Psycholodzy
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(111)
Forma i typ
Książki
(110)
Publikacje fachowe
(65)
Publikacje naukowe
(52)
Publikacje dydaktyczne
(46)
Poradniki i przewodniki
(21)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Proza
(2)
Filmy i seriale
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(96)
wypożyczone
(21)
nieokreślona
(4)
Placówka
BD12 (Radzymińska 121)
(2)
BD40 (Suwalska 11)
(2)
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(2)
CN1 (św. Wincentego 85)
(13)
MW123 (św. Wincentego 64)
(1)
W2 (Bazyliańska 6)
(4)
W37 (Smoleńska 94)
(2)
W49 (Księcia Ziemowita 16)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(93)
Autor
Pałynyczko-Ćwiklińska Agnieszka
(5)
Attwood Tony (1952- )
(3)
Cieszyńska Jadwiga (1955- )
(3)
Grudziewska Ewa
(3)
Krasowicz-Kupis Grażyna
(3)
Mach Cecylia
(3)
Naprawa Renata
(3)
Tanajewska Alicja
(3)
Wójtowicz-Szefler Małgorzata
(3)
Ambroziak Konrad
(2)
Andruszko Robert
(2)
Barlow David H. (1942- )
(2)
Carter Cheryl R. (1962- )
(2)
Domurat Marcin
(2)
Ehrenreich-May Jill
(2)
Gałkowski Tadeusz (1936- )
(2)
Gwiazdowska-Stańczak Sylwia
(2)
Jarosz-Bilińska Anna
(2)
Kennedy Sarah M
(2)
Kraczkowska Karolina
(2)
McWilliams Nancy
(2)
Okuniewski Juliusz
(2)
Pikiel Sylwia
(2)
Sawicka-Chrapkowicz Anna
(2)
Sherman Jamie A
(2)
Staszkiewicz Ewa
(2)
Szczepańska Krystyna (matematyka)
(2)
Wilczek-Rużyczka Ewa
(2)
Alochno-Janas Anna
(1)
Ames Louise Bates (1908- )
(1)
Bac Aneta
(1)
Baker Sidney M
(1)
Bednarek Dorota Balbina
(1)
Bednarek Hanna
(1)
Bednarska Barbara (surdologopedia)
(1)
Bennett Shannon M
(1)
Bilek Emily L
(1)
Bliźniewska-Kowalska Katarzyna
(1)
Bogudał-Borkowska Joanna (1982- )
(1)
Borkowska Aneta (psychologia)
(1)
Brewińska Dorota
(1)
Broniarczyk-Czarniak Marta
(1)
Brzeziński Jerzy (1947- )
(1)
Brzuzy Grzegorz
(1)
Błeszyński Jacek (1963- )
(1)
Carr Alan (1957- )
(1)
Cepeda Claudio (1942- )
(1)
Chmielecki Robert
(1)
Chojak Małgorzata (pedagogika)
(1)
Chrzanowska Iwona
(1)
Chyrowicz Barbara (1960- )
(1)
Chęć Magdalena (psychologia)
(1)
Cialdini Robert B. (1945- )
(1)
Ciarrochi Joseph
(1)
Cieślak Piotr
(1)
Cieślak Roman
(1)
Cobham Vanessa
(1)
Cybulski Mateusz
(1)
Czarnkowska Mariola
(1)
Czerwińska Kornelia
(1)
Czupała Hubert
(1)
Delahooke Mona
(1)
Dolińska Barbara
(1)
Doliński Dariusz (1959- )
(1)
Domagała Aneta
(1)
Dudek Joanna (psycholog)
(1)
Edwards Allison
(1)
Fengler Jörg (1944- )
(1)
Filip Maria (psychiatra)
(1)
Filipiak Maja
(1)
France Hiedi
(1)
Freeman Jennifer Beth (1970- )
(1)
Friszke Andrzej (1956- )
(1)
Furmańska Sabina (1977- )
(1)
Gacka Ewa
(1)
Gagat-Matuła Anna
(1)
Galit Atlas
(1)
Garcia Abbe Marrs
(1)
Garnett Michelle
(1)
Gatkowska Izabela
(1)
Gałecka Małgorzata (medycyna)
(1)
Gałecki Piotr (psychiatra)
(1)
Gmitrowicz Agnieszka (1953- )
(1)
Gould Judith
(1)
Grabski Bartosz (medycyna)
(1)
Gruszczyńska Katarzyna Agata
(1)
Gruszka-Gosiewska Aleksandra
(1)
Grzelak Janusz (1941- )
(1)
Grzesiak Magdalena (psychiatra)
(1)
Grąbczewska-Różycka Katarzyna
(1)
Gubała Magdalena (1982- )
(1)
Gudro-Homicka Maria (1946- )
(1)
Góral-Półrola Jolanta
(1)
Hay Dale F
(1)
Hayes Louise L
(1)
Hałgas Maria Jolanta
(1)
Hendrickx Sarah (1968- )
(1)
Humeniuk Ewa
(1)
Ilg Frances L. (1902-1981)
(1)
Janas-Kozik Małgorzata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(42)
2010 - 2019
(63)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(105)
1901-2000
(3)
1989-2000
(3)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(111)
Język
polski
(110)
angielski
(1)
Odbiorca
Dzieci
(20811)
6-8 lat
(10199)
9-13 lat
(9035)
Młodzież
(8501)
0-5 lat
(6963)
Psycholodzy
(111)
14-17 lat
(4618)
Szkoły wyższe
(2035)
Studenci
(1529)
Rodzice
(893)
Szkoły podstawowe
(696)
Szkoły średnie
(600)
Nauczyciele
(469)
Dorośli
(155)
Przedszkola
(142)
Logopedzi
(121)
Prawnicy
(117)
Nauczanie początkowe
(115)
Pedagodzy
(113)
Psychoterapeuci
(102)
Menedżerowie
(90)
Terapeuci zajęciowi
(85)
Nauczyciele przedszkoli
(79)
Klasa 3.
(67)
Terapeuci
(62)
Szkoły zawodowe
(60)
Uczniowie szkół zawodowych
(55)
Lekarze
(52)
Dyrektorzy szkół
(46)
Gimnazja
(42)
Pracownicy naukowi
(42)
Klasa 6.
(40)
Przedsiębiorcy
(40)
Radcy prawni
(38)
Uczniowie szkół średnich
(38)
Kobieta
(37)
Poziom podstawowy
(37)
Dziewczęta
(36)
Klasa 7.
(36)
A1
(34)
Adwokaci
(34)
Klasa 8.
(34)
A2 (poziom biegłości językowej)
(33)
Klasa 5.
(33)
A2
(31)
A1 (poziom biegłości językowej)
(29)
Klasa 1.
(29)
Urzędnicy
(29)
Aplikanci
(28)
Klasa 4.
(28)
Sędziowie
(28)
Uczniowie szkół podstawowych
(28)
B1 (poziom biegłości językowej)
(26)
Nauczyciele nauczania początkowego
(23)
Pracodawcy
(23)
Pracownicy socjalni
(23)
Licea
(22)
Specjaliści ds. kadr
(21)
Szkoły ponadgimnazjalne
(21)
Technikum
(21)
Fizjoterapeuci
(20)
Uczniowie gimnazjów
(20)
B2 (poziom biegłości językowej)
(19)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(19)
B1
(18)
Ekonomiści
(17)
Nauczyciele akademiccy
(17)
Psychiatrzy
(17)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(17)
Doradcy podatkowi
(14)
Dyrektorzy przedszkoli
(14)
Księgowi
(14)
Pedagodzy specjalni
(13)
Klasa 2.
(12)
Maturzyści
(12)
Poziom rozszerzony
(12)
18+
(11)
Nastolatki
(11)
Prokuratorzy
(11)
Uczniowie
(11)
Wychowawcy klas
(11)
Bibliotekarze
(10)
Policjanci
(10)
Seniorzy
(10)
Nauczyciele języka polskiego
(9)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(9)
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną
(9)
Szkoły ponadpodstawowe
(9)
Wychowawcy
(9)
Wychowawcy małych dzieci
(9)
CEF B2
(8)
CEF B2+
(8)
Pielęgniarki i pielęgniarze
(8)
Poziom średniozaawansowany
(8)
Pracownicy samorządowi
(8)
Pre A1
(8)
C1 (poziom biegłości językowej)
(7)
CEF B1
(7)
Cudzoziemcy
(7)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(7)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Film polski
(1)
Temat
Rozwój psychofizyczny dziecka
(14)
Dzieci
(11)
Kompetencje społeczne
(9)
Psychoterapia
(9)
Uczucia
(9)
Diagnoza psychologiczna
(7)
Leczenie
(7)
Młodzież
(7)
Dziecko autystyczne
(6)
Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
(6)
Diagnostyka medyczna
(5)
Dziecko z zespołem Aspergera
(5)
Relacje międzyludzkie
(5)
Stres
(5)
Zaburzenia mowy
(5)
Dysleksja i dysgrafia
(4)
Empatia
(4)
Lęk
(4)
Nastolatki
(4)
Nauczanie
(4)
Psychologia
(4)
Terapia zajęciowa
(4)
Uczniowie
(4)
Zaburzenia emocjonalne
(4)
Zespół Aspergera
(4)
Diagnoza pedagogiczna
(3)
Kompetencje emocjonalne
(3)
Komunikacja interpersonalna
(3)
Mózg
(3)
Rozwój psychofizyczny młodzieży
(3)
Szczęście
(3)
Trauma
(3)
Wychowanie
(3)
Wychowanie w rodzinie
(3)
Zaburzenia psychiczne
(3)
Zaburzenia zachowania
(3)
Zespół ADHD
(3)
Anoreksja
(2)
Autyzm
(2)
Badania naukowe
(2)
Badanie psychiatryczne
(2)
Choroby psychiczne
(2)
Chorzy z chorobą Alzheimera
(2)
Depresja psychiczna
(2)
Diagnoza
(2)
Dojrzewanie
(2)
Dziecko trudne
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(2)
Dziecko z zespołem Downa
(2)
Etyka zawodowa
(2)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(2)
Język polski
(2)
Klimat szkoły
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Motywacja uczenia się
(2)
Młodzież trudna
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Neurologopedia
(2)
Neuropsychologia
(2)
Osoby w wieku starszym
(2)
Osoby z autyzmem
(2)
Osoby z niepełnosprawnością
(2)
Otyłość
(2)
Pomoc psychologiczna
(2)
Praca
(2)
Przezwyciężanie lęku
(2)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(2)
Psychologia biegu życia
(2)
Psychologia dziecka
(2)
Psychologia pozytywna
(2)
Psychologia wychowawcza
(2)
Rodzina
(2)
Rozwój psychiczny
(2)
Socjoterapia
(2)
Specjalne potrzeby komunikacyjne
(2)
Stres pourazowy
(2)
Temperament
(2)
Terapia par i małżeństw
(2)
Terapia transdiagnostyczna
(2)
Testy psychologiczne
(2)
Wcześniak
(2)
Wsparcie społeczne
(2)
Zaangażowanie szkolne
(2)
Zaburzenia odżywiania
(2)
Zaburzenia osobowości
(2)
Zdrowie psychiczne
(2)
Agresywność
(1)
Aktywizacja społeczna
(1)
Aktywność człowieka
(1)
Andersen, Hans Christian (1805-1875)
(1)
Ankieterzy
(1)
Antonovsky, Aaron (1923-1994)
(1)
Bajkoterapia
(1)
Behawioryzm
(1)
Bezdomność
(1)
Bulimia
(1)
Ból psychiczny
(1)
Choroby genetyczne
(1)
Choroby układu nerwowego
(1)
Temat: czas
2001-
(4)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Gatunek
Podręcznik
(30)
Poradnik
(27)
Monografia
(14)
Scenariusz zajęć
(11)
Praca zbiorowa
(8)
Ćwiczenia i zadania
(8)
Opracowanie
(7)
Raport z badań
(4)
Case study (studium przypadku)
(3)
Materiały pomocnicze
(3)
Książka do wypełniania
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Podręczniki
(2)
Program nauczania
(2)
Debata
(1)
Esej
(1)
Film edukacyjny
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Gry i zabawy umysłowe
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Dziedzina i ujęcie
Psychologia
(59)
Edukacja i pedagogika
(42)
Medycyna i zdrowie
(25)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Nauka i badania
(3)
Historia
(2)
Biologia
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
111 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Nowoczesne opracowanie uwzględniające najważniejsze problemy dotyczące zaburzeń psychicznych w grupie osób w wieku podeszłym. Autorami publikacji są wybitni eksperci w dziedzinie psychiatrii oraz geriatrii, autorytety naukowe w Polsce i poza granicami kraju.W książce omówiono główne choroby psychiczne występujące w grupie osób powyżej 60. roku życia, z uwzględnieniem uzależnień, a także podstawowe zasady pielęgnowania pacjentów psychogeriatrycznych, kluczowe zagadnienia z zakresu neurorehabilitacji oraz psychogerontologii.Publikacja stanowi swego rodzaju kompendium wiedzy psychiatryczno-psychologiczno-rehabilitacyjnej dla specjalistów w zakresie medycyny i psychologii, a także dla studentów tych kierunków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18666 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Terapia Umysłowa Osób Dorosłych)
Ćwiczenia operacji myślowych są przeznaczone dla osób, które mają trudności z przetwarzaniem i porządkowaniem informacji. Polecamy je dla młodzieży szkolnej oraz osób dorosłych z zaburzeniami komunikacji językowej, występującej w wyniku:afazji,zespołów otępiennych,choroby Alzheimera,dysleksji,obniżonej sprawności intelektualnej,niedosłuchu.Zestaw ćwiczeń jest także doskonałym treningiem dla osób zdrowych, które chcą zachować jak najdłużej sprawność intelektualną.Zamieszczone zadania dotyczą:aktualizacji słownictwa,pamięci operacyjnej,kategoryzacji,analizy i syntezy literowej, sylabowej, wyrazowej, zdaniowej,pisania i czytania.Ćwiczenia zostały uporządkowane tematycznie, wspomagając proces przetwarzania i rozumienia występującej leksyki. Różnorodność zadań daje możliwość pracy z osobami o różnym stopniu zaburzeń językowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21954 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 217-272. Indeks.
Publikacja kierowana do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z niepełnosprawnością wzroku.
Niepełnosprawność wzroku w istotny sposób wpływa na realizację zadań życiowych na każdym etapie rozwoju człowieka - od czesnego dzieciństwa do późnej dorosłości. Liczne obszary funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących wciąż nie zostały należycie rozpoznane i opisane. Tymczasem wyjaśnienie specyfiki funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością umożliwia trafne rozpoznawanie ich potrzeb edukacyjno-rozwojowych, pozwala prawidłowo zorganizować proces edukacji oraz właściwie realizować oddziaływania wspierające."Tyflopsychologia" to publikacja, w której dokonano analizy związków między niepełnosprawnością wzroku a poziomem, sposobem i czasem realizacji zadań rozwojowych w biegu życia, a także omówiono sytuację psychologiczną osoby tracącej wzrok w sposób stopniowy i nagły. Podstawą opracowania są wyniki najnowszych badań naukowych dotyczących poszczególnych aspektów funkcjonowania osób niewidomych i słabowidzących.Informacje zawarte w książce mają dużą użyteczność praktyczną - mogą zostać wykorzystane w planowaniu i realizacji oddziaływań wspierających przeznaczonych dla osób niewidomych i słabowidzących w różnym wieku. Publikacja kierowana jest do pedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i innych specjalistów pracujących w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju zajmujących się diagnozą, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością wzroku. Pozycja ta może również być przydatna dla rodziców i innych członków rodzin, do których należą osoby z wrodzoną lub nabytą niepełnosprawnością wzroku."Podręcznik został zredagowany zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF) przyjętą przez WHO w 2001 roku. Jest to nowoczesne podejście, w którym kładzie się główny nacisk na aktywa osoby, a nie przede wszystkim deficyty. Osoba posiada wiele zasobów i możliwości mimo uszkodzonego wzroku. Mam nadzieję, że w pedagogice specjalnej ten paradygmat będzie silniej akcentowany, także w stosunku do innych niepełnosprawności."Z recenzji prof. dr hab. Romana Ossowskiego, prof. zw. UKW
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20265 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 357-358. Indeks.
Autorzy książek poświęconych trudnym zachowaniom u dzieci zbyt często opierają się na uniwersalnym podejściu, nie uwzględniając stanu autonomicznego - połączenia między mózgiem a ciałem. Nie biorą też pod uwagę indywidualnych różnic oraz typowych dla danej osoby mocnych i słabych stron. Ponadto większość ludzi analizujących trudne zachowania nie bada ich w kontekście rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka. W rezultacie wiele opracowanych programów postępowania nie przynosi oczekiwanych skutków, ponieważ brakuje tam spójnego uzasadnienia albo myśli przewodniej.Celem niniejszej książki jest ukazanie nowego kontekstu służącego zrozumieniu trudności behawioralnych oraz przedstawienie planu umożliwiającego podejmowanie decyzji uwzględniających zarówno mózg, jak i ciało dziecka. Choć w ciągu ostatnich 30 lat zaobserwowaliśmy gwałtowny postęp w zakresie badań dotyczących mózgu, to jednak zaczynamy dopiero przekładać zdobytą wiedzę na praktyczne zastosowanie. Z doświadczenia autorki tej publikacji wynika, że prace doktora Stephena Porgesa, neuronaukowca, dotyczące teorii poliwagalnej, a zwłaszcza jego koncepcja neuropostrzegania, stanowią najlepszy, nowy sposób spojrzenia na dzieci z trudnościami w zachowaniu oraz ich rodziców, a także ich wspierania.Nota o autorce:Doktor Mona Delahooke to licencjonowana psycholożka kliniczna z ponad 30-letnim doświadczeniem w opiece nad dziećmi i ich rodzinami. Jest starszym członkiem wy­działu Profectum Foundation, organizacji zajmującej się wspieraniem rodzin oraz ich neuroróżnorodnych dzieci, a także nastolatków i dorosłych. Jako trenerka udziela się również w Department of Mental Health w Los Angeles.Cieszy się najwyższym uznaniem wśród specjalistów z dziedziny ochrony zdrowia psychicznego niemowląt i małych dzieci w Kalifornii, gdzie jest mentorką praktyki refleksyjnej. Często wygłasza wykłady, a także prowadzi szkolenia oraz konsultacje dla rodziców, organizacji, szkół i placówek publicznych. W swojej aktywności zawo­dowej skupia się na promowaniu opartych na relacjach i współczuciu interwencji neurorozwojowych, podejmowanych z myślą o dzieciach z różnicami rozwojowymi, behawioralnymi, emocjonalnymi oraz ujawniającymi się w uczeniu.Jest autorką publikacji Social and emotional development in early intervention: A skills guide for working with children.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21564 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Placebo / Barbara Dolińska. - Sopot : Smak Słowa, 2011. - 128 stron : ilustracje, 24 cm.
Na okładce podtytuł: dlaczego działa coś, co nie działa?
Bibliografia strony 111-122. Indeksy.
Zjawisko placebo od lat fascynuje i zadziwia, stawiając badaczy przed koniecznością odpowiedzi na kłopotliwe pytanie: dlaczego działa coś, co działać nie powinno? Jak wytłumaczyć efektywność placebo w warunkach, w których konwencjonalna medycyna jest bezradna? Czy to prawda, że placebo bywa tylko niewiele mniej skuteczne niż osławiony prozac? I czy istnieją osobowościowe wyznaczniki podatności na to zjawisko?Ta książka adresowana jest do lekarzy, farmaceutów, psychologów i psychoterapeutów - ale nie tylko. Przedstawia bowiem wyczerpująco zastosowania placebo zarówno w medycynie i w badaniach psychologicznych, jak i w sporcie, w którym - jak się okazuje - zjawisko to może odgrywać ważną rolę. Autorka nie unika przy tym tematów trudnych i niejednoznacznych, takich jak etyczne aspekty stosowania placebo."Współczesna nauka odnotowuje działanie placebo w coraz to nowszych obszarach. Próbuje też wyjaśnić mechanizmy, dzięki którym placebo działa. Po okresie, w którym była właściwie bezsilna, jeśli chodzi o wyjaśnienie omawianego tu zjawiska, i ograniczała się do tego, by w mądrze brzmiące słowa ubierać ludową mądrość wiara czyni cuda, przyszedł wreszcie okres mniej wstydliwy. Nauka, zwłaszcza w ostatnich dekadach, zidentyfikowała bowiem mechanizmy, dzięki którym placebo działa, i choć nadal wiele jest niejasności i kontrowersji, placebo przestało być zjawiskiem całkowicie tajemniczym".(Fragment książki) "Istnieje pewna grupa zjawisk psychologicznych - fascynujących i tajemniczych zarazem. Zjawisk, których zrozumienie może mieć nie tylko duże znaczenie praktyczne, ale także wywrzeć ogromny wpływ na wyjaśnienie mechanizmów regulacji zachowania człowieka. Należą do nich między innymi kontrola nad umieraniem, zdrowotne konsekwencje wykształcenia czy skuteczność placebo. Dane empiryczne na ten temat nie pozostawiają żądnych wątpliwości - zjawiska te zachodzą często i bywają bardzo efektywne. Materiał dowodowy jest bogaty, materiał anegdotyczny - jeszcze bardziej. Tymczasem samo rozumienie mechanizmu tych zjawisk pozostaje daleko w tyle". (Z recenzji profesora Wiesława Łukaszewskiego)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18726 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Logopedia XXI Wieku)
Bibliografia na stronach 409-462.
Streszczenie angielskie przy rozdziałach.
Dwutomowa monografia pt. Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna jest bardzo bogatym zbiorem wiedzy logopedycznej (wiedzy rozumianej nowocześnie, czyli w szerokim zakresie, wykraczającym poza wąską działalność logopedyczną). Tytułowa problematyka monografii pokrywa się z centralnym obszarem pracy logopedy, co czyni recenzowaną pozycję wyjątkowo przydatną w środowisku logopedycznym. Autorzy poszczególnych rozdziałów oparli się przede wszystkim na najnowszych osiągnięciach naukowych z zakresu zaburzeń mowy, a także na aktualnych wynikach działań praktycznych w zakresie terapii różnych zaburzeń mowy, które mogą wystąpić w gronie dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Z recenzji prof. dra hab. Edwarda Łuczyńskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21640 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Dla rodziców, nauczycieli, pedagogów i psychologów.
Kiedy czujemy się zestresowani, zagrożeni albo przytłoczeni emocjami - nasz mózg przełącza się w jeden z trzech trybów alarmowych: walka, ucieczka, zamrożenie. Autorka to trzy typy reagowania nazywa powodzią emocjonalną. Powódź potrafi dosięgnąć każdego, a szczególnie bezbronni bywają najmłodsi. Jeśli mamy za sobą traumatyczne doświadczenia życiowe i mniej korzystne genetyczne wyposażenie, będziemy jeszcze bardziej podatni na tonięcie i zranienia. Ale jest dobra wiadomość: bez zbędnych słów czy interwencji, możemy wyratować dziecko z powodzi i szybko opatrzyć małe rany. Wystarczy, że zaczniemy korzystać z pięciu zmysłów."Trafiony, zatopiony!" jest książką opartą na neuronauce i czułej akceptacji. To niezbędny dodatek do bajek psychoedukacyjnych: "Marcysia czuje za dużo" i "Diego czuje za mocno".W książce znajdziesz: krótkie przykłady, jak rozmawiać z dzieckiem i z miłością wyznaczać granice, ćwiczenia, inspiracje i pytania, które pomogą ci zaaplikować teorię. Przyjrzysz się również swojemu zdrowiu psychicznemu i dzieciństwu. Autorka dedykuje książkę nauczycielom, rodzicom, psychologom i pedagogom. [Opis pochodzi od wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Brak informacji o dostępności: sygn. 159.9 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22062 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce: Ujednolicony protokół leczenia.
Tytuł oryginału: Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children : workbook. Na okładce: Ujednolicony protokół leczenia.
Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 7-13 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga dzieciom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje - nawet te trudne i niewygodne - pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej. Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej oraz terapii opartych na uważności i akceptacji. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych - lękowych i nastroju (depresyjnych). Stworzono go z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Jego modułowa struktura umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22327 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce: Ujednolicony protokół leczenia.
Nastolatki, przeżywając silne emocje takie jak strach, lęk, smutek czy złość, mogą doświadczać dystresu, niepokoju, dyskomfortu. Choć nie zawsze werbalizują trudne doznania, to ich zachowanie i emocjonalna ekspresja komunikują, że trudno im znieść własne przeżycia emocjonalne. Aby uniknąć nieprzyjemnych odczuć, podejmują działania nastawione na ich stłumienie, ucieczkę od nich lub odwrócenie od nich uwagi. Zachowania te z czasem są wzmacniane negatywnie, ponieważ za każdym razem, gdy uda się uniknąć przeżywania przytłaczających emocji i wywołującej je sytuacji, dyskomfort znika. Niestety stosowanie strategii opartej na unikaniu na dłuższą metę nie pozwala nauczyć się skuteczniejszych i bardziej pomocnych sposobów radzenia sobie z intensywnymi emocjami. Program terapeutyczny opisany w niniejszym poradniku jest przeznaczony dla osób w wieku 13–18 lat dotkniętych zaburzeniami emocjonalnymi (m.in. zaburzenie lękowe uogólnione, fobia społeczna, zaburzenie paniczne, fobie swoiste, agorafobia, zaburzenia depresyjne). Pomaga nastolatkom zrozumieć odczuwane emocje i działania podejmowane w reakcji na nie. Zmierza do zmiany nawyków związanych z regulacją emocji, aby zmniejszyć intensywność i częstotliwość narzucających się, przytłaczających uczuć. Uczy, że emocje – nawet te trudne i niewygodne – pełnią ważną funkcję, dlatego tak istotna jest ich akceptacja, pozwalająca zapanować nad odruchową reakcją, aby reagować skuteczniej. Kształtowane w jego ramach umiejętności bazują na strategiach i zasadach zaczerpniętych z terapii poznawczo-behawioralnej, terapii behawioralnej oraz terapii opartych na uważności i akceptacji. Niniejszy poradnik – stanowiący uzupełnienie podręcznika terapeuty – służy do powtarzania i utrwalania wiadomości zdobytych podczas sesji. Zawiera wszystkie materiały niezbędne do wykonywania zadań zaleconych przez terapeutę. Jest źródłem rzetelnej wiedzy dla nastolatków uczestniczących w terapii, wspierając ich działania między sesjami. Prezentowany program terapeutyczny wpisuje się w podejście transdiagnostyczne w terapii zaburzeń emocjonalnych – lękowych i nastroju (depresyjnych). Stworzono go z myślą o efektywnej pracy z młodymi osobami wykazującymi objawy kilku zaburzeń, objawy podprogowe lub mieszane. Jego modułowa struktura umożliwia terapeucie realizację całego cyklu terapeutycznego bądź zmodyfikowanie go w taki sposób, by jak najlepiej dostosować interwencję do odbiorcy. Poszczególne techniki są nakierowane na podstawowe problemy leżące u podstaw zaburzeń emocjonalnych. Cele programu terapeutycznego obejmują: • lepsze zrozumienie własnych przeżyć emocjonalnych; • dopuszczanie do siebie emocji oraz ich akceptowanie; • podważanie automatycznych myśli i rozwijanie elastycznego myślenia; • wyeliminowanie emocjonalnego reagowania; • oswojenie się z doznaniami fizycznymi wpływającymi na sposób przeżywania emocji; • zwalczenie negatywnych, unikowych reakcji; • reagowanie na emocje w konstruktywny sposób.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22328 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Problemy Współczesnej Psychoterapii)
Bibliografia strony 193-207.
Książka adresowana jest do terapeutów, ale nie tylko. Skierowana jest do wszystkich osób, które zawodowo lub bezinteresownie poświęcają się innym ludziom, wspierając, doradzając, wychowując, terapeutyzując, lecząc, opiekując się, ucząc i pielęgnując innych. Są to między innymi:: psychologowie i psychoterapeuci, psychiatrzy i lekarze innych specjalności, pielęgniarki i salowe, fizjoterapeuci, nauczyciele, pedagodzy, pracownicy socjalni, księża, policjanci, prawnicy, ludzie, którzy zajmują się fizycznie lub psychicznie upośledzonym członkiem rodziny.
CZĘŚĆ 1:: * POMAGANIE * 1. Dlaczego pomagamy? * 2. Zachowania wspomagające * 3. Definicja i przykłady deformacji osobowości jako konsekwencji wykonywania zawodu * 4. Teorie zawodowej deformacji osobowości * CZĘŚĆ 2:: * OBCIĄŻENIE * 5. Obciążenie przez samego siebie * 6. Obciążenie w związku partnerskim * 7. Obciążenie przez klientów * 8. Obciążenie w zespole współpracowników * 9. Obciążenie przez instytucje * 10. Wypalenie, syndrom wyczerpania * 11. Obciążenie i wypalenie w różnych zawodach związanych z pomaganiem * CZĘŚĆ 3:: * ZAWODOWA DEFORMACJA OSOBOWOŚCI * 12. Autodeformacja * 13. Deformacja w związku partnerskim, rodzinie i kręgu przyjaciół * 14. Deformacja w kontakcie z klientami * 15. Deformacja wśród personelu i w instytucji * 16. Zaburzenia w kontaktach z kolegami * CZĘŚĆ 4:: * POKONYWANIE PROBLEMÓW * 17. Higiena psychiczna * 18. Radzenie sobie * 19. Oparcie społeczne * 20. Superwizja * 21. Interwencja w obrębie zespołu i instytucji * CZĘŚĆ 5:: * SPOTKANIE Z SAMYM SOBĄ * Aneks 1:: Badanie zależności między wiekiem a wyborem zawodu * Aneks 2:: Badanie obciążenia i sposoby jego redukcji * Aneks 3. Badanie reakcji terapeutów na fikcyjną wypowiedź klienta lub partnera
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21074 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne dla Dzieci / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne)
Bibliografia na stronie 144.
Wiek 6-9 lat.
Empatia stanowi podstawę zdrowych i silnych relacji. To supermoc, która pomaga nam dogadywać się z ludźmi, zrozumieć ich uczucia i zachowania oraz skutecznie rozwiązywać konflikty.
Odgrywa ona także bardzo ważną rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka. Dlatego tak istotne jest, aby pracować nad nią już od najmłodszych lat. Empatia jest jak mięsień, który trzeba ćwiczyć, żeby się wzmocnił. Jak to robić?
Hiedi France stworzyła do tego idealne narzędzie! Ten praktyczny, wnikliwy przewodnik stanowi nieocenioną pomoc w pracy z dziećmi nad empatią.
Książka napisana jest zrozumiałym językiem oraz zawiera mnóstwo wciągających gier i zabaw, które spodobają się dzieciom. Znajdziesz tu niemal pięćdziesiąt różnorodnych ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć umiejętność empatii. Możecie wykonywać je wspólnie albo dziecko może pracować nad nimi samodzielnie.
Poradnik pomaga dziecku nie tylko zdobyć niezwykłą supermoc empatii, ale także z niej korzystać. W jakim celu? Chociażby po to, by pielęgnować przyjaźnie, poprawić relacje z bliskimi czy zmieniać świat na lepsze. Z taką supermocą wszystko jest możliwe!
Dzięki tej książce twoje dziecko nauczy się: rozwiązywać konflikty, nawiązywać i podtrzymywać przyjaźnie, współpracować w grupie, okazywać innym troskę i życzliwość, mówić „przepraszam”, słuchać aktywnie, wyrażać swoje emocje. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22691 D (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 235-240.
Przewodnik dla terapeutów prezentujący poznawczo-behawioralną terapię zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci w wieku 5-8 lat. Autorki, po przedstawieniu wyników badań potwierdzających skuteczność opisywanej metody, szczegółowo omawiają kolejne sesje terapeutyczne: ich cele, przebieg i stosowane techniki. Wskazują, jak zaangażować w terapię rodziców małego pacjenta oraz dostosować interwencje do poziomu jego rozwoju poznawczego i społeczno-emocjonalnego.Program terapii składa się z dwunastu sesji i obejmuje takie elementy, jak psychoedukacja na temat zaburzenia, uczenie rodziców korzystania z narzędzi zwiększających motywację dziecka do zmiany i ułatwiających skuteczne radzenie sobie z objawami, nauka strategii poznawczych czy ćwiczenia ekspozycji i powstrzymania reakcji. Jego głównym elementem są praktyczne ćwiczenia wykonywane podczas sesji i w ramach zadań domowych. Podręcznik zawiera formularze wykorzystywane przez terapeutę oraz przez pacjenta i jego rodziców w trakcie terapii.Uzupełnieniem podręcznika terapeuty jest poradnik pacjenta, który zawiera informacje teoretyczne na temat zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego, przegląd umiejętności, jakich nabywa się w trakcie terapii, oraz ćwiczenia do wykonywania w domu.Z wielką radością przyjmuję dostępność na polskim rynku wydawniczym kolejnego programu terapeutycznego o udowodnionej empirycznie skuteczności, tym bardziej że jest to pierwsza publikacja, która prezentuje podejście terapeutyczne dopasowane do potrzeb dzieci cierpiących na wczesnodziecięcą postać zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego oraz ich rodzin.Podręcznik zawiera bardzo przystępną psychoedukację na temat samego zaburzenia, jak również na temat metod pracy z dzieckiem. Autorki podkreślają jednak konieczność dopasowania terapii do potrzeb konkretnego pacjenta i jego rodziny, przy uwzględnieniu wszystkich najważniejszych elementów programu terapeutycznego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20195 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia przy niektórych rozdziałach. Indeks.
Dla osób zajmujących się konfliktem politycznym i procesami negocjacyjnymi.
Dostępne także jako e-book.
"Okrągły Stół" został uznany wśród psychologów na całym świecie za wielki sukces negocjacyjny, który pozwolił rozwiązać bardzo trudny konflikt społeczno-polityczny w sposób cywilizowany. Książka zawiera zapis rozmów pomiędzy ludźmi zaangażowanymi bezpośrednio i pośrednio w "Okrągły Stół"(Janusz Reykowski i Janusz Grzelak) oraz komentatorów prezentujących różne punkty widzenia: psychologiczny - (Mirosław Kofta), historyczny - (Andrzej Friszke) i społeczny - (Wiktor Osiatyński). Od autorów:Czy doświadczenia Okrągłego Stołu nauczyły nas czegoś, co może być ważne dla rozwiązywania przyszłych konfliktów, uważanych przez specjalistów za nierozwiązywalne? Mamy nadzieję, że czytelnicy naszych rozmów sami spróbują odpowiedzieć sobie to pytanie. Sądzimy, że doświadczenie Okrągłego Stołu może być ważnym źródłem refleksji na ten temat. Pokazuje ono, że - nawet w sytuacji, zdawałoby się, beznadziejnej - grupa inteligentnych ludzi, zmotywowanych do znalezienia sensownego rozwiązania głębokiego konfliktu społecznego, jest w stanie tego dokonać. Poza zapisem rozmowy, książka zawiera dwa aktualne eseje, dotyczące oceny tego ważnego wydarzenia społeczno-politycznego ostatnich kilkudziesięciu lat: Janusz Reykowski "Od Okrągłego Stołu do kontrrewolucji", Andrzej Friszke "Okrągły Stół bez legend. Dokumenty mówią" oraz artykuł Wiktora Osiatyńskiego "Okrągły Stół - negocjacje w Polsce" (niepublikowany w Polsce, artykuł z 1991 r.).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 57705 (1 egz.)
Kaucja: 26,90 zł
Książka
W koszyku
Każda z historii poprzedzona została krótkim komentarzem specjalisty - psychologa bądź pedagoga specjalnego.
"Oswajanie przez bajanie" to nie tylko tomik dobrze napisanych, opatrzonych specjalistycznym komentarzem, tekstów literackich, lecz przede wszystkim zbiór narracji traktujących o sprawach ważnych, szczególnie z punktu widzenia szeroko rozumianej integracji społecznej. W niewielkiej formie zarysowane zostały wielkie historie dotykające przeżyć i codziennych doświadczeń, z jakimi zmagają się zarówno młodsze, jak i nieco starsze osoby, znajdujące się w sytuacji trudnej emocjonalnie. Spotkanie z bohaterami kolejnych opowieści stwarza szansę na zrozumienie jak różne odcienie może mieć złożony proces oswajania. Co więcej, staje się doskonałą okazją do spojrzenia na siebie samych oraz innych, czasem z zupełnie nowej perspektywy. Pozycja warta polecenia rodzicom, pedagogom, psychologom, nauczycielom i wszystkim tym, którzy zastanawiają się, jak w przystępny sposób rozmawiać z dzieckiem na niełatwe tematy." fragment recenzji dra Kamila Kurackiego
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. II (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 19797 D (1 egz.)
(dostępność ok. 21.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia strony 165-179.
Autorka opisuje prowadzone badania dotyczące funkcjonowania językowego wcześniaków, przedstawia proces diagnozy oraz występujące zaburzenia, wyznacza kierunki postępowania logopedycznego. Lektura obowiązkowa dla logopedów, ale także rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18631 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Żyją w nas ludzie, których kochamy i którzy nas wychowywali. Doświadczamy ich emocjonalnego cierpienia i śnimy ich wspomnienia, a wszystko to kształtuje nasze życie w nie zawsze uświadomiony sposób. Książka Dziedzictwo emocjonalne opowiada o rodzinnych sekretach, które prześladują nas niczym upiory przeszłości i nie pozwalają nam żyć pełnią życia oraz przyczyniają się do powstawania przepaści między tym, czego pragniemy, a tym, co możemy osiągnąć. Dr Galit Atlas łączy historie swych pacjentów, własne doświadczenia oraz dziesięciolecia badań, by pomóc nam odszukać zależności między życiowymi problemami a emocjonalnym dziedzictwem, które dźwiga każdy z nas. Tylko dzięki podążaniu śladami duchów przeszłości możemy zmienić nasze przeznaczenie. „Doktor Atlas z wielką wrażliwością opowiada o tych, którzy nosili w swych ciałach, umysłach, sercach i duszach niewypowiedziane i najtajniejsze traumy skrzywdzonych rodziców. Jako przedstawicielka pierwszego pokolenia mojej rodziny uchodźców i deportowanych – ofiar czystek etnicznych i borykających się z problemami imigrantów – które przyszło na świat w Ameryce, z pokorą zapewniam, że zjawisko traumy międzypokoleniowej jest mi doskonale znane. Uważam dr Atlas za osobę, która potrafi je opisać w pełni, znając szczegóły tego, co w swojej pracy nazywam »raną pokoleniową”. – dr Clarissa Pinkola Estés Reyés, autorka książki Biegnąca z wilkami „Intymne, wielowymiarowe i pełne empatii studium międzypokoleniowej traumy, jej przekazywania w rodzinach oraz tego, jak można ją umiejętnie ujawnić, dostrzec, osłabić i być może nawet uleczyć dzięki relacji terapeutycznej, metabolizując to, co dotychczas nie było nazywane bądź nazwać się tego nie dało”. – Jon Kabat-Zinn, autor książki Uzdrawiająca moc uważności Doktor Galit Atlas jest psychoanalityczką, specjalistką w dziedzinie terapii kreatywnych, superwizorką kliniczną. Prowadzi prywatną praktykę na Manhattanie. Adiunktka na wydziale programu podoktoranckiego na Uniwersytecie Nowego Jorku, specjalizująca się w psychoterapii i psychoanalizie
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22252 (1 egz.)
(dostępność ok. 31.05.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 263-267. Indeks.
Badanie psychiatryczne jest kluczowym etapem w procesie diagnostycznym i terapeutycznym w pracy klinicznej z osobami z zaburzeniami psychicznymi i to od tego elementu w znaczącym stopniu zależy postawienie poprawnej diagnozy i wprowadzenie trafnego leczenia. Zespół znakomitych lekarzy psychiatrów i psychologów pod kierunkiem Profesora Piotra Gałeckiego podjął się ambitnego zadania przedstawienia w obszernej monografi i kluczowych aspektów psychopatologii oraz przebiegu badania psychiatrycznego, w tym oceny stanu psychicznego i stawiania rozpoznania w kontekście szerokiego zakresu zaburzeń psychicznych, pogrupowanych według najnowszej wersji klasyfi kacji międzynarodowej ICD-11. Fragment recenzji prof. dr. hab. n. med. Marcina Wojnara.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 22519 (1 egz.)
Długość kolejki oczekujących: 1. (dostępność ok. 19.06.2024)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 447-479. Indeks.
"Wprowadzenie do neurologopedii" stanowi unikatowe opracowanie w skali kraju, ponieważ po raz pierwszy problematyka neurologopedii jest przedstawiana od strony medycznej. Zespół autorów, w skład którego wchodzą lekarze - specjaliści wielu dziedzin medycyny (otolaryngologii, audiologii, foniatrii, neurologii dziecięcej i dorosłych, psychiatrii i medycyny pracy), a także uznani specjaliści z zakresu neurologopedii, logopedii, psychologii, surdopedagogiki, fizjoterapii oraz protetyki słuchu, przedstawił w tym opracowaniu szerokie, wieloaspektowe spojrzenie na problemy zaburzeń mowy. [...] Główną tematykę podręcznika stanowią podłoże anatomiczne i patofizjologiczne oraz aspekty kliniczne i zasady rehabilitacji zaburzeń porozumiewania się człowieka, uwarunkowanych nieprawidłowościami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. [...]Jest to cenny materiał źródłowy, który z pewnością znajdzie pełne wykorzystanie w kształceniu coraz szerszej rzeszy specjalistów z zakresu nie tylko neurologopedii, lecz także logopedii ogólnej, audiologii i foniatrii, psychologii, pedagogiki specjalnej oraz protetyki słuchu.prof. dr hab. med. Mariola Śliwińska-Kowalska
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 18938 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.05.2024)
Książka
DVD
W koszyku
Diagnoza dyzartrii u dorosłych w neurologii klinicznej / Izabela Gatkowska. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2012. - 115, [1] strona ; 23 cm + 1 dysk optyczny (DVD).
Bibliografia strony 109-111.
To książka o diagnozie zaburzenia mowy - dyzartrii u dorosłych. Dyzartria jest zaburzeniem wykonawczej sfery mowy. W publikacji omówiono elementy języka: fonację, intonację i akcent, tempo mowy, płynność mowy, artykulację oraz ich uszkodzenie spowodowane dyzartrią. Wykazano różnice między afazją (dotyka wszystkich poziomów języka, ale są to innego rodzaju zmiany niż w przypadku dyzartrii) a dyzartrią (upośledza sferę wykonawczą mowy i ma inny charakter niż afazją).Dyzartrię przedstawiono jako odrębne zaburzenie mowy. Omówiono rodzaje dyzartrii według klasyfikacji Darleya, a do książki dołączono płytkę DVD z nagraniami różnych rodzajów dyzartrii w chorobach neurologicznych. Opracowanie zawiera opis nowej metody diagnozowania dyzartrii - "Ocenę Stanu Dyzartrii" (OSD) Izabeli Gatkowskiej, nagrania DVD natomiast pokazują badanie diagnostyczne według tej metody.Publikacja polecana jest specjalistom pracującym z pacjentami neurologicznymi: lekarzom, psychologom i logopedom.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20549 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych przy pracach.
Nie powinno budzić wątpliwości stwierdzenie, że od zdrowia psychicznego dzieci zależy dobrakondycja przyszłego społeczeństwa. Skoro tak jest, nasuwa się pytanie, w jakim stopniu dorośli dbają o rozwój psychiczny dzieci. Sądząc po wzroście wskaźników rozpowszechnienia wśród nastolatków zachowań autoagresywnych (samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń), przemocy rówieśniczej, przestępczości oraz zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych (w tym tzw. dopalaczy), zaburzeń zachowania i emocji, należy sądzić, że nadal nie ma adekwatnej do potrzeb dzieci opieki, ani na poziomie rodziny, ani instytucji, szkoły i państwa. W Stanach Zjednoczonych już w połowie lat 60. ubiegłego stulecia powstała przy Kongresie specjalna Komisja ds. Zdrowia Psychicznego Dziecka. Według Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego nawet co piąte dziecko cierpi z powodu różnych zaburzeń psychicznych, a tylko 21 otrzymuje adekwatną opiekę.W Polsce w celu zapewnienia dzieciom prawidłowego rozwoju powołano Biuro Rzecznika Praw Dziecka. Od 2000 roku Rzecznik podejmuje działania na rzecz zapewnienia dziecku pełnego i harmonijnego rozwoju, z poszanowaniem jego godności i podmiotowości.Żeby pomagać dzieciom z zakłóceniami rozwoju psychicznego, należy prawidłowo je diagnozować. Podstawą są podręczniki i klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Od lat 30. ubiegłego stulecia (kiedy ukazał się pierwszy amerykański podręcznik psychiatrii dziecięcej Leo Kannera) w szybkim tempie zaczęły pojawiać się kolejne publikacje. O ile w I edycji podręcznika diagnostyki i statystyki zaburzeń psychicznych American Psychiatric Association (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders ? DSM, 1952) występowały tylko 4 specyficzne kategorie dla dzieci, o tyle już w kolejnych ich liczba istotnie się zwiększała. W ostatniej, 5. edycji DSM (2013) został wyodrębniony cały rozdział poświęcony zaburzeniom neurorozwojowym, w którym po kolei omawiane są: niesprawność intelektualna, zaburzenia komunikacji (w tym jąkanie), zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia z deficytem uwagi i nadruchliwością (ADHD), specyficzne zaburzenia w uczeniu się, zaburzenia motoryki (koordynacji, o obrazie stereotypii ruchowych, tików).Mając na uwadze rozbieżności pomiędzy obowiązującą nadal w Polsce klasyfikacją ICD-10 a DSM-5, redaktorki tego podręcznika zaproponowały autorom poszczególnych rozdziałów uwzględnienie obydwu klasyfikacji. Dla pediatrów przydatnym uzupełnieniem diagnostyki zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest klasyfikacja diagnostyczna zaburzeń psychicznych i rozwojowych w okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa (?Klasyfikacja diagnostyczna DC:0?3R?, Oficyna Wydawnicza ?Fundament? 2005).Poważnym problemem w diagnostyce zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej jest ich współwystępowanie oraz dynamika obrazu klinicznego, którą wyjaśnia m.in. powszechnie znany model etiologiczny stres-podatność. Ponadto, poza czasochłonną diagnozą aktualnego stanu psychicznego u małego pacjenta i ewentualnych problemów zdrowotnych w przeszłości (od poczęcia) w zakresie wszystkich funkcji i narządów, konieczna jest m.in. ocena psychologiczna dziecka i określenie jego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i deficytów poznawczych oraz systemu rodzinnego i funkcjonowania społecznego (w złożonym procesie diagnostycznym pomocna może być książka ?Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Podręcznik kliniczny? Claudia Cepedy wydany w Polsce w 2012 roku). Nasz podręcznik nie wyczerpuje listy wszystkich zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży, autorzy opisują te najczęściej występujące lub stwarzające problemy w procesie diagnozy.Odrębnym zagadnieniem w psychiatrii dzieci i młodzieży po postawieniu diagnozy jest zaplanowanie postępowania terapeutycznego. W wielu przypadkach nie opracowano standardów leczenia zaadaptowanych do warunków polskich, w tym uwzględniających dopuszczone do stosowania w wieku rozwojowym leki psychotropowe. Poważnym i palącym problemem w leczeniu psychiatrycznym dzieci i młodzieży w Polsce jest także trudny dostęp do opieki ambulatoryjnej i stacjonarnej ? wynika to m.in. z niedostatecznego finansowania tej podstawowej dziedziny medycyny, a w związku z tym brakuje profilowanych placówek oraz specjalistów. Istnieją jeszcze w Polsce regiony, w których nie ma żadnego specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży.Warto pamiętać, że specjalizacja w zakresie psychiatrii dzieci i młodzieży została reaktywowana po długiej przerwie w 2006 roku. W jej ramach możliwe są dwie ścieżki ? po specjalizacji z psychiatrii (skrócona dwuletnia) oraz po stażu podyplomowym (pięcioletnia). Pediatrzy, mimo że jako pierwsi mają kontakt z każdym dzieckiem (chociażby z powodu obowiązkowych szczepień), nie są przygotowywani w czasie swojej specjalizacji do diagnozowania i leczenia zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego.Mamy nadzieję, że ten podręcznik będzie ważnym uzupełnieniem wiedzy z zakresu diagnozy i leczenia zaburzeń psychicznych w populacji rozwojowej, nie tylko dla lekarzy pracujących z dziećmi i młodzieżą, ale także dla pielęgniarek, psychologów i przedstawicieli innych zawodów medycznych.prof. Agnieszka Gmitrowicz i prof. Małgorzata Janas-Kozik
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C.61 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej