Diagnoza pedagogiczna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(46)
Forma i typ
Książki
(46)
Publikacje fachowe
(12)
Publikacje naukowe
(11)
Publikacje dydaktyczne
(10)
Poradniki i przewodniki
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(48)
wypożyczone
(1)
Placówka
CN1 (św. Wincentego 85)
(2)
W2 (Bazyliańska 6)
(2)
WP130 (św. Wincentego 85)
(45)
Autor
Kołodziejska Dorota
(3)
Naprawa Renata
(3)
Tanajewska Alicja
(3)
Wrońska Irmina
(3)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta (1940- )
(2)
Jarosz Ewa
(2)
Niemierko Bolesław (1935- )
(2)
Skarbek Karolina
(2)
Skibska Joanna
(2)
Wysocka Ewa
(2)
Zielińska Ewa (pedagog)
(2)
Antoszewska Beata
(1)
Badura Jan (pedagogika)
(1)
Borkowska Aneta (psychologia)
(1)
Borzęcka Anna
(1)
Chojak Małgorzata (pedagogika)
(1)
Cybis Natalia
(1)
Deptuła Maria
(1)
Domagała Aneta
(1)
Dyrda Beata (1968- )
(1)
Dziewałtowski-Gintowt Jan
(1)
Grudziewska Ewa
(1)
Guziuk Marta
(1)
Górniewicz Ewa (1959- )
(1)
Hajnicz Wanda
(1)
Han-Ilgiewicz Natalia (1895-1978)
(1)
Kochan-Wójcik Marta
(1)
Konieczna Agnieszka
(1)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(1)
Kruk-Lasocka Joanna (1954- )
(1)
Kulesza Marta (1979- )
(1)
Lepalczyk Irena (1916-2003)
(1)
Luszczynski Hubert (1944- )
(1)
Michalska-Niedenthal Dorota
(1)
Mickiewicz Janina
(1)
Mickiewicz-Janiszewska Agata
(1)
Mirecka Urszula
(1)
Misiuk Agnieszka
(1)
Nalepa Maria
(1)
Nalepa Zofia
(1)
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(1)
Pielachowski Józef (1940- )
(1)
Podhájecká Mária
(1)
Przybysz-Zaremba Małgorzata
(1)
Pytka Lesław (1947- )
(1)
Pytlarczyk Jadwiga
(1)
Półtorak Agata
(1)
Reid Gavin (1950- )
(1)
Riebisch Roswitha (1955- )
(1)
Skarbek Karolina (psychologia)
(1)
Skałbania Barbara
(1)
Stepaniuk Joanna
(1)
Stokowska-Zagdan Elżbieta
(1)
Strykowska Justyna
(1)
Strykowski Wacław (1942- )
(1)
Szkolak Anna
(1)
Taraszkiewicz Zuzanna
(1)
Taraszkiewicz-Kotońska Małgorzata
(1)
Tomczak Joanna
(1)
Tryzno Ewa
(1)
Twaróg-Kanus Agnieszka
(1)
Wawryk Lidia
(1)
Wójtowicz-Szefler Małgorzata
(1)
Włoch Agnieszka
(1)
Włoch Stanisława
(1)
Zajdel Krzysztof (1962- )
(1)
Ziętara Renata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(30)
2000 - 2009
(8)
1980 - 1989
(2)
1960 - 1969
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(19)
Kraj wydania
Polska
(46)
Język
polski
(46)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(8)
Studenci
(7)
Nauczyciele
(6)
Pedagodzy
(5)
Nauczyciele przedszkoli
(3)
Psycholodzy
(3)
Rodzice
(3)
Nauczyciele nauczania początkowego
(2)
Logopedzi
(1)
Pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych
(1)
Socjoterapeuci
(1)
Studenci pedagogiki wczesnoszkolnej
(1)
Terapeuci
(1)
Wychowawcy
(1)
Temat
Kobieta
(5202)
Rodzina
(4008)
Przyjaźń
(3824)
Miłość
(3252)
Tajemnica
(2948)
Diagnoza pedagogiczna
(-)
Śledztwo i dochodzenie
(2933)
Relacje międzyludzkie
(2511)
Zabójstwo
(2168)
Życie codzienne
(1905)
Magia
(1728)
Zwierzęta
(1601)
Dzieci
(1588)
Literatura polska
(1566)
Dziewczęta
(1524)
Uczucia
(1394)
Nastolatki
(1375)
II wojna światowa (1939-1945)
(1361)
Język polski
(1354)
Rodzeństwo
(1346)
Uczniowie
(1257)
Dziecko
(1241)
Literatura dziecięca polska
(1151)
Małżeństwo
(1130)
Filozofia
(1110)
Wychowanie w rodzinie
(1044)
Ludzie a zwierzęta
(1013)
Chłopcy
(996)
Trudne sytuacje życiowe
(992)
Sekrety rodzinne
(928)
Wybory życiowe
(928)
Policjanci
(907)
Żydzi
(891)
Relacja romantyczna
(878)
Osoby zaginione
(876)
Władcy
(869)
Psy
(859)
Historia
(848)
Kultura
(819)
Boże Narodzenie
(786)
Podróże
(773)
Prywatni detektywi
(767)
Wychowanie
(750)
Pisarze polscy
(746)
Przestępczość zorganizowana
(741)
Walka dobra ze złem
(716)
Literatura
(710)
Pamiętniki polskie
(700)
Polityka
(698)
Młodzież
(692)
Koty
(679)
Krainy i światy fikcyjne
(677)
Arystokracja
(674)
Stworzenia fantastyczne
(667)
Mężczyzna
(649)
Literatura młodzieżowa polska
(641)
Psychologia
(637)
Poszukiwania zaginionych
(635)
Uprowadzenie
(634)
Matki i córki
(628)
Samorealizacja
(621)
Wakacje
(606)
Wojna
(597)
Dziennikarze
(584)
Sztuka
(575)
Nauczyciele
(562)
Polacy za granicą
(558)
Zemsta
(551)
Wojsko
(550)
Przedsiębiorstwo
(549)
Nauczanie
(540)
Pedagogika
(522)
Dramat polski
(519)
Obyczaje i zwyczaje
(513)
Śmierć
(509)
Psychoterapia
(503)
Zakochanie
(502)
Czytanie
(497)
Dziadkowie i wnuki
(497)
Zarządzanie
(494)
Dojrzewanie
(493)
Matematyka
(483)
Osobowość
(473)
Spisek
(472)
Seryjni zabójcy
(468)
Przyroda
(459)
Ojcowie i córki
(453)
Postawy
(451)
Lekarze
(447)
Samotność
(444)
Marzenia
(443)
Język angielski
(433)
Nauka
(432)
Opieka nad zwierzętami
(432)
Nauczanie początkowe
(427)
Czarownice i czarownicy
(426)
Stosunki interpersonalne
(426)
Ludzie bogaci
(425)
Pisarze
(417)
Politycy
(409)
Samopoznanie
(408)
Temat: czas
2001-
(3)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Podręcznik
(9)
Poradniki dla nauczycieli
(6)
Monografia
(4)
Poradnik
(4)
Opracowanie
(3)
Praca zbiorowa
(3)
Podręczniki
(1)
Raport z badań
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(20)
46 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Streszcz. ang. przy pracach.
Wspomaganie rozwoju człowieka jest jednym z istotnych, trudnych i odpowiedzialnych działań. Należy zwracać uwagę nie tylko na istniejące zaburzenia i utrudnienia rozwojowe, ale dostrzegać zachowane możliwości.Każde wspieranie, także w rozwoju, przebiega w konkretnych warunkach i okolicznościach. Najistotniejszy jest podmiot wspierania, ale ważne są podmioty towarzyszące temu procesowi - rodzice, nauczyciele, terapeuci, lekarze, rehabilitanci. Istotna jest też wiedza, kompetencje i predyspozycje. Wszystkie te elementy decydują o jakości wspomagania, a zwłaszcza o jakości przyszłego życia osób nim objętych.Prezentowana książka jest zbiorem teoretycznych analiz i własnych przemyśleń autorów dotyczących diagnozy i metod rehabilitacji dzieci z różnymi typami niepełnosprawności. Praca adresowana jest do wszystkich, którzy zainteresowani są metodami wspomagania osób z niepełnosprawnością.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17965 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i w szkole / Małgorzata Chojak. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2021. - 181, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
(Engram)
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 167-178.
W ciągu ostatnich lat znacząco zmieniło i nadal zmienia swoje oblicze diagnozowanie nauczycielskie. Dziś pedagodzy są nie tylko zobowiązani do prowadzenia diagnozy, ale również mają coraz szerszy dostęp do standaryzowanych narzędzi.Prezentowana książka stanowi "mini ściągawkę" dla nauczycieli, pedagogów, studentów i wszystkich zainteresowanych problematyką diagnostyki w placówkach oświatowych. Jej treść opiera się na podejściu określanym, jako "diagnoza oparta na faktach". Zakłada ono, że nauczyciel szukając rozwiązań metodycznych czy wychowawczych, powinien korzystać ze standaryzowanych narzędzi diagnostycznych, wyników rzetelnych badań i ekspertyz naukowych oraz własnego doświadczenia, jako specjalisty w dziedzinie edukacji. Publikacja zawiera nie tylko treści pedagogiczno-psychologiczne, ale również prawne, organizacyjne i praktyczne, wskazujące czytelnikowi z jakich testów, w jakim celu i z jakimi kwalifikacjami może korzystać pedagog. Podsumowanie stanowią dwie procedury scalające zaprezentowany materiał wokół diagnozy dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu.To książka dla osób, które chcą się rozwijać zawodowo, nie obawiają się nowości i łamania stereotypów, które stale poszukują sposobów podnoszenia jakości własnych działań edukacyjnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21199 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr.
Raport przedstawia analizę narzędzi służących do identyfikacji predyspozycji i zdolności uczniów na trzech poziomach kształcenia: podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym. W raporcie uwzględniono wybrane, dostępne w Polsce narzędzia psychometryczne, komercyjne i niekomercyjne, arkusze obserwacyjne i skale nominacyjne dla nauczycieli oraz metody stosowane w tzw. diagnostyce miękkiej (wywiad, obserwacja).Prezentację narzędzi poprzedza przegląd literatury przedmiotu i tzw. źródeł zastanych w celu usystematyzowania definicji i pojęć związanych z zagadnieniem zdolności, predyspozycji, diagnozy i charakterystyki ucznia zdolnego.W raporcie przedstawiono modele identyfikacji i diagnozy ucznia zdolnego, dostępne i stosowane w naszym kraju narzędzia diagnostyczne, a także godne polecenia narzędzia stosowane na świecie oraz regionalne i ponadregionalne programy wspierające uczniów zdolnych w Polsce.W pozycji tej zawarto również wyniki badania pilotażowego przeprowadzonego na potrzeby raportu, które dotyczyło dobrych praktyk, stosowanych przez nauczycieli i specjalistów w zakresie diagnozy zdolności uczniów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16905, 16904 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 192-205. Indeksy.
Książka dostarcza rzetelnej wiedzy na temat kompetencji społecznych i ich znaczenia dla funkcjonowania dziecka w otoczeniu społecznym. Omówiono w niej narzędzia ułatwiające nauczycielom diagnozę kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.Przedstawiono także propozycję sposobów poznawania umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym z perspektywy dziecka, rówieśników i nauczyciela.Diagnoza kompetencji społecznych dzieci może być punktem wyjścia w planowaniu pracy wychowawczej lub sposobem sprawdzenia efektów działań już podjętych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18516, 18945 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 808-895. Indeks.
Zalecana literatura przy rozdziałach.
Streszczenie rozdziałów również w języku angielskim.
Zaburzenia komunikacji pisemnej to zbiór tekstów, których autorami są najwybitniejsi polscy specjaliści w zakresie problematyki trudności w czytaniu i pisaniu. Tytułowe zaburzenia są w recenzowanej pozycji ukazane wieloaspektowo i z punktu widzenia różnych dziedzin wiedzy. To nie tylko wartościowa od strony naukowej publikacja, ale też książka o walorach praktycznych, pozwalająca nauczycielom, wychowawcom, logopedom czy rodzicom zrozumieć istotę problemów, które mogą występować w związku z opanowywaniem sztuki posługiwania się słowem pisanym. Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego LOGOPEDIA XXI WIEKU to jeden z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis. Obejmuje on. stworzenie serii monografii naukowych z zakresu najistotniejszych problemów współczesnej logopedii pod redakcją prof. UG, dra hab. Stanisława Milewskiego oraz prof. UG, dr hab. Ewy Czaplewskiej z Katedry Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego, pod oficjalnym patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
CZĘŚĆ I. Uwarunkowania oraz symptomatologia zaburzeń komunikacji pisemnej. Orientacje teoretyczne i perspektywy badawcze * ROZDZIAŁ 1. Zaburzenia komunikacji pisemnej - autorska propozycja modelu patomechanizmu dysleksji * ROZDZIAŁ 2. Komunikacja pisemna i jej zaburzenia w perspektywie logopedycznej * ROZDZIAŁ 3. Psycholingwinistyczny model nabywania czytania i pisania w języku polskim - perspektywa rozwojowa i kliniczna * ROZDZIAŁ 4. Trudności w czytaniu i pisaniu w kontekście różnych paradygmatów badawczych * ROZDZIAŁ 5. Jak neurobiologia wyjaśnia trudności w nauce czytania i pisania * ROZDZIAŁ 6. Klasyfikacja błędów w pisaniu * ROZDZIAŁ 7. Ortografia a umiejętność pisania * ROZDZIAŁ 8. Grafomotoryka i jej zaburzenia * ROZDZIAŁ 9. Umiejętność czytania - symptomatologia trudności * ROZDZIAŁ 10. Co nam mówi o czytaniu i jego zaburzeniach czysta aleksja u pacjentów z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego * ROZDZIAŁ 11. Paradoks dysleksji. Trudności nie tylko w sferze języka, czytania i pisania * CZĘŚĆ II. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z rozwojowymi i nabytymi zaburzeniami mowy * ROZDZIAŁ 12. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób z dyslalią * ROZDZIAŁ 13. Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi (SLI) * ROZDZIAŁ 14. Zaburzenia czytania u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym * ROZDZIAŁ 15. Zaburzenia pisania u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym * ROZDZIAŁ 16. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób niesłyszących i słabosłyszących - uwarunkowania i symptomatologia * ROZDZIAŁ 17. Trudności w czytaniu i pisaniu u osób niesłyszących i słabosłyszących - diagnoza i terapia * ROZDZIAŁ 18. Trudności w czytaniu i pisaniu w jąkaniu oraz giełkocie * ROZDZIAŁ 19. Zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z dyzartrią * ROZDZIAŁ 20. Komunikacja pisemna w zespołach afazji. Zaburzenia pisania * ROZDZIAŁ 21. Patologia prawej półkuli a komunikacja pisemna * ROZDZIAŁ 22. Zaburzenia komunikacji pisemnej u osób z chorobą Alzheimera * CZĘŚĆ III. Diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu. Wspomaganie rozwoju, terapia * ROZDZIAŁ 23. Teoretyczne podstawy procesu diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu * ROZDZIAŁ 24. Procedury diagnozowania dysleksji rozwojowej w poradnictwie * ROZDZIAŁ 25. Diagnoza ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się w obszarze czytania i pisania z wykorzystaniem baterii diagnostycznej IBE * ROZDZIAŁ 26. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z zaburzeniami czytania i pisania oraz rozwoju językowego * ROZDZIAŁ 27. Psychometryczne podstawy diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu czyli dlaczego potrzebujemy testów * ROZDZIAŁ 28. Rozpoznawanie dysleksji rozwojowej u dzieci dwujęzycznych - przekonania, dylematy, kontrowersje * ROZDZIAŁ 29. Starszy uczeń z dysleksją - problemy i wyzwania dla systemu edukacyjnego * ROZDZIAŁ 30. Postępowanie terapeutyczne w przypadku dysleksji rozwojowej * ROZDZIAŁ 31. Wspomaganie rozwoju językowego dzieci z trudnościami w opanowaniu czytania i pisania (ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z dysleksją rozwojową) * ROZDZIAŁ 32. Metoda dobrego startu MDS Marty Bogdanowicz w kształtowaniu komunikacji pisemnej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19014 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Są to pierwsze tak duże polskie badania jakościowe z obszaru pedagogiki zdolności, odnoszące się do powszechnej praktyki edukacyjnej. (...) Autorka w interesujący sposób przedstawiła doświadczenia innych krajów w obszarze kształcenia uczniów zdolnych - jest to bardzo wartościowy poznawczo fragment, ponieważ niektóre systemy są w Polsce zaprezentowane po raz pierwszy. (...) Książka stanowi znakomity przykład metodologiczny - pokazanie różnic w badaniu tej samej rzeczywistości przy zastosowaniu różnych metod. (...) Czas przeprowadzenia badań i opublikowania książki sprzyja monitorowaniu zmian wprowadzanych w systemie wsparcia ucznia zdolnego od roku szkolnego 2011/12". [z recenzji wydawniczej prof. nadzw. dr hab. Teresy Gizy ] Bohaterem książki Beaty Dyrdy jest uczeń zdolny, niezwykle barwna postać naszych czasów; postać-marzenie milionów rodziców i dziesiątków tysięcy nauczycieli. Tożsamość tego bohatera na kartach tej znakomitej książki krystalizuje wiele współczesnych problemów i kontrowersji współczesnej edukacji. (...) Mogę stwierdzić jednoznacznie, że badania stanowią niezaprzeczalny i oryginalny wkład dr Beaty Dyrdy do pedagogiki zdolności i to zarówno na poziomie polskich, jak i europejskich nauk o edukacji. (...) Pragnę też stwierdzić, że narracje Autorki są dynamiczne i otwarte; dając czytelnikowi możliwość dokonania własnych interpretacji omawianych zagadnień. (...) Wpisując się w założenia społecznego konstruktywizmu, dr Beata Dyrda znakomicie pokazuje - zarówno w części teoretycznej, jak i badawczej - w jaki sposób kategoria zdolności sama w sobie oraz postać ucznia zdolnego są (re)konstruowane zarówno na poziomie społecznym (w tym także instytucjonalnym) oraz-jednostkowym. [z recenzji wydawniczej prof. zw. dra hab. Zbyszko Melosika]
Wstęp * Rozdział 1. Problematyka zdolności i ucznia zdolnego w pedagogice - pojęcia i koncepcje teoretyczne * 1.1. Pojęcie zdolności i koncepcje zdolności - próba syntezy * 1.2. Kształtowanie się pedagogiki zdolności jako subdyscypliny pedagogicznej * 1.3. Uczeń zdolny jako przedmiot zainteresowań pedagogiki zdolności * Rozdział 2. Problematyka zdolności i jednostek zdolnych w perspektywie socjologiczno-pedagogicznej i ekonomicznej * 2.1. Zdolności i jednostki zdolne w kontekście socjokulturowym * 2.2. Problematyka zdolności i jednostek zdolnych w ujęciu ekonomicznym * Rozdział 3. Prawne podstawy kształcenia uczniów zdolnych * 3.1. Kształcenie uczniów zdolnych w kontekście prawa międzynarodowego * 3.2. Kształcenie uczniów zdolnych w dokumentach polskiego prawa oświatowego * Rozdział 4. Kształcenie i wspieranie rozwoju jednostek zdolnych w wybranych państwach świata * 4.1. Kształcenie uczniów zdolnych w systemie oświaty Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej * 4.2. Kształcenie uczniów zdolnych w europejskich systemach oświatowych * 4.3. Kształcenie uczniów zdolnych w innych krajach świata * 4.4. Kształcenie uczniów zdolnych a procesy standaryzacji * 4.5. Wybrane standardy w zakresie pracy z uczniami zdolnymi * 4.6. Najważniejsze światowe tendencje w kształceniu uczniów zdolnych * Rozdział 5. Współczesna szkoła jako środowisko rozwoju zdolności uczniów * 5.1. Przegląd badań nad szkołą jako inhibitorem zdolności i uzdolnień uczniów * 5.2. Szkoła wspierająca rozwój zdolności uczniów * 5.3. Rola nauczyciela ucznia zdolnego - charakterystyki osobowościowe i kompetencyjne * 5.4. Przygotowanie zawodowe nauczycieli do pracy z uczniem zdolnym * Rozdział 6. Społeczno-kulturowe i środowiskowe perspektywy zjawiska syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych (SNOS) * 6.1. Trudności definicyjne oraz kryteria identyfikacji uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych * 6.2. Charakterystyki uczniów z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych * 6.3. Uwarunkowania środowiska rodzinnego a problem zaniżonych osiągnięć * 6.4. Relacje interpersonalne w grupie rówieśniczej a problem zaniżonych wyników w nauce * 6.5. Uwarunkowania środowiska szkolnego a problem zaniżonych osiągnięć * 6.6. Zróżnicowanie środowiska kulturowego a problem zaniżonych osiągnięć * 6.7. Uczniowie zdolni ze specyficznymi problemami w nauce a problem syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych * 6.8. Działania interwencyjne wobec uczniów zdolnych z syndromem nieadekwatnych osiągnięć szkolnych * 6.9. Próba syntezy i wskazówki do dalszych badań nad problemem * Rozdział 7. Metodologiczne podstawy badań własnych * 7.1. Teoretyczne podstawy wspomagania i wspierania rozwoju człowieka - ujęcia psychopedagogiczne * 7.2. Metodologiczne założenia koncepcji badań własnych edukacyjnego wspierania rozwoju uczniów zdolnych * 7.3. Typ i przedmiot badań własnych * 7.4. Cele, problematyka i procedura badawcza * 7.5. Dobór próby badawczej i organizacja badań * Rozdział 8. Instytucjonalne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych w badaniach własnych * 8.1. Charakterystyka badanych szkół * 8.2. Organizacja pracy szkoły w zakresie pracy z uczniami zdolnymi w świetle zapisów wewnątrzszkolnych dokumentów prawa oświatowego * 8.3. Wspieranie rozwoju uczniów zdolnych w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły * 8.4. Wybrane egzemplifikacje wewnątrzszkolnych specjalnych projektów i nowatorskich działań w zakresie rozwijania zdolności i uzdolnień uczniów - przykłady dobrej praktyki * 8.5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniom zdolnym - narracje badanych pedagogów w zakresie wspierania rozwoju uczniów zdolnych * Rozdział 9. Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych w szkole w percepcji badanych nauczycieli * 9.1. Struktura badanej grupy nauczycieli * 9.2. Obraz ucznia zdolnego w teoriach implicite badanych nauczycieli * 9.2.1. Pozytywne zachowania uczniów zdolnych w percepcji badanych nauczycieli * 9.2.2. Negatywne zachowania uczniów zdolnych w percepcji badanych nauczycieli * 9.2.3. Działania wychowawcze podejmowane przez nauczycieli wobec negatywnych zachowań uczniów zdolnych * 9.3. Ocena kompetencji merytoryczno-metodycznych w zakresie pracy z uczniem zdolnym posiadanych przez badanych nauczycieli * 9.4. Deklarowane formy i metody pracy z uczniem zdolnym stosowane przez badanych nauczycieli * 9.5. Trudności organizacyjno-dydaktyczno-wychowawcze w pracy z uczniami zdolnymi w opinii badanych nauczycieli * 9.6. Rodzaje zdolności, uzdolnień uczniów a percepcja nauczycieli w zakresie wspierania ich rozwoju w szkole * 9.7. Oferta dydaktyczno-wychowawcza dla uczniów zdolnych w badanych szkołach w opinii nauczycieli * 9.8. Specjalne potrzeby uczniów zdolnych w opinii badanych nauczycieli * 9.9. Działania pedagoga szkolnego podejmowane w szkołach w opinii badanych nauczycieli * 9.10. Ocena współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczna w zakresie opieki nad uczniem zdolnym przez badanych nauczycieli * 9.11. Wiedza i doświadczenia badanych nauczycieli związane z występowaniem syndromu nieadekwatnych osiągnięć szkolnych * 9.12. Nauczycielska ocena działań podejmowanych w szkole oraz postulaty badanych w zakresie powinności szkoły w pracy z uczniami zdolnymi * 9.13. Potrzeba standardów w zakresie pracy z uczniami zdolnymi w opinii badanych nauczycieli * 9.14. Zróżnicowanie badanych nauczycieli w zakresie stopnia samooceny kompetencji diagnozowania zdolności i uzdolnień uczniów z uwzględnieniem zmiennych: płeć, staż pracy i lokalizacja szkoły * 9.15. Zróżnicowanie badanych nauczycieli w zakresie stopnia samooceny wiedzy i umiejętności metodycznych w pracy z uczniami zdolnymi z uwzględnieniem zmiennych: płeć, staż pracy i lokalizacja szkoły * Rozdział 10. Wspieranie rozwoju zdolności i uzdolnień w narracjach biografii edukacyjnych badanych uczniów zdolnych * 10.1. Dzieciństwo i sytuacja rodzinna uczniów zdolnych * 10.2. Identyfikacja zdolności i uzdolnień w narracjach badanych uczniów zdolnych * 10.3. Środowisko szkolne w narracjach uczniów zdolnych * 10.4. Rola instytucji pozaszkolnych we wspieraniu uzdolnień uczniów * 10.5. Relacje uczniów zdolnych z rówieśnikami * 10.6. Czas wolny i zainteresowania uczniów zdolnych * 10.7. Samoocena i obraz siebie badanych uczniów zdolnych * 10.8. Przeszkody i ograniczenia w rozwoju zdolności i uzdolnień u badanych uczniów * 10.9. Sukcesy i autorytety jako wsparcie rozwoju zdolności i uzdolnień uczniów * 10.10. Aspiracje i plany rozwojowe w narracjach badanych uczniów zdolnych * Podsumowanie i wnioski ukierunkowane na optymalizację procesu edukacyjnego wspierania rozwoju uczniów zdolnych * Aneks 1. Wybrane fragmenty analizowanych dokumentów * Aneks 2. Zestawienie badanych osób zdolnych z uwzględnieniem wieku, płci, rodzaju zdolności i uzdolnień, szczebla edukacji, miejsca zamieszkania i sytuacji rodzinnej * Aneks 3. Narzędzia badawcze
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16083 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 273-279.
Książka Ewy Górniewicz to obszerne studium, którego lektura pozwala czytelnikowi w przystępny sposób poznać teoretyczne oraz metodyczne założenia diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu. Jej treść została ujęta w trzy rozdziały. Pierwszy z nich przynosi m.in. ogląd takich kwestii jak: czytanie i pisanie w ujęciu behawioralnym, funkcjonalna analiza tego procesu, a także jego neuroanatomiczna organizacja. Omówione zostały tu ponadto trudności w czytaniu i pisaniu ze szczególnym uwzględnieniem dysleksji rozwojowej. W kolejnym rozdziale obszernej analizie poddano nie tylko samą istotę diagnozy trudności w czytaniu i pisaniu - jej pojęcie, definicje, cele i zasady - ale i zaprezentowano typy diagnoz odnoszących się do tytułowej kwestii. Naświetlono także podstawy prawne diagnozy pedagogicznej, co ma niebagatelne znaczenie dla pedagogów i psychologów szkolnych oraz zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Szczególną wartość, zwłaszcza dla wspomnianych tu praktyków, posiada rozdział trzeci, w którym Autorka skupiła się na procesie pedagogicznego diagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu najmłodszych uczniów szkół podstawowych, dodatkowo różnicując podejście dla uczniów klas I oraz uczniów klas II-III. W centrum uwagi znalazły się wskazania dla terapeuty pedagogicznego realizującego postępowanie badawcze w zakresie badania mowy i języka, znajomości liter w izolacji, czytania oraz pisania. Dopełnieniem tego są zamieszczone w formie aneksu autorskie narzędzia przydatne w realizacji badania, stanowiące samoistną wartość rekomendowanej książki. Zauważyła to także w recenzji wydawniczej dr hab. Krystyna Żuchelkowska - profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w której m.in. czytamy: ".Dzieciom mającym trudności w czytaniu i pisaniu trzeba pomóc. Aby pomoc ta była skuteczna, najpierw należy rozpoznać trudności w czytaniu i pisaniu, co wcale nie jest łatwe. Dlatego też dobrze się stało, że Pani dr Ewa Górniewicz zajęła się problematyką związaną z diagnozowaniem trudności w czytaniu i pisaniu. Jest to problematyka o istotnym znaczeniu dla edukacji wczesnoszkolnej, chociażby z tego powodu, że w czasach współczesnych od 10 do 15 uczniów danego rocznika ma trudności w czytaniu i pisaniu. (.) Uznanie i szacunek budzi fakt, że wszystkie narzędzia do zdiagnozowania trudności w czytaniu i pisaniu Autorka opracowała samodzielnie, dbając o to, by spełniały warunki obiektywności i standaryzacji. (.) Przedłożona do recenzji wydawniczej książka Pani dr Ewy Górniewicz w pełni zasługuje na opublikowanie. Jej treść w pełni odpowiada tematowi określonemu w tytule. Pokazuje, że chcąc świadomie oraz z dobrym skutkiem likwidować trudności w czytaniu i pisaniu, należy je rozpoznać na określonym etapie edukacyjnym. Daje to podstawę do stwierdzenia, że książka będzie dobrze służyła nauczycielom wczesnej edukacji i kandydatom do tego zawodu, a także rodzicom, którzy pomagają dzieciom w opanowaniu umiejętności czytania i pisania".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19374 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Diagnoza w socjoterapii / redakcja naukowa Ewa Grudziewska. - Warszawa : Difin, 2017. - 160 stron : il. ; 23 cm.
(Engram)
Bibliografia przy rozdziałach.
Książka ma na celu wzbogacenie warsztatu diagnostycznego wszystkich osób, które zawodowo zajmują się socjoterapią, a także nauczycieli i wychowawców na co dzień pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz studentów, którzy wiążą swoją zawodową przyszłość z pracą o charakterze wychowawczo-terapeutycznym.Publikacja zawiera propozycje konkretnych narzędzi diagnostycznych, które można wykorzystać w trakcie procesu diagnostycznego dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz młodzieży, a także w diagnozie kompetencji osoby socjoterapeuty.
Rozdział 1. Diagnoza w socjoterapii – założenia teoretyczne * Katarzyna Klonowska * * Rozdział 2. Diagnoza socjoterapeutyczna dzieci w wieku przedszkolnym * Małgorzata Chojak * * Rozdział 3. Rozwój seksualny dzieci w wieku przedszkolnym – norma i objawy niepokojące * Beata Drobek-Ziemińska * * Rozdział 4. Wybrane aspekty diagnozy w socjoterapii dzieci w młodszym wieku szkolnym * Ewa Trojanowska * * Rozdział 5. Diagnoza socjoterapeutyczna młodzieży * Joanna Kata * * Rozdział 6. Kompetencje socjoterapeuty – zagadnienia diagnostyczne * Ewa Grudziewska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18539 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 190-195.
Pozycja, którą musi znać każdy nauczycielTa oczekiwana przez środowisko nauczycielskie książka autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej przedstawia całościową koncepcję diagnozy nauczycielskiej w zakresie wspomagania rozwoju i edukacji matematycznej dzieci na poziomie przedszkola i klas 1-3 szkoły podstawowej. Jako publikacja przeznaczona dla nauczycieli-praktyków, książka zawiera wyczerpujące i użyteczne opisy metod, narzędzi i procedur badawczych stosowanych w diagnozie nauczycielskiej oraz wskazówki do interpretacji wyników diagnozy, ułatwiające formułowanie wniosków do własnej działalności pedagogicznej. Czytelnik znajdzie w niej także scenariusze eksperymentów służących rozpoznawaniu matematycznych uzdolnień u dzieci. Opisaną przez Autorki nauczycielską diagnozę edukacji matematycznej można stosować w odniesieniu do grupy dzieci, aby określić, jaki poziom reprezentuje, oraz do poszczególnych dzieci, aby uchwycić różnice indywidualne w zakresie wiedzy i umiejętności. Daje to nauczycielowi możliwość "dostrzeżenia" i wspomagania zarówno dzieci, które wykazują uzdolnienia matematyczne, jak i dzieci, które wymagają działań dydaktyczno-wyrównawczych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17093 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 100-103.
Książka udostępnia nauczycielowi profesjonalne GOTOWE narzędzia diagnostyczne.Wyjątkowość treści prezentowanych w publikacji podkreśla fakt, że, według Autorek, nieporozumienia w zakresie stosowania metody obserwacji wynikają z niedostatków publikacji poświęconych nauczycielskiej diagnozie i braku sprawdzonych narzędzi diagnostycznych. Autorki mają nadzieję, że ich starania wprowadzenia zmian przyczynią się do takiego wychowania i edukacji dzieci, aby lepiej wiodło się im w szkole i dorosłym życiu.Publikacja zawiera:Najważniejsze ustalenia dotyczące gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkolePodstawy merytoryczne, uzasadnienie i cele nauczycielskiej diagnozyInformacje o tym, dlaczego w ramach diagnozy gotowości dzieci do nauki szkolnej trzeba fachowo prowadzić obserwację i analizować dziecięce kompetencjeOpisy organizowania obserwacji i analizy funkcjonowania dzieciOpis pułapek, w jakie wpadają nauczyciele podczas obserwowania dzieci w ramach diagnozy gotowości do nauki szkolnejNauczycielska diagnoza dziecięcych czynności samoobsługowych, sprawności ruchowych, funkcjonowania dzieci w trakcie zabawy, podejmowania i realizowania przez dzieci zadańEksperymenty diagnostyczne, organizacja, przebieg zajęć i obserwacjeCele nauczycielskiej diagnozy realizowanej w eksperymentach diagnostycznych wykonywanych przez dzieci indywidualnie i zespołowoSposoby notowania wyników obserwacji w zbiorczych arkuszach diagnostycznych, interpretacje i formułowanie działań w zakresie skuteczniejszego realizowania zadań przez dzieciArkusze diagnostyczne i rysunki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16338, 15930 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 422-[439]. Indeks.
Publikacja składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich wprowadza w problematykę badań diagnostycznych w naukach społecznych, wskazuje na podstawowe terminy stosowane w badaniach diagnostycznych, przedstawia proces diagnozowania w ujęciu wąskim i szerokim, eksponuje etyczny wymiar diagnozowania oraz podstawowe błędy diagnostyczne. W rozdziale drugim podjęłam problematykę diagnozowania psychologicznego dla potrzeb dydaktyczno-wychowawczych, podkreślając specyfikę diagnozowania psychologicznego, obszary problemowe, modele i etapy diagnozowania w psychologii oraz istotę i zakres diagnozowania psychologicznego dla potrzeb pedagogiki. Zostały opisane w nim również poszczególne subdyscypliny psychologii i ich rola w diagnozowaniu dla potrzeb pedagogiki, przy podkreśleniu swoistości diagnostyki psychopedagogicznej. Rozdział trzeci został poświęcony charakterystyce badań diagnostycznych w pedagogice. Zwróciłam w nim uwagę na specyfikę i odrębność diagnostyki pedagogicznej, odnosząc się do poglądów prekursorów diagnozowania pedagogicznego oraz opisując rodzaje i typy diagnoz stosowanych w pedagogice współczesnej. Nawiązujący do niego rozdział czwarty jest poświęcony praktycznej metodologii diagnozowania. Zaprezentowałam w nim strategie badań diagnostycznych w pedagogice, zwracając uwagę na różnice w podejściu diagnostycznym w paradygmacie ilościowym, jakościowym oraz w modelu eklektycznym, a także na różnorodność zmiennych i wskaźników diagnostycznych (zarówno w ujęciu wąskim, jak i szerokim). [fragment Wstępu]
Rozdział I * BADANIA DIAGNOSTYCZNE W NAUKACH O WYCHOWANIU - USTALENIA WSTĘPNE * 1.1. Terminologia, istota i zakres badań diagnostycznych * 1.1.1. Diagnoza a badania diagnostyczne - rozpoznawcze * 1.1.2. Podstawowe terminy stosowane w badaniach diagnostycznych * 1.1.3. Proces diagnozowania w ujęciu szerokim * 1.1.4. Ujęcie wąskie procesu diagnozy * 1.2. Etyczny wymiar diagnozowania * 1.3. Błędy diagnostyczne * Rozdział II * DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA W SŁUŻBIE POTRZEB DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZYCH * 2.1. Podstawy prawne * 2.2. Diagnoza psychologiczna - specyfika i zakres * 2.3. Obszary problemowe i modele diagnozowania psychologicznego * 2.4. Etapy procesu diagnozowania w psychologii * 2.5. Diagnoza psychologiczna dla celów dydaktyczno-wychowawczych * 2.5.1. Istota i zakres diagnozowania psychologicznego dla potrzeb pedagogiki * 2.5.2. Subdyscypliny psychologii a diagnozowanie dla potrzeb pedagogiki * 2.5.3. Etapy procesu diagnozowania psychologicznego dla potrzeb pedagogiki * 2.5.4. Diagnostyka psychopedagogiczna * Rozdział III * BADANIA DIAGNOSTYCZNE W PEDAGOGICE * 3.1. Prekursorzy diagnozowania pedagogicznego * 3.2. Istota i zakres diagnozy pedagogicznej * 3.3. Etapy procesu diagnozowania w pedagogice (ujęcie szerokie) * 3.3.1. Działania preparacyjne * 3.3.2. Opis diagnostyczny * 3.3.3. Ocena diagnostyczna * 3.3.4. Konkluzja * 3.4. Etapy diagnozowania problemów dydaktyczno-wychowawczych (ujęcie wąskie) * 3.5. Rodzaje i typy diagnoz pedagogicznych * Rozdział IV * Strategie badań diagnostycznych w pedagogice * 4.1. Metodologia diagnozowania - wyjaśnienia definicyjne * 4.2. Różnice w podejściu diagnostycznym w paradygmacie ilościowym i jakościowym * 4.2.1. Badania diagnostyczne według reguł modelu ilościowego * 4.2.2. Badania diagnostyczne według reguł modelu jakościowego * 4.2.3. Badania diagnostyczne bazujące na metodologicznej triangulacji * 4.3. Rola norm w diagnozowaniu pedagogicznym * 4.4. Zmienne (cechy) diagnostyczne * 4.4.1. Ujęcie wąskie (praktyczne) * 4.4.2. Ujęcie szerokie (badawcze) * 4.5. Wskaźniki diagnostyczne * 4.5.1. Ujęcie szerokie (badawcze) * 4.5.2. Ujęcie wąskie (praktyczne) * Rozdział V * METODY DIAGNOZOWANIA PEDAGOGICZNEGO * 5.1. Metody badawcze a metody diagnozowania * 5.1.1. Metody diagnozowania- ujęcie szerokie (badawcze) 5.1.1.1. Monografia pedagogiczna * 5.1.1.2. Metoda indywidualnych przypadków a studium przypadku * 5.1.1.3. Sondaż diagnostyczny * 5.1.1.4. Metoda eksperymentalna * 5.1.2. Metody diagnozowania-ujęcie wąskie (praktyczne) * Rozdział VI * TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE * 6.1. Pojęcie technik diagnostycznych (badawczych) i ich klasyfikacje * 6.1.1. Ankieta * 6.1.2. Wywiad i rozmowa * 6.1.3. Obserwacja naukowa i diagnostyczna * 6.1.4. Skale, skalowanie (ratings) * 6.1.5. Technika analizy dokumentów (dokumentoskopia) i wytworów * 6.1.6. Testy * 6.1.7. Techniki socjometryczne * 6.1.8. Techniki projekcyjne * Rozdział VII * NARZĘDZIA DIAGNOSTYCZNE * 7.1. Narzędzia diagnostyczne - pojęcie i rola * 7.2. Kwestionariusz jako narzędzie badawcze * 7.3. Przegląd narzędzi diagnostycznych stosowanych w pedagogice * 7.3.1. Kwestionariusz ankiety * 7.3.2. Kwestionariusz wywiadu * 7.3.3. Arkusz, dziennik i scheduła obserwacyjna * 7.3.3.1. Arkusz obserwacyjny * 7.3.3.2. Dziennik obserwacji * 7.3.3.3. Scheduła obserwacyjna * 7.3.4. Kwestionariusz testu * 7.3.5. Inwentarze osobowościowe * Rozdział VIII * WZORY NARZĘDZI DIAGNOSTYCZNYCH * 8.1. Kwestionariusz ankiety * 8.2. Kwestionariusz wywiadu skategoryzowanego (ogólne zasady konstrukcji) * 8.3. Kwestionariusz wywiadu pogłębionego w tłumaczeniu i opracowaniu Henryka Mizerka * 8.4. Arkusz obserwacyjny - przykład * 8.5. Scheduła obserwacyjna ogólna Czesława Nowaczyka * 8.6. Test dla rodziców Davida Lewisa * 8.7. Nauczycielski kwestionariusz obserwacji umiejętności ucznia Samuela Ralpha Laycocka * 8.8. Arkusz obserwacji czytania - dla nauczyciela * 8.9. Nauczycielski formularz rozpoznawania inteligencji uczniów Judy W. Eby * 8.10. Arkusz do analizy celów życiowych (skala trójstopniowa jako forma kafeterii - fragment narzędzia autorskiego) * 8.11. Test do badania poziomu sprawności manualnej i percepcji wzrokowej Haliny Spionek * 8.12. Test do badania poziomu analizy i syntezy słuchowej wyrazów Ireny Styczek * 8.13. Test do badania mowy i myślenia uczniów * 8.14. Arkusz zachowania się ucznia Barbary Markowskiej * 8.15. Kwestionariusz zachowania się dziecka w przedszkolu i szkole [CBI] Earla S. Schaefera i May Aaronson, opracowanie polskie Józefa Rembowskiego * 8.16. Kwestionariusz diagnozy ucznia Joanny Tomczak i Renaty Ziętary * 8.17. Karta oceny rozwoju ucznia Anny Babki * 8.18. Karta oceny rozwoju ucznia rozwijającego się w sposób prawidłowy (rozwój harmonijny) - uczeń rozpoczynający naukę szkolną Anny Babki * 8.19. Skala ryzyka dysleksji-SRD Marty Bogdanowicz * 8.20. Kwestionariusz objawów dysleksji u dorosłych [KODD] Michaela Vinegrada * 8.21. Kwestionariusz dla rodziców Marii Ziemskiej * 8.22. Kwestionariusz stosunków między dziećmi a rodzicami (jako metoda badania postaw rodzicielskich) Anny Roe i Marvina Siegelmana, autoryzowany przekład W.S. Kowalskiego * 8.23. Skala postaw rodzicielskich w opracowaniu Mieczysława Plopy * 8.24. Kwestionariusz rozumienia empatycznego Andrzeja Węglińskiego * 8.25. Kwestionariusz Henry`ego Alexandra Murraya do diagnozy potrzeb psychicznych * 8.26. Kwestionariusz Henry`ego Alexandra Murraya do diagnozy cech, uczuć, upodobań i skłonności * 8.27. Test socjometryczny * 8.28. Test socjometryczny - badanie opinii o wybranych uczniach w ocenie pozostałych członków zespołu klasowego "Zgadnij, kto to?" * 8.29. Narzędzie socjometrii - "Plebiscyt życzliwości i niechęci" * 8.30. Kwestionariusz gotowości do zmiany Roberta Kriegela, Davida Brandta * 8.31. Kwestionariusz ról zespołowych Raymonda Mereditha Belbina (A Self Perception Inventory) * 8.32. Arkusz ewaluacyjny - przykład I * 8.33. Arkusz ewaluacyjny - przykład II * 8.34. Kwestionariusz samoewaluacyjny skierowany do osób prowadzących wykłady/ćwiczenia * 8.35. Arkusz ewaluacyjny. Ogólna ocena jakości oferty dydaktycznej oraz sposobu jej realizacji na studiach
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19025, 19024, 16290 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy pracach.
Publikacja dotyczy diagnozowania różnych obszarów kompetencji edukacyjnych uczniów podczas sytuacji edukacyjnych w klasach I-III. Nie mamy tu zatem do czynienia z diagnozowaniem rozwoju dziecka w określonych obszarach funkcjonowania, ale określaniem kompetencji dzieci w procesie uczenia się. Autorki nie eksponują diagnozy jako wyodrębnionego z czynności szkolnych, osobnego aktu, ale przedstawiają działania diagnostyczne jako element integralny codziennych zajęć szkolnych. Tak rozumiana diagnoza jest częścią realizacji przyjętego przez nauczyciela programu nauczania.Co bardzo cenne i koncepcyjnie owocne, w zamyśle książki można zidentyfikować bezpośrednie nawiązania do społeczno-kulturowej odmiany konstruktywizmu. I choć nie jest to wyartykułowane wprost, to ujmowanie diagnozowania pedagogicznego w sposób dynamiczny, procesualny, zakotwiczone jest właśnie w tej perspektywie. W podejściu konstruktywistycznym zrywa się z koncentrowaniem uwagi na wyizolowanych z kontekstu dydaktycznego sytuacjach diagnostycznych, a wskazuje skupienie na przebiegu procesu edukacyjnego i jego specyficznych uwarunkowaniach poznawczych, emocjonalnych i społecznych. W tak rozumianej diagnozie istotne staje się rozpoznanie zasobów indywidualnych dziecka oraz określenie strefy jego aktualnego i najbliższego rozwoju. Podejście konstruktywistyczne uwidacznia się też w docenianiu roli uczniowskiego błędu i przesunięciu punktu uwagi diagnosty z analizowania uczniowskiego wytworu na analizę czynności podejmowanych przez dziecko w procesie uczenia się.Z recenzji wydawniczej dr hab., prof. UWM Marzenny Nowickiej
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 17160 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 13805 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48496 (1 egz.)
Kaucja: 30,40 zł
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4263, 4262 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Podręczniki i Skrypty Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 1644-0552 ; 58)
Bibliogr. przy rozdz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 4833 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nowa psychologia dysleksji / Grażyna Krasowicz-Kupis ; recenzent dr hab. Aneta Borkowska prof. UMCS. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. - 382, [1] strona : ilustracje, wykres ; 24 cm.
Bibliografia, netografia na stronach [331]-374. Indeks.
Nowa psychologia dysleksji nie jest drugim wydaniem Psychologii dysleksji, ale jej całkowicie nową wersją. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikom najnowszych zmian w rozumieniu zjawiska, wyników nowych badań i aktualnych trendów dotyczących diagnozy i terapii tego zaburzenia. W Nowej psychologii dysleksji w porównaniu z jej pierwszą wersją czytelnik znajdzie: - rozbudowaną tematykę ryzyka dysleksji, zwłaszcza z uwzględnieniem rodzinnego ryzyka, dotychczas rzadko w Polsce omawianego, - część poświęconą mechanizmom czytania oraz prezentację modelu nabywania czytania i pisania w języku polskim, - rozbudowaną część dotyczącą diagnozowania i interwencji, szczególnie omówienie narzędzi diagnostycznych i procedur diagnozowania. Na nowo spojrzymy na dysleksję z perspektywy modelu biopsychospołecznego, modyfikując stosowany wcześniej model opisu zaburzeń rozwojowych autorstwa Uty Frith (1985), m.in. poprzez wprowadzenie modelu wieloczynnikowego Bruce’a F. Penningtona (2009). "Nowa psychologia dysleksji to doskonałe kompendium najbardziej aktualnej wiedzy na temat trudności w czytaniu i pisaniu. Odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, głównie ze strony profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy z różnych powodów nie mogą w sposób optymalny realizować zadań stawianych przed nimi przez system edukacji. Jest to także książka ważna dla osób pracujących w obszarze nauki - stanowi bowiem doskonały, systematyczny przegląd współczesnych badań nad dysleksją, w oparciu o starannie wyselekcjonowaną, bogatą literaturę. Z lektury monografii wyłania się złożony obraz omawianego zaburzenia. Jednym z pierwszych problemów jest konieczność uporządkowania wiedzy na temat zjawiska dysleksji rozwojowej, choćby ze względu na niejednolitą terminologię oraz zróżnicowane sposoby definiowania, co Autorka realizuje systematycznie i skrupulatnie." Z recenzji dr hab. Anety R. Borkowskiej, prof. UMCS
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20239 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Aneks.
Bibliogr. s. 217-230.
1. DLACZEGO PEDAGOGIKA WŁĄCZAJĄCA? * 1.1. Idea samostanowienia na tle przeobrażeń społecznych współczesnego świata * 1.2. Pedagogika włączająca – baza dla samostanowienia * 1.3. Złożoność zadań nauczyciela * 1.4. Miejsce dziecka * 2. KONSEKWENCJE PUŁAPEK CYWILIZACYJNYCH DLA ROZWOJU CZŁOWIEKA * 2.1. Skażone środowisko a problemy rozwoju dziecka * 2.2. Spłaszczenie czasowe – zaplątani w sieci * 2.3. Homo sapiens czy cyborg a „dzieci na miarę” * 2.3.1. Dziecko przed szklanym ekranem * 3. WSPÓŁCZESNA RODZINA W PRZECIĄGU * 3.1. Kryzys tożsamości i ról * 3.2. Instytucja niani – nieobecni rodzice * 3.3. Rodzina zagrożona wykluczeniem społecznym * 3.4. Rodzina niepełna * 3.5. Rodzina z problemem alkoholowym * 4. WCZESNY ROZWÓJ DZIECKA JAKO WYPADKOWA NAKŁADAJĄCYCH SIĘ, WZAJEMNYCH ODDZIAŁYWAŁ * 4.1. Więź dziecka z matką, konsekwencje osłabienia więzi * 4.2. Dojrzewanie procesów integracji sensorycznej i zakłócenia jej rozwoju * 4.3. Cały ten „bagaż” * 5. RÓŻNORODNOŚĆ W JEDNOŚCI, CZYLI „WSZYSTKIE DZIECI NASZE SĄ” – WCZESNE MANIFESTACJE TRUDNOŚCI DZIECKA Z PUNKTU WIDZENIA ZADAŁ DLA NAUCZYCIELA * 5.1. Boję się, że będę się bać – o dzieciach zagrożonych fobią społeczną * 5.1.1. Dziecko z lękiem społecznym w kontaktach z innymi * 5.2. Krzywdzone dziecko – zaburzone zachowanie * 5.3. J eszcze raz, ale inaczej o dzieciach, które zostały pozbawione miłości (zaburzenia więzi i trudności dzieci adoptowanych) * 5.3.1. Co to jest zaburzenie więzi? * 5.3.2. Dziecko adoptowane w rodzinie * 5.4. Dzieci, które muszą pokonać chorobę (dziecko przewlekle chore w placówce edukacyjnej na przykładzie ucznia z cukrzycą) * 5.5. Gdy się wydaje, że dziecko mogłoby więcej, ale mu się nie chce. O „błaznach klasowych”, dzieciach niezgrabnych i „niesfornych” * 5.5.1. Dwie różne historie dzieci z cechami nadpobudliwości psychoruchowej * 8 DOSTRZEC DZIECKO z perspektywy edukacji włączającej * 5.6. „Czy można zerwać jabłko narysowane na papierze?” – w kręgu trudności * dziecka z niepełnosprawnością intelektualną * 5.7. Dziwne i niepojęte dziecko z cechami autystycznymi (tytuł zapożyczony od Delacato 1995) * 5.8. O dzieciach, które się gubią w świecie znaczeń nadanych przez słowa * 5.9. Gdy świat nie ma kolorów. Dzieci niewidome i niedowidzące * 5.10. Ruchy, nad którymi nie ma kontroli * 6. ZNACZENIE WCZESNEGO ROZPOZNAWANIA TRUDNOŚCI DZIECKA DLA UKIERUNKOWANIA DALSZEGO POSTĘPOWANIA DIAGNOSTYCZNEGO * 6.1. Psychomotoryka – Nihil novi sub sole – a jednak * 6.2. Co może nam ujawnić uważna obserwacja dziecka? * 6.3. Możliwości badania rozwoju umysłowego, emocjonalnego dziecka i jego społecznej wzajemności * 6.3.1. Wybrane próby do badania rozwoju umysłowego dziecka * 6.3.2. Rozwój emocjonalny i społeczny oraz społeczna wzajemność * 6.4. Sekrety dziecka ukryte w rysunku * 6.5. Kogo chowasz pod swoim parasolem? – miejsce dziecka w grupie rówieśniczej * 6.6. Jeszcze o krok głębiej – wykorzystanie wybranych testów psychomotorycznych i psychopedagogicznych * 6.6.1. MOT 4 -6 (Motoriktest für vier – bis Sechsjährige Kinder), więcej niż przesiewowy test psychomotoryczny * 6.6.2. PST (Der Psychomotorische Screening Test), Psychomotoryczny test przesiewowy do badania dzieci 7 -8 lat * 6.6.3. Bateria metod oceny rozwoju psychofi zycznego dzieci pięcioletnich i sześcioletnich – wersja skrócona. Bateria – 5/6S * 7. WYBRANE METODY WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA Z PRZYKŁADOWYM ZASTOSOWANIEM * 7.1. Arteterapia * 7. 2. Relaksacja i joga * 7.3. Metoda M. i C. Knillów oraz Ruchu Rozwijającego W. Sherborne (MRR) * 7.4. Metoda Dobrego Startu (MDS) * 7.5. Zabawy społeczne * 7.6. Piłki edukacyjne „Edubal” * 7.7. Terapia więzi * 7.8. Psychomotoryka jako podróż w krainę wyobraźni * ZAKOŁCZENIE * BIBLIOGRAFIA * ANEKS
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16273 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Engram)
Bibliografia na stronach 147-156.
Oddana do rąk czytelników książka jest próbą wszechstronnego zinterpretowania, a także zakorzenienia terminu zasoby rodzinne w polskiej pedagogice, zwłaszcza w pedagogice społecznej.Termin zasoby rodzinne wiąże się z humanistycznym spojrzeniem na drugiego człowieka, podkreśleniem jego potencjałów, predyspozycji, sprawczości. Zasoby rodzinne w praktyce psychopedagogicznej należy traktować jako zmianę perspektywy postrzegania z perspektywy patogenetycznej skoncentrowanej wokół czynników stresogennych na perspektywę zmiany, sprawczości - całościowość postrzegania.Przyjęcie pojęcia zasoby rodzinne powoduje, że w centrum relacji specjalista-rodzina ważne jest uchwycenie niepowtarzalności, subiektywności, funkcjonalności danego systemu rodzinnego, czyli dogłębne jego poznanie. Przedmiotem niniejszej książki jest teoretyczna specyfikacja i usytuowanie zasobów rodzin - nych wśród pojęć bliskoznacznych, określenie ich korzeni metateoretycznych. W tym obszarze kluczowe jest również wypracowanie spójnej klasyfikacji zasobów rodzinnych i modelu pracy psychopedagogicznej w oparciu o nie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1394 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jest to kompleksowe ujęcie materiałów do diagnozowania sprawności czytania i pisania uczniów I i II etapu edukacyjnego szkoły podstawowej oraz gimnazjum:Opracowanie przeznaczone jest dla pedagogów poradni psychologiczno-pedagogicznych, prowadzących badania diagnostyczne uczniów z trudnościami w uczeniu się. Jednym z głównych elementów tej diagnozy jest rozpoznawanie stanu umiejętności czytania i pisania.Materiały mogą stanowić pomoc w diagnozowaniu zaburzeń rozwojowych o charakterze dysleksji (dysleksja, dysortografia i dysgrafia).Opracowanie zaakceptowane przez Pracownię Metod Diagnozy Psychologicznej i Pedagogicznej centrum Metodycznego pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN w Warszawie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19217 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej