Jakość życia oraz zdrowie ludzi zależą od wielu różnych czynników. Mając wiedzę o ich znaczeniu, można łatwiej podejmować właściwe decyzje, aby żyć długo i w dobrym zdrowiu. Przede wszystkim należy brać pod uwagę indywidualną odpowiedzialność za stan własnego zdrowia. Trzeba jednak wiedzieć, że mózgi ludzi są nastawione na poznawanie otoczenia, a nie analizowanie siebie. Konieczne jest zatem wkładanie wysiłku w działania na rzecz świadomego zarządzania swoimi działaniami. Można tutaj wskazać na racjonalność w odżywianiu się, utrzymywanie organizmu w ruchu, budowanie relacji z innymi ludźmi, a także stawianie sobie celów i kierowanie się własnym systemem wartości. Zachowania i praktyki prozdrowotne ludzi są również kształtowane przez różnorodne narzędzia komunikacji, w tym promocji i reklamy. W trosce o wspólne dobro istotne jest tworzenie uregulowań prawnych, które pozwolą na podejmowanie działań zgodnych z interesem wszystkich podmiotów z obszaru rynku zdrowia. Dotyczy to poprawności reklamy artykułów żywnościowych i farmaceutycznych, opakowań produktów, sposobów ich ekspozycji na półkach sklepowych oraz przestrzegania etyki w sferze konkurencji rynkowej. Autorzy, reprezentując nauki prawne i ekonomiczne, połączyli swą wiedzę i doświadczenia, aby podzielić się krytycznymi refleksjami na temat uwarunkowań w procesie podnoszenia jakości życia i zdrowia społeczeństwa.
Dla studentów zarządzania i marketingu w zakresie przedmiotów: e-marketing, e-commerce, nowoczesne koncepcje w marketingu, nowoczesne technologie w marketingu, nowoczesne koncepcje zarządzania marketingowego, komunikacja marketingowa.
Publikacja stanowi spektrum trendów i rozwiązań związanych z technologiami cyfrowymi, które będą miały istotne znaczenie dla procesu ewolucji marketingu w najbliższych latach. To interdyscyplinarna publikacja wieloautorska, prezentująca dorobek naukowy pracowników różnych polskich uczelni oraz przedstawicieli świata biznesu, związanych z omawianymi trendami. Teoretyczne rozważania wzbogacone zostały licznymi przykładami, ilustracjami i opiniami praktyków. Książka może być wykorzystywana przez studentów zarządzania i marketingu z zakresie przedmiotów: nowoczesne technologie w marketingu, nowoczesne koncepcje zarządzania marketingowego, nowoczesne koncepcje w marketingu, komunikacja marketingowa, zachowania nabywców, e-marketing.
Wstęp * 1. Transformacja cyfrowa – implikacje dla marketingu (Grzegorz Mazurek) * Wprowadzenie * 1.1. Cyfrowa transformacja * 1.2. Marketing a cyfrowa transformacja * 1.3. Marketing a technologia * 1.3.1. Technologie mobilne * 1.3.2. Internet Rzeczy * 1.3.3. Media społecznościowe * 1.3.4. Sztuczna inteligencja * 1.4. Marketing a metody zarządzania * 1.5. Marketing a organizacja działań * 1.6. Przyszłość marketingu * Podsumowanie * 2. Sukces w czasach rewolucji cyfrowej (Robert Kozielski) * Wprowadzenie * 2.1. Przekleństwem jest żyć w ciekawych czasach * 2.2. Czwarta rewolucja przemysłowa – w kierunku zmiany zasad konkurowania * 2.3. Źródła sukcesu organizacji – analiza podejść – elementy wspólne i odróżniające * 2.4. Czterolistna koniczyna – sukces w epoce cyfrowej * Podsumowanie * 3. Homo Cyber Oeconomicus – nowy wymiar zachowań konsumenckich (Bogdan Gregor, Dominika Kaczorowska-Spychalska) * Wprowadzenie * 3.1. Konsument wobec technologii cyfrowych * 3.2. Homo Cyber Oeconomicus – w kierunku przyszłości * 3.3. Ekosystem cyfrowych interakcji * Podsumowanie * 4. Architektura systemu komunikacji wirtualnej – uwarunkowania i wyzwania (Jan W. Wiktor) * Wprowadzenie * 4.1. Komunikacja marketingowa a paradygmat technologii cyfrowej i społeczeństwa sieci – uwarunkowania i zależności * 4.2. Model komunikacji marketingowej w przestrzeni wirtualnej i cechy komunikacji on-line * 4.3. Elementy architektury systemu komunikacji wirtualnej – funkcje i instrumenty * 4.4. Metodyczne aspekty oceny komunikacji wirtualnej – elementy web-analityki * 4.4.1. Zasady i kryteria ewaluacji strony firmowej * 4.4.2. Ocena komunikacji w serwisach społecznościowych * 4.4.3. Wskaźniki pomiaru skuteczności reklamy w sieci * 4.4.4. Analiza ruchu w serwisie – Google Analytics * 4.5. Strategiczne wyzwania wobec komunikacji marketingowej * Podsumowanie * 5. Marka w procesie kreowania wartości na rynku 4.0 (Henryk Mruk) * Wprowadzenie * 5.1. Marka i jej istota na rynku 4.0 * 5.2. Nowe trendy w zachowaniach konsumentów * 5.3. Nazwa i jej znaczenie na rynku 4.0 * 5.4. Pozycjonowanie marki na rynku 4.0 * 5.5. Wartości tworząpozycję marki * 5.6. Tożsamość oraz wizerunek marki * 5.7. Marka osobista sposobem budowania marki przedsiębiorstwa * 5.8. Lokalizacja marki na rynku 4.0 * Podsumowanie * 6. Badania marketingowe – nowe paradygmaty i metody w gospodarce cyfrowej (Krystyna Mazurek-Łopacińska) * Wprowadzenie * 6.1. Badania jakościowe w przestrzeni realnej i wirtualnej * 6.1.1. Formy i techniki wywiadów * 6.1.2. Podejście kulturowe w badaniach postaw i zachowańkonsumenckich * 6.1.3. Wykorzystanie technologii mobilnej w analizie psychograficznej * 6.2. Analityka internetowa w badaniu zachowań nabywczych internautów * 6.2.1. Multi-channel i Multiscreening w analityce internetowej * 6.3. Rola technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pozyskiwaniu wiedzy od klientów i kreowaniu innowacji * 6.4. Big Data w analityce marketingowej * 6.4.1. Cele i kierunki zastosowań * 6.4.2. Big Data w podstawowych obszarach marketingu * 6 5. Consumer Intelligence w pozyskiwaniu i analizie danych marketingowych * 6.6. Rola kokpitów menedżerskich w badaniach marketingowych * 6.7. Kierunki zastosowańanalityki marketingowej * 6.7.1. Wykorzystywanie analityki w obszarach decyzji marketingowych * 6.7.2. Wyzwania dla przedsiębiorstw w stosowaniu analityki marketingowej * Podsumowanie * 7. Market Intelligence a decyzje menedżerskie we współczesnej organizacji (Bogdan Gregor, Magdalena Kalińska-Kula) * Wprowadzenie * 7.1. Uwarunkowania otoczenia współczesnego biznesu * 7.2. Konkurencyjność współczesnej organizacji * 7.3. Rola wiedzy i informacji w zarządzaniu inteligentną organizacją * 7.4. Miejsce i znaczenie Market Intelligence w dobie gospodarki opartej na wiedzy * 7.5. Wykorzystanie Market telligence dla wsparcia decyzji menedżerskich – w świetle wyników badań własnych * Podsumowanie * 8. Koncepcja oraz kierunki rozwoju zintegrowanego zarządzania innowacjami (Andrzej Pomykalski) * Wprowadzenie * 8.1. Przesłanki i kierunki zmian * 8.2. Istota innowacji * 8.3. Charakterystyka aktywności innowacyjnej przez osiągane wyniki * 8.4. Zarządzanie innowacjami * 8.5. Zarządzanie sieciowe innowacjami * Podsumowanie * 9. Oczami praktyków * 9.1. Trendy w digital marketingu. Internetowe makrorewolucje * i mikroewolucje (Artur Maciorowski) * 9.1.1. Trendy w digital marketingu. Internetowe makrorewolucje i mikroewolucje * 9.1.2. Makrotrendy – rewolucja technologii * 9.1.3. Mikrotrendy * 9.2. Deep Learning – przywitaj się z Golemem (Lech C. Król) * 9.2.1. Duch w maszynie * 9.2.2. Dane * 9.2.3. Algorytmy * 9.2.4. Sprzęt * 9.2.5. SISO * 9.2.6. Mechaniczny Turek czy Golem? * 9.2.7. Telefon od Absolutu * 9.3. Trzy wymiary marketera – co współczesny marketer wiedzieć powinien? (Mariusz Ludwiński) * Epilog * O Autorach * Bibliografia * Netografia
Badania jakościowe, chociaż od lat pełnią ważną rolę w podejmowaniu decyzji marketingowych, prowadzone i wykorzystywane są dosyć intuicyjnie. Autorka przekonuje, że w świetle dokonań współczesnej psychologii należy zrewidować tradycyjne spojrzenie na konsumenta. Wiedzę tę warto uwzględniać na każdym etapie prowadzonych badań marketingowych, począwszy od konstruowania schematów badań, scenariuszy wywiadów, przez decyzje o tym, o co pytać respondentów wprost, a co próbować zrozumieć w sposób pośredni, aż po analizę i interpretację wyników badań, która powinna wykraczać poza deklaracje respondentów. Publikacja jest adresowana do studentów i wykładowców marketingu, zarządzania, ekonomii, psychologii, socjologii, stanowi także ważne źródło wiedzy dla praktyków - pracowników firm realizujących badania marketingowe i pracowników działów marketingu zlecających te badania.
Wprowadzenie * Rozdział 1. Miejsce badań w marketingu - czyli po co nam badania jakościowe * Rozdział 2. Ewolucja w rozumieniu konsumenta: od świadomości do nieświadomości * Rozdział 3. Ewolucja w badaniach jakościowych: od zbierania informacji do poszukiwania zrozumienia * Rozdział 4. Najważniejszy pierwszy krok: od pytań marketingowych do pytań badawczych * Rozdział 5. Najtrudniejszy drugi krok: planowanie schematu badania * Rozdział 6. Decyzje organizacyjne - proza badań jakościowych * Rozdział 7. Scenariusz wywiadu, czyli czego chcemy się dowiedzieć, a o co możemy zapytać * Rozdział 8. Techniki projekcyjne i techniki wspomagające - sposób na wyjście poza deklaracje * Rozdział 9. Prowadzenie wywiadu, czyli co każdy moderator wiedzieć powinien * Rozdział 10. Analiza i interpretacja badań jakościowych * ZAŁĄCZNIK 1. Przykład ankiety selekcyjnej dotyczącej badania na temat wyjazdów turystycznych * ZAŁĄCZNIK 2. Przykład scenariusza wywiadu grupowego na temat wyjazdów turystycznych. * ZAŁĄCZNIK 3. Przykład tabeli porządkującej dane z transkrypcji ze zogniskowanych wywiadów grupowych * ZAŁĄCZNIK 4. Przykłady graficznej prezentacji wyników badania jakościowego Indeks nazwisk *
Dla studentów uczelni ekonomicznych oraz kierunków ekonomicznych, słuchaczy studiów podyplomowych, menedżerów i pracowników agencji badawczych.
Książka została przygotowana na podstawie cieszącego się niesłabnącym od lat zainteresowaniem podręcznika pod redakcją Krystyny Mazurek-Łopacińskiej "Badania marketingowe. Teoria i praktyka". W nowej publikacji przedstawiony jest cały proces badawczy oraz metody i techniki badań marketingowych dostosowanych do charakteru aktualnych problemów decyzyjnych przedsiębiorstw. Autorzy omawiają użyteczność badań marketingowych w prognozowaniu sprzedaży i w określaniu potencjału rynku, formułowaniu celów i kierunków rozwoju przedsiębiorstwa, wyznaczaniu segmentów rynku, w zarządzaniu produktem, ceną, dystrybucją i komunikacją marketingową oraz w określaniu poziomu satysfakcji i lojalności klientów. Nowy podręcznik zawiera: rozdział dotyczący badań nad skutecznością reklamy internetowej aktualne badania w zakresie technik neurobiologicznych i eyetrackingu, scenariusze zogniskowanych wywiadów grupowych, przykłady z polskich firm, kompleksowe podejście i bogatą bibliografię. Książkę oceniam jako jedną z najbardziej wartościowych pozycji poświęconych tej problematyce na polskim rynku. Jest to efekt zastosowanego w niej podejścia metodycznego obejmującego procedurę badawczą, źródła informacji, metody i techniki badań (.). Ciekawie dobrane przykłady bardzo dobrze pokazują specyfikę i użyteczność stosowanych metod w rozwiązywaniu problemów marketingowych związanych m.in. z segmentacją rynku, produktami marketingowymi, wyborem kanałów dystrybucji i obsługą klienta, a także pomiarem efektów komunikacji, w tym reklamy internetowej. Zaletą książki jest stosowanie nowoczesnych rozwiązań metodycznych z wykorzystaniem internetu, technik neurobiologicznych, a także dobrze dobranych metod jakościowych i ilościowych. Publikację wyróżnia kompleksowe ujęcie prezentowanych zagadnień, a doskonałym zwieńczeniem takiego podejścia są przedstawione metody pomiaru satysfakcji i lojalności i klientów. Z recenzji prof. dr hab. Józefa Garczarczyka.
Część I. Formułowanie celów i organizacja badań * 1. Przedmiot i etapy badań marketingowych * 1.1. Istota, przesłanki i użyteczność badań marketingowych * 1.2. Etapy procesu badania marketingowego * Część II. Informacja rynkowa - źródła, formy i nowe tendencje gromadzenia * 2. System informacji marketingowej i organizacja badań * 2.1. System informacji marketingowej * 2.2. Organizacja badań marketingowych * 2.3. Problemy współpracy przedsiębiorstwa z agencją badawczą * 2.4. Strategiczne badania marketingowe * 3. Gromadzenie marketingowych danych wtórnych w procesie badań rynkowych * 3.1. Źródła, rodzaje i procedura gromadzenia danych marketingowych o charakterze wtórnym * 3.2. Podsystem wewnętrznej informacji marketingowej o charakterze wtórnym * 3.3. Podsystem marketingowej informacji o charakterze zewnętrznym - krajowej * 3.4. Podsystem informacji marketingowej zewnętrznej - zagranicznej * 3.5. Tworzenie komputerowych baz danych * 3.6. Jakość danych wtórnych - korzyści i ograniczenia ich gromadzenia * 4. Gromadzenie danych pierwotnych * 4.1. Wykorzystanie metody ankietowej w badaniu zachowań podmiotów rynku * 4.2. Badania oparte na panelach tradycyjnych * 4.3. Metody jakościowe gromadzenia informacji o nabywcach * 4.4. Pomiar zmiennych jakościowych * 4.5. Eksperymenty * 5. Badania marketingowe przez internet * 5.1. Specyfika internetu, jego zastosowania i przesłanki rosnącej roli w badaniach marketingowych * 5.2. Wykorzystanie internetu do gromadzenia danych o charakterze wtórnym * 5.3. Panele internetowe jako kierunek rozwoju ilościowych badań marketingowych prowadzonych przez internet * 5.4. Prowadzenie badań jakościowych przez internet * 5.5. Internet jako narzędzie wspomagające proces realizacji tradycyjnych badań * 5.6. Badania serwisów internetowych * 5.7. Zalety i wady badań marketingowych prowadzonych z wykorzystaniem internetu * Część III. Wykorzystanie badań w strategicznym planowaniu marketingowym * 6. Analiza sytuacji marketingowej przedsiębiorstwa * 6.1. Badania czynników makrootoczenia * 6.2. Badanie czynników mikrootoczenia * 6.3. Analiza konkurencji * 6.4. Prognozowanie sprzedaży i badanie potencjału rynku * Pytania i zadania kontrolne * 7. Określanie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i kierunków jego rozwoju * 7.1. Analiza udziału w rynku * 7.2. Udział w rynku jako podstawa określenia strategii przedsiębiorstwa * 7.3. Analiza słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń * 8. Segmentacja rynku w procesie definiowania rynków docelowych * 8.1. Podstawowe pojęcia: rynek, rynek docelowy, segmentacja, * poziomy segmentacji * 8.2. Podstawy informacyjne i organizacja procesu segmentacji * w przedsiębiorstwie * 8.3. Proces segmentacji - etapy, poziomy, rodzaje * 8.4. Warunki skutecznej i efektywnej segmentacji rynku * 8.5. Zastosowanie segmentacji - przykłady procedur * 9. Badania produktu * 9.1. Przesłanki i istota badań marketingowych produktu * 9.2. Badania nowego produktu * 9.3. Badanie koncepcji nowego produktu czy usługi * 9.4. Badania prototypu/serii próbnej produktu * 9.5. Testowanie marketingowe produktu * 9.6. Badania istniejącego produktu i jego pozycji rynkowej * 9.7. Badanie nazwy, opakowania i etykiety produktu * 9.8. Wybrane techniki neurobiologiczne w badaniach produktu i jego wyposażenia * 9.9. Wprowadzenie na rynek wody mineralnej Cechini Muszyna wraz jej wyposażeniem (butelka, etykieta) i jej ewolucja rynkowa * 9.10. Eye Tracking w badaniu opakowań kosmetyków * Pytania i zadania kontrolne * 10. Metody badania cen * 10.1. Wtórne źródła informacji o cenach * 10.2. Badania skłonności nabywców do zaakceptowania danej ceny i prawdopodobieństwa zakupu po danej cenie * 10.3. Badanie relacji między przychodami ze sprzedaży a poniesionymi kosztami * 10.4. Analiza kosztów krańcowych * 10.5. Badanie cen w zależności od fazy cyklu życia produktu * 10.6. Badanie relacji między ceną a popytem * 10.7. Badanie zewnętrznych czynników wpływających na ceny * 11. Badania systemu dystrybucji * 11.1. Uwagi wstępne * 11.2. Wybór rodzaju kanału dystrybucji * 11.3. Dystrybucja fizyczna jako obiekt badań marketingowych * 11.4. Analiza i ocena poziomu obsługi konsumentów * 11.5. Badanie strat w łańcuchach dostaw * 12. Badania skuteczności systemu komunikacji * 12.1. Podstawowe etapy badań nad reklamą * 12.2. Rodzaje testów i innych metod stosowanych w badaniach nad reklamą * 12.3. Badanie zasięgu reklamy * 12.4. Metody oceny skuteczności reklamy * 12.5. Metody pomiaru skuteczności promocji w internecie * 12.6. Skuteczność reklamy internetowej w świetle badań * 12.7. Bilans (podsumowanie) kampanii reklamowej * 12.8. Pomiar efektów promocji sprzedaży * 13. Badanie satysfakcji i lojalności klientów * 13.1. Istota i podstawy pomiaru satysfakcji * 13.2. Program badania i pomiaru satysfakcji klientów * 13.3. Metoda Servqual w badaniu satysfakcji klientów * 13.4. Badania Mystery Shopping * 13.5. Obliczanie wskaźnika satysfakcji klientów * 13.6. Krajowe wskaźniki satysfakcji * 13.7. Satysfakcja klientów jako kluczowa zmienna w zarządzaniu przedsiębiorstwem * 13.8. Metody pomiaru lojalności konsumentów wobec marki
Bibliografia, netografia na stronach 431-449. Indeksy.
Dlaczego kupujemy produkty luksusowe? Czy można wpływać na konsumentów poza ich świadomością? Kto i kiedy kupuje pod wpływem impulsu? Na te i wiele innych pytań odpowiadają Autorki książki "Psychologia konsumenta". Katarzyna Stasiuk i Dominika Maison wskazują, skąd można czerpać wiedzę o zachowaniach konsumentów, a następnie określają znaczenie podstawowych procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w podejmowaniu przez nich decyzji. Wnioski Autorek poparte są wynikami badań naukowych oraz zilustrowane przykładami zastosowania wiedzy psychologicznej w działaniach marketingowych.Książkę wyróżnia opis zachowań konsumenckich z trzech punktów widzenia:· klasyczna perspektywa podstawowych procesów psychologicznych (spostrzegania, wiedzy, procesów emocjonalnych, motywacji i postaw),· analiza procesów nieświadomych, automatycznych konsumenta,· perspektywa praktyki badań nad konsumentem, czyli badań marketingowych.