egz.)
(dostępność ok. 19.06.2024)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 4561 (1 egz.)
(dostępność ok. 10.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 263-267. Indeks.
Badanie psychiatryczne jest kluczowym etapem w procesie diagnostycznym i terapeutycznym w pracy klinicznej z osobami z zaburzeniami psychicznymi i to od tego elementu w znaczącym stopniu zależy postawienie poprawnej diagnozy i wprowadzenie trafnego leczenia. Zespół znakomitych lekarzy psychiatrów i psychologów pod kierunkiem Profesora Piotra Gałeckiego podjął się ambitnego zadania przedstawienia w obszernej monografi i kluczowych aspektów psychopatologii oraz przebiegu badania psychiatrycznego, w tym oceny stanu psychicznego i stawiania rozpoznania w kontekście szerokiego zakresu zaburzeń psychicznych, pogrupowanych według najnowszej wersji klasyfi kacji międzynarodowej ICD-11. Fragment recenzji prof. dr. hab. n. med. Marcina Wojnara.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22519 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1. (dostępność ok. 19.06.2024)
Książka
W koszyku
Psychologia sądowa dla prawników / Ewa Gruza. - Wyd. 2. Stan prawny na 1 lipca 2012 r. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2012. - 314 s. ; 25 cm.
(Biblioteka Sądowa)
Bibliogr. s. 303-314.
Prezentowana książka jest propozycja spojrzenia na procedurę karna w inny, niekodeksowy sposób. Autorka podejmuje problematykę wykorzystania wiedzy psychologicznej w poszczególnych czynnościach procesowych i pozaprocesowych, na każdym etapie pracy wykrywczej i w postępowaniu sądowym. Jest to opracowanie o psychologii w postępowaniu karnym, napisane przystępnym i łatwym językiem przez prawnika, a nie psychologa.W publikacji przedstawiono autorskie podejście do zagadnienia, stanowiące połączenie rozważań teoretycznych z zaleceniami praktycznymi, możliwymi, a niekiedy koniecznymi do zastosowania w trakcie realizacji wybranych czynności procesowo-kryminalistycznych i funkcji orzeczniczych w szeroko rozumianym wymiarze sprawiedliwości, z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć tak kryminalistyki, jak i psychologii.Drugie wydanie zostało uzupełnione o aktualna literaturę przedmiotu, prezentującą najnowsza wiedze z omawianej dziedziny.Książką jest przydatna w pracy prawników, funkcjonariuszy policji i innych służb prowadzących postępowania, w których niezbędne jest szerokie zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii, zwłaszcza sadowej.
* Wykaz skrótów * Wstęp * Rozdział 1 * Pojęcie i zakres psychologii sądowej * 1.1. Uwagi ogólne * 1.2. Działy psychologii * 1.3. Psychologia sądowa * Rozdział 2 * Procesy psychiczne człowieka * 2.1. Ogólne problemy psychologii * 2.2. Procesy psychiczne * 2.3. Zmysły * 2.3.1. Wprowadzenie * 2.3.2. Wzrok * 2.3.3. Słuch * 2.3.4. Węch * 2.3.5. Smak * 2.3.6. Zmysły skórne * Rozdział 3 * Proces formowania się zeznań * 3.1. Etapy formowania się zeznań * 3.2. Spostrzeganie * 3.3. Zapamiętywanie * 3.4. Odtwarzanie * Rozdział 4 * Czynniki wpływające na proces kształtowania się zeznań i wyjaśnień * 4.1. Uwagi ogólne * 4.2. Czynniki subiektywne * 4.2.1. Płeć * 4.2.2. Wiek * 4.2.3. Uwaga i motywacja * 4.2.4. Stan emocjonalny * 4.2.5. Atrakcyjność wyglądu i rola społeczna * 4.2.6. Stereotypy i uprzedzenia * 4.3. Czynniki obiektywne * 4.3.1. Warunki obserwacji * 4.3.2. Odległość * 4.3.3. Czas * Rozdział 5 * Psychologia a zeznania świadka * 5.1. Uwagi ogólne * 5.2. Przygotowanie do przesłuchania * 5.3. Etapy przesłuchania * 5.3.1. Uwagi ogólne * 5.3.2. Etap wstępny * 5.3.3. Swoboda wypowiedzi * 5.3.4. Etap pytań * 5.4. Przesłuchanie poznawcze * Rozdział 6 * Psychologia a przesłuchanie podejrzanego * 6.1. Uwagi ogólne * 6.2. Etapy przesłuchania * 6.2.1. Przygotowanie do przesłuchania * 6.2.2. Etapy przesłuchania * 6.3. Taktyka przesłuchania * 6.3.1. Uwagi ogólne * 6.3.2. Metody racjonalne * 6.3.3. Metody emocjonalne * 6.3.4. Metody kontrowersyjne * 6.3.5. Metoda "dziewięciu kroków" * 6.4. Fakty i mity dotyczące przesłuchania * Rozdział 7 * Psychologia przesłuchań szczególnych * 7.1. Przesłuchanie biegłego * 7.2. Przesłuchanie dziecka * 7.3. Przesłuchanie osoby starszej i chorej * Rozdział 8 * Psychologia a inne czynności * 8.1. Konfrontacja * 8.2. Okazanie osoby * 8.3. Przeszukanie * 8.4. Wizja lokalna * Rozdział 9 * Psychologiczne metody oceny wiarygodności zeznań * 9.1. Podstawowe metody oceny * 9.2. Systematyka metod oceny wiarygodności zeznań * 9.2.1. Uwagi ogólne * 9.2.2. Grupa pierwsza * 9.2.2.1. Analiza procesu formowania się zeznań * 9.2.2.2. Analiza danych osobowych * 9.2.3. Grupa druga * 9.2.3.1. Uwagi ogólne * 9.2.3.2. Obserwacja świadka - styl wypowiedzi i reakcje emocjonalne * 9.2.3.3. Obserwacja zachowań niewerbalnych * 9.2.3.4. Metoda eksperymentalna * 9.2.4. Grupa trzecia * 9.2.4.1. Uwagi ogólne * 9.2.4.2. Motywacja świadka * Rozdział 10 * Kontrowersyjne metody oceny zeznań i wyjaśnień * 10.1. Fizjodetekcja * 10.2. Ekspertyza wariograficzna * 10.3. Psychologiczny ewaluator stresu * 10.4. Termowizja * 10.5. Hipnoza * 10.6. Narkoanaliza * Rozdział 11 * Kryteria wiarygodności zeznań * 11.1. Uwagi ogólne * 11.2. Model U. Undeutscha * 11.3. Model A. Trankella * 11.4. Model H. Szewczyka i E. Littmanna * 11.5. Model G. K?hnkena * 11.6. Procedura SVA * 11.7. Model F. Arntzena * 11.8. Model praktyczny * Rozdział 12 * Psychologia a praca wykrywcza * 12.1. Profilowanie psychologiczne * 12.2. Czynności operacyjne * Rozdział 13 * Psychopatologia * 13.1. Uwagi ogólne * 13.2. Zaburzenia spostrzegania * 13.2.1. Wprowadzenie * 13.2.2. Złudzenia * 13.2.3. Omamy * 13.3. Zaburzenia poznania * 13.3.1. Wprowadzenie * 13.3.2. Zaburzenia uwagi * 13.3.3. Zaburzenia treści * 13.3.4. Zaburzenia myślenia * 13.3.5. Zaburzenia emocji * 13.4. Zaburzenia pamięci * 13.4.1. Wprowadzenie * 13.4.2. Hipermnezja * 13.4.3. Hipomnezja * 13.4.4. Amnezja * 13.4.5. Złudzenia pamięciowe * 13.4.6. Kryptomnezja * 13.5. Zaburzenia odtwarzania * 13.5.1. Wprowadzenie * 13.5.2. Agnozje * 13.5.3. Afazje * Rozdział 14 * Psycholog w procesie karnym * 14.1. Biegły psycholog i jego kompetencje w procesie karnym * 14.2. Przedmiot i zakres ekspertyzy psychologicznej * 14.3. Psycholog jako konsultant * Rozdział 15 * Psychologia na sali sądowej * 15.1. Uwagi ogólne * 15.2. Psychologia a postępowanie dowodowe * 15.3. Psychologia a decyzje procesowe * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54211 (1 egz.)
Kaucja: 111,20 zł
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 391-398.
Dostępne również jako e-book.
Rytm życia zawiera eseje z pogranicza filozofii i medycyny, rozważające mechanizm powstawania i rozwoju patologicznych form ludzkiego postępowania w różnych sytuacjach życiowych np. sprawowania władzy czy uwięzienia. Antoni Kępiński (1918-1972)- legendarny lekarz, jeden z najwybitniejszych polskich psychiatrów i filozofów współczesnych, życie poświęcił bez reszty chorym psychicznie, dwa lata przed śmiercią, nieuleczalnie chory, zapisał przemyslenia wieloletniej praktyki lekarskiej. Tak powstały klasyczne nie tylko w psychiatrii, ale i we współczesnej humanistyce książki: Psychopatologia nerwic, Rytm życia, Schizofrenia, ż psychopatologii życia seksualnego, Melancholia, Lek, Psychpatie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rytm życia / Antoni Kępiński. - Wydanie 7. - Kraków : Wydaw. Literackie, 2001. - 399, [1] strona ; 21 cm.
Noty bibliograficzne.
Rytm życia zawiera eseje z pogranicza filozofii i medycyny, rozważające mechanizm powstawania i rozwoju patologicznych form ludzkiego postępowania w różnych sytuacjach życiowych np. sprawowania władzy czy uwięzienia. Antoni Kępiński (1918-1972)- legendarny lekarz, jeden z najwybitniejszych polskich psychiatrów i filozofów współczesnych, życie poświęcił bez reszty chorym psychicznie, dwa lata przed śmiercią, nieuleczalnie chory, zapisał przemyślenia wieloletniej praktyki lekarskiej. Tak powstały klasyczne nie tylko w psychiatrii, ale i we współczesnej humanistyce książki: Psychopatologia nerwic, Rytm życia, Schizofrenia, ż psychopatologii życia seksualnego, Melancholia, Lek, Psychpatie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21621 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 351-369. Indeks.
Ta książka ma wielu współautorów, a należą do nich nie tylko ci, na barkach których wyrastała nasza kultura i cywilizacja. Wykorzystując ich talent i doświadczenia interesowały nas te postawy, z pomocą których skutecznie radzili sobie z tym światem i z samym sobą (patrz m.in. Wiesław Kot, Publicat). niniejszej książce dowiedliśmy, że realne zagrożenie dla naszego istnienia kryje się w nas samych, i to niezależnie od ustroju państwa. Można przecież być wielkim dyrygentem, a jednocześnie małym człowiekiem.Wydaje się, że obnażyliśmy podstawowe fobie człowieka, które wskazują zarazem, iż gatunek ludzki może mieć przed sobą lepsze jutro. Historia nie kończy" się nigdy, chociaż świat, który tworzymy jest skomplikowany. To poczucie nieprzerwanego nurtu naszego rozwoju jest potrzebne nie tylko w okresach przełomowych, lecz również dziś, tu i teraz, tworząc człowieczą wspólnotę, której jest miejsce na każdego rodzaju "Ja" oraz intymne związki z "Ty" i _My". Historia rodu ludzkiego nie zawsze musi przypominać sinusoidę: raz liberalizm, raz zamordyzm. Nieprawdą bowiem jest, że nieprzerwany marsz człowieka przez ciemność ku jasności jest trudny do kontrolowania i oczyszczania. Sieć wsparcia społecznego jest ogromna, trzeba ją wszakże właściwie uruchamiać w ramach społeczeństwa wychowującego.Całość opracowanych zagadnień prezentujemy w kolejności alfabetycznej, co ułatwi czytelnikowi zgłębiać wieloaspektowe zagadnienia dotyczące, jakby powiedział Nietzsche: ciemnego warsztatu życia. W końcowej części opracowania przytaczamy garść liczb, które ilustrują wagę i rozmiary (często ulotnej) prawdy o ludzkich słabościach i upodleniach.Mamy też świadomość, że nasza praca nie obejmuje wszystkich "zniewolonych" dróg człowieka, że kolejne dekady przyniosą ich nowe przejawy, choćby- te związane z cyberprzestrzenią. Mamy wszakże nadzieję, że to skromne dzieło przybliży istotę omawianej tu problematyki.Zdzisław Kosyrz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21827 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
Podręcznik polecany lekarzom psychiatrom dziecięcym i pokrewnych specjalności, specjalistom pracującym z dziećmi, a także studentom przygotowującym się do pracy z nimi.
Publ. dostępna również w formacie elektronicznym: ISBN 978-83-7609-868-5.
Książka "Psychopatologia wieku dziecięcego" jest opracowaniem całościowym, ukazującym perspektywę historyczną omawianych zagadnień w odniesieniu do etiopatogenezy i jej podstaw teoretycznych,Autorzy, z perspektywy wielu zróżnicowanych opcji teoretycznych, od biologicznych do psychoanalitycznych i środowiskowych, dokonują analizy obszarów normy i patologii, podkreślają wagę aspektu rozwojowego dla zrozumienia powstawania zjawisk psychopatologicznych i ewolucji zaburzeń psychicznych u dzieci. Wiele uwagi poświęcają znaczeniu czynników środowiskowych (rodzina, szkoła) w etiopatogenezie tych zaburzeń.Podręcznik zasługuje na polecenie lekarzom psychiatrom dziecięcym i pokrewnych specjalności, specjalistą pracującym z dziećmi, a także studentom przygotowującym się do pracy z nimi.(Z Przedmowy wydania I polskiego)W publikacji m.in.:- omówienie wielu koncepcji teoretycznych- charakterystyka i etiopatogeneza najczęstszych zaburzeń psychicznych u dzieci- norma i patologia w ich zachowaniu
Część pierwsza. PODSTAWY TEORETYCZNE I POJĘCIA OGÓLNE * 1. Norma i patologia * 2. Zasadnicze źródła teoretyczne pedopsychiatrii klinicznej * 3. Badanie dziecka * Część druga. BADANIE PSYCHOPATOLOGII ZACHOWANIA * 4. Psychopatologia zaburzeń zasypiania i snu * 5. Psychopatologia zachowań ruchowych * 6. Psychopatologia mowy * 7. Psychopatologia sfery oralno-alimentarnej * 8. Zaburzenia czynności zwieraczy * 9. Psychopatologia funkcji poznawczych * 10. Psychopatologia zaburzeń zachowania * 11. Psychopatologia zabawy * 12. Zaburzenia identyfikacji płciowej i zachowań seksualnych * Część trzecia. OBSZARY NOZOGRAFICZNE * 13. Upośledzenie rozwoju umysłowego, mózgowe porażenie dziecięce i padaczka * 14. Autyzm wczesnodziecięcy i psychozy dziecięce * 15. Zaburzenia lękowe, objawy i organizacja o charakterze nerwicowym * 16. Epizod depresyjny a choroba depresyjna u dziecka * 17. Zaburzenia psychosomatyczne * 18. Na pograniczu nozografii * Część czwarta. DZIECKO W ŚRODOWISKU * 19. Stres i uraz. Czynniki ryzyka oraz zaburzenia reaktywne i adaptacyjne * 20. Dziecko w rodzinie * 21. Dziecko w szkole * 22. Dziecko i migracje * 23. Dziecko i świat medyczny * 24. Dziecko potrzebujące ochrony. Ochrona dziecka:: struktury leczniczo-socjalne * Część piąta. TERAPIA * 25. Rejonizacja i struktury lecznicze w psychiatrii dziecięcej * 26. Zgłoszenie do leczenia i konsultacja terapeutyczna * 27. Psychoterapia i reedukacja * 28. Leczenie farmakologiczne u dzieci * Skorowidz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18257 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 361-369.
Część I * WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŁ PSYCHOPATOLOGII * 1. Rys historyczny * 2. Pojęcie normalności w dziedzinie zdrowia psychicznego * 2.1. Normalność w ujęciu statystycznym * 2.2. Normalność w ujęciu rozwojowym * 2.3. Normalność w ujęciu społeczno-kulturowym * 3. Koncepcyjne modele psychopatologii * 3.1. Model biomedyczny * 3.2. Model psychologiczny * 3.3. Model biopsychospołeczny * 4. Systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych * 5. Zaburzenia zachowania w ogólnej populacji dzieci i młodzieży * 6. Wiek życia a zaburzenia zachowania * 6.1. Od 0 do 2. r.ż. * 6.2. Od 2. do 5. r.ż. * 6.3. Od 6. do 12. r.ż. * 6.4. Od 12. do 18. r.ż. * * * Część II * PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z PSYCHOPATOLOGII OGÓLNEJ * A. Objawy zaburzeń psychicznych * 1. Zaburzenia procesów poznawczych * 1.1. Objawy zaburzeń procesów spostrzegania * 1.2. Zaburzenia myślenia * 2. Zaburzenia pamięci * 3. Zaburzenia uwagi * 4. Zaburzenia procesów emocjonalnych * 5. Zaburzenia psychomotoryczne * 5.1. Ilościowe zaburzenia psychomotoryczne * 5.2. Jakościowe zaburzenia psychomotoryczne * B. Zespoły zaburzeń psychicznych * 1. Zespoły zaburzeń psychicznych o podłożu organicznym * 1.1. Niepełnosprawność intelektualna (dawniej: upośledzenie umysłowe) * 1.2. Zespół otępienny (demencja) * 1.3. Zaburzenia osobowości uwarunkowane organicznie (charakteropatie, encefalopatie) * 1.4. Zespoły zaburzeń pamięci (amnestyczne) * 1.5. Zespoły zaburzeń świadomości * 2. Zespoły zaburzeń afektywnych * 2.1. Zespół depresyjny * 2.2. Zespół maniakalny * 3. Zespoły schizofreniczne * 3.1. Zespół katatoniczny * 3.2. Zespół paranoidalny (urojeniowo-omamowy) * 3.3. Zespół hebefreniczny * 4. Zespół paranoiczny * 5. Zespół parafreniczny * 6. Zespoły reaktywne psychotyczne * 7. Zespoły nerwicowe * 7.1. Zespoły lękowe w postaci fobii * 7.2. Inne zaburzenia lękowe * 7.3. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (nerwica natręctw) * 7.4. Reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne * 7.5. Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne) * 7.6. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną * 7.7. Inne zaburzenia nerwicowe * 8. Zaburzenia osobowości * 8.1. Definicje i podejścia do zaburzeń osobowości * 8.2. Ogólne i szczegółowe kryteria diagnostyczne * 8.3. Trudności w diagnozowaniu zaburzeń osobowości * * * Część III * WYBRANE ZAGADNIENIA PSYCHOPATOLOGII SZCZEGÓŁOWEJ * WIEKU ROZWOJOWEGO * A. Zaburzenia okresu wczesnodziecięcego * 1. Zaburzenia neurorozwojowe * 1.1. Niepełnosprawność intelektualna * 1.2. Zaburzenia spektrum autyzmu * 1.3. Zespół Aspergera * 1.4. Zespół Retta * 2. Specyficzne zaburzenia rozwoju dziecka * 2.1. Zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych * 2.2. Zaburzenia w komunikowaniu się * 2.3. Zaburzenia emocjonalne * 2.4. Zaburzenia psychomotoryczne * 2.5. Zaburzenia odżywiania się (jedzenia) * 2.6. Zaburzenia kontroli wydalania * 2.7. Zaburzenia psychoseksualne * 2.8. Zaburzenia z tikami * 3. Zaburzenia lękowe u dzieci * 3.1. Zaburzenia lęku uogólnionego * 3.2. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne * 3.3. Zaburzenia fobiczne * 3.4. Zaburzenie lęku separacyjnego * 3.5. Mutyzm wybiórczy * 4. Zaburzenia psychotyczne * 4.1. Schizofrenia dziecięca * 4.2. Zaburzenia afektywne * B. Zaburzenia wieku adolescencji * 1. Zaburzenia afektywne u młodzieży * 1.1. Epizod depresyjny (duża depresja, depresja jednobiegunowa) * 1.2. Dystymia (uporczywe zaburzenie depresyjne) * 1.3. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe * 1.4. Zaburzenia afektywne a samobójstwa u młodzieży * 2. Zaburzenia jedzenia (odżywiania się) * 2.1. Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa) * 2.2. Żarłoczność psychiczna (bulimia nervosa) * 3. Zaburzenia zachowania (postępowania) * 3.1. Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ZOB) * 3.2. Zaburzenia kontroli zachowania (ZKZ) * 4. Zespoły uzależnienia od substancji psychoaktywnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18712 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nazwy aut. wprow. pod tekstem.
Bibliogr. przy pracach.
Dla lekarzy psychiatrów, psychologów i pedagogów oraz studentów powyższych kierunków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10418 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15163 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [292]-316. Indeksy.
Pierwsza w Polsce naukowa monografia zjawiska parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie. Oznacza ono, że dziecko opiekuje się dorosłym (najczęściej rodzicem) i jest to zadanie przekraczające jego możliwości. Odwrócenie ról może mieć charakter instrumentalny - dziecko zajmuje się chorym rodzicem, sprząta, gotuje, robi zakupy, opiekuje się rodzeństwem lub emocjonalny - dziecko jest terapeutą rodzica (słucha jego zwierzeń, pociesza go), buforem lub mediatorem w konflikcie opiekunów, podejmuje ważne decyzje w rodzinie. Katarzyna Schier wielokrotnie podkreśla, że odwrócenie ról w rodzinie nie musi mieć charakteru destrukcyjnego, może niekiedy prowadzić do rozwoju odpowiedzialności u dzieci. Autorka analizuje konsekwencje parentyfikacji w dzieciństwie dla funkcjonowania w dorosłości. Na podstawie wyników badań empirycznych prowadzonych przez nią lub pod jej kierunkiem, przykładów klinicznych oraz odniesień do beletrystyki, przedstawia związek pomiędzy odwróceniem ról i depresją, trudnościami regulacji emocji oraz zaburzeniami obrazu ciała. Szczególnie ten ostatni element jest twórczym wkładem Katarzyny Schier do rozumienia zjawiska parentyfikacji. Analizie funkcjonowania Dorosłych Dzieci towarzyszą dwie opowieści - mit o Heraklesie i baśń o Kopciuszku, jako przykłady sytuacji, gdy dzieci zbyt wcześnie musiały stać się dorosłe. Autorka nawiązuje we Wprowadzeniu do historii dwu postaci, jednej znanej z mitów (Herakles), drugiej znanej z baśni (Kopciuszek). Na ich przykładach oswaja Czytelnika ze złożonością zagadnienia parentyfikacji. W tym tkwi niewątpliwy kunszt Autorki, która z perspektywy problematyki poruszanej w monografii ukazuje w percepcji znanego mitu o Heraklesie czy w percepcji baśni o Kopciuszku istotne elementy odwrócenia ról w układach asymetrycznych. Poprzez ten zabieg, sprawdzony w innej książce (Krewni i znajomi Edypa) Katarzyna Schier odkrywa aspekty parentyfikacji, które będzie szczegółowo analizowała, przedstawiając wyniki badań własnych, badań prowadzonych pod jej kierunkiem, analizy studiów przypadków z własnej praktyki klinicznej czy z praktyki diagnostyczno-terapeutycznej innych specjalistów (przywoływane ze znawstwem z literatury). Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
1. Wprowadzenie - mit o Herkulesie i bajka o Kopciuszku: Herkules * 1.1 Herakles * 1.2. Kopciuszek * 2. Zjawisko parentyfikacji, czyli o "masce dorosłości" * 2.1. Definicja i rozumienie pojęcia * 2.2. Kultura sprzyjająca odwracaniu ról - przyzwolenie na to, żeby dzieci były "dzielne" * 2.3. Destrukcyjne odwrócenie ról w dzieciństwie, czyli o przemocy utajonej * 3. Mechanizm działania parentyfikacji - transgeneracyjny przekaz traumy * 3.1. Rodzice z zaburzeniami osobowości * 3.2. Niedojrzali dorośli i niedokończona żałoba * 3.3. Style osobowości związane z parentyfikacją: masochistyczny i narcystyczny * 3.4. Koledzy i przyjaciele Kopciuszka * 4. Konsekwencje destrukcyjnej parentyfikacji * 4.1. Zaburzenia regulacji emocji - aleksytymia * 4.2. Depresja * 4.3. Zahamowanie procesu separacji-indywiduacji * 4.4. Somatyzacja i zaburzenia psychosomatyczne * 4.5. Zaburzenia funkcjonowania cielesnego, czyli "zdradzone ciało" * 5. Rodzaje parentyfikacji * 5.1. Parentyfikacja instrumentalna i emocjonalna * 5.2. Studium osoby - historia Pana A. * 5.3. Parentyfikacja seksualna * 6. O sposobach pomocy "dorosłym" dzieciom * 6.1. Psychoterapia osób, które doświadczyły parentyfikacji * 6.2. Wzrost potraumatyczny, czyli dorosłe dzieci bez brzmienia parentyfikacji * 6.3. Społeczna diagnoza dorosłych dzieci * 6.4. Psychoterapeuci to często osoby, które w dzieciństwie doświadczyły parentyfikacji * 6.5. Mówienie i pisanie o traumatycznej przeszłości * 6.6. Prewencja odwrócenia ról w rodzinie * 7. Podsumowanie, czyli raz jeszcze o tym, co dla dorosłego dziecka jest najważniejsze * 8. Zmiana narracji - jeśli nie Herkules i Kopciuszek, to kto? * 8.1. Wystarczające dobre rodzicielstwo i odzyskiwanie równowagi * 8.2. Zadania dla psychoterapeuty i osoby wspierającej * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach [292]-316. Indeksy.
Pierwsza w Polsce naukowa monografia zjawiska parentyfikacji, czyli odwrócenia ról w rodzinie. Oznacza ono, że dziecko opiekuje się dorosłym (najczęściej rodzicem) i jest to zadanie przekraczające jego możliwości. Odwrócenie ról może mieć charakter instrumentalny - dziecko zajmuje się chorym rodzicem, sprząta, gotuje, robi zakupy, opiekuje się rodzeństwem lub emocjonalny - dziecko jest terapeutą rodzica (słucha jego zwierzeń, pociesza go), buforem lub mediatorem w konflikcie opiekunów, podejmuje ważne decyzje w rodzinie. Katarzyna Schier wielokrotnie podkreśla, że odwrócenie ról w rodzinie nie musi mieć charakteru destrukcyjnego, może niekiedy prowadzić do rozwoju odpowiedzialności u dzieci. Autorka analizuje konsekwencje parentyfikacji w dzieciństwie dla funkcjonowania w dorosłości. Na podstawie wyników badań empirycznych prowadzonych przez nią lub pod jej kierunkiem, przykładów klinicznych oraz odniesień do beletrystyki, przedstawia związek pomiędzy odwróceniem ról i depresją, trudnościami regulacji emocji oraz zaburzeniami obrazu ciała. Szczególnie ten ostatni element jest twórczym wkładem Katarzyny Schier do rozumienia zjawiska parentyfikacji. Analizie funkcjonowania Dorosłych Dzieci towarzyszą dwie opowieści - mit o Heraklesie i baśń o Kopciuszku, jako przykłady sytuacji, gdy dzieci zbyt wcześnie musiały stać się dorosłe. Autorka nawiązuje we Wprowadzeniu do historii dwu postaci, jednej znanej z mitów (Herakles), drugiej znanej z baśni (Kopciuszek). Na ich przykładach oswaja Czytelnika ze złożonością zagadnienia parentyfikacji. W tym tkwi niewątpliwy kunszt Autorki, która z perspektywy problematyki poruszanej w monografii ukazuje w percepcji znanego mitu o Heraklesie czy w percepcji baśni o Kopciuszku istotne elementy odwrócenia ról w układach asymetrycznych. Poprzez ten zabieg, sprawdzony w innej książce (Krewni i znajomi Edypa) Katarzyna Schier odkrywa aspekty parentyfikacji, które będzie szczegółowo analizowała, przedstawiając wyniki badań własnych, badań prowadzonych pod jej kierunkiem, analizy studiów przypadków z własnej praktyki klinicznej czy z praktyki diagnostyczno-terapeutycznej innych specjalistów (przywoływane ze znawstwem z literatury). Z recenzji prof. dr hab. Barbary Bokus
1. Wprowadzenie - mit o Herkulesie i bajka o Kopciuszku: Herkules * 1.1 Herakles * 1.2. Kopciuszek * 2. Zjawisko parentyfikacji, czyli o "masce dorosłości" * 2.1. Definicja i rozumienie pojęcia * 2.2. Kultura sprzyjająca odwracaniu ról - przyzwolenie na to, żeby dzieci były "dzielne" * 2.3. Destrukcyjne odwrócenie ról w dzieciństwie, czyli o przemocy utajonej * 3. Mechanizm działania parentyfikacji - transgeneracyjny przekaz traumy * 3.1. Rodzice z zaburzeniami osobowości * 3.2. Niedojrzali dorośli i niedokończona żałoba * 3.3. Style osobowości związane z parentyfikacją: masochistyczny i narcystyczny * 3.4. Koledzy i przyjaciele Kopciuszka * 4. Konsekwencje destrukcyjnej parentyfikacji * 4.1. Zaburzenia regulacji emocji - aleksytymia * 4.2. Depresja * 4.3. Zahamowanie procesu separacji-indywiduacji * 4.4. Somatyzacja i zaburzenia psychosomatyczne * 4.5. Zaburzenia funkcjonowania cielesnego, czyli "zdradzone ciało" * 5. Rodzaje parentyfikacji * 5.1. Parentyfikacja instrumentalna i emocjonalna * 5.2. Studium osoby - historia Pana A. * 5.3. Parentyfikacja seksualna * 6. O sposobach pomocy "dorosłym" dzieciom * 6.1. Psychoterapia osób, które doświadczyły parentyfikacji * 6.2. Wzrost potraumatyczny, czyli dorosłe dzieci bez brzmienia parentyfikacji * 6.3. Społeczna diagnoza dorosłych dzieci * 6.4. Psychoterapeuci to często osoby, które w dzieciństwie doświadczyły parentyfikacji * 6.5. Mówienie i pisanie o traumatycznej przeszłości * 6.6. Prewencja odwrócenia ról w rodzinie * 7. Podsumowanie, czyli raz jeszcze o tym, co dla dorosłego dziecka jest najważniejsze * 8. Zmiana narracji - jeśli nie Herkules i Kopciuszek, to kto? * 8.1. Wystarczające dobre rodzicielstwo i odzyskiwanie równowagi * 8.2. Zadania dla psychoterapeuty i osoby wspierającej * Bibliografia * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22011 (1 egz.)
(dostępność ok. 01.07.2024)
Książka
W koszyku
(Wprowadzenie do Psychologii. Psychologia Kliniczna)
Tyt. oryg.: "Psychopathology" 1999. Nr serii gł.: 3.
Bibliogr. s. 175-186. i przy rozdz. Indeksy.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48049 (1 egz.)
Kaucja: 18,64 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4175 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nastolatki na głodzie / Agnieszka Sztyler-Turovsky. - Warszawa : Burda Publishing Polska, cop. 2014. - 143, [1] s. : il. kolor. ; 22 cm.
U dołu s. tyt.: Burda Książki.
Na okł.: Pokochaj swoje ciało! Nie daj się anoreksji i bulimii.
Od jutra dieta, jogging i fitness!" - mówisz co dnia. I zajadasz stres. Chipsami, lodami, czekoladą. Efekty jo-jo, kolejne diety, głodówki i obżarstwo. "Dlaczego to się przytrafiło właśnie mnie?!" - pytasz wściekła. Może trochę pocieszy cię to, że zaburzenia odżywiania to cena za twoje ambicje i twoją wrażliwość. Nie jesteś sama - to co ty przeżywa tysiące polskich dziewczyn. I nie tylko: bulimia nie ominęła Lady Gagi, a anoreksja Amy Winehouse. I choć wszyscy ci mówią: "Wyglądasz spoko!", ty czujesz się gruba. W Nastolatkach na głodzie znajdziesz historie dziewczyn takich jak ty. I sposoby na pokonanie stresu inne niż czekolada. Dowiesz się, gdzie możesz szukać pomocy i poznasz ćwiczenia, które sprawią, że bardziej polubisz swoje ciało. I może wreszcie porzucisz podjadanie, by uzależnić się od. zdrowego stylu życia. Bo przecież chodzi właśnie o to, byś mogła wreszcie stojąc przed lustrem i powiedzieć: "Piękna kobieta? To przecież taka jak ja!".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5284, 12331 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej