Niepełnosprawność intelektualna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(7)
Forma i typ
Książki
(7)
Publikacje naukowe
(4)
Poradniki i przewodniki
(1)
Proza
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(10)
wypożyczone
(1)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(1)
BD40 (Suwalska 11)
(1)
BD52 (Rembielińska 6a)
(1)
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(5)
Autor
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Humeniuk Ewa
(1)
Kirenko Janusz (1954- )
(1)
Kostka-Szymańska Małgorzata
(1)
Krasowicz-Kupis Grażyna Maria
(1)
Murail Marie-Aude (1954- )
(1)
Rożnowska Krystyna (1945- )
(1)
Sęk Bożena
(1)
Tarkowski Zbigniew (1953- )
(1)
Wrona Sylwia
(1)
Łaba-Hornecka Agnieszka
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(2)
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(7)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Odbiorca
14-17 lat
(1)
Młodzież
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura francuska
(1)
Temat
Kobieta
(5207)
Rodzina
(4011)
Przyjaźń
(3833)
Miłość
(3256)
Tajemnica
(2953)
Niepełnosprawność intelektualna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2937)
Relacje międzyludzkie
(2516)
Zabójstwo
(2173)
Życie codzienne
(1907)
Magia
(1732)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1527)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1378)
II wojna światowa (1939-1945)
(1364)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1347)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(998)
Trudne sytuacje życiowe
(997)
Wybory życiowe
(934)
Sekrety rodzinne
(929)
Policjanci
(908)
Żydzi
(892)
Relacja romantyczna
(880)
Osoby zaginione
(877)
Władcy
(869)
Psy
(861)
Historia
(848)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(774)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(675)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(636)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(586)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(455)
Postawy
(452)
Lekarze
(448)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(429)
Czarownice i czarownicy
(427)
Nauczanie początkowe
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: miejsce
Paryż (Francja)
(1)
Gatunek
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Psychologia
(2)
Medycyna i zdrowie
(1)
7 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 177-192.
Streszczenie angielskie.
Publikacja porusza istotną kwestię funkcjonowania osób niepełnosprawnych, a w szczególności osób z upośledzeniem umysłowym, w płaszczyźnie społeczno-komunikacyjnej, pedagogicznej i edukacyjnej. Autor podkreśla, iż problem diagnozowania upośledzenia umysłowego na podstawie badań ilorazu inteligencji w przypadku takich osób nie pozwala na przedstawienie jednoznacznych wyników. Dopiero po przeprowadzeniu wnikliwszej analizy przedstawionej problematyki widoczna staje się potrzeba zmian zarówno w procesie kształcenia, jak i społecznym podejściu do osób z niepełnosprawnością. Autor, formułując na nowo pytanie "Co można uznać za upośledzenie intelektualne?", próbuje wyznaczyć jasny kierunek dla oddziaływań terapeutycznych i rewalidacyjnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19845 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 246-277.
Rozdział I * Pojmowanie niepełnosprawności intelektualnej * 1. Niepełnosprawność intelektualna * 2. Systemy pomocy i wspieranie osób z niepełnosprawnością intelektualną * 3. Środowisko osób z niepełnosprawnością intelektualną * 3.1. Rodzina * 3.2. Domy pomocy społecznej * 3.3. Warsztaty terapii zajęciowej * * * Rozdział II * Badania własne * 1. Problematyka badawcza * 2. Charakterystyka badanych osób * * * Rozdział III * Wyuczona bezradność badanych osób * 1. Wprowadzenie w problematykę wyuczonej bezradności * 1.1. Istota wyuczonej bezradności * 1.2. Wyuczona bezradność a niepełnosprawność intelektualna – przegląd badań * 2. Wyniki badań własnych * Podsumowanie * * * Rozdział IV * Psychospołeczne funkcjonowanie badanych osób * 1. Spostrzeganie siebie i innych * 1.1. Wprowadzenie w problematykę spostrzegania siebie i innych * 1.2. Spostrzeganie siebie i innych a niepełnosprawność intelektualna – przegląd * badań * 1.3. Wyniki badań własnych * 1.3.1. Spostrzeganie siebie i innych ludzi a środowisko bytowania badanych * osób * 1.3.2. Porównanie realnego z idealnym spostrzeganiem siebie i innych ludzi * w środowiskach bytowania badanych osób * 1.3.2.1. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w domach rodzinnych * 1.3.2.2. Osoby sprawne intelektualnie samodzielnie mieszkające * 1.3.2.3. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w domach pomocy * społecznej * 1.3.2.4. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną w warsztatach terapii * zajęciowej * Podsumowanie * 2. Wartości * 2.1. Wprowadzenie w problematykę wartości * 2.2. Wartości a niepełnosprawność intelektualna – przegląd badań * 2.3. Wyniki badań własnych * Podsumowanie * 3. Przystosowanie * 3.1. Wprowadzenie w problematykę przystosowania * 3.2. Przystosowanie a niepełnosprawność intelektualna – przegląd badań * 3.3. Wyniki badań własnych * 3.3.1. Przystosowanie psychospołeczne a środowisko bytowania badanych * osób * 3.3.2. Porównanie osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunów * w środowiskach bytowania badanych osób * 3.3.2.1. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunowie * w domach rodzinnych * 3.3.2.2. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunowie * w domach pomocy społecznej * 3.3.2.3. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunowie * w warsztatach terapii zajęciowej * Podsumowanie * Rozdział V * Czynniki związane z wyuczoną bezradnością badanych osób * 1. Możliwość kontroli * 2. Możliwość wykorzystania kwalifikacji * 3. Cele ustalone z zewnątrz * 4. Urozmaicenie * 5. Kontakty z ludźmi * 6. Bezpieczeństwo społeczne * 7. Pozycja społeczna * 8. Przyszłość * Podsumowanie * Zakończenie * Bibliografia * Spis tabel *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19343 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 165-178.
W niniejszej monografii omówiono cztery testy - WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet - dostępne polskim psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem, zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz zaburzeniami mowy i komunikacji.Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków i przygotowujących się do praktyki studentów. Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe.Z recenzji prof. dr hab. Anny Matczak
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22020 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bystrzak / Marie-Aude Murail ; z języka francuskiego przełożyła Bożena Sęk. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Dwie Siostry, 2018. - 217, [7] stron : ilustracje ; 20 cm.
Deutscher Jugendliteraturpreis
Dowcipna i poruszająca powieść dla młodzieży o chłopakach, dziewczynach i pewnym niezwykłym starszym bracie. Kleber ma 17 lat i właśnie przeniósł się do Paryża. Nie może się doczekać, aż znajdzie mieszkanie, pójdzie do nowej szkoły i zacznie umawiać się z dziewczynami. Jest tylko jeden kłopot. Kłopot, który nie rozstaje się z pluszowym królikiem, lubi szukać dzidzików ukrytych w telefonie i umie bardzo szybko liczyć ("jeden, dwa, trzy, cztery, be, dwanaście"). Ma ksywę Bystrzak, 22 lata i umysł trzyletniego dziecka. To starszy brat Klebera, którym ten obiecał się opiekować, by wyciągnąć go z zamkniętego zakładu dla upośledzonych umysłowo. "Bystrzak" otrzymał wiele nagród, w tym prestiżową Deutscher Jugendliteraturpreis przyznaną przez jury młodzieżowe.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. IV (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. IV (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. IV (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. IV (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dziecko z zespołem Downa : jaka to musi być miłość / Krystyna Rożnowska. - Wydanie I - 2 dodruk. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015. - 175, [1] strona ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 174-[176].
Poradnik jest napisany z myślą o tych rodzicach, którzy szukają wsparcia w pierwszym okresie po narodzinach dziecka z zespołem Downa, ale również dla rodziców dzieci starszych. Przyjście na świat dziecka z zespołem Downa zawsze jest dla rodziców szokiem. Wielu z nich zastanawia się, co spowodowało tę wadę genetyczną.Rodzice znajdą w poradniku omówienie najważniejszych problemów, z którymi spotykają się na co dzień, oraz rady, jak zaplanować życie z dzieckiem z zespołem Downa i jak zaakceptować jego odmienność. Autorka, opierając się na wiedzy naukowych autorytetów i na doświadczeniu rodziców, przedstawia z taktem problemy trudne i wstydliwe, m.in. seksualności tych dzieci.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 21692 (1 egz.)
(dostępność ok. 13.06.2024)
Książka
W koszyku
Afazjologia : organiczne zaburzenia mowy / redakcja naukowa prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski ; współpraca dr hab. Ewa Humieniuk. - Wydanie I. - Warszawa : PZWL, copyright 2021. - XX, [2], 532 strony : fotografie, ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Na stronie tytułowej błędna nazwa redaktora, nazwa właściwa: Ewa Humeniuk.
Bibliografie, netografie przy rozdziałach. Indeks.
Afazjologia to bogate i inspirujące kompendium wiedzy o zaburzeniach mowy. W monografii przedstawiono szerokie ujęcie afazjologii, której zakres obejmuje zarówno zaburzenia mowy pochodzenia organicznego (afazja, dyzartria, dysglosja, oligofazja), jak i trudności w porozumiewaniu się osób dorosłych z ADHD, laryngektomowanych oraz wybudzonych ze śpiączki. W publikacji omówiono najnowszą wiedzę na temat dysfunkcji werbalnych, stanowiących barierę komunikacyjną wyraźnie obniżającą jakość życia pacjentów. Autorzy opisali również kryteria diagnozy dyferencjalnej organicznych zaburzeń mowy oraz nowoczesne strategie i metody ich terapii, a także wymiar społeczny. Ciekawe opisy przypadków i propozycje narzędzi diagnostycznych będą przydatne w codziennej praktyce osób zajmujących się zaburzeniami mowy. Książka została przygotowana przez interdyscyplinarny zespół autorów: neurochirurgów, neurologopedów, neuropsychologów, językoznawców, psychologów, neurologa, otolaryngologa foniatry i audiologa, fizjoterapeuty, stomatologa, pedagoga specjalnego oraz socjologa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 58302 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [185]-192.
Prezentowane materiały mają charakter teoretyczno-badawczy z właściwymi procedurami metodologicznymi oraz interdyscyplinarną podbudową teoretyczną [.]. W przedstawionym tu spektrum walorów pracy należy podkreślić praktyczną przydatność zawartych w niej treści.Książka może być adresowana do różnych instytucji, osób i służb, a mianowicie specjalistów ds. rehabilitacji, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, personelu pracującego w domach pomocy społecznej, zakładach aktywności zawodowej i zakładach pracy chronionej, różnych ogniw administracji rządowej, organizacji pozarządowych, ruchów samopomocowych, rodziców. Monografia może stanowić cenną pomoc naukową dla studentów, zwłaszcza kierunków pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych.Z recenzji dr hab. Teresy Żółkowskiej, prof. USPrzedstawione w tym opracowaniu badania są próbą nakreślenia charakterystyki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży głęboko upośledzonej umysłowo, prowadzonych w ośrodkach pozarządowych oraz na terenie domów pomocy społecznej. Jestem przekonana, że niniejsza książka pozwoli na ukazanie zarówno słabych, jak i mocnych stron zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, ale przede wszystkim rozwiązań, które mogą się stać inspiracją dla innych osób pracujących z omawianą grupą wychowanków, tak aby najlepiej i najowocniej wpływały one na rozwój psychofizyczny dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.Autorka ufa, że informacje zebrane w niniejszej książce pozwolą na przynajmniej częściowe uzupełnienie luki teoretycznej dotyczącej funkcjonowania osób głęboko upośledzonych umysłowo, a także ich edukacji. Ponadto mogą stać się inspiracją do zainicjowania i wdrożenia zmian organizacyjnych.
Wstęp áá7 * Rozdział I * Osoba z głębokim upośledzeniem umysłowym – * symptomatologia i etiologia á11 * Charakterystyka osób głęboko upośledzonych umysłowo á11 * Etiologia i sposoby diagnozowania upośledzenia umysłowego * w stopniu głębokim á19 * Rozdział II * Rewalidacja i edukacja uczniów * głęboko upośledzonych umysłowo á25 * Kształcenie ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną * w świetle przepisów prawnych á25 * Rewalidacja – pojęcie i zasady pracy rewalidacyjnej á28 * Strategie postępowania rewalidacyjno-wychowawczego á34 * Metody pracy z uczniem głęboko upośledzonym umysłowo á44 * Rozdział III * Metodologiczne podstawy badań á63 * Rozdział IV * Struktura organizacyjno-prawna zajęć * rewalidacyjno-wychowawczych w badanych placówkach * a rozwój psychomotoryczny osób głęboko upośledzonych * umysłowo á71 * Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i jej wpływ na osiąganie różnych * rodzajów umiejętności przez osoby głęboko upośledzone á72 * Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a wyniki dotyczące * różnych dziedzin funkcjonowania osób z głębokim upośledzeniem * umysłowym á96 * Współpraca ze środowiskiem rodzinnym lub personelem * opiekuńczym placówek pobytu stałego 116 * Rozdział V * Specyficzne warunki rozwoju psychofizycznego i somatycznego * uczniów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpływające * na efektywność prowadzonej edukacji 129 * Występowanie sprzężonych zaburzeń rozwojowych * i zachowań trudnych a rozwój społeczny i psychomotoryczny uczniów 130 * Objawy i przebieg chorób somatycznych * a rozwój funkcjonalny badanych osób 139 * Udział badanych uczniów we wcześniejszych formach usprawniania * rewalidacyjnego a ich umiejętności funkcjonalne 145 * Rozdział VI * Analiza indywidualnych przypadków 149 * Agata M. (ur. w 1999 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 149 * Tomasz Ch. (ur. w 1996 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego 154 * Beata D. (ur. w 1986 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 160 * Sabina T. (ur. w 1982 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej 166 * Krzysztof G. (ur. w 1990 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego 172 * Rozdział VII * Wnioski i uogólnienia wynikające z badań. * Zarys modelu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 177 * Zakończenie 183
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16561 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej