Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(33)
Forma i typ
Książki
(30)
Poradniki i przewodniki
(8)
Publikacje popularnonaukowe
(8)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje naukowe
(5)
Audiobooki
(3)
Proza
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(38)
wypożyczone
(5)
Placówka
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(2)
CN1 (św. Wincentego 85)
(5)
MW123 (św. Wincentego 64)
(3)
W2 (Bazyliańska 6)
(5)
W29 (Rembielińska 6a)
(1)
W37 (Smoleńska 94)
(2)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(2)
W64 (Radzymińska 121)
(2)
W72 (Suwalska 11)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(18)
Autor
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(477)
Zarawska Patrycja
(464)
Fabianowska Małgorzata
(433)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(422)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(366)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(-)
Christie Agatha (1890-1976)
(350)
Rzehak Wojciech
(323)
Roberts Nora (1950- )
(314)
Mazan Maciejka
(305)
Steel Danielle (1948- )
(300)
Popławska Anna
(293)
King Stephen (1947- )
(292)
Prus Bolesław (1847-1912)
(286)
Popławska Anna (literatura)
(272)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(263)
Siemianowski Roch (1950- )
(258)
Sienkiewicz Henryk
(258)
Shakespeare William (1564-1616)
(254)
Szulc Andrzej
(241)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(240)
Ławnicki Lucjan
(240)
Żeromski Stefan
(239)
Strzałkowska Małgorzata
(235)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(231)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(231)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(230)
Chotomska Wanda (1929- )
(226)
Webb Holly
(223)
Polkowski Andrzej
(207)
Włodarczyk Barbara
(205)
Królicki Zbigniew Andrzej
(204)
Astley Neville
(203)
Kraszewski Józef Ignacy
(203)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(200)
Mortka Marcin (1976- )
(200)
Supeł Barbara
(194)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(191)
Włodarczyk Barbara (nauczycielka)
(191)
Słowacki Juliusz
(190)
Baker Mark (1959- )
(189)
Drewnowski Jacek (1974- )
(188)
Coben Harlan (1962- )
(187)
Ludwikowska Jolanta
(186)
Prus Bolesław
(184)
Zimnicka Iwona
(184)
Domańska Joanna (1970- )
(182)
Goscinny René (1926-1977)
(182)
Montgomery Lucy Maud (1874-1942)
(182)
Masterton Graham (1946- )
(181)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(179)
Kraśko Jan (1954- )
(179)
Spirydowicz Ewa
(173)
Braiter Paulina
(169)
Roberts Nora
(169)
Skalska Katarzyna
(168)
Widmark Martin (1961- )
(167)
Clark Brenda
(166)
Głowińska Anita
(166)
Orzeszkowa Eliza (1841-1910)
(166)
Siewior-Kuś Alina
(165)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(164)
Mickiewicz Adam
(164)
Naczyńska Zuzanna
(160)
Fabisińska Liliana (1971- )
(158)
Williams Sophy (1965- )
(157)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(155)
Poklewska-Koziełło Ewa
(155)
Siudak Jacek
(154)
Jakuszewski Michał
(153)
Możdżyńska Aldona
(152)
Chmielewska Joanna (1932- )
(149)
Wilusz Tomasz
(149)
Kroszczyński Stanisław
(147)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Broniek Dominik
(144)
Cieślik Donata
(144)
Onichimowska Anna (1952- )
(144)
Dobrowolski Patryk
(143)
Łoziński Jerzy (1947- )
(143)
Kozak Jolanta (1951- )
(142)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(141)
Grisham John (1955- )
(141)
Lem Stanisław (1921-2006)
(141)
Marciniakówna Anna
(141)
Urban Miłosz
(140)
Wyrwas-Wiśniewska Monika
(139)
Tuwim Julian (1894-1953)
(138)
Oklejak Marianna
(137)
Makuszyński Kornel (1884-1953)
(136)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(134)
Gawryluk Barbara
(134)
Ochab Janusz
(134)
Child Lee (1954- )
(133)
Mróz Remigiusz (1987- )
(133)
Szypuła Wojciech
(133)
Fredro Aleksander (1793-1876)
(132)
Olejnik Donata
(132)
Sparks Nicholas (1965- )
(131)
Szeżyńska-Maćkowiak Krystyna
(131)
Dostoevskij Fedor Mihajlovič (1821-1881)
(130)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(22)
Okres powstania dzieła
2001-
(20)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(33)
Język
polski
(33)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(7)
Studenci
(2)
Mężczyźni
(1)
Nauczyciele
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura niemiecka
(1)
Temat
Uczenie się
(6)
Motywacja
(5)
Pamięć
(5)
Psychologia
(5)
Mózg
(4)
Stres
(4)
Uczucia
(4)
Dzieci
(3)
Internet
(3)
Młodzież
(3)
Psychologia społeczna
(3)
Relacje międzyludzkie
(3)
Kultura
(2)
Myślenie
(2)
Neuropsychologia
(2)
Psychologia dziecka
(2)
Samopoznanie
(2)
Smartfon
(2)
Uzależnienia medialne
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Bezradność
(1)
Bierność społeczna
(1)
Chłopcy
(1)
Cybernetyka
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Cyberseks
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dziecko
(1)
Empatia
(1)
Fizjologia człowieka
(1)
Fonoholizm
(1)
Inteligencja emocjonalna
(1)
Intuicja
(1)
Kompetencje emocjonalne
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kształcenie
(1)
Kuchnia włoska
(1)
Kwalifikacje zawodowe
(1)
Lęk
(1)
Małżeństwo
(1)
Metody nauczania
(1)
Metody wychowawcze
(1)
Miłość
(1)
Mężczyzna
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczyciele
(1)
Nawyki
(1)
Neurobiologia
(1)
Neuronauka poznawcza
(1)
Neurony
(1)
Neurony lustrzane
(1)
Niepewność
(1)
Odporność psychiczna
(1)
Odwaga
(1)
Postawy
(1)
Poznanie
(1)
Praca
(1)
Prakseologia
(1)
Przydatność zawodowa
(1)
Psychofizjologia
(1)
Radzenie sobie ze stresem
(1)
Relacje mędzyludzkie
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rozwój psychofizyczny
(1)
Samoleczenie
(1)
Społeczeństwo
(1)
Starość
(1)
Starzenie się
(1)
Stres szkolny
(1)
Stres zawodowy
(1)
Sukces
(1)
Szczęście
(1)
Technologia informacyjna (IT)
(1)
Układ nerwowy
(1)
Uzależnienie od komputera
(1)
Więź społeczna
(1)
Wpływ na zdrowie
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Wypalenie uczniowskie
(1)
Wypalenie zawodowe
(1)
Zaburzenia emocjonalne
(1)
Zaburzenia zachowania
(1)
Zachowanie moralne
(1)
Zmęczenie
(1)
Świadomość
(1)
Gatunek
Poradnik
(9)
Podręcznik
(7)
Opracowanie
(6)
Podręczniki
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Przepisy kulinarne
(1)
Wydawnictw popularne
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(17)
Medycyna i zdrowie
(8)
Socjologia i społeczeństwo
(8)
Edukacja i pedagogika
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Media i komunikacja społeczna
(2)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Rozwój osobisty
(1)
33 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Empatia : co potrafią lustrzane neurony / Joachim Bauer ; przekład Małgorzata Guzowska-Dąbrowska. - Wydanie I - 1 dodruk. - Warszawa : PWN, 2015. - 146, [1] strona : ilustarcje ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 131-[137]. Indeksy.
Książka Joachima Bauera jest pracą przeglądową, dotyczącą neurologicznego podłoża empatii tj. neuronów lustrzanych. Autor wskazuje na fenomen rezonansu w życiu codziennym, a odnosząc się do badań wyjaśnia zjawisko "odczytywania myśli", intencji i współodczuwania. Pokazuje np. jak obserwowanie ludzkiego bólu prowadzi do aktywacji naszych własnych ośrodków mózgowych odpowiadających za doznania bólowe. Bauer w świetle odkrycia lustrzanych neuronów analizuje relacje międzyludzkie i ich rozwój (od interakcji z niemowlęciem, relacji partnerskich, po zachowania tłumu, konformizm, manipulację i śmierć społeczną) oraz wskazuje na uczenie się poprzez modelowanie (obserwację innych). Ważnym zagadnieniem są wnioski praktyczne dotyczące wykorzystania wiedzy o lustrzanych neuronach w bliskich relacjach, a także w szkole. Mówi o treningu empatii i o uczeniu się przeciwstawiania się różnym formom nacisku oraz terapii autyzmu.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57765 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18161 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 245-298. Indeks.
Mózg jest najbardziej złożonym narządem w znanym nam Wszechświecie, a opisanie mechanizmów neuronowych stanowiących podłoże struktur i kontaktów społecznych stało się jednym z największych wyzwań neuronauki XXI wieku. Przedsięwzięcie to jest ekscytujące i zniechęcające zarazem, ponieważ wymaga zintegrowania teorii, metodologii i danych z różnych poziomów organizacji, uwzględnianych w licznych dyscyplinach i dotyczących różnych gatunków społecznych. Żeby sprostać takiemu wyzwaniu, obszar neuronauki społecznej rozrósł się spektakularnie, przekształcając się w dziedzinę interdyscyplinarną.Z tekstuCelem tej książki jest przybliżenie Czytelnikom neuronalnych podstaw aktywności społecznej człowieka i innych zwierząt. Podręcznik zapewnia podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia psychologicznych, neuronalnych, hormonalnych, komórkowych i genomicznych mechanizmów leżących u podstaw tak różnorodnych procesów społecznych, jak samotność, empatia, teoria umysłu, zaufanie i współpraca. Tym, co wyróżnia tę książkę, jest integracja badań prowadzonych z udziałem ludzi i zwierząt, opisy przypadków klinicznych, wielopoziomowe analizy zagadnień od płaszczyzny genów po społeczeństwo oraz różnorodne metodologie. Stephanie i John T. Cacioppo zawarli tu:podstawowe informacje na temat rozwoju neuronauki społecznej oraz jej związków z innymi dyscyplinami nauki,opis kształtowania się "mózgu społecznego" oraz metod poznawania go i wnioskowania o jego ewolucji i funkcjonowaniu,wiedzę na temat znaczenia relacji społecznych dla prawidłowego funkcjonowania człowieka oraz konsekwencji obiektywnej i postrzeganej izolacji społecznej, a także opis ewolucyjnej teorii samotności,opis tzw. sił łączących, czyli zjawisk umożliwiających społeczną wymianę, jak zarażanie emocjonalne, mentalizacja, empatia, identyfikacja czy społeczne uczenie się,doniesienia z badań na temat percepcji społecznej i znaczenia różnego rodzaju informacji w odczytywaniu i interpretowaniu sygnałów z twarzy i oczu,wiedzę na temat zjawisk zachodzących w grupach społecznych, m.in. wzajemności, współpracy, powstawania stereotypów i uprzedzeń, dyskryminacji oraz altruizmu,informacje o neuronalnych podstawach wpływu społecznego,opis zdrowych więzi społecznych z punktu widzenia neuronauki: autorzy opisali proces tworzenia wspólnych reprezentacji poznawczych z osobami znaczącymi, rodzaje miłości oraz jej wpływ na poznanie społeczne i ucieleśnione, a także aktywność neuronalną zachodzącą u osób, które doświadczyły odrzucenia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22107 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The power of habit.
Indeks.
Siła nawyku Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego pewne czynności wykonujesz przez lata w takiej samej kolejności? Przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Nawyki, jakie w sobie wykształcasz, są potężne i trudno je przełamać. Podobnie jest z nałogami: paleniem papierosów, piciem kawy czy alkoholu. To ten sam mechanizm, jak przekonuje Charles Duhigg w swojej książce "Siła nawyku". Czego możesz się z niej dowiedzieć? Zmień nawyki, zmień swoje życie Pierwszym krokiem do zmiany swojego życia może być zmiana nawyków, którym każdego dnia bezwiednie ulegasz. Cokolwiek by się działo, zawsze zachowujesz się w schematyczny sposób? Pokuś się o dystans i zobacz, jak wyrobić w sobie zupełnie nowe zwyczaje. To może doprowadzić Cię do konstruktywnej przemiany i przybliżyć do osiągnięcia wymarzonych celów. Co więcej, z książki "Siła nawyku" dowiesz się, że modyfikacje przyzwyczajeń mogą prowadzić do zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw, przedsiębiorstw, grup zawodowych albo i całych państw. Przykłady z życia wzięte Jeśli nie przekonują Cię suche rozważania nad tym, jak mocne są Twoje przyzwyczajenia i jaka jest siła nawyków, to w kolejnych rozdziałach książki masz okazję zapoznać się z przykładami tego, jak zmiana nawyków wpłynęła na życie ludzi i przedsiębiorstw. Nawet drobne innowacje, które wprowadzasz do swojej codziennej rutyny, mogą mieć duże znaczenie dla Twojej przyszłości oraz obranej drogi życiowej. To także ważna lekcja dla właścicieli firm z różnych branż działalności gospodarczej. Przekonaj się, jak znane marki potrafiły wywrzeć wpływ na konsumentów i wykształcić u nich zupełnie nowe nawyki.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
(dostępność ok. 17.06.2024)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 2. (dostępność ok. 26.07.2024)
Książka
W koszyku
Chcemy, żeby nasze rozmowy pogłębiały bliskość i prowadziły do rozwiązywania problemów. Chcemy czuć się naprawdę zrozumiani i rozumieć innych. Chcemy wreszcie, by nasi rozmówcy nie traktowali nas jednowymiarowo i dostrzegali w nas więcej niż tylko adwersarzy.
Wszyscy mamy doświadczenie rozmów, które poszły nie tak, jak powinny. Zamiast zbliżyć – oddaliły. Zamiast doprowadzić do rozwiązania problemu – wygenerowały kolejne. Zamiast pogłębić wzajemne zrozumienie – zostawiły nas z poczuciem osamotnienia.
Dobre rodziny, szczęśliwe pary, zgrane firmy i współpracujące ze sobą społeczności wcale nie są jednomyślne. Co więcej, kłócą się o te same rzeczy, co nieszczęśliwi ludzie! Ich spory wyglądają jednak nieco inaczej.
„Świat jest skomplikowany, wiesz? Jeśli chcesz go zrozumieć, potrzebujesz przyjaciół, którzy się od ciebie różnią” [Opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 159.9 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 5. (dostępność ok. 08.10.2024)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: The wisdom paradox : how your mind can grow stronger as your brain grows older.
Indeksy.
Dostępna również jako ebook.
Mózg człowieka starzeje się tak samo, jak całe jego ciało. Z biegiem czasu nieuchronnie zachodzą w nim zmiany: masa i objętość mózgu spada o ok. 2 na każde 10 lat. Komory powiększają się, a bruzdy stają się wyraźniejsze. Zmniejsza się gęstość synaps, słabnie przepływ krwi. A jednak osoby starsze często ujawniają zdolności nieobecne na wcześniejszych etapach rozwoju: dostrzegają na pozór trudne do uchwycenia zależności między rzeczami, ich intuicje bywają trafniejsze, rozumienie problemów - głębsze, a wiedza ekspercka budzi szacunek i podziw. Jak to się dzieje, że w miarę starzenia się mózgu umysł rośnie w siłę, a jego użytkownik zyskuje mądrość? Elkhonon Goldberg zaprasza w fascynującą podróż po świecie ludzkiego poznania. "Jak umysł rośnie w siłę, gdy mózg się starzeje" to książka, która zmieni Twój sposób myślenia o starzeniu - i o myśleniu.
Wprowadzenie * 1. Życie twojego mózgu * 2. Fazy życia mózgu * 3. Starzenie sie. i potężne umysły w historii * 4. Mądrość na przestrzeni wieków * 5. Siła wzorców * 6. Przygody w Alei Wspomnień * 7. Wspomnienia, które nie blakną * 8. Wspomnienia, wzorce i mechanizmy mądrości * 9. Płaty czołowe i podejmowanie decyzji * 10. Nowość, rutyna i dwie półkule mózgu * 11. Dwoistość mózgu w działaniu * 12. Magellan na prozacu * 13. Pewnego deszczowego lata w Nowym Jorku * 14. Wykorzystuj swój mózg i wyciśnij z niego więcej * 15. Wzmacniacze wzorców * Epilog. Cena mądrości * Podziękowania * Przypisy * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowy
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 57864 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeksy.
Podręcznik dla studentów psychologii, pedagogiki i innych nauk społecznych.
Pierwsze wydanie książki Elliota Aronsona powstało w 1970 roku. Od tamtej pory stale aktualizowany podręcznik Człowiek istota społeczna jest jedną z najważniejszych publikacji wprowadzających w obszar psychologii społecznej. Elliot Aronson i Joshua Aronson prowadzą czytelnika przez najważniejsze zagadnienia psychologii społecznej. Definiują tę dyscyplinę jako naukowe badanie wpływu rzeczywistej, wyobrażonej lub założonej obecności innych na nasze myśli, emocje, przekonania i zachowania - oraz tego, w jaki sposób my wywieramy wpływ na innych. Przybliżają zagadnienia poznania społecznego, uzasadniania własnego postępowania, konformizmu, wpływu mediów oraz zjawiska zachodzące w relacjach międzyludzkich: agresję, uprzedzenia, sympatię i miłość. Przedstawiają klasyczne eksperymenty i najważniejsze odkrycia. Podręcznik wieńczy rozdział Psychologia społeczna jako nauka, w którym autorzy pokazują, w jaki sposób pytania o społeczne funkcjonowanie człowieka można przełożyć na język nauki i jak szukać na nie wiarygodnych odpowiedzi. "Czym różni się to wydanie od poprzednich? Joshua i ja od nowa przejrzeliśmy każdy rozdział, usuwając część badań i teorii, które były na topie parę lat wstecz, ale nie wytrzymały próby czasu i replikacji. Przeorganizowaliśmy i wygładziliśmy każdy rozdział, by po włączeniu nowego materiału jego narracja była przejrzysta. Stare badania zastąpiliśmy nowymi, które pozwalają nam rozumieć bieżące wydarzenia - na przykład to, jaki korzystny i niekorzystny wpływ na procesy decyzyjne wywiera internet, jak pojawienie się baniek informacyjnych i samopotwierdzających źródeł medialnych kształtuje spolaryzowane poglądy i zachowania naszych społeczeństw, jak wygląda emocjonalna ciemna strona nieustannych porównań społecznych możliwych dzięki Facebookowi i jak powstają grupy terrorystyczne typu ISIS. Jestem głęboko przekonany, że uaktualnianie książki nie oznacza potrzeby usuwania ikonicznych historii o błędach naszego rządu w Wietnamie i Iraku czy informacji o tragediach w Jonestown, Columbine i Heaven’s Gate. Daty tych wydarzeń są odległe, ale społeczno-psychologiczne lekcje, które z nich płyną, nie mają terminu ważności. Chcę, żeby studenci zrozumieli, iż to, co wydarzyło się wtedy, ma potężne odniesienie do tego, co dzieje się teraz." Z tekstu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20927 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowe Ścieżki Edukacji)
Piśmiennictwo na stronach 206-207.
Słowo "kompetencja" jest w kontekście edukacji odmieniane przez wszystkie przypadki, a częstość jego użycia sprawiła, że stało się czymś w rodzaju zaklęcia. Orientacja na kompetencje to jednak nie żadne czary. Trzeba tylko wiedzieć, o czym mowa. Szkoła powinna zapewnić podopiecznym młodym klimat, w którym mogą się uczyć i dorastać, oparte na zaufaniu relacje z ludźmi, którzy w nich wierzą, wspierającą społeczność oraz wyzwania odpowiadające ich dojrzałości i zainteresowaniom, dzięki którym uczą się samodzielnego myślenia, wymiany poglądów i współdziałania. Uczniowie powinni też mieć możliwość nabywania tych kompetencji, które przygotują je do dorosłości i życia zawodowego. Potrzebne jest nowe spojrzenie i zrozumienie procesów uczenia się i nauczania, a także kultura popełniania błędów i budowania relacji umożliwiająca dzieciom i młodzieży pozytywny rozwój osobisty i społeczny. Daniel Hunziker w zrozumiały sposób wyjaśnia społeczne, psychorozwojowe i neurobiologiczne aspekty uczenia się zorientowanego na kompetencje. Przedstawia sprawdzony schemat zawierający 64 podstawowe kompetencje dla uczniów wszystkich lat obowiązkowego nauczania. Ta książka ma dodać szkołom odwagi, żeby przyjrzały się zmianom, przemyślały je i śmiało wzięły się do pracy. Nie chodzi tylko o stworzenie możliwości działania dzieciom i młodzieży, lecz także nauczycielom i dyrekcji szkół.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20685 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Brak miłości szkodzi - nigdy nie jest za późno, żeby wyzdrowieć. W czasach, w których tak wielu ludzi gna przed siebie, by nieustannie wszystkich wyprzedzać, w których liczą się osiągnięcia i każdy chce możliwie jak najwięcej posiąść i przeżyć, niełatwo okazywać troskę zarówno innym, jak i sobie. W naszym zglobalizowanym, scyfryzowanym świecie, podporządkowanym presji ekonomicznej, brak miłości, czułości i życzliwości jest coraz powszechniejszy, coraz więcej osób zapada na zdrowiu - nie tylko psychicznie, lecz także fizycznie. Niestety zauważamy to nierzadko dopiero wtedy, kiedy jest już za późno - kiedy zachorujemy. Okazuje się, że każde zdrowienie, także to wspierane przez współczesną medycynę, jest zawsze procesem samouzdrawiania zachodzącym w naszym ciele. Jak dowodzą badania, zdolność do samoleczenia jest jednak bardzo często przygaszana przez niepewność, lęk, bezradność i stres psychoemocjonalny. Neurobiolog Gerald Hüther na przykładzie działania naszego mózgu pokazuje, jak brak czułości dla samego siebie tłumi nasze siły obronne i moce samouzdrawiania. Jeszcze kilka lat wstecz taka perspektywa nie byłaby możliwa, a poświęcona jej książka wylądowałaby w dziale ezoteryki. Dziś jednak do naszej dotychczasowej wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych i medycznych doszło już wiele badań potwierdzających, że brak miłości wpędza nas w chorobę. Nie jest to już hipotezą, ale niepodważalnym faktem, uzasadnionym na gruncie nauk ścisłych i udowodnionym medycznie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21878 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zrozumieć emocje / Dacher Keltner, Keith Oatley, Jennifer M. Jenkins ; przekład Małgorzata Guzowska ; redakcja naukowa polskiego wydania Kamil Imbir. - Wydanie II. - Warszawa : PWN, 2021. - XVII, [1], 608, [3] strony : fotografie, ilustracje, wykresy ; 29 cm.
Na stronie tytułowej i okładce: Wydanie nowe.
Bibliografia, netografia na stronach 463-572 i bibliografie przy rozdziałach. Indeksy.
Oddajemy do rąk Czytelników nowe wydanie uznanego podręcznika Zrozumieć emocje. Ta książka to kompendium wiedzy na temat różnych podejść do rozumienia emocji oraz wkładu rozmaitych dyscyplin nauki w wiedzę na ich temat. Autorzy zrelacjonowali też współczesną wiedzę o komunikowaniu emocji i mózgowych podstawach ich przeżywania, emocjonalnej regulacji, omówili kształtowanie się życia emocjonalnego, zależności między myśleniem a emocjami oraz zaburzenia emocjonalne u dzieci i dorosłych.Nowości tego wydania: Odniesienia do najnowszych badań i dowodów w psychologii, psychiatrii, naukach społecznych i humanistycznych, a także w neuronauce. Pogłębione omówienie zagadnień interpersonalnych oraz społecznych funkcji emocji, z analizą tego, jak emocje działają między ludźmi w różnych rodzajach relacji. Obszerne omówienie emocji pozytywnych, jak miłość, współczucie, zachwyt, zainteresowanie i wdzięczność, oraz tego, jak kształtują one nasze związki i samopoczucie. Omówienie relacji ciało-umysł z perspektywy nowych badań nad ucieleśnieniem i interocepcją. Przedstawienie wpływu języka dotyczącego emocji na doświadczenia emocjonalne, neurofizjologię i samopoczucie. Nowe omówienia współczesnych badań nad ewolucją i wzajemnym oddziaływaniu genów i środowiska. Pogłębione spojrzenie na emocje i osądy moralne. Nowe fragmenty poświęcone emocjom kolektywnym, sensowi i dobremu samopoczuciu, uważności, jak również wyostrzone spojrzenie na osobiste i społeczne koszty biedy oraz nierówności ekonomicznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 21329 (1 egz.)
(dostępność ok. 06.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 208-216. Indeks.
W jaki sposób działam ja? I wszyscy inni?Z instrukcją obsługi ludzie wokół nas są znacznie przyjemniejszymi towarzyszami niż bez. Miło byłoby również czasem zrozumieć samego siebie. Doktorzy Kitz i Tusch nie tylko z humorem opisują, jak działamy, ale zgłębiają także fascynujące przyczyny naszych wewnętrznych mechanizmów działania. Sztuczki psychologii życia codziennego możemy wykorzystywać każdego dnia, dostajemy też wreszcie sensownie brzmiące odpowiedzi na odwieczne pytania dotyczące naszego życia - jak na przykład:Dlaczego nigdy nie robimy tego, co powinniśmy i nie dostajemy tego, czego byśmy sobie życzyli?Czy przeciwieństwa rzeczywiście się przyciągają?Czy kobiety naprawdę nie umieją parkować, a faceci naprawdę nie potrafią słuchać?Jak ze stuprocentową pewnością zapewnić sobie w pracy podwyżkę?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21494 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Tytuł oryginału: "The truth about burnout : how organizations cause personal stress and what to do about it" 1997.
Bibliografia strony 209-212. Indeks.
Wypalenie zawodowe zaczyna dziś osiągać rozmiary epidemii. Pracownicy wszystkich szczebli czują się w miejscu pracy zestresowani, niedocenieni i coraz bardziej wyobcowani. Ta oryginalna i ważna książka obala mit, że to wyłącznie osoby, u których pojawia się wypalenie zawodowe, są odpowiedzialne za swoje zmęczenie, gniew i postawę "mam to gdzieś". Prawda jest taka, że źródła problemu tkwią bezpośrednio w funkcjonowaniu organizacji. Autorzy kwestionują powszechne myślenie o wypaleniu i skupiają się na opisie, metodach zapobiegania i łagodzenia problemu. Dają pracownikom i menadżerom wytyczne, jak wyeliminować nieprawidłowości organizacyjne leżące u podstaw wypalenia i proponują nowy model zdrowia organizacji. Jedynie bowiem zaangażowani oraz oddani pracownicy pracują sprawnie i wydajnie przez długi czas.To, co jest najciekawsze w tej książce dla badacza problematyki wypalenia zawodowego, to opracowanie koncepcji niedopasowania pracownika i środowiska pracy. [...] Autorzy prowadzą bardzo konsekwentny wywód i pokazują w kolejnych rozdziałach, jak organizacje powodują stres pracowników i zagrożenie wypaleniem, a następnie przedstawiają bardzo konkretnie i na przykładach sposoby radzenia sobie generowane przez jednostki, a także przez organizacje. Bardzo cenne jest podejście akcentujące promowanie zaangażowania w pracę i własny rozwój pracowników w dobrze zarządzanej organizacji. W książce zawarto również ogólne informacje o metodach diagnozy stanów niedopasowania i poziomów wypalenia zawodowego.Z recenzji prof. dr hab. Heleny Sęk
Rozdział 1. Bieżący kryzys * Jak zmieniało się miejsce pracy * Mniej wartości * Ekonomia światowa * Technologia * Redystrybucja władzy * Wyobcowanie w korporacji * Dlaczego wypalenie zawodowe kwitnie? * Czujemy się przeciążeni * Nie mamy kontroli nad tym, co robimy * Nie jesteśmy (wy)nagradzani za naszą pracę * Doświadczamy załamania społeczności * Nie jesteśmy traktowani sprawiedliwie * Zmagamy się ze sprzecznymi wartościami * Erozja duszy * Wymiary wypalenia * Co rzeczywiście powoduje wypalenie? * Wysokie koszty wypalenia * Wypalenie kiedyś i dziś * Nasza recepta na kryzys * Rozdział 2. Jak doświadczasz wypalenia zawodowego? * Utrata zaangażowania * Sześć źródeł wypalenia * Erozja emocji * Emocjonalne skutki wypalenia * Społeczny kontekst emocji * Niedopasowanie * Obwinianie człowieka * Zrozumieć sytuację * Efekt kaskadowy * Rozdział 3. Co jest przyczyną wypalenia zawodowego? * Nadmierne obciążenie pracą * Praca jest bardziej intensywna * Praca wymaga więcej czasu * Praca jest bardziej złożona * Praca jest źródłem wyczerpania związanego z nadmiarem obowiązków * Brak kontroli * Ile kontroli? * Ciężar mikrozarządzania * Niewystarczające (wy)nagradzanie * Mniej za więcej * Utrata radości z pracy * Załamanie społeczności i wspólnoty * Rozpad relacji międzyludzkich * Niszczenie współpracy * Pracując oddzielnie, nie razem * Brak sprawiedliwości * Konflikt wartości * Co jest naprawdę ważne? * Nie robimy tego, o czym mówimy * Dokąd zmierzamy? * Rozdział 4. Dlaczego warto się zająć wypaleniem? * Dlaczego organizacje ignorują zjawisko wypalenia? * "To problem jednostki" * "To nie jest odpowiedzialność pracodawcy" * "Wypalenie nie ma żadnego realnego wpływu na organizację" * "Organizacja nie jest w stanie wiele zrobić" * Dlaczego organizacje powinny poważnie podejść do wypalenia? * Wypalenie wpływa na wyniki organizacji * Wypalenie jest czymś więcej niż problemem jednostki * Zajęcie się wypaleniem poprawia organizację * Organizacja może wiele zdziałać * Dlaczego lepiej zapobiegać niż zwalczać? * Rozdział 5. Interwencja kryzysowa - zatrzymać wypalenie * zawodowe * Indywidualne podejście do braku dopasowania człowiek-praca * Krok 1: Zaczyna się od osoby * Krok 2: Przemiana w projekt grupowy * Krok 3: Połączenie z organizacją * Krok 4: Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Krok 5: Wynik jest procesem * Próba zmniejszenia przeciążenia pracą * Zaczyna się od osoby * Przemiana w projekt grupowy * Połączenie z organizacją * Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Wynik jest procesem * Próba uzyskania poczucia kontroli * Zaczyna się od osoby * Przemiana w projekt grupowy * Połączenie z organizacją * Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Wynik jest procesem * Próba uzyskania dodatkowych nagród * Zaczyna się od osoby * Przemiana w projekt grupowy * Połączenie z organizacją * Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Wynik jest procesem * Podejmowanie indywidualnej inicjatywy w kontekście organizacyjnym * Rozdział 6. Zapobieganie wypaleniu i budowanie zaangażowania * Patrząc na niedopasowanie człowiek-praca z perspektywy organizacji * Krok 1: Zaczyna się od zarządu * Krok 2: Przemiana w projekt organizacyjny * Krok 3: Połączenie z ludźmi * Krok 4: Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Krok 5: Wynik jest procesem * Odkryć, o co chodzi * Żeby dobrze zacząć * Zadać właściwe pytania * Dostać właściwą odpowiedź * Analiza informacji * Otrzymać przydatne wyniki * Poprawa kultury organizacyjnej: opis przypadku * Zaczyna się od zarządu * Przemiana w projekt organizacyjny * Połączenie z ludźmi * Wynik wpływa na pozostałe niedopasowania * Wynik jest procesem * Czego się nauczyliśmy? * Rozdział 7. Promowanie wartości ogólnoludzkich * Wartości w miejscu pracy * Wartości wyznaczające kierunek * Rozziew między wartościami a działaniami * Klaryfikowanie wartości organizacyjnych * Proces klaryfikowania wartości * Inicjowanie procesu * Utrzymanie procesu * Zakomunikowanie wyników * Wprowadzenie zmian w organizacji * Przekładanie wartości na działania * Budowanie wspólnoty * Promowanie sprawiedliwości * Niwelowanie konfliktu wartości * Nowy świat pracy * Społeczność w zmieniającym się środowisku zawodowym
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 19774 (1 egz.)
Książka
W koszyku
L`amore e la vita - o miłości do jedzenia i miłości do życia. Mia już nie wierzy w miłość. Od roku w jej życiu brakuje przyjaciela Sebastiana. I radości z jedzenia. Na pchlim targu pozwala wcisnąć sobie ręcznie napisaną książkę kucharską. Obok przepisów są tam też wzruszające historie miłosne z małej neapolitańskiej górskiej wioski. Mia jest nimi zafascynowana. Kto napisał tę książkę? Szybko decyduje się na podróż do Włoch. Na słonecznym Wybrzeżu Amalfitańskim, pod czujnym okiem mammy Rosy budzi się jej apetyt na życie. Czy jest gotowa dać miłości jeszcze jedną szansę?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821-3 niem. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Dla triumfu zła potrzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili. Słowa przypisywane Edmundowi Burke’owi W lutym 2010 roku Dylan Gifford Yount stał na występie na czwartym piętrze biurowca w San Francisco. Pod budynkiem zebrał się duży tłum. Wielu ludzi szydziło z niego, krzycząc: "Skacz!" i "No, zrób to wreszcie!" Po czterdziestu pięciu minutach skoczył i zginął na miejscu.Dlaczego dobrzy ludzie milczą w obliczu zła? Co skłania nas do nieodzywania się, niereagowania, gdy widzimy czyjeś cierpienie lub krzywdę? Dlaczego w grupie jesteśmy skłonni do zachowań, których nigdy nie dopuścilibyśmy się w pojedynkę?W książce Efekt obserwatora. Psychologia odwagi i bezczynności Catherine Sanderson podsumowuje odkrycia psychologii społecznej, które pozwalają zrozumieć naszą bardzo ludzką skłonność do milczenia w obliczu złych zachowań. Na wstrząsających przykładach pokazuje, jaką rolę ta cisza odgrywa w przyzwoleniu, by złe zachowania były kontynuowane. Wyjaśnia, że nasze przekonanie, że tylko z gruntu źli ludzie dopuszczają się strasznych czynów, jest nieprawdziwe. Opisuje czynniki, które sprawiają, że zamiast wstać, sprzeciwić się, wezwać pomoc, stanąć w czyjejś obronie - wybieramy święty spokój i anonimowość.Ta książka daje jednak nadzieję. Psychologowie społeczni wiedzą, jak można kształtować środowisko szkolne, uczelniane czy zawodowe, by sprzyjało przeciwstawianiu się złu. Catherine Sanderson znakomicie pokazuje, co może przełamywać bierność - czasem będzie to wiedza o tym, jak udzielić pomocy, znajomość procedur. Innym razem - znalezienie sojusznika albo świadomość, że ulegamy tzw. pluralistycznej ignorancji - czyli wierzymy w istnienie fałszywej normy stworzonej przez niejednoznaczne zachowania innych. Autorka dowodzi, że rodzice mogą wychować codziennych bohaterów, wzmacniając nie ślepe posłuszeństwo, ale krytycyzm i samodzielne myślenie. Opowiada piękne i poruszające historie ludzi, którzy mieli odwagę zareagować, gdy byli świadkami cierpienia i krzywdy innych osób.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20973 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Indeksy.
Dlaczego zebry nie mają wrzodów to fascynujące kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu, łączący perspektywy czterech dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie, czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne, wywołując m.in. zaburzenia pamięci i funkcjonowania mózgu, otyłość czy cukrzycę. Stresu nie można wyeliminować, ale zrozumienie mechanizmów tej reakcji, jej przyczyn i efektów, pomoże nam radzić sobie z otaczającym światem.Nieważne, jak wielki jest nasz konflikt z członkiem rodziny czy jak mocno zdenerwowała nas utrata miejsca parkingowego, rzadko uciekamy się do załatwienia tego rodzaju spraw przez walkę na pięści. Podobnie, raczej rzadko się nam przytrafia konieczność zaczajenia się i osobistego pokonania naszej przyszłej kolacji. Chodzi o to, że my, ludzie, żyjemy wystarczająco dostatnio i wystarczająco długo, i jesteśmy wystarczająco inteligentni, by generować wszystkie możliwe rodzaje stresujących zdarzeń jedynie w naszych głowach. Ile hipopotamów zamartwia się tym, czy ich ubezpieczenie społeczne będzie ważne do końca ich życia lub tym, co mają powiedzieć na pierwszej randce?Z PrzedmowyNie znam książki w języku polskim, która tak kompleksowo i z tak szerokiej perspektywy poruszałaby problematykę relacji stresu i zdrowia. (...) Dodatkowym atutem książki Sapolsky’ego jest duża dawka humoru i dający się wyczuć entuzjazm Autora, który sprawia, że obok niekwestionowanej wartości naukowej jest to po prostu bardzo przyjemna lektura.Z recenzji dr Małgorzaty Guzowskiej - DąbrowskiejPodręcznik ten można czytać jak książkę "do poduszki" jak w każdym dobrym kryminale jest w niej bowiem o seksie, śmierci i bezsennych nocach.Z recenzji dr hab. Aleksandry ŁuszczyńskiejUważam, że książka ta powinna być lekturą obowiązkową dla studentów psychologii, co najmniej uzupełniającą dla studentów medycyny (...) i biologii, a dodatkowo jako pozycja godna uwagi dla studentów socjologii i antropologii biologicznej. Oczywiście będzie też bardzo przydatna dla nauczycieli akademickich, który prowadzą zajęcia w jakikolwiek sposób związane z zagadnieniem wpływu stresu na organizm człowieka (...).Z recenzji prof. Bogusława Pawłowskiego
Rozdział 1. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? * Rozdział 2. Gruczoły, gęsia skórka i hormony * Rozdział 3. Udar, zawały serca i śmierć voodoo * Rozdział 4. Stres, przemiana materii i upłynnianie aktywów * Rozdział 5. Wrzody, biegunka i lody z gorącą czekoladą * Rozdział 6. Karłowatość i znaczenie matek * Rozdział 7. Seks i rozmnażanie * Rozdział 8. Odporność, stres i chorba * Rozdział 9. Stres i ból * Rozdział 10. Stres i pamięć * Rozdział 11. Stres i dobry sen * Rozdział 12. Starzenie się i śmierć * Rozdział 13. Dlaczego stres psychologiczny jest stresujący? * Rozdział 14. Stres i depresja * Rozdział 15. Osobowość, temperament i ich związane z stresem konsekwencje * Rozdział 16. Uzależnienie od narkotyków i adrenaliny a przyjemność * Rozdział 17. Patrząc z dołu * Rozdział 18. Skuteczne radzenie sobie ze stresem
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Indeksy.
Dlaczego zebry nie mają wrzodów to fascynujące kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu, łączący perspektywy czterech dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie, czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne, wywołując m.in. zaburzenia pamięci i funkcjonowania mózgu, otyłość czy cukrzycę. Stresu nie można wyeliminować, ale zrozumienie mechanizmów tej reakcji, jej przyczyn i efektów, pomoże nam radzić sobie z otaczającym światem.Nieważne, jak wielki jest nasz konflikt z członkiem rodziny czy jak mocno zdenerwowała nas utrata miejsca parkingowego, rzadko uciekamy się do załatwienia tego rodzaju spraw przez walkę na pięści. Podobnie, raczej rzadko się nam przytrafia konieczność zaczajenia się i osobistego pokonania naszej przyszłej kolacji. Chodzi o to, że my, ludzie, żyjemy wystarczająco dostatnio i wystarczająco długo, i jesteśmy wystarczająco inteligentni, by generować wszystkie możliwe rodzaje stresujących zdarzeń jedynie w naszych głowach. Ile hipopotamów zamartwia się tym, czy ich ubezpieczenie społeczne będzie ważne do końca ich życia lub tym, co mają powiedzieć na pierwszej randce? Z Przedmowy: Nie znam książki w języku polskim, która tak kompleksowo i z tak szerokiej perspektywy poruszałaby problematykę relacji stresu i zdrowia. (...) Dodatkowym atutem książki Sapolsky’ego jest duża dawka humoru i dający się wyczuć entuzjazm Autora, który sprawia, że obok niekwestionowanej wartości naukowej jest to po prostu bardzo przyjemna lektura. Z recenzji dr Małgorzaty Guzowskiej - Dąbrowskiej: Podręcznik ten można czytać jak książkę "do poduszki" jak w każdym dobrym kryminale jest w niej bowiem o seksie, śmierci i bezsennych nocach. Z recenzji dr hab. Aleksandry Łuszczyńskiej: Uważam, że książka ta powinna być lekturą obowiązkową dla studentów psychologii, co najmniej uzupełniającą dla studentów medycyny (...) i biologii, a dodatkowo jako pozycja godna uwagi dla studentów socjologii i antropologii biologicznej. Oczywiście będzie też bardzo przydatna dla nauczycieli akademickich, którzy prowadzą zajęcia w jakikolwiek sposób związane z zagadnieniem wpływu stresu na organizm człowieka (...).Z recenzji prof. Bogusława Pawłowskiego
Rozdział 1. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? * Rozdział 2. Gruczoły, gęsia skórka i hormony * Rozdział 3. Udar, zawały serca i śmierć voodoo * Rozdział 4. Stres, przemiana materii i upłynnianie aktywów * Rozdział 5. Wrzody, biegunka i lody z gorącą czekoladą * Rozdział 6. Karłowatość i znaczenie matek * Rozdział 7. Seks i rozmnażanie * Rozdział 8. Odporność, stres i chorba * Rozdział 9. Stres i ból * Rozdział 10. Stres i pamięć * Rozdział 11. Stres i dobry sen * Rozdział 12. Starzenie się i śmierć * Rozdział 13. Dlaczego stres psychologiczny jest stresujący? * Rozdział 14. Stres i depresja * Rozdział 15. Osobowość, temperament i ich związane z stresem konsekwencje * Rozdział 16. Uzależnienie od narkotyków i adrenaliny a przyjemność * Rozdział 17. Patrząc z dołu * Rozdział 18. Skuteczne radzenie sobie ze stresem
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16760 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Psychologii Współczesnej)
Indeksy.
Dla studentów psychologii, medycyny, biologii oraz socjologii i antropologii biologicznej, a także dla nauczycieli akademickich.
Fascynujące kompendium współczesnej wiedzy na temat psychofizjologii stresu łączące perspektywy 4 dyscyplin: psychologii, neurologii, immunologii i endokrynologii. Autor wnikliwie opisał, co dzieje się z człowiekiem, gdy doświadcza stresu. Dzięki lekturze zrozumiemy, w jaki sposób oddziaływanie stresu na organizm ludzki wpływa na całe nasze życie, czyniąc nas podatnymi na choroby cywilizacyjne, wywołując m.in. zaburzenia pamięci i funkcjonowania mózgu, otyłość czy cukrzycę. Stresu nie można wyeliminować, ale zrozumienie mechanizmów tej reakcji, jej przyczyn i efektów, pomoże nam radzić sobie z otaczającym światem. Nieważne, jak wielki jest nasz konflikt z członkiem rodziny czy jak mocno zdenerwowała nas utrata miejsca parkingowego, rzadko uciekamy się do załatwienia tego rodzaju spraw przez walkę na pięści. Podobnie, raczej rzadko się nam przytrafia konieczność zaczajenia się i osobistego pokonania naszej przyszłej kolacji. Chodzi o to, że my, ludzie, żyjemy wystarczająco dostatnio i wystarczająco długo, i jesteśmy wystarczająco inteligentni, by generować wszystkie możliwe rodzaje stresujących zdarzeń jedynie w naszych głowach. Ile hipopotamów zamartwia się tym, czy ich ubezpieczenie społeczne będzie ważne do końca ich życia lub tym, co mają powiedzieć na pierwszej randce? (Z Przedmowy) Nie znam książki w języku polskim, która tak kompleksowo i z tak szerokiej perspektywy poruszałaby problematykę relacji stresu i zdrowia. (...) Dodatkowym atutem książki Sapolsky’ego jest duża dawka humoru i dający się wyczuć entuzjazm Autora, który sprawia, że obok niekwestionowanej wartości naukowej jest to po prostu bardzo przyjemna lektura. (Z recenzji dr Małgorzaty Guzowskiej-Dąbrowskiej) Podręcznik ten można czytać jak książkę "do poduszki"; jak w każdym dobrym kryminale jest w niej bowiem o seksie, śmierci i bezsennych nocach. (Z recenzji dr hab. Aleksandry Łuszczyńskiej) Podręcznik ten można czytać jak książkę "do poduszki"; jak w każdym dobrym kryminale jest w niej bowiem o seksie, śmierci i bezsennych nocach. (Z recenzji dr hab. Aleksandry Łuszczyńskiej) Uważam, że książka ta powinna być lekturą obowiązkową dla studentów psychologii, co najmniej uzupełniającą dla studentów medycyny (...) i biologii, a dodatkowo jako pozycja godna uwagi dla studentów socjologii i antropologii biologicznej. Oczywiście będzie też bardzo przydatna dla nauczycieli akademickich, który prowadzą zajęcia w jakikolwiek sposób związane z zagadnieniem wpływu stresu na organizm człowieka [...]. (Z recenzji prof. Bogusława Pawłowskiego)
Rozdział 1. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? * Rozdział 2. Gruczoły, gęsia skórka i hormony * Rozdział 3. Udar, zawały serca i śmierć voodoo * Rozdział 4. Stres, przemiana materii i upłynnianie aktywów * Rozdział 5. Wrzody, biegunka i lody z gorącą czekoladą * Rozdział 6. Karłowatość i znaczenie matek * Rozdział 7. Seks i rozmnażanie * Rozdział 8. Odporność, stres i chorba * Rozdział 9. Stres i ból * Rozdział 10. Stres i pamięć * Rozdział 11. Stres i dobry sen * Rozdział 12. Starzenie się i śmierć * Rozdział 13. Dlaczego stres psychologiczny jest stresujący? * Rozdział 14. Stres i depresja * Rozdział 15. Osobowość, temperament i ich związane z stresem konsekwencje * Rozdział 16. Uzależnienie od narkotyków i adrenaliny a przyjemność * Rozdział 17. Patrząc z dołu * Rozdział 18. Skuteczne radzenie sobie ze stresem * Indeks nazwisk * Indeks rzeczowu * Wykaz źródeł ilustarcji * O Autorze
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
8 godz. 25 min.
Miejsca wydania według bazy e-ISBN.
Czyta Jacek Dragun.
Dostępna również w wersji drukowanej.
Nagranie w formacie mp3.
Rodzina jest wyzwaniem. Życie rodzinne obrosło w mnóstwo mitów, które wpędzają rodziców w niepewność w równym stopniu co burzliwe dyskusje wokół tematu wychowywania dzieci. Po 30 latach pracy psychiatra dzieci i młodzieży profesor Michael Schulte-Markwort obiera inny kurs i radzi: tym, co się liczy, jest odwaga uświadomienia sobie własnej postawy. Wtedy możliwe stają się nawiązanie relacji rodzic-dziecko oraz komunikacja z dzieckiem uwzględniająca jego potrzeby i zdolności. Nie bez znaczenia jest także kwestia samodzielności rodziców, którzy nie powinni się tak przejmować tym, co mówią inni. Każda rodzina może osiągnąć szczęście po swojemu. Co zrobić, jeśli dziecko nie śpi, a co, jeśli nie chce jeść? Jakie mogą być konsekwencje, kiedy dzieciom pozwala się na wszystko? W jaki sposób wyznaczać granice? I jak odzyskać suwerenność, której tak często brakuje rodzicom? Doświadczony ekspert w obrazowy sposób i na wielu przykładach wyjaśnia, jak z odwagą oraz zaufaniem podejmować właściwe decyzje.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. K.37 (1 egz.)
Audiobook
CD
W koszyku
(Kontrasty i Kontrowersje)
8 godz. 29 min.
Miejsca wydania według siedzib wydawców. Data wydania według: www.audiobook.pl.
Czyta Andrzej Pinkowski.
Dostępna również w wersji drukowanej.
Nagranie w formacie mp3.
Dzieci również mogą się wypalić. Dzieci niemal całkowicie poddają się dyktatowi społeczeństwa, w którym liczy się tylko sukces i ponoszą tego bolesne konsekwencje. Presja wywierana na nie jest nie do wytrzymania. Muszą mieć perfekcyjną stylizację na występ w klasie, idealne oceny, a po lekcjach i dodatkowej godzinie języka obcego biegną na trening i naukę gry na pianinie. Doświadczony psychiatra, profesor Michael Schulte-Markwort, codziennie diagnozuje u dzieci i młodzieży wypalenie. Swoją książką chciałby nami wstrząsnąć i wywołać dyskusję na temat stresu, który towarzyszy najmłodszym. Nauka i chodzenie do szkoły powinny być dla nich przyjemnością. Tymczasem żyją w świecie, który gna je bez tchu od jednej przeszkody do następnej i zmusza do walki o wątpliwe wartości. To ważne, by dzieci we właściwym czasie sygnalizowały, kiedy żąda się od nich zbyt wiele. Te, które bez szemrania wykonują wszystko, czego się od nich wymaga, nie wyrosną na ludzi krytycznych, mających możliwość kształtowania świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. K.61 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kontrasty i Kontrowersje)
Naszym dzieciom powodzi się lepiej niż jakiemukolwiek pokoleniu wcześniej, a mimo to ich troski są ogromne. W jaki sposób zmotywować Lenę, która boi się chodzić do szkoły? Jak dotrzeć do agresywnego chłopca, którego nic nie obchodzi? Co robić, kiedy dziecko nie może spać? Albo gdy brat uważa, że jego siostra jest wstrętna? I jak pomóc nastolatkowi, który już nie widzi sensu w swoim życiu? Znany psychiatra dzieci i młodzieży, profesor Michael Schulte-Markwort, z empatią przedstawia perspektywę dzieci i zrozumiale wyjaśnia, jak kompetentnie i troskliwie towarzyszyć im w życiu. Zwraca się do rodziców, wychowawców, nauczycieli i wszystkich osób mających do czynienia zarówno z najmłodszymi, jak i nastolatkami. Porusza szeroko zakrojone tematy - od zagadnień związanych z korzystaniem z komputerów, przez terapie dzieci po lęk przed rozwodem rodziców, fobie, natręctwa i ataki wściekłości.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20333 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Kontrasty i Kontrowersje)
Bibliogr. s. 389-440. Indeks.
Cyfryzacja naszej codzienności prze naprzód ogromnymi krokami - z tragicznym skutkiem dla naszego zdrowia. Dawniej internet służył swobodnej wymianie informacji. Dziś zamienił się w światową dzielnicę czerwonych latarni i potwora inwigilacji. Psychiatra, uznany badacz mózgu, prof. Manfred Spitzer, na podstawie współczesnych badań naukowych pokazuje, że taki rozwój wypadków jest zagrożeniem dla każdego z nas. Szczególnie narażone są dzieci i młodzież, ponieważ zakłócone zostają ich procesy rozwojowe. Oddając mediom cyfrowym kontrolę nad wszystkimi sferami naszego życia, godzinami grając w gry online czy wsiąkając w internetowe sieci społeczne, zapadamy na cyberchoroby.
Wprowadzenie * 1. Choroby cywilizacyjne * 2. Smartfony w cyberprzestrzeni * 3. Cyberuależnienie * 4. Big Data, Big Brother i kres prywatności * 5. Cyberstres * 6. Cyberlęk * 7. Cyberchondria * 8. Cyfrowe dzieciństwo: pozbawione doznań zmysłowych i nieme * 9. Cyfrowa młodzież: nieuważna, niewykształcona, nieruchliwa * 10. Cyfrowa bezsenność * 11. Cyberseks * 12. Cyfrowo depresyjni i samotni * 13. Co robić?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18190 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej