Dziecko niepełnosprawne umysłowo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(77)
Forma i typ
Książki
(77)
Poradniki i przewodniki
(5)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Proza
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(77)
wypożyczone
(4)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(6)
WP130 (św. Wincentego 85)
(74)
Autor
Kielin Jacek
(4)
Olechnowicz Hanna
(4)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(3)
Głodkowska Joanna
(3)
Piszczek Maria
(3)
Polkowska Irena
(3)
Burno-Nowakowa Helena
(2)
Haring Norris G. (1923- )
(2)
Kirejczyk Kazimierz (1910-1986)
(2)
Krztoń Alicja
(2)
Kulesza Ewa Maria
(2)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(2)
Naprawa Renata
(2)
Ploch Leszek
(2)
Radzicki Józef
(2)
Rola Jarosław
(2)
Schiefelbusch Richard L
(2)
Tanajewska Alicja
(2)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(2)
Ackerman Andrea
(1)
Balcerek Marian
(1)
Barłóg Krystyna
(1)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(1)
Bogdanowicz Marta (1943- )
(1)
Borowska-Kociemba Agnieszka
(1)
Brauner Alfred
(1)
Brauner Françoise
(1)
Brożek Katarzyna
(1)
Buchnat Marzena
(1)
Charczuk Ewa
(1)
Chmielewska Joanna Maria
(1)
Cholewczyńska Beata
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Ciszkiewicz Małgorzata
(1)
Cytowska Beata (1964- )
(1)
Czapiga Alina
(1)
Czerwonka Dagna
(1)
Czownicka Ewa
(1)
Fairbairn Gavin (1950- )
(1)
Fairbairn Susan (1947- )
(1)
Feder Aleksandra
(1)
Firkowska-Mankiewicz Anna (1941- )
(1)
Franczyk Anna
(1)
Fus Anna
(1)
Gajdzica Zenon
(1)
Gałkowski Rafał
(1)
Janiszewska-Nieścioruk Zdzisława
(1)
Jelska Wacława
(1)
Karaskova Vlasta (1947- )
(1)
Karwowska Małgorzata
(1)
Kirejczykowa Stefania
(1)
Klimek-Markowicz Katarzyna (1973- )
(1)
Kmita Grażyna
(1)
Korzeniewska Ewa
(1)
Kosmowska Barbara (1958- )
(1)
Kott Tadeusz
(1)
Krajewska Katarzyna
(1)
Krukowska Małgorzata
(1)
Kubińska Olga
(1)
Kulma Beata
(1)
Lewandowski Wojciech
(1)
Lovaas O. Ivar (1927- )
(1)
Mach Cecylia
(1)
Mesibov Gary B
(1)
Miles Mike
(1)
Nieścierowicz Anna
(1)
Nowak Jadwiga Ewa (1941-1990)
(1)
Opiat Jan
(1)
Orkisz Maria
(1)
Ostrowska Agnieszka
(1)
Pilecka Władysława (1948- )
(1)
Pilecki Jan
(1)
Postępska Magdalena
(1)
Sadowska-Krajewska Aleksandra
(1)
Schopler Eric (1927- )
(1)
Serafin Teresa
(1)
Sidor Bożena
(1)
Stawowy-Wojnarowska Irena
(1)
Strumińska Anna
(1)
Strutyńska Mirosława
(1)
Szluz Beata
(1)
Szumski Grzegorz
(1)
Tabisz Wojciech
(1)
Tkaczyk Grażyna (1955- )
(1)
Tylewska-Nowak Beata
(1)
Urban Andrzej
(1)
Witkowska Aleksandra
(1)
Wiśniewska Marta (pedagog)
(1)
Wojciechowski Franciszek (pedagog)
(1)
Wolak Tadeusz
(1)
Wyczesany Janina
(1)
Łaba Agnieszka
(1)
Łubkowska Krystyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(18)
2000 - 2009
(30)
1990 - 1999
(16)
1980 - 1989
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(77)
Język
polski
(77)
Odbiorca
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele
(1)
Rodzice
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Kobieta
(5201)
Rodzina
(4007)
Przyjaźń
(3824)
Miłość
(3251)
Tajemnica
(2946)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2933)
Relacje międzyludzkie
(2509)
Zabójstwo
(2168)
Życie codzienne
(1903)
Magia
(1728)
Zwierzęta
(1600)
Dzieci
(1587)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1524)
Uczucia
(1394)
Nastolatki
(1374)
II wojna światowa (1939-1945)
(1360)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1346)
Uczniowie
(1257)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1013)
Chłopcy
(996)
Trudne sytuacje życiowe
(990)
Sekrety rodzinne
(927)
Wybory życiowe
(926)
Policjanci
(907)
Żydzi
(890)
Relacja romantyczna
(878)
Osoby zaginione
(876)
Władcy
(868)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(819)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(773)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(746)
Przestępczość zorganizowana
(740)
Walka dobra ze złem
(716)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(692)
Koty
(679)
Krainy i światy fikcyjne
(677)
Arystokracja
(674)
Stworzenia fantastyczne
(667)
Mężczyzna
(649)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(635)
Uprowadzenie
(634)
Matki i córki
(627)
Samorealizacja
(620)
Wakacje
(606)
Wojna
(597)
Dziennikarze
(584)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(562)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(509)
Psychoterapia
(503)
Zakochanie
(502)
Czytanie
(497)
Dziadkowie i wnuki
(496)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(472)
Spisek
(472)
Seryjni zabójcy
(468)
Przyroda
(459)
Ojcowie i córki
(453)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Samotność
(444)
Marzenia
(443)
Język angielski
(433)
Nauka
(432)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Ludzie bogaci
(424)
Pisarze
(417)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(407)
Temat: czas
1989-
(6)
Gatunek
Poradnik
(5)
Podręczniki
(4)
Programy nauczania dla szkół podstawowych specjalnych
(4)
Poradniki dla nauczycieli
(3)
Programy nauczania początkowego
(3)
Podręcznik
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Programy nauczania dla szkół specjalnych
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Psychologia
(1)
77 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11992 (1 egz.)
(dostępność ok. 17.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 495-515.
Streszcz. ang., niem.
Celem pracy jest ustalenie pełnej, rozwiniętej diagnozy wspomagania rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim uczących się w specjalnych, ogólnodostępnych lub integracyjnych formach edukacji, jak również określenie przyczynowo-skutkowych zależności realizowanych funkcji wspomagania rozwoju w obrębie systemu: rodziny, szkoły i środowiska. Główne zadania pracy sprowadzają się do diagnozy i oceny wartości wzajemnej współpracy, weryfikowania, jakie rodzaje działań oraz jakie płaszczyzny i formy współdziałania najbardziej służą celom wszechstronnego rozwoju dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w aktualnie dostępnych formach ich edukacji. Zadaniem niniejszej pracy jest także próba ukazania istotnych czynników facylitujących rozwój dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim zarówno w specjalnych, integracyjnych, jak i ogólnodostępnych formach ich edukacji. Jest to również próba wskazania wzajemnych związków, zależności, więzi, w tym oddziaływań pomocowych w środowisku rodzinnym, szkolnym, lokalnym, postaw i wartości na poziomie mikro-, mezo-, egzo-, makrosystemu dziecka oraz próba wskazania wymiernych efektów kompetencji dzieci, ich psychospołecznej integracji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17556 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Terapia, Diagnoza, Zaburzenia)
Bibliogr. s. 127-132. Indeksy.
Polecana książka stanowi treściwe kompendium wiedzy o najczęstszych rodzajach niepełnosprawności. W sposób syntetyczny przedstawia specyfikę danego rodzaju zaburzenia, symptomy, przyczyny, sposób diagnozowania oraz formy pomocy. Jest interesująca i pożyteczna, przyda się zarówno do studiowania tych zagadnień, jak i w pracy zawodowej z osobami niepełnosprawnymi. [prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz]
PRZEDMOWA * ROZDZIAŁ 1. * POJĘCIE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ I JEGO EWOLUCJA * ROZDZIAŁ 2. * WYMIARY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ * 2.1. Wymiar organiczny * 2.2. Wymiar psychologiczny * 2.3. Wymiar społeczny. Epidemiologia niepełnosprawności * intelektualnej * ROZDZIAŁ 3. * DIAGNOZA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ * 3.1. Podstawowe zasady diagnozowania niepełnosprawności intelektualnej * 3.2. Kryteria upośledzenia umysłowego * 3.3. Wybrane metody psychologiczne stosowane w diagnozie niepełnosprawności intelektualnej * 3.4. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej * ROZDZIAŁ 4. * POCZĄTKI OPIEKI NAD OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI INTELEKTUALNIE I ICH EDUKACJA * ROZDZIAŁ 5. * EDUKACJA I WYCHOWANIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE * 5.1. System oświatowo-wychowawczy dla dzieci upośledzonych w stopniu lekkim * 5.2. System oświatowo-wychowawczy dla dzieci upośledzonych w stopniu głębszym * 5.3. Wybrane metody stosowane w terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i mózgowym porażeniem dziecięcym * ROZDZIAŁ 6. * ZABURZENIA MOWY DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE I ICH TERAPIA * ROZDZIAŁ 7. * SYTUACJA RODZICÓW DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE * ROZDZIAŁ 8. * Z zagadnień deontologii zawodu pedagoga specjalnego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 15942 (1 egz.)
(dostępność ok. 24.03.2023)
Książka
W koszyku
Podręcznik przeznaczony jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, ze sprzężeniami oraz mających trudności w uczeniu się. Materiał opracowano z uwzględnieniem zmian zachodzących w przyrodzie, ważnych wydarzeń oraz cyklu życia człowieka, co ułatwia zrozumienie otaczającej rzeczywistości.Podręcznik zawiera duże zdjęcia i ilustracje oraz teksty zapisane dużymi drukowanymi literami. Jest tak skonstruowany, aby nauczyciel miał wiele możliwości jego zastosowania, w zależności od umiejętności i potrzeb uczniów. Należy bowiem pamiętać o zróżnicowanym poziomie uczniów w grupie i dostosowaniu zadań do ich możliwości rozwojowych. Wyżej funkcjonujący uczniowie mogą czytać teksty i pytania samodzielnie, układać pytania do tekstu, przepisywać je do zeszytu i udzielać pisemnych odpowiedzi. Uczniom, którzy nie opanowali techniki czytania, teksty i pytania czyta nauczyciel. Etykiety umożliwiają nabycie umiejętności czytania globalnego. Uczniowie niżej funkcjonujący mogą wskazywać zdjęcia i ilustracje oraz ich elementy, co pozwoli rozwijać zakres rozumienia mowy, nazywać osoby, przedmioty, czynności i zjawiska.Uzupełnieniem podręcznika są karty pracy Funkcjonowanie osobiste i społeczne (Jesień, Zima, Wiosna, Lato). Podręcznik oraz karty pracy są zgodne z podstawą programową MEN.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18448 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 52996 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tyt. okł.: Przewodnik do języka polskiego dla sześcioklasowej szkoły podstawowej specjalnej : klasy IV-VI.
Materiały pomocnicze dla nauczycieli oprac. na podstawie "Programu nauczania języka polskiego dla sześcioklasowej szkoły podstawowej specjalnej - klasy IV-VI".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8343 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. przy pracach.
Jak powinna wyglądać i na czym opierać się diagnoza dziecka z niepełnosprawnością intelektualną? Co to jest wczesna interwencja i czym się różni od wczesnego wspomagania rozwoju? Jakie przedszkole będzie najlepsze dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną? Jakie możliwości edukacyjne ma do wyboru uczeń z lekką niepełnosprawnością intelektualną, a jakie z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej? Co to są zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głębokim stopniem niepełnosprawności intelektualnej? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przyniesie lektura książki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 16990 (1 egz.)
(dostępność ok. 24.03.2023)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10261 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 12182, 12181 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15300 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Bajki bez Barier cz. 11)
Maciek chętnie bawi się z młodszymi dziećmi. Pozwala im też bawić się ze swoim psem, którego nauczył różnych sztuczek.Koledzy lubią Maćka, ale czasami jego zachowanie jest dla nich niezrozumiałe."Duży" to bajka psychoedukacyjna, która wprowadza dzieci w świat rówieśnika z niepełnosprawnością intelektualną, pomaga poznać i zaakceptować inność. Może być wsparciem dla rodziców i nauczycieli w rozmowach na temat niepełnosprawności z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 148-152.
Rozdział I. Ocena i ocenianie szkolne w ujęciu teoretycznym i w świetle badań * 1. Pojęcie ocen i stopni szkolnych. Ocena i ocenianie - próby definicji pojęć * 2. Sytuacja oceniania szkolnego * 3. "Społeczno-wychowawcze" ocenianie osiągnięć szkolnych jako alternatywa oceniania dydaktycznego * 4. Nowa rzeczywistość oceniania szkolnego * 5. Zarzuty wobec stopni szkolnych w niektórych pozycjach literatury polskiej i zagranicznej * Rozdział II. Ocenianie szkolne w pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim * 1. Charakterystyka ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w kontekście oceniania szkolnego * 2. Stan badań nad ocenianiem osiągnięć szkolnych dzieci umysłowo upośledzonych w literaturze * Rozdział III. Metodologiczne podstawy badań * 1. Problematyka, zakres i cel podjętych badań * 2. Problemy badawcze i hipotezy robocze * 3. Teren badań i próba badawcza * 4. Metody, techniki i narzędzia zastosowane w trakcie badań * Rozdział IV. Analiza wyników badań * 1. Poziom wiadomości i umiejętności uczniów szkół specjalnych dla lekko upośledzonych umysłowo i szkół ogólnodostępnych * 2. Wykorzystanie skali sześciostopniowej w ocenie uczniów szkół specjalnych dla lekko upośledzonych umysłowo i szkół ogónodostępnych. Podobieństwa i różnice * 3. Trafność oceniania i wykorzystania skali not szkolnych w kontekście wykształcenia i stażu pracy nauczycieli szkół specjalnych dla lekko upośledzonych umysłowo i szkół ogólnodostępnych * 4. Zagadnienia zgodności oceniania w przypadku pomiaru dydaktycznego i oceniania formalnego w szkole specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo i w szkole ogólnodostępnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4775 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7388, 798 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8228 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 440, 8024 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 151 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Dysk optyczny zawiera przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, wybrane karty pracy oraz pomoce dydaktyczne wykorzystywane w pracy dydaktyczno-terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Bibliogr. s. 253-255.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6400 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 2507)
Tyt. grzb.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej...
Bibliogr. s. 353-378.
Streszcz. ang., czes.
Publikacja stanowi efekt nowatorskiego potraktowania problemu "lekkiego upośledzenia umysłowego". Autor dokonał redefinicji tego pojęcia, stworzył koncepcję bezradności społecznej w aspekcie funkcjonowania osób z lekkim upośledzeniem umysłowym (ze wskazaniem na kształcenie przeciw bezradności społecznej) i zweryfikował ją w trakcie interpretowania wyników badań własnych. Celami, jakie sobie postawił, było rozpoznanie i rozpatrzenie losów osób dorosłych z lekkim upośledzeniem umysłowym oraz prognoza na przyszłość w odniesieniu do kształcenia uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - w obecnej szkole.Książka składa się z siedmiu rozdziałów prezentujących kolejno:1) założenia badawcze, tezy wyjściowe, opis celów badań i struktury procesu badawczego; 2) przegląd koncepcji niepełnosprawności i upośledzenia umysłowego oraz charakterystykę rozwojową omawianej grupy; 3) przegląd definicji i poglądów wyjaśniających zjawisko bezradności; 4) opis systemu i procesu kształcenia badanej grupy oraz autorską koncepcję edukacji zaradnościowej; 5) dane uzyskane z analizy życiorysów i sytuacji życiowej badanych; 6) opis rzeczywistości społecznej w ujęciu badanych; 7) wyniki badań.Całość zamykają wnioski z analizy wypowiedzi nauczycieli na temat obecnego systemu kształcenia uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w związku z kreowaniem zaradności życiowej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4850 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Dzieci specjalnej troski / Tadeusz Gałkowski. - [Wyd. 2]. - Warszawa : "Wiedza Powszechna", 1979. - 273, [3] s. : il. tab. wykr. ; 20 cm.
(Sygnały)
Inne poz. aut. pod hasłem: Gałkowski Tadeusz S.
Bibliogr. s. 269-271.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11235 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej