Neurologopedia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(8)
Forma i typ
Książki
(8)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje fachowe
(3)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Dostępność
dostępne
(8)
wypożyczone
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(7)
Autor
Błasiak-Tytuła Marzena
(2)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(2)
Siudak Anna
(2)
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Cieszyńska Jadwiga (1955- )
(1)
Góral-Półrola Jolanta
(1)
Humeniuk Ewa
(1)
Jastrzębowska Grażyna
(1)
Kozubski Wojciech (1955- )
(1)
Krajewska Małgorzata (logopedia)
(1)
Krajna Ewa
(1)
Krzemińska Marcelina (1986- )
(1)
Maciejewska Barbara (medycyna)
(1)
Michalak Sławomir (nauki medyczne)
(1)
Obrębowska-Karsznia Zofia
(1)
Obrębowski Andrzej (1937- )
(1)
Orłowska-Popek Zdzisława
(1)
Ossowski Roman (1942- )
(1)
Popławska-Domaszewicz Karolina
(1)
Pruszewicz Antoni (1931- )
(1)
Rządzka Mirosława
(1)
Sadowska-Krajewska Aleksandra
(1)
Sekula Alicja
(1)
Sobieralska-Michalak Kinga
(1)
Sobolewski Piotr (pedagogika specjalna)
(1)
Steinborn Barbara
(1)
Szczepankowski Bogdan (1939- )
(1)
Szeląg Elżbieta
(1)
Szeląg Elżbieta (1952- )
(1)
Tarkowski Zbigniew (1953- )
(1)
Tuszyński Krzysztof (nauki medyczne)
(1)
Wiskirska-Woźnica Bożena
(1)
Witek Danuta
(1)
Wojnowski Waldemar
(1)
Zaleski Tomasz
(1)
Łojko Dorota
(1)
Świdziński Piotr
(1)
Żebryk-Stopa Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
Kraj wydania
Polska
(8)
Język
polski
(8)
Odbiorca
Logopedzi
(4)
Neurolodzy
(2)
Psycholodzy
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Otorynolaryngolodzy
(1)
Studenci
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Temat
Kobieta
(5212)
Rodzina
(4014)
Przyjaźń
(3834)
Miłość
(3258)
Tajemnica
(2954)
Neurologopedia
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2937)
Relacje międzyludzkie
(2518)
Zabójstwo
(2172)
Życie codzienne
(1908)
Magia
(1732)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1589)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1528)
Uczucia
(1400)
Nastolatki
(1379)
II wojna światowa (1939-1945)
(1364)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1347)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1132)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Trudne sytuacje życiowe
(1000)
Chłopcy
(998)
Wybory życiowe
(937)
Sekrety rodzinne
(930)
Policjanci
(908)
Żydzi
(893)
Relacja romantyczna
(881)
Osoby zaginione
(878)
Władcy
(863)
Psy
(862)
Historia
(847)
Kultura
(820)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(775)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(693)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(676)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(635)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(586)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(510)
Psychoterapia
(504)
Zakochanie
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Spisek
(475)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(455)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Ludzie bogaci
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Nauczanie początkowe
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Gatunek
Podręcznik
(2)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(4)
Edukacja i pedagogika
(2)
8 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia przy pracach.
Streszczenie i słowa kluczowe w języku angielskim przy pracach.
Publikacja stanowi drugą część serii wydawniczej "Neurologopedia", która jest zbiorem artykułów będących naukową refleksją nad procesem uczenia się języka w sytuacji dwu- i wielojęzyczności. Polecana zarówno specjalistom - glottodydaktykom, neurologopedom, logopedom, pedagogom, jak i rodzicom i nauczycielom.Znajdujące się w książce publikacje o wymiarze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym, poświęcone są problematyce nauczania języka obcego i drugiego oraz nabywaniu i uczeniu języka w sytuacji zaburzeń rozwoju. Publikacja ta jest dowodem na konieczność współpracy logopedów i glottodydaktyków w zmaganiu się ze współczesnymi problemami związanymi z dwu- i wielojęzycznością, a autorzy podkreślają, że współpraca ta wymaga aktualnej wiedzy z zakresu neurobiologii procesów uczenia się.Z recenzji prof. UAM dr hab. Małgorzaty Rutkiewicz-Hanczewskiej:"Recenzowana publikacja jest doskonalą, bo wszechstronną odpowiedzią na zapotrzebowanie współczesnej glottodydaktyki i neurologopedii, zważywszy na brak systematycznej dydaktyki nauczania języków odziedziczonych, która nie została jeszcze opracowana, z uwagi na rodzące się standardy diagnozy funkcji komunikacyjnych i językowych dzieci emigrantów, a także nowe doniesienia z zakresu neurobiologii procesów uczenia się. Zawarte w publikacji teksty są cenne zarówno dla specjalistów (glottodydaktyków, neurologopedów, logopedów, pedagogów), jak i rodziców dzieci, dla których język polski jest językiem odziedziczonym, dla nauczycieli osób dorosłych kolejnego pokolenia emigrantów, a także tych, dla których polszczyzna z wyboru lub ciekawości jest drugim i kolejnym językiem obcym."
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19628 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Publikacja stanowi cenny zbiór tekstów poświęconych współczesnym problemom neurologopedii. Polecana wszystkim logopedom i terapeutom, którzy poszukują skutecznych metod wspierania dzieci z zaburzeniami w rozwoju.Publikację otwiera tekst Jagody Cieszyńskiej-Rożek, Marzeny Błasiak-Tytuły oraz Zdzisławy Orłowskiej-Popek pt. Norma czy zaburzenia rozwoju dzieci dwujęzycznych omawiający zakłócony proces przyswajania systemów językowych u dzieci wychowywanych w środowiskach dwu- lub wielojęzycznych. Autorki prezentują również praktyczne sposoby stymulacji rozwoju mowy dzieci bilingwalnych w celu uniknięcia deficytów rozwojowych. Jagoda Cieszyńska-Rożek w kolejnym tekście pt. "Dziennik wydarzeń" jako technika budowania komunikacji językowej prezentuje szczegółowo jedną z technik metody krakowskiej - dziennik wydarzeń. Technika ta jest skutecznym sposobem budowania nie tylko systemu językowego w umyśle jednostki z zaburzeniami komunikacji, jak również jej tożsamości.Marta Korendo w swoim artykule Znaczenie oceny rozwoju mowy dla diagnozy zespołu Aspergera przybliża ważny temat diagnozy ZA, zwracając uwagę na istotne dla diagnozy obszary, m.in. rozwój mowy i komunikacji. Halina Pawłowska-Jaroń z kolei prezentuje badania dotyczące Zawiłości diagnozy a jednoznaczności terapii dzieci ze spektrum FASD, które ujęte jako całościowe zaburzenie rozwoju opisują skutki rozwojowe występujące u potomstwa matek pijących alkohol w okresie ciąży. Tekst Anny Siudak Neurobiologiczne podstawy prenatalnej stymulacji narządu słuchu poświęcony został stymulacji zmysłu słuchu dziecka w okresie prenatalnym. Opierając się na najnowszej wiedzy neurobiologicznej, Autorka opisuje techniki, które niosą ze sobą liczne korzyści dla dalszego rozwoju dziecka. W artykule Stymulacja funkcji audytywnych w terapii zaburzeń mowy Zdzisława Orłowska-Popek podjęła problem terapii dziecka z zaburzeniami percepcji słuchowej oraz uszkodzonym słuchem. Autorka prezentuje etapy werbalnych i niewerbalnych ćwiczeń słuchowych. Ewa Bielenda-Mazur w tekście O potrzebie wczesnej interwencji w przypadkach dziecka z alalią prezentuje wyniki badań prowadzonych w grupie dzieci w wieku przedszkolnym, wskazując we wnioskach na konieczność podjęcia jak najszybszych oddziaływań terapeutycznych w przypadku dziecka z tym zaburzeniem. Z kolei tekst Wczesne wspomaganie rozwoju mowy dziecka dwujęzycznego. Profilaktyka logopedyczna w sytuacji dwujęzyczności klasycznej Marzeny Błasiak-Tytuły omawia sposoby wczesnej stymulacji rozwoju mowy. Autorka wskazuje na konieczność podejmowania działań logopedycznych u dzieci bilingwalnych w okresie prenatalnym, lingwalnym i postlingwalnym. Alicja Kabała prezentuje w swoim artykule Gotowość edukacyjna - o umiejętności artykulacji dźwięków mowy przez dzieci w wieku przedszkolnym (wybrane problemy) wyniki badań podsystemu fonetyczno-fonologicznego u dzieci w wieku przedszkolnym, jak również badanie dominacji stronnej, które jest cennym źródłem informacji o przyczynach dziecięcych problemów artykulacyjnych. Techniki umożliwiające budowanie systemu fonetyczno-fonologicznego zostały omówione przez Katarzynę Sedivy w artykule Torowanie ruchu artykulacyjnego. Techniki Gestów artykulacyjnych oraz Manualnego Torowania Głosek umożliwiają budowanie prawidłowego planu ruchu artykulacyjnego, dzięki czemu dziecko niemówiące może nabyć umiejętność mówienia. Dorota Konieczna w artykule pt. Problem percepcji czasu jako zagadnienie neurobiologiczne i logopedyczne opisała złożony problem percepcji czasu i zaprezentowała ćwiczenia nazywania i rozumienia relacji czasowych w ramach terapii logopedycznej. Tekst Czy płeć może determinować zaburzenia rozwoju języka? Wstępna analiza wpływu różnic w budowie i funkcjonowaniu mózgu kobiet i mężczyzn na werbalne opracowywanie rzeczywistości z punktu widzenia obserwowanych zaburzeń rozwoju językowego Magdaleny Peterek poświęcony został różnicom płciowym w budowie i funkcjonowaniu mózgu. Autorka analizuje możliwość wpływu tych różnic na zaburzenia rozwoju mowy. Agnieszka Staniszewska-Mól w artykule Między "głoską pisaną" a "literą mówioną", czyli o fenomenie i przekleństwie (nie)spójności mowy i pisma na przestrzeni dziejów - na wybranych przykładach źródłowych analizuje metody nauczania umiejętności czytania w Polsce na przestrzeni wieków, zwracając uwagę na konieczność tworzenia nowych, skutecznych metod. Ostatni tekst Łucji Skrzypiec pt. Longitudialne badania efektów wprowadzenia Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania do edukacji przedszkolnej poświęcony został również umiejętności czytania. Autorka prezentuje w nim wynik badań na temat wpływu Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania na stopień gotowości szkolnej.Publikowane w tomie artykuły są wynikiem wielu lat doświadczeń naukowych oraz terapeutycznych Autorów. Redaktorki tomu wyrażają nadzieję, że prezentowane badania będą służyły logopedom swymi rozwiązaniami praktycznymi oraz przyczynią się do pogłębienia refleksji naukowej na temat wyzwań, jakie współcześnie stawiane są przed logopedią. Autorzy:Jagoda Cieszyńska-Rożek Zdzisława Orłowska-Popek Marzena Błasiak-Tytuła Marta Korendo Halina Pawłowska-Jaroń Anna Siudak Ewa Bielenda-Mazur Alicja Kabała Katarzyna Sedivy-Mączka Dorota Konieczna Magdalena Peterek Agnieszka Staniszewska-Mól Łucja Skrzypiec Pod redakcją: Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak Oddajemy w ręce Czytelników pierwszy tom "Neurologopedii", który jest zbiorem artykułów będących naukową refleksją nad istotą wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych. Znajdujące się tu publikacje mają wymiar teoretyczny i praktyczny - stanowią próbę przekazania szerokiej wiedzy na temat wczesnego postępowania terapeutycznego. Terapia, w rozumieniu Autorów tekstów, opiera się na mechanizmach neuroplastyczności mózgu, tj. zmiany reprezentacji korowych mózgu na skutek organizowanych przez terapeutę doświadczeń."Analizując niniejszy tom pod względem treści, znalazły się w nim wszystkie zagadnienia, stanowiące przedmiot zainteresowań współczesnej neurologopedii [.], tj. stymulacja rozwoju mowy dzieci bilingwalnych, diagnoza logopedyczną dzieci z zespołem Aspergera, diagnoza i terapia dzieci z FASD, mamy także: sposoby interwencji w przypadku alalii lub w sytuacji zaburzeń percepcji słuchowej. Ponadto w tomie znajdziemy kolejne potwierdzenie skuteczności Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania, a to dzięki sprawozdaniu z badań z wprowadzenia tej metody w grupie przedszkolnej. Nie bez znaczenia pozostają także artykuły na temat różnic płciowych w budowie i funkcjonowaniu mózgu, czy odnośnie do percepcji czasu". Z recenzji dr hab. Danuty Grzesiak-Witek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18914 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka prezentuje logopedię w ujęciu interdyscyplinarnym, a dokładnie - związki tej dziedziny wiedzy z naukami medycznymi. Terapeuci mowy, chcąc sprostać kolejnym wyzwaniom, powinni zdobywać nowe umiejętności i poszerzać wiedzę. Niniejsza publikacja to propozycja dla tych, których interesują medyczne aspekty logopedii.
Rozdział 1. Teoretyczne i pagmatyczne podstawy w koncepcji pedagogiki leczniczej Marii Montessori * Rozdział 2. Podejście pozytywne w diagnozie logopedycznej. Problem metatezy * Rozdział 3. Wczesna interwencja - opieka logopedyczna od pierwszych dni życia dziecka * Rozdział 4. Onkologopedia - o potrzebie utworzenia nowej specjalności w logopedii * Rozdział 5. Wykorzystanie metody interakcyjnej rodzic-dziecko Palin PCI w diagnozie i terapii jąkania wczesnodziecięcego * Rozdział 6. Mechanizm Valsalvy - utrwalanie się jąkania i przeciwdziałanie temu * Rozdział 7. Psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne wpomaganie rozwoju wysokofunkcjonujących dzieci ze spektrum autyzmu (ASD). Część 1 * Rozdział 8. Psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne wspomaganie rozwoju wysokofunkcjonujących dzieci ze spektrum autyzmu (ASD). Część 2 * Rozdział 9. Wpływ przewlekłych stanów zapalnych górnych dróg oddechowych na wady wymowy * Rozdział 10. Medycyna w logopedii - logopedia w medycynie * Rozdział 11. Interwencja logopedyczna w Zespole Smitha-Lemliego-Opitza (SLOS) * Rozdział 12. Diagnostyka i terapia neurologopedyczna w świetle koncepcji NDT-Bobath * Rozdział 13. Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce * Rozdział 14. Rehabilitacja głosu po operacjach mikrochirurgicznych krtani * Rozdział 15. Wysiękowe zapalenie ucha środkowego jako najczęstsza przyczyna niedosłuchu w okresie rozwoju mowy * Rozdział 16. Wykonanie testu Stroopa u kobiet i mężczyzn z chorobą Parkinsona po talamotomii prawo- i lewostronnej oraz u osób zdrowych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16506 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach.
Mowa jest podstawową formą porozumiewania się między ludźmi. Wszelkie jej zaburzenia są dla pacjenta i jego otoczenia dużym obciążeniem. Wielu jednostkom chorobowym towarzyszą zaburzenia mowy. Te, które uwarunkowane są genetycznie, jak np. zespół Retta, zespół Angelmana, czy niektóre choroby metaboliczne, omówiono w niniejszej publikacji. Każdy, kto chce prawidłowo prowadzić diagnozę i terapię logopedyczną, musi posiadać wiedzę na temat jednostki chorobowej, z którą ma w praktyce do czynienia. Nie wystarczy podstawowy warsztat neurologopedy czy neuropsychologa. Osoba zajmująca się danym przypadkiem musi wiedzieć jakie jest podłoże choroby, jakie jest rokowanie, jak długo choroba przebiega i z jakimi objawami - poza zaburzeniami mowy - mamy do czynienia.Inaczej planuje się terapię u chorych, w przypadku przewidywanego szybkiego lub wręcz gwałtownego przebiegu choroby o niepomyślnym rokowaniu, a inaczej w przypadkach o długim okresie względnej stabilizacji, gdzie można nakreślić długotrwały plan korygowania zaburzeń logopedycznych. We wstępie umieszczono dwa rozdziały omawiające zagadnienia zaburzeń mowy w chorobach uwarunkowanych genetycznie. Dalej książkę podzielono na dwie części. W pierwszej omówiono problemy zaburzeń mowy u chorych z zespołami genetycznymi dającymi objawy już po urodzeniu, z często towarzyszącym znacznym opóźnieniem rozwoju psychoruchowego oraz wadami budowy ciała i narządów wewnętrznych. W drugiej części przedstawiono choroby wieku dorosłego, choć w niektórych jednostkach chorobowych dokonanie ścisłego rozdziału pomiędzy dzieciństwem a wiekiem dojrzałym jest trudne. Książka przeznaczona jest głównie dla neuropsychologów i neurologopedów. Wiele istotnych treści znajdą tu również lekarze zajmujący się neurologią dziecięcą, neurologią dorosłych oraz chorobami o podłożu metabolicznym.
Noty o autorach * Od redaktorów * Zaburzenia mowy w chorobach genetycznych a dostępność świadczeń opieki zdrowotnej * Zaburzenia rozwoju języka w kontekście niepełnosprawności intelektualnej w wybranych zespołach uwarunkowanych genetycznie * Zaburzenia mowy w przypadku delecji chromosomowej 13. pary (13q) * Terapia logopedyczna dzieci z zespołem Downa * Czynniki warunkujące zdolność porozumiewania się z otoczeniem osób z CdLS * Zaburzenia mowy u dzieci z zespołem Angelmana * Zaburzenia mowy w zespole Gillesa de la Toure e’a * Zaburzenia mowy i języka w zespole łamliwego chromosomu X * Zaburzenia rozwoju mowy i języka w zespole Pradera-Williego * Zdolności językowe w zespole Williamsa * Zespół Aspergera – od diagnozy do terapii * Zaburzenia mowy towarzyszące adrenoleukodystrofii * Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci z zespołem Retta * Nabywanie kompetencji komunikacyjnej umożliwiającej porozumiewanie się chłopca z zespołem genetycznym Cri-du-Chat (zespół kociego krzyku) * Zaburzenia mowy o typie dyzartrii w chorobie neuronu ruchowego * Zaburzenia mowy i połykania w chorobie Wilsona – charakterystyka kliniczna i terapia * Choroba Huntingtona – charakterystyczne objawy, terapia logopedyczna * Zaburzenia mowy u chorych z parkinsonizmem * Heterogenność choroby Alzheimera. Implikacje w obszarze logopedii * Zaburzenia komunikacji językowej u pacjentów z padaczką * Afazja pierwotna postępująca jako osobna jednostka nozologiczna w logopedii.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56559 (1 egz.)
Kaucja: 36,76 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19400 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3175, 2997 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 447-479. Indeks.
"Wprowadzenie do neurologopedii" stanowi unikatowe opracowanie w skali kraju, ponieważ po raz pierwszy problematyka neurologopedii jest przedstawiana od strony medycznej. Zespół autorów, w skład którego wchodzą lekarze - specjaliści wielu dziedzin medycyny (otolaryngologii, audiologii, foniatrii, neurologii dziecięcej i dorosłych, psychiatrii i medycyny pracy), a także uznani specjaliści z zakresu neurologopedii, logopedii, psychologii, surdopedagogiki, fizjoterapii oraz protetyki słuchu, przedstawił w tym opracowaniu szerokie, wieloaspektowe spojrzenie na problemy zaburzeń mowy. [...] Główną tematykę podręcznika stanowią podłoże anatomiczne i patofizjologiczne oraz aspekty kliniczne i zasady rehabilitacji zaburzeń porozumiewania się człowieka, uwarunkowanych nieprawidłowościami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. [...]Jest to cenny materiał źródłowy, który z pewnością znajdzie pełne wykorzystanie w kształceniu coraz szerszej rzeszy specjalistów z zakresu nie tylko neurologopedii, lecz także logopedii ogólnej, audiologii i foniatrii, psychologii, pedagogiki specjalnej oraz protetyki słuchu.prof. dr hab. med. Mariola Śliwińska-Kowalska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18938 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
Afazja w stanie ostrym : obraz i dynamika / Małgorzata Krajewska. - Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2022. - 480 stron : fotografie, ilustracje, wykresy ; 25 cm.
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 432-450. Indeks.
Recenzowana monografia dotyczy rzadko poruszanego w piśmiennictwie polskim tematu zaburzeń afatycznych występujących w tzw. fazie ostrej i podostrej u pacjentów po udarze niedokrwiennym mózgu. [.] Problematyka podjęta w pracy Małgorzaty Krajewskiej jest tym bardziej istotna, że grupa pacjentów po udarze mózgu jest zdecydowanie najliczniejszą spośród wszystkich wymagających terapii neurologopedycznej. [.] Stworzenie pełnego opisu tego zaburzenia i poznanie jego dynamiki wydaje się więc wręcz koniecznością nie tylko z punktu widzenia teorii, ale przede wszystkim praktyki neurologopedycznej. Z recenzji prof. UG, dr hab. Katarzyny Kaczorowskiej-Bray Opis kompetencji językowej i sprawności językowych pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi wymaga uwzględnienia, że uszkodzenie mózgu zwykle doprowadza nie tylko do zaburzeń mowy, ale także deficytów poznawczych, ograniczeń motorycznych, zaburzeń emocjonalnych, przez co zachowania językowe chorych neurologicznie z trudem poddają się rygorowi badań lingwistycznych. [.] Wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę przełamują utrwalony w powszechnej świadomości terapeutyczny nihilizm w odniesieniu do pacjentów z uszkodzeniem mózgu i afazją. Dowodzą, że ocena dynamiki zaburzeń mowy jest istotnym czynnikiem rokowniczym, determinującym jakość życia nie tylko osoby z uszkodzeniem mózgu, ale również jej najbliższego otoczenia, a terapia afazji stanowi ważny element wielospecjalistycznego systemu rehabilitacji neurologicznej. Te - dobrze udokumentowane - tezy służą zarówno celom naukowym, jak też praktycznym. Z recenzji prof. UMCS, dr hab. Jolanty Panasiuk
1. Pojęcie afazji - ujęcie interdyscyplinarne * 2. Neuroanatomiczne i neurofizjologiczne podłoże mowy a teorie mózgowej lokalizacji mowy * 3. Klasyfikacje afazji i ich zastosowanie w praktyce kliniczno-neurologopedycznej * 4. Udar mózgu - wprowadzenie * 5. Udar niedokrwienny * 6. Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w udarze mózgu * 7. Dynamika ośrodkowego układu nerwowego po udarze mózgu a obraz sprawności językowych * 8. Plastyczność ośrodkowego układu nerwowego a mechanizmy odbudowy sprawności językowych po udarze mózgu * 9. Neurodynamika i neuroplastyczność w praktyce klinicznej i neurologopedycznej * 10. Metodologia badali * 11. Dynamika zaburzeń afatycznych po udarze mózgu - analiza studiów przypadków * 12. Obraz afazji we wczesnym etapie zdrowienia - zbiorcze wyniki ilościowo-jakościowe * 13. Czynniki wpływające na przebieg i efekty terapii afazji poudarowej * 14. Faza zdrowienia jako determinanta sposobu organizacji terapii neurologopedycznej pacjentów z afazją poudarową * 15. Terapia poszczególnych typów afazji w ostrej fazie udaru * Bibliografia * Indeks * Spis rycin * Spis tabel * Wykaz skrótów * Załącznik 7 6
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 58580 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zestaw ćwiczeń Główka pracuje przeznaczony jest do pracy z osobami dorosłymi. Jego cel to stymulowanie funkcji językowych oraz trening prokognitywny pacjentów z afazją, zespołami otępiennymi, chorobami neurodegeneracyjnymi. Przedstawione w nim ćwiczenia wywołują spontaniczną aktywność pacjenta, doskonalą procesy poznawcze oraz umiejętności komunikacyjne. Podczas wykonywania ćwiczeń pacjenci doskonalą umiejętność rozumienia, nazywania, powtarzania, pamięć, myślenie twórcze, wzbogacają słownik czynny, wydłużają czas koncentracji na wykonywanych zadaniach. Wszystkie ćwiczenia mogą służyć zarówno pracy indywidualnej, jak i wspólnej z terapeutą lub członkiem rodziny.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19835 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej