Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje dydaktyczne
(4)
Publikacje naukowe
(2)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(16)
wypożyczone
(6)
Placówka
BD40 (Suwalska 11)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(3)
W2 (Bazyliańska 6)
(2)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W64 (Radzymińska 121)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(12)
Autor
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(5)
Brauner Françoise
(2)
Jaklewicz Hanna
(2)
Winczura Barbara (1969- )
(2)
Bielańska Ewa
(1)
Brauner Alfred
(1)
Brauner Alfred (1910- )
(1)
Cieszyńska Jadwiga (1955- )
(1)
Cohen David (1946- )
(1)
Delacato Carl H
(1)
Gardziel Andrzej
(1)
Gałkowski Tadeusz
(1)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(1)
Gray Carol (1952- )
(1)
Główczak Monika
(1)
Jaroszewski Karol
(1)
Kaczorowska-Bray Katarzyna
(1)
Kuczkowski Jerzy
(1)
Mackiewicz Romana (psychiatria)
(1)
Marcelli Daniel
(1)
Melillo Robert
(1)
Milewski Stanisław (1956- )
(1)
Okuniewski Juliusz
(1)
Pasternak Jacek
(1)
Perenc Lidia
(1)
Pisula Ewa
(1)
Radochoński Mieczysław
(1)
Timmins Siobhan
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(10)
2000 - 2009
(4)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(18)
Odbiorca
Rodzice
(2)
Studenci
(2)
Szkoły wyższe
(2)
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Nauczyciele
(1)
Pedagodzy
(1)
Psychoterapeuci
(1)
Temat
Autyzm
(10)
Dziecko autystyczne
(7)
Dziecko
(5)
Psychiatria dziecięca
(4)
Choroby dziecięce
(2)
Literatura
(2)
Psychopatologia
(2)
Diagnostyka medyczna
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
Epidemiologia
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Leczenie
(1)
Logopedia
(1)
Metoda Krakowska
(1)
Mowa
(1)
Mózg
(1)
Neurorehabilitacja
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Zespół Aspergera
(1)
Gatunek
Podręcznik
(2)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Monografia
(1)
Poradnik
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Medycyna i zdrowie
(2)
Psychologia
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. - Wyd. 3 - Kraków : "Impuls", 2005. - 155, [1] s. : rys., wykr. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 147-[156].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3457, 2913 (2 egz.)
(dostępność ok. 11.03.2024)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 7088 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autyzm dziecięcy : zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. - Wydanie VIII. - Kraków : Impuls, 2017. - 155, [1] strona : ilustracje, tabele, wykresy ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 147-[156].
Prezentowana praca zawiera m. in. badania autorki dotyczące wpływu procesu terapeutycznego na stopień autyzmu i rozwój psychoruchowy. Celem badań było także określenie związku między stopniem autyzmu a poziomem i profilem rozwoju psychoruchowego dzieci. Wyniki tych badań mogą być zastosowane przez terapeutów w ich pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, a także w diagnozie i profilaktyce tej choroby. Książka adresowana do specjalistów zajmujących się problematyką autyzmu, studentów oraz rodziców dzieci dotkniętych tą chorobą.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii / Lucyna Bobkowicz-Lewartowska. - Wyd. 4. - Kraków : Impuls, 2007. - 155, [1] s. : il. ; 24 cm.
Bibliogr. s. 147.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Autyzm wczesnodziecięcy : diagnoza, przebieg, leczenie / Hanna Jaklewicz. - Gdańsk : "Marabut", 1993. - 102 s., [16] s. il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
Bibliogr. s. 97-102.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 40654 (1 egz.)
(dostępność ok. 25.05.2024)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 10236 (1 egz.)
(dostępność ok. 24.05.2024)
Książka
W koszyku
Oryg. : "`Lenfant déréel : histoire des autismes depuis les contes de fées, fictions littéraires et réalités cliniques" 1986.
Bibliogr. s. 284-287, filmogr. s. 276-283.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 39418 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oryg. : "`Lenfant déréel : histoire des autismes depuis les contes de fées, fictions littéraires et réalités cliniques" 1986.
Bibliogr. s. 284-287, filmogr. s. 276-283.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10146 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [146]-162. - Indeksy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 53252 (1 egz.)
(dostępność ok. 29.02.2024)
Książka
W koszyku
(Inne Niż Inni)
Oryg. : "The ultimate stranger : the autistic child" 1974.
Bibliogr. s. 221-226.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
Podręcznik polecany lekarzom psychiatrom dziecięcym i pokrewnych specjalności, specjalistom pracującym z dziećmi, a także studentom przygotowującym się do pracy z nimi.
Publ. dostępna również w formacie elektronicznym: ISBN 978-83-7609-868-5.
Książka "Psychopatologia wieku dziecięcego" jest opracowaniem całościowym, ukazującym perspektywę historyczną omawianych zagadnień w odniesieniu do etiopatogenezy i jej podstaw teoretycznych,Autorzy, z perspektywy wielu zróżnicowanych opcji teoretycznych, od biologicznych do psychoanalitycznych i środowiskowych, dokonują analizy obszarów normy i patologii, podkreślają wagę aspektu rozwojowego dla zrozumienia powstawania zjawisk psychopatologicznych i ewolucji zaburzeń psychicznych u dzieci. Wiele uwagi poświęcają znaczeniu czynników środowiskowych (rodzina, szkoła) w etiopatogenezie tych zaburzeń.Podręcznik zasługuje na polecenie lekarzom psychiatrom dziecięcym i pokrewnych specjalności, specjalistą pracującym z dziećmi, a także studentom przygotowującym się do pracy z nimi.(Z Przedmowy wydania I polskiego)W publikacji m.in.:- omówienie wielu koncepcji teoretycznych- charakterystyka i etiopatogeneza najczęstszych zaburzeń psychicznych u dzieci- norma i patologia w ich zachowaniu
Część pierwsza. PODSTAWY TEORETYCZNE I POJĘCIA OGÓLNE * 1. Norma i patologia * 2. Zasadnicze źródła teoretyczne pedopsychiatrii klinicznej * 3. Badanie dziecka * Część druga. BADANIE PSYCHOPATOLOGII ZACHOWANIA * 4. Psychopatologia zaburzeń zasypiania i snu * 5. Psychopatologia zachowań ruchowych * 6. Psychopatologia mowy * 7. Psychopatologia sfery oralno-alimentarnej * 8. Zaburzenia czynności zwieraczy * 9. Psychopatologia funkcji poznawczych * 10. Psychopatologia zaburzeń zachowania * 11. Psychopatologia zabawy * 12. Zaburzenia identyfikacji płciowej i zachowań seksualnych * Część trzecia. OBSZARY NOZOGRAFICZNE * 13. Upośledzenie rozwoju umysłowego, mózgowe porażenie dziecięce i padaczka * 14. Autyzm wczesnodziecięcy i psychozy dziecięce * 15. Zaburzenia lękowe, objawy i organizacja o charakterze nerwicowym * 16. Epizod depresyjny a choroba depresyjna u dziecka * 17. Zaburzenia psychosomatyczne * 18. Na pograniczu nozografii * Część czwarta. DZIECKO W ŚRODOWISKU * 19. Stres i uraz. Czynniki ryzyka oraz zaburzenia reaktywne i adaptacyjne * 20. Dziecko w rodzinie * 21. Dziecko w szkole * 22. Dziecko i migracje * 23. Dziecko i świat medyczny * 24. Dziecko potrzebujące ochrony. Ochrona dziecka:: struktury leczniczo-socjalne * Część piąta. TERAPIA * 25. Rejonizacja i struktury lecznicze w psychiatrii dziecięcej * 26. Zgłoszenie do leczenia i konsultacja terapeutyczna * 27. Psychoterapia i reedukacja * 28. Leczenie farmakologiczne u dzieci * Skorowidz
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18257 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibiografia na stronach 237-238.
Historyjki społeczne są uznawane za jedną z najskuteczniejszych metod nauczania dzieci z autyzmem zagadnień dotyczących funkcjonowania społecznego. Doktor Siobhan Timmins w swoich historyjkach społecznych — opracowanych dla jej syna i innych młodszych dzieci — opisuje tę problematykę przystępnie i błyskotliwie, ukazując ją z perspektywy dziecięcej. Od nauki podstawowych umiejętności społecznych, takich jak słuchanie, cierpliwe oczekiwanie i dzielenie się, aż po radzenie sobie z lękami, książka ta wskazuje, w jaki sposób stworzyć spójny zestaw historyjek, które dziecko zrozumie i do których będzie mogło się odnosić w miarę dorastania. "[...] to pierwszy "życiowy" zbiór historyjek społecznych. To prezentacja tego, co miłość, słowa i ilustracje potrafią zdziałać pod warunkiem systematycznego ich wykorzystywania w dłuższej pracy z dzieckiem. Niewiarygodne są te historyjki, choć przecież bardzo wiarygodne. Czytelników tej książki zostawiam w rękach lekarza, mamy chłopca z autyzmem i jednej z najbardziej utalentowanych autorek historyjek społecznych na świecie. Z przedmowy Carol Gray, autorki koncepcji historyjek społecznych, a także wydanej w Polsce książki "Nowe historyjki społeczne".
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19461 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wybrane źródła na stronach 329-333. Indeks na stronach 335-344.
W tej głośnej książce dr Robert Melillo przedstawia program Brain Balance, który leczy - bez pomocy farmaceutyków - przyczyny, nie tylko objawy, autyzmu, ADHD, dysleksji i innych zaburzeń neurologicznych u dzieci. Zdaniem autora podłożem tego typu zaburzeń jest zespół czynnościowego rozłączenia (ang. functional disconnection syndrome - FDS), który powstaje w wyniku nieskoordynowanego funkcjonowania półkul mózgowych. Dlatego też leczenie powinno zmierzać do przywrócenia równowagi w mózgu. Program Brain Balance od ponad dwóch dekad realizuje ten cel ze spektakularnymi sukcesami, dzięki czemu znacząco poprawia jakość życia dzieci oraz ich rodzin. Niniejsza książka pokazuje, jak zatosować tę metodę w warunkach domowych, wykorzystując przy tym między innymi: ćwiczenia fizyczne, umysłowe oraz integracji sensorycznej, które w prosty sposób można dopasować do indywidualnych potrzeb dziecka; plan modyfikacji zachowań; wskazówki na temat nadwrażliwości pokarmowych; program dodatkowy zapewniający utrzymanie osiągniętych rezultatów.
ROZŁĄCZONE DZIECI ; 1. Różne objawy, jeden problem. Zrozumieć umysł rozłączonego dziecka * 2. Dziecięce mózgi naprawdę mogą ulec zmianie. Jak działa rozwijający się mózg * 3. Kiedy mózg źle się zachowuje. Rozłączenie na linii lewa-prawa półkula * 4. Co jest przyczyną tego wszystkiego. Skończmy z błednym postrzeganiem tego zagadnienia * 5. Lewa półkula, prawa półkula. Jedna nie może rozwijać się bez drugiej * DOMOWY PROGRAM BRAIN BALANCE AUTORSTWA DOKTORA MELILLO * 6. Ponowne nawiązanie połączenia w mózgu. Dziesięć zasad programu Brain balnce * 7. Główna lista kontrolna dla półkuli mózgowych. Określenie deficytów w lewej lub prawej półkuli * 8. Czego oczekiwać od programu Brain Balance. Jak interpretować uzyskane rezultaty. * 9. Badanie sensoryczno-motoryczne półkul mózgowych w warunkach domowych. Jak wykryć deficyt w lewej lub prawej półkuli * 10. Ćwiczenia sensoryczno-motoryczne. Trening mózgu poprzez stymulację fizyczną * 11. Neuroedukacja i ćwiczenia w domu. Dążenie do uzyskania lepszej oceny * 12. Co moje dziecko powinno jeść. Plan żywieniowy programu Brain Balance * 13. Domowy plan modyfikacji zachowań. Powrót do normy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18895 (1 egz.)
(dostępność ok. 13.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Problematyka publikacji porusza zagadnienie współwystępowania zaburzeń rozwojowych u dzieci. Tematyka ta, coraz częściej staje się przedmiotem zainteresowań wielu badaczy, diagnostów i terapeutów, tym bardziej, iż w praktyce klinicznej spotykamy coraz większą grupę dzieci, u których stwierdza się występowanie objawów kryterialnych przypisanych więcej niż jednemu zaburzeniu. Łączne występowanie kilku zaburzeń zdecydowanie modyfikuje proces rozwoju i funkcjonowanie dziecka na każdym jego etapie. Określenie profilu owego procesu rozwojowego oraz skali charakterystycznych objawów, ma centralne znaczenie do diagnozy klinicznej dziecka, a w szczególności diagnozy różnicowej.Wobec złożoności patomechanizmu odpowiedzialnego za współwystępowanie zaburzeń rozwoju u dzieci, grupa badaczy podjęła rozważania nad dylematami diagnostycznymi na styku takich zaburzeń, jak: autyzm, zespół Aspergera, zaburzenia semantyczno - pragmatyczne, niewerbalne trudności w uczeniu się, ADHD, centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego, opóźnienia w rozwoju, autyzm atypowy, schizofrenia wczesnodziecięca, zaburzenia zachowania oraz zaburzenia psychotyczne. Pewna część rozważań została poświęcona zaburzeniom współwystępującym w chorobie przewlekłej, mózgowym porażeniu dziecięcym, dyslalii rozszczepowej oraz przy defektach wzroku. Zamiarem autorów było przybliżenie Czytelnika do odpowiedzi na nurtujące go pytania o rozwój dzieci z zaburzeniami łączonymi.Książka adresowana jest do specjalistów różnych dziedzin - lekarzy, w tym głównie pediatrów, neurologów i psychiatrów dziecięcych, ponadto do psychologów klinicznych, pedagogów specjalnych, neurologopedów, rehabilitantów, a także do studentów, powyższych specjalności.
Autyzm a opóźnienie rozwoju * Autystyczne spektrum zaburzeń a dysfunkcje semantyczno-pragmatyczne * Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego a autyzm * Autyzm, autyzm atypowy a schizofrenia wczesnodziecięca * Autyzm atypowy, zespół Aspergera, nadpobudliwość psychoruchowa a objawy psychotyczne * Zespół Aspergera a zespół nadpobudliwości psychoruchowej * z deficytem uwagi * Zaburzenie zdolności niewerbalnego uczenia się a zespół Aspergera * Zaburzenia zachowania a nadpobudliwość psychoruchowa * z deficytami uwagi (ADHD) * Niedowidzenie z problemami somatycznymi, psychicznymi * oraz podejrzeniem zespołu Aspergera lub schizofrenii * Choroba przewlekła a zaburzenia emocjonalne i trudności w uczeniu się * Mózgowe porażenie dziecięce i zaburzenia współwystępujące * Dyslalia rozszczepowa a współtowarzyszące powikłania ontogenezy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 16079 (1 egz.)
(dostępność ok. 04.07.2019)
Książka
W koszyku
Dla logopedów, terapeutów, psychologów, pedagogów oraz dla rodziców.
Metody diagnozowania funkcji poznawczych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.Książka Jagody Cieszyńskiej-Rożek poświęcona jest tzw. Metodzie Krakowskiej, czyli terapii edukacyjnej dzieci z zaburzeniami mowy. Autorka przedstawia w niej zupełnie nowe podejście w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Książka adresowana jest w głównej mierze do: logopedów terapeutów psychologów pedagogów rodziców / dziadków dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczychPierwsza część to charakterystyka rozwoju dziecka (0-6 lat) oraz prezentacja trzech koncepcji terapeutycznych. Część druga prezentowanej publikacji zawiera metody diagnozy funkcji poznawczych u dzieci. W ostatniej części znajdziemy szczegółowe omówienie 17 elementów wchodzących w skład Metody Krakowskiej.Wybrane zagadnienia poruszone w książce: źródła komunikacji językowej wpływ środowiska na rozwój dziecka rola języka w rozwoju poznawczym diagnoza zaburzeń rozwojowych opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy wady wymowy alalia afazja u dzieci zaburzenia słuchu zespół Downa zespół Aspergera autyzm podstawowe elementy Metody Krakowskiej Symultaniczno-Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania terapia funkcji wzrokowych stymulacja funkcji motorycznych rola zabawy w kształtowaniu języka kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego logoterapia
Podstawy teoretyczne * I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi? * 1. Od narzędzia do symbolu. * 2. Źródła komunikacji językowej. * 3. Rozwój pisma. * II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka. * 1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy. * 2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych. * 3. Formowanie się dominacji stronnej. * 4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu. * 5. Rola języka w rozwoju poznawczym. * III. Poszukiwanie metod terapeutycznych. * 1. Wyjaśnienia terminologiczne. * 2. Koncepcje behawioralne. * 3. Koncepcje neopsychoanalityczne. * 4. Koncepcje humanistyczne. * 5. Jatrogenne techniki terapii. * 6. Teoria umysłu. * 7. Deficyt uwagi. * 8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie. * Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej. * I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych. * 1. Podstawy teoretyczne. * 2. Rozwiązania praktyczne. * II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych. * 1. Bilingwizm i wielojęzyczność. * 2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy. * 3. Wady wymowy. * 4. Zagrożenie dysleksją. * 5. Jąkanie dziecięce. * 6. Alalia. * 7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera. * 8. Afazja dziecięca. * 9. Afazja u dzieci. * 10. Zaburzenia słuchu. * 11. Zespół Downa. * 12. Zespół Aspergera. * 13. Autyzm. * Metoda Krakowska * I. Dlaczego Metoda Krakowska? * 1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych. * II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską. * 1. Neuroplastyczność układu nerwowego. * 2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się. * 3. Uczenie się a rozwój. * III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej. * 1. Stymulacja słuchowa. * 2. Komunikacja niewerbalna. * 3. Technika komunikacyjna – dialog * 4. Programowanie języka. * 5. Dziennik wydarzeń. * 6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. * 7. Terapia funkcji wzrokowych. * 8. Stymulacja funkcji motorycznych. * 9. Wybór dominującej ręki. * 10. Rola zabawy w kształtowaniu języka. * 11. Stymulacja lewej półkuli mózgu. * 12. Kształtowanie zachowań społecznych. * 13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe. * 14. Stymulacja pamięci. * 15. Ćwiczenia kategoryzacji. * 16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. * 17. Logoterapia. * 18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18346 (1 egz.)
(dostępność ok. 01.05.2024)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliogr. s. 444-496. Indeksy.
Biomedyczne podstawy logopedii to kolejny tom z serii podręczników akademickich Logopedia XXI Wieku.Publikację przygotowano dzięki współpracy wybitnych polskich specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, logopedii i językoznawstwa, co uczyniło ją opracowaniem daleko wykraczającym poza wiedzę podręcznikową. Zebrane w tomie teksty pretendują do miana profesjonalnych opracowań monograficznych, zawierających elementy precyzyjnej ekspertyzy, a także metodologię i wyniki autorskich badań naukowych na temat biomedycznych uwarunkowań rozwoju oraz zaburzeń mowy i języka.Prezentowana wiedza dotyczy przede wszystkim rozwoju komunikacji człowieka od stanu embrionalnego poprzez zaburzenia artykulacji i mówienia dziecka, potem człowieka dorosłego (m.in. ankyloglosja, mowa rozszczepowa, afazja, dysfagia, choroby nowotworowe głowy i szyi) aż po właściwości mowy i mówienia pacjentów w wieku senioralnym (nurt logopedii senioralnej). Co bardzo ważne, teksty odznaczają się precyzją anatomicznego i neurobiologicznego opisu, a wiele kwestii omówiono w kontekście najnowszych badań z zakresu psychologii dynamicznej oraz ostatnich osiągnięć neurolingwistyki.Publikacja jest adresowana przede wszystkim do studentów logopedii, psychologii, medycyny, kierunków filologicznych oraz wszystkich osób zainteresowanych biomedycznymi uwarunkowaniami rozwoju i zaburzeń mowy.Autorzy i redaktorzy naukowi oddają w ręce Czytelnika niniejszy tom z przekonaniem, że jego lektura pozwoli dostrzec ogromną rolę połączenia wiedzy z zakresu nauk humanistycznych oraz biologiczno-medycznych w badaniach nad językiem, mową i komunikacją na różnych etapach życia człowieka.
1. Biologiczne podstawy mowy * 2. Medyczne źródła logopedii - foniatria i podstawy audiologii * 3. Rozwój języka i jego funkcje w życiu płodowym * 4. Wpływ stanów chorobowych u noworodka na rozwój mowy * 5. Neurologiczne podstawy zaburzeń mowy u dzieci * 6. Zaburzenia mowy u dzieci z wadami genetycznymi * 7. Anatomia i fizjologia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy * 8. Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego * 9. Logopedyczne aspekty przerostu pierścienia chłonnego gardła * 10. Zaburzenia mowy w dysfagii * 11. Ankyloglosja jako przyczyna artykulacyjnych trudności * 12. Choroby nowotworowe głowy i szyi a zaburzenia mowy * 13. Rehabilitacja głosu i mowy po operacjach krtani * 14. Anatomiczno-czynnościowe uwarunkowania mowy rozszczepowej * 15. Biologiczne podłoże zaburzeń mowy u osób z niepełnosprawnością intelektualną * 16. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy w mózgowym porażeniu dziecięcym * 17. Biologiczne uwarunkowania rozwoju komunikacji - mowy i języka dzieci z całościowymi zaburzeniami w rozwoju: autyzmem i zespołami ze spektrum autyzmu * 18. Rozwój mowy dziecka w świetle teratogennego wpływu alkoholu na jego rozwój pre- i postnatalny * 19. Neurobiologiczne podstawy mowy * 20. Zaburzeniam mowy związane z wiekiem * 21. Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18240 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
W koszyku
Bibliogr., netogr. przy pracach.
Streszcz. ang. przy pracach.
Komunikacja jest fundamentem - przypomina nam w Przedmowie prof. Krystyna Ferenz. Czy rzeczywiście trzeba nam o tym przypominać? Czy w czasach, gdy wszystkie dziedziny życia podporządkowane są ściśle wymogowi szybkiej i skutecznej komunikacji, potrzebne są jeszcze powroty do podstaw? Okazuje się, że tak. Komunikacja, sprowadzona do swych fundamentów, a więc języka i towarzyszących mu kodów, nie jest tylko sposobem na wyrażenie/przekazanie informacji. Tkwiące w języku czy komunikacji możliwości stanowią bazę, nad którą nadbudowywana jest kultura i - szerzej - cywilizacja. Język jako źródło ikon i symboli, język jako zbiór norm i nakazów/zakazów, wreszcie - język jako odbicie doświadczeń pokoleniowych, staje się podstawową tkanką tradycji i przekazu kulturowego, niezbędnych do określenia własnej tożsamości oraz odnalezienia swego miejsca w wybranej społeczności. Jeśli więc z jakichkolwiek przyczyn rozwój umiejętności komunikacyjnych zostanie zakłócony, zaburzeniu ulega cała osobowość, co skazuje jednostkę na społeczne wyobcowanie - i tu bije źródło, z którego powstała najnowsza książka doktor Winczury, stanowiąca wyraz troski o dzieci, które z racji różnego rodzaju zaburzeń mają utrudniony proces przyswajania reguł komunikacji.
Część I. Komunikacja - diagnoza, możliwości językowe * i komunikacyjne * Psychologiczne aspekty języka i mowy * Zaburzenia rozwoju mowy i komunikacji u małych dzieci z autyzmem Dylematy wczesnej diagnozy autyzmu * Język, mowa i komunikacja u dzieci z FAS - doniesienie z badań * Mowa i język dzieci z zespołem Downa - czynniki zakłócające * Zaburzenia substancji segmentalnej czy wielowymiarowe zaburzenia rozwoju mowy dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia? * Komunikacja z dzieckiem z syndromem apallicznym - dylematy diagnostyczne * Część II. Komunikacja - relacje interpersonalne, komunikacja społeczna * Dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi - rozważania o możliwościach komunikacyjnych * Wczesne zabawy interakcyjne jako płaszczyzna rozwijania umiejętności komunikacyjnych u dzieci z zespołem Downa * Dziecko z zespołem Mobiusa w komunikacji interpersonalnej * Zaburzenia mowy i komunikacji w świetle relacji interpersonalnych * Wybrane aspekty procesu komunikacji u dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie * Część III. Komunikacja - grupa rówieśnicza, edukacja integracyjna * Komunikacja dzieci przedszkolnych w grupach integracyjnych * Wybrane aspekty komunikowania w klasie integracyjnej * Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy w klasie i grupie rówieśniczej * Kompetencja komunikacyjna dzieci z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim w warunkach edukacji integracyjnej i specjalnej * Część IV. Komunikacja - wspomaganie rozwoju i terapia * Wybrane zagadnienia terapii dziecka z zaburzeniami rozwoju mowy i komunikacji * Wspomaganie rozwoju komunikacji i odżywiania dziecka z rzadką chorobą genetyczną * Wspomaganie pozawerbalnej komunikacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i głębszą niepełnosprawnością intelektualną przez stymulację rozwoju emocjonalnego * Znaczenie i wykorzystanie komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w porozumiewaniu się z osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną * Posługiwanie się prostymi instrumentami perkusyjnymi sposobem bezsłownego komunikowania się dzieci * Wspomaganie komunikacji niewerbalnej między dzieckiem a nauczycielem przez muzykoterapię * Wspomaganie komunikacji niewerbalnej osób z niepełnosprawnością wzrokową przez sztukę * Wspieranie komunikacji osób niesłyszących w wirtualnym świecie internetu * Wybrane aspekty diagnozy i terapii trudności komunikacyjnych u dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17363 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 361-369.
Część I * WPROWADZENIE DO ZAGADNIEŁ PSYCHOPATOLOGII * 1. Rys historyczny * 2. Pojęcie normalności w dziedzinie zdrowia psychicznego * 2.1. Normalność w ujęciu statystycznym * 2.2. Normalność w ujęciu rozwojowym * 2.3. Normalność w ujęciu społeczno-kulturowym * 3. Koncepcyjne modele psychopatologii * 3.1. Model biomedyczny * 3.2. Model psychologiczny * 3.3. Model biopsychospołeczny * 4. Systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych * 5. Zaburzenia zachowania w ogólnej populacji dzieci i młodzieży * 6. Wiek życia a zaburzenia zachowania * 6.1. Od 0 do 2. r.ż. * 6.2. Od 2. do 5. r.ż. * 6.3. Od 6. do 12. r.ż. * 6.4. Od 12. do 18. r.ż. * * * Część II * PODSTAWOWE ZAGADNIENIA Z PSYCHOPATOLOGII OGÓLNEJ * A. Objawy zaburzeń psychicznych * 1. Zaburzenia procesów poznawczych * 1.1. Objawy zaburzeń procesów spostrzegania * 1.2. Zaburzenia myślenia * 2. Zaburzenia pamięci * 3. Zaburzenia uwagi * 4. Zaburzenia procesów emocjonalnych * 5. Zaburzenia psychomotoryczne * 5.1. Ilościowe zaburzenia psychomotoryczne * 5.2. Jakościowe zaburzenia psychomotoryczne * B. Zespoły zaburzeń psychicznych * 1. Zespoły zaburzeń psychicznych o podłożu organicznym * 1.1. Niepełnosprawność intelektualna (dawniej: upośledzenie umysłowe) * 1.2. Zespół otępienny (demencja) * 1.3. Zaburzenia osobowości uwarunkowane organicznie (charakteropatie, encefalopatie) * 1.4. Zespoły zaburzeń pamięci (amnestyczne) * 1.5. Zespoły zaburzeń świadomości * 2. Zespoły zaburzeń afektywnych * 2.1. Zespół depresyjny * 2.2. Zespół maniakalny * 3. Zespoły schizofreniczne * 3.1. Zespół katatoniczny * 3.2. Zespół paranoidalny (urojeniowo-omamowy) * 3.3. Zespół hebefreniczny * 4. Zespół paranoiczny * 5. Zespół parafreniczny * 6. Zespoły reaktywne psychotyczne * 7. Zespoły nerwicowe * 7.1. Zespoły lękowe w postaci fobii * 7.2. Inne zaburzenia lękowe * 7.3. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (nerwica natręctw) * 7.4. Reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne * 7.5. Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne) * 7.6. Zaburzenia występujące pod postacią somatyczną * 7.7. Inne zaburzenia nerwicowe * 8. Zaburzenia osobowości * 8.1. Definicje i podejścia do zaburzeń osobowości * 8.2. Ogólne i szczegółowe kryteria diagnostyczne * 8.3. Trudności w diagnozowaniu zaburzeń osobowości * * * Część III * WYBRANE ZAGADNIENIA PSYCHOPATOLOGII SZCZEGÓŁOWEJ * WIEKU ROZWOJOWEGO * A. Zaburzenia okresu wczesnodziecięcego * 1. Zaburzenia neurorozwojowe * 1.1. Niepełnosprawność intelektualna * 1.2. Zaburzenia spektrum autyzmu * 1.3. Zespół Aspergera * 1.4. Zespół Retta * 2. Specyficzne zaburzenia rozwoju dziecka * 2.1. Zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych * 2.2. Zaburzenia w komunikowaniu się * 2.3. Zaburzenia emocjonalne * 2.4. Zaburzenia psychomotoryczne * 2.5. Zaburzenia odżywiania się (jedzenia) * 2.6. Zaburzenia kontroli wydalania * 2.7. Zaburzenia psychoseksualne * 2.8. Zaburzenia z tikami * 3. Zaburzenia lękowe u dzieci * 3.1. Zaburzenia lęku uogólnionego * 3.2. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne * 3.3. Zaburzenia fobiczne * 3.4. Zaburzenie lęku separacyjnego * 3.5. Mutyzm wybiórczy * 4. Zaburzenia psychotyczne * 4.1. Schizofrenia dziecięca * 4.2. Zaburzenia afektywne * B. Zaburzenia wieku adolescencji * 1. Zaburzenia afektywne u młodzieży * 1.1. Epizod depresyjny (duża depresja, depresja jednobiegunowa) * 1.2. Dystymia (uporczywe zaburzenie depresyjne) * 1.3. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe * 1.4. Zaburzenia afektywne a samobójstwa u młodzieży * 2. Zaburzenia jedzenia (odżywiania się) * 2.1. Jadłowstręt psychiczny (anorexia nervosa) * 2.2. Żarłoczność psychiczna (bulimia nervosa) * 3. Zaburzenia zachowania (postępowania) * 3.1. Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ZOB) * 3.2. Zaburzenia kontroli zachowania (ZKZ) * 4. Zespoły uzależnienia od substancji psychoaktywnych
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18712 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej