Arteterapia
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(49)
Forma i typ
Książki
(49)
Poradniki i przewodniki
(7)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje fachowe
(6)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(47)
wypożyczone
(10)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(1)
BD40 (Suwalska 11)
(1)
BD52 (Rembielińska 6a)
(1)
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(6)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(43)
Autor
Karolak Wiesław (1949- )
(8)
Baranowska-Jojko Ewa
(4)
Chmielnicka-Plaskota Aleksandra
(4)
Łoza Bartosz
(4)
Arciszewska-Binnebesel Alina
(2)
Brol Michał
(2)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(2)
Karolak Barbara
(2)
Konieczna Ewelina J
(2)
Limont Wiesława (1949- )
(2)
Papczyńska-Jasińska Patrycja
(2)
Piszczek Maria
(2)
Sikorski Wiesław
(2)
Skorupa Agnieszka (psycholog)
(2)
Bartholomew Sandy Steen
(1)
Browning Marie
(1)
Czernik Renata
(1)
Czerwiński Arkadiusz
(1)
Darcey Sheila
(1)
Didkowska Bernadeta
(1)
Florczykiewicz Janina
(1)
Fronczak Joanna
(1)
Gilroy Andrea (1949- )
(1)
Glińska-Lachowicz Anna
(1)
Grabowska Anna (1979- )
(1)
Guzman Leah
(1)
Handford Olga
(1)
Kaczorowska Barbara
(1)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(1)
Karolak Wiesław
(1)
Knapik Mirosława
(1)
Krasoń Katarzyna
(1)
Lindner-Bogdaniuk Dominika
(1)
McNeill Suzanne
(1)
Mindell Amy
(1)
Mrówczyńska-Haładaj Kamila
(1)
Nielek-Zawadzka Kamilla (1973- )
(1)
Opala-Wnuk Koryna
(1)
Palusiński Robert
(1)
Pikała Anna
(1)
Ploch Leszek
(1)
Rajzner Andrzej
(1)
Rejznera Andrzeja
(1)
Rudowski Tomasz (1949- )
(1)
Sasin Magdalena
(1)
Smith Rahel
(1)
Sobczyński Sebastian
(1)
Szczepaniak Paweł
(1)
Szczepaniaka Pawła
(1)
Szulc Wita
(1)
Wiechuła Aleksandra
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2010 - 2019
(24)
2000 - 2009
(18)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(18)
Kraj wydania
Polska
(49)
Język
polski
(49)
Odbiorca
Nauczyciele
(5)
Arteterapeuci
(3)
Rodzice
(3)
6-8 lat
(2)
9-13 lat
(2)
Dzieci
(2)
Studenci
(2)
Szkoły wyższe
(2)
Terapeuci zajęciowi
(2)
0-5 lat
(1)
14-17 lat
(1)
Klasa 3.
(1)
Metodycy
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele plastyki
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Pedagodzy
(1)
Temat
Kobieta
(5227)
Rodzina
(4023)
Przyjaźń
(3840)
Miłość
(3262)
Tajemnica
(2964)
Arteterapia
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2940)
Relacje międzyludzkie
(2524)
Zabójstwo
(2175)
Życie codzienne
(1911)
Magia
(1734)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1593)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1533)
Uczucia
(1407)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1367)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1349)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1135)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1004)
Trudne sytuacje życiowe
(1004)
Wybory życiowe
(940)
Sekrety rodzinne
(934)
Policjanci
(908)
Żydzi
(895)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(865)
Władcy
(863)
Historia
(847)
Kultura
(823)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(776)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Arystokracja
(681)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(576)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(560)
Zemsta
(554)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(515)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(506)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(495)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(472)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(457)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Marzenia
(445)
Samotność
(445)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(424)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: czas
2001-
(4)
Temat: miejsce
Wychowanie do wartości
(1)
Gatunek
Poradnik
(10)
Scenariusz zajęć
(4)
Opracowanie
(3)
Ćwiczenia i zadania
(3)
Materiały konferencyjne
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Książki do kolorowania
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Podręcznik
(1)
Rysunek
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Scenariusze zajęć dla gimnazjów
(1)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(11)
Psychologia
(6)
Kultura i sztuka
(5)
Rozwój osobisty
(1)
49 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Arteterapia w teorii i praktyce / Ewelina J. Konieczna. - Wyd. 5. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011. - 157, [3] s. : il. kolor. ; 24 cm.
Forma i typ
Temat
Bibliogr. s. 147-157.
Arteterapia w wąskim znaczeniu obejmuje terapię z użyciem sztuk plastycznych, w szerokim znaczeniu obejmuje natomiast muzykoterapię, biblioterapię, a ponadto działania terapeutyczne z wykorzystaniem teatru, filmu oraz malarstwa, rzeźby, grafiki i innych sztuk plastycznych. Niniejsza książka ma charakter rozważań teoretycznych, ale zawiera cenne wskazówki mogące znaleźć zastosowanie w praktyce pedagogicznej. Dlatego oprócz założeń teoretycznych w odniesieniu do każdego rodzaju terapii Autorka przedstawiła również część warsztatową oraz materiał utrwalający. Książka ta przeznaczona jest do edukacji przyszłych terapeutów, nauczycieli, pedagogów, animatorów oraz pogłębiania wiedzy przez tych wszystkich, którzy pragną pomagać innym.
1. Czym jest arteterapia? (Definicje terapii, psychoterapii, logoterapii, arteterapii, kulturoterapii, terapii sztuką, terapii przez twórczość) * 2. Arteterapia i jej rodzaje * 2.1. Muzykoterapia * 2.2. Choreoterapia * 2.3. Teatroterapia * 2.3.1. Psychodrama * 2.3.2. Drama * 2.3.3. Pantomima * 2.3.4. Terapia poprzez sztuki teatralne * 2.4. Biblioterapia * 2.4.1. Filmoterapia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18045 (1 egz.)
(dostępność ok. 22.06.2024)
Książka
W koszyku
Materiały z ogólnopolskiej konf. zorg. przez Zakład Edukacji Artystycznej Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, która odbyła się w dn. 19-21 października.
Bibliogr. przy ref.
Spis treści także ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4045 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Edukacji Artystycznej Eduart "Metafora, sztuka, aktywność twórcza", 20-21 października 2005 r., Toruń.
Bibliogr. przy ref.
W tomie pod tytułem Edukacja artystyczna a metafora zostały zamiesz­czone artykuły uczestników II Ogólnopolskiej Konferencji Edukacji Arty­stycznej EDUART "Metafora - Sztuka - Aktywność twórcza", która odbyła się 20-21 października 2005 roku w Toruniu.Współczesne rozumienie metafory nie wiąże jej tylko z językiem werbalnym, z twórczością literacką, ale także z zagadnieniami związany­mi z procesami poznawczymi i myśleniem człowieka, z jego życiem co­dziennym, jako zdolność do dostrzegania podobieństwa pomiędzy różny­mi zjawiskami, obiektami i znaczeniami. Wszechobecność i różnorodność metafory oraz jej ważność dla procesu rozumienia informaqi wskazuje na konieczność badań nad tym fenomenem w znacznie szerszym zakresie, niż to było do tej pory. Metafora uważana jest przez wielu badaczy zajedną z najważniejszych właściwości procesu poznawczego człowieka, przenosi bowiem znaczenie i pozwala na natychmiastowe rozumienie złożonych zja­wisk w różnych systemach symbolicznych - zarówno werbalnych, jak i wi­zualnych, dźwiękowych, ruchowych i innych.Wzrost zainteresowania tworzeniem i rozumieniem metafor związany jest zatem z jednej strony z docenianiem metafory jako środka przenoszą­cego znaczenie i pozwalającego na odkrywanie nowych sensów i znaczeń w wyrażeniach mniej lub bardziej znanych. Z drugiej strony zaś z siłą jej od­działywania w sferze poznawczej, okazuje się bowiem, że to, jak rozumiemy rzeczywistość, zależy od tego, jaką metaforą się posługujemy w stosunku do niej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2573 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
(Arteterapia : teoria, praktyka, projekty)
Bibliogr. przy rozdz.
Z wprowadzenia (od Redaktorów):Arteterapia to jeden z "najpiękniejszych problemów" współczesnej psychiatrii, całej medycyny, ale też szerzej - "zaangażowanych społecznie" nauk społecznych. Nie da się jej uprawiać, będąc specjalistą tylko w jednej dziedzinie. W medycynie arteterapia jest klasyfikowana jako część rehabilitacji, ale równocześnie ciągle okazuje się, że jest zbyt duża i zbyt niezależna na tego typu poddaństwo. Czerpiąc wzorce z nauk medycznych, arteterapia przenika i inspiruje takie kierunki, jak pedagogika, pedagogika specjalna i edukacja artystyczna.O arteterapii można mówić poprzez podobieństwo do psychoterapii. Psychoterapia jest częścią psychiatrii, metodą leczenia zaburzeń psychicznych za pomocą szczególnych technik - osobistych oddziaływań terapeuty. W przypadku arteterapii medycznej też mówimy o leczeniu za pomocą szczególnych technik - przy wykorzystaniu środków artystycznych. Z arteterapią jest też podobny kłopot jak z psychoterapią - wykracza poza oddziaływania medyczne. Przy wykorzystaniu jej metod możliwa jest zmiana postaw psychologicznych, socjologicznych czy kulturowych. W tym kontekście określenie "terapia" staje się mylące, a powinno wyraźnie dyscyplinować. I jeszcze jedno podobieństwo do psychoterapii - arteterapia nie posiada krytycznej sumy badań empirycznych potwierdzających "tak" lub "nie" wskazania i efektywność stosowania. To nie zarzut, lecz raczej wyzwanie dla naukowców i praktyków.Dlaczego więc arteterapia? Ani terapeuci, ani przede wszystkim pacjenci nie chcą rezygnować ze szczególnej postawy arteterapeutycznej, która pozwala przezwyciężać niemoc innych metod leczenia. Nie chcą rezygnować z postawy, która wyzwala akt twórczy - udostępnia im energię życiową i poczucie sprawstwa we własnym życiu, a zwłaszcza w chwili próby - w chorobie.Upowszechnienie i emancypacja arteterapii powodują, że nieuchronne stają się procesy standaryzacji. Ten podręcznik jest także tego wyrazem. To obrastanie przepisami budzi niechęć artystów, ale jest gwarancją bezpieczeństwa dla pacjentów. Ustalenie reguł stwarza podstawy do dalszego wzrostu wiedzy i praktyki.Przekazujemy Państwu pierwszy tom monografii poświęconej ARTETERAPII. To podróż od TEORII, przez PRAKTYKĘ KLINICZNĄ, do wielkich PROJEKTÓW AUTORSKICH.
1. PODSTAWY ARTETERAPII * 1.1. Definicje arteterapii * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Wita Szulc * 1.2. Historia i rozwój arteterapii * Wita Szulc * 1.2.1. Szkic arteterapii * Marta Szczukiewicz * 1.3. Koncepcje arteterapii * 1.3.1. Rodzaje arteterapii * Maria Pałuba, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.3.2. Modele arteterapii * 1.3.2.1. Model teoretyczny – mechanizmy leczące w arteterapii * Bartosz Łoza * 1.3.2.2. Model teoretyczny – schemat oddziaływań terapeutycznych w arteterapii * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.3.2.3. Model percepcji i kreacji wartości artystyczno-estetycznych w procesie leczenia sztuką * Tomasz Rudowski * 1.3.2.4. Model uczenia się zachowań aprobowanych społecznie w arteterapii jednostek nieprzystosowanych społecznie * Tomasz Rudowski * 1.3.2.5. Model zmiany zachowania przez warunkowanie klasyczne – w arteterapii osób nieprzystosowanych społecznie * Tomasz Rudowski * 1.3.2.6. Model resocjalizacyjnej zmiany w działaniu arteterapeutycznym * Janina Florczykiewicz * 1.3.2.7. W stronę modelu narodowego arteterapii w Australii * Sheridan Linnell, Jill Westwood * 1.4. Arteterapia jako szczególna forma leczenia * 1.4.1. Uwarunkowania prawno-medyczne zawodu arteterapeuty * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.4.2. Zasady doboru technik arteterapii * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.4.3. Mechanizmy leczące: poznawcze, emocjonalne i behawioralne * Anna Mosiołek * 1.4.4. Dialog arteterapeutyczny z pacjentem * Iwona Patejuk-Mazurek * 1.4.5. Arteterapia w kompleksowym procesie leczenia * Paweł Bednarski * 1.4.6. Arteterapia w rehabilitacji * Maria Pałuba * 1.4.7. Bezpieczeństwo i etyka w arteterapii * Maja Polikowska * 1.5. Edukacja w arteterapii * 1.5.1. Szkoły i programy kształcenia arteterapeutów * Wita Szulc * 1.5.2. USA: standardy nauczania arteterapii – program studiów magisterskich AATA * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.5.3. Wielka Brytania: standardy zawodu arteterapeuty * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.5.4. Wielka Brytania: rejestracja w zawodzie arteterapeuty * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.5.5. Proponowane polskie standardy – studia magisterskie * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 1.5.6. Proponowane polskie standardy – certyfikat arteterapeuty * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Tomasz Rudowski * 1.6. Społeczny wymiar arteterapii. Eseje o arteterapii * 1.6.1. Arteterapia jako działanie przeciw wykluczeniu * Magdalena Tyszkiewicz * 1.6.2. Światy Równoległe – Wyobraźnia i Czyn w Terapiach Kreatywnych * Magdalena Tyszkiewicz, Wanda Żuchowicz * 2. TECHNIKI I PROGRAMY ARTETERAPII * 2.1. Techniki arteterapii * 2.1.1. Rysunek * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Anna Zielińska * 2.1.2. Malarstwo * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Anna Zielińska, Bartosz Łoza * 2.1.3. Grafika * Szymon Damian, Anna Stołowska, Anna Grzelak-Teśniarz * 2.1.4. Rzeźba * Anna Zielińska, Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 2.1.5. Ceramika * Renata Kochan * 2.1.6. Tkanina * Anna Grzelak-Teśniarz, Anna Stołowska * 2.1.7. Collage * Wiesław Karolak * 2.1.8.1. Drama * Adrian Łania * 2.1.8.2. Drama * Magdalena Ostolska * 2.1.9. Terapia dźwiękiem i muzyką * Mateusz Wiszniewski * 2.1.10. Taniec w terapii, profilaktyce i edukacji * Mateusz Wiszniewski * 2.1.11. Taniec i ruch * Aleksandra Rayska, Katarzyna Dańska, Izabela Guzek, Marta Kawczyńska, Anna Olejnik, Anna Serafin, Agnieszka Sokołowska * 2.1.12. Literatura * Paulina Wnukiewicz * 2.1.13. Film i multimedia * Bartosz Łoza * 2.1.14. Sztuka sakralna * Anna Mosiołek * 2.2. Kompleksowe programy arteterapeutyczne * Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 2.2.1. Razem w życiu, razem w sztuce * Maria Pałuba * 2.2.2. Arteterapia w psychiatrii * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Paweł Bednarski, Anna Zielińska * 2.2.3. Land art * Wiesław Karolak * 2.2.4. Upcykling * Wiesław Karolak * 2.2.5. luzje wieloznaczne i mindfulness w arteterapii * Robert Bartel * 2.2.6. Koło i spiralny labirynt w arteterapii i twórczym rozwoju * Robert Bartel * 2.2.7. Oddziaływania środowiskowe w arteterapii * Andrzej Kowal * 2.2.8. Arteterapeutyczny program dla skazanych * Janina Florczykiewicz * 3. DODATKI * 3.1. WHO IS WHO w polskiej arteterapii? * 3.2. Załączniki edukacyjne * 3.2.1. Pytania dla studentów * 3.2.2. Zadania ćwiczeniowe * 3.2.3. Przykłady projektów i dokumentacja audio-wizualna (patrz www.ksiegarnia.difin.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17491 (1 egz.)
(dostępność ok. 03.04.2024)
Książka
W koszyku
Arteterapia. Cz. 2 / pod redakcją naukową Bartosza Łozy i Aleksandry Chmielnickiej-Plaskoty. - Wyd. 2 zm. - Warszawa : Difin, 2014. - 302 s. : il. (w tym kolor.) ; 23 cm.
(Engram)
(Arteterapia : teoria, praktyka, projekty)
Bibliogr. przy rozdz.
Drugi tom Arteterapii stanowi rozwinięcie teoretycznych treści zawartych w pierwszej części cyklu. Publikacja powstała na bazie wielu doświadczeń, z udziałem wielu ośrodków i autorytetów, polskich i zagranicznych, w tym również w oparciu o praktykę kliniczną realizowaną poprzez interdyscyplinarny zespół w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia im. prof. Jana Mazurkiewicza w Tworkach.Praktyka składa się z dwóch bloków tematycznych.Pierwszy, pt. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego opisuje programy oraz wybrane warsztaty arteterapeutyczne skierowane do pacjentów w okresie leczenia oraz rehabilitacji psychiatrycznej.Drugi blok tematyczny to programy edukacyjno-kliniczne, które mogą być prowadzone w placówkach medycznych. Stosowane w psychiatrii zakładają stymulowanie, modyfikację doświadczeń, poszerzanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Programy edukacyjno-kliniczne w zastosowaniu klinicznym są istotnym czynnikiem pobudzającym aktywizację arteterapeutyczną. Dzięki temu monografia ta pozwoli czytelnikom doświadczyć wielu wymiarów arteterapii - jako metody badawczej, terapeutycznej i edukacyjnej. Jej szerokie spektrum oddziaływań w istotny sposób poszerza obszar pomocy i opieki zdrowotnej dla osób chorych.Publikacja jednocześnie ma charakter uniwersalny, proponowane warsztaty mogą być wykorzystywane w rehabilitacji psychiatrycznej osób chorych bądź niepełnosprawnych psychicznie, ale także w pracy z osobami, w tym z dziećmi, przejawiającymi zaburzenia kontaktu interpersonalnego, zaburzenia emocjonalne czy zaburzenia zachowania.Ta książka powstała by "poczuć, przeżyć i przepracować" warsztaty arteterapeutyczne.
WPROWADZENIE I * Magdalena Abakanowicz * WPROWADZENIE II * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Anna Mosiołek, Iwona Patejuk-Mazurek * 1. REFLEKSJE O ARTETERAPII * * 1.1. Arteterapia w praktyce klinicznej MSCZ * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Anna Mosiołek, Iwona Patejuk-Mazurek * 1.2. Autoportret – Maska – Ja. Budowanie tożsamości * Grażyna Borowik * 1.3. Schizofrenia – współchorobowość - terapia kreatywna * Magdalena Tyszkiewicz, Wanda Żuchowicz * 1.4. Definicja arteterapii * Andrzej Kowal * 1.5. Kolekcja tworkowska * Maria Pałuba, Bartosz Łoza * I. ARTETERAPIA W PROCESIE LECZENIA PSYCHIATRYCZNEGO * 2. PROGRAMY TERAPEUTYCZNE * * 2.1. Praca ze zmysłami w procesie rehabilitacji psychiatrycznej - studium przypadku * Jolanta Frieze, Bartosz Łoza, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maria Pałuba, Maja Polikowska * 2.2. Świadomość własnego potencjału twórczego u osób z zaburzeniami afektywnymi dwubiegunowymi - studium przypadku * Hanna Nawrot, Piotr Trzaskowski, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Anna Mosiołek * 2.3. Turnusy leczniczo-rehabilitacyjne. Plenery malarskie * Andrzej Kowal * 3. RYSUNEK I MALARSTWO * 3.1. Autoportret w arteterapii Robert Bartel * 3.2. Psychorysunek w procesie leczenia psychiatrycznego. Moje drzewo * Krystyna Anna Wiśniewska, Anna Mosiołek * 3.3. Psychorysunek w procesie leczenia psychiatrycznego. Mój portret * Krystyna Anna Wiśniewska, Anna Mosiołek * 3.4. Dotyk barwy * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Maria Pałuba, Anna Mosiołek, Maja Polikowska * 3.5. Pranie myśli - doświadczanie siebie w przestrzeni sztuki * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Anna Zielińska * 3.6. Malarstwo emocjonalne * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Anna Zielińska, Iwona Patejuk-Mazurek, Maja Polikowska, Anna Mosiołek * 3.7. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego. Obraz choroby * Piotr Trzaskowski, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Anna Mosiołek, Bartosz Łoza * 3.8. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego. Nasze miasto - przestrzeń osobista a przestrzeń publiczna * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maria Pałuba, Dominika Polkowka, Anna Słuszkiewicz, Wiktoria Siedlecka-Dorosz, Magda Szymańska * 3.9. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego. W dłoni mamy świat – warsztaty wieloetapowe * Wiktoria Siedlecka-Dorosz, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maria Pałuba, * Dominika Polkowka, Anna Słuszkiewicz, Magdalena Szymańska * 4. RZEŹBA * 4.1. Moja przyszłość * Anna Zielińska, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Iwona Patejuk-Mazurek, Anna Mosiołek, Maja Polikowska * 4.2. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego. Autoportret z chorobą * Anna Zielińska, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Paweł Bednarski, Iwona Patejuk-Mazurek, Maja Polikowska * 4.3. Arteterapia w procesie rehabilitacji psychiatrycznej. Jestem górą * Dorota Eggert, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Maria Pałuba, Dominika Polkowska * 5. HAPPENING, INSTALACJA, ASSEMBLAGE, COLLAGE * 5.1. Drzewo najpiękniejszych wiadomości * Bartosz Łoza, Paweł Bednarski, Jonathan Britmann, Maria Pałuba, Iwona Patejuk-Mazurek, Anna Mosiołek, Aleksandra Plaskota, Maja Polikowska, Paulina Wnukiewicz, Anna Zielińska * 5.2. Maska choroby - studium przypadku * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Maria Pałuba * 5.3. Babie lato * Anna Zielińska, Katarzyna Dyba, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Iwona Patejuk-Mazurek, Anna Mosiołek, Maja Polikowska * 5.4. Arteterapia w procesie leczenia psychiatrycznego. W harmonii ze światem – kamień * Katarzyna Miller, Iwona Patejuk-Mazurek, Anna Mosiołek, Bartosz Łoza, * Maria Pałuba, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 5.5. Arteterapia w procesie rehabilitacji psychiatrycznej. Portret smutku. Portret szczęścia * Renata Kochan, Iwona Patejuk-Mazurek, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 6. FILM I FOTOGRAFIA * 6.1. Filmoterapia * Maja Polikowska, Bartosz Łoza, Maria Pałuba * 6.2. Fotografia w arteterapii. Światłem malowane * Katarzyna Cyniak-Górnecka, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Iwona Patejuk-Mazurek, Piotr Tronina, Anna Żyłka, Małgorzata Bielarczyk * 7. DRAMA I TEATR * * 7.1. Dramaterapia w procesie pracy nad podmiotem z nastoletnimi chłopcami z diagnozą autyzmu w australijskim szkolnictwie specjalnym * Adrian Łania * 7.2. Arteterapia w procesie rehabilitacji psychiatrycznej. Ż jak życie - projekt teatralny * Alicja Górny * 7.3. Historia pewnej miłości * Michał Grubecki, Piotr Gołąb * 8. MUZYKA I RUCH * 8.1. Terapia dźwiękiem w pracy z pacjentem klinicznym * Anna Sikorska, Aleksander Pokorski, Hanna Nawrot, Anna Mosiołek, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 8.2. Techniki relaksacyjne w pracy arteterapeuty * Aleksander Pokorski, Anna Sikorska, Hanna Nawrot, Anna Mosiołek, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 8.3. Wybrane modele pracy w psychoterapii tańcem i ruchem * Katarzyna Dańska, Agnieszka Sokołowska, Izabela Guzek, Aleksandra Rayska * 8.4. Muzyka i rytm w grupowej pracy terapeutycznej * Katarzyna Dańska * 8.5. Z ciała do emocji i myśli. Analiza ruchu w pracy rozwojowej i terapeutycznej * Agnieszka Sokołowska * 8.6. Terapia tańcem i ruchem w pracy z dorosłymi osobami z autyzmem * Izabela Guzek * 8.7. Do zo’a – psychoterapia tańcem i ruchem z nastolatkami * Aleksandra Rayska * 9. INNE * * 9.1. Poezjoterapia aktywna: warsztaty „Co mi w duszy gra. Pisanie dla siebie, od siebie” * Anna Mosiołek, Krystyna Wiśniewska, Maja Polikowska * 9.2. Arteterapia w warunkach detencji na przykładzie technik terapii zajęciowej prowadzonej na oddziale o wzmocnionym stopniu zabezpieczenia * Łukasz Wroński, Sebastian Nadolny, Zbigniew Fal, Łukasz Federowicz * II. PROGRAMY EDUKACYJNO-KLINICZNE * 10. LAND ART * 10.1. Land art * Wiesław Karolak * 11. COLLAGE I ASSEMBLAGE * 11.1. Moja torba. Autoportret psychologiczny * Aleksandra Chmielnicka-Plaskota, Bartosz Łoza, Sheridan Linnell * 11.2. Oblicza krzywdy – autoportret * Janina Florczykiewicz * 11.3. Ja i mój obiekt plastyczny * Beata Mazurek-Maksymiuk, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 12. INSTALACJA * * 12.1. Podróż. Moja wyspa w archipelagu. Narracja i metafora w arteterapii grupowej * Renata Kochan * 12.2. Ja wobec innych * Piotr Trzaskowski, Anna Mosiołek, Iwona Patejuk-Mazurek, Maja Polikowska * 13. RYSUNEK I MALARSTWO * 13.1. Ćwiczenia i warsztaty z resocjalizacji przez sztukę osób stosujących wszelką przemoc fizyczną ora psychiczną i przebywających w zakładach poprawczych oraz ośrodkach penitencjarnych * Tomasz Rudowski * 13.2. Mój dialog z mistrzem * Anna Steliga * 13.3. Mandala – odkrywanie siebie * Magdalena Załęska * 14. INNE - PRACA Z TEKSTEM * * 14.1. Poznanie się. Osobiste doświadczanie zapachów i smaków * María Belén Rodríguez Caama?o * 14.2. Pudełko znaczeń * Anna Maciejewicz, Anna Mosiołek, Aleksandra Chmielnicka-Plaskota * 14.3. Terapia sztuką w procesie pobudzania tworzenia rozwiązań kreatywnych. Książka unikatowa jako obiekt artystyczny * Magdalena Pastuszak
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17480 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
(Arteterapia : teoria, praktyka, projekty ; 3)
Bibliografia przy rozdziałach.
Część 3 poświęcona została w całości twórcom i ich projektom arteterapeutycznym. Arteterapia, podobnie jak sztuka, jest napędzana energią procesu twórczego, ale występuje też drugie, wyjątkowe źródło energii - kontakt terapeutyczny, katharsis, przemiana, uzdrowienie. Mamy więc do czynienia z "dwiema energiami", których interakcje przyjmują rozmaite, osobiste formy. O ile dwa poprzednie tomy "Arteterapii" były pragmatyczne i w pewnym stopniu - akademickie, o tyle w III tomie przychodzi pora na wydobycie roli samych autorów tych przemian - arteterapeutów. Ludzie ci nie są anonimowi, a w wielu przypadkach tworzą wspaniałe szkoły arteterapii. Wydaje się fascynujące, by prześledzić, jak powstawały wielkie projekty i jaką rolę w tym odgrywali ich kreatorzy. Niedawna śmierć Pana Doktora Andrzeja Kowala, współtwórcy polskiej arteterapii, uzmysławia boleśnie, że bez odniesienia się wprost do twórcy, dzieło pozostaje - w jakiejś swojej istotnej części - bezosobowe i daremne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18915 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
"ZENTANGLE - TWÓRCZY RELAKS" Czy choć raz w życiu przydarzyło Ci się zapełnić kartkę papieru mniej lub bardziej wyrafinowanymi wzorami podczas nudnego spotkania lub długiej rozmowy telefonicznej? Jeśli odpowiedź jest twierdząca - oto coś dla Ciebie! Zentangle to właśnie rysowanie powtarzających się wzorów - bez stresu, że coś się nie uda! Chodzi tu nie tylko o efekt końcowy, a sam proces tworzenia. Zentangle to sztuka, która rozwija kreatywność, zdolności manualne, poprawia koncentrację, minimalizuje stres, wspomaga leczenie depresji, bezsenności, wprowadza w stan wewnętrznej medytacji. Wystarczy długopis, pisak, pióro, kartka papieru i książka "ZENTANGLE - TWÓRCZY RELAKS", która nauczy Cię w prosty sposób jak zostać Zentanglerem! Autorkami książki są Certyfikowane Trenerki Zentangle (CZT) - Suzanne McNeill, Sandy Steen Bartholomew i Marie Browning. Książka wprowadza w niezwykle przystępny sposób w tajniki Zentangle, pokazując krok po kroku jak narysować ponad 100 wzorów, pozwalając wypróbować technikę oraz rozwijać twórczość Zentangle. Przedstawia inspiracje ze świata zewnętrznego i wskazuje jak zastosować rezultaty swojej pracy w sztuce użytkowej, prezentując liczne galerie. Książkę ubarwiają krótkie historie osób, które rozwinęły swoją kreatywność i zmieniły nastawienie do życia, dzięki przygodzie z Zentangle. Odkryj fascynujący świat Twórczego Relaksu Zentangle, na punkcie którego oszalały setki tysięcy ludzi na całym świecie!
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17826 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The dreaming source of creativity : 30 creative and magical ways to work on yourself.
Bibliografia, netografia na stronach 235-240.
Korzystając z dziesiątek lat terapeutycznego doświadczenia i wiedzy na temat psychologii zorientowanej na proces oraz najgłębszych źródeł kreatywności autorka, terapeutka i artystka Amy Mindell zabiera cię w podróż, aby odkryć kreatywność oraz inspiracje ukryte w ciele, w różnych obiektach, w środowisku, codziennej pracy czy symbolach. Jej książka "Psychologia twórczości w praktyce" pokazuje, jak marzenia, śnienie i wyobraźnia stanowią istotne źródło satysfakcjonującego życia.Książka jest pełna opowieści, przykładów pracy terapeutycznej, łatwych do wykonania ćwiczeń oraz zdjęć.Czytając oraz wykonując nieskomplikowane ćwiczenia odkryjesz, jak kreatywność powstaje wręcz z niczego, oraz że możesz ją odnaleźć w najbardziej przyziemnych chwilach czy miejscach.Zawarte tutaj metody są również pomocne dla tych terapeutów, którzy chcieliby wnieść twórczy i artystyczny wymiar do swojej pracy. Psychologia zorientowana na proces oferuje unikatowe, rozwijające umysł podejście do kreatywności oparte na snach, doświadczeniach ciała i ogólnych sytuacjach życiowych. Wykorzystanie "pola intencjonalnego" jako źródła kreatywności jest nową i wyjątkową perspektywą w terapii sztuką, aktorstwie, tańcu i wszędzie tam, gdzie przydatna jest doza twórczego, nieskrępowanego umysłu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20942 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kuferek Marcelka to propozycja scenariuszy do wykorzystania na lekcjach etyki w klasach 1–3 szkoły podstawowej, a także podczas treningów umiejętności społecznych (TUS). Książka powstała na podstawie wieloletniego doświadczenia Autorki w nauczaniu wczesnoszkolnym. Kuferek Marcelka jest zbiorem 22 scenariuszy zajęć z elementami arteterapii na I etapie szkoły podstawowej zgodnymi z najnowszą podstawą programową oraz 41 kart pracy. Wszystkie scenariusze spina klamra w postaci Marcelka – chłopca z lustra, który nie zna wartości. Autorka wykorzystała element bajkoterapii, który pozwala dzieciom wejść w rolę i utożsamić się z Marcelkiem. Taki zabieg ma pozytywny wpływ na uczestników zajęć – pomagając chłopcu, uczniowie podświadomie pomagają sobie. Zajęcia oparte na scenariuszach zawartych w Kuferku Marcelka pomagają w poznaniu: - otaczającego świata (dobro, zło), - wartości (godność, szacunek, wolność), - emocji (złość, miłość), - sposobów rozładowania emocji, - znaczenia słów, pojęć, przysłów i powiedzeń. Dzieci dowiadują się również jak żyć w zgodzie z naturą i dlaczego należy szanować przyrodę, a także na czym polega poczucie przynależności do społeczeństwa. Scenariusze dostosowane są do pracy z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera. Służą rozwijaniu m.in. umiejętności: słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, budowania własnej tożsamości poprzez poznawanie swoich słabych i mocnych stron. Podczas proponowanych zajęć wykorzystany jest proces modelowania, uczenia się oraz odgrywania ról. Proponowane scenariusze pomagają w wypracowaniu schematów radzenia sobie w życiu codziennym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22404 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 213-[214].
Dla rodziców i nauczycieli.
Autorka od wielu lat zajmuje się pracą z dziećmi, pomaga im za pomocą sztuki, czyli stosuje techniki arteterapii, takie jak: rysownie mandali, relaksację, wizualizację, zabawę z kolegom, dramę, teatr terapeutyczny. Książka jest owocem jej wieloletnich doświadczeń, znajdziecie w niej Państwo mnóstwo praktycznych porad, kolorowych zdjęć, technik i pomysłów na pracę z dziećmi.
1. Reminiscencje autora 7 * 2. Poziomy w pracy arteterapeutycznej, czyli jak efektywnie pracować z dzieckiem 10 * 3. Funkcje mózgu w edukacji i terapii przez sztukę, o których warto wiedzieć 17 * 4. Jak skutecznie komunikować się z dzieckiem 20 * 5. Kreatywne myślenie jako klucz do osiągania sukcesów 28 * 6. Ścieżki emocjonalne jako dominujący aspekt stymulacji rozwoju 36 * 7. Magia kolorów w pracy z dzieckiem 45 * 8. Relaksacja, synchronizacja i wizualizacja elementami wprowadzającymi do pracy 74 * 9. Twórcze malowanie i rysowanie 116 * 10. Mandala 137 * 11. Drama 166 * 12. Teatr Forum 186 * 13. Teatr jako forma pracy edukacyjnej i terapeutycznej 189 * 14. Kotwice arteterapeutyczne 206 * 15. Zawsze bądź dzieckiem 211 * Bibliografia 213
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (2 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
(dostępność ok. 10.05.2024)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16397 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Terapia Pedagogiczna : warsztaty i scenariusze zajęć)
Bibliogr., netogr. s. 161-165.
Książka Arteterapia. Scenariusze zajęć z serii: Terapia Pedagogiczna. Warsztaty i Scenariusze Zajęć przeznaczona jest dla nauczycieli, pedagogów i innych osób zainteresowanych oddziaływaniem sztuki, chcących wzbogacić swoje zajęcia o elementy arteterapii. Znajdują się tu kompletne konspekty zajęć przeznaczonych dla grup w różnym wieku i na różnych etapach edukacji, w szkole i poza szkołą. Proponowane zajęcia nakierowane są na rozwój konkretnych umiejętności lub przezwyciężanie określonych trudności. Konspekty poprzedza rozdział teoretyczny, który pozwala na usystematyzowanie i poszerzenie wiadomości na temat arteterapii.Autorki żywią nadzieję, że publikacja ta przyczyni się do wzbogacenia zajęć prowadzonych przez nauczycieli i pedagogów oraz do rozpropagowania pięknej idei arteterapii, którą cechuje holistyczne podejście do człowieka
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18482 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4759, 11009 (2 egz.)
Książka
W koszyku
W supl. art. M. Piszczek, R. Różyckiej, J. Kielina i F. Krawczyk.
Bibliogr. przy rozdz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 9160 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.06.2024)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53241 (1 egz.)
Kaucja: 15,00 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52548 (1 egz.)
Kaucja: 28,71 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52548 (1 egz.)
Kaucja: 26,10 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17450 (1 egz.)
(dostępność ok. 22.06.2024)
Książka
W koszyku
Psychoterapia sprzyjająca mózgowi / Wiesław Sikorski. - Wydanie 2, rozszerzone. - Warszawa : Difin, 2019. - 388 stron ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach 374-388.
Książka przedstawia najnowszą wiedzę o mózgu, zanalizowaną w kontekście psychoterapii i odpowiada na pytania: czy psychoterapia zmienia mózg oraz które z metod i technik terapii najskuteczniej aktywizują mózg, mogąc być tym samym efektywnymi "leczniczo".Jest to drugie, uzupełnione wydanie cieszącej się dużym zainteresowaniem czytelników książki z 2016 roku. Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, dotyczących kolejno: neuroplastyczności mózgu i jej znaczenia w psychoterapii; wykorzystania komunikacji metaforycznej - przyjaznej neuronom - w psychoterapii; wykorzystania terapii poznawczej do zmiany wadliwych sposobów myślenia, a przede wszystkim do treningu mózgu; wykorzystania wyobraźni w psychoterapii pod kątem pobudzania "ignorowanej" w klasycznej terapii werbalnej (np. psychoanalizie) prawej półkuli mózgu; terapeutycznego wykorzystania muzyki i tańca - technik sprzyjających neuronom; "terapii książką", traktowanej jako "umysłowy fitness" oraz znaczenia medytacji i relaksacji w specyficznie rozumianym treningu mózgu wspomagającym psychoterapię. Wydanie 2 książki zostało rozszerzone o kilka nowych zagadnień - ostatnie 3 rozdziały, mówiące kolejno o technice terapeutycznej psychorysunku, treningu uważności i przedstawiające terapeutyczne "recepty na zdrowy mózg" wzbogacają wiedzę czytelników o terapeutycznej pracy z mózgiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20724 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. [325]-334.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52378 (1 egz.)
Kaucja: 33,00 zł
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. [203]-215. Indeks.
Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki należy do opracowań naukowych, na które rynek wydawniczy czekać winien z niecierpliwością. Brak jest bowiem w Polsce zwartych opracowań naukowych pozwalających wprowadzić czytelnika (mam tu na myśli pracowników naukowych zajmujących się arteterapią i kulturoterapią oraz studentów w wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu arteterapii, a także kulturoterapii. Wartość poznawcza ww. opracowania jest nie do przecenienia. Autorka z racji pełnionych funkcji w międzynarodowych stowarzyszeniach(EMTC i ECArTE), zajmujących się arteterapią, ma znakomity dostęp nie tylko do osób zajmujących się profesjonalnie arteterapią, ale także do literatury przedmiotu dostarczającej wielu idei i faktów o znaczeniu historycznym, również faktów związanych z wynikami najnowszych badań z kulturoterapii, w tym arteterapii.( ) Wita Szulc potrafi umiejętnie korzystać ze źródeł wskazu jących, iż sztuka, tkwiące w niej wartości, w zależności od potrzeb i możliwości pacjenta-podopiecznego, należą do środków leczniczych bądź wspomagających leczenie farmakologiczne czy psychologiczne. [Prof. APS dr hab. Tomasz Rudowski]
Rozdział 1. Arteterapia czy kulturoterapia? Obszar semantyczny obu terminów * - Pojęcie i definicja kulturoterapii * - Klasyfikacja i nazewnictwo form terapii przez sztukę zawarte w pojęciu kulturoterapii * - Kulturoterapia w koncepcji Krzysztofa Sameli * - Funkcjonowanie terminów: "kulturoterapia", "kulterapia", "arsterapia", "artterapia" w piśmiennictwie polskim i zagranicznym * - Kultura terapii * - Kulturoterapia jako zorganizowana aktywność kulturalna prowadzona w instytucjach lecznictwa zamkniętego oraz w domach opieki * - "Sztuka w szpitalu" - koncepcja polska i amerykańska * - Podstawy teoretyczne kulturoterapii. Itinerarium rozwoju koncepcji * - Sztuka w medycynie * - Prowadzący kulturoterapię, czyli kulturoterapeuta * - Kulturoterapia w obszarze pedagogiki czasu wolnego * - Rekreacja: antyczne korzenie - współczesne formy * - Kulturotechnika, kulturoterapia i arteterapia * - Kulturoterapia jako forma zaspokajania potrzeb ludzkich * - Formy zorganizowanej aktywności kulturalnej i tworzenie sytuacji kulturoterapeutycznych Milieu jako element kulturoterapii * - Holistyczne podejście do człowieka jako podstawa sformułowania celów kulturoterapii. Pojęcie holizmu * - Pojęcie jakości życia w koncepcji kulturoterapii * - Pojęcie zdrowia w koncepcji kulturoterapii * - Psychosomatyka w perspektywie kulturowej * - Kulturoterapia jako arteterapia. Dlaczego i do czego w terapii wykorzystuje się sztukę? Czym jest sztuka? * - Inspiracje antyczne w koncepcjach kulturoterapii i arteterapii * - Typologia odbiorców sztuki i przeżyć estetycznych uwzględniona przy planowaniu kulturoterapii * - Kulturoterapia a pielęgniarstwo * - Teorie przeżycia estetycznego w koncepcji kulturoterapii * - Model kulturoterapii uwzględniający terapię przez sztukę. Podstawy teoretyczne przyjętych założeń realizacyjnych * - Czas, miejsce i formy realizacji projektu * - Weryfikacja modelu kulturoterapii. Kulturoterapia a jakość życia * - Badania jakościowe prowadzone w oparciu o teorię ugruntowaną * - Wzory uczestnictwa w kulturze reprezentowane przez pacjentów a uczestnictwo w zajęciach kulturoterapeutycznych * - Refleksje na temat "oświatoterapii", czyli zajęć kulturoterapeutycznych o charakterze edukacyjnym * - Wykorzystanie w kulturoterapii przyciągającej siły sztuki - sztuka jako przynęta * - Możliwa zmiana opcji teoretycznej. Kulturoterapia jako forma animacji społeczno-kulturalnej * Rozdział 2. Fenomen arteterapii. Terapia sztuką czy sztuka w terapii? * - Zakres pojęcia i definicje arteterapii przyjęte w Polsce * - Funkcje i formy arteterapii * - Pierwsza polska definicja arteterapii i kulturoterapii w ocenie prof. dr Diane Waller * - Arteterapia jako forma terapii zajęciowej * - Arteterapia w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym. Koncepcja Tomasza Rudowskiego * - Arteterapia jako proces twórczy * - Arteterapia jako terapia przez kreację artystyczną. Koncepcja Eugeniusza Józefowskiego * - Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej. Koncepcja Katarzyny Krasoń i Beaty Mazepy-Domagały * - Definicje, teorie i kierunki arteterapii według autorów amerykańskich i zachodnioeuropejskich * - Kierunki arteterapii * - Terapie ekspresyjne, kreatywne i Arteterapia Skoncentrowana na Osobie * - Psychologia indywidualna Adlera i arteterapia * - Psychologia Gestalt i fenomenologia w arteterapii * - Podejście humanistyczne - filozofia C.R. Rogera * - Uzdrawiające właściwości sztuki jako podstawa skuteczności arteterapii * - Logoterapia, inaczej analiza egzystencjalna w ramach arteterapii * - Definicja i rozumienie pojęcia arteterapia w publikacjach ECArTE * - Arteterapia a idea wychowania przez sztukę * - Różnica między edukacją artystyczną a arteterapią * - Arteterapia jako nauka. Metodologia badań naukowych w arteterapii * - Paradygmat arteterapii * - Arteterapia i pozytywistyczny model badań naukowych * - Rola badacza w badaniach ilościowych i jakościowych * - Przedmiot badań w arteterapii * - Arteterapia i badania jakościowe * - Różne odmiany arteterapii * - Medycyna paliatywna i sztuka * - Terapeutyczna moc słowa * - Terapia reminiscencyjna i oglądanie zdjęć w opiece paliatywnej * - Oglądanie obrazów ze szpitalnej arteteki * - Opieka duszpasterska * - Edukacja opiekunów w zakresie arteterapii paliatywnej. Poznawanie i kontemplowanie dzieł sztuki jako kształcenie wrażliwości zawodowej i zdolności do empatii * - Muzyka w opiece paliatywnej * - Problem efektywności terapii paliatywnej * Rozdział 3. Muzykoterapia - najdoskonalsza forma terapii przez sztukę * - Filozoficzne spojrzenie na muzykoterapię * - Wkład polskich badaczy do rozwoju nauki o muzykoterapii * - Terapia dzieci jako drugi po psychiatrii główny obszar zainteresowań polskiej muzykoterapii * - Muzykoterapia w krajach Europy Zachodniej z uwzględnieniem wpływów amerykańskich i jej recepcja w Polsce. Teorie konstytuujące różne koncepcje muzykoterapii * - Definiowanie i definicje muzykoterapii * - Definicja muzykoterapii Kennetha Bruschia * - Badania naukowe w muzykoterapii - ilościowe czy jakościowe? * - Muzykoterapia a pozytywistyczny model badań naukowych * - Muzykoterapia oparta na dowodzie (EBMT) * - Popularność metodologii pozytywistycznej * - Zjawisko doświadczania muzykoterapii * - Model badań jakościowych w muzykoterapii * - Opis i wyniki badań jakościowych nad procesem (przebiegiem) muzykoterapii * - Koncepcje muzykoterapii odwołujące się do pojęć zdrowia i jakości życia * - Muzykoterapia jako wysiłki zmierzające do wzrostu możliwości działania * - Muzykoterapia a zdrowie, kultura i styl życia * - Muzyka a jakość życia. Muzykoterapia holistyczna * - Źródła zdrowia, tożsamość i jakość życia w teoriach Antonowskiego i Ruuda * - Rola muzyki w budzeniu świadomości uczuć * - Aktywizacja za pomocą muzyki * - Jakość życia a tożsamość człowieka * - Poczucie przynależności * - Znaczenie i koherencja * - Wiodące modele i współczesne kierunki muzykoterapii * - Kierowanie wyobraźnią za pomocą muzyki - Guided Imagery and Music (GIM) * - Muzykoterapia analityczna * - Muzykoterapia kreatywna, inaczej Nordoff-Robbins Music Therapy (1973) * - Muzykoterapia humanistyczna * - Muzykoterapia skoncentrowana na kulturze (Culture Centered Music Therapy) * - Muzykoterapia jako Empowerment * - Filozofia empowerment w działalności instytucji kultury * - Meloterapia * - Choreoterapia * Rozdział 4. Biblioterapia. Odmiana arteterapii czy forma doradztwa? * - Wprowadzenie * - Definicje biblioterapii * - Informacje historyczne. Powrót do źródeł * - Biblioterapia jako szczególna forma pracy bibliotekarza z czytelnikiem. Modele biblioterapii * - Materiały biblioteczne przeznaczone do biblioterapii * - Lider (przewodnik) procesu biblioterapii * - Bibliotekarz w zespole interdyscyplinarnym * - Zasady obowiązujące w biblioterapii * - Książki wykorzystane do biblioterapii * - Biblioterapia jako nauka * - Biblioterapia jako forma pracy bibliotekarskiej w perspektywie historycznej * - Zastosowanie biblioterapii * - Hipotetyczny mechanizm oddziaływania biblioterapii * - Skuteczność biblioterapii * - Społeczna użyteczność biblioterpii * - Biblioterapia w szkołach * - Umiejętność doboru lektur dla celów biblioterapeutycznych * - Problem efektywności biblioterapii. Narzędzia do badania efektów kształcenia w zakresie biblioterapii * - Tradycje i pionierzy biblioterapii w Polsce. "Polska szkoła biblioterapii" * - Dwa obszary zainteresowań biblioterapią * - Bajkoterapia * - Trzeci nurt biblioterapii: pisanie narracyjne * - Jednak arteterapia * Rozdział 5. Poezjoterapia. Słowa między muzyką a obrazem * - Własna (autorska) metodyka poezjoterapii * - Metafory w poezjoterapii * - Lider w poezjoterapii, czyli wierszowany dialog * - Poezjoterapia w postaci recenzji * Rozdział 6. Foto(grafo)terapia. Zdjęcia z rodzinnego albumu * - Wprowadzenie * - Zasady fotografoterapii * - Czym jest zdjęcie? * - Kartka z rodzinnego albumu. Wątek autobiograficzny * - Zdjęcia wyjątkowe, mające szczególne znaczenie dla ich posiadaczy * - Pokazywanie zdjęć i opowiadanie o nich jako terapia * - Fotografoterapia osób z fizycznymi deformacjami * - Pamięć chwil szczęśliwych i dzielenie się dobrymi wspomnieniami jako terapia * Rozdział 7. Hortikuloterapia, czyli terapia ogrodowa, inaczej roślinna, w kontekście silwoterapii, talasoterapii i pejzażoterapii * - Terapeutyczny wpływ piękna natury * - Pamiętajmy o ogrodach * - Ogród jako miejsce terapii * - Praca w ogrodzie a przeżycia psychiczne * - Wykonywanie prac ogrodniczych jako narzędzie diagnostyczne * - Terapeutyczne elementy ogrodu * - "Ogrody zmysłów" jako miejsca "doświadczania świata" * - Wykorzystanie elementów hortikuloterapii w pracy z młodzieżą niepełnosprawną - przykład z Polski * - Hortikuloterapia jako forma pomocy uchodźcom i ofiarom wojen * - Hortikuloterapia jako nauka i dziedzina arteterapii * Rozdział 8. Arteterapia w świecie postmodernistycznym * - Wpływ postmodernizmu na myślenie o nauce, zdrowiu, opiece i wychowaniu, a także o arteterapii * - Paradygmaty stare i nowe * - Zmiany w nauce i sztuce oraz innych dyscyplinach * - Przejście od pozytywizmu do postmodernizmu. Praktyka oparta na dowodzie (EBP) * - Metodologia interpretacyjna w teorii pielęgnowania. Analogie do arteterapii * - Postmodernizm a terapie z udziałem sztuki
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53739 (1 egz.)
Kaucja: 36,00 zł
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 15679 (1 egz.)
(dostępność ok. 03.04.2024)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej