Niepełnosprawni umysłowo
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(27)
Forma i typ
Książki
(27)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje fachowe
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(28)
wypożyczone
(4)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(3)
W2 (Bazyliańska 6)
(2)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W72 (Suwalska 11)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(25)
Autor
Wyczesany Janina (1937- )
(2)
Bobińska Kinga
(1)
Bouras Nick
(1)
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Florkowski Antoni
(1)
Fournier Jean-Louis (1938- )
(1)
Gajdzica Zenon
(1)
Garda-Łukaszewska Jadwiga
(1)
Gałecki Piotr
(1)
Gałecki Piotr (nauki medyczne)
(1)
Graban Janina
(1)
Grzywna-Tunk Grażyna
(1)
Holt Geraldine
(1)
Kaczmarek Bogusława
(1)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(1)
Karwowska Małgorzata
(1)
Kijak Remigiusz J. (1979- )
(1)
Kmita Grażyna
(1)
Kosakowski Czesław (1940- )
(1)
Kowalczyk Grażyna
(1)
Kowalik Stanisław (1947- )
(1)
Kumaniecka-Wiśniewska Agnieszka
(1)
Kwiatkowska Małgorzata (politologia)
(1)
Livi Natalia
(1)
Mejnartowicz Daria
(1)
Miles Mike
(1)
Nasierowski Tadeusz (1953- )
(1)
Otrębski Wojciech (1962- )
(1)
Pietras Tadeusz Bogdan
(1)
Pilecki Jan
(1)
Ploch Leszek
(1)
Postępska Magdalena
(1)
Sadowska Sławomira
(1)
Speck Otto
(1)
Szperkowski Tomasz
(1)
Sęk Bożena
(1)
Vanier Jean (1928- )
(1)
Wald Ignacy (1923-1991)
(1)
Wandzioch Dariusz
(1)
Wiśniewska-Kumaniecka Agnieszka
(1)
Wojciechowska Aneta
(1)
Zakrzewska-Manterys Elżbieta
(1)
Zięcina-Banek Maria (1930-1992)
(1)
Ćwirynkało Katarzyna
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(10)
2000 - 2009
(12)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(2)
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(27)
Język
polski
(27)
Odbiorca
Studenci
(4)
Szkoły wyższe
(4)
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy specjalni
(1)
Rodzice
(1)
Temat
Kobieta
(5227)
Rodzina
(4024)
Przyjaźń
(3842)
Miłość
(3262)
Tajemnica
(2967)
Niepełnosprawni umysłowo
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2941)
Relacje międzyludzkie
(2524)
Zabójstwo
(2177)
Życie codzienne
(1911)
Magia
(1735)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1594)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1536)
Uczucia
(1408)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1367)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1350)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1135)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1004)
Trudne sytuacje życiowe
(1004)
Wybory życiowe
(940)
Sekrety rodzinne
(934)
Policjanci
(908)
Żydzi
(896)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(865)
Władcy
(864)
Historia
(847)
Kultura
(823)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(778)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(751)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(719)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Arystokracja
(682)
Koty
(681)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Stworzenia fantastyczne
(669)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(608)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(576)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(560)
Zemsta
(555)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(515)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(508)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(495)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(476)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(472)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(459)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Marzenia
(445)
Samotność
(445)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Czarownice i czarownicy
(428)
Nauczanie początkowe
(428)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(424)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: czas
1989-
(4)
1939-1945
(1)
Gatunek
Podręcznik
(4)
Materiały konferencyjne
(1)
Poradniki dla nauczycieli
(1)
Publicystyka włoska
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
27 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Praca dotyczy bardzo istotnej i doniosłej społecznie problematyki, jaką stanowi prezentacja rozmaitych form wspomagania procesu komunikacji osób z autystycznym spektrum zaburzeń (ASD). Autorzy wykorzystali z jednej strony aktualne dane z literatury sięgając do prac wybitnych badaczy zamieszczonych w publikacjach książkowych oraz czasopismach o znaczeniu i zasięgu międzynarodowym. Obszerna monografia wychodzi na przeciw pilnym potrzebom związanym z udostępnianiem najnowszych informacji w zakresie rozwijania zdolności porozumiewania się, ze szczególnym uwzględnieniem procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży z ASD. Zawarte w przygotowywanej do druku książce rozdziały, odznaczają się wysokim poziomem profesjonalizmu i mogą stanowić niewątpliwie cenne źródło wiedzy oraz inspiracji dla czytelników. Ukazanie się tej książki pozwoli czytelnikom zapoznać się z wieloma różnorodnymi i często wypróbowanymi podejściami i metodami związanymi z diagnozą trudności komunikacyjnych i oddziaływaniami pozwalającymi je zmniejszyć lub im zapobiegać u dzieci z ASD. Lekturę ocenianej publikacji można polecić zarówno profesjonalistom jaki praktykom, a także studentom takich kierunków jak pedagogika specjalna, psychologia, logopedia, audiofonologia. Myślę, że także rodzice tej grupy dzieci będą zainteresowani tymi koncepcjami i propozycjami, jakie stanowią przedmiot rozważań omawianej publikacji. z recenzji Profesora Tadeusza Gałkowskiego. Odczytanie i zrozumienie komunikatów dziecka daje szansę na wprowadzenie alternatywnych i wspomagających form terapii.
Katarzyna Markiewicz * Kompetencje i dysfunkcje komunikacyjne osób z ASD - ujęcie rozwojowe * Jacek J. Błeszyński * Komunikacja osób ze spektrum autyzmu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań * Barbara Winczura * Komunikacja społeczna u dzieci ze spektrum autyzmu w świetle prekursorów rozwoju teorii umysłu * Marzenna Zaorska * Mowa ciała dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu * Anna Prokopiak * Dziecko z autyzmem jako partner dialogu * Anna Matkowska * Relacje z innymi jako podstawa komunikacji społecznej osób z autyzmem * Nina Zawidniak * Behawioralna koncepcja nabywania języka oraz rozwijania mowy i komunikacji u osób z autyzmem * Joanna Kwasiborska-Dudek, Zofia Borska-Mądrzycka, Katarzyna Regulska * Wybór właściwej metody AAC do rozwijania umiejętności porozumiewania się dzieci ze spektrum autyzmu * Aneta Wojciechowska * Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu * Bogusława Beata Kaczmarek * Obraz narzędziem komunikacji - znaki i strategie wizualne w usprawnianiu społecznego zrozumienia i komunikacji osób z ASD * Joanna Ławicka * Zastosowanie AAC w kształtowaniu samoświadomości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu * Jolanta Matusewicz * Dziecko z autyzmem w szkole * Wybrane narzędzia komunikacji alternatywnej i wspomagającej wykorzystywane w procesie edukacji osób z autyzmem * Maria Podeszewska-Mateńko * AAC - Piktogramy w komunikacji i edukacji osób z autyzmem * Rafał Kawa * Picture Exchange Communication System (PECS) jako metoda rozwijania umiejętności komunikowania się dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu * Małgorzata Sekułowicz, Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk * Video modeling jako alternatywna metoda usprawniania komunikacji społecznej dzieci z autystycznego spektrum zaburzeń * Katarzyna Łuszczak * Technologia wspomagająca jako wsparcie komunikacji alternatywnej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu * Maria Piszczek * Rola rytmu i elementów muzykoterapii podczas prób nawiązywania interakcji komunikacyjnej z dziećmi autystycznymi * Iwona Jagoszewska * Komunikacja osób głuchych z autyzmem * Agnieszka Pilch * Wspomaganie rozwoju komunikacji osób z autyzmem w świetle przepisów prawa oświatowego * Bogusława Beata Kaczmarek * Posłowie * Mity i fakty o AAC i naturalnym rozwoju mowy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17717 (1 egz.)
(dostępność ok. 31.07.2024)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9021 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 289-306.
Omawiana w niniejszej pracy problematyka dotyczy ważnej sfery ludzkiego życia - seksu. Seks nie oznacza tylko reprodukcji i zaspokojenia popędu biologicznego. Związany jest integralnie z całą osobowością, wzbogaca rozwój człowieka, rozwija więzi międzyludzkie. Seks jest tym czymś, co każdy z nas ma, niezależnie od stopnia społecznej czy życiowej niesprawności. Wyniki badań umożliwiły głębsze poznanie seksualności osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym. Być może badania te przyczynią się do ukształtowania nowego spojrzenia na tę zaniedbywaną przez lata kwestię.
ROZDZIAŁ PIERWSZY * PROBLEMATYKA ŻYCIA SEKSUALNEGO OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W ŚWIETLE LITERATURY PRZEDMIOTU * 1.1. SEKSUALNOŚĆ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W ŚWIETLE WSPÓŁCZESNYCH DEFINICJI I KONCEPCJI NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI INTELEKTUALNEJ * 1.2. HISTORYCZNE UWARUNKOWANIA I SPOŁECZNE PODEJŚCIE DO SEKSUALNOŚCI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I PEŁNOSPRAWNYCH INTELEKTUALNIE * 1.3. WSPÓŁCZESNE MODELE SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA * ROZDZIAŁ DRUGI * OSOBA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W DRODZE KU DOROSŁOŚCI I PEŁNEGO SEKSUALIZMU * 2.1. PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU BIOPSYCHOSEKSUALNEGO OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA TLE OSÓB PEŁNOSPRAWNYCH * 2.1.1. PRZEMIANY BIOFIZJOLOGICZNE W ROZWOJU KOBIET I MĘŻCZYZN PEŁNOSPRAWNYCH * 2.1.2. PRZEMIANY PSYCHOSEKSUALNE W ROZWOJU KOBIET I MĘŻCZYZN PEŁNOSPRAWNYCH * 2.1.3. PRZEMIANY BIOFIZJOLOGICZNE W ROZWOJU KOBIET I MĘŻCZYZN Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM * 2.1.4. PRZEMIANY PSYCHOSEKSUALNE W ROZWOJU KOBIET I MĘŻCZYZN Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNIĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM * ROZDZIAŁ TRZECI * ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŁ WŁASNYCH * 3.1. CEL BADAŁ, PRZEDMIOT BADAŁ, ZAKRES BADAŁ ORAZ PROBLEMY BADAWCZE * 3.2. ZMIENNE I WSKAŹNIKI ZMIENNYCH * 3.3. METODY, TECHNIKI I NARZĘDZIA BADAWCZE * 3.4. DOBÓR I CHARAKTERYSTYKA BADANEJ GRUPY * 3.5. CHARAKTERYSTYKA BADANEJ POPULACJI Z PUNKTU WIDZENIA CZYNNIKÓW PODMIOTOWYCH * ROZDZIAŁ CZWARTY * DOŚWIADCZENIA SEKSUALNE OSÓB Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ– WYNIKI BADAŁ WŁASNYCH * 4.1. WIEDZA DOTYCZĄCA SEKSUALNOŚCI CZŁOWIEKA U OSÓB BADANYCH * 4.1.1. WIEDZA NA TEMAT IDENTYFIKACJI PŁCIOWEJ * 4.1.2. WIEDZA NA TEMAT FIZJOLOGII INTYMNYCH CZĘŚCI WŁASNEGO CIAŁA I CIAŁA PŁCI PRZECIWNEJ * 4.1.3. WIEDZA NA TEMAT FIZJOLOGII ZAPŁODNIENIA, CIĄŻY ORAZ ANTYKONCEPCJI * 4.1.4. WIEDZA NA TEMAT CHORÓB PRZENOSZONYCH DROGĄ PŁCIOWĄ (STD), HIV/AIDS * 4.1.5. WIEDZA NA TEMAT ZMIAN ORGANIZMU, ZACHODZĄCYCH W OKRESIE ADOLESCENCJI * 4.1.6. WIEDZA NA TEMAT HIGIENY WŁASNEGO CIAŁA * 4.1.7. WIEDZA NA TEMAT POCZUCIA WSTYDU ORAZ MIEJSC PRYWATNYCH I PUBLICZNYCH * 4.1.8. WIEDZA NA TEMAT AKTYWNOŚCI SEKSUALNEJ CZŁOWIEKA * 4.2. GOTOWOŚĆ DO PODEJMOWANIA ZACHOWAŁ SEKSUALNYCH W GRUPIE OSÓB BADANYCH * 4.2.1. GOTOWOŚĆ DO PODEJMOWANIA RÓL BIOLOGICZNYCH I SPOŁECZNYCH ZWIĄZANYCH Z WŁASNĄ PŁCIĄ, * 4.2.2. ORIENTACJA SEKSUALNA BADANEJ MŁODZIEŻY * 4.2.3. HIGIENA WŁASNEGO CIAŁA, * 4.2.4. RESPEKTOWANIE ZASAD POCZUCIA WSTYDU ORAZ WYKORZYSTANIA WIEDZY DO ZACHOWANIA SIĘ W MIEJSCACH PRYWATNYCH I PUBLICZNYCH, * 4.2.5. AKTYWNOŚĆ SEKSUALNA BADANEJ MŁODZIEŻY * 4.3. EMOCJE ZWIĄZANE Z SEKSUALNOŚCIĄ CZŁOWIEKA * 4.3.1. EMOCJE BADANYCH ZWIĄZANE Z IDENTYFIKACJĄ PŁCIOWĄ * 4.3.2. EMOCJE BADANYCH ZWIĄZANE Z FIZJOLOGIA INTYMNYCH CZĘŚCI WŁASNEGO CIAŁA I CIAŁA PŁCI PRZECIWNEJ * 4.3.3. EMOCJE BADANYCH ZWIĄZANE Z FIZJOLOGIĄ ZAPŁODNIENIA I CIĄŻY ORAZ ANTYKONCEPCJI * 4.3.4. EMOCJE BADANYCH ZWIĄZANE ZE ZMIANAMI ORGANIZMU ZACHODZĄCYMI W OKRESIE ADOLESCENCJI * 4.3.5. EMOCJE BADANYCH ZWIĄZANE Z AKTYWNOŚCIĄ SEKSUALNĄ CZŁOWIEKA * 4.4. TYPY DOŚWIADCZANIA WŁASNEJ SEKSUALNOŚCI (TYPY POSTAW WOBEC WŁASNEJ SEKSUALNOŚCI) PRZEZ OSOBY Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ TDS * ROZDZIAŁ PIĄTY * DOŚWIADCZENIA SEKSUALNE OSÓB Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A WYBRANE CECHY PODMIOTOWE * 5.1. WIEDZA OSÓB Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ NA TEMAT SEKSUALNOŚCI A WYBRANE CECHY PODMIOTOWE * 5.2. ZACHOWANIA SEKSUALNE OSÓB Z UMIARKOWANĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ A WYBRANE CECHY PODMIOTOWE * 5.3. EMOCJE OSÓB Z UMIARKOWANĄNIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ ZWIĄZANE Z SEKSUALNOŚCIĄ CZŁOWIEKA A WYBRANE CECHY PODMIOTOWE * ZAKOŁCZENIE I OGÓLNE WNIOSKI * BIBLIOGRAFIA
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15523 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10394 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rehabilitacja upośledzonych umysłowo / Stanisław Kowalik. - Warszawa : Państ. Wydaw. Naukowe, 1981. - 230, [2] s. : rys., wykr. ; 20 cm.
Bibliogr. s. 216-227.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11896 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4312, 2199 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 262 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6466 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52948 (1 egz.)
Kaucja: 40,02 zł
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3945, 3944 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 8354 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. 313-325.
Głównym celem publikacji jest przedstawienie i opisanie propozycji, wskazówek wychowania włączającego podopiecznych o obniżonej sprawności umysłowej w warunkach systemowego kształcenia i zorganizowanej opieki w placówce specjalnej. Przybliżono zjawiska, procesy, prawidłowości i wskazania strategii włączającej w aspekcie zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych podopiecznych, jak też trudnej i skomplikowanej pracy pedagogiczno-integracyjnej. Tym samym prezentowane opracowanie może więc być dowodem na nieograniczone możliwości placówki w strategii włączania społecznego podopiecznych na wspólnej płaszczyźnie z działaniami środowiska i w środowisku.Publikacja adresowana jest przede wszystkim do pedagogów-wychowawców, terapeutów, specjalistów, studentów o kierunku pedagogiczno-nauczycielskim, rodziców oraz osób wspierających podopiecznych z niepełnosprawnością intelektualną.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53789 (1 egz.)
Kaucja: 52,20 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16017 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3293 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 332-366.
Niniejsza publikacja zwraca przede wszystkim uwagę na wciąż aktualną dyskusję o inkluzji edukacyjnej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Jest próbą odpowiedzi na wszystkie pojawiające się w ostatnim czasie pytania dotyczące opisywanej kwestii, a także przedstawia wyniki najnowszych badań naukowych z zakresu neurobiologii, zaburzeń behawioralnych, prawa społecznego oraz organizacji uczenia się w szkołach integracyjnych.
Wprowadzenie: Większe społeczne zaangażowanie na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną-wyzwania dzisiejszych czasów * I. Historyczny rozwój pomocy społecznej i pedagogicznej * 1. Mityczna obrona i selekcja społeczna * 2. Oświecenie i pierwsze teorie pedagogiczne * 3. Ośrodki opieki i szkoły specjalne * 4. Darwinizm społeczny i wykluczenie w kwestii kształcenia * 5. Przyznanie prawa do nauki i tworzenie szkół dla osób z niepełnosprawnością intelektualną * 6. Tendencje integracyjne * 7. Rozwój oligofrenopedagogiki * II. Niepełnosprawność intelektualna - wyjaśnienie i klasyfikacja pojęcia * 1. Intelekt a mózg -podejście neurobiologiczne * 2. Problem klasyfikacji * 2.1. Ten "inny" - zagadka * 2.2. Próba klasyfikacji z punktu widzenia pedagogiki terapeutycznej * 2.3. Obciążenia historyczne * 2.4. Określenie pejoratywne * 2.5. Wielkość zmienna społecznie * 2.6. Złożone pojęcie * 2.7. Pojęcie, którego należy unikać? * 2.8. Pojęcie trudne do zdefiniowania * 3. Specjalistyczne podejście i koncepcje definicji * 3.1. Aspekt medyczno-genetyczny * 3.2. Aspekt psychologiczny * 3.3. Aspekt socjologiczny * 3.4. Kolejne wyniki badań epidemiologicznych - niepełnosprawność wieloraka * 3.5. Aspekt pedagogiczny * 3.5.1. Potrzeby w ujęciu pedagogiki specjalnej * 3.5.2. Potrzeba pomocy w ujęciu pedagogiki terapeutycznej i w kontekście pedagogiki społecznej * 3.5.3. Zmiana niepełnosprawności intelektualnej poprzez procesy pedagogiczne * III. Podstawy antropologiczne, etyczne i społeczne * 1. Niepełnosprawność intelektualna - obraz człowieka i ludzka godność * 2. Sporna wartość życia - kiedyś i dziś * 2.1. Rys historyczny * 2.2. Etyczne wyzwania w dzisiejszym świecie * 2.2.1. Tezy bioetyczne: czy istnieje jakość życia? * 2.2.2. Wskazania ekonomiczne: koszty - użytkowanie - rachunki * 2.2.3. Normy prawne: mniejsze prawo do szacunku? * 2.2.4. Minimalne kryteria bycia "pełnowartościowym" człowiekiem? * 3. Etyka szanowania każdej istoty ludzkiej * 4. Etos pedagogiki terapeutycznej - pełnia obecności * 5. Autonomia - samookreślenie * 6. Zależność i związanie * 7. Pomoc międzyludzka * 8. Społeczne zaangażowanie - integracja/inkluzja * 9. Religijne samookreślenie * 10. Inkluzja jako prawo społeczno-polityczne * IV. Podstawy psychologiczne - procesy rozwoju i uczenia się * 1. Niepełnosprawność intelektualna a rozwój * 1.1. Teorie koncentrujące się na defektach * 1.2. Teorie interakcyjno-strukturalne * 2. Związki z rozwojem małych dzieci niedotkniętych niepełnosprawnością * 3. Społeczne wkraczanie w relacje * 3.1. Społeczna interakcja * 3.2. Komunikacja * 3.2.1. Komunikacja poprzez język * 3.2.2. Ogólna zdolność językowa i właściwa sprawność językowa * 3.2.3. Komunikacja niewerbalna * 3.2.4. Autyzm - bariery komunikacyjne * 3.2.5. Komunikacja a wychowanie * 3.3. Zachowanie zgodne z pozycją społeczną a tożsamość * 4. Rozwój osobowości * 4.1. Psychodynamiczna teoria rozwoju * 4.2. Zaburzenia psychiczne * 4.3. Specjalny przypadek spektrum zaburzeń autystycznych * 5. Rozwój a teorie uczenia się * 5.1. Elementarystyczne teorie uczenia się * 5.2. Złożone teorie uczenia się * 5.3. Czynniki motywujące do nauki * 5.4. Rozwój moralny * V. Ocena pedagogiczno-psychologiczna * 1. Zadania diagnostyki pedagogiczno-psychologicznej * 2. Obszary i metody diagnostyczne * 2.1. Fizyczne warunki rozwoju * 2.2. Kontekst społeczny * 2.3. Zdolność intelektualna * 2.4. Rozwój społeczny * 2.5. Cechy osobowości * VI. Procesy wychowania i kształcenia: podstawowe pojęcia * 1. Ogólna potrzeba wychowywania * 2. Indywidualne różnice zdolności edukacyjnych * 3. Wychowanie i kształcenie jako jedność * 4. Orientacja w świecie społecznym - koncepcja humanoekologiczna w kontekście pedagogiki terapeutycznej * 4.1. Systemy humanoekologiczne * 4.2. Normalizacja świata społecznego * VII. Cele procesów wychowania i kształcenia * 1. Cel indykatywny: możliwość życia jako pełnowartościowy * człowiek - integracja personalno-społeczna * 1.1. Kształtowanie osobowości poprzez integrację personalną * 1.2. Kształtowanie społeczne poprzez integrację/inkluzję społeczną * 2. Podcele procesów wychowania i kształcenia * 2.1. Zdobywanie życiowego zaufania * 2.2. Wykształcenie umiejętności życiowych * 2.3. Przekazywanie życiowej orientacji * 2.4. Kształtowanie postaw życiowych * 2.5. Podcele jako układ współrzędnych * VIII. Procesy kształcenia i uczenia się * 1. Kształtujące uczenie się jako praktyczne uczenie się * 2. Uczenie się przez doświadczenie * 3. Całościowe uczenie się poprzez działanie * 4. Uczenie się poprzez ćwiczenie * 5. Modyfikacja zachowania-specjalne techniki nauczania * 5.1. Metody terapii zachowania * 5.2. Technologia nauczania w ujęciu psychologii behawioralnej * IX. System wychowania i instytucje edukacyjne * 1. Wczesna interwencja * 2. Przedszkole * 3. Szkoła * 3.1. Prawo do edukacji szkolnej * 3.2. Szkoła wolna od dyskryminacji "nienadających się do integracji" dzieci z niepełnosprawnością intelektualną * 3.3. Pierwsze koncepcje wspólnych zajęć * 3.4. Inkluzja edukacyjna jako zróżnicowany model * 3.5. Rozwój jakości * X. Proces kształcenia (nauczania - uczenia się) * 1. Szkoła jako świat uczenia się i świat społeczny * 2. Szkoła specjalna jako kooperatywny ośrodek specjalistyczny * 3. Treści nauczania - obszary uczenia się * 4. Od modelu rozwoju do modelu działania * 4.1. Kształcenie nastawione na rozwój - normatywny model rozwoju * 4.2. Model kształcenia nastawionego na działanie * 5. Zasady dydaktyczne * 5.1. Indywidualizacja * 5.2. Aktywizacja * 5.3. Całościowość * 5.4. Zróżnicowanie celów nauczania * 5.5. Zrozumiałość i przekaz * 5.6. Dopasowanie do rozwoju * 5.7. Mówienie wspomagane działaniem * 5.8. Społeczna motywacja do uczenia się * 6. Emocjonalność w toku procesu kształcenia * 7. Specjalne formy kształcenia * 8. Pedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży dotkniętych głębszą niepełnosprawnością intelektualną * 9. Niewerbalne techniki komunikacji * 10. O technikach szkolnych * 11. Organizacja nauczania w szkole specjalnej wspierającej rozwój intelektualny * 12. Organizacja uczenia się w szkole inkluzyjnej * 13. Zaburzenia zachowania w klasie * 13.1. Złożoność terminu i częstotliwość występowania * 13.2. Teorie wyjaśniające * 13.3. Możliwości pedagogiczne * XI. Relacja wychowawcza * 1. Ogólne znaczenie interakcji pedagogicznej * 2. Relacja dialogowa (Martin Buber) * 3. "Bezinteresowna" pomoc a "wypalenie zawodowe" * XII. Rodzice i rodzina * 1. Emocjonalne obciążenie postaw rodzicielskich * 2. Procesy zachodzące w rodzinie * 3. Pomoc dla rodziców - współpraca * 3.1. Rozmowy z rodzicami * 3.2. Proces doradztwa jako komunikacja ze światem społecznym * 3.3. Rodzice jako partnerzy * 4. Wychowanie w rodzinie * XIII. Wychowanie w zakładzie opieki * XIV. Kształcenie w wieku dorosłym * 1. Wkraczanie w dorosłość * 2. Wsparcie edukacyjne dla osób dorosłych * 2.1. Zinstytucjonalizowane kształcenie dorosłych * 2.1.1. Zadania * 2.1.2. Aspekty dydaktyczne * 2.1.3. Instytucje * 2.2. Konstruktywna pomoc w codziennym życiu * 2.2.1. Mieszkalnictwo wspomagane * 2.2.2. Wsparcie w sferze partnerstwa i seksualności * 2.2.3. Wsparcie w sferze czasu wolnego * 2.2.4. Zatrudnienie wspomagane * 3. Pomoc starszym osobom z niepełnosprawnością intelektualną w ich codziennym życiu * 3.1. Zdefiniowanie problemu * 3.2. Proces starzenia się * 3.3. Kształcenie osób starszych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17657 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3802 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Pedagogika upośledzonych umysłowo : wybrane zagadnienia / Janina Wyczesany. - Wyd. 5 poszerz. i zm. - Kraków : Impuls, 2005. - 204, [1] s. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).
Dysk optyczny zawiera akty prawne, rozporządzenia, zarządzenia, załączniki.
Bibliogr. s. 199-[205].
Podręcznik dla studentów pedagogiki specjalnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 883 (1 egz.)
Książka
CD
W koszyku
Pedagogika upośledzonych umysłowo : wybrane zagadnienia / Janina Wyczesany. - Wyd. 6. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006. - 204, [1] s. : il. ; 25 cm + dysk optyczny (CD).
Bibliogr. s. 199-[205].
Podręcznik dla studentów pedagogiki specjalnej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 4133 (1 egz.)
(dostępność ok. 24.03.2023)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [187]-190.
Kolejna publikacja Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys związana z tematyką upośledzenia umysłowego (książkę Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia wydała w 1995 r.). Przez te wszystkie lata problematyka upośledzenia umysłowego stanowiła jeden z głównych obszarów zainteresowań badawczych autorki.W prezentowanej książce, autorka nazywa rzeczy po imieniu, ma odwagę pisać wprost, o upośledzeniu umysłowym, co stanowi niebywałą siłę tego tekstu i sprawia, że jest on prawdziwy i wiarygodny.
Granice normalności - granice człowieczeństwa * Część I. (Nie)rozumność Oświecenia * Zaślepienie Oświeceniem * Upośledzeni i niepełnosprawni * Upośledzony, czyli kto? * Część II. (Nie)nowoczesność Europy * Chory psychicznie - nasz bliźni * A miało byc tak pięknie * Zwielokrotniona refleksyjność w obliczu upośledzenia * Część III. (Nie)ludzkość humanistyki * Piętno upośledzenia * Moralizatorski sadyzm psychologii * Na straży upośledzenia. Pedagogika specjalna i jej funkcjonariusze * Podsumowanie * Dedyskursywizacja upośledzenia
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16858 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11328 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej