Dziecko zdolne
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(80)
Forma i typ
Książki
(78)
Proza
(12)
Publikacje naukowe
(8)
Poradniki i przewodniki
(7)
Publikacje fachowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Filmy i seriale
(2)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(91)
wypożyczone
(5)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(2)
BD40 (Suwalska 11)
(5)
BD52 (Rembielińska 6a)
(4)
BD53 (Bazyliańska 6)
(2)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(5)
CN1 (św. Wincentego 85)
(4)
MW123 (św. Wincentego 64)
(2)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(4)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W85 (Jórskiego 41)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(60)
Autor
Limont Wiesława (1949- )
(4)
Cieślikowska Joanna
(3)
Grabenstein Chris (1955- )
(3)
Jabłonowska Małgorzata
(3)
Johnson Beverly
(3)
Partyka Mirosława
(3)
Patterson James (1947- )
(3)
Patterson James (1947- ). Max Einstein (pol.)
(3)
Tomczyk Adrian
(3)
Chunsoft Spike
(2)
Dawson Peg
(2)
Dreszer Joanna
(2)
Dyrda Beata (1968- )
(2)
Guare Richard
(2)
Latoś Dariusz
(2)
Stańczak Małgorzata Anna
(2)
Szumski Grzegorz
(2)
Sękowski Andrzej Edward (1957- )
(2)
Touya Hajime
(2)
Applebaum Mark
(1)
Augustyniak Szymon
(1)
Baley Stefan (1885-1952)
(1)
Bandura Ludwik Ryszard (1904-1984)
(1)
Barnett Kristine
(1)
Barłóg Krystyna
(1)
Białek Ewa
(1)
Blake Quentin (1932- )
(1)
Blankson-Wood Ato
(1)
Bonner Sebastian
(1)
Boraczyńska Małgorzata
(1)
Borowska Alicja
(1)
Borzym Irena (1939- )
(1)
Braun Marcin
(1)
Cała Iwona
(1)
Celińska Adriana
(1)
Chojnacki Jan (nauczyciel)
(1)
Claparéde Edouard (1873-1940)
(1)
Colangelo Sara
(1)
Cybis Natalia
(1)
Czarnocka Marzenna
(1)
Dahl Roald (1916-1990)
(1)
Domańska Antonina (1853-1917)
(1)
Eby Judy W
(1)
Edge Christopher (pisarz)
(1)
Fechner-Sędzicka Iwona
(1)
Firkowska-|Mankiewicz Anna
(1)
Gajewczyk Joanna
(1)
García Bernal Gael (1978- )
(1)
Goldschmidt Asher
(1)
Gorol Małgorzata (1986- )
(1)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(1)
Grygier Urszula
(1)
Guare Colin
(1)
Gwiazdowska-Stańczak Sylwia
(1)
Gwóźdź Jolanta
(1)
Gyllenhaal Margaret Ruth (1977- )
(1)
Haring Norris G
(1)
Hazuka-Furgalska Dorota
(1)
Hedemann Oskar
(1)
Holsinger Bruce W
(1)
Hłobił Agnieszka
(1)
Jancarz-Łanczkowska Beata
(1)
Jastrzębska Dominika
(1)
Jastrzębska Justyna
(1)
Kalbarczyk Anna (1958- )
(1)
Kijo Anna
(1)
Konarzewski Krzysztof
(1)
Kopaczyńska Iwona
(1)
Kopczyńska-Rojek Karolina
(1)
Kosyra-Cieślak Teresa
(1)
Kotarba-Kańczugowska Marta
(1)
Kovach Robert
(1)
Kołacz-Kordzińska Zuzanna
(1)
Kremiec Anna
(1)
Kujawa Marian
(1)
Kupisiewicz Małgorzata
(1)
Kuśpit Małgorzata
(1)
Lebrecht Norman (1948- )
(1)
Lewowicki Tadeusz (1942- )
(1)
Lusiński Jacek (1969- )
(1)
Mach Aleksandra
(1)
Mach Maria
(1)
Machałek Małgorzata
(1)
Magda-Adamowicz Marzenna
(1)
Makowska Katarzyna
(1)
Malikowska Marta (1982- )
(1)
Mazan Maciejka
(1)
Mikołajczyk Małgorzata (matematyk)
(1)
Monks Franz J
(1)
Musso Valentin (1977- )
(1)
Nalazek Bartosz (1986- )
(1)
Nyczaj-Drąg Mirosława
(1)
Ochmańska Barbara
(1)
Odrobina Wiesława
(1)
Olech Joanna (1955- )
(1)
Pasich Lidia
(1)
Paszkiewicz Aneta
(1)
Pino Pepe Avila del
(1)
Piotrowski Krzysztof T
(1)
Plawiak Filip
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(10)
2010 - 2019
(41)
2000 - 2009
(20)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(1)
1970 - 1979
(4)
1930 - 1939
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(80)
Język
polski
(79)
angielski
(1)
Odbiorca
Młodzież
(7)
9-13 lat
(6)
Nauczyciele
(5)
14-17 lat
(3)
Dzieci
(3)
Rodzice
(3)
Pedagodzy
(2)
6-8 lat
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Psycholodzy
(1)
Studenci
(1)
Studenci pedagogiki
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(5)
Literatura amerykańska
(4)
Literatura angielska
(3)
Literatura japońska
(2)
Film amerykański
(1)
Film polski
(1)
Literatura francuska
(1)
Temat
Kobieta
(5222)
Rodzina
(4021)
Przyjaźń
(3839)
Miłość
(3258)
Tajemnica
(2962)
Dziecko zdolne
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2939)
Relacje międzyludzkie
(2520)
Zabójstwo
(2174)
Życie codzienne
(1910)
Magia
(1734)
Zwierzęta
(1608)
Dzieci
(1593)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1533)
Uczucia
(1405)
Nastolatki
(1381)
II wojna światowa (1939-1945)
(1365)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1349)
Uczniowie
(1259)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1133)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1016)
Chłopcy
(1002)
Trudne sytuacje życiowe
(1001)
Wybory życiowe
(938)
Sekrety rodzinne
(931)
Policjanci
(908)
Żydzi
(894)
Relacja romantyczna
(882)
Osoby zaginione
(878)
Psy
(864)
Władcy
(863)
Historia
(847)
Kultura
(822)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(775)
Prywatni detektywi
(768)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(743)
Walka dobra ze złem
(718)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Koty
(680)
Krainy i światy fikcyjne
(680)
Arystokracja
(678)
Stworzenia fantastyczne
(668)
Mężczyzna
(651)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Poszukiwania zaginionych
(637)
Psychologia
(637)
Uprowadzenie
(637)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(622)
Wakacje
(607)
Wojna
(598)
Dziennikarze
(587)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(563)
Polacy za granicą
(559)
Zemsta
(552)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(514)
Śmierć
(510)
Zakochanie
(506)
Psychoterapia
(504)
Dziadkowie i wnuki
(500)
Czytanie
(497)
Dojrzewanie
(494)
Zarządzanie
(494)
Matematyka
(483)
Spisek
(474)
Osobowość
(473)
Seryjni zabójcy
(471)
Przyroda
(461)
Ojcowie i córki
(456)
Postawy
(452)
Lekarze
(449)
Samotność
(445)
Marzenia
(444)
Język angielski
(435)
Nauka
(434)
Opieka nad zwierzętami
(433)
Ludzie bogaci
(430)
Nauczanie początkowe
(428)
Czarownice i czarownicy
(427)
Stosunki interpersonalne
(426)
Pisarze
(422)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: dzieło
Historia żółtej ciżemki
(1)
Ołtarz Mariacki w kościele Mariackim w Krakowie
(1)
Temat: czas
2001-
(5)
1989-
(2)
1401-1500
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(5)
Cauterets (Francja)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
Nicea (Francja)
(1)
Norwegia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Pireneje (góry)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Zabór rosyjski
(1)
Gatunek
Poradniki dla nauczycieli
(13)
Poradnik
(10)
Powieść przygodowa
(5)
Monografia
(3)
Podręcznik
(3)
Powieść obyczajowa
(3)
Film fabularny
(2)
Powieść
(2)
Raport z badań
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Antologia
(1)
Dramat
(1)
Dramat filmowy
(1)
Fantastyka
(1)
Horror
(1)
Komiks
(1)
Kryminał
(1)
Lektura z opracowaniem
(1)
Manga
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadania i nowele obyczajowe
(1)
Opowiadania i nowele psychologiczne
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Powieść historyczna
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Thriller
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(15)
80 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 105-106, 109-112.
"Książka jest praktycznym poradnikiem dla nauczyciela, który chce rozwijać zainteresowania i uzdolnienia matematyczne swoich uczniów. Zawiera propozycje wielu zadań, zabaw i gier, które rozwijają różne aspekty myślenia matematycznego i są adresowane do dzieci, które mają różny poziom wiadomości i umiejętności z matematyki". (dr Małgorzata Skura i Michała Lisicki, fragment recenzji poradnika)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16047, 16046 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Njord / Joanna Gajewczyk. - Wydanie I. - Warszawa : Wydawnictwo Mięta, 2023. - 333, [3] strony ; 21 cm.
Na okładce: Niespokojny wiatr z Północy.
Zoja rozpoczyna swoje życie od nowa. Przeprowadza się z dzieckiem do Norwegii, gdzie razem z babcią na skalistych Lofotach wynajmuje domki turystom spragnionym aury baśniowych fiordów. Poznany wkrótce Norweg, za którym kroczy cień trudnych doświadczeń, znowu obudzi w Zoi kobietę. Tymczasem niezapowiedziany gość sprowadza na jej dom kłopoty, a świat legend tego regionu będzie mieć zaskakujący wpływ na jej niezwykle uzdolnione dziecko. Potężne sztormy, widowiskowe zorze polarne i biały śnieg, który swym zimnem przenika przez skórę, staną się tłem dla miłości, walki ze słabościami i dla tajemniczych obrazów malowanych ręką dziecka. "Njord" to podróż pełna realizmu, duchów, przeczuć i szeptów niesionych wiatrem. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821-3 pol. (1 egz.)
(dostępność ok. 05.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 308-323.
Książka napisana z myślą o tzw. szerokim kręgu odbiorców, w tym zarówno nauczycieli, jak i rodziców; operuje komunikatywnym językiem; respektuje znaną od starożytności, ale do dzisiaj aktualną zasadę, że najkrótsza droga od niewiedzy do wiedzy wiedzie poprzez dobrze dobrane przykłady; eksponuje problemy aktualne, niezmiernie ważne z punktu widzenia nie tylko edukacyjnej teorii, lecz również praktyki; krótko mówiąc, spełnia wymogi tak współczesnych standardów nauk o wychowaniu, jak i edukacyjnych wyzwań i potrzeb współczesnej praktyki dydaktyczno-wychowawczej.Z recenzji prof. Czesława Kupisza
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18826, 17207 (2 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17022, 17021, 17020 (3 egz.)
Książka
W koszyku
(Psyche/Soma)
Bibliografia na stronach [413]-417. Indeks.
Dlaczego niektóre bystre i kreatywne nastolatki nie radzą sobie z codziennymi obowiązkami, na przykład notorycznie spóźniają się do szkoły, zapominają o treningu czy nie potra?ą utrzymać porządku w pokoju? Przyczyną może być niedostatek takich umiejętności wykonawczych niezbędnych w dorosłym życiu, jak zdolność do rozwiązywania kon?iktów, planowanie, ocena ryzyka, kontrolowanie emocji, skupianie uwagi, samodzielna praca i innych. Autorzy książki Zdolne, ale rozkojarzone - poradnika pomagającego rozwijać umiejętności wykonawcze u dzieci - wracają z publikacją poświęconą nastolatkom. Zaproponowana przez nich i sprawdzona w toku wieloletniej pracy z młodzieżą metoda kształtowania i umacniania tych umiejętności wskazuje rodzicom, jak wychować dzieci na odpowiedzialnych i niezależnych młodych ludzi, świadomych swoich słabych i mocnych stron. Książka Nastolatki zdolne, ale rozkojarzone pomaga również zrozumieć ?zjologię dorastających dzieci, rozwój ich mózgu i procesy kształtowania się osobowości, a także pokazuje, w jaki sposób zrede?niować relacje z dzieckiem oraz przygotować je do wejścia w dorosłość. Zawarte w publikacji defnicje i strategie rozwijania umiejętności wykonawczych, poparte przykładami i uzupełnione tabelami, mogą ułatwić radzenie sobie z wyzwaniami wychowawczymi rodziców i opiekunów nastolatków.
Nota od autorów * Wstęp * Część I. CO SPRAWIA, ŻE TWÓJ NASTOLATEK JEST ZDOLNY, ALE ROZKOJARZONY * 1. Umiejętności wykonawcze a mózg nastolatka * 2. Określanie mocnych i słabych stron nastolatka * 3. Ocena własnych umiejętności wykonawczych i stylu wychowawczego * Część II. PODSTAWY SKUTECZNYCH DZIAŁAŁ * 4. Dziesięć zasad rozwijania umiejętności wykonawczych u nastolatka * 5. Motywowanie nastolatka do korzystania z umiejętności wykonawczych * 6. Modyfikowanie otoczenia * 7. Nauka umiejętności wykonawczych * Część III. JAK TO WSZYSTKO POŁĄCZYĆ * 8. Ogólne ramy działania * 9. Poprawa hamowania reakcji * 10. Wzmacnianie pamięci roboczej * 11. Zwiększanie kontroli emocjonalnej * 12. Podnoszenie elastyczności * 13. Budowanie umiejętności utrzymywania uwagi * 14. Uczenie rozpoczynania zadań * 15. Wspieranie planowania i ustalania priorytetów * 16. Rozwijanie umiejętności organizacji * 17. Ulepszanie zarządzania czasem * 18. Zachęcanie do wytrwałości w dążeniu do celu * 19. Kształtowanie metapoznania * 20. Coaching * 21. Wielkie zmiany * Źródła * Indeks
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 20428 (1 egz.)
(dostępność ok. 13.06.2024)
Książka
W koszyku
Rodzina uczniów zdolnych / Sylwia Gwiazdowska-Stańczak, Andrzej E. Sękowski. - Warszawa : Difin, 2018. - 190 stron : rysunki, tabele ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach [174]-190.
Książka o współzależności pomiędzy tym, jak dzieci postrzegają swoje rodziny, a ich osiągnięciami szkolnymi.Zagadnienia przedstawione w książce dotyczą postrzegania rodziny przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi. Podejmowanie tematyki rodziny z perspektywy naukowej jest szczególnym wyzwaniem, ponieważ każdy człowiek ma osobiste doświadczenia związane z rodziną. W książce rodzina jest opisywana z punktu widzenia ucznia. Ujęcie relacji i stosunków rodzinnych z perspektywy dziecka jest zabiegiem potrzebnym i celowym, ponieważ nie tylko faktyczna postawa rodzica, ale przede wszystkim jej percepcja przez dziecko ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19042 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29948 (1 egz.)
Kaucja: 78,00 zł
Książka
W koszyku
"Zaczęło się od nauki lutowania z tatą, potem było tłumaczenie przez jednego z trenerów, czym jest kondensator, a skończyło się na połączeniu sprężarki ze starego solarium z mikroprocesorem i częściami drukarki, które razem grały kilkanaście pierwszych dźwięków piosenki Kolorowe kredki. (.) Od paru lat tworzę systemy chmurowe na potrzeby firm z Doliny Krzemowej".To w dużym skrócie historia jednego z bohaterów książki - absolwenta niezwykłego Ośrodka Twórczej Psychoedukacji DAMB w Gdańsku. Jak potoczyły się losy innych, którzy wkroczyli do samoorganizującej się DAMB-owej piaskownicy i znaleźli się w strefie inspiracji Doroty Hazuka-Furgalskiej i innych współtwórców ośrodka?Ponad dwadzieścia opowieści napisanych z okazji 25-lecia DAMB-u przedstawia metamorfozy uczestników zajęć. Osoby pełne lęku przed wszelkimi zmianami, takie, do których w szkole przylgnęła etykietka nieśmiałych, zarozumiałych lub krnąbrnych, przegrani na starcie w systemie szkolnym leworęczni czy dyslektycy zmieniali się w ludzi umiejących organizować swój czas i rozwijać swoje pasje, bez trudu nawiązujących relacje interpersonalne, ufających swojej intuicji, pewnych siebie oraz przekonanych, że gdziekolwiek pójdą, będą w stanie się tam odnaleźć. Jako lingwiści, informatycy czy artyści na drugim końcu świata, ale także jako mężowie, ojcowie i szefowie firm.Wielu reprezentantów DAMB-u to medaliści finałów światowych Odysei Umysłu i zdobywcy nagrody Ranatra Fusca, przyznawanej za wybitną kreatywność. Ale, jak wspomina jedna z uczestniczek, "czasami wygrywamy, a czasami się uczymy": tolerancji, akceptacji, ciekawości innych, okazywania wsparcia potrzebnego do przekraczania wszelkich barier oraz życia w harmonii z sobą i ze światem.Odyseja Umysłu to wyjątkowe i ponadczasowe narzędzie edukacyjne. Mądrze poprowadzona drużyna Odyseuszy zapewnia młodym ludziom unikalną przestrzeń rozwoju kompetencyjnego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego. W DAMB-ie potrafią to robić w sposób niezrównany! (Dość powiedzieć, że "dambersi" zdobyli przez lata w sumie aż 27 spośród 89 medali wywalczonych przez Polaków na odysejowych Finałach Światowych.) Na przestrzeni ćwierć wieku w Ośrodku swoją przygodę z Odyseją Umysłu przeżyły setki pozytywnie nakręconych, kreatywnie zakręconych dzieci i nastolatków. Czasem przychodziły osoby nieśmiałe, czasem nieświadome swoich talentów, czasem nieodnajdujące się w rutynie szkolnej codzienności. Zawsze wychodzili dambitni marzyciele, myśliciele i twórcy, którym żaden dambaras niestraszny. To wielka wychowawcza spuścizna Doroty i jej zespołu, którzy stworzyli miejsce legendę, niepodrabialne i wyjątkowe w skali całego kraju. - Wojciech Radziwiłowicz - honorowy prezes Fundacji Odyssey of the Mind PolskaDorota Hazuka-Furgalska - psycholog, trenerka Odysei Umysłu, właścicielka Ośrodka Twórczej Psychoedukacji DAMB, stworzonego w 1995 roku, założycielka Fundacji Promocji Dzieci Zdolnych "Odyseusz", edukatorka dramy. Specjalizuje się w pracy z uczniem zdolnym, a jej szczególną pasją jest kreatywny rozwój dzieci i młodzieży. Ze swoimi drużynami zdobyła 21 tytułów mistrza Polski w Odysei Umysłu oraz 8 złotych medali i 4 srebrne, a także 4 prestiżowe nagrody Ranatra Fusca za oryginalne rozwiązania techniczne na finałach światowych.Prowadzi treningi kreatywnego myślenia dla młodzieży, nauczycieli oraz firm. Stworzyła koncepcję kompleksowej opieki nad uczniem zdolnym w gimnazjach i liceach w ramach projektu "Zdolni z Pomorza". Specjalizuje się także w treningach EEG Biofeedback poprawiających pamięć, koncentrację, elastyczność myślenia oraz zdolność panowania nad stresem. Za swoją innowacyjną działalność otrzymała certyfikat Re-imagine Learning Challenge Pacesetter w prestiżowym ogólnoświatowym konkursie Ashoka Changemakers i Fundacji Lego. Inne jej pasje to teatr, literatura, fotografia, śpiew, jazda na nartach i tenis stołowy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 21491 (1 egz.)
(dostępność ok. 15.06.2024)
Książka
W koszyku
Forma i typ
Bibliogr. s. 165-168.
Zagadnienia dotyczące kształcenia zdolnych dzieci i zdolnej młodzieży kojarzone są najsilniej z kształceniem odbywającym się w szkole. I chociaż sporo zajęć, w których te dzieci uczestniczą, organizuje się także poza szkołą, np. w młodzieżowych domach kultury czy klubach, to trudno nie uznać, że oczekiwania i nadzieje, jakie wiąże się z działalnością szkoły w zakresie rozwijania zdolności, są zrozumiałe i w pełni naturalne.Ale trzeba też przyznać, że te nadzieje i oczekiwania spełnione są jak dotąd w skromnym stopniu. To zaś skłania do poszukiwania lepszych niż obecnie stosowane sposobów kształcenia szkolnego uczniów zdolnych.Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na powyższe zagadnienia, jak i przedstawienie realiów polskiej szkoły pod względem organizacji procesu kształcenia ukierunkowanego na rozwój ucznia zdolnego. Badaniami objęte zostały gimnazja będące osobnym szczeblem kształcenia, nazywanym ponadpodstawowym, skupiające młodzież w istotnym dla niej samej etapie rozwojowym, okresie adolescencji, w którym tempo zdolności umysłowych bardzo się zmienia (wzrasta bądź maleje) i tym samym wymaga stymulacji.W I rozdziale pracy chcę zwrócić uwagę na szerokie rozumienie pojęć zdolności i ucznia zdolnego oraz przedstawić krótki rys historyczny koncepcji i sposobów kształcenia ucznia zdolnego (rozmaitych metod, środków i form organizacyjnych nauczania i uczenia się) w wielu krajach, które porównam z naszym krajem.W II rozdziale pracy, opierając się na literaturze oraz wynikach badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących zagadnienia sposobów czy strategii kształcenia uczniów zdolnych, przedstawiam możliwości zaspokajania potrzeb uczniów zdolnych we współczesnej szkole pod kątem uwarunkowań dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności zaspokajania potrzeb ucznia zdolnego w świetle obowiązującego prawa oświatowego przez zajęcia prowadzone na podstawie szeroko pojętej zasady indywidualizacji, dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do indywidualnych możliwości i potrzeb, programów indywidualnego kształcenia, zróżnicowanie treści, metod i form pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej oraz przygotowanie nauczyciela do pracy z uczniem zdolnym.Kolejne rozdziały pracy stanowią plan i charakterystykę terenu badań, ich przebieg, wyniki i wnioski. Wyjaśniam zarówno fakty wykryte w trakcie badań, jak i dokonuję oceny oraz określam oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze pod kątem pracy z uczniem zdolnym; ustalam również wskazówki do praktyki szkolnej.Prezentowana publikacja powstała na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Skoncentrowano się w niej na założeniach teoretycznych i metodologicznych oraz analizie jakościowej i ilościowej wyników badań empirycznych. Stanowiły one podstawę sformułowania wniosków dotyczących praktyki edukacyjnej w zakresie podejmowania takich działań dydaktycznych, które zaspokajając potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych, nie zmarnują ich talentów.
Wstęp * Rozdział 1 * Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych w świetle dotychczasowych badań * 1.1. Analiza pojęcia zdolności * 1.2. Teorie inteligencji i twórczości * 1.3. Analiza podstawowych pojęć o uczniach zdolnych * 1.4. Koncepcje i sposoby kształcenia uczniów zdolnych * Krótki rys historyczny * Rozdział 2 * Modelowe założenia rozwijania zdolności ucznia * 2.1. Podstawa prawna opieki nad uczniem zdolnym MENiS * oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów MENiS * 2.2. Zróżnicowane treści i programy kształcenia w pracy z uczniem zdolnym * 2.3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym * 2.4. Funkcje nauczyciela i ucznia zdolnego w procesie kształcenia * Rozdział 3 * Metodologiczne podstawy badań * 3.1. Cele badań, problemy i hipotezy badawcze * 3.2. Charakterystyka zmiennych i wskaźników * 3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze * 3.4. Organizacja, przebieg i teren badań * Rozdział 4 * Charakterystyka terenu badań * 4.1. Charakterystyka badanych szkół * 4.2. Charakterystyka badanych uczniów * 4.3. Charakterystyka badanych nauczycieli * Rozdział 5 * Analiza wyników badań własnych * 5.1. Dokumentacja szkolna i zapisy regulujące podejmowanie działań mających na celu rozwijanie zdolności uczniów * 5.2. Sposoby rozpoznawania uczniów zdolnych przez nauczycieli * 5.3. Nauczycielskie przygotowanie i planowanie lekcji z uczniem zdolnym * 5.4. Metody i formy pracy lekcyjnej sprzyjające rozwijaniu zdolności uczniów * 5.5. Formy zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych sprzyjające rozwijaniu zdolności uczniów * 5.6. Motywowanie uczniów do nauki szkolnej przez nauczycieli * 5.7. Wdrażanie uczniów do samokształcenia przez nauczycieli * Zakończenie i wnioski * Załączniki * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15424 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The gifted school.
Na okładce i stronie tytułowej: Prószyński i S-ka.
Mieszkańcy położonego u stóp Gór Skalistych Crystal, w stanie Kolorado, należą do zamożnej i uprzywilejowanej elity. W tym malowniczym i pięknym mieście, lśniącym niczym górski kryształ, nawet ulice noszą nazwy kamieni szlachetnych. To druga Dolina Krzemowa, skupisko profesorów, lekarzy, przedsiębiorców - ponadprzeciętnych jednostek o wygórowanych ambicjach, zwłaszcza dotyczących przyszłości ich dzieci - ludzi gotowych każdą nadarzającą się okazję przekuć na własną korzyść. Kiedy więc Wydział Oświaty, nadzorujący szkoły w pięciu sąsiadujących hrabstwach, powołuje do życia nową, profilowaną placówkę dla wybitnie uzdolnionych uczniów, presja robi się ogromna. Rose Holland, neurolog dziecięcy u szczytu kariery zawodowej, przechodzi przez poważny kryzys małżeński. Cierniem w jej oku jest zbyt pobłażliwe podejście męża Garetha Quinna do siebie samego i ich córki Emmy Q, która jest urodzonym molem książkowym. Pociechą dla Rose jest grupa wpierających się wzajemnie kobiet, również matek, które przyjaźnią się, od kiedy ich dzieci ukończyły kilka miesięcy. Rose i jej przyjaciółki - Samantha, Azra i Lauren - są zdeterminowane, żeby zapewnić swoim dzieciom miejsce w nowej szkole już w pierwszym naborze. Ale zaciekła rekrutacja wyprowadza z równowagi wszystkich członków tego zżytego grona: Becka - zestresowanego ojca bliźniaków, zagorzałego fana piłki nożnej, który kanalizuje kryzys wieku średniego na pobudzanie ducha walki u swoich synów; Tessę - zagubioną nastolatkę szukającą własnej ścieżki życiowej; Emmę Z - przebojową piątoklasistkę ze skłonnością do okrucieństwa; Ch’aynę - głowę peruwiańskiej rodziny imigrantów, sceptycznie nastawioną do szkoły i planów jej pracowników wobec jej trójjęzycznego wnuka; i Xandera - szachowego geniusza, który zamierza ujawnić pewien szokujący sekret. Wkrótce wszyscy trafią do świata, którego nie znają. W którym dzieci stają do ostrej rywalizacji. W którym małżeńskie i przyjacielskie relacje zostają napięte do granic wytrzymałości. W którym najmłodsi uginają się pod zbyt wielką presją. W którym rodzice mogą stracić o wiele więcej niż prawo do przechwałek, gdy ich dziecko odpadnie z wyścigu, a nawet jeśli się zakwalifikuje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 amer. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy pracach.
Tekst częściowo angielski.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21521 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21506 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tego typu książki nie było dotąd w Polsce na rynku wydawniczym. Autorka skupiła się przede wszystkim na pracy plastycznej z dziećmi zdolnymi, wrażliwymi oraz nieśmiałymi w wieku 5-13 lat. Sztuka dla jednych dzieci może być terapią, dla innych realizowaniem siebie i rozwijaniem talentów, ale dla wszystkich dzieci powinna być znakomitą zabawą. Podręcznik adresowany jest do nauczycieli prowadzących zajęcia plastyczne, psychologów, którzy na temat twórczości plastycznej wiedzą niewiele, a także rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia plastyczne. W książce znajdziemy ponad 100 tematów plastycznych, podzielonych na trzy grupy wiekowe: 5-7, 7-9 oraz 9-13 lat.
Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 5–7 lat * Tematy, techniki, wystawy * Wystawy * Tematy i krótkie wprowadzenia metodyczne * Ja i moja mama * Ja i moje ulubione zwierzę. Moje ulubione zwierzę * Jestem z mamą na zakupach * Oto ja, mój portret * Myję zęby * Proste formy w glinie * Wisiorki * Ja i moja rodzina * Mój prezent imieninowy * Ja i moja ulubiona zabawka * Miałem sen (dobry lub zły). Mój sen (dobry lub zły) * Kwestia palety * Pociągi i ludzie (Jadę pociągiem). Samochody i ludzie (Jadę samochodem) * Wykonujemy fantastyczne zwierzęta w glinie * Czy należy wprowadzać takie tematy, przy których dzieci ilustrują wierszyk lub bajkę? * Ptaki, które znam * Smoki i dziwadła * Mój spacer w deszczu * Dziecko, rodzic, nauczyciel. Charakterystyka zajęć plastycznych * Pomagam w domu * Jestem w wesołym miasteczku * Jestem w górach (w lesie lub nad morzem) * Uczęszczam na basen. Uczęszczam na gimnastykę * Byłem u dentysty * Czy tematy oparte całkowicie na wyobraźni dziecka są konieczne– szczególnie w grupie przedszkolnej? * A co z dzieckiem, które nie chce nic namalować? Sztuka jako terapia * Duże wystawy i aukcje prac plastycznych * Znaczenie koloru w pracach plastycznych dzieci w wieku przedszkolnym * Pojęcie piękna * Przestrzeń w pracach plastycznych dzieci * Wyolbrzymianie elementów ważnych dla dziecka * Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 7–9 lat * Umiejętność korzystania z palety * Techniki plastyczne i materiały * Tematyka * Przykłady tematów * Portret mojej mamy * Drzewa (drzewo-dłoń, drzewo-krzesło, drzewo-parasol, drzewo-but) * Mój ulubiony bohater książkowy * Tłum ludzi * Kłótnia przedmiotów (np. w kuchni, w bibliotece, w sali widowiskowej – krzesła) * Fragment martwej natury (z ograniczoną ilością przedmiotów) * Zwierzęta-dziwolągi. Zwierzęta, które nie istnieją w rzeczywistości * Światła i noc. Noc w moim mieście * Autoportret * Muchy to też owady * Pająki. Wszystko z życia pająków * Motyle. Ćmy, kapustniki, jedwabniki i... * Pszczoły. Szerszenie * Owady na łące. Koniki polne i ważki * Mrówki. Z życia mrówek * Ćwiczenia w cyrku na trapezie. Ćwiczenia gimnastyczne. * Olimpiada – różne dyscypliny * Widok z okna * Maska wesoła lub maska smutna. Maska dziwaczna * Broszki, biżuteria, pierścionki i koraliki * Drzewo i nastrój * Ciekawe tematy związane z przyrodą * Psy i koty * Kwiat paproci * Żywioły (burza śnieżna, trąba powietrzna, powódź, pożar) * Mój totem (znak obrazkowy – znak plastyczny) * Architektura z wyobraźni. Zamek dobrego króla. Zamek złego króla * Jeszcze kilka tematów związanych z przyrodą * Wiosna żółcią podszyta * Moja ulubiona litera, która chce tańczyć * Ulice, mosty i miasta * Działania artystyczne, happeningi, performances, działania typu scenki artystyczne, działania z modą * * Tematy i zagadnienia dla dzieci w wieku 9–13 lat * Techniki plastyczne i materiały * Tematyka i metodyka * Moja najciekawsza podróż (pociągiem, autobusem, samochodem). * Wrażenia z podróży * Jestem w teatrze. Jestem w kinie * Nastrój i litera * Realny rysunek z natury w nadrealnej rzeczywistości * Szkice linearne kilku przedmiotów w perspektywie * Wykonanie kompozycji złożonych z płaskich figur geometrycznych (np. koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) w różnych układach tworzących pewien wzór (np. wzór dynamiczny lub wzór statyczny) * Prawdziwe – nieprawdziwe (wykorzystanie „właściwości”dwóch światów: realnego i nierealnego) * Jesień w dwóch kontrastach (kompozycje jesienne w martwej naturze) * Witraż (projekty na papierze) * Rysunek kolegi lub koleżanki (szkice pozującej postaci) * Czy mówić o światłocieniu dzieciom w wieku 9, 10, 11 czy 12 lat? * Czy mówić o walorze? * Mozaika (projekty na kartonie) * Studium głowy z natury * Książka artystyczna (realizacje plastyczne na kilku płaszczyznach) * Walor – pierwsze ćwiczenia rysunkowe * Tworzenie abstrakcyjnych form przestrzennych z papieru * Moje opakowanie (projekt w kolorze) * Powiększenie * Kompozycje dwubarwne płaskich figur geometrycznych, pasków pionowych, poziomych lub poprzecznych * Kwiaty w wazonie, czyli pierwsze próby z akwarelą * Kalendarz – dwanaście miesięcy w dwunastu pracach plastycznych * Malarstwo na tkaninie – wstęp do projektowania (pierwsze próby projektowania strojów użytkowych) * Portret charakterystyczny, czyli szukamy cech szczególnych. Pierwsze próby karykatury * Moja artystyczna gazeta * Projekt ubioru – szkice plastyczne i proste realizacje * Malowanie na szkle użytkowym * Plakat * Quiz o sztuce – dla dzieci w wieku 9–13 lat * Zakończenie * Najmłodsza grupa wiekowa dzieci: 5–7 lat * Średnia grupa wiekowa dzieci: 7–9 lat * Najstarsza grupa wiekowa dzieci: 9–13 lat
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15459 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 57-58.
Poradnik "Praca z uczniem zdolnym" jest zbiorem przydatnych informacji oraz ciekawych pomysłów, jak wykorzystać zwykłą ofertę szkolną, aby wesprzeć rozwój talentów, a do tego odczuć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy.
1. Co to znaczny, że uczeń jest zdolny? * 1.1. Zdolności, uzdolnienia, talenty oraz…zainteresowania * 1.2. Rozbudzanie uzdolnień w szkole * 1.3. Jak rozpoznać ucznia zdolnego? * 2. Emocje i motywacje * 2.1 Nie jest łatwo, być zdolnym * 2.2. Jak nie zaprzepaścić potencjału ucznia – współpraca z domem rodzinnym * 2.3 Nauczycielskie lęki i obawy oraz stereotypy dotyczące ucznia zdolnego * 3. Szkolna oferta dla ucznia zdolnego * 3.1 Kółka zainteresowań i zajęcia pozalekcyjne * 3.2 Olimpiady i konkursy * 3.3 Uczeń zdolny na lekcji – rozwiązania organizacyjne * 3.4 Uczeń zdolny na lekcji – przykłady dodatkowych zadań * 4. Rozwój społeczny ucznia zdolnego * 4.1. Ćwiczenia rozwijające integrację grupy * 4.2. Ćwiczenia rozwijające współpracę w grupie * 4.3. Ćwiczenia rozwijające poczucie empatii * 5. Nie tylko wiedza – czyli o twórczości w szkole * 5.1. Pomyśl o tym inaczej – ćwiczenia rozwijające kreatywność * 5.2. Zrób to sam – czyli jak samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności * 5.3. Mali naukowcy – czyli eksperymenty i sytuacje problemowe w edukacji wczesnoszkolnej * 5.4. Szkolne: gazetka, radiowęzeł, strona internetowa, telewizja
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16982 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 219-223.
Poradnik stanowi niezwykle cenne źródło wiedzy dla nauczycieli - dotyczy sposobów pracy z uczniem zdolnym na wszystkich etapach kształcenia. Jego logiczna forma, czytelny układ treści oraz przejrzystość poszczególnych modułów pozwalają szybko zorientować się w zawartości i sprawnie poruszać po poszczególnych częściach. Bogactwo konkretnych przykładów popartych dużą wiedzą merytoryczną autorki zapewnia wysoki poziom metodyczny i praktyczny poradnika.Część praktyczna zawiera zgodne z podstawą programową konspekty, scenariusze zajęć, a także przykłady prac projektowych i badawczych, uwzględniające indywidualizację pracy z uczniem zdolnym.Książka bogata jest w przykłady zajęć prowadzonych w systemie klasowo-lekcyjnym i pozalekcyjnym, np. scenariusze, konspekty, ciekawe zadania, bank ćwiczeń, a także aktywizujące metody i formy pracy. Proponowane lekcje zawierają wskazówki do pracy z uczniami o różnorodnych uzdolnieniach. Autorka proponuje lekcje kreatorskie wzbogacone o komponent internetowy oraz lekcje prowadzone metodami aktywizującymi, podczas których uczeń stawiany jest w sytuacji badacza. Przedstawia przykłady stosowania alternatywnych metod nauczania, nastawionych na pracę twórczą.W poradniku odnajdziemy pomoce dydaktyczne i cenną wiedzę, przydatnych zarówno nauczycielowi, jak i innym osobom pracującym na co dzień z uczniem zdolnym. Warto go polecić wychowawcom, rodzicom oraz osobom prowadzącym zajęcia rozwijające zdolności w domach kultury czy szkołach artystycznych. Wskazuje sposoby różnorodnego rozwijania zdolności cały czas podkreślając, że zdolność to przede wszystkim umiejętność przełożenia swoich możliwości intelektualnych na konkretne działanie. (Kamilla Przychodzień, fragmenty recenzji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16615, 16616, 16614, 16613, 16617 (5 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 261-296.
Publikacja znacznie uzupełnia wiedzę na temat funkcjonowania uczniów uzdolnionych artystycznie oraz, co więcej, wskazuje na specyfikę poszczególnych uzdolnień. Dzięki temu można określić różnice w sytuacji radzenia sobie ze stresem pomiędzy uczniami uzdolnionymi artystycznie oraz niesprofilowanymi, jak też między uczniami uzdolnionymi plastycznie i muzycznie. Wiedza ta może mieć szczególne zastosowanie w konstruowaniu programów dydaktycznych odpowiednich dla poszczególnych szkół, jak również przyczyniać się do zindywidualizowanego podejścia nauczycieli, wychowawców i rodziców do uczniów uzdolnionych. Zwiększenie świadomości na temat różnic w tym zakresie może przyczyniać się do właściwego doboru środków i metod nauczania oraz odpowiedniego ukierunkowania o rozwoju uzdolnień.Z recenzji prof. dr hab. Joanny Madalińskiej-Michalak
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19458 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytul oryginału: The song of names
Niezwykła, imponująca powieść. - ,,The Spectator"
Whitbread Book Award
David Rapoport, polski chłopiec cudem uratowany z Holokaustu, wychowuje się w Londynie, w zamożnej, żydowskiej rodzinie, gdzie zaprzyjaźnia się z Martinem Simmondsem. Chłopców łączy niesamowita więź - są sobie bliżsi niż bracia. Pod okiem ojca Martina David rozwija niezwykłe zdolności muzyczne. I nagle, w dniu pierwszego koncertu chłopiec znika. Z tej zachwycającej powieści o muzyce i bólu, wyłania się wyjątkowy obraz miłości i zazdrości, przyjaźni i zemsty. "Pieśń imion" to mistrzowskie dzieło wyobraźni. Powieść zdobyła nagrodę Whitbread Book Award i została zekranizowana. W role bohaterów wcielili się m.in. Magdalena Cielecka, Tim Roth i Clive Owen. Zdjęcia do filmu powstały w Londynie, Nowym Jorku, Montrealu, Budapeszcie oraz w obozie zagłady w Treblince. "Wyśmienita. Pokazuje ogrom wiedzy autora, jego inwencję i pasję. Piękna książka." The Telegraph
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 ang. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 195-205. - Rez., sum.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11572, 15478 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. Indeksy.
W opinii potocznej do dziś pokutuje przekonanie, że osoby zdolne nie potrzebują żadnego wsparcia i pomocy, gdyż doskonale radzą sobie w szkole, a w przyszłości z pewnością osiągną sukces zawodowy. Nic bardziej mylnego. Nauczyciele, a także osoby odpowiedzialne za zarządzanie kształceniem, powinni przyjąć założenie, iż uczniowie zdolni mają specjalne potrzeby edukacyjne i szczególne wymagania. Autorka niniejszej książki obszernie omawia zagadnienie zdolności. W wyczerpujący sposób przedstawia charakterystykę i metody identyfikacji osób zdolnych już od najmłodszych lat, popierając ją przykładami. Przedstawia również zagrożenia rozwojowe, które mogą dotyczyć dzieci ze szczególnymi uzdolnieniami, a także wyjaśnia, dlaczego część uczniów zdolnych może mieć problemy w uczeniu się. Omawia koncepcje kształcenia takich uczniów i podaje przykłady funkcjonujących programów edukacyjnych rozwijających zdolności twórcze. Ponadto autorka prezentuje obszerną charakterystykę nauczyciela ucznia zdolnego jako osoby o szczególnych cechach osobowości, która jednocześnie jest mistrzem, mentorem, przewodnikiem i tłumaczem swoich podopiecznych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15452 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Psychospołeczne uwarunkowania rozwoju zdolności * Problemy rozwojowe osób zdolnych * Zdolności twórcze * Kultura a zdolności twórcze
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3546 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej