Niedostosowanie społeczne
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(65)
Forma i typ
Książki
(65)
Publikacje naukowe
(15)
Publikacje fachowe
(7)
Poradniki i przewodniki
(4)
Proza
(4)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(74)
wypożyczone
(5)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(2)
BD40 (Suwalska 11)
(2)
BD52 (Rembielińska 6a)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(20)
W2 (Bazyliańska 6)
(1)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(2)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W85 (Jórskiego 41)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(46)
Autor
Paszkiewicz Aneta
(4)
Urban Bronisław
(4)
Opora Robert
(3)
Baker Jed E
(2)
Pytka Lesław (1947- )
(2)
Radochoński Mieczysław
(2)
Siemionow Justyna
(2)
Andrzejewski Marek
(1)
Bartkowicz Zdzisław (1947- )
(1)
Bocheńska-Włostowska Katarzyna
(1)
Breska Radosław
(1)
Dałkowska Katarzyna
(1)
Domagała-|Kręcioch Agnieszka
(1)
Dubiel Ewa
(1)
Dudek Mieczysław (psychologia)
(1)
Filipowicz Marta (1978- )
(1)
Fisher Pamela E
(1)
Ganczarska Małgorzata
(1)
Gardian-Miałkowska Renata
(1)
Gaś Zbigniew Bronisław (1952- )
(1)
Gindrich Piotr
(1)
Gołębiowski Andrzej
(1)
Greene Ross W
(1)
Howarth Roy
(1)
Hołyst Brunon
(1)
Ilnicka Renata Małgorzata
(1)
Jastrząb Jadwiga (1946- )
(1)
Jezierska Joanna
(1)
Johnson LouAnne
(1)
Kalicka-Karpowicz Zuzanna
(1)
Karłyk-Ćwik Anna
(1)
Konopczyński Marek
(1)
Konopnicki Jan (1905-1980)
(1)
Kowalska-Ehrlich Barbara
(1)
Kozaczuk Franciszek
(1)
Koźlik-Rączka Anna
(1)
Kuczyńska-Kwapisz Jadwiga
(1)
Kudlak Grzegorz
(1)
Kulik Teresa Bernadetta (1951- )
(1)
Kuskowski Mariusz
(1)
Kwaśniewski Jerzy (1942-)
(1)
Lasota Agnieszka
(1)
Latała Joanna
(1)
Libiszowska-Żółtkowska Maria (1945- )
(1)
Lisowski Rafał
(1)
Maj Gerard
(1)
Makowski Aleksander
(1)
Maksymowicz-Hamann Jowita
(1)
Mikołajczyk Marta
(1)
Mudrecka Irena
(1)
Nymś-Górna Agnieszka
(1)
Ostrihanska Zofia
(1)
Ostrowska Krystyna
(1)
Ostrowska Krystyna (1940- )
(1)
Perska-Gradowska Paulina
(1)
Piechowicz Małgorzata
(1)
Piekut-Brodzka Danuta M
(1)
Potulny Maciej
(1)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(1)
Pęska Ludmiła
(1)
Rajzner Andrzej
(1)
Rondalska Dorota (1958- )
(1)
Rybczyńska-Abdel Kawy Dorota. (1961- )
(1)
Sawicki Krzysztof (pedagogika)
(1)
Sax Leonard
(1)
Score Lucy
(1)
Score Lucy. Knockemout
(1)
Sobczak Sławomir
(1)
Stanik Jan M
(1)
Stochmiałek Jerzy
(1)
Strykowska Justyna
(1)
Szafrańska Karina (1963- )
(1)
Szczepaniak Paweł
(1)
Szczepanik Renata
(1)
Szewc-Osiecka Monika
(1)
Szulc Andrzej
(1)
Szymański Andrzej (socjolog)
(1)
Tatarowicz Jan
(1)
Tulli Magdalena (1955- )
(1)
Vaillancourt Brigitte
(1)
Wawryk Lidia
(1)
Wawrzyniak Joanna
(1)
Weremczuk Ewa
(1)
Wypler Wojciech
(1)
Zajdel Krzysztof (1962- )
(1)
Zano Agata
(1)
Łobacz Małgorzata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(18)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(24)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(65)
Język
polski
(65)
Odbiorca
Nauczyciele
(4)
Szkoły wyższe
(3)
Pedagodzy
(2)
Pedagodzy resocjalizacyjni
(2)
Studenci
(2)
14-17 lat
(1)
Mediatorzy
(1)
Młodzież
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Policjanci
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Psycholodzy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Socjolodzy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura angielska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura polska
(1)
Temat
Kobieta
(5243)
Rodzina
(4039)
Przyjaźń
(3861)
Miłość
(3269)
Tajemnica
(2985)
Niedostosowanie społeczne
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2958)
Relacje międzyludzkie
(2541)
Zabójstwo
(2191)
Życie codzienne
(1920)
Magia
(1741)
Zwierzęta
(1612)
Dzieci
(1603)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1551)
Uczucia
(1412)
Nastolatki
(1391)
II wojna światowa (1939-1945)
(1372)
Rodzeństwo
(1359)
Język polski
(1354)
Uczniowie
(1261)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1137)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1019)
Trudne sytuacje życiowe
(1012)
Chłopcy
(1008)
Wybory życiowe
(951)
Sekrety rodzinne
(939)
Policjanci
(921)
Żydzi
(898)
Relacja romantyczna
(885)
Osoby zaginione
(881)
Władcy
(866)
Psy
(865)
Historia
(849)
Kultura
(824)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(785)
Prywatni detektywi
(772)
Wychowanie
(751)
Pisarze polscy
(747)
Przestępczość zorganizowana
(745)
Walka dobra ze złem
(721)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(694)
Koty
(684)
Krainy i światy fikcyjne
(684)
Arystokracja
(683)
Stworzenia fantastyczne
(671)
Mężczyzna
(654)
Poszukiwania zaginionych
(644)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Uprowadzenie
(640)
Psychologia
(637)
Matki i córki
(631)
Samorealizacja
(624)
Wakacje
(614)
Wojna
(602)
Dziennikarze
(589)
Sztuka
(577)
Nauczyciele
(564)
Polacy za granicą
(561)
Zemsta
(557)
Wojsko
(551)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(517)
Obyczaje i zwyczaje
(517)
Zakochanie
(511)
Śmierć
(511)
Dziadkowie i wnuki
(506)
Psychoterapia
(504)
Dojrzewanie
(499)
Czytanie
(497)
Zarządzanie
(495)
Matematyka
(483)
Spisek
(479)
Seryjni zabójcy
(476)
Osobowość
(473)
Przyroda
(462)
Ojcowie i córki
(461)
Postawy
(452)
Lekarze
(451)
Marzenia
(447)
Samotność
(445)
Opieka nad zwierzętami
(436)
Język angielski
(435)
Nauka
(435)
Ludzie bogaci
(432)
Czarownice i czarownicy
(429)
Nauczanie początkowe
(428)
Pisarze
(428)
Stosunki interpersonalne
(426)
Samopoznanie
(410)
Politycy
(409)
Temat: czas
2001-
(11)
1989-
(8)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(10)
Brzeg (woj. opolskie)
(1)
Kraków (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Mazowieckie, województwo (od 1999)
(1)
Olesno (woj. opolskie)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Wirginia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie ; okręg)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(7)
Poradnik
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Monografia
(4)
Raport z badań
(4)
Opracowanie
(3)
Powieść obyczajowa
(3)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Powieść psychologiczna
(2)
Księgi pamiątkowe
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Romans
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(13)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Psychologia
(3)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
65 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10672 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 258-[267].
Przedmiotem rozważań niniejszej rozprawy są zagadnienia związane z postawami i wartościami nieletnich w różnych stadiach wykolejenia społecznego. Praca ma charakter interdyscyplinarny i nowatorski, z powodzeniem wypełnia lukę w dotychczasowych badaniach nad tą tematyką. W części teoretycznej, złożonej z dwóch rozdziałów, omówiono: zagadnienie socjalizacji, jej mechanizmy i konsekwencje zaburzeń prowadzące do wykolejenia społecznego i przestępczości; wykolejenie społeczne jako układ wadliwej integracji wartości i postaw - jego prawne i pedagogiczne aspekty; przedstawiono także placówki resocjalizacyjne i opiekuńczo-wychowawcze oraz kierunki oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich. W części empirycznej, składającej się z 4 rozdziałów, zaprezentowano: problematykę metodologiczną; wyniki badań; system wartości nieletnich w różnych stadiach wykolejenia, szczególnie poziom akceptacji i poczucia realizacji wartości. Rozdział końcowy zawiera podsumowanie rozważań. Praca jest opatrzona spisem tabel, rycin, wykresów oraz bibliografią. Jest przeznaczona dla nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych, policjantów, wychowawców zakładów poprawczych i zakładów karnych dla młodocianych oraz innych osób pracujących z młodzieżą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5946 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10722 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy artykułach.
Streszczenie artykułów również w języku angielskim.
Czternastu Autorów, czternaście bardzo różnych ujęć zagadnień związanych z resocjalizacją składa się na niniejszy tom i staje się początkiem dalszych poszukiwań.Niniejsza publikacja zrodziła się z wielu przemyśleń. Na jej kartach zabrali głos nie tylko wytrawni pedagodzy, ale i ci, którzy stawiają swoje nieśmiałe kroki w pracy z drugim człowiekiem. Poszukują odpowiedzi na wiele pytań i targani są wieloma wątpliwościami, a także dzielą się nimi z Czytelnikiem oraz szukają nowych przestrzeni do pracy z innymi.Autorzy nie uzurpują sobie prawa do kategorycznych sądów, posiadania i rozpowszechniania gotowych recept. Bardziej pytają, analizują, dokonują przeglądu historycznego zjawisk, zajmują się nie tylko działaniami resocjalizacyjnymi skierowanymi do jednostki resocjalizowanej, ale także osobami resocjalizującymi.Książkę otwiera tekst Żanety Tempczyk-Nagórki, która pochyla się nad problemem ewangelicznych podstaw wychowania. Autorka analizuje ten problem zarówno od strony praktycznej, jak i teoretycznej. W pierwszej części książki znajdują się ponadto teksty: Katarzyny Czubak, Barbary Gawdy, Mariusza Kuskowskiego, Elżbiety Wulbach. Wszystkie zamykają się w kręgu duchowego i psychospołecznego wymiaru człowieka poddanego resocjalizacji.Część druga publikacji przenosi nas do historycznego wymiaru omawianego zjawiska. Tacy Autorzy jak: Jacek Kulbaka, Irena Lewicka, Barbara Grzyb, Gabriela Kowalska, Ryszarda Ewa Bernacka dzięki swoim tekstom uświadamiają Czytelnikowi wielowiekowość opisywanych zjawisk i działań oraz ich wymiar psychologiczny.Kolejne dwie części publikacji skupiają się na prezentacji zagadnień związanych z resocjalizacją jako procesem skupionym wokół profilaktyki i zagrożeniom towarzyszącym środowisku bliższemu i dalszemu osób resocjalizowanych. W tekście Ryszarda Gołębiowskiego odnajdziemy temat migracji i jej wpływu na życie rodziny. Urszula Dzido zajęła się ważnym tematem niedostosowania społecznego osób z niepełnosprawnością, natomiast Małgorzata Starzomska kryzysem egzystencjalnym pacjentów z jadłowstrętem psychicznym. Dwa ostatnie artykuły zamieszczone w czwartej części koncentrują się na problemach osadzonych w cyberświecie i komunikacji międzyludzkiej. Katarzyna Bocheńska-Włostowska poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak wesprzeć pracę pedagogów ulicy prawidłami komunikacji i narzędziami edukacji medialnej. Ewa Kopeć zastanawia się nad aktualnym tematem profilaktyki i cyberprzemocy.
CZĘŚĆ I. Duchowy i Psychospołeczny wymiar człowieka w resocjalizacji penitencjarnej * Ewangeliczne podstawy wychowania resocjalizującego – od teorii do praktyki * Wieloaspektowość zaburzeń osobowości u osób inkarcerowanych * Lęk – jego doświadczanie i reprezentacja u osób z aspołecznym zaburzeniem osobowości * * Oddziaływanie wychowawcze w warunkach penitencjarnych * * Resocjalizacja skazanych w zakładach karnych * * CZĘŚĆ II. Resocjalizacji nieletnich dawniej i dzisiaj * * Z dziejów resocjalizacji nieletnich na ziemiach polskich (XVII – XIX) * Rola kuratora rodzinnego w procesie resocjalizacji nieletnich * Resocjalizacja niepełnosprawnej młodzieży w aspekcie implementowania działań profilaktycznych * Nonkonformiści konstruktywni i pozorni – nadzieje i problemy w kontekście psychologicznym * * CZĘŚĆ III Resocjalizacja – wychowanie, edukacja, interwencja, terapia może przyjąć współczesne zagrożenia jednostki i rodziny. * Migracje zagrożeniem bytu rodziny oraz socjalizacji młodego pokolenia * * Zagrożenie niedostosowaniem społecznym osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w środowisku społecznym * * Więzienie w więzieniu – próba charakterystyki kryzysu egzystencjalnego pacjentów hospitalizowanych z powodu jadłowstrętu psychicznego * * CZĘŚĆ IV. Zadania profilaktyki wobec zróżnicowanych zagrożeń życia społecznego * Praca i rola pedagoga ulicy i streetworkera z odwołaniem do komunikacji społecznej i mediów * * Zadania profilaktyki wobec problemu cyberprzemocy
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18746 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Pracownika Socjalnego)
Bibliogr. s. 314-319.
Tekst w znacznej części tł. z ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4885 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Monograficzne / Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 998)
Bibliografia, netografia na stronach [198]-223.
Dostępna także jako e-book.
Monografia wpisuje się w coraz intensywniej rozwijający się nurt w naukach społecznych, zakładający, ze tradycyjne skoncentrowanie się badaczy na patologii powinno być równoważone systematycznym poszukiwaniem i badaniem takich kompetencji jednostki, które umożliwiają, ułatwiają i są warunkiem jej pozytywnej adaptacji do środowiska społecznego. Książka wychodzi naprzeciw potrzebom polskich pedagogów, w tym pedagogów resocjalizacyjnych, którzy poszukują nowych inspiracji do pracy wychowawczej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57964 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Agresja w szkole / redakcja naukowa Maria Libiszowska-Żółtkowska, Krystyna Ostrowska. - Wydanie 2. - Warszawa : Difin, 2019. - 353, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia na stronach 323-351.
W książce zamieszczono 19 autorskich tekstów specjalistów z zakresu nauk społecznych (psychologii, pedagogiki, kryminologii i socjologii). Autorzy diagnozują zarówno stan polskiej szkoły w kontekście zachowań dewiacyjnych, jakimi są agresja i przemoc, jak i podpowiadają profilaktyczne rozwiązania wychowawcze. Jest to drugie, poprawione i rozszerzone wydanie książki z 2008 roku. Wielokierunkowe i długofalowe badania kliniczne oraz praktyka profilaktyczna i psychoterapeutyczna wskazują, że kształtowanie poczucia empatii od najwcześniejszych lat życia dziecka, rozbudzanie i wspomaganie rozwoju zainteresowań, systematyczna stymulacja aktywności kulturalnej, artystycznej, sportowej, prospołecznej, religijnej mogą być bardzo dobrymi izolatorami agresji. O te właśnie zagadnienia i konkretne działania profilaktyczne wzbogacone jest drugie wydanie "Agresji w szkole".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20544 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 41420 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 253-263.
Dla wykładowców i studentów, pracowników służb społecznych, psychologów, socjologów, policjantów, mediatorów rodzinnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19138 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Studia i Monografie / Uniwersytet Opolski, ISSN 1233-6408 ; nr 560)
Bibliografia, netografia na stronach 177-186.
Dla studentów pedagogiki resocjalizacyjnej, pracy socjalnej, pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, jak również do nauczycieli, wychowawców, pracowników służb społecznych, kuratorów oraz wchowawców zatrudnionych w placówkach penitencjarnych.
W monografii zaprezentowana jest społeczno-poznawcza wizja człowieka borykającego się z problemami przystosowawczymi, jak również możliwości jego resocjalizacyjnej przemiany. Omówione są uwarunkowania procesu resocjalizacji, ujmowanego jako wewnętrzna przemiana wychowanka, związane ze wspieraniem satysfakcjonujących więzi społecznych, kształtowaniem motywacji wewnętrznej, rozwojem samokontroli oraz wzmacnianiem poczucia odpowiedzialności. Autorka skoncentrowała się na wyjaśnieniu założeń resocjalizacji w działaniu, podkreślając, że nie chodzi o wyparcie tradycyjnych metod, ale o ich uzupełnienie i rozszerzenie, a także eksponując resocjalizacyjny wymiar edukacji zawodowej, a następnie pracy. Ponadto zwraca uwagę na walory terapii behawioralno-poznawczej oraz ukazuje mediację jako sposób pracy, mający na celu poprawę stosunków społecznych między osobami skonfliktowanymi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. BP 37 (1 egz.)
Kaucja: 19,52 zł
Książka
W koszyku
Publikacja sfinansowana przez Gdańską Wyższą Szkołę Humanistyczną.
Bibliogr. s. [123]-125.
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi.Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne.Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora.W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu.Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo.Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków? do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Rozdział 1 * Zastosowanie teorii poznawczo-behawioralnych w pracy resocjalizacyjnej * Rozdział 2 * Skuteczność interwencji resocjalizacyjnych * Rozdział 3 * Znaczenie relacji wychowawczej w pracy pedagoga resocjalizacyjnego * 3.1. Relacja wychowawcza w resocjalizacji nieletnich * 3.2. Aspekty relacji wychowawczej * 3.3. Specyfika relacji wychowawczej w zależności od etapu pracy z nieletnim * Rozdział 4 * Złożoność prospołecznego modelowania * 4.1. Podnoszenie poziomu uspołecznienia * 4.2. Reakcja wychowawcy na postępowanie podopiecznego i modelowanie zachowań prospołecznych * Rozdział 5 * Rozpoczęcie pracy resocjalizacyjnej * 5.1. Pierwszy kontakt * 5.2. Kontrakt między wychowawcą a nieletnim * Rozdział 6 * Motywowanie podopiecznych * 6.1. Dlaczego ludzie się zmieniają? * 6.2. Kształtowanie motywacji * 6.3. Zasady motywowania podopiecznego * 6.3.1. Wyrażanie empatii * 6.3.2. Konfrontacja * 6.3.3. Unikanie wchodzenia w spór * 6.3.4. Pokonywanie oporu * 6.3.5. Kształtowanie poczucia własnej skuteczności * 6.4. Podstawowe umiejętności niezbędne do pracy nad motywacją podopiecznego * 6.4.1. Afirmacja * 6.4.2. Aktywne słuchanie * 6.4.3. Stosowanie otwartych pytań * 6.4.4. Podsumowywanie i słuchanie z odzwierciedleniem * 6.4.5. Formułowanie celów * 6.4.6. Nagradzanie * Rozdział 7 * Cechy skutecznego wychowawcy * 7.1. Wiarygodność * 7.2. Zaufanie * 7.3. Zaangażowanie * 7.4. Optymizm pedagogiczny * 7.5. Konsekwencja * 7.6. Cierpliwość * 7.7. Poczucie humoru i zabawa * 7.8. Kreatywność i elastyczność * 7.9. Energia * Rozdział 8 * Umiejętności diagnostyczne i psychokorekcyjne * 8.1. Obserwacja * 8.1.1. Obserwacja przekazu niewerbalnego * 8.1.2. Obserwacja ekspresji werbalnej * 8.1.3.Obserwacja związku między zachowaniem werbalnym i niewerbalnym * 8.1.4. Obserwacja osobistych reakcji * 8.2. Wywiad * 8.3. Zadawanie pytań * 8.4. Dobór słów, formułowanie instrukcji, poleceń i myśli * 8.5. Strukturyzowanie działań resocjalizacyjnych * 8.6.. Techniki skoncentrowane na rozwiązaniu problemu * 8.7. Poszukiwanie mocnych stron * 8.8. Kwestionowanie zasadności przekonań * 8.9. Weryfikowanie oczekiwań * 8.10. Interpretacja * 8.11. Doradzanie * 8.12. Odsłanianie się * 8.13. Ustalanie granic psychologicznych * 8.14. Kontrolowanie bodźców * 8.15. Treningi umiejętności społecznych * 8.16. Zwiększanie tolerancji na dyskomfort psychiczny * 8.17. Komunikat „ja” * 8.18. Prewencyjny komunikat „ja” * 8.19. Informacje zwrotne * 8.20. Metafory * 8.21. Techniki relaksacyjne * 8.22. Zadania domowe * Rozdział 9 * Zakończenie pracy z podopiecznym * Bibliografia
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 52751 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15448, 15759 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 329-334. Indeks.
Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie.Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi.Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają rozwój kompetencji społecznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20216 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia przy rozdziałach.
Każdy w swoim życiu styka się ze zjawiskami patologii społecznej. Warto zauważyć, że istnieje szereg publikacji koncentrujących się wyłącznie na teoretycznych zagadnieniach. Niniejsza książka jest próbą zbudowania pomostu pomiędzy teorią a praktyką resocjalizacyjną. Zakłada wskazanie nowych kierunków badawczych i metodycznych. Publikacja skierowana jest do osób, które chcą się dowiedzieć, jak umiejętnie łączyć teorię z praktyką, aby skutecznie osiągać zamierzone cele wychowawcze, terapeutyczne i resocjalizacyjne. Czytelnicy dowiedzą się, jakie są współczesne tendencje w resocjalizacji oraz jakie dylematy pojawiają się w pracy wychowawczej. Obok pracowników instytucji podejmujących działania na rzecz osób naruszających normy społeczne i ich rodzin publikacja, ze względu na opisywane badania naukowe, zainteresuje również badaczy tych zagadnień. Książka prezentuje nowatorskie spojrzenie na zagadnienia dotyczące resocjalizacji. Celem publikacji jest opisanie modeli resocjalizacyjnych oraz praktycznych strategii przydatnych w pracy resocjalizacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Poznanie przedstawionych w niej treści sprawi, że czytelnicy z większą odwagą i pewnością będą rozwiązywać problemy w obszarze zjawisk patologii społecznej. Zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystywać dla siebie oraz innych, poznają wiele nowych i interesujących sposobów rozumienia interwencji resocjalizacyjnych. Jednocześnie będą mogli również uniknąć wielu konfliktów, dzięki czemu poczują się lepiej i zaczną pewniej wykonywać swoją pracę.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56031 (1 egz.)
Kaucja: 44,99 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18575 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11019 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 9614 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. przy rozdz.
Z recenzji ks. prof. dr. hab. Janusza Mastalskiego:Jest to ciekawe kompendium wiedzy dotyczącej zjawiska niedostosowania społecznego uczniów. Książka wpisuje się w nurt dyskusji nad sposobami pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie. Tekst ma przede wszystkim charakter diagnostyczny, dzięki czemu wzrasta jej znaczenie, bowiem może być przydatna dla wielu środowisk zajmujących się wychowaniem.Zatem pojawia się na rynku wydawniczym pozycja książkowa, która systematyzującwiadomości na temat zjawiska niedostosowania społecznego, jednocześnie otwiera nowe przestrzenie dla naukowej dyskusji. Trzeba przy tym zaznaczyć, iż Autorka poprzez wprawne pióro nie zniechęca, a raczej pobudza do dalszych poszukiwań. Niewątpliwie jest to też kopalnia wiedzy na temat źródeł niedostosowania społecznego.Z recenzji prof. UW dr hab. Krystyny Ostrowskiej:(...) pragnę z pełną odpowiedzialnością podkreślić, że recenzowana praca wnosi dodatkowe, pogłębione i usystematyzowane spojrzenie na dzieci niedostosowanespołecznie kierowane do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczychi może, a nawet powinna, być punktem wyjścia do dostosowania programów wychowawczych tych placówek do kondycji psychologiczno-pedagogicznejkierowanych do niej wychowanków. Innymi słowy recenzowana praca w wydatnym stopniu może pomóc zbliżeniu praktyki pedagogicznej w placówkach wychowawczo-resocjalizujących do faktycznych potrzeb pensjonariuszyi środowiska, z którego się wywodzą. Co z kolei, mam nadzieję, przyśpieszy powrót dzieci i młodzieży do ich otwartego, naturalnego środowiska,a także pomoże rozwinąć bardziej efektywne programy profilaktyczne w szkole i środowisku lokalnym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18146 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. 175-185.
Socjoterapia w coraz szerszym zakresie zaczyna być wykorzystywana w szkołach, placówkach zajmujących się pracą z młodzieżą niedostosowaną społecznie, zagrożoną uzależnieniami. Socjoterapia polega przede wszystkim na wykorzystaniu terapeutycznego wpływu grupy oraz należy uznać ją za formę pomocy jak najbardziej pożądaną i wskazaną. Opracowanie będzie pomocne nauczycielom i wychowawcom, studentom pedagogiki, psychologii i kierunków nauczycielskich. Dostarczy wskazówek, jak prowadzić działania o charakterze wychowawczym z osobą niedostosowaną społecznie, z uwzględnieniem wymogu jej podmiotowego traktowania w grupie socjoterapeutycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18512 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. przy rozdz.
Dla nauczycieli, wychowawców i rodziców oraz studentów pedagogiki i psychologii.
Streszcz. w jęz. ang.
Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej, dużą część swojego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego też tak istotne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i socjalizacyjną rolę. W przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa również grupa rówieśnicza szczególnie z tego względu, że w tym okresie pojawia się potrzeba izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy rówieśnicze rządzą się określonymi prawami - dzielą dzieci na popularne i niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich zwolenników. W przypadku dzieci odrzucanych, możemy mieć do czynienia z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a nawet nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można z całą pewnością zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, że z nieszczęśliwych dzieci wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego też jak najwcześniej należy podjąć działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Rozdział 1. Osobowe wychowanie ucznia * Rozdział 2. Relacja wychowawcy i wychowanka * Rozdział 3. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem * Rozdział 4. Odrzucenie rówieśnicze * Rozdział 5. Uczeń wpisywany w odgrywanie określonej roli w zespole klasowym * Rozdział 6. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej * Rozdział 7. Uczniowie - ofiary przemocy domowej * Rozdział 8. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego * Rozdział 9. Uczeń, którego rodzice pracują za granicą/migrują zarobkowo * Rozdział 10. Uczniowie - ofiary i sprawcy mobbingu * Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne uczniów * Rozdział 12. Drugoroczność i wieloroczność uczniów * Rozdział 13. Odmowa chodzenia do szkoły * Rozdział 14. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej * Rozdział 15. Uczeń z ADHD * Rozdział 16. Uczeń z niepełnosprawnością * Rozdział 17. Uczeń niedostosowany społecznie * Rozdział 18. Uczeń zdolny
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16887 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliogr. s. 220-232.
Adresatami publikacji są wszyscy ci, którzy mają kontakt z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie i dążą do tego, aby ich praca wychowawcza stała się bardziej skuteczna, tj.: rodzice, nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie grupy, ale także studenci pedagogiki, psychologii, socjologii. Mam nadzieję, że zawarte w niej rozważania okażą się przydatne w projektowaniu indywidualnych programów pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie na poziomie stawiania diagnozy, tworzenia samego programu i doboru właściwych metod. Pozwolą spojrzeć na wychowanka niedostosowanego społecznie nie tylko jako na osobę, która przysparza swoim zachowaniem wielu problemów, ale także jako na człowieka, który doświadcza wielu trudności, niepowodzeń, nie potrafi odnaleźć się w istniejącej rzeczywistości, przez co sam jest nieszczęśliwy i cierpi. [Ze Wstępu]
Wstęp * Rozdział 1. Wychowanie dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * 1.1. Wychowanie w kontekście przyczyn niedostosowania społecznego * 1.2. Granice a wychowanie * 1.3. Wychowanie versus manipulacja * Rozdział 2. Współpraca środowisk wychowawczych w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie * Rozdział 3. Oczekiwania i wymagania wobec wychowawców dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * 3.1. Autorytet w wychowaniu * 3.2. Osobowość wychowawcy dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * 3.3. Kompetencje wychowawcze niezbędne w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie * Rozdział 4. Wybrane umiejętności interpersonalne i komunikacyjne przydatne w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie * 4.1. Umiejętność rozwiązywanie konfliktów * 4.2. Umiejętność prowadzenia negocjacji * 4.3. Umiejętności komunikacyjne * Rozdział 5. Diagnoza dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie a skuteczność pracy wychowawczej * 5.1. Diagnoza i jej rodzaje * 5.2. Podstawowe zasady diagnozy dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * 5.3. Kontakt diagnostyczny - charakter relacji pomiędzy diagnostą a diagnozowanym * 5.4. Dyspozycje diagnosty * Rozdział 6. Planowanie oddziaływań wychowawczych i resocjalizacyjnych wobec wychowanka niedostosowanego społecznie * Rozdział 7. Dostosowanie metod wychowawczych do cech psychicznych dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * 7.1. Wychowanek niedostosowany społecznie * 7.2. Dostosowanie metod wychowawczych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych wychowanka i jego cech psychicznych * Rozdział 8. Metody sterowania resocjalizującego w ujęciu Czesława Czapówa * 8.1. Metody stymulowania i wzmacniania aktywności wychowanka * 8.2. Metody podtrzymywania doświadczeń * Rozdział 9. Wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej w pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie * 9.1. Terapia behawioralna * 9.2. Terapia poznawczo-behawioralna * Rozdział 10. Zastosowanie wybranych metod Szkoły dla Rodziców i Wychowawców w pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie * 10.1. Akceptacja uczuć wychowanka * 10.2. Zachęcanie wychowanka do współpracy * 10.3. Rozwiązywanie problemów i konfliktów * 10.4. Wpisywanie wychowanka w role i uwalnianie od grania ról * 10.5. Pułapki stosowania kar, alternatywne metody pracy z wychowankiem prowadzące do samodyscypliny * 10.6. Pomocna pochwała i zachęta * Rozdział 11. Metoda kontraktu w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie * Rozdział 12. Metody twórczej resocjalizacji * Zakończenie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17501 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Tytuły rozdziałów, słowa kluczowe oraz streszczenia w języku angielskim.
Publikacja podejmuje jakże aktualny, a jednocześnie ważny i złożony problem agresywnych zachowań nieletnich. Autorami zamieszczonych w niej analiz są zarówno pracownicy nauki, jak i praktycy. Taka swoista eklektyczność opracowania pozwala z jednej strony na prezentację aktualnych problemów badań nad tym zagadnieniem, różnych jego aspektów fenomenologicznych i etiologicznych, z drugiej zaś ciekawych doświadczeń praktycznych z pracy wychowawczej z nieletnimi i wypływających z nich ogólniejszych wniosków. W większości dotyczą one sposobów przeciwdziałania zachowaniom agresywnym osób z tej grupy wiekowej, analizowanym w szerokim kontekście współczesnej rzeczywistości społecznej, a także instytucjonalnej. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22707 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej